Wifi extender via Cat6, zonder gebruik stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Ik ben op zoek naar een oplossing om overal in huis goede wifi te hebben. Het gaat om een nieuwbouwwoning met betonnen muren. De router staat op de begane grond en hebben 2 verdiepingen.

In alle kamers heb ik een Cat6 aansluiting laten aanleggen. Ik zou graag op iedere verdieping een extender willen aansluiten.

De cat6 aansluitingen zitten samen met de stopcontacten in 1 raam. Bv 1x Cat6 en dan 2x een stopcontact. Het liefst laat ik deze stopcontacten vrij en heb ik een extender die rechtstreeks op de plek vd Cat6 aansluiting past en aan het frame hangt. Ik wil niet iets wat ik op de grond moet zetten met een kabeltje naar de cat6 aansluiting.

Heb uiteraard zelf al gezocht op internet maar niet gevonden waarvan ik denk dat het gaat passen.

Zo ben ik de Ibiquiti unifi pro tegengekomen maar deze kan ik zover ik kan zien niet direct op het frame plaatsen.

Hebben jullie tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Gaat het je vooral over het stopcontact wat je moet opofferen , of eerder voor het visuele aspect ?

Er is quasi niets wat in of op een standaard geldeelde frame gaat passen (zonder uitgebreid freeswerk)
een Accespoint ernaast met een kort kabeltje is de way to go

Helemaal idealiter zoek je ook een accespoint waar nog een 2e poort of switch zit ingebouwd, zoiets bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/41929/files/423945268/400x455x2/ubiquiti-unifi-ac-hd.jpg

(als je een in-wall accespoint wilde, had je dit eigenlijk moeten inplannen bij de bouw, en de UTP in n aparte doos laten uitkomen, veel van die dingen zijn +- 2x breder dan een inbouwdoos)

[ Voor 29% gewijzigd door ijske op 28-05-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRhIF4dC-5LeuT_s7RFpodYpIJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGlqKs5tWPrdTPothbgUs0gP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kun je bv doen met een in wall. Erop gaat je niet lukken omdat je ren combi doos met 220 hebt. Hij komt ook wat verder van de muur af omdat het opbouw wordt

Ik zou sowieso wel voor poe gaan en dan idd kort kabeltje. Bijvoorbeeld de unifi in wall/lite of de tplink x50-poe.

Als je beetje tech/tweaker bent is de unifi leuk, anders zou ik voor de tplink gaan.
De prijs van de x50-poe is momenteel ook wel netjes. 280 euro voor 3 nodes
uitvoering: TP-Link Deco X50 PoE (3-pack)

Dit is de x50 poe, ik denk dat je die nog wel mooi over het utp wall outlet heen kan kan laten vallen met mini kabeltje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RYFUMteIKbhha2hyoSqYUhu2GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQVu1gvYz5W94TFR6e701B3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQo2WjlMw0n9CKjJMXe_6K-bowQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEKbYMI9GDkdpfIyy4msweMy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2023 23:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TP-Link Deco PoE is beste prijs/kwaliteit, zijn mooie mesh setjes die je in dit geval dan in AP modus kunt zetten (ethernet backhaul).

Als je geld teveel hebt of commerciële doeleinden dan zijn de Unifi AP's ook leuk, maar die Deco setjes zijn tegenwoordig niks minder snel of goed, alleen makkelijker te beheren en net iets goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat je trouwens ook kunt kopen is een inbouw accesspoint, super mooi want weggewerkt en je hebt nog je poe poorten.

Echter of je hier een goede verbinding mee krijgt? Antennes weggewerkt in de muur?

Als het werkt is het wel top

https://www.elektrototaal...wlan-access-point-4178961
Hirschmann apac w ervaringen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJTdcAqpFUZlgkPYcjiufibdEtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DAKZ03Yn28D2a2Re6xpzKGQk.webp?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
Dank voor jullie reacties.

Het gaat mij inderdaad met name om het visuele aspect icm het vrij houden van een stopcontact.

Zoiets als de Hirschmann, echter zie ik daar dat de antenne nog in de muur zit en er vraagtekens zijn bij het bereik.

Ik vind de Tp Link Deco nog wel een mooie optie. En uiteindelijk gaat het om de prestaties. Deze zal ik dan strak boven of onder de Cat6 ophangen met een korte kabeltje ertussen. Ik ga me daar eens over inlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zitten je netwerk wcd's aan de uiteinden? Want dan kan je wel een frame en Unifi in wall combineren. Dat heb ik bij mijn ouders ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5-cYUijFZoGIaoYcz3EZUFutOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8dFn6MPdoDb02NwgFNqivwb.jpg?f=fotoalbum_large

Je zal dan echter wel gaten bij moeten boren, want de In-wall kan je niet vastmaken aan de wcd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
Ja, bij mij is het precies zoals bij je ouders.
Dat is wat ik zoek maar dan het liefst zonder boren zodat het wat minder definitief is maar snap dat dat niet gaat mede door het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Figaro9 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:18:
Ja, bij mij is het precies zoals bij je ouders.
Dat is wat ik zoek maar dan het liefst zonder boren zodat het wat minder definitief is maar snap dat dat niet gaat mede door het formaat.
Dat gaat helaas niet nee. Ik geloof ook dat het maar één gaatje was. In mijn geval net rechts van de wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Figaro9 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:13:
Dank voor jullie reacties.

Het gaat mij inderdaad met name om het visuele aspect icm het vrij houden van een stopcontact.

Zoiets als de Hirschmann, echter zie ik daar dat de antenne nog in de muur zit en er vraagtekens zijn bij het bereik.

Ik vind de Tp Link Deco nog wel een mooie optie. En uiteindelijk gaat het om de prestaties. Deze zal ik dan strak boven of onder de Cat6 ophangen met een korte kabeltje ertussen. Ik ga me daar eens over inlezen.
Terecht dat je vraagtekens stelt bij prestaties bij antennes in/direct op de muur. Dat helpt niet. Bedenk echter dat dat ook speelt bij je plan om AP vlakbij stopcontact te plaatsen. Stopcontacten zitten doorgaans op 35cm hoogte en dat betekent dat er doorgaans veel obstakels tussen AP en clients zitten. Helpt ook niet.

Beste locatie voor een AP is ergens met line-of-sight, oftewel een locatie waarvandaan de meeste clients in een rechte lijn vrij zicht erop hebben. Dat is doorgaans juist hoog aan de muur of op het plafond. Stop je ze onzichtbaar weg, dan ga je minder dekking hebben en dus al gauw meer AP's nodig hebben dan anders minimaal het geval zou zijn.

Je komt in een doorsnee betonbunker-rijtjeshuis doorgaans weg met twee goed geplaatste AP's: vaak is ideale plaatsing eentje op begane grond in de woonruimte en een tweede ergens in trapgat tussen bovenste twee verdiepingen. Als je gaat prutsen met laag geplaatste AP's ga je er vrijwel zeker drie nodig hebben, maar afhankelijk van hoe zwaar die betonnen muren uitgevoerd zijn weet je zeker dat de binnenmuren van beton zijn? Doorgaans zijn die ook in betonbouw van simpele gipsblokken, wat een stuk minder WiFi-onvriendelijk is... zou je zelfs meerdere per verdieping nodig kunnen hebben als je pech hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
Het is een zelfbouw woning dus ben er zeker van dat alle muren van beton zijn. Varierend van 10cm tot 20cm bij de draagmuren.

Ik heb aan veel gedacht in het ontwerp en dacht met het aanleggen van Cat6 naar alle ruimtes voldoende flexibel te zijn maar achteraf had ik inderdaad voorbereidingen moeten treffen voor AP's op het plafond maar dat is nu te laat.

Ik ga kijken hoever ik kom met Ubiquiti UniFi AP AC In-wall ga komen, deze komen morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Figaro9 ac == wifi 5
Ik zou daar anno 2023 niet meer in investeren en wel wifi 6 kopen

Als je de ubiquiti daarvan te duur vindt kun je dus kijken naar de deck of de tplink omada
uitvoering: TP-Link EAP650-Wall

Ook klinkt de review van @kschoormans wel hoopvol
Zeer tevreden over deze AP. Monteren ging perfect. Met de bijgeleverde schroefjes kon ik 'm direct op een bestaande lasdoos monteren. Ruimte voor RJ45 stekker is beperkt, maar wel genoeg.

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 29-05-2023 23:46 ]

Pagina: 1