Vraag

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
In navolging van: Yet another zonnepanelen aanschaftopic doe geen moeite niet, relevante info staat hier ook kunnen wij nu een definitieve offerte gaan kiezen.
Graag heb ik hier nog wat feedback op. Met name of de aangedragen offertes technisch in orde zijn. In hoeverre de systemen uit te lezen zijn zonder internet verbinding en de mate van modulariteit wanneer we in de toekomst ons platte dak (bijkeuken/garage) ook willen volgooien (waarschijnlijk oost/west-opstelling).
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op zuid (32,3° volgens 3D BAG):
660x595 (gemeten met dakpannen)

Plat dak (deel achter de woning):
510x285 (gemeten met binnenmaten)
Schaduw
Dak op zuid: MV-pijpje*, geen bomen/gebouwen geven schaduw
Plat dak: geen tot weinig, maar buren kunnen eventueel wel bomen/struiken plaatsen die hoog genoeg zijn om schaduw te geven.
Jaarverbruik
In onze huurwoning zaten we op 2469 kWh/jr, ik denk dat we eerder richting de 3000 kWh/jr gaan nu.
We willen komende zomer of die erna ook een airco plaatsen voor de 1ste verdieping voor koelen in de zomer en verwarmen met thuiswerken i.p.v. de CV (op gas) te gebruiken voor de gehele woning.
Tevens rijd ik een zakelijke lease, dit wordt dan ook elektrisch op termijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, ik heb met verbouwen afgelopen maanden een lege installatiebuizen naar zolder gelegd voor o.a. zonnepanelen.
Budget en doel
Budget is tot 17.000€ maar tot de 9 à 10k lijkt ons redelijk en moet gebaseerd op de offertes absoluut te doen zijn.
Het doel is voornamelijk de kosten drukken nadat ons huidige energiecontract verloopt. Installatie voor het zonseizoen van 2024 is dan ook gewenst, dit geeft ons ook wat ruimte. Desalniettemin is oplevering voor de zomer 2023 natuurlijk ook prettig (en eventueel met een SAP helemaal de investering waard indien de huidige TLV'en aanhouden).
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur ik kan zelf de kabel wel trekken naar de groepenkast, maar ik ga vind het niet vertrouwd te installeren of zelf te klussen.
Bijhouden van data
Ik hecht er wel waarde aan om goed uit te kunnen lezen wat de opbrengst is, mijn P1-lezer wordt deels onbruikbaar door de opbrengst wat jammer zou zijn, maar investeren in een systeem wat ons enkel inzicht (meer)biedt is niet per se nodig. Ik wil in ieder geval geen ET-phone-home-naar-China systeem. Hoewel ik met mijn Linux/netwerk-kennis dit prima kan blokkeren als ze dit via mijn netwerk willen doen (maar ja, heb ik er zelf dan nog wat aan?).
Reeds verkregen offertes
Zie tabel hieronder.

A. Duur 'eigen merk' omvormers/optimisers
B. Redelijk geprijsd. De Enphase offerte is duur, maar is dit voor Enphase ook duur te noemen?
C. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie juli of later *wil MV-pijpje verwijderen d.m.v. ventilatiedakpan.
D. Duur, 'eigen merk' c.q. naamloze panelen.
E. Lokale aanbieder die mee denkt, installatie april.
VEH. Collectieve inkoop via VEH je kunt hier volgens mij niets mee zonder een 150€ aanbetaling te doen, ik ben geen fan hoewel de prijs wel scherp is. Indien je schaduw hebt adviseren ze Enphase IQ7+ en moet je 'tot' 158€/paneel bijbetalen wederom zonder de 150€ aanbetaling geen idee wat dit gaat worden.

Hieruit rolt de vraag wat het kwaliteitsverschil en opbrengst verschil gaat zijn tussen: 'C. 15x395 MV-pijpje*' en 'E. 15x395 3x Tigo Optimiser'?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Twente
Het dilemma
MV-pijpje
We hebben een mechanisch ventilatie-pijpje op het dak, dat is het enige wat schaduw geeft. Ik heb begrepen dat hier verschillende oplossingen voor zijn. Eventueel kan ik zelf iemand dit laten verplaatsen naar de zijmuur waardoor ik geen schaduwvorming meer heb. Andere oplossingen zijn: SolarEdge (volgens mij is hier deze emoticon op z'n plaats: 8)7 ), Enphase, optimisers of een ventilatiedakpan. Met dit laatste ben ik niet bekend.
Ik denk dat de makkelijkste oplossing voor dit probleem simpelweg optimisers zijn, hoeft niet duur te zijn en minste kans op problemen (denk ik).
Uitlezen/monitoring
Wat is absoluut wel en niet aan te raden qua omvormers, ik wil graag onafhankelijk van een verbinding naar buiten mijn opbrengst en de panelen (zover dit mogelijk is) kunnen monitoren.
Modulariteit
Zoals bovenaan in deze post al benoemd, willen we in de toekomst panelen op het platte dak. Moeten we dit in onze huidige overweging meenemen qua modulariteit v.d. panelen en omvormer of heeft dat niet veel meerwaarde?

Sowieso dank aan iedereen die zo ver gekomen is :9

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Wat betreft optimizers... Verwacht daar nou niet teveel van. Ik pak mij bookmarkje die liefkozend in mijn lijst staat als "optimizer doet geen ruk": Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Je hebt een lange lijst nette prijzen.
Beste optie is VEH / Growatt, mits dat 3 fase model is van 5 of 6kW

De luxe optie is C/SolarEdge mits met s500b optimizers (of p505, maar die is niet courant meer). Anders ongeldig ontwerp. Deze optie is iets meer waar voor het geld, de spullen zijn meer dan het prijsverschil duurder, maar gaat waarschijnlijk niet meer kWh opleveren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:35:
Wat betreft optimizers... Verwacht daar nou niet teveel van. Ik pak mij bookmarkje die liefkozend in mijn lijst staat als "optimizer doet geen ruk": Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Je hebt een lange lijst nette prijzen.
Beste optie is VEH / Growatt, mits dat 3 fase model is van 5 of 6kW

De luxe optie is C/SolarEdge mits met s500b optimizers (of p505, maar die is niet courant meer). Anders ongeldig ontwerp. Deze optie is iets meer waar voor het geld, de spullen zijn meer dan het prijsverschil duurder, maar gaat waarschijnlijk niet meer kWh opleveren.
Maar zou ik (en jij in jouw opstelling ook) niet een volledige dip hebben in de opbrengst van de gehele installatie wanneer er één of twee panelen schaduw vangen door een pijpje/schoorsteen zonder optimisers?
Dus koop ik met een optimizer voor de schaduw van het MV-pijpje niet de schaduwwerking af de andere 13/14 panelen?

• Ronald
True schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:11:
[...]

Maar zou ik (en jij in jouw opstelling ook) niet een volledige dip hebben in de opbrengst van de gehele installatie wanneer er één of twee panelen schaduw vangen door een pijpje/schoorsteen zonder optimisers?
Dus koop ik met een optimizer voor de schaduw van het MV-pijpje niet de schaduwwerking af de andere 13/14 panelen?
Dat was tot 1998 zo, het jaar dat SMA shadefix (toen optitrac) introduceerde. Nu gaat het paneel(-deel) met schaduw uit volgens rode lijn in plaats van hele systeem te belemmeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
Ik zou je breedte van je woning nog eens nameten. Heb je de overlap van de dakpannen meegenomen? Iets zegt me dat die 6,6m breed niet klopt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:31:
[...]

Dat was tot 1998 zo, het jaar dat SMA shadefix (toen optitrac) introduceerde. Nu gaat het paneel(-deel) met schaduw uit volgens rode lijn in plaats van hele systeem te belemmeren.
Ik neem aan dat andere panelen deze techniek ook standaard toepassen?
eLScha schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:40:
Ik zou je breedte van je woning nog eens nameten. Heb je de overlap van de dakpannen meegenomen? Iets zegt me dat die 6,6m breed niet klopt.
De bouwtekening zegt 6m breed, een buitenmuur van 30 en een gezamenlijke spouwmuur van 35. Dan zit ik inderdaad op 6,47m zonder de overhangende pannen op de foto aan de rechterkant.

• Ronald
True schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:23:
[...]
Ik neem aan dat andere panelen deze techniek ook standaard toepassen?
Zonder al te technisch te worden. Het is een functie in de omvormers (Allen op de markt, maar sommige zijn sneller in vinden van optimale opbrengst) die gebruik maakt van iets wat alle panelen hebben om te zorgen dat panelen zichzelf niet slopen (bypass diodes)

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
True schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:23:

[...]

De bouwtekening zegt 6m breed, een buitenmuur van 30 en een gezamenlijke spouwmuur van 35. Dan zit ik inderdaad op 6,47m zonder de overhangende pannen op de foto aan de rechterkant.
Beredeneren is niet meten. Ik zou gewoon even de rolmaat erbij pakken. Aan de voorkant van het huis heb je dat vast eenvoudig gemeten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
eLScha schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:16:
[...]

Beredeneren is niet meten. Ik zou gewoon even de rolmaat erbij pakken. Aan de voorkant van het huis heb je dat vast eenvoudig gemeten.
Die bouwtekening klopt wel hoor :+. Voor je beeldvorming, het muurtje staat op onze grond dat doet het beeld wellicht iets vertekenen. Volgens mij is het droneshot ook nog met een groothoeklens, waardoor de vergelijking tussen platdak en schuindak wat verder van elkaar gaat staan.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:27:
[...]

Zonder al te technisch te worden. Het is een functie in de omvormers (Allen op de markt, maar sommige zijn sneller in vinden van optimale opbrengst) die gebruik maakt van iets wat alle panelen hebben om te zorgen dat panelen zichzelf niet slopen (bypass diodes)
Thanks. Dan neig ik toch naar offerte E. met of zonder optimizers .. Eigenlijk puur omdat deze snel zeggen te leveren. In vergelijking met offerte C. zou dit volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ al snel 700 kWh zijn voor die twee maanden wat met 0,20€ TLV maar 300€ is maar met 0,50€ TLV al 700€. Laat staan een maandje vertraging in de zonnige maanden. Dan wordt het een SE-installatie van 8000€ vergelijken met een stringsysteem van ~6500€.

De VEH is prijstechnisch interessant, maar het VEH collectieve inkoop topic doet mij twijfelen over de levertijd én levergaranties hoewel er nu een andere leverancier is gekozen.

Ik kon online (op GoT natuurlijk ..) al wat vinden over het lokaal uitlezen van GoodWe omvormers dus dat moet wel goed komen. Ik twijfel enkel over de kwaliteit, iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over de kwaliteit van JA Solar panelen en GoodWe omvormers?

• xajorkith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 21:52
M.B.T die ventilatie dakpan, dat is een effort van niks. Pijpje eraf, ventilatiedakpan vastmaken aan de flexibele slang. de gording goed leggen en panelen kunnen er overheen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
xajorkith schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:06:
M.B.T die ventilatie dakpan, dat is een effort van niks. Pijpje eraf, ventilatiedakpan vastmaken aan de flexibele slang. de gording goed leggen en panelen kunnen er overheen.
Hoe goed kan zo'n dakpan dan de MV-box aan qua doorvoer? Nu weet ik niet precies wat onze MV-box doet /uur maar als ik deze vervang zit ik in de hoogste stand al snel aan 300 tot 500m3/uur. Online vind ik ventilatiedakpannen maar die hebben of geen opgave of kunnen to 150m3/uur aan, dat lijkt mij niet voldoende.

• Ronald
True schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:30:
[...]

Thanks. Dan neig ik toch naar offerte E. met of zonder optimizers .. Eigenlijk puur omdat deze snel zeggen te leveren. In vergelijking met offerte C. zou dit volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ al snel 700 kWh zijn voor die twee maanden wat met 0,20€ TLV maar 300€ is maar met 0,50€ TLV al 700€. Laat staan een maandje vertraging in de zonnige maanden. Dan wordt het een SE-installatie van 8000€ vergelijken met een stringsysteem van ~6500€.

De VEH is prijstechnisch interessant, maar het VEH collectieve inkoop topic doet mij twijfelen over de levertijd én levergaranties hoewel er nu een andere leverancier is gekozen.

Ik kon online (op GoT natuurlijk ..) al wat vinden over het lokaal uitlezen van GoodWe omvormers dus dat moet wel goed komen. Ik twijfel enkel over de kwaliteit, iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over de kwaliteit van JA Solar panelen en GoodWe omvormers?
E is technisch gelijkwaardig aan de VEH offerte.

VEH doet zelf geen werk. Het gaat echt om de onderliggende uitvoerder. Dat is steeds verschillend ;)

GoodWe en Growatt lijken beide gewoon Modbus te doen. GoodWe is hier iets populairder, maar ik weet van een van de tweaker-installateurs waarvan ik echt het idee heb dat hij wel snapt wat hij doet die bijna alleen Growatt gebruikt - vaak zelfs met echte luxe REC alpha panelen.

Ja Solar ligt bij het halve land op het dak, ook prima ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee