Wij hebben sinds kort een mooie elektrische bakfiets met Bosch Performance Line. En als echte tweaker wil ik natuurlijk zeker weten dat het klopt. Mijn eerste indruk toen ik de fiets ophaalde (nieuw uit de winkel) en er een langer stuk op fietste, is dat de snelheid niet klopte met mijn gevoel. Mijn GPS tracker om de pols (Amazfit bip) en de OsmAnd app op mijn telefoon gaven beide een lagere snelheid aan. Op de fiets-klok ca 27km/h, op de beide GPS meters 25km/h
Dus: boek in duiken en kijken wat er ingesteld kan worden
Niet veel, enige zinvolle is de wielomtrek. Deze eens opgemeten, ik kwam, met een typex markering en een touwtje op een 214cm. In de klok stond 208cm ingesteld (weet ik niet meer helemaal zeker). Deze eens verlaagd naar 203cm en het komt wat beter in de buurt. Het vreemde is dat hier dus een behoorlijk verschil zit.
Toen nog eens een tochtje gemaakt en aan het variëren geweest. Op de kleinst mogelijke (195cm) wielomtrek is het verschil behoorlijk klein geworden en de GPS soms iets hoger. Ik heb vervolgens ook eens op de maximale wielomtrek getest.
Mijn verdere constateringen:
- De gemeten afgelegde afstand verandert niet met de wijziging van wielomtrek
- De maximale snelheid met trapondersteuning lijkt te veranderen
Mijn voorzichtige conclusie: er is een instelbare wielomtrek en een ingeprogrammeerde wielomtrek. De instelbare wielomtrek is slechts voor de weergegeven snelheid. Andere zaken worden geregeld/berekend met de ingeprogrammeerde wielomtrek.
Tevens vind ik het verschil tussen gemeten omtrek en ingestelde omtrek wel heel fors. Er zou best eens een paar cm tussen kunnen zitten. Op de instellingen dat het redelijk lijkt te kloppen, verschilt dit echter zo'n 20cm!
Wie kan mij helpen deze kortsluiting op te lossen?
Dus: boek in duiken en kijken wat er ingesteld kan worden
Niet veel, enige zinvolle is de wielomtrek. Deze eens opgemeten, ik kwam, met een typex markering en een touwtje op een 214cm. In de klok stond 208cm ingesteld (weet ik niet meer helemaal zeker). Deze eens verlaagd naar 203cm en het komt wat beter in de buurt. Het vreemde is dat hier dus een behoorlijk verschil zit.
Toen nog eens een tochtje gemaakt en aan het variëren geweest. Op de kleinst mogelijke (195cm) wielomtrek is het verschil behoorlijk klein geworden en de GPS soms iets hoger. Ik heb vervolgens ook eens op de maximale wielomtrek getest.
Mijn verdere constateringen:
- De gemeten afgelegde afstand verandert niet met de wijziging van wielomtrek
- De maximale snelheid met trapondersteuning lijkt te veranderen
Mijn voorzichtige conclusie: er is een instelbare wielomtrek en een ingeprogrammeerde wielomtrek. De instelbare wielomtrek is slechts voor de weergegeven snelheid. Andere zaken worden geregeld/berekend met de ingeprogrammeerde wielomtrek.
Tevens vind ik het verschil tussen gemeten omtrek en ingestelde omtrek wel heel fors. Er zou best eens een paar cm tussen kunnen zitten. Op de instellingen dat het redelijk lijkt te kloppen, verschilt dit echter zo'n 20cm!
Wie kan mij helpen deze kortsluiting op te lossen?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"