Hooguit mijn stokpaardjes

Ontopic: geen ervaring mee. Ziet er wel uit als een interessant item, maar ik zou er performancewise niet veel van verwachten.
Inderdaad.
Twee punten:
1) goed WiFi is conceptueel simpel, maar goed WiFi-hardware ontwerpen is een vak apart. Dat je uitstekende coax-aansluitspullen levert wil nog niet zeggen dat je WiFi-oplossingen optimaal zijn. Ik heb vergelijkbare dingen van andere leveranciers van installatieapparatuur onder handen gehad (Attema, Teleste etc) en conclusie daar was: "Schoenmaker hou je bij je leest". De WiFi-apparatuur liep qua performance en ontwerp 5 tot 10 jaar achter bij wat je van een reguliere WiFi-AP vendor zou verwachten. Misschien heeft Hirschmann het beter voor elkaar, maar het zou me verbazen.
2) sowieso is wegwerken van WiFi-AP's in de muur een erg slecht idee. WiFi werkt grotendeels met line-of-sight en muren dempen veel. Gevolg is dat je alleen fatsoenlijke dekking hebt in de ruimte direct voor zo'n AP (voorzover geen obstakels aanwezig zijn...). Je gaat dan veel meer AP's nodig hebben om alle ruimtes adequaat te dekken, met bijbehorende kosten en gedoe.
Ik kan zo gauw geen specs vinden.
Specs:
https://www.hirschmann-mu...C%20W_Productsheet_NL.pdf
2x2 MIMO in 2.4GHz en 5GHz, 802.11k/v/r, WPA3, EasyMesh. Meeste vinkjes kun je wel zetten.
Hier is de handleiding:
https://www.hirschmann-mu...-%20APAC%20W%20-%20NL.pdf
Er staan goede dingen in die helaas allerminst vanzelfsprekend zijn in een reguliere woning:
Een access point moet op een strategische plek op een verdieping in een woonhuis worden
geplaatst. Dan heeft men het maximale en meest effectieve WiFi bereik. Over het algemeen is
het gangbaar een hoogte van 120 cm aan te houden voor montage. Het beste resultaat is
behalen met een vrij zichtveld rondom, zonder obstakels en stoorbronnen.
Klopt als een deur. Maar standaardhoogte voor inbouwdozen in NL is 30cm, stopcontacten zijn bij uitstek de plek waar je stoorbronnen vindt en vrij zichtveld daarvandaan is uitermate zeldzaam, al is het alleen maar omdat mensen dingen graag voor contactdozen plaatsen om te zorgen dat je ze niet kunt zien... deze instructies lezen in dat licht meer als disclaimer: kom niet bij ons klagen over slechte performance als je ons apparaat anders inzet.
Voor mij (en ik bedien ook particuliere klanten) zou deze oplossing afvallen vanwege gebrek aan centraal (en remote) management. SSID of WPA key aanpassen is dus 6x aanpassen als je deze dingen door het hele huis plaatst.
Dat valt mee, ze hebben wel centraal beheer via EasyMesh
wat trouwens niets met mesh maar met centraal management te maken heeft,waarbij een van de AP's de controller wordt - daadwerkelijk betere oplossing dan UniFi waarbij je de controller ergens anders moet draaien.
De prijs is ook zodanig hoog dat even leuk experimenteren al een dure hobby is, dus ik zou hier inderdaad een UniFi (of TP-Link) In-Wall toepassen.
Ik zou sowieso geen in-wall toepassen, punt.
Beste plek voor WiFi-AP is op het plafond
of als je systeemplafond hebt: evt erboven - zolang plafondmaterialen zelf niet teveel dempen; dat is de technisch goede manier om dingen uit zicht weg te werken, tweede keus is hoog in het zicht (bijv op een kast of andere meubel). Ergens laag bij de grond in een muur op een onzichtbare plek is technisch gewoon waardeloos en leidt minimaal tot veel meer AP's moeten plaatsen en waarschijnljik hou je dan nog gaten in je dekking.
Wil je dat alsnog, dan is deze oplossing duur en vooralsnog onbekend. Qua specs ziet het er allemaal wel OK uit, met op papier alvast beter beheer dan UniFi. Dan moet je jezelf afvragen: durf je zelf proefkonijn te zijn om te ontdekken of de realiteit zo mooi is als de belofte?