4% afwijking snelheid Bosch Purion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igrp
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 14:34
Een paar weken geleden heb ik een elektrische fiets gekocht met een Bosch middenmotor. De fiets heeft een Purion display.

Als het display van de fiets 25km/u aangeeft toont mijn telefoon via GPS een snelheid van 23km/u. Een (fors) verschil van 8%.

Ondanks dat GPS over het algemeen niet liegt, tijd voor een tweede test:
Als ik op het display zo constant mogelijk 25km/u tussen twee hectometerpaaltjes fiets, dan is de tijd die ik over 100 meter doe 15,7 sec (5 keer opnieuw gedaan. 15,7 sec is een gemiddelde). Dat komt overeen met ongeveer 22,9km/u.

Ik snap dat Bosch de snelheid wat optimistich afstelt, dat doen autofabrikanten ook om claims te voorkomen. Maar in de auto kan ik de CC op 104km/u zetten waar 100km/u is toegestaan om alsnog exact 100km/u te rijden. Bij de fiets is dat anders want daar houdt de trapondersteuning op bij 25km/u op. Ik komt dus 2 wettelijke km's/u tekort.

Na een hoop gegoogle kom ik tot de conclusie dat het schijnbaar niet mogelijk is om zelf de wielomtrek van je fiets in te stellen in een Bosch Purion-display. Overal lees ik, voornamelijk op Engelstalige sites, dat je naar de dealer moet gaan. Maar als de dealer het kan instellen, dan moet ik het toch ook kunnen? Als het niet via knopcombinatie op het display kan, dan zal het vast kunnen met mijn laptop. Alleen vind ik nergens hoe en welk programma je daarvoor moet gebruiken. Iemand een idee?

De diameter van mijn achterband (waar de sensor op zit) is 73,2 cm. Ik ben erg benieuwd wat er in de computer van de fiets staat ingesteld.

[ Voor 0% gewijzigd door igrp op 29-05-2023 19:51 . Reden: fout omtrek/diameter ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik kan dit wel vinden?

https://epicebikes.com.au...5-english-explained-1.pdf

Wellicht kan je daar mee?

Anders zal je toch echt langs een dealer moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 11:13
Ik heb hetzelfde. Het is ook mildly annoying dat andere fietsers me dan net inhalen - en mn vrouw met haar fiets gaat ook harder. Sorry, geen oplossing 🥹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igrp
Danjewel voor de link @corporalnl. Deze pdf had ik nog niet gevonden, maar helaas werkt het niet als ik de stappen volg. Ik kom niet in het expertmenu.

Wel vind ik het grappig om te lezen dat de standaard wielomtrek is ingesteld op 2170 mm. Als ik mijn wielomtrek meet kom ik uit op 2260 mm. Dat verklaart het verschil van 8% ruimschoots.

Als iemand succesvol ervaring heeft met het 'enteren' van het expertmenu van een Bosch Purion hoor ik het graag.

[ Voor 14% gewijzigd door igrp op 28-05-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:10
Hoe dan? Het verschil is 4% tussen de 2 waardes die je typt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19

dragonhaertt

@_'.'

Bij auto's mag de afwijking +12% zijn, en nooit minder zijn.
Een afwijking naar boven is dus niet heel gek bij een gemotoriseerd voertuig.

Voor het correct instellen van de omtrek kan je misschien contact opnemen met de verkoper?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Mijn Batavus Dinsdag E-go met Bosch middenmotor doet ook zo'n 23 km/u op Google Maps als ik 25 km/u op de meter rijd. Ik denk niet dat je dat handmatig aan zult kunnen passen, want dan zou je je fiets op kunnen voeren.

(Zelf lig ik er eerlijk gezegd niet zo wakker van.)
Maar in de auto kan ik de CC op 104km/u zetten waar 100km/u is toegestaan om alsnog exact 100km/u te rijden.
Bij mij is dat 108 km/u op de teller = 100 km/u op Google Maps. Dus ook daar ~8% afwijking.
drvinnie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:30:
Ik heb hetzelfde. Het is ook mildly annoying dat andere fietsers me dan net inhalen - en mn vrouw met haar fiets gaat ook harder. Sorry, geen oplossing 🥹
Harder trappen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 28-05-2023 21:45 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igrp
jopie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:37:
Hoe dan? Het verschil is 4% tussen de 2 waardes die je typt?
Je hebt gelijk, ik rekende verkeerd. 4,2% inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igrp
Dank voor jullie reacties. Ik lig ook niet wakker van een afwijking zoals @Hahn scheef. Wel zou ik het fijn vinden als de snelheid die wordt getoond op het display van mijn fiets ook de échte snelheid is die ik rijd. Dat alleen omdat de weergegeven snelheid bepaalt wanneer de trapondersteuning ophoudt.

Als iemand succesvol ervaring heeft het met het aanpassen van de wielomtrek in de Bosch Purion naar de werkelijke afstand van 1 wielrotatie, dan hoor ik het graag. Mij is het nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:48
Zie o.a. Dit topic:

Bosch Intuvia wielomtrek variabele wordt genegeerd?

In de openingspost staat al de juiste conclusie: “ Mijn voorzichtige conclusie: er is een instelbare wielomtrek en een ingeprogrammeerde wielomtrek. De instelbare wielomtrek is slechts voor de weergegeven snelheid. Andere zaken worden geregeld/berekend met de ingeprogrammeerde wielomtrek.”

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 16:09
Toevallig kom ik er ook achter nu.
De fietsenmaker zegt dat je dit altijd wel houdt.
GPS is dus ruim 2 km lager dan de 25km/h begrenzing op het scherm.
Nu is 25 al langzaam vergeleken met onze vorige fiets met voormotor die gewoon 29 liep fabrieksaf.

*snip*

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 21-02-2024 19:54 . Reden: Het bespreken van opvoeren is niet de bedoeling ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igrp
*snip*

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 21-02-2024 19:55 . Reden: Reactie op aangepaste reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
*snip*

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 21-02-2024 19:55 . Reden: Het bespreken van opvoeren is niet de bedoeling ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igrp
Mijn post werd (terecht) door de moderator verwijderd omdat het een "reactie op aangepaste reactie" was. Daarmee is wel mijn tekst verloren gegaan.

Graag wil ik wel los daarvan nogmaals aangeven: voer je e-bike niet op! Je WA-verzekering dekt wellicht de schade niet als je betrokken raakt bij een ongeval.

Bij een ernstig ongeval zal er door de politie onderzoek worden gedaan naar je fiets. Het maakt dan niet uit of je fiets 29km/u of 40km/u haalt. Als je fiets niet aan de wettelijke eisen voldoet en/of een opvoerset wordt gevonden, dan ben je los van lichamelijke schade mogelijk ook financieel de pineut. Dat moet je gewoon niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn Bosch middenmotor (Bosch Performance Line 65) ondersteunt door en helpt subtiel steeds minder tot het Purion-display 27 à 28 km/u aangeeft. Is dat niet hoe het hoort? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igrp
@CodeCaster Als jouw Purion net als de mijne ~2km/u teveel aangeeft bij een werkelijke snelheid van 25km/u, dan is dat keurig netjes natuurlijk.

Overigens heb ik er geen aandacht meer aan besteed nadat ik dit topic ben gestart. Met 23km/u kom ik er ook wel was mijn luie gedachte. Het zal de actieradius ook vast ten goede komen.

Ik zal de fietsenmaker vragen of hij de snelheid kan calibreren bij de volgende servicebeurt. Als ik nieuwe info heb, dan zal ik het hier laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
igrp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:03:
@CodeCaster Als jouw Purion net als de mijne ~2km/u teveel aangeeft bij een werkelijke snelheid van 25km/u, dan is dat keurig netjes natuurlijk.

Overigens heb ik er geen aandacht meer aan besteed nadat ik dit topic ben gestart. Met 23km/u kom ik er ook wel was mijn luie gedachte. Het zal de actieradius ook vast ten goede komen.

Ik zal de fietsenmaker vragen of hij de snelheid kan calibreren bij de volgende servicebeurt. Als ik nieuwe info heb, dan zal ik het hier laten weten.
Ik heb de fietsenmaker gesproken en die zegt dat niets aan gedaan kan worden bij purion.
Het aanpassen van de wielmaat heeft vermoedelijk zin aangezien er een dubbele meter in zit waarvan eentje alleen in de fabriek gesteld kan worden.

Het is hoe het is.
Als je sneller wilt moet je een fiets met voormotor kopen. Die lopen vaak sneller en zijn meestal zelfs sneller in te stellen.
Ik neem aan dat je dan niet ook gelijk onverzekerd bent omdat je stella of Trenergy fabrieksaf sneller kan dan 25.

[ Voor 81% gewijzigd door madmaus op 23-02-2024 20:43 ]

Pagina: 1