Zelf doortrekken glasvezel vanaf straat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:36
Binnenkort verhuis ik naar een woning die aan een straat ligt waar glasvezel ligt. De huidige bewoner heeft destijds niet van het aanbod gebruik gemaakt om direct gratis z’n huis te laten aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk wel graag glasvezel, maar door laten trekken kan zo 650 euro kosten. Weet iemand of het mogelijk is (een deel) zelf te doen? Ik kan prima zelf een gaatje in huisje boren en graven op de oprit. Het aansluiten van de kabel lijkt me wat lastiger en weet niet eens of dat mag.

Beste antwoord (via mrwiggs op 30-05-2023 10:24)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het is niet jouw kabel, dus feitelijk mag je er niets mee doen.

Grote kans dat je alsnog 650 mag lappen voor het afmonteren als je hem zelf door je tuin heen legt, want volgens mij zijn dat gewoon standaard all-in prijzen.

Edit:
Zoals hier onder wordt opgemerkt is gewoon een abbo afsluiten ook een goeie optie. Zeker omdat je een nieuwe bewoner bent kan het prima zijn dat ze hem kostenloos voor je aanleggen!

[ Voor 30% gewijzigd door Koekstra op 28-05-2023 09:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38
Heb je al een concrete prijsopgave?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het is niet jouw kabel, dus feitelijk mag je er niets mee doen.

Grote kans dat je alsnog 650 mag lappen voor het afmonteren als je hem zelf door je tuin heen legt, want volgens mij zijn dat gewoon standaard all-in prijzen.

Edit:
Zoals hier onder wordt opgemerkt is gewoon een abbo afsluiten ook een goeie optie. Zeker omdat je een nieuwe bewoner bent kan het prima zijn dat ze hem kostenloos voor je aanleggen!

[ Voor 30% gewijzigd door Koekstra op 28-05-2023 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:03
mrwiggs schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:20:
Binnenkort verhuis ik naar een woning die aan een straat ligt waar glasvezel ligt. De huidige bewoner heeft destijds niet van het aanbod gebruik gemaakt om direct gratis z’n huis te laten aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk wel graag glasvezel, maar door laten trekken kan zo 650 euro kosten. Weet iemand of het mogelijk is (een deel) zelf te doen? Ik kan prima zelf een gaatje in huisje boren en graven op de oprit. Het aansluiten van de kabel lijkt me wat lastiger en weet niet eens of dat mag.
Dit mag je niet zelf doen. De kabel is niet jouw eigendom en gaat dat ook nooit worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wie zegt dat jij die aansluitkosten moet betalen?
Heb je dat ook al zwart op wit van een provider gekregen?

Ik zou gewoon, via een postcode check, kijken of je bij de ISP naar keuze, een abo kunt afsluiten. En voor de rest wacht je dan gewoon ff af hoe e.e.a. in z'n werk gaat.

De provider/netwerkbeheerder heeft een adminstratieve status van jouw adres. En als blijkt dat er nog wat moet gebeuren, nemen zij dat vaak voor hun rekening. Wat de vorige bewoner al dan niet gedaan heeft, moet je gewoon niet benoemen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2023 09:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Bij mij hebben ze de glasvezel vanaf de straat met een grondraket? onder mijn stoep doorgeschoten. Alleen een kuil op de straat en mijn deur was nodig. Dus zelf graven lijkt me niet heel veel toevoegen. En zoals de anderen ook al zeggen: gewoon abonnement aanvragen. Met een beetje mazzel komen ze het gratis aansluiten en als het toch te duur wordt kan je er altijd binnen 14 dagen vanaf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Bedankt voor de reacties.

Ik had gebeld en ze gaven aan dat als ik zou bestellen ik een offerte zou krijgen van een aannemer en dat ik dan akkoord kon gaan of niet. Het bedrag van 650 euro werd genoemd toen ik een indicatie vroeg, en ook bij Helden van Nu wordt dit bedrag genoemd als ik probeer te bestellen.

Maar nav jullie tips ga ik gewoon bestellen en dan zie ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zit zelf nu (Nog 3 weken tijd om te bedenken) in de situatie van de vorige bewoner.
Nu nemen + abbo of later tot 650 ophoesten.

Dus ik lees aandachtig mee.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
MrMonkE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:28:
Zit zelf nu (Nog 3 weken tijd om te bedenken) in de situatie van de vorige bewoner.

Zo goed als alle nieuwe glasvezelaanbieders zijn nu goedkoper dan de boeven van Ziggo en KPN. Waarom zou je het dus níet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
BFmango schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Zo goed als alle nieuwe glasvezelaanbieders zijn nu goedkoper dan de boeven van Ziggo en KPN. Waarom zou je het dus níet doen?
Ik las zelf wat gedoe over modems die niet in bridge modus kunnen, wellicht dat dat nog een afweging kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:05
mrwiggs schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Ik las zelf wat gedoe over modems die niet in bridge modus kunnen, wellicht dat dat nog een afweging kan zijn?
Gewoon de glasvezel rechtsstreeks in je apparatuur doen is bij de meeste providers ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Ik ga het wel doen denk ik. Ironisch is de reden dat ik -al jaren- met Ziggo klaar ben het feit dat je geen bridge modus mag doen (Ik niet met mijn abbo, ja .. je -de lezer-zult het het wel hebben maar mijn n-1 is DENIED door Ziggo.) Misschien zou het nu wel mogen maar dat is jaren te laat. Ze hebben het zelfs door Cisco uit hun modem firmware laten slopen. (Ik had in het begin een Cisco router (39xx iirc) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29
markisoke schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Gewoon de glasvezel rechtsstreeks in je apparatuur doen is bij de meeste providers ook een optie.
Gezien de providers die genoemd worden denk ik dat het om Delta gaat. Tenzij het een oudere verbinding op basis van AON is, is dat niet zo simpel: [Delta glasvezel] Eigen router installeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Zo goed als alle nieuwe glasvezelaanbieders zijn nu goedkoper dan de boeven van Ziggo en KPN.
Lekker gefundeerde opmerking. :|

Wie denk je dat het grootste deel van alle FttH aansluitingen in Nederland aanlegt? Ik bedoel maar... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 14:10

sus

is druk :+

DeltaFiberNetwerk (dus niet DeltaFiber, dat is de ISP) doet eigenlijk alles op basis van na-aanleg zonder kosten voor de huiseigenaar. Kom ik zelden tegen. Moet ik er wel bijzeggen dat dat dan wel altijd om DeltaFiber abo’s gaat. Hoe ze dus voor Helden van Nu doen moet ik even met een slag om de arm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29
sus schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:34:
DeltaFiberNetwerk (dus niet DeltaFiber, dat is de ISP) doet eigenlijk alles op basis van na-aanleg zonder kosten voor de huiseigenaar. Kom ik zelden tegen. Moet ik er wel bijzeggen dat dat dan wel altijd om DeltaFiber abo’s gaat. Hoe ze dus voor Helden van Nu doen moet ik even met een slag om de arm houden.
Verschilt blijkbaar per regio. Ze zijn nu ook bezig in de Haarlemmermeer, en als je niet direct een contract afsluit “dreigen” ze met aansluitkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hcQd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Verschilt blijkbaar per regio. Ze zijn nu ook bezig in de Haarlemmermeer, en als je niet direct een contract afsluit “dreigen” ze met aansluitkosten.
Dat doen ze overal waar men glasvezel aanlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:41
Ik heb dit ook gehad (10 jaar geleden) huis gekocht waar geen glasvezel binnen lag omdat de vorige bewoner het niet nodig vond.

Ik heb gewoon een jaarabonnement afgesloten bij de provider en kreeg uit coulance de kabel gratis getrokken tot in de meterkast.

Je mag dit niet zelf doen, de kabel ligt op gemeentegrond en is niet jouw eigendom.

Edit: op de site stond toen dat de kabel naar binnen leggen 250 euro zou kosten. Waarschijnlijk doen ze dat bewust vermelden omdat er ook mensen zijn die geen internet en/of tv erna afnemen. Deze willen ze uiteraard niet zo van een gratis glasvezelkabel voorzien.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 28-05-2023 11:46 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

hcQd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Klopt, als je later de kabel binnen wilt hebben zonder er verder gebruik van te maken, dan zullen ze daar kosten voor rekenen. Sterker, waarschijnlijk komen ze niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Binnenkort verhuis ik naar een woning die aan een straat ligt waar glasvezel ligt. De huidige bewoner heeft destijds niet van het aanbod gebruik gemaakt om direct gratis z’n huis te laten aansluiten. ...
Ik ben even nieuwsgierig : "verhuis ik naar een woning" ipv "heb ik een woning gekocht" & "huidige bewoner" ipv "huidige eigenaar". Klopt mijn idee dat het een huurwoning betreft ? Maakt voor jouw probleem nu niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Lekker gefundeerde opmerking. :|

Wie denk je dat het grootste deel van alle FttH aansluitingen in Nederland aanlegt? Ik bedoel maar... :+
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt.

Mij gaat het uiteindelijk alleen maar om wat ik als consument krijg en wat ik daarvoor betaal. En in mijn geval was ik beter af bij Delta dan Ziggo of KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Ik zit precies in dezelfde situatie als jij, alleen herken ik de kosten niet. Twee maanden terug heb ik een huis gekocht, waar door de vorige bewoners is besloten om de glasvezel verbinding niet aan te laten leggen tot in het huis. Deze ligt nu tot aan de rand van het perceel.

KPN is hier verantwoordelijk voor het glasvezel netwerk. Wanneer ik bij hen een abonnement zou afsluiten, zorgen zij kosteloos voor het doortrekken van de glasvezel kabel tot in de meterkast. Zo gezegd zo gedaan; alleen kwamen er maar geen updates over wanneer de monteur dan zou komen. Telefoontje naar KPN Netwerk (?) leerde mij dat er geen ETA gegeven kan worden; de monteur kan over een maand komen of over een half jaar, of zelfs langer.

Met in het vooruitzicht een half jaar op een 4g noodroutertje te moeten werken, heb ik de hele handel geannuleerd en nu zit ik op coax dmv Ziggo :’)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Daam schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:27:
heb ik de hele handel geannuleerd en nu zit ik op coax dmv Ziggo :’)
Prima oplossing toch? En dan over een klein jaar weer opnieuw glasvezel bestellen, aangezien je dan niet meer vast zit aan een contract. Dan merk je vanzelf wanneer het klaar is en kun je dan over. Heb je een jaar later nog veel meer keuze vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Toen ze hier in de wijk glasvezel gingen aanleggen hebben ze het laatste stukje gebruik gemaakt van de mantelbuis van de kpn die er toch al lag en in de meterkast uit komt. Alleen de stoep is open geweest.
Tot aan in het huis aanleggen was gratis je hoefde ook geen abonnement te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 28-05-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
Het is duidelijk dat TS het niet over glasvezel van KPNnetwerk heeft, want als je kabel daar tot aan de erfgrens of gevel ligt voeren ze hem gratis in n.a.v. het aanvragen van een abonnement.

Vermoedelijk een kleine aanbieder in een buitengebied waar je eigen bijdrage moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sus schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:34:
Voor een Caiway glasabonnement in DFN gebied (let wel, oud Cogas) kon ik in april 2021 toch wel even lekker €328,09 betalen doorschuiven naar de verhuurder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ken geen enkele situatie waarbij je meteen verplicht bent om een abonnement af te sluiten. Het enige wat men nu graag wil komen doen is je woning aansluiten op het glasvezelnetwerk. Of je een abonnement neemt is meestal niet eens aan de orde. Uiteraard zal een provider zoals KPN, die z'n eigen netwerk uitrolt, bij je aankloppen voor een abonnement terwijl er geen enkele verplichting geldt.

Mijn moeder krijgt binnenkort haar 2e glasvezel in de woning. KPN was een poos geleden al geweest en binnenkort komt Delta nog eens langs. Mijn advies was heel eenvoudig: laat ze het maar aansluiten, dan zit het er maar. Je hoeft er niets mee te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door sypie op 28-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast Gebruiker
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 23:26
MrMonkE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Ik ga het wel doen denk ik. Ironisch is de reden dat ik -al jaren- met Ziggo klaar ben het feit dat je geen bridge modus mag doen (Ik niet met mijn abbo, ja .. je -de lezer-zult het het wel hebben maar mijn n-1 is DENIED door Ziggo.) Misschien zou het nu wel mogen maar dat is jaren te laat. Ze hebben het zelfs door Cisco uit hun modem firmware laten slopen. (Ik had in het begin een Cisco router (39xx iirc) )
Vreemd, tot in ieder geval 2021 kon je een modem gewoon in Bridge mode zetten. In voormalig UPC gebied kon je dat zelf doen, in voormalig Ziggo gebied kon de klantenservice dat met een drup op de knop aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
sypie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Ik ken geen enkele situatie waarbij je meteen verplicht bent om een abonnement af te sluiten. Het enige wat men nu graag wil komen doen is je woning aansluiten op het glasvezelnetwerk. Of je een abonnement neemt is meestal niet eens aan de orde. Uiteraard zal een provider zoals KPN, die z'n eigen netwerk uitrolt, bij je aankloppen voor een abonnement terwijl er geen enkele verplichting geldt.

Mijn moeder krijgt binnenkort haar 2e glasvezel in de woning. KPN was een poos geleden al geweest en binnenkort komt Delta nog eens langs. Mijn advies was heel eenvoudig: laat ze het maar aansluiten, dan zit het er maar. Je hoeft er niets mee te doen.
Als je niet hebt meegedaan toen de kabel werd gelegd dan is het erna vaak alleen maar gratis in combinatie met een abonnement. Zonder abonnement betaal je voor het aanleggen van de kabel tot in huis. Dit doen ze omdat de provider hier zelf ook extra kosten voor maakt omdat ze een monteur naar jou moeten sturen. Die kosten kun je via het abonnement ook terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:15
Ik wacht al sinds 9 december 2022. Op 9 december kon ik mij abonneren op T-Mobile Glasvezel thuis afsluiten en alles is geregeld. Tot vandaag niks. Ze moeten komen voor de meterkast en tot vandaag is er nog niets gebeurd. Ik wacht nog steeds op installatie van Glasvezel.

Dus dat kan nog wel eens paar maanden duren. Ik heb nog steeds geen datum en kan misschien nog maanden duren.

Op 9 december heb ik, 1000Mbit internet gekozen met T-Mobile TV basispakket zonder opnemen en géén extra betaalde zenders en zonder telefonie met 1 TV-BOX. Eerste 8 maanden €25 per maand daarna €55,-

Ik zit nog steeds bij Ziggo

[ Voor 45% gewijzigd door Van der Berg op 28-05-2023 19:16 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Het betreft een koopwoning waarbij de huidige eigenaar geen gebruik het gemaakt van het aanbod het glasvezel door te laten trekken naar de woning. En het gaat om glasvezel van Delta Fiber.

Ik ga eerst Delta Fiber eens bellen en als zij het niet willen doortrekken dan bestel ik een abo bij Delta op hoop van zege.

[ Voor 4% gewijzigd door mrwiggs op 28-05-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

mrwiggs schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:23:
Het betreft een koopwoning waarbij de huidige eigenaar geen gebruik het gemaakt van het aanbod het glasvezel door te laten trekken naar de woning. En het gaat om glasvezel van Delta Fiber.

Ik ga eerst Delta Fiber eens bellen en als zij het niet willen doortrekken dan bestel ik een abo bij Delta op hoop van zege.
Dan moet je wel bellen met DeltaFiber Netwerk - dat is de partij die fysiek de kabel aanlegt. Klantenservice van Delta Fiber (de ISP) kan daar geen info over geven.

088-7585800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nobrainer. Aan laten leggen en jaartje abbo erbij. Bevalt het niet, daarna weer terug naar je eigen voorkeur. Het kost meestal vergelijkbaar of goedkoper als je huidige abbo.

Dan ligt de glasfiber er dus kosteloos en hebben we over een paar jaar, als er een ander in je huis woont, niet eenzelfde topic als deze.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 29-05-2023 00:34 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gast Gebruiker schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Vreemd, tot in ieder geval 2021 kon je een modem gewoon in Bridge mode zetten. In voormalig UPC gebied kon je dat zelf doen, in voormalig Ziggo gebied kon de klantenservice dat met een drup op de knop aanpassen.
Ze hebben die optie gewoon uit hun cisco's modems laten halen destijds.
Ik weet namelijk een hack die de POST deed (ze hadden alleen de optie uit het form gesloopt toen) en dan kon je het toch nog posten door met de hand te editten in je html. Maar dat was later ook weg. Dus ik denk niet dat het zomaar iets was.

Zakelijk Abbo UPC/Ziggo/Chello) 1vast IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MrMonkE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Ze hebben die optie gewoon uit hun cisco's modems laten halen destijds.
Ik weet namelijk een hack die de POST deed (ze hadden alleen de optie uit het form gesloopt toen) en dan kon je het toch nog posten door met de hand te editten in je html. Maar dat was later ook weg. Dus ik denk niet dat het zomaar iets was.

Zakelijk Abbo UPC/Ziggo/Chello) 1vast IP
Voor zover ik weet kan het nog steeds, afhankelijk van welke modem je hebt kun je het zelf of kan de helpdesk het op afstand voor je instellen.

Heb je van de helpdesk gehoord dat het niet meer kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

DutchKel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Voor zover ik weet kan het nog steeds, afhankelijk van welke modem je hebt kun je het zelf of kan de helpdesk het op afstand voor je instellen.

Heb je van de helpdesk gehoord dat het niet meer kan?
Dit speelt al jaren. Ik ben jaren geleden al gestopt ik heb het 3x geprobeerd destijds. Zakelijk abbo, geen bridge toestaan= Ziggo dood voor mij. Ik wacht alleen op een goed alternatief (Delta lijkt dat te zijn als ze bridge toelaten.)

Geen bridge op zakelijke modem.. de achterlijkheidd.
Nu ik erover nadenk wordt ik gewoon weer boos.
Ben nu 110% zeker van dat ik Delta neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
MrMonkE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Dit speelt al jaren. Ik ben jaren geleden al gestopt ik heb het 3x geprobeerd destijds. Zakelijk abbo, geen bridge toestaan= Ziggo dood voor mij. Ik wacht alleen op een goed alternatief (Delta lijkt dat te zijn als ze bridge toelaten.)

Ik heb momenteel gewoon bridge icm ziggo zakelijk (niet zelf in te stellen, alleen telefonisch)

ik ga nog wel even bellen met Delta hoe het zit met bridge mode.

Op de site van DeltaFiber Netwerk vond ik trouwens dit:

Meld je je aan na de deadline, dan betaal je eenmalige activatiekosten van € 650,-. Wij moeten namelijk apart werkzaamheden verrichten voor het gebruiksklaar maken van jouw aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door mrwiggs op 29-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

mrwiggs schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Ik heb momenteel gewoon bridge icm ziggo zakelijk (niet zelf in te stellen, alleen telefonisch)

ik ga nog wel even bellen met Delta hoe het zit met bridge mode.

Op de site van DeltaFiber Netwerk vond ik trouwens dit:

Meld je je aan na de deadline, dan betaal je eenmalige activatiekosten van € 650,-. Wij moeten namelijk apart werkzaamheden verrichten voor het gebruiksklaar maken van jouw aansluiting.
Ja ik heb hier een brief waar dat allemaal in staat.
Gast Gebruiker schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Nee, dit speelde veel eerder. Eerder 2008-2014 zou in mijn papieren moeten gaan zoeken.
Wellicht dat ze intussen wel toestaan.
Ik had destijds het vermoeden *1 dat het te maken had dat ze 5 IP's voor een zakelijk modem reserveerden maar ik er maar voor 1 betaalde. Heb er ook maar 1 nodig.

*1 = Zie PSV fan een decennia terug of zo.

Maar goed het doet er niet meer zo toe wat mij betreft.
Als Ziggo morgen bij mij voor de deur staat met een gouden-bridged-router dan zou ik ze gewoon weg sturen.

Ik ga nog even spitten in de betrouwbaarheid van Delta. ( schijnt ongeveer zoals Ziggo te zijn als ik de consumentenbond in 2020 geloof)
Want de uptime is op zich wel goed van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
bjusterbaarlik schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Prima oplossing toch? En dan over een klein jaar weer opnieuw glasvezel bestellen, aangezien je dan niet meer vast zit aan een contract. Dan merk je vanzelf wanneer het klaar is en kun je dan over. Heb je een jaar later nog veel meer keuze vrijheid.
Dit is inderdaad het plan ;) Maar ik had graag gebruik gemaakt van de 1 gbps up/down. Dat maakt mijn thuiswerk situatie een stuk fijner (werk veel met grote videobestanden van + 8 Gb per file).

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Daam schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:27:
Ik zit precies in dezelfde situatie als jij, alleen herken ik de kosten niet. Twee maanden terug heb ik een huis gekocht, waar door de vorige bewoners is besloten om de glasvezel verbinding niet aan te laten leggen tot in het huis. Deze ligt nu tot aan de rand van het perceel.

KPN is hier verantwoordelijk voor het glasvezel netwerk. Wanneer ik bij hen een abonnement zou afsluiten, zorgen zij kosteloos voor het doortrekken van de glasvezel kabel tot in de meterkast. Zo gezegd zo gedaan; alleen kwamen er maar geen updates over wanneer de monteur dan zou komen. Telefoontje naar KPN Netwerk (?) leerde mij dat er geen ETA gegeven kan worden; de monteur kan over een maand komen of over een half jaar, of zelfs langer.

Met in het vooruitzicht een half jaar op een 4g noodroutertje te moeten werken, heb ik de hele handel geannuleerd en nu zit ik op coax dmv Ziggo :’)
Daam schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Dit is inderdaad het plan ;) Maar ik had graag gebruik gemaakt van de 1 gbps up/down. Dat maakt mijn thuiswerk situatie een stuk fijner (werk veel met grote videobestanden van + 8 Gb per file).
Je had beter aan aanvraag kunnen laten lopen en een maandelijks opzegbaar* Ziggo abo kunnen nemen (of een jaarabo met flinke korting).

Je zult een keer de glasaanvraag uit moeten zitten.

* Beschikbaar via breedbandwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Rukapul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:56:
[...]

[...]

Je had beter aan aanvraag kunnen laten lopen en een maandelijks opzegbaar* Ziggo abo kunnen nemen (of een jaarabo met flinke korting).

Je zult een keer de glasaanvraag uit moeten zitten.

* Beschikbaar via breedbandwinkel
Dat wilde ik ook, maar het stomme is is dat de aanvraag voor de glasvezel-monteur gekoppeld is aan je aanvraag voor een abonnement. Geen glasvezel bij KPN afnemen = geen monteur. Op het moment dat ik mijn aanvraag annuleerde werd hij ook de monteursafspraak (waar geen ETA voor was) automatisch uit het systeem gehaald. De belofte dat ik klant zou worden zodra de aansluiting er zou zijn deerde KPN niet. Overigens beginnen alle contracten van grote aanbieders als jaarcontracten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Daam schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Dat wilde ik ook, maar het stomme is is dat de aanvraag voor de glasvezel-monteur gekoppeld is aan je aanvraag voor een abonnement. Geen glasvezel bij KPN afnemen = geen monteur. Op het moment dat ik mijn aanvraag annuleerde werd hij ook de monteursafspraak (waar geen ETA voor was) automatisch uit het systeem gehaald. De belofte dat ik klant zou worden zodra de aansluiting er zou zijn deerde KPN niet. Overigens beginnen alle contracten van grote aanbieders als jaarcontracten
Zie mijn reactie hierboven.

Via breedbandwinkel kun je zowel Ziggo als KPN afsluiten met een maandelijks opzegbaar abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ah, dat wist ik niet, goed om te weten. Echter zit ik nu al vast aan een jaar Ziggo, ik zag het namelijk nergens aangeboden worden. Maar het kan dus blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

mrwiggs schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:39:
Bedankt voor de reacties.

Ik had gebeld en ze gaven aan dat als ik zou bestellen ik een offerte zou krijgen van een aannemer en dat ik dan akkoord kon gaan of niet. Het bedrag van 650 euro werd genoemd toen ik een indicatie vroeg, en ook bij Helden van Nu wordt dit bedrag genoemd als ik probeer te bestellen.

Maar nav jullie tips ga ik gewoon bestellen en dan zie ik het wel!
Even heel tegendraads;
Wat is je alternatief?

Want je roept dat je “natuurlijk” glasvezel wilt… Wat is daar “natuurlijk” aan? Bij mij steekt er ook zo’n spriet boven de grond maar ik het vooralsnog 0 incentive om bij Ziggo weg te gaan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
FreakNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Even heel tegendraads;
Wat is je alternatief?

Want je roept dat je “natuurlijk” glasvezel wilt… Wat is daar “natuurlijk” aan? Bij mij steekt er ook zo’n spriet boven de grond maar ik het vooralsnog 0 incentive om bij Ziggo weg te gaan….
Uploadsnelheid icm zelf draaien van aantal webapps/services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

MrMonkE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:59:
Vraag heeeeel duidelijk wat voor soort lijn je krijgt. Een AON lijn kan je een ander Genexis modem voor aanvragen die in bridge kan.

Krijg je - en dat verwacht ik wel - een XGS-PON lijn? Dan krijg je een Nokia en die kunnen niet in bridge. Er komt een Nokia mediaconverter aan, maar die is nog altijd niet uit de test. Eigen modem kan wel; AVM heeft werkende modellen, maar ook die doen geen bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

mrwiggs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:23:
[...]

Uploadsnelheid icm zelf draaien van aantal webapps/services.
Mja, dat doe ik ook.. Maar alleen voor eigen (en ouders) gebruik.. Daar is die 20/30mbit upload van Ziggo ook zat voor...

Ik heb overigens weinig tot niets tegen glasvezel hoor.. Maar in onze use-case is Ziggo net een tikje beter... Zelf kijk ik nauwelijks meer ouderwets lineaire TV, maar mijn vriendin doet dat wel.. En dan ook nog eens op de commerciële zenders. Het grote pluspunt wat ik nu NOG heb bij Ziggo is mijn trouwe Humax 5200C waarbij je dus gewoon de reclame kunt doorspoelen (in tegenstelling tot "cloud" waarbij je dus die reclame gewoon moet uitzitten)... Oh, en de verdubbelaars van Vodafone zijn ook een pre...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
Mag je niet zelf doen, zijn standaard bedragen, is per gebied verschillend.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarnaast ligt het een beetje aan het gebied waar je je bevindt maar Volker Wessels sluit tegenwoordig een BOP (Buiten Overname Punt) op de glasvezelverbinding voor je voordeur en door KPN gaat dan later een prefab glasvezel van je meterkast naar het BOP toe waarmee die 2 aan elkaar verbonden worden.

https://www.vwtelecom.com...nieuwe-werkwijze-een-feit

-edit-
Hier in ieder geval bij nieuwe aansluitingen, regio Zuid Holland.

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 30-05-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FreakNL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:01:
[...]

(in tegenstelling tot "cloud" waarbij je dus die reclame gewoon moet uitzitten)...
Als KPN IPTV gebruiker hier; da's dus niet waar!
Ik kan gewoon de 'cloud' IPTV opnames doorspoelen; ook op de commerciële kanalen.

Alleen bij terugkijken van, niet opgenomen programma's, wordt het soms geblokkeerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:50
markisoke schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Sterker nog, dit is verplicht - de ISP moet alle gegevens beschikbaar stellen om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrwiggs
Even een update. Officieel was de uiterste datum om je aan te melden 31 maart 2023. Na wat heen-en-weer bellen (met Delta, Delta Netwerk en de aannemer) hebben ze aangegeven mijn nieuwe woning nog gratis mee te nemen omdat de andere woningen pas in juli/aug worden aangesloten. Delta rolt dan de modems uit vanaf september.

Lijk dus net mazzel gehad te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:22

Aganim

I have a cunning plan..

@mrwiggs bedankt voor de update en mooi dat je een oplossing hebt gekregen!
sypie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Ik ken geen enkele situatie waarbij je meteen verplicht bent om een abonnement af te sluiten. Het enige wat men nu graag wil komen doen is je woning aansluiten op het glasvezelnetwerk. Of je een abonnement neemt is meestal niet eens aan de orde.
Ik kan in mijn wijk precies zeggen wie er geen T-Mobile abbonement heeft aan de hand van de sprietjes die uit de stoep steken. Aansluiten zonder abonnement ging in of uit niet gebeuren. Prima, dan niet. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Aganim schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:15:
Ik kan in mijn wijk precies zeggen wie er geen T-Mobile abbonement heeft aan de hand van de sprietjes die uit de stoep steken. Aansluiten zonder abonnement ging in of uit niet gebeuren. Prima, dan niet. (y)
Zelf heb ik op een aantal verbindingen ervaring met KPN. Aanmelden en installeren was gratis, en er was geen verplichting om een abonnement af te nemen. Toch zag je hier en daar sprietjes in de straat die nooit de tuin in gingen. Dat is zo zonde op een plek waar je anders alleen maar coax hebt voor redelijke internetsnelheden. Zelfs als je het niet gebruikt, kan je het beter toch aan laten leggen, zelfs al heb je een hekel aan KPN. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Hier werden we gebeld door Volker Wessel voor een afspraak om het kastje binnen te plaatsen.
Lopend abonnement bij XS4ALL zonder aangeven of aanvragen voor glasvezel.

Wel hebben wij toestemming gegeven voor het mogen werken in de voortuin. Bij buren die dit niet hebben gedaan zijn de sprietjes op de erfscheiding, bij ons met de pneumatische pil tot aan de voordeur gebracht.

De plaatsing was een lachertje, de monteurs van Volker hadden een Polo omdat de bus in de garage stond en wij hebben betonplaten voor de voordeur. Ze hadden niks bij zich, nog geen fatsoenlijke schep. Moet je dus onderdoor graven om binnen te komen. Was verderop in straat niet gelukt, bij ons ligt er door de verzakking geen zand waardoor je zo tegen de fundering aan kijkt, blij dat ik dat nog niet heb opgevuld.

Met de door mij aangereikte PVC buis hebben ze de vezel doorgestoken. Is overigens volgens de nieuwe methode, dus buiten een zwart kastje op de oranje kabel en met een witte kabel naar binnen. Het witte kastje, de TK01, zit al aan de vezelkabel vast, dus ze moeten vanuit de meterkast naar buiten.

De monteurs vertelden dat ze niet in de kruipruimte mogen werken, met een meterkast twee meter achter de deur knap lastig. Wij hebben een huis uit 1971, dus geen mantelbuizen zoals in de nieuwbouw. Mijn eigen geboorde gat met de stroomkabels voor de keuken in de meterkast is gebruikt om de glasvezel in de kruipruimte te krijgen.

Ik heb de monteurs sindsdien niet meer in onze straat zien werken, terwijl er wel wat buren zijn die glasvezel willen hebben. Ik denk met de wachttijden die ik hier lees dat wij mazzel hebben gehad. Konden de aansluiting bij XS4ALL ook kosteloos omzetten, het modem werd opgestuurd en moest ik zelf op de TK01 schuiven. Was in een paar dagen geregeld. Afgelopen februari zijn de oranje kabels hier in de grond gegaan.

Betreft hier een XSG-PON aansluiting in Leiderdorp.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
om eerlijk te zijn,

als je voor laat ons zeggen 2+ ton een huis koopt dan is die 1000 euro voor een fatsoenlijke internetverbinding natuurlijk ook niet echt meer heel veel (niet eens genoeg om dat bij de prijs-onderhandelingen te noemen). pijnlijk omdat je er ook heel wat rollen behangpapier voor kunt kopen, maar verre van onoverkomelijk.

dat je in een gebied woont waar delta-fiber ligt in plaats van gewoon wgba (kpn) of gpon (kpn) lijkt me dan een stuk minder leuk als we het er dan toch over hebben.
Pagina: 1