Art. 7:18a lid 2 BW vindt toepassing als de afgeleverde zaak binnen één jaar na levering afwijkt van hetgeen is overeengekomen. Dit artikel bepaalt niet dat de verkoper moet bewijzen wát er is overeengekomen. Dat laatste is hier het twistpunt.dion_b schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:50:
[...]
Je geeft hier aan dat de bewijstlast bij de koper zou moeten rusten. Dit is niet het geval, Artikel 7:18a lid 2 BW stelt dat bij consumentenkoop de bewijslast gedurende het eerste jaar omgekeerd is: de verkoper moet bewijzen dat het geleverde wel conform is.
Voor de vraag wat je hebt gekocht (een officiële pasfoto of een schoolfoto op klein formaat) gaat het niet om een zuiver taalkundige uitleg van de bepalingen van het contract (waar kennelijk van een pasfoto wordt gesproken). Voor de beantwoording van die vraag komt het aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.
Aan de ene kant weet ik hoe schoolfoto's vroeger werden gemaakt, gaat het om 6 euro, en is er nooit gezegd dat de foto's geschikt zijn voor een paspoort. Aan de andere kant zou ik er niet van opkijken als een schoolfotograaf tegenwoordig ook officiële pasfoto's maakt om wat extra's te verdienen, en zijn de eisen voor pasfoto's van jonge kinderen minder streng. Heb je tijdens het bestellen geen voorbeeldfoto gezien? Ik zou het er maar bij laten zitten. Misschien dat je de fotograaf zover kunt krijgen dat hij de omschrijving verandert van 'pasfoto' naar 'klein formaat' of een waarschuwing plaatst.