tl;dr: wat vinden jullie van de bekabeling in de foto's.
Afgelopen december hebben wij met hulp van enkele zeer nuttige tips een keuze kunnen maken uit verschillende offertes in: Offerte advies gevraagd
Tijdens de schouw in maart werd het één en ander nagekeken en nagemeten en werd het volgende afgesproken:
b: er werd gezegd dat de monteurs niet de tijd hadden om de kabel van de meterkast naar de zolder te leggen via de bestaande koven in de gang en op de overloop óf als losse VD-draden in de 3/4" buizen. Ik snap dit en een praktische oplossing was dat ik zelf hiermee aan de slag ging en ik heb de vijf aderige 4mm2 YMVK-kabel netjes van de meterkast naar de zolder gelegd waar de omvormer moest komen. De andere optie welke genoemd was een kabel over de buitenmuur de garage in, via de kruipruimte en dan in de meterkast weer omhoog, dit was zeker niet mijn voorkeur.
c: zonder een waardeoordeel te vellen hecht ik waarde aan merken met een bewezen staat van dienst over de jaren in mijn optiek kan ik zodoende kiezen uit o.a.: Eaton, ABB, Hager, Schneider Electric en Siemens. Als er niet één van die merken geleverd zou worden zou ik uit mijn eigen zak los van de offerte zelf wel die +/- €150 betalen voor een degelijke aardlekautomaat.
d: ik heb naast mijn bestaande Eaton system55 kast een tweede geplaatst en de klemblokken en aardrail gekoppeld, de elektromonteur van de PV-installateur zou dus gemakkelijk de getrokken kabel kunnen gebruiken en in de nieuwe kast de aardlekautomaat kunnen aansluiten.
In overleg zijn er geen optimizers geplaatst.
De omvormer, werkschakelaar bij de omvormer en de aardlekautomaat zouden op mijn verzoek met mijn momentschroevendraaier op moment worden aangedraaid kunnen worden omdat de elektromonteur geen momentschroevendraaier had.
In tegenstelling tot afgesproken kreeg ik een NOARK aardlekautomaat, na mijn protest en meerdere belletjes naar de baas zouden ze (komende) volgende week terugkomen met een Hager aardlekautomaat, maar zou de NOARK wel tijdelijk aangesloten worden zodat er ook een werkende installatie opgeleverd kon worden. M.i. een prima oplossing voor de miscommunicatie.
Is dit zoals ik kan verwachten, is dit bezwaarlijk of zit dit er ergens tussenin. Ik zie bovenaan bijv. dat een zwarte kabel om een beugel is geknoopt en ik zie een rode kabel met een tiewrap vast zitten en erg strak om een andere beugel heen gaan.
Op de offerte en factuur staat: 'Montagemateriaal Solarstell schuin dak' als ik dan zoek op dat materiaal lees ik via (https://www.stralendgroen.nl/categorie/montage-materiaal/platdak/solarstell/): "Ingebouwd kabelmanagementsysteem. Werk de kabels netjes weg in de steun." maar ik kan niet vinden of dit ook aanwezig is voor montagemateriaal voor een schuindak.
Ik ben meestal wel wat perfectionistisch, het is dus soms wel moeilijk om werk van anderen te accepteren wanneer ik een andere definition of done hanteer. En vraag mij in dit geval dan ook af of het werk gewoon acceptabel is en ik in dit geval misschien teveel zeik. Óf dat dit ondermaats werk is.
edit: ik wil de werkschakelaar nog loshalen om te kijken hoe het intern daarmee is gesteld.
Afgelopen december hebben wij met hulp van enkele zeer nuttige tips een keuze kunnen maken uit verschillende offertes in: Offerte advies gevraagd
December:
Uiteindelijk is eind december definitief de keuze gevallen op deze twee opties waarbij wij nog tot het moment van plaatsen zouden kunnen kiezen of we wel of niet de Tigo Optimisers zouden willen:Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maart: schouw
Het dak zonder panelen:| PV-installatie | ||
![]() | ||
Tijdens de schouw in maart werd het één en ander nagekeken en nagemeten en werd het volgende afgesproken:
- er zouden drie rijen van vijf panelen passen naast het MV-pijpje met nog zo'n 15-20 cm ruimte;
- ik kreeg een flinke bos aan vijf aderige 4mm2 YMVK-kabel uit de bus mee;
- normaliter wordt er een Eaton aardlekautomaat geïnstalleerd, als ik wat anders wilde moest ik daar zelf in voorzien;
- er zou een extra groepenkast-kastje meegenomen worden omdat er geen ruimte was in mijn groepenkast.
b: er werd gezegd dat de monteurs niet de tijd hadden om de kabel van de meterkast naar de zolder te leggen via de bestaande koven in de gang en op de overloop óf als losse VD-draden in de 3/4" buizen. Ik snap dit en een praktische oplossing was dat ik zelf hiermee aan de slag ging en ik heb de vijf aderige 4mm2 YMVK-kabel netjes van de meterkast naar de zolder gelegd waar de omvormer moest komen. De andere optie welke genoemd was een kabel over de buitenmuur de garage in, via de kruipruimte en dan in de meterkast weer omhoog, dit was zeker niet mijn voorkeur.
c: zonder een waardeoordeel te vellen hecht ik waarde aan merken met een bewezen staat van dienst over de jaren in mijn optiek kan ik zodoende kiezen uit o.a.: Eaton, ABB, Hager, Schneider Electric en Siemens. Als er niet één van die merken geleverd zou worden zou ik uit mijn eigen zak los van de offerte zelf wel die +/- €150 betalen voor een degelijke aardlekautomaat.
d: ik heb naast mijn bestaande Eaton system55 kast een tweede geplaatst en de klemblokken en aardrail gekoppeld, de elektromonteur van de PV-installateur zou dus gemakkelijk de getrokken kabel kunnen gebruiken en in de nieuwe kast de aardlekautomaat kunnen aansluiten.
April: afgebeld
Wegens ziekte van een monteur werd er één dag voor de installatie afgebeld en werd een nieuwe datum gepland in eind mei.Mei: installatie
De twee PV-installatie monteurs (één elektro voor binnenshuis de omvormer, en de andere voor het dak) gaven al vrij vlug aan dat vijftien panelen niet zou gaan passen. In inderdaad na wat nameten van hem zouden het er veertien worden. Natuurlijk erg jammer, maar ik vraag mij dan wel af waarom er een schouw op locatie plaatsvindt.In overleg zijn er geen optimizers geplaatst.
De omvormer, werkschakelaar bij de omvormer en de aardlekautomaat zouden op mijn verzoek met mijn momentschroevendraaier op moment worden aangedraaid kunnen worden omdat de elektromonteur geen momentschroevendraaier had.
In tegenstelling tot afgesproken kreeg ik een NOARK aardlekautomaat, na mijn protest en meerdere belletjes naar de baas zouden ze (komende) volgende week terugkomen met een Hager aardlekautomaat, maar zou de NOARK wel tijdelijk aangesloten worden zodat er ook een werkende installatie opgeleverd kon worden. M.i. een prima oplossing voor de miscommunicatie.
Kabel afwerking onder panelen
Nu stond ik met de buurman in de tuin te praten over de nieuwe panelen en zag vanuit zijn tuin een rode kabel los onder de panelen hangen. Vanuit zijn dakraam heb ik ook nog even gekeken en ik twijfel over de manier van wegwerken van de kabels. Omdat de rest van de installatie ook al niet zo soepel en naar verwachting ging wil ik hier toch even vragen wat anderen hier van vinden. Zeker omdat ze dinsdag terugkomen en ze dan wellicht relatief eenvoudig nog wat kunnen doen.| PV-installatie | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Is dit zoals ik kan verwachten, is dit bezwaarlijk of zit dit er ergens tussenin. Ik zie bovenaan bijv. dat een zwarte kabel om een beugel is geknoopt en ik zie een rode kabel met een tiewrap vast zitten en erg strak om een andere beugel heen gaan.
Op de offerte en factuur staat: 'Montagemateriaal Solarstell schuin dak' als ik dan zoek op dat materiaal lees ik via (https://www.stralendgroen.nl/categorie/montage-materiaal/platdak/solarstell/): "Ingebouwd kabelmanagementsysteem. Werk de kabels netjes weg in de steun." maar ik kan niet vinden of dit ook aanwezig is voor montagemateriaal voor een schuindak.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik ben meestal wel wat perfectionistisch, het is dus soms wel moeilijk om werk van anderen te accepteren wanneer ik een andere definition of done hanteer. En vraag mij in dit geval dan ook af of het werk gewoon acceptabel is en ik in dit geval misschien teveel zeik. Óf dat dit ondermaats werk is.
edit: ik wil de werkschakelaar nog loshalen om te kijken hoe het intern daarmee is gesteld.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
/f/image/HEjmhHLBK9APt7FlImBdcpWS.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/cQwrBsczKBoBRTd09UNcDPGH.png?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/ZrLUUzAGQLLx9C2hUyRKyjsf.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/hc0bOA71nswrkmkEN6LagcH7.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/A524BAfZ80MFr7m6Gy4Ej87D.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/1uG4iAfbbkE3URL3dYBxdNK4.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/0F0Z83JKVV5NY9NenvqWmrWJ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/gnAWN2n7oq05NRzechS2tIGW.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/yvALfx9XMsA8FrC4ME1cV8oT.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/GkhZvPthBSkUVnLFnvXELGtU.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/53Xx7aDBZsA1Iu4eVsJjSAVC.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/hqMYRyLTDzlMl3W6YEbcO7bu.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/eKAG4YaeWEjgW8Zn3QYHUIg9.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/8NnOOcvilZ8KOzP9hdrCRVcD.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/SnROiDntAk7bwYyIQ5tyalJq.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/LAm4miDepPX3Nkr5vTxN1MVx.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/aqke6SKQoF0wABw5WwASrTlA.jpg?f=fotoalbum_large)