Bosch Intuvia wielomtrek variabele wordt genegeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
Wij hebben sinds kort een mooie elektrische bakfiets met Bosch Performance Line. En als echte tweaker wil ik natuurlijk zeker weten dat het klopt. Mijn eerste indruk toen ik de fiets ophaalde (nieuw uit de winkel) en er een langer stuk op fietste, is dat de snelheid niet klopte met mijn gevoel. Mijn GPS tracker om de pols (Amazfit bip) en de OsmAnd app op mijn telefoon gaven beide een lagere snelheid aan. Op de fiets-klok ca 27km/h, op de beide GPS meters 25km/h

Dus: boek in duiken en kijken wat er ingesteld kan worden >:)

Niet veel, enige zinvolle is de wielomtrek. Deze eens opgemeten, ik kwam, met een typex markering en een touwtje op een 214cm. In de klok stond 208cm ingesteld (weet ik niet meer helemaal zeker). Deze eens verlaagd naar 203cm en het komt wat beter in de buurt. Het vreemde is dat hier dus een behoorlijk verschil zit.

Toen nog eens een tochtje gemaakt en aan het variëren geweest. Op de kleinst mogelijke (195cm) wielomtrek is het verschil behoorlijk klein geworden en de GPS soms iets hoger. Ik heb vervolgens ook eens op de maximale wielomtrek getest.

Mijn verdere constateringen:
- De gemeten afgelegde afstand verandert niet met de wijziging van wielomtrek
- De maximale snelheid met trapondersteuning lijkt te veranderen

Mijn voorzichtige conclusie: er is een instelbare wielomtrek en een ingeprogrammeerde wielomtrek. De instelbare wielomtrek is slechts voor de weergegeven snelheid. Andere zaken worden geregeld/berekend met de ingeprogrammeerde wielomtrek.

Tevens vind ik het verschil tussen gemeten omtrek en ingestelde omtrek wel heel fors. Er zou best eens een paar cm tussen kunnen zitten. Op de instellingen dat het redelijk lijkt te kloppen, verschilt dit echter zo'n 20cm!

Wie kan mij helpen deze kortsluiting op te lossen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

• Sidijk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-11-2020
Hier het zelfde!
Net een nieuwe ebike met big apple banden van het merk shwalbe 50-622 - 28” op de website staat dat deze een omtrek heeft van 2280mm. Als ik ga fietsen tot waar ik ondersteuning krijg bereik ik 27km/h op het display (bosch intuvia). Via gps is dit eigenlijk 25km/h.
Wanneer ik in de bosch intuvia de wiel omtrek wijzig naar 2185mm krijg ik ondersteuning tot 25,6 km/h via gps is dit dan 25km/h. Dit komt een heel stuk dichterbij de werkelijk behaalde snelheid.

• storeman
Ik ben blij te horen dat ik niet gek ben.neemt niet weg dat het een heel frappant probleem is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wat is het 'probleem' dan precies? De teller geeft marginaal te veel aan..?
Die e-bikes zijn uiteindelijk begrenst op 25 km/h, omdat dat verplicht is.
Dat de teller iets meer aangeeft zal wel te maken hebben met een stukje ingecalculeerde slijtage van de banden (of montage andere bandenmaat) en een stukje psychologie

Vaak bu'j te bang!

• storeman
Het probleem is dat de bandomtrek die je in moet voeren om de juiste snelheid af te lezen, niet overeenkomt met de realiteit.

Het frappante hieraan is, is dat de afstandmeter zich niets van de gewijzigde bandomtrek aantrekt.

Ofwel: maak het dan niet instelbaar en laat het vanaf fabriek kloppend zijn. We hebben het namelijk over een afwijking van ongeveer 10%. Dat is niet marginaal.

• Sidijk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-11-2020
Nou het probleem is, dat het display met de correct ingevoerde waardes niet de juiste snelheid aangeeft. Als ik 25km/h ga wil ik 25km/h op dat display zien. Het lukt lidl ook een fiets te verkopen die de juiste snelheid aangeeft. Dan mag je verwachten dat bosch dat ook lukt toch of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kan het niet zo zijn dat ipv de wielomtrek, de omtrek van het magneetje wat steeds langs de sensor draait wordt aangehouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder die hele bakfiets of instelling te kennen, had je hier al over nagedacht (voor je GPS-argument): een GPS-signaal / positie is tot ongeveer 50cm nauwkeurig per poll. En dan is je polling-rate afhankelijk van je GPS-ontvanger. Zelfs als je dus een continue polling-rate hebt (zeg even overdreven 1000x per seconde), is je minimale afwijking dus 50cm. Laat dat nou precies ongeveer extra het verschil zijn tussen 27kmh en 25kmh want 0.5 x 3.6 is zo goed als het kan 2km/h. Let wel, er zijn dus ook momenten dat jouw snelheid exact klopt (bij een pollingrate van 1000x per seconde) echter jouw ontvanger en display geven dat dus niet weer.

Maar oke, ongetwijfeld heeft zowel Bosch als de verkopende partij jou ook al een marge / voorbehoud doen toekomen over de metingen van de bakfiets? Of zijn er uberhaupt marges die worden aangehouden door de fabrikant?

/edit: https://www.nstb.tc.faa.gov/reports/PAN96_0117.pdf#page=22 -> voor de statistici; in 5% van alle metingen is dus de afwijking meer dan 180cm. GPS is ook geen "positiebepaling" voor bewegende objecten; GPS is een "gemiddelde bepaling" tussen 2 polling-momenten.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 23-09-2020 23:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Beide metingen zijn noet 100% zuiver. De enige zuivere meting is met een exacte afstand en tijd.

Daarnaast doen auto merken dit net zo om het simpele feit dat als ze te weinig aangeven er pas echt een hoop ellende uitbreekt. Dus alle grotere merken zullen een marge bouwen in de snelheids weergave. De snelheid van de fiets zal fabriek af op 24.x km/h zijn afgesteld want ook daar geldt dezelfde marge op. Gaat de fiets harder dan die snelheid dan valt die in een andere categorie met alle gevolgen van dien.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Werkt het ook andersom? Betekent dit dat je door een verkeerde wielmaat in te voeren de fiets zonder third party spullen zo kan instellen dat hij harder gaat dan 25 km/u? Dat is een leuke case voor de controle commissies ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Divak op 24-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Druk maken om 2km/h....

Mocht je je vervelen, de meeste auto's hebben een afwijking van 5km/h in de teller. 80 op de teller is 74/75/76 op gps.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 24-09-2020 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:18:
Beide metingen zijn noet 100% zuiver. De enige zuivere meting is met een exacte afstand en tijd.

Daarnaast doen auto merken dit net zo om het simpele feit dat als ze te weinig aangeven er pas echt een hoop ellende uitbreekt. Dus alle grotere merken zullen een marge bouwen in de snelheids weergave. De snelheid van de fiets zal fabriek af op 24.x km/h zijn afgesteld want ook daar geldt dezelfde marge op. Gaat de fiets harder dan die snelheid dan valt die in een andere categorie met alle gevolgen van dien.
;) Volgens mij doen ze dit omdat het verplicht is om te doen.
(78) Reglement nr. 39 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme
bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen wat de snelheidsmeter en de kilometerteller en de installatie ervan
betreft (PB L 302 van 28.11.2018, blz. 106).
En als we die er bij pakken:
De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig. Bij de in punt 5.3.5
gespecificeerde testsnelheden moet de relatie tussen de aangegeven snelheid (V1) en de werkelijke snelheid (V2)
als volgt zijn:
0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 21:51
M!chel schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:02:
Kan het niet zo zijn dat ipv de wielomtrek, de omtrek van het magneetje wat steeds langs de sensor draait wordt aangehouden?
Dat maakt geen verschil voor de snelheid. Heel simpel gezegd, als de magneet 1 keer langs is geweest weet de fietscomputer dat je 1 keer de band omtrek hebt afgelegd. Of het magneetje nu snel (dicht bij de band) of langzaam (dicht bij de as) langs komt maakt niet uit.

• M!chel
  • Niet online
IwanvA schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:42:
[...]

Dat maakt geen verschil voor de snelheid. Heel simpel gezegd, als de magneet 1 keer langs is geweest weet de fietscomputer dat je 1 keer de band omtrek hebt afgelegd. Of het magneetje nu snel (dicht bij de band) of langzaam (dicht bij de as) langs komt maakt niet uit.
Dan maakt de wielomtrek zelf ook niet uit, grotere of kleinere banden maakt geen verschil voor de snelheid.
Maar de snelheid wordt door je fiets wel gemeten aan de hand van het magneetje in je wiel.

Dus de wielomtrek en het aantal omwentelingen die het magneetje maakt, die bepalen samen wat je snelheid is.
Corrigeer me als het niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
M!chel schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:04:
[...]

Dus de wielomtrek en het aantal omwentelingen die het magneetje maakt, die bepalen samen wat je snelheid is.
Corrigeer me als het niet zo is.
Dat klopt. De omtrek bij het magneetje heeft totaal geen invloed.
FastFred schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:
Druk maken om 2km/h....

Mocht je je vervelen, de meeste auto's hebben een afwijking van 5km/h in de teller. 80 op de teller is 74/75/76 op gps.
Ik merkte het op. Ik mag zelf graag stevig doorfietsen en de snelheidsbeleving klopte niet en strookte dus wel. Dat ik me niet druk hoef te maken, is niet echt deel van de vraag hé. De afwijking in auto's ben ik mij van bewust.
Divak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:13:
Werkt het ook anders? Betekent dit dat je door een verkeerde wielmaat in te voeren de fiets zonder third party spullen zo kan instellen dat hij harder gaat dan 25 km/u? Dat is een leuke case voor de controle commissies ;)
Ja, dat schijnt wel een trucje te zijn. Ik las ergens de tip dat je de wielomtrek zou kunnen verkleinen om de topsnelheid te verhogen. Maar bij deze versie van Bosch Intuvia werkt dat kennelijk niet meer. Bovendien is dat niet mijn doel.

Ik verbaas mij gewoon over hoe dit werkt en wil daar discussie/antwoord op. Waarom zou dan niet alles gewoon kloppen en moet ik mijn wielomtrek 10% onder de daadwerkelijke maat instellen om de juiste snelheid te krijgen.
-tom-562 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:49:
Wat is het 'probleem' dan precies? De teller geeft marginaal te veel aan..?
Die e-bikes zijn uiteindelijk begrenst op 25 km/h, omdat dat verplicht is.
Dat de teller iets meer aangeeft zal wel te maken hebben met een stukje ingecalculeerde slijtage van de banden (of montage andere bandenmaat) en een stukje psychologie
Voor de bandenmaat kun je juist de wielomtrek in de fietscomputer aanpassen, dat is het hele doel van die instelling. Slijtage lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Stel dat een band 3mm kan slijten, dan ben je ook wel zo'n beetje op het canvas denk ik, dan heb je het over een omtrekverschil van:

6mm * pi = 18mm.

Ik heb het nu over een verschil van 200mm.

• M!chel
  • Niet online
Divak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:13:
Werkt het ook andersom? Betekent dit dat je door een verkeerde wielmaat in te voeren de fiets zonder third party spullen zo kan instellen dat hij harder gaat dan 25 km/u? Dat is een leuke case voor de controle commissies ;)
Ja dat kan, maar dit verschil is zo minimaal dat je het niet echt zult merken.
Wil je goedkoop je fiets voor de gek houden en zo harder kunnen dan 25 km/u dan kun je het magneetje iets verplaatsen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Speedhack your mid drive ebike - remove speed limiter

Je snelheidsmeter klopt dan dus niet meer, dus hiermee is in feite ook meteen bewezen dat o.a. het magneetje invloed heeft op de weergegeven snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 21:51
Het magneetje bepaalt alleen het toerental, hoe snel het magneetje langs komt maakt niet uit. Enkel hoe vaak. Waar op het wiel je magneetje zit maakt niets uit. Ga je hem zoals in het filmpje verplaatsen is het natuurlijk heel wat anders. Als hij nu in een hele lage versnelling gaat fietsen stopt zijn fiets bij een veel lagere sneheid met ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb hier hetzelfde probleem.
Splinternieuwe fiets en snelheid en afstand ruim 8% afwijking !
Dealer gebeld en gevraagd of hier iets aan te doen is.
Ja via de config je wielomtrek aanpassen.

Gedaan. Heb dit op de kleinst mogelijke waarde gezet en nu is het verschil 2%.
Dat vind ik nog steeds echt teveel hoor. Het gaat hierbij niet alleen om de werkelijk gereden snelheid en afstand maar de fiets stopt nu met ondersteunen bij 25,4 op display maar in werkelijkheid bij 24,5 k/u !
Dit was voor het afstellen zelfs slechts 23,5 km/u.

Het probleem is echter wel lastig omdat als ik met mijn vrouw fiets, zij op de e bike en ik op de sportfiets zij dus eerder stopt met ondersteuning dat de bedoeling is.

Bovendien merk ik dat bij andere ebikes de wielomtrek min 2090 is en max 2315 terwijl bij onze fiets min 2140 en max 2365 is.

Waarom zijn die verschillen (ingevoerd/geprogrammeerd) en kennelijk bij sommige type fietsen zo verschillend.
Ik heb Gazelle hierover geschreven !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Ik ben erg benieuwd wat voor antwoord je krijgt van Gazelle. Het blijft een erg vreemd verhaal wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
Idd en zeker binnen hetzelfde merk verschillen. Zo heeft de Gazelle Grenoble de mogelijkheid om de wielomtrek dus binnen de lagere waarden in te stellen en zo ook voor de Batavus stadsfiets.
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Gazelle.
Ik laat het niet zomaar over gaan het kan echt niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
Bij Bosch zit de wielmaat hard door de fietsfabrikant in de aandrijving geprogrammeerd. De wielmaat correctie die je als gebruiker hebt, is slechts cosmetisch en daarmee redelijk onzinnig.

Dit is bewust zo gedaan omdat Bosch en de fietsfabrikanten natuurlijk niet aansprakelijk willen zijn voor fietsen die te snel kunnen.

Kleine en Chinese fabrikanten hebben hier lak aan en zorgen dat er op een of andere manier wel een snellere stand ingebakken zit, die je dan officieel niet mag gebruiken op de openbare weg. Maar het is natuurlijk wel een selling point.

Dit werkt natuurlijk perfect in een land met minimale handhaving van wetten en regels, zoals Nederland.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezma
Ben het niet helemaal met je eens dat die wielomtrek instelling niets zou doen.
Hij komt niet overeen maar nadat ik de omtrek teruggebracht heb tot het minimum rijdt de fiets met ondersteuning tot ong. 24,5 km/uur tegen 23,5 km/uur daarvoor zoals hij werd afgeleverd.
Probeer het maar eens en je zult zien dat het wel degelijk enige invloed heeft maar niet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35

BCC

guido66 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:26:
Bij Bosch zit de wielmaat hard door de fietsfabrikant in de aandrijving geprogrammeerd. De wielmaat correctie die je als gebruiker hebt, is slechts cosmetisch en daarmee redelijk onzinnig.

Dit is bewust zo gedaan omdat Bosch en de fietsfabrikanten natuurlijk niet aansprakelijk willen zijn voor fietsen die te snel kunnen.

Kleine en Chinese fabrikanten hebben hier lak aan en zorgen dat er op een of andere manier wel een snellere stand ingebakken zit, die je dan officieel niet mag gebruiken op de openbare weg. Maar het is natuurlijk wel een selling point.

Dit werkt natuurlijk perfect in een land met minimale handhaving van wetten en regels, zoals Nederland.
Als je op een bafang een harde slinger geeft en dan snel je voeten op de stang zet, kun je hem rijden als snorfiets.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
overigens werkt dit eerder in het draadje aangegeven ook perfect.
Haalde met gemak 37 k/uur.
YouTube: Speedhack your mid drive ebike - remove speed limiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
Doezma schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:30:
Ben het niet helemaal met je eens dat die wielomtrek instelling niets zou doen.
Hij komt niet overeen maar nadat ik de omtrek teruggebracht heb tot het minimum rijdt de fiets met ondersteuning tot ong. 24,5 km/uur tegen 23,5 km/uur daarvoor zoals hij werd afgeleverd.
Probeer het maar eens en je zult zien dat het wel degelijk enige invloed heeft maar niet genoeg
Heb je dat met een andere snelheidsmeter nagemeten? Je kunt niet op de display van de intuvia aan. Houd er maar eens een gps snelheidsmeter op je telefoon naast. Oh nee, dat mag niet meer tegenwoordig...

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 05-12-2020 19:57 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:37
Je hebt ook nog de relatieve en absolute snelheid op een fiets. Als je van A naar B fietst over een rechte weg van 1 km, zul je op de fiets meer dan 1 km afleggen omdat je op de fiets altijd slingert (vetergang).

Als je die km aflegt in 2 minuten, rij je dus 30 km/u. Maar je echte snelheid is hoger omdat je al die vetergangverlenging ook moet wegfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FireAge schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:20:
Je hebt ook nog de relatieve en absolute snelheid op een fiets. Als je van A naar B fietst over een rechte weg van 1 km, zul je op de fiets meer dan 1 km afleggen omdat je op de fiets altijd slingert (vetergang).

Als je die km aflegt in 2 minuten, rij je dus 30 km/u. Maar je echte snelheid is hoger omdat je al die vetergangverlenging ook moet wegfietsen.
We gaan er hier op Tweakers.Net wél vanuit dat de TS continue op APEX rijdt, hé .. 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
Wat dacht je zelf. Ik heb zowel een gps als een snelheidsmeter op eigen fiets (geijkt) naast gehad. Anders heeft deze discussie totaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
FireAge schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:20:

Uiteraard meet ik op langere gereden afstanden de verschillen. Denk aan een rit van minimaal 50 - 60 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Doezma schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:31:
[...]

Uiteraard meet ik op langere gereden afstanden de verschillen. Denk aan een rit van minimaal 50 - 60 km.
Dat maakt dus niet iets. Je zou daar juist een hogere snelheid moeten meten op je fietscomputer dan op je gps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
Typisch Tweakers, doordraven over de punten en de komma’s.
Onze auto’s geven altijd te hoog aan, waar maak je je druk om?

[ Voor 32% gewijzigd door D.deJong op 06-12-2020 06:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireAge
D.deJong schreef op zondag 6 december 2020 @ 06:24:
Typisch Tweakers, doordraven over de punten en de komma’s.
Onze auto’s geven altijd te hoog aan, waar maak je je druk om?
Wat is er mis met willen snappen en aanpassen van een technisch ontwerp door "Tweakers".

Zou bijna willen zeggen dat het inmiddels typisch "Tweakers" is dat er dan altijd wel iemand langskomt om te zeggen "dat je je daar niet druk om hoeft te maken". Ga dan lekker naar het viva forum om te praten over de zaken waar jij je druk over maakt, zoals de kleur van de nieuwe gordijnen van de buren :Y) .

EDIT hieronder:
Die hoeveelheid tijd kan ik inkomen. Maar daar moet iedereen natuurlijk zelf weten waar hij/zij het aan verbrandt. Zou zelf graag juist meer van dit soort dingen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door FireAge op 06-12-2020 09:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
FireAge schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:12:
[...]

Wat is er mis met willen snappen en aanpassen van een technisch ontwerp door "Tweakers".

Zou bijna willen zeggen dat het inmiddels typisch "Tweakers" is dat er dan altijd wel iemand langskomt om te zeggen "dat je je daar niet druk om hoeft te maken". Ga dan lekker naar het viva forum om te praten over de zaken waar jij je druk over maakt, zoals de kleur van de nieuwe gordijnen van de buren :Y) .
:)
Er is helemaal niks mee maar ik vraag mij werkelijk af waar sommigen zich druk over maken en de tijd vandaan halen. Succes met je onderzoek.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 06-12-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezma
ieder zijn mening en kwaliteit.
Zeurders of zogenaamd 'ik maak me niet druk figuren' kom je overal tegen.

Even over de 'test' rit. Ja de meter geeft een hoger aantal gereden kms aan en gemiddelde snelheid.
En DAAR gaat het dus om. Dit betekent dan ook dat op de teller actueel staat 25,4 bijvoorbeeld en ondersteuning stopt terwijl er feitelijk maar 24 km/uur wordt gereden.

(En ja een auto heeft meer afwijking maar kent geen begrenzing) en de fiets wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:12
Je kan ook moeilijk verwachten dat alle fietsen geijkt de fabriek uit komen. Daar zal altijd wat variatie in zitten.

In het vorige geval; je zit op een sportfiets, zet de ondersteuning iets lager en trap zelf een beetje :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezma
418O2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:59:
Je kan ook moeilijk verwachten dat alle fietsen geijkt de fabriek uit komen. Daar zal altijd wat variatie in zitten.

In het vorige geval; je zit op een sportfiets, zet de ondersteuning iets lager en trap zelf een beetje :p
Je begrijpt het niet. Ik zit op de tourfiets en rijdt (zelf met eigen kracht) gemakkelijk 25 of harder.
Nu moet ik inhouden, dus rond 23,5 rijden met mijn vrouw, omdat haar fiets niet goed is afgesteld meer niet ook niet meer. dus aanpassen die marge in de bandenmaat zou ik zeggen fabricanten. Verkoop je 25 km/uur dan moet hij dat ook rijden en niet langzamer. Wat er op de teller staat boeit mij totaal niet.
Maar helaas is dat wel van belang in het e bike wereldje. hij stopt dan gewoon in dit geval te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@Doezma
Kun jij je vinden in wat ik in de OP had gezet?
Mijn voorzichtige conclusie: er is een instelbare wielomtrek en een ingeprogrammeerde wielomtrek. De instelbare wielomtrek is slechts voor de weergegeven snelheid. Andere zaken worden geregeld/berekend met de ingeprogrammeerde wielomtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezma
storeman schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:59:
@Doezma
Kun jij je vinden in wat ik in de OP had gezet?

[...]
Ik heb proefondervindelijk uitgevogeld dat als je de wielomtrek aanpast zowel de snelheid op de display als de afstand beter gaat kloppen. Echter de ingevoerde wielomtrek komt absoluut niet overeen met de werkelijkheid. Dat laatste stoort mij niet echt zolang de gereden snelheid en afstand binnen de 1% afwijking gaat zitten. En dat doet het niet het is nog altijd 2% (was zelfs 8% bij aflevering.
Overigens wel heel apart dat jij op jou fiets naar 1950 kleinste omtrek kan terwijl ik slechts naar 2140 kan. Andere E-bikes kunnen weer naar min.2090.
Deze min. en max waarden DIE lijken door de fabrikant te zijn ingebakken. En daar ben ik het totaal niet mee eens. Zal ook echt aandringen bij Gazelle hier iets mee te doen. Dit kan echt niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Doezma op 06-12-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Interessant, ik meende echt geen verschil te zien in gemeten afstand. Ik zal nog eens een experiment doen.

Dat ik naar een kleinere wielmaat kan, komt doordat het een 26" wiel betreft (bakfiets) een jij het over 28" hebt, gok ik zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02

FreakNL

Well do ya punk?

guido66 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:26:

Dit dus.. En verder is het wel een typisch First World Problem hoor... De ondersteuning stopt bij 24,5 ipv 25.. Tja... En je weet niet exact hoe hard je fietst... Tja...

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 07-12-2020 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik ervaar op een Johnny Loco e-cargo bakfiets (2019) hetzelfde. Die heeft een Shimano Steps aandrijving overigens. Als dat ding stopt met ondersteunen op zogenaamd 25,4 km/u, dan mag je blij zijn als je de 24 haalt. Ik schat eerder ook rond de 23,5.

We hebben ook een 7 jaar oude gewone e-bike met een oud Bosch systeem en die gaat ook echt merkbaar harder.

Nog niet gekeken of die Shimano nog in te stellen is.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-12-2020 06:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• storeman
FreakNL schreef op maandag 7 december 2020 @ 05:30:
[...]

Dit dus.. En verder is het wel een typisch First World Problem hoor... De ondersteuning stopt bij 24,5 ipv 25.. Tja... En je weet niet exact hoe hard je fietst... Tja...
Als je inhoudelijk niets hebt toe te voegen, kun je er ook voor kiezen niet te reageren. Ik heb dit topic gestart om te begrijpen hoe het werkt, want ik snap niet hoe dit nu werkt. Volgens mij is het Tweaker-eigen om dingen proberen te begrijpen, en vooral dat het logisch is. Dat er grotere problemen in de wereld zijn, zeker, maar dat is zo'n dooddoener dat je dit hele forum wel kunt sluiten, op wat algemene topics na die echt de grote wereldproblemen bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezma
Ik zou nog even terugkomen op de afwijkingen.
Inmiddels ben ik er achter dat de fiets van mijn vrouw en mij nu allebei de ondersteuning geven tot 26 km/uur op 25,9 ondersteunt hij dus nog.

Let wel ! dit is de snelheid op de display.

Om de snelheid op de display beter aan te laten sluiten op de werkelijke snelheid, afstand en gemiddelde moet je de wielomtrek zelf een beetje manipuleren. Dus de werkelijke omtrek invoeren leidt tot een te lage waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarina
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
Ik zit ook met hetzelfde probleem.
Mijn nieuwe fiets geeft ook geen juiste snelheid aan. Met juist ingegeven wieldiameter, bij 25 km/u een verschil van 1,2/u. Dus display op 26,2, maar geen ondersteuning meer. Eerst bij de dealer een beetje uitgelachen. Zelf naar bosh gebeld, die gaf me nog meer onzin. Hij zei dat ik enkel de snelheid kon vergelijken met een andere fiets met een bosh motor!!! Dealer contact gehad met bosh zelf, niets aan te doen.Wielomtrek zo klein mogelijk zetten, maar heeft enkel het meest invloed op de km. Verschil in snelheid gereduceerd tot 0,6/u maar ook ondersteuning. Lijft uitvallen op werkelijke snelheid van 24,5. Dus het maakt echt geen verschil om daarin te veranderen. Het ergste is, je koopt een dure ebile met BOSH motor, maar in werkelijkheid haalt je diets geen 25km/u met ondersteuning. De goedkopere fietsen van mijn vriendinnen geven langer ondersteuning. En dat zijn verschillende merken, maar die geven wel allemaal dezelfde snelheid.!!! Dus snap niet waarom bosh dat niet kan. Echt jammer. Hoop dat ze er snel een oplossing voor vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
Ik heb het niet verder onderzocht, wel goed dat je erachteraan bent gegaan. En een rare reactie van de dealer en van Bosch. Mij gaat het er gewoon om dat de meetwaardes kloppen.

Mijn conclusie is nog steeds onveranderd, er zijn twee "wielomtrekken" in de fietscomputer:
1) De echte, vaste omtrek
2) De instelbare omtrek

1 Wordt gebruikt voor de afstanden en begrenzing
2 Wordt gebruikt om de huidige fietssnelheid weer te geven

Ik had vooral problemen met het verschil tussen deze twee waardes én dat de wielomtrek anders moest worden ingesteld om de correcte snelheid weer te geven. De maximale snelheid was iets waar veel Tweakers op los gingen, dat maakte mij niet zoveel uit. Maar voor jou wel, en ik snap je frustratie! Duur apparaat en het moet gewoon kloppen. Ik kan je helaas niet verder helpen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap het totaal niet :P Een afwijking van 1, tot hooguit 2 kilometer op de teller. Nou nou, wat een ramp :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In de auto heb ik ook wel eens zoiets gehad. Cruisecontrol ingesteld op 107 KM/h. En reed ook de hele tijd 107 KM/h. Dan de "gemiddelde snelheidsmeter" gereset >>> geeft die 105 KM/h aan 8)7 Terwijl dus de hele tijd 107 KM/h reed op de actuele snelheidsmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
-tom-562 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:10:
Ik snap het totaal niet :P Een afwijking van 1, tot hooguit 2 kilometer op de teller. Nou nou, wat een ramp :P
Reageer dan alleen als je wat hebt toe te voegen. Bovendien, lees eens goed dit topic. Dan zie je dat het mij niet gaat om die paar km, maar om het onlogische verschil. Dat intrigeert mij en wil ik graag verklaren.
Dre schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:15:
In de auto heb ik ook wel eens zoiets gehad. Cruisecontrol ingesteld op 105 KM/h. En reed ook de hele tijd 105 KM/h. Dan de "gemiddelde snelheidsmeter" gereset >>> geeft die 105 KM/h aan 8)7 Terwijl dus de hele tijd 107 KM/h reed op de actuele snelheidsmeter.
Dan pas je toch even de wielomtrek aan in de ECU... Oh wacht, dat kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waverr
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-08-2022
Dit item loopt al een tijdje en ik vraag mij af of er vanuit bosch of bv gazelle al een oplossing voor is.
ik heb onlangs een gazelle gekocht met een bosch active line plus motor en mijn vrouw een grenoble met de zelfde motor en beide het intuvia display
als we samen fietsen fiets zij dus 25 km/h nog net met ondersteuning en lekker relaxed rechtop en ik moet me het schompes trappen omdat mijn fiets denkt dat we al 27 km/h gaan en dus geen ondersteuning meer geeft.

als ik alleen fiets dan maakt me die km echt niet zo veel uit, maar een dergelijke dure fiets moet toch gewoon ongeveer 25 km aangeven als je 25 km/h rijdt en niet 25 aangeven als je 23 km/h rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dit is niet precies hetzelfde als waarom ik delit topic startte. Je kunt in de instellingen de wielomtrek aanpassen , dan gaat in ieder geval de weergegeven snelheid omlaag.

Mijn theorie/bevinding is dat dan ook de max ondersteunsnelheid omlaag gaat (feitelijk niet, maar op het display wel, op GPS is het volgens mijn theorie dezelfde snelheid). Je zou het eens kunnen testen en kijken wat er gebeurt.

Ik kan de wielomtrek niet zo aanpassen dat de snelheid 100% matcht, daar is de ondergrens te groot voor. Bovendien, en dat was het meest vreemde, klopt de gemeten wielomtrek totaal niet met de ingevoerde wielomtrek om op de juiste weergave-snelheid te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waverr
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-08-2022
Op de kleinst mogelijk instelbare wielomtrek geeft de fiets nog steeds een hogere snelheid aan dan de werkelijke (gps)
Gemiddeld 1 km verschil.
Ook stopt de ondersteuning al bij 24 km/u werkelijke kilometers.
Ook is het afgelegde aantal km te hoog hetgeen overeenkomt met de te hoog aangegeven snelheid

Ik ga maar gewoon het traject leverancier, fabrikant, onderdelen fabrikant in en zie dan wel verder. Mischien wordt je zo wel vanzelf geleid naar het uit zetten van de snelheidsbegrenzing, hetgeen een slechte zaak zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35

BCC

Tja, ik weet niet wat je in de bakfiets vervoerd, maar ik hoop maar dat het geen kinderen zijn 😬

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamoMostert
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb hetzelfde “probleem” en mezelf afgevraagd hoe dat nou kan. Mijn vrouw heeft een Giang met Yamaha motor en die geeft lagere snelheid aan dan de Intuvia. Heb wielomtrek aangepast, maar blijkbaar niet genoeg.

In tegenstelling tot sommigen ben ik het met je eens dat je hier een verklaring voor wilt hebben; een oplossing is misschien wel van secundair belang.

Al het voorgaande gelezen te hebben, denk ik dat er inderdaad een vast ingeprogrammeerde wielomtrek is en een instelbare. Deze laatste heeft alleen invloed op de getoonde snelheid en daarmee ook op de afgelegde kilometers. De begrenzing zit er vast ingeprogrammeerd, vermoedelijk op het aantal omwentelingen per tijdseenheid. Wil je sneller kunnen fietsen, moet je er dus grotere wielen onder monteren, wat niet kan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Bij auto’s is het een wettelijke vereiste dat de snelheidsmeter geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid. Daarmee wordt voorkomen dat je snelheidsmeter aangeeft dat je je aan de maximumsnelheid houdt, terwijl je in werkelijkheid te hard rijdt.

Ik vermoed dat (sommige?) fabrikanten bij elektrische fietsen en bakfietsen hetzelfde principe hanteren, maar om een heel andere reden dan bij auto’s: hoe zou jij het vinden als er trapondersteuning tot 25 km/h zou zijn beloofd en de ondersteuning volgens de snelheidsmeter er al bij 23 km/h mee stopt? Door de snelheid wat te hoog weer te geven voorkomt de fietsfabrikant enorme discussies over verbroken beloftes.

Dat je de snelheid waarbij de trapondersteuning stopt niet zelf kunt instellen lijkt me logisch: daarmee zou de fabrikant het immers welbewust mogelijk maken om de ingebouwde snelheidsbegrenzing te manipuleren. Ik weet niet hoe dat bij elektrische fietsen zit, maar bij bromfietsen is dat bij wet verboden.

Kortom: ik begrijp dat de weergegeven snelheid altijd wat te hoog wordt weergegeven en begrijp ook dat dat handmatig wat nauwkeuriger kan worden ingesteld (maar nooit te laag). En ik begrijp ook waarom de ingebouwde snelheidsbegrenzing niet kan worden aangepast. Mijn verklaring blijft slechts een vermoeden, maar lijkt me wel plausibel :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50

Tomatoman

Fulltime prutser

BCC schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:49:
Tja, ik weet niet wat je in de bakfiets vervoerd, maar ik hoop maar dat het geen kinderen zijn 😬
:? Wat is dat nou weer? Dat is nou juist waar de meeste bakfietsen speciaal voor zijn bedoeld.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:40
Voor zover ik me kan herinneren, klopt @Doezma 's conclusie dat de fabrikant de wielomtrek voor een fietstype in de software heeft vastgelegd. Als je online zoekt kom je her en der wel verwijzingen tegen naar de dealer-software (met hardware dongle...) voor Bosch e-Bikes. Dat je deze instelling niet zelf kunt wijzigen is voor elke rechtgeaarde Tweaker natuurlijk een doodzonde, maar wel begrijpelijk. Maar je dealer kan het volgens mij wijzigen. Die kan ook de verlichting van 12V naar 6V zetten, bijv.
Ik heb zelf compleet andere banden (kleinere wielomtrek, niet van die achterlijke trekkerbanden van 1 kg per stuk) op de e-Bike van mijn vriendinnetje gezet, en de wielomtrek zal moeten worden aangepast. Ik zag in de handleiding dat dit + of - 5% op de Intuvia display kan, maar na het lezen van dit topic heb ik er weinig fiducie in. Ik begrijp dat het sowieso dus geen zin heeft om de wielomtrek te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Oja, dit topic, loopt dat nou nog? :P

Ik vind het nog steeds bijzonder dat TS aan z'n water ofzo voelt dat de ondersteuning een km/h te vroeg stopt met ondersteunen en toen is gaan zoeken. Het zou mij echt een rotzorg zijn, 25 of 27km/h... Het is allebei best hard met een bakfiets.

En zoals hierboven ook genoemd is: waarom als je een bakfiets hebt, waar je waarschijnlijk kids in vervoert, wil je met 25km/h door de straten jakkeren? Is die ondersteuning er niet juist om met dat logge ding vanuit stilstand op gang te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 27-07-2021 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• storeman
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:11:

Ik vind het nog steeds bijzonder dat TS aan z'n water ofzo voelt dat de ondersteuning een km/h te vroeg stopt met ondersteunen en toen is gaan zoeken. Het zou mij echt een rotzorg zijn, 25 of 27km/h... Het is allebei best hard met een bakfiets.

En zoals hierboven ook genoemd is: waarom als je een bakfiets hebt, waar je waarschijnlijk kids in vervoert, wil je met 25km/h door de straten jakkeren? Is die ondersteuning er niet juist om met dat logge ding vanuit stilstand op gang te komen?
Ik weet niet precies hoe jij mijn teksten leest, maar ben blij dat je toch de moeite neemt niets toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:11:

Ik vind het nog steeds bijzonder dat TS aan z'n water ofzo voelt dat de ondersteuning een km/h te vroeg stopt met ondersteunen en toen is gaan zoeken.
Ik fiets samen met mijn vriendinnetje. Ik op een custom-omgebouwde trekkingfiets met belt en Rohloffnaaf, mijn meisje op een zwaar gecustomizede e-bike (waardoor deze ook nog eens 2.5 kg lichter is geworden), een Garmin Edge met wielmagneet/sensor. Zeker met wind mee wordt het voor haar zeuren om mij bij te houden. Ik wil wel dat die e-bike tot minimaal 25 km/h blijft ondersteunen, anders zijn we nog steeds afzonderlijk aan het fietsen. Het zou dus leuk zijn als de door mijn Garmin (via GPS en wielmagneet) behoorlijk nauwkeurig gemeten snelheid overeenkomt met haar e-bike. Dat is dus de vraag, lees ik hier. Maar ik ga binnenkort maar eens bij een Bosch-e-bike-dealer langs.

Over vetergang wil ik dit zeggen: als je boven de 25 km/h rijdt, is er weinig sprake van vetergang. Ik zie mijn sporen wel eens in sneeuw of in zand terug, maar ik moet concluderen dat iemand die voorover gebogen op een sportieve fiets met een redelijk breed stuur zit, bijzonder weinig slingert. Mijn wielmagneet zit ook nog eens in het achterwiel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
@TCMR Dus jij fietst te hard voor je vriendin en het is de schuld van de fiets? 8)7

En uhm, ondersteuning tot minimaal 25km/h mag niet, staat zo in de wet. Er is ondersteuning tot maximaal 25km/h, dus dat mag ook 24 zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 02-08-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim V.
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-08-2021
Bere-interessante materie, Storeman. Vanmorgen een ebike voor mijn vrouw gekocht; snelheid en afstand zijn schromelijk overdreven. Helaas zit er een Purion display op, waarbij ik niet zelf de wielomtrek kan aanpassen. Maar ik wil er wel werk van gaan maken.
Je kan zeggen wat maakt het uit, maar je betaalt een bak geld voor een ebike en dat moet ie ook presteren wat ie belooft. De fabrikanten maken je immers ook lekker met de actieradius, maar in feite beduvelen ze de boel. En inderdaad: fiets gekocht zodat mijn vrouw met mij mee kan fietsen. Maar als snelheid en actieradius beperkter zijn dan belooft, gaat dit onze fietsrelatie ook niet verbeteren. Een autoteller kan iets overdrijven, maar dan kan je altijd nog het gaspedaal dieper indrukken; mijn vrouw kan straks echt niet harder dan 23-kommanogwat.
By the way: een kennis van me heeft het magneetje op een rond perspex plaatje gemonteerd dat hij onderaan de achtervork heeft bevestigd. Wordt dmv een stevig elastiekje aangedreven door de achteras. De magneet komt daardoor met een lagere frequentie langs de sensor, waardoor de motor de fiets tot een veel hogere snelheid ondersteunt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
We zijn meerdere hacks om de ondersteuning tot hogere snelheid te laten werken, maar dan heb je ook geen nauwkeurige weergave van je snelheid en totaal gereden afstand meer, terwijl dat mijn insteek was :).

Interessant dat steeds weer iemand zich meldt die dit ook constateert, op zoek gaat, dit topic vindt een zijn constateringen deelt. Mooi werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim V.
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-08-2021
Vandaag een testrit gedaan: op 10km geeft hij tov mijn Garmin sporthorloge ruim 300m meer afgelegde afstand aan en ligt de gem. snelheid ca. 1 km/u hoger. Dat laatste viel me nog mee, want tijdens het rijden leek het minstens 2 km te zijn en soms meer dan 3. De ondersteuning bouwde tussen 25 km/u en max. 27 km/u af, waarmee ik volgens m'n horloge tot zo'n 24 à 24,5 km/u goede ondersteuning had.
Maar wat me enorm verbaasde: de rijtijd volgens de display lijkt in een half uur tijd wel 8 seconden achterop te raken t.o.v mijn horloge! Daar wil ik allereerst wat vaker meten, want dat zou bizar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:56
storeman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:54:
Ofwel: maak het dan niet instelbaar en laat het vanaf fabriek kloppend zijn.
Dat laatste is extreem lastig omdat de bandenmaat (=>breedte) en zelfs gewicht/bandenspanning hierin uitmaken.

Overigens zie je dit bij alle fietscomputers, ook als ze instelbaar zijn is de default omtrek van het wiel te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
roffeltjes schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

Dat laatste is extreem lastig omdat de bandenmaat (=>breedte) en zelfs gewicht/bandenspanning hierin uitmaken.

Overigens zie je dit bij alle fietscomputers, ook als ze instelbaar zijn is de default omtrek van het wiel te groot.
Ik doel hier op de schijn-instelbaarheid. Ze doen alsof het instelbaar is, maar dat is het niet. Mijn theorie is dat er een vaste, af-fabriek omtrek is, en een handmatig instelbare. De handmatig instelbare is m.i. een wassen neus en de afwijking is wel groter dan hoeveel je de band indrukt door gewicht i.c.m. bandenspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
FastFred schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:06:
@TCMR Dus jij fietst te hard voor je vriendin en het is de schuld van de fiets? 8)7
Oké, ik hap wel even: wat je blijkbaar niet snapt, is dat die tot 25 km/h vaak niet gehaald wordt. Daar gaat dit hele topic over, toch? Ik ga een Cateye cordless op die e-bike monteren, met magneet in achterwiel. Ik heb daar meer vertrouwen in dan die schijnsnelheid die Bosch aangeeft, en zal kijken wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Tim V. schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:51:Helaas zit er een Purion display op, waarbij ik niet zelf de wielomtrek kan aanpassen.
Dat kan wel, maar... alleen als de display op de fiets zit. [EDIT: sorry, ik dacht Intuvia, maar je hebt een Purion]. Als dat niet zo is, zie je die optie in het menu niet langskomen. Maar zoals gezegd: het is waarschijnlijk een puur cosmetische aanpassing aan de weergegeven snelheid. De echte wielomtrek is door de fabrikant in de software vastgelegd, en die omtrek bepaalt de (werkelijke) snelheid tot waar de ondersteuning stopt. Alleen met dealersoftware te wijzigen.

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 19-08-2021 09:10 . Reden: Verkeerd type display gelezen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f3rd1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-11-2024
Heel herkenbaar dit topic, Ik heb een Batavus met bosch motor en als ik 25kmpu fiets word ik ingehaald door andere e-bikes die ook 25kmpu op de teller hebben staan .
De ondersteuning houd te snel op. 2 kmpu verschil kan een groot verschil zijn. En waarom die andere merken het wel kunnen en een fiets van 3000€ niet is mij een raadsel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TCMR
Om een en ander te meten heb ik even twee andere computers met wielmagneten op de (zwaar-gecustomizede) e-bike van vriendinlief gemonteerd: een Garmin Edge 800 (met cadanssensor) en een Cateye Strada Wireless. Beide computers zijn het redelijk eens over de gereden snelheid, al zitten ze op momenten een paar tienden van elkaar. Ze zullen de sensor-pulsen middelen, en mogelijk niet op hetzelfde tijdsinterval. Ik heb foto's tijdens de metingen gemaakt, telkens bij een cadans van ± 70 rpm (en ja, zo'n cadanssensor op zo'n wijdstaande e-bike crank monteren, dat vergt wat creativiteit...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9nIV3d7zn-gkdT_LN5a3ErWDkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LSjdmfnQe1wAAsI2RtLPASdm.jpg?f=user_large

De door de bandenfabrikant opgegeven wielomtrek (https://www.schwalbe.com/en/reifenmasse) voor de nu gemonteerde banden is 2230 mm. Verschillende nametingen (radius x 2 x pi en volledige omtrek met meetlint) komen daar verdacht dicht in de buurt. Dus een 19mm velg zal voor de bandenfabrikant ook het uitgangspunt geweest zijn, of velgbreedte heeft (zoals ik vermoed) niet zoveel invloed. Ik heb voor het testen de banden flink hard opgepompt (2.3 bar).

Op de Bosch Intuvio display kun je volgens de documentatie de wielomtrek ± 5% wijzigen. De laagst instelbare wielomtrek is 2157 mm, en de hoogste 2384 mm. Dat zou betekenen dat de fabrieksinstelling voor deze fiets vastgelegd is op 2270 mm. En inderdaad komt dat exact overeen met 5% (113.5 mm).
Er zaten 1.75" (47-622) banden op deze fiets, en ik heb deze vervangen door 1.6" (42-622), met een kleinere omtrek. Ik vermoed dat daardoor de fiets altijd langzamer zal rijden dan 25 km/h, vandaar deze test. Vreemd genoeg zegt de tabel van Schwalbe dat de originele banden een wielomtrek hebben van 2250 mm, en bestaat er helemaal geen band met een omtrek van 2270 mm.

Na een hele trits rondjes over een bijna rechte dijk kom ik tot de volgende (voorzichtige) conclusies:

1. Bij het instellen van de wielomtrek op precies de gemeten omtrek (2230 mm) haal ik nooit werkelijk 25 km/h, al geeft de Intuvia dit wel aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQEk6DBrDtQwVGkQO7uneeiT5rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jhO8CnDM4PX6PD6VAWk5AqwX.jpg?f=user_large

2. Bij het instellen van wielomtrek op de laagst mogelijke waarde lijkt de e-bike een iets hogere snelheid te halen (dat zou logisch zijn, en mijn theorie dat de 5% instelling puur cosmetisch is weerleggen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXIRwD8sL8X0Y357Yd1QtFl8jbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LOJVQGfHS7mOItSFmDwhaSJQ.jpg?f=user_large

3. Bij het instellen van wielomtrek op de hoogste waarde gaat de fiets niet langzamer rijden, maar geeft een hogere snelheid op z'n eigen display aan. Deze kant op lijkt de instelling dan wel puur cosmetisch te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kRarXP4HlEC7J4jpJe_rP7URbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8WUaqUUQBNLvE9Wl505yJ05c.jpg?f=user_large

Tja, wat kan ik met deze informatie? Nou ja, ik wil sowieso uitzoeken of een Bosch-dealer de fabrieksinstelling wat lager wil instellen. Dat zou in dit geval realistischer zijn. Maar ik moet ook wel eerlijk bekennen dat het best moeilijk te bepalen is waar de ondersteuning ophoudt. Volgens mij zit er een torque-sensor in de Bosch-motoren, en wordt er constant ontzettend veel bijgeregeld om een zo soepel mogelijke ondersteuning te waarborgen. De torque-sensor registreert volgens mij bijvoorbeeld ook even zwaar aanzetten, en geeft dan toch vlak onder het max ondersteuningsniveau (kruissnelheid op hoogste snelheid, net nog maar één streepje ondersteuning) nog even een boost. Wellicht met het "even inhalen"-scenario in het achterhoofd. Die boost ebt heel snel weg, maar helpt zo'n bejaarde wel om die drie naast elkaar zwalkende scholieren even (veilig?) in te halen... Ook reageert de fiets anders met tegenwind, want ondanks dezelfde cadans komt er dan toch meer weerstand op de cranks, en heb ik het idee dat er iets wordt aangepast.

• storeman
Kijk, dat is het betere uitzoekwerk, tweakerwaardig _o_!

De laagst mogelijke instelwaarde is 2157mm als ik het goed begrijp, en dan matcht de weergegeven snelheid dus met de andere computers die nog op 2230mm staan.

Dan staat de omtrek dus 3,3% kleiner dan de werkelijke omtrek, maar de snelheden op beide andere computers stijgen met 4,4% en 5,5%.

Het is een stukje magische wiskunde in dat systeem, toch raar dat dit niet gewoon lineair is.

Overigens vind ik 2,3 bar nog niet zo hard. Ik jaag er altijd minimaal 3 bar in, als het geen 4 is. Uiteraard afhankelijk van het type band. (hoe breder hoe zachter).

• roffeltjes
TCMR schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:13:

2. Bij het instellen van wielomtrek op de laagst mogelijke waarde lijkt de e-bike een iets hogere snelheid te halen (dat zou logisch zijn, en mijn theorie dat de 5% instelling puur cosmetisch is weerleggen)
Goed werk! Lijkt dat je Garmin en je Bosch het daar met elkaar eens zijn, wel prettig om te zien dat je wel enige invloed hebt.
TCMR schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:13:Volgens mij zit er een torque-sensor in de Bosch-motoren, en wordt er constant ontzettend veel bijgeregeld om een zo soepel mogelijke ondersteuning te waarborgen. De torque-sensor registreert volgens mij bijvoorbeeld ook even zwaar aanzetten, en geeft dan toch vlak onder het max ondersteuningsniveau (één streepje) nog even een boost.
Ja ;)

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 26-08-2021 13:42 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Even los van het bron probleem, maar ik neem dat de mannen hier e-bikes voor hun vrouw hebben zodat die vrouw ook nog mee kan komen met samen fietsen?
Maar is dan een pedelec niet een betere keuze? Beetje wielrenner haalt zijn neus toch op voor max 25?

• TCMR
Barrycade schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:44:Maar is dan een pedelec niet een betere keuze? Beetje wielrenner haalt zijn neus toch op voor max 25?
Klopt, 25 km/h is op een sportieve fiets, tenzij windkracht 8 tegen, wel zo'n beetje de ondergrens. Maar ja, dit is niet alleen een wettelijke bepaling, maar mijn meisje vindt 25 km/h ook al behoorlijk vlot. Ze is niet echt een fietser. Of zij blij gaat worden met 30 of 40 km/h op een speed pedelec is niet waarschijnlijk. En om nou 28 te gaan rijden met een pedelec die gauw het dubbele kost is ook weer zo wat. Eigenlijk is die 25 km/h wel een tikje aan de magere kant. Maar ook dat verschilt per persoon. Ik heb al heel wat bejaarden bijna de bocht uit zien vliegen omdat ze niet willen afremmen voor en bocht, maar zich gewoon mee laten trekken in de cadans van hun e-bike. En dan ook niet verder omkijken naar andere verkeersdeelnemers. Dus tja... of 25 km/h te weinig is, is toch maar relatief.
storeman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:24:
De laagst mogelijke instelwaarde is 2157mm als ik het goed begrijp, en dan matcht de weergegeven snelheid dus met de andere computers die nog op 2230mm staan.
Klopt, bij die waarde komen de getallen van de drie snelheidsmeters dan het best overeen. Of ik dat logisch vindt, daar ben ik nog niet uit...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Ik ben geen fietser, dus heb een stadsfiets van 15 jaar oud, mijn vrouw heeft wel een Batavus met Bosch motor, maar moet inderdaad bekennen dat als ik haar fiets pak (ze is net zo groot dus ik kan zo opstappen en hij staat vooraan in de schuur) 25 is toch best wel hard, maar ook best wel geestelijke inspanning vereist om op 25 km/u te blijven fietsen (je moet gewoon meer opletten dan bij 15-17 km/u wat ik op mijn stadfiets doe)..
Dus snap heel goed dat het voor oudjes ook gewoon te snel gaat, zeker met zo'n fiets met een voorwielmotor die ze wel even door de bocht trekt.

Maar on topic te blijven: in ons geval is het prima zo, ze gaat toch snel te snel dus ik ga niet tweaken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 26-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo3
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste Storeman,
Ik heb alle reacties in deze discussie gelezen en begrijp jouw frustratie volledig. Ook ik ben al lang met deze materie bezig en heb de bandenomtrekmaat van onze Batavus fietsen à € 3000 aangepast naar de kleinste maat 2157 mm.
Dit blijft een vreemde manier. Batavus geeft aan dat dit de enige manier is om de afwijking van bijna 10% tussen aangegeven en werkelijke snelheid enigszins aan te passen. Ik heb Batavus er op aangesproken waarom er in alle informatie etc. nog steeds wordt vermeldt dat de ondersteuning tot max 25 km/u is. Men geeft hiervoor geen verklaring en zeggen dat het aan de eigenschap van de fiets ligt en dat de dealer er iets aan kan doen. Men neemt dus geen verantwoording en verschuift het probleem naar de dealer.
Ik heb aangegeven met dit antwoord niet akkoord te gaan en wacht op een nieuwe reactie van Batavus.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TCMR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:57:
. Maar je dealer kan het volgens mij wijzigen. Die kan ook de verlichting van 12V naar 6V zetten, bijv.
Er zijn een paar parameters die de dealer niet kan wijzigen, tenzij de fabriek hem daarbij helpt. De twee die hij in ieder geval niet unilateraal kan aanpassen:

- Interne wielomtrek
- Type versnelling (bij naafschakeling is de motor geknepen)

De reden is uiteraard dat ze niet willen dat behulpvaardige dealers gaan sjoemelen (gezien de brommer/scooter wereld is dat niet helemaal vreemd).

Over het probleem zelf zou ik me niet al te druk maken, zodra je een band wisselt klopt de waarde ook meteen niet meer. Als je echt harder wil: grotere banden monteren (als het past^^). Maar neemt niet weg dat het heel erg informatief is, zeker geen reden om het niet allemaal uit te puzzelen.

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 03-11-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdPt
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11-2021
Is het niet zo dat je wielradius kleiner is op het punt waar het wiel op het asfalt staat door belasting? Dit betekent dat de actuele wielomtrek afhankelijk is van de bandenspanning en het totale gewicht wat er op het wiel komt. Maar in de praktijk is deze onder belasting altijd kleiner als de onbelaste band.
Gr Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvori.nl
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07-2022
ik heb hetzelfde. ik heb een stella fiets met bosch active line motor. ik word vaak door andere fietsers voorbij gereden als ik 25km/h rijd. ben eens gaan kijken of mijn snelheid wel juist werd weergegeven en het lijkt er op dat bosch mijn snelheid 2 a 3 km hoger schat dan werkelijk. op bosch display is 25km/h 22km/h op snelheidsmeter app op gsm . diverse apps geprobeerd en kwamen allemaal zon 3 km lager uit dan bosch. allemaal apps met gps. toch wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
alvori.nl schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:48:
ik heb hetzelfde. ik heb een stella fiets met bosch active line motor. ik word vaak door andere fietsers voorbij gereden als ik 25km/h rijd. ben eens gaan kijken of mijn snelheid wel juist werd weergegeven en het lijkt er op dat bosch mijn snelheid 2 a 3 km hoger schat dan werkelijk. op bosch display is 25km/h 22km/h op snelheidsmeter app op gsm . diverse apps geprobeerd en kwamen allemaal zon 3 km lager uit dan bosch. allemaal apps met gps. toch wel vreemd.
Hier een Batavus met activeline plus en intuvia, en ook deze geeft ~5% teveel aan. Zowel de afgelegde km's als de snelheid kloppen niet.
storeman schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:31:
We zijn meerdere hacks om de ondersteuning tot hogere snelheid te laten werken, maar dan heb je ook geen nauwkeurige weergave van je snelheid en totaal gereden afstand meer, terwijl dat mijn insteek was :).

Interessant dat steeds weer iemand zich meldt die dit ook constateert, op zoek gaat, dit topic vindt een zijn constateringen deelt. Mooi werk!
Ik heb een Batavus met bosch active line + met een deore 10 speed. vorige week heb ik de wielomtrek ook veranderd, om zo de teller wat nauwkeuriger te laten weergeven. Ik ben van 2271 naar 2157 gegaan.

Ik heb nu 3000km gefietst met fabrieksinstellingen, waarbij de ondersteuning tot 26,9km/uur ging, en de afgelegde afstand, eigenlijk altijd 5% teveel aangaf..

200 Km na het aanpassen, gaat de ondersteuning tot 25,6km/uur, wat volgens mijn cateye, nog net iets iets teveel is, maar goed in de richting. Maar de afgelegde afstand is nu van 5% teveel, naar 5% te weinig gegaan. Ik fiets altijd dezelfde routes naar en van mijn werk. Ik weet ook exact de afstanden van deze routes.

Daarnaast is ook het ondersteuningsprofiel, merkbaar gewijzigd. Voorheen waren de 9e en de 10e versnelling eigenlijk onbruikbaar bij normaal fietsen. Alleen bij goede wind mee, of heuvel af, was daarmee te fietsen.
Nu is de 9e versnelling ineens de sweetspot geworden. De ondersteuning loopt veel beter door. En de lagere versnellingen geven nu echt dat "duw in de rug" gevoel.

[ Voor 65% gewijzigd door kendo op 28-08-2022 15:21 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fid-Oo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 09:02
Mijn vrouw en ik hebben beide een sparta m8b energy gekocht. Hierbij werdt de fiets van mijn vrouw eerder afgeleverd dan die van mij. Na een paar keer gefiets te hebben kreeg ik het gevoel dat deze nogal op en te late snelheid stopt met ondersteunen. Weergegeven snelheid op default instellingen was 25,2km/u en dan was het over..
Daarna werdt mijn eigen fiets geleverd en daar stopte de ondersteuning pas op 27km/u.
Nu was het toeval dat het magneetje van mijn vrouw haar fiets los was geraakt en dus verschoven was. (dealer kwam daar achter en heeft hem vast gezet).
Ik ben daarna gaan kijken op welke positie deze gemonteerd zat op de spaak. En die van haar zat op 1cm vanaf de velgrand en die bij mij op 2cm. Ik heb die van haar ook op 2cm gezet en sindsdien is de ondersteuning ook tot 27km/ub en gelijk aan mijn fiets. Daarvoor fietste we overigens wel redelijk dezelfde snelheid maar stopte haar ondersteuning gewoon echt eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubarry
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-02 00:07
Hallo iedereen. Dit is al een zeer oud topic, maar zolang er geen slotje op zit wil ik ook mijn ervaring delen.
Ik rijd met een Oxford box 16 naafversnelling met boschmotor type " Performance Line" met "Intuvia" display.
Mijn bandenmaat is 2230, gemeten met krijtstrepen op de grond, onbelast.
Ik kan de bandenmaat van 2137 tot 2362 instellen. Momenteel ingesteld op 2185 en dit lijkt qua snelheid te kloppen voor mijn bandenspanning met mijn gewicht (25km/u op display en 24,8 km op gps, daar heb ik vrede mee)
En daar komt de aap uit de mouw. Mijn gewicht is de boosdoener :*)
Na een gesprek met mijn dealer, kom ik tot de volgende conclusie:
De fietsen worden van fabriek af geijkt op een maximale snelheid van 25 km/u. Is dit nu belast met een gemiddeld gewicht of onbelast, dat weet ik niet.
Heb je dus 2 dezelfde fietsen, maar de ene persoon weegt 50 kg, en de andere 120 kg, dan zal de fiets met 50kg de ondersteuning tot 25km/u kunnen garanderen. De fiets met 120kg zal daar meer moeite voor moeten doen en vermoedelijk dus niet de 25km/u kunnen halen. Vandaar dat je reële snelheid dus trager zal zijn, en dat lijkt te kloppen, volgens mijn ervaring.
De reële snelheid kan je dus niet veranderen, dat zit ingebakken in de software van de fiets. De reële snelheid is onderhevig aan windweerstand, bandenspanning en gewicht van de chauffeur, ouderdom van de accu, ondergrond,...

Dit is geen antwoord op de vraag waarom de instelbare bandenmaten in het display dan totaal niet klopt met we werkelijke bandenmaat, maar wel dat de instelbare bandenmaat niets doet aan de werkelijke snelheid. Die zal voor elke fiets in ideale omstandigheden (lees: gewicht, geen windweerstand, 100% perfecte batterij, ideale temperatuur,...) dus altijd 25km/u zijn.
Ik spreek hier over mijn eigen situatie en materiaal natuurlijk.
Gebruik de instelbare bandenmaat als een getal zonder eenheid. Gewoon een getal dat je moet finetunen tot de aangegeven snelheid voor uw specifiek geval klopt. Dus inderdaad cosmetisch zoals ergens in de reacties aangegeven.
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn antwoord.
Peace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cas_60
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 10:12
Ik heb hetzelfde probleem met de snelheid en vroege begrenzing van de de Bosch. Echter de geboden oplossing om de wielmaat te wijzigen op Bosch computer BUI255 is bij mij niet mogelijk omdat in het configuratie menu deze optie niet aanwezig is.

Weet iemand hoe je dan toch de wiel/bandenmaat kan wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
@cas_60 dit topic ging nooit over het 'opvoeren' van een Bosch fiets, maar over het gebrek aan matching tussen verschillende parameters.

Maar goed, als die optie er niet is, dan zal het een moeilijk verhaal worden om er wat aan in te stellen.

Pagina: 1