Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wij zijn een tijdje terug in onze woning getrokken en overwegen hier zonnepanelen op te leggen. Ik werd even op scherp gesteld omdat ik (eindelijk) een offerte terug gekregen heb van Zonneplan. Onze situatie is eigenlijk vrij simpel (denk ik), behalve dat ik wat onzekere factoren heb waar ik wat moeite mee heb dit uit te werken.
We overwegen een dakkapel op de achterkant v.d. woning (zuid) om van de zolder nog een volledige kamer te kunnen maken. Nu hebben wij hier op dit moment nog geen behoefte aan én als de dakkapel vergunningstechnisch ook aan de voorkant (noord) zou kunnen zou dit helemaal een uitkomst zijn.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bPZeM8Q.png
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op zuid (32,3° volgens 3D BAG):
660x595 (gemeten met dakpannen)

Plat dak (deel achter de woning):
510x285 (gemeten met binnenmaten)
Schaduw
Dak op zuid: MV-pijpje*, geen bomen/gebouwen geven schaduw
Dak op zuid (bij plaatsen dakkapel): MV-pijpje* en dakkapel
Plat dak: geen tot weinig, maar buren kunnen eventueel wel bomen/struiken plaatsen die hoog genoeg zijn om schaduw te geven.
Jaarverbruik
In onze huurwoning zaten we op 2469 kWh/jr, ik denk dat we eerder richting de 3000 kWh/jr gaan nu.
We willen komende zomer of die erna ook een airco plaatsen voor de 1ste verdieping voor koelen in de zomer en verwarmen met thuiswerken i.p.v. de CV (op gas) te gebruiken voor de gehele woning.
Tevens rijd ik een zakelijke lease, dit wordt dan ook elektrisch op termijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, ik heb met verbouwen afgelopen maanden een lege leiding naar zolder gelegd voor zonnepanelen.
Budget en doel
Budget is wat lastig te zeggen. Na de verbouwing en verhuizing is het spaargeld deels gebruikt. 7000 kunnen we gerust uitgeven, maar indien we veel meer waarde (en/of rendement) kunnen halen met een hogere investering willen we dit zeker overwegen.
Het doel is voornamelijk de kosten drukken nadat ons huidige energiecontract verloopt. Installatie voor het zonseizoen van 2024 is dan ook gewenst, dit geeft ons ook wat ruimte. Desalniettemin is oplevering voor de zomer 2023 natuurlijk ook prettig.
Wie gaat het project uitvoeren
TBD, kan kan zelf de kabel wel trekken naar de groepenkast, maar ik ga vind het niet vertrouwd te installeren of zelf te klussen.
Bijhouden van data
Ik hecht er wel waarde aan om goed uit te kunnen lezen wat de opbrengst is, mijn P1-lezer wordt deels onbruikbaar door de opbrengst wat jammer zou zijn, maar investeren in een systeem wat ons enkel inzicht (meer)biedt is niet per se nodig. Ik wil in ieder geval geen ET-phone-home-naar-China systeem. Hoewel ik met mijn Linux/netwerk-kennis dit prima kan blokkeren als ze dit via mijn netwerk willen doen (maar ja, heb ik er zelf dan nog wat aan?).
Reeds verkregen offertes
Op dit moment enkel Zonneplan, maar ik vind het sowieso moeilijk om zelf goed te doorgronden wat handig, praktisch en betaalbaar is. Deze week komt er nog een lokale aanbieder langs en ik ben natuurlijk van plan nog enkele offertes aan te vragen. Hiernaast komt VEH binnenkort™ met een offerte (uiterlijk 13 december).

Zonneplan biedt: 8 panelen van 400Wp in een simpel rechthoekje óf 9 panelen van 400Wp met optimizers i.v.m. schaduw dakkapel én MV-pijpje*. Dit voor de ex. btw prijs van: 5277€ (1,65€/Wp) of 6009€ (1,67€/Wp):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z14D9Eh.png
Regio
Twente
Het dilemma
Doe ik er goed aan meer panelen te leggen dan ons verwachtte verbruik met het oog op afbouw van de salderingsregeling?
Is het verstandig de dakkapel te negeren en gewoon rechttoe rechtaan te leggen?
Is het verstandig de dakkapel te negeren qua optimizers, maar wel om een potentiële dakkapel te leggen én bij plaatsing van de dakkapel alsnog een installateur optimizers te laten plaatsen (kan dit überhaupt redelijkerwijs?)?
Is het verstandig panelen in Oost-West-opstelling op het platte dak te leggen?
Is het verstandig panelen in Oost-West-opstelling op het platte dak te leggen in plaats van puur op Zuid op het schuine dak?
Begrijp ik goed dat panelen in Oost-West-opstelling efficiënter zijn wanneer ik qua rendement mik op ons verbruik (na het afbouwen van de salderingsregeling)?

*MV-pijpje: mechanische ventilatie, gezien de CV niet op het dak maar uit de muur komt verwacht ik dat ik dat eventueel ook zou kunnen doen, het verplaatsen van het MV-pijpje naar de zijkant v.d. woning, dit zou ik nog moeten uitzoeken mits het natuurlijk handig is qua efficiëntie c.q. rendement v.d. panelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
Alles vol leggen als je het geld ervoor hebt. Op 6x6m passen 15 400Wp panelen. Optimizers maakt het onnodig duur als er geen noemenswaardige schaduw is. Harde schaduw van een dakkapel wordt goed opgevangen door de omvormer. Schaduw van bomen is een ander verhaal.
Plat dak langs de oostgevel van het huis panelen op oost gericht. wat is de afmeting van dat dak?
Plat dak op zuid zouden vier >500w panelen in O/W of Z opstelling kunnen. O/W is iets gunstiger als het piekverbruik begin van de ochtend en einde middag/begin avond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:54:
Alles vol leggen als je het geld ervoor hebt. Op 6x6m passen 15 400Wp panelen. Optimizers maakt het onnodig duur als er geen noemenswaardige schaduw is. Harde schaduw van een dakkapel wordt goed opgevangen door de omvormer. Schaduw van bomen is een ander verhaal.
Plat dak langs de oostgevel van het huis panelen op oost gericht. wat is de afmeting van dat dak?
Plat dak op zuid zouden vier >500w panelen in O/W of Z opstelling kunnen. O/W is iets gunstiger als het piekverbruik begin van de ochtend en einde middag/begin avond is.
Het deel aan de Oostkant v.d. woning is +/-630x330 en dan nog +/-400x330 carport, maar ik denk niet dat het verstandig is daarop te leggen, ik heb hier bouwtechnisch in ieder geval te weinig verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RnPkXud.png

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
Als er een laag grind op kan liggen dan kunnen die paar zonnepanelen er ook nog wel bij. Grind kan gebruikt worden als ballast.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 22-11-2022 19:09 ]