Hirschmann apac w ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 20:54
Hoi iedereen

Heeft er iemand ervaring met de inbouw-access points van Hirschmann?

Ik ben op zoek naar een oplossing om bij een klant het draadloos netwerk uit te breiden en deze wil een zo onzichtbaar mogelijke installatie. Daarbij viel mij oog op de Hirschmann Apac W. Op het eerste zicht ziet dit er goed uit en ze passen perfect met de bestaande Niko-afdekplaatjes.

Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn eerlijk gezegd. Een volledig access point (geen wifi 6 wel), via POE gevoed en passend in een standaard inbouwdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy0ghgRiIG0vp3tQHuN34KTyTKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZCx1sU8N91swnCClxAAm3iRF.webp?f=user_large

Ze zijn breed verkrijgbaar bij de elektrogroothandels, maar ik ken niemand die ze al heeft geïnstalleerd en reviews zijn ook niet echt te vinden? Misschien een mede-tweaker met ervaring? :)

[ Voor 9% gewijzigd door ljo13 op 30-11-2022 15:05 ]

https://smarthome-fixer.be

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:52
Uitbreiden met is denk ik niet zo een goed idee, i.v.m. roaming, inter vendor is daar vaak niet ondersteund.

Daarnaast worden dit soort aansluitpunten vaak op de meest onmogelijke plekken weggewerkt en nooit op ideale wifi plekken zoals midden op het plafond in een ruimte.

Dus wat dat aan gaat is er altijd sprake van een vreemde comromis. Stel je op t.b.v. wifi of bedrade aansluitingen ?

[ Voor 57% gewijzigd door mash_man02 op 30-11-2022 19:21 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 16:42
Roaming tussen vendors werkt op zich redelijk goed. Hirschmann is echter totaal geen bekende naam in de wereld van WiFi, dus ik zou toch bijvoorbeeld eerder gaan voor een UniFi in wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:10
dennisdennis12 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:53:
Roaming tussen vendors werkt op zich redelijk goed. Hirschmann is echter totaal geen bekende naam in de wereld van WiFi, dus ik zou toch bijvoorbeeld eerder gaan voor een UniFi in wall.
Qua wifi misschien niet, maar in de industriele wereld is Hirschmann een bekende speler op het gebied van netwerkapparatuur zoals switches.

Je kan er altijd eentje aanschaffen en testen als PoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hirschmann levert over het algemeen prima spullen en ik geloof niet dat ze hun goede naam met rotzooi zullen bezoedelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:52
Ik denk dat jij reauthentication bedoeld, zodra je 802.1x gebruikt wat zakelijk nog al eens voorkomt is dat heel anders. Vergeet ook niet dat je met reauthetication ook altijd een dhcp renew veroorzaakt.

Dat is dan voor een consument niet zo spannend maar dat kan enorme logs opleveren.

Zonder informatie over de toepassing, het plan, uitbreiding waarop en hoe blijft het koffiedik kijken.

Een AP plaatsen waar je normaal je kabels aansluit, in een stalen kabelgoot bij mijn voeten kan echt niet op tegen een regulier line of sight geplaatst AP.

Dan zou je er wel voor kunnen kiezen om er meer toe te passen, maar co-channel interferentie op 2,4Gbhz, spectrum gebruik en overmatige roam bewegingen gaan echt geen positief effect hebben op een wifi ervaring.

[ Voor 28% gewijzigd door mash_man02 op 01-12-2022 06:53 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 20:54
Hirschmann is echter totaal geen bekende naam in de wereld van WiFi, dus ik zou toch bijvoorbeeld eerder gaan voor een UniFi in wall.
Die UniFi in wall was inderdaad ook wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Ik stootte gisteren echter op deze en ik ben echt benieuwd naar de prestaties.

Wat Hirschmann betreft, het is hierboven aangehaald maar ze leveren inderdaad degelijk spul. Wij gebruikten ze bij mijn vorige werkgever voor industriële toepassingen zoals windturbines op zee. Daar wil je niet om de haverklap naartoe omdat de switch het niet meer doet ;) .

Dus over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, ik had gewoon gehoopt dat iemand ze al eens had geplaatst en gebruikt.

Misschien inderdaad toch eens eentje bij mij thuis plaatsen voor ik dit bij klanten installeer. Het gaat dus over consumenten, geen zakelijke omgeving. Alle fancy zakelijke toeters en bellen zijn dus niet nodig.

https://smarthome-fixer.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker in een prive omgeving is altijd wel een plek om een net AP te plaatsen er zijn hele nette compacte want nu zie je als twee outlets. De unifi Nano is toch wel heel erg compact en desnoods in kastje of iets te plaatsen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Leuk ding maar heb wel mijn twijfels wat de dekking zo zijn.
Juiste positionering van een accesspoint is namelijk key, met zo min mogelijk objecten eromheen wat het signaal kan blokkeren.

De Unifi in wall is daarom ook niet echt in wall, het is meer een on wall accesspoint.

Het kan dus betekenen dat het wel werkt, maar je echt een zeer beperkte dekking krijgt. Ik zag trouwens dat ABB ook eenzelfde iets heeft:
https://www.elektramat.nl...ASB5He-IgMfAaAtH2EALw_wcB

Mrja 2.4ghz only 802.11 b/g/n ding

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
ljo13 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:03:
[...]

Die UniFi in wall was inderdaad ook wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Ik stootte gisteren echter op deze en ik ben echt benieuwd naar de prestaties.

Wat Hirschmann betreft, het is hierboven aangehaald maar ze leveren inderdaad degelijk spul. Wij gebruikten ze bij mijn vorige werkgever voor industriële toepassingen zoals windturbines op zee. Daar wil je niet om de haverklap naartoe omdat de switch het niet meer doet ;) .

Dus over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, ik had gewoon gehoopt dat iemand ze al eens had geplaatst en gebruikt.

Misschien inderdaad toch eens eentje bij mij thuis plaatsen voor ik dit bij klanten installeer. Het gaat dus over consumenten, geen zakelijke omgeving. Alle fancy zakelijke toeters en bellen zijn dus niet nodig.
Kleine sidenote, Hirschmann Industrial Ethernet komt van Hirschmann Belden, dit access point komt van Hirschmann Multimedia. 2 verschillende bedrijven met eigen ontwikkel afdelingen. Wil daarmee niets afdoen aan dit access point, nooit getest dus kan ik niets over zeggen, maar de directe vergelijking gaat niet echt op.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik vind dit eigenlijk een topic waarover @dion_b misschien wel iets te zeggen zou hebben.

Ontopic: geen ervaring mee. Ziet er wel uit als een interessant item, maar ik zou er performancewise niet veel van verwachten. Ik kan zo gauw geen specs vinden. Voor mij (en ik bedien ook particuliere klanten) zou deze oplossing afvallen vanwege gebrek aan centraal (en remote) management. SSID of WPA key aanpassen is dus 6x aanpassen als je deze dingen door het hele huis plaatst.

De prijs is ook zodanig hoog dat even leuk experimenteren al een dure hobby is, dus ik zou hier inderdaad een UniFi (of TP-Link) In-Wall toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Je kunt gewoon de specs van dat ding opzoeken op de website van Hirschmann en zo te zien gewoon een normaal wifi 5 acesspoint zoals tegenwoordig bijna alles.

Performance cijfers zijn zo wie zo meestal onzinnige theoretische waarden, bij wifi gaat alles om de demping en dus om de omgeving waar de boel geplaatst wordt en ook nog eens voornamelijk wat je clients doen/kunnen en nauwelijks wat een acesspoint kan.

Die in-wall wifi accesspoints van UniFi en TP-Link passen nooit op plaatsen waar ze in een rijtje in een raam zitten met andere zaken zoals wcd's en deze passen daar wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Timmert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:43:
Ik vind dit eigenlijk een topic waarover @dion_b misschien wel iets te zeggen zou hebben.
Hooguit mijn stokpaardjes ;)
Ontopic: geen ervaring mee. Ziet er wel uit als een interessant item, maar ik zou er performancewise niet veel van verwachten.
Inderdaad.

Twee punten:
1) goed WiFi is conceptueel simpel, maar goed WiFi-hardware ontwerpen is een vak apart. Dat je uitstekende coax-aansluitspullen levert wil nog niet zeggen dat je WiFi-oplossingen optimaal zijn. Ik heb vergelijkbare dingen van andere leveranciers van installatieapparatuur onder handen gehad (Attema, Teleste etc) en conclusie daar was: "Schoenmaker hou je bij je leest". De WiFi-apparatuur liep qua performance en ontwerp 5 tot 10 jaar achter bij wat je van een reguliere WiFi-AP vendor zou verwachten. Misschien heeft Hirschmann het beter voor elkaar, maar het zou me verbazen.
2) sowieso is wegwerken van WiFi-AP's in de muur een erg slecht idee. WiFi werkt grotendeels met line-of-sight en muren dempen veel. Gevolg is dat je alleen fatsoenlijke dekking hebt in de ruimte direct voor zo'n AP (voorzover geen obstakels aanwezig zijn...). Je gaat dan veel meer AP's nodig hebben om alle ruimtes adequaat te dekken, met bijbehorende kosten en gedoe.
Ik kan zo gauw geen specs vinden.
Specs:
https://www.hirschmann-mu...C%20W_Productsheet_NL.pdf

2x2 MIMO in 2.4GHz en 5GHz, 802.11k/v/r, WPA3, EasyMesh. Meeste vinkjes kun je wel zetten.

Hier is de handleiding:
https://www.hirschmann-mu...-%20APAC%20W%20-%20NL.pdf

Er staan goede dingen in die helaas allerminst vanzelfsprekend zijn in een reguliere woning:
Een access point moet op een strategische plek op een verdieping in een woonhuis worden
geplaatst. Dan heeft men het maximale en meest effectieve WiFi bereik. Over het algemeen is
het gangbaar een hoogte van 120 cm aan te houden voor montage. Het beste resultaat is
behalen met een vrij zichtveld rondom, zonder obstakels en stoorbronnen.
Klopt als een deur. Maar standaardhoogte voor inbouwdozen in NL is 30cm, stopcontacten zijn bij uitstek de plek waar je stoorbronnen vindt en vrij zichtveld daarvandaan is uitermate zeldzaam, al is het alleen maar omdat mensen dingen graag voor contactdozen plaatsen om te zorgen dat je ze niet kunt zien... deze instructies lezen in dat licht meer als disclaimer: kom niet bij ons klagen over slechte performance als je ons apparaat anders inzet.
Voor mij (en ik bedien ook particuliere klanten) zou deze oplossing afvallen vanwege gebrek aan centraal (en remote) management. SSID of WPA key aanpassen is dus 6x aanpassen als je deze dingen door het hele huis plaatst.
Dat valt mee, ze hebben wel centraal beheer via EasyMesh wat trouwens niets met mesh maar met centraal management te maken heeft,waarbij een van de AP's de controller wordt - daadwerkelijk betere oplossing dan UniFi waarbij je de controller ergens anders moet draaien.
De prijs is ook zodanig hoog dat even leuk experimenteren al een dure hobby is, dus ik zou hier inderdaad een UniFi (of TP-Link) In-Wall toepassen.
Ik zou sowieso geen in-wall toepassen, punt.

Beste plek voor WiFi-AP is op het plafond of als je systeemplafond hebt: evt erboven - zolang plafondmaterialen zelf niet teveel dempen; dat is de technisch goede manier om dingen uit zicht weg te werken, tweede keus is hoog in het zicht (bijv op een kast of andere meubel). Ergens laag bij de grond in een muur op een onzichtbare plek is technisch gewoon waardeloos en leidt minimaal tot veel meer AP's moeten plaatsen en waarschijnljik hou je dan nog gaten in je dekking.

Wil je dat alsnog, dan is deze oplossing duur en vooralsnog onbekend. Qua specs ziet het er allemaal wel OK uit, met op papier alvast beter beheer dan UniFi. Dan moet je jezelf afvragen: durf je zelf proefkonijn te zijn om te ontdekken of de realiteit zo mooi is als de belofte?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 15:09
Ik zou dit topic na een jaartje verder te zijn graag wat nieuw leven inblazen.

Zijn er inmiddels al mensen met praktijkervaring met dergelijke Hirschmann APAC W? Onze architect prijst dit ook aan als nieuwe, mooie oplossing om access points doorheen onze nieuwbouwwoning te voorzien maar er is verder bitterweinig over te vinden...

Hij gaf aan dat er dan één APAC W per ruimte voorzien dient te worden waar je (deftige) WiFi dekking wil. Sowieso een prijzige bedoening dus, maar de vraag is of het dan op die manier wel werkt naar behoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gryomosy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik kwam bij een kennis die dit systeem heeft. Het duurde wel even voor ik door had waar dat 2e WiFi netwerk toch vandaan kwam, had nog nog van dit systeem gehoord.

Enfin, ik wil dit systeem eigenlijk uitschakelen omdat het nu enkel maar storing veroorzaakt omdat er ondertussen ook al Telenet Pods zijn geinstalleerd bij de kennis.

Ik zou enkel de bekabeling willen gebruiken (om zo de pods perfect aan te sluiten)

Daarom moet ik in de web interface geraken,maar er zijn nergens gegevens van te vinden. Ga een reset proberen en dan hopelijk in de GUI een manier vinden om de mesch wifi uit te schakelen enenkel LAN pass throught. Want op de een of andere manier lijkt dat wel niet te werken. I.e. enkel via Wifi kan ik verbinden.

Hirschmann is ondertussen failliet en dit systeem kreeg OTA updates, dus ik stel me toch maar de vraag of dat echt nog wel gaat gebeuren, wss niet.

Hopelijk geraakt ik er verder aan uit ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als je ze wilt uitschakelen haal je ze toch gewoon weg en gebruik alleen de kabel.
Nergens voor nodig om ze eerst te disabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gryomosy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07-2024
Dat dacht ik ook, maar is helemaal ingebouwd in de muur, niet zo handig.Had er al eentje los gemaakt en de UTP aders lijken 2 poorten te bedienen. Dus 1 kabel voedt 2 poorten. Kan dat eigenlijk wel?

Kan natuurlijk de PoE switch weghalen, dan is het ook gedisabled, maar op de een of andere manier kreeg ik gene connectie. Ik ga vanavond terug langs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Je kunt er toch gewoon een inbouw UTP contactdoosje met 1 poort voor in de plaats zetten, in de stijl/serie van de rest van de contactdozen in dat rijtje (indien het een rijtje is).

Dat is de meest logische oplossing.

Vwb weghalen PoE switch en niet werkende poorten. Het zou kunnen dat de 2 poorten als een switch werken? Geen stroom = geen verbinding in dat geval.

Ik denk dat je de APAC het beste weg kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
Zit overigens even naar de handleiding van dit apparaat te kijken... volgens de handleiding moeten de draadjes gestript worden en in een schroefconnector geplaatst worden. Ding wordt verkocht als CAT6A contactdoos... Laatste keer toen ik dat deed met schroefjes was het een ISDN contactdoos van de bouwmarkt. Ethernet sluit je niet op die manier aan.

Ik snap wel dat dit bedrijf ter ziele is gegaan. Ze maken hele leuke producten, ben ook echt fan van hun coax kabels, versterkers, verdelers en connectoren, maar op netwerkgebied slaan ze de plank totaal mis.
Pagina: 1