In navolging van: Yet another zonnepanelen aanschaftopic doe geen moeite niet, relevante info staat hier ook kunnen wij nu een definitieve offerte gaan kiezen.
Graag heb ik hier nog wat feedback op. Met name of de aangedragen offertes technisch in orde zijn. In hoeverre de systemen uit te lezen zijn zonder internet verbinding en de mate van modulariteit wanneer we in de toekomst ons platte dak (bijkeuken/garage) ook willen volgooien (waarschijnlijk oost/west-opstelling).
660x595 (gemeten met dakpannen)
Plat dak (deel achter de woning):
510x285 (gemeten met binnenmaten)
Plat dak: geen tot weinig, maar buren kunnen eventueel wel bomen/struiken plaatsen die hoog genoeg zijn om schaduw te geven.
We willen komende zomer of die erna ook een airco plaatsen voor de 1ste verdieping voor koelen in de zomer en verwarmen met thuiswerken i.p.v. de CV (op gas) te gebruiken voor de gehele woning.
Tevens rijd ik een zakelijke lease, dit wordt dan ook elektrisch op termijn.
Het doel is voornamelijk de kosten drukken nadat ons huidige energiecontract verloopt. Installatie voor het zonseizoen van 2024 is dan ook gewenst, dit geeft ons ook wat ruimte. Desalniettemin is oplevering voor de zomer 2023 natuurlijk ook prettig (en eventueel met een SAP helemaal de investering waard indien de huidige TLV'en aanhouden).
A. Duur 'eigen merk' omvormers/optimisers
B. Redelijk geprijsd. De Enphase offerte is duur, maar is dit voor Enphase ook duur te noemen?
C. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie juli of later *wil MV-pijpje verwijderen d.m.v. ventilatiedakpan.
D. Duur, 'eigen merk' c.q. naamloze panelen.
E. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie april.
VEH. Collectieve inkoop via VEH je kunt hier volgens mij niets mee zonder een 150€ aanbetaling te doen, ik ben geen fan hoewel de prijs wel scherp is. Indien je schaduw hebt adviseren ze Enphase IQ7+ en moet je 'tot' 158€/paneel bijbetalen wederom zonder de 150€ aanbetaling geen idee wat dit gaat worden.
Hieruit rolt de vraag wat het kwaliteitsverschil en opbrengst verschil gaat zijn tussen: 'C. 15x395 MV-pijpje*' en 'E. 15x395 3x Tigo Optimiser'?
), Enphase, optimisers of een ventilatiedakpan. Met dit laatste ben ik niet bekend.
Ik denk dat de makkelijkste oplossing voor dit probleem simpelweg optimisers zijn, hoeft niet duur te zijn en minste kans op problemen (denk ik).
Sowieso dank aan iedereen die zo ver gekomen is
Graag heb ik hier nog wat feedback op. Met name of de aangedragen offertes technisch in orde zijn. In hoeverre de systemen uit te lezen zijn zonder internet verbinding en de mate van modulariteit wanneer we in de toekomst ons platte dak (bijkeuken/garage) ook willen volgooien (waarschijnlijk oost/west-opstelling).
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op zuid (32,3° volgens 3D BAG):660x595 (gemeten met dakpannen)
Plat dak (deel achter de woning):
510x285 (gemeten met binnenmaten)
Schaduw
Dak op zuid: MV-pijpje*, geen bomen/gebouwen geven schaduwPlat dak: geen tot weinig, maar buren kunnen eventueel wel bomen/struiken plaatsen die hoog genoeg zijn om schaduw te geven.
Jaarverbruik
In onze huurwoning zaten we op 2469 kWh/jr, ik denk dat we eerder richting de 3000 kWh/jr gaan nu.We willen komende zomer of die erna ook een airco plaatsen voor de 1ste verdieping voor koelen in de zomer en verwarmen met thuiswerken i.p.v. de CV (op gas) te gebruiken voor de gehele woning.
Tevens rijd ik een zakelijke lease, dit wordt dan ook elektrisch op termijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, ik heb met verbouwen afgelopen maanden een lege installatiebuizen naar zolder gelegd voor o.a. zonnepanelen.Budget en doel
Budget is tot 17.000€ maar tot de 9 à 10k lijkt ons redelijk en moet gebaseerd op de offertes absoluut te doen zijn.Het doel is voornamelijk de kosten drukken nadat ons huidige energiecontract verloopt. Installatie voor het zonseizoen van 2024 is dan ook gewenst, dit geeft ons ook wat ruimte. Desalniettemin is oplevering voor de zomer 2023 natuurlijk ook prettig (en eventueel met een SAP helemaal de investering waard indien de huidige TLV'en aanhouden).
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur ik kan zelf de kabel wel trekken naar de groepenkast, maar ik ga vind het niet vertrouwd te installeren of zelf te klussen.Bijhouden van data
Ik hecht er wel waarde aan om goed uit te kunnen lezen wat de opbrengst is, mijn P1-lezer wordt deels onbruikbaar door de opbrengst wat jammer zou zijn, maar investeren in een systeem wat ons enkel inzicht (meer)biedt is niet per se nodig. Ik wil in ieder geval geen ET-phone-home-naar-China systeem. Hoewel ik met mijn Linux/netwerk-kennis dit prima kan blokkeren als ze dit via mijn netwerk willen doen (maar ja, heb ik er zelf dan nog wat aan?).Reeds verkregen offertes
Zie tabel hieronder.A. Duur 'eigen merk' omvormers/optimisers
B. Redelijk geprijsd. De Enphase offerte is duur, maar is dit voor Enphase ook duur te noemen?
C. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie juli of later *wil MV-pijpje verwijderen d.m.v. ventilatiedakpan.
D. Duur, 'eigen merk' c.q. naamloze panelen.
E. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie april.
VEH. Collectieve inkoop via VEH je kunt hier volgens mij niets mee zonder een 150€ aanbetaling te doen, ik ben geen fan hoewel de prijs wel scherp is. Indien je schaduw hebt adviseren ze Enphase IQ7+ en moet je 'tot' 158€/paneel bijbetalen wederom zonder de 150€ aanbetaling geen idee wat dit gaat worden.
Hieruit rolt de vraag wat het kwaliteitsverschil en opbrengst verschil gaat zijn tussen: 'C. 15x395 MV-pijpje*' en 'E. 15x395 3x Tigo Optimiser'?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
TwenteHet dilemma
MV-pijpje
We hebben een mechanisch ventilatie-pijpje op het dak, dat is het enige wat schaduw geeft. Ik heb begrepen dat hier verschillende oplossingen voor zijn. Eventueel kan ik zelf iemand dit laten verplaatsen naar de zijmuur waardoor ik geen schaduwvorming meer heb. Andere oplossingen zijn: SolarEdge (volgens mij is hier deze emoticon op z'n plaats:
Ik denk dat de makkelijkste oplossing voor dit probleem simpelweg optimisers zijn, hoeft niet duur te zijn en minste kans op problemen (denk ik).
Uitlezen/monitoring
Wat is absoluut wel en niet aan te raden qua omvormers, ik wil graag onafhankelijk van een verbinding naar buiten mijn opbrengst en de panelen (zover dit mogelijk is) kunnen monitoren.Modulariteit
Zoals bovenaan in deze post al benoemd, willen we in de toekomst panelen op het platte dak. Moeten we dit in onze huidige overweging meenemen qua modulariteit v.d. panelen en omvormer of heeft dat niet veel meerwaarde?Sowieso dank aan iedereen die zo ver gekomen is