Winst- en verliesrekening kloppend maken als ZZP'er met KOR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marieke001
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-06-2023
Het lukt mij niet om de winst- en verliesrekening kloppend te krijgen. Als ZZP'er in de kinderopvang ben ik in 2022 gestart. Daarnaast maak ik ook gebruik van de Kleine Ondernemersregeling.

Bij de winst- en verliesrekening heb ik bij opbrengsten 19.998 euro ingevoerd.
Als kosten heb ik 350 ingevoerd, waarbij het saldo winst- en verliesrekening op 19.648 aankomt.

Bij de activa heb ik als vordering omzetbelasting 196 euro ingevoerd, dit is het bedrag aan BTW wat ik in 2023 nog moet betalen over 2022, dit was van voor ik gebruik kon maken van de KOR (die gebruik ik vanaf 1 juli 2022).

Bij passiva heb ik bij kortlopende schulden ook 196 euro ingevoerd (vanwege de tijdelijke 'schuld' aan de belastingdienst).

Bij prive onttrekkingen en -stortingen heb ik niet ingevuld.

Wat de uiteindelijke uitkomst van mijn winstberekening is:

Ondernemings­vermogen einde boekjaarhelp €0
Ondernemings­vermogen begin boekjaarhelp €0
Saldo ondernemings­vermogenhelp €0
Privéonttrekkingenhelp €0

Winstberekening €0

Ik krijg hierbij de melding: Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ 0) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ 19.648).
Er zit dus een verschil van 19.648 in de winstberekening boven de streep, maar ik heb geen idee waar ik dit bedrag moet invullen en hoe. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door marieke001 op 27-05-2023 11:24 ]

Beste antwoord (via marieke001 op 27-05-2023 15:27)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
In aanvulling op Hielko,
Heb je geen boekhoud pakket die dit voor je doet? Ik gebruik acumulus en die heeft een jaarrekening export waarmee ik de aangifte direct kan invullen en dan klopt het altijd.
BCC schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:12:
Of neem een boekhoud pakketje zoals moneymonk, daar mag je als beginnend bedrijfje ook inhoudelijke vragen aan de helpdesk stellen zoals “hoe boek ik dit”
Ja, dit, bij acumulus hebben ze ook een goed ondersteuning forum waar boekhouders je helpen bij vragen over de software en de belastingtechnische inhoud.

[ Voor 51% gewijzigd door vandermark op 27-05-2023 12:14 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Je heb geen idee wat je aan het doen bent, want je snapt duidelijk niet wat een balans is en hoe die er uit hoort te zien. Ik zou sterk aanraden om een boekhouder in te huren.

Je te betalen btw is geen vordering, die hoort alleen thuis aan de passiva kant van de balans.
Bij prive- ontrekkingen en -stortingen zal je het volledige bedrag van je winst moeten invoeren, minus de toename van je ondernemingsvermogen.
En heb je echt geen zakelijke bezittingen? Zakelijke bankrekening? Telefoon? Computer? etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

BCC

Of neem een boekhoud pakketje zoals moneymonk, daar mag je als beginnend bedrijfje ook inhoudelijke vragen aan de helpdesk stellen zoals “hoe boek ik dit”

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
In aanvulling op Hielko,
Heb je geen boekhoud pakket die dit voor je doet? Ik gebruik acumulus en die heeft een jaarrekening export waarmee ik de aangifte direct kan invullen en dan klopt het altijd.
BCC schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:12:
Ja, dit, bij acumulus hebben ze ook een goed ondersteuning forum waar boekhouders je helpen bij vragen over de software en de belastingtechnische inhoud.

[ Voor 51% gewijzigd door vandermark op 27-05-2023 12:14 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
marieke001 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:23:
Het lukt mij niet om de winst- en verliesrekening kloppend te krijgen. Als ZZP'er in de kinderopvang ben ik in 2022 gestart. Daarnaast maak ik ook gebruik van de Kleine Ondernemersregeling.

Bij de winst- en verliesrekening heb ik bij opbrengsten 19.998 euro ingevoerd.
Als kosten heb ik 350 ingevoerd, waarbij het saldo winst- en verliesrekening op 19.648 aankomt.

Bij de activa heb ik als vordering omzetbelasting 196 euro ingevoerd, dit is het bedrag aan BTW wat ik in 2023 nog moet betalen over 2022, dit was van voor ik gebruik kon maken van de KOR (die gebruik ik vanaf 1 juli 2022).

Bij passiva heb ik bij kortlopende schulden ook 196 euro ingevoerd (vanwege de tijdelijke 'schuld' aan de belastingdienst).

Bij prive onttrekkingen en -stortingen heb ik niet ingevuld.

Wat de uiteindelijke uitkomst van mijn winstberekening is:

Ondernemings­vermogen einde boekjaarhelp €0
Ondernemings­vermogen begin boekjaarhelp €0
Saldo ondernemings­vermogenhelp €0
Privéonttrekkingenhelp €0

Winstberekening €0

Ik krijg hierbij de melding: Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ 0) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ 19.648).
Er zit dus een verschil van 19.648 in de winstberekening boven de streep, maar ik heb geen idee waar ik dit bedrag moet invullen en hoe. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Precies maar 2 euro onder de grens zitten, zou wel een belletje gaan rinkelen als ik de steekproeven mocht uitzoeken.

Verder lijk je het allemaal nog niet heel erg te snappen. Niet erg, ik zou eenmalig eens alles door een boekhouder laten opstellen. Kun je voor volgend jaar afkijken. Zo heel complex kan het nu ook weer niet zijn met wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je winst is 19.000, als eenmanszaak is winst gelijk je inkomen en hevel je dat over naar prive. Bij prive-onttrekking plaats je dus het bedrag dat je dit jaar over gehouden hebt aan de geleverde arbeid, dat is die 19.000.-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:30
Denk dat hier meerdere dingen misgaan.
Mijn advies zoek iemand die dit voor je kan doen dat is veel goedkoper.
Je geeft geld uit, maar hebt meer tijd en de kans op boetes/controles is vele male kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Heb je voor je onderneming een zakelijke bankrekening, of lopen die inkomsten via je privé-rekening. Je balans en vermogensvergelijking sluitend krijgen is best heel lastig zonder boekhoudpakket. Je kunt het inderdaad ook uitbesteden.

Dat laatste lijkt mij niet geheel onverstandig want je verhaal doet me vermoeden dat er best veel mis gaat. Je geeft aan dat je in de kinderopvang werkt. Normaal gesproken zijn die activiteiten vrijgesteld van omzetbelasting (btw). Dus ik vermoed dat btw en de KO (kleine ondernemersregeling) helemaal niet van toepassing zijn. Laat je goed adviseren. Dat kost wellicht wat geld maar dat kan ook veel geld besparen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1