Acties:
  • 0Henk 'm!

• admiralawesome
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 14:18
Regelmatig ontvang ik soort gelijke verzoeken via LinkedIn.

Herkend iemand dit? Onder de noemer 'te mooi om waard te zijn' zal het vast phishing of een scam zijn.
Ik heb helemaal geen relatie met deze contactpersoon.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
Een tijd geleden heb ik iets gelezen (kan de exacte link niet vinden, maar dit is een voorbeeld: https://www.indianarrativ...es-from-abroad-16042.html), dat dit een manier kan zijn om gevoelige informatie te ontfutselen.

Ik heb ook ooit zo'n verzoek gehad dat ze me geld boden om een uur te praten over het een en ander, en hoe wij dingen in ons bedrijf deden. Ik werkte toen op het gebied van security, dus kon me op zich voorstellen dat het interessant was om dit soort informatie in te winnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 11:17
Deze zijn best vaak wel legit ;)

Dit zijn vaak organisaties die op zoek zijn naar een nieuwe oplossing of informatie over een organisatie en daarbij huren ze een andere organisatie (of persoon) die daarbij kan helpen. Vaak doe je korte sessies met zulke mensen (1-op-1) en dan kunnen ze 1 uur lang je van alles en nog wat vragen. Er zijn wel een aantal gerenommeerde organisaties die actief voor clienten op zoek zijn naar mensen met een bepaalde expertise.

In deze situatie lijkt het te gaan over het gebruik van IT devices in een werkomgeving, wellicht hebben ze deze informatie opgehaald uit je profiel!

Maar 100% zeker zijn kan je nooit, maar het komt wel vaak voor.

Guild Leader Bende van Ellende | NL Guild op Stormscale (Horde)

Acties:
  • +14Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

200 euro voor een uurtje lullen is niet verkeerd. Helemaal als het vanuit huis kan. Ter vergelijking, tweakers biedt 55 euro en dan moet je ook nog naar 020 op eigen kosten 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06 16:18
Ik had het nog niet eerder mee gemaakt, maar afgelopen jaar wel; Er zijn steeds vaker malafide recruiters aan het werk die je niet benaderen om jou te helpen.
Beste is om op die persoon/bedrijf door te zoeken en je over ze in te lezen voor uberhaubt een reactie te geven.
Als je niks van ze terug kan vinden dan zijn het :+ .

[Voor 9% gewijzigd door Duke of Savage op 26-05-2023 16:35]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klik op Negeren en vervolgens op "Ik ken deze persoon niet".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 17:29
admiralawesome schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:52:
Regelmatig ontvang ik soort gelijke verzoeken via LinkedIn.

Herkend iemand dit? Onder de noemer 'te mooi om waard te zijn' zal het vast phishing of een scam zijn.
Ik heb helemaal geen relatie met deze contactpersoon.
Ik ben er eens op in gegaan, puur uit interesse hoe de scam zou werken. Heb ze best een tijdje bezig gehouden en uiteindelijk kon ik niets ontdekken wat de scam dan was, het lijkt gewoon legitiem. Uiteindelijk is 200 euro p/u voor een goede consultant ook weer niet gek dus ik denk dat ze hem gewoon heel breed uitzetten en dan de geinteresseerden tegen het licht houden en hun klant laten cherriepicken wie er er voor hun 200 euro waard is.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44

Yucon

*broem*

Bij een dergelijk verzoek krijg je als je erop ingaat een contract. Een flinke lap tekst die normaal niemand echt goed leest. Ik heb het toch eens goed doorgespit en daar stonden toen best rare dingen in zoals exclusiviteit bij de bemiddeling als je van baan zou wisselen. Met een stevige dwangsom.

Dan kun je zeggen 'standaardcontract', betekent niets.. maar na m'n opmerking dat ik dat niet zag zitten en vroeg het te verwijderen was er ineens absolute radiostilte.

Als je het doet zou ik er iig mee oppassen en alles heel erg goed lezen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik werk bij een strategie consultant, en wij gebruiken deze diensten zeer geregeld als we specieke kennis zoeken binnen een bepaalde sector (en daar dus iemand willen interviewen).

Er zijn netwerken (GLG, Dialektica, AlphaSights, ..) die deze interviews voor je opzetten; ze zoeken/identificeren mensen die wij kunnen interviewen door middel van berichten als het screenshot. Als jij erop in gaat dan zullen ze je bellen en nog wat vragen stellen (om te kijken of je kennis past bij wat de consultant zoekt). Uiteindelijk bepaalt de consultant dan natuurlijk of er een call gepland wordt.

Fun fact: de consultant betaalt €1000 per uur :). Uiteraard moeten zo’n netwerken heel veel mogelijke ‘experts’ afstruinen dus veel verloren tijd.

Het contract wat je als expert zou tekenen is vast ingewikkeld, maar in praktijk komt het er vooral op neer dat je belooft geen vertrouwelijke informatie te delen (daar zoekt de consultant niet naar want is strafbaar als hij het gebruikt, en het delen ervan ook natuurlijk).

Of jouw screenshot van een ‘echt’ netwerk is kan ik natuurlijk niet beoordelen (vs. spam).

[Voor 14% gewijzigd door JDillinger op 27-05-2023 09:19]

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:15
Afgelopen 12 maanden heb ik ook 3 vergelijkbare verzoeken gehad, ik heb een totaal oninteressant LinkedIn-profiel en een dertien in een dozijn loopbaan. Ben er niet op ingegaan, interessant om van enkele Tweakers te lezen wat de (on-)mogelijkheden achter zo'n verzoek kunnen zijn.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +2Henk 'm!

• admiralawesome
Ik ben erop ingegaan, toch benieuwd waar het toe zou komen. Het past precies in wat JDillinger beschreef.
Eerst een kort gesprek om te bepalen of ik aansluit bij de opdrachtgever, daarna een interview van een uur. Of dit een gerenommeerd bedrijf is, laten we even in het midden. Gemakshalve neem ik aan van wel.

Dank allemaal voor de input. Ik ga met het bericht zelf niks doen, heb weinig behoefte om te spreken 'the way people set up and use theri IT systems at work'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 17:44

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik krijg ze redelijk vaak maar dan op mijn vakgebied. Als je hierop doorgaat moet je stapels papierwerk invullen met zoveel kleine lettertjes dat ik er tot nu toe altijd vanaf zie. Zelfs als je je eigen tarief mag aanhouden..

Acties:
  • +17Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 17:43
Ik zit op MT niveau bij een behoorlijk grote organisatie. Krijg regelmatig verzoeken om tot wel €1250 per uur dit soort gesprekken te hebben.

Collega is er meermaals op ingegaan, en daar is een stokje voor gestoken en op gesanctioneerd. Wij kwamen er via een vendor achter dat hij dit deed. De vendor was namelijk ook benaderd door de partij die interviewde met vervolgvragen, en die vroeg ons te onderzoeken hoe het kon dat
een derde partij zoveel specifieke informatie had en zo kwam dus het konijn uit de hoge hoed.

Hij heeft alle informatie die hij gedeeld heeft kenbaar moeten maken, en daarvan hebben wij als MT board zeg 80% als gevoelig en onwenselijk tot delen beoordeeld.

Ze stelden vragen over bijvoorbeeld het wel of niet toepassen van SAST, DAST, IAST in onze container omgevingen, strategieën daarbij, welke vendoren we daarvoor gebruikten, welke proprietary tools we hadden en hoe deze ingezet worden. Maar ook basale zaken of we hybrid/public/private cloud hadden. Het blijkt dat ze vaak met lullige info beginnen, en als de dan eenmaal wat rapport hebben opgebouwd met je en merken dat ze een loslippige vis aan de haak hebben, kijken ze steeds meer of ze nog wat gevoeligere info kunnen loskrijgen.

Lang verhaal kort. Het is "easy" money, maar wees je ervan bewust dat dat niet voor niets is. Je deelt (vaak gevoelige) informatie die niet op straat ligt, die tegen jou en je bedrijf kan worden gebruikt.

Als je dit soort zaken wilt doen, vraag dan vooral toestemming aan je manager. Als je dat niet durft, weet je dondersgoed dat dit niet de bedoeling is en dat toch deelnemen (zware) gevolgen kan hebben voor je werksituatie.

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

DutchManticore schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:07:
Collega is er meermaals op ingegaan
Wat was het doel erachter; algemene informatieveramling; onderzoek, mogelijke spionage, commerciële info achterhalen, info om ingang voor te hacken??

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 17:43
bombadil schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Wat was het doel erachter; algemene informatieveramling; onderzoek, mogelijke spionage, commerciële info achterhalen, info om ingang voor te hacken??
Geen idee, maar dat het geen zuivere koffie was was duidelijk.
Het was een Nederlandse B.V. met een brievenbus adres in midden Nederland, we hebben legal laten uitzoeken hoe het verder zat en die kwamen uiteindelijk uit bij een Pools (ik meen communicatie?)bureau uit als eind-eigenaar.

Deze zijn meermaals per brief tot contact verzocht en nooit wat van gehoord.
Ik denk dat het een beetje 'knowledge is power' is, en dat ze het aan jan en alleman doorverkopen.
Misschien dat ze in het beste geval gevoelige info aan een concurrent vendor doorspelen, of in het ergste geval red hats van informatie voorzien.

Wij hebben er in ieder geval een stokje voorgestoken. Bij ons staan er zware straffen op nu, inclusief ontslag op staande voet. Daarnaast hebben we een register ingericht waarbij ELKE transactie gemeld moet worden, en vooraf moet worden goedgekeurd.

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier ook een degelijk verzoek gehad. Na wat doorvragen wat ze wilden weten en hoe ze bij mij uitkwamen, kreeg ik steeds ontwijkende antwoorden... wel boden ze steeds meer geld (begon op 200 euro / uur en liep op naar 650 euro / uur).

Ben er verder niet op ingegaan omdat ze mijn basisvragen niet konden/wilden beantwoorden... daarnaast, als iets "too good to be true" is, dan is het vaak ook zo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:17

Zenix

BOE!

evilution schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:02:
200 euro voor een uurtje lullen is niet verkeerd. Helemaal als het vanuit huis kan. Ter vergelijking, tweakers biedt 55 euro en dan moet je ook nog naar 020 op eigen kosten 8)7
Reiskosten worden vergoed zag ik, OV sowieso 100%. Dus lekker met trein naar Amsterdam gratis, uurtje praten en een dagje Amsterdam van maken.

[Voor 14% gewijzigd door Zenix op 29-05-2023 17:22]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 15:47
Ik kan niet geloven dat er hier zo veel mensen hun tijd in steken. Tenzij jij echt actief projecteert (goedbezocht blog, spreeksessies, etc) zal een onbekende jou via LinkedIn niet uitnodigen om voor "hun klant" te spreken. De intentie is dan ook vaak iets in de sfeer van phishing, scamming, data mining, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik doe maandelijks mee aan dit soort opdrachten, 1-2 per week. Ze zijn benieuwd naar de tools waar ik ervaring mee heb. Omdat ik als security consultant werkte, kan ik al mijn ervaring delen zonder bedrijfsnaam te noemen. Inmiddels ben ik weer in dienst en de tools die we hier gebruiken benoem ik niet.

Omdat ik dit zelf niet echt vertrouwde in het begin, heb ik drie van dit soort bedrijven benaderd als opdrachtgever en ze werken gewoon samen met salesbedrijven en opdrachtgevers om de beste tools voor klanten te vinden. Denk aan klanten met miljarden aan omzet per jaar, dan is duizenden euro’s in zo’n project stoppen om de beste tool te vinden een goede deal.

Gouden tip: reageer niet direct. Soms zijn ze zo dringend op zoek dat ze de vergoeding verhogen. Zo heb ik een keer of vijf een uur gepraat en kon ik ze 400 dollar per uur factureren.

[Voor 27% gewijzigd door Orangelights23 op 29-05-2023 17:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Als je dit soort zaken wilt doen, vraag dan vooral toestemming aan je manager. Als je dat niet durft, weet je dondersgoed dat dit niet de bedoeling is en dat toch deelnemen (zware) gevolgen kan hebben voor je werksituatie.
Exact dit. En als toevoeging hierop: voor ambtenaren gaat dit vermoedelijk ook tegen de ambtseed in. Je mag bijvoorbeeld 'diensten of geschenken van EUR 50 of meer' niet accepteren. Zou me niet verbazen als dit daar onder valt.

Ik krijg ook met enige regelmaat dit soort verzoeken. Laatst 2 van hetzelfde bedrijf; verschillende medewerkers waren (vermoedelijk zonder dat ze het wisten) tegen elkaar aan het opbieden om me te spreken :+ Ben er zelf nooit op in gegaan. Mijn werkveld is information security bij de overheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hier een snippet uit een van de berichten die ik heb ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zoals al gemeld in het topic kunnen er tal van redenen achter zitten. Van goedkope consultancy / marktonderzoek tot het verkrijgen van bedrijfsinformatie - waarmee je bijvoorbeeld een beter zicht krijgt welke producten je kan pitchen om opdrachten binnen te slepen. Of, en dat is waarschijnlijk een minder deel van deze verzoeken, om een aanvalsvector te kunnen bedenken.

Ik neem aan dat je een gevulde CV op LinkedIn hebt staan, daarmee verschaf je al een behoorlijk plaatje hoe jij past in de visie/plannen die men heeft. Ook zijn bedragen B2B in een niche excessief, jij bent wellicht blij met een paar honderd euro in de hand, de andere kant betaald minstens een paar duizend euro om een "expert" aan te horen. Na die sessie met de (onafhankelijke) expert op technologie vlak, komt de klant uit bij een verkoper waar een product/service gepusht wordt.

-- een ander verhaal,
Een tijd gewerkt op een support afdeling van een bepaald product. Daar zaten enkele klanten tussen die nieuwe werknemers een test omgeving gaven en het product maar moeten leren met behulp van de "gratis" support van de leverancier (want dat zit bij het product inbegrepen). De betaalde cursus over het product was te duur om voor elke nieuwe werknemer aan te schaffen. Dus elke paar maanden kreeg je ellenlange support tickets met de meest eenvoudige vragen over wat het product kan, waarom je dat zou willen gebruiken ipv iets anders, hoe je de installatie start, etc. etc. 8)7

[Voor 26% gewijzigd door Qwerty-273 op 29-05-2023 18:40]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:05
Division schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:27:
Ik kan niet geloven dat er hier zo veel mensen hun tijd in steken. Tenzij jij echt actief projecteert (goedbezocht blog, spreeksessies, etc) zal een onbekende jou via LinkedIn niet uitnodigen om voor "hun klant" te spreken. De intentie is dan ook vaak iets in de sfeer van phishing, scamming, data mining, etc.
Heb je bovenstaande berichten uberhaupt gelezen of roep je gewoon wat? Want je bent spookverhalen aan het verzinnen.

Zoals gezegd: er zijn prima legitieme redenen om op dit soort verzoeken in te gaan en je kunt er goed geld mee verdienen. Degene die voor het interview betaalt, zoals ik, wil meestal enkel weten hoe de industrie/sector werkt (trends, wat klanten grosso modo willen, welke concurrenten het sterkst zijn) expliciet zonder vertrouwelijke details. Je moet als expert dan ook ‘common industry knowledge’ delen, en uiteraard niet welke software je gebruikt, wat je grootste klant is en wat je EBITDA margin is. Dat staat ook prima zo beschreven in het contract met dit soort partijen. Dat er geinterviewden zijn die zich hier niet aan kunnen houden (en het fijn vinden als er eindelijk eens iemand naar ze luistert :)) zal vast, maar is niet de bedoeling (en zoals gezegd: een legitieme interviewer zal (en kan/mag) die kennis ook niet gebruiken).

Dat er misbruik van gemaakt wordt zal ongetwijfeld, maar als het een van de legitieme bedrijven is die ik eerder noemde is het gewoon essy money. Of je juridisch verplicht bent je baas in te lichten weet ik niet. Je moet het zien als je achteroom die jou op een bbq vraagt nou eindelijk eens uit te leggen wat je doet (op werk)..

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Ik heb wel eens een soortgelijk verzoek gehad. 15 minuten screening, 45 inhoudelijke call.

In mijn geval was het een US-based onderzoeksbureau dat werkte in opdracht van een cloud leverancier. Ze wilden weten welke features voor mij (developer / consultant) belangrijk zijn bij de keuze voor een IaaS/PaaS provider. Volledig legit.

Uitbetalen van US naar EU is nog altijd een beetje apart. Uiteindelijk heb ik een Paypal geopend en ze hebben netjes betaald.

• admiralawesome
Dank allemaal voor de input en zienswijze op mijn initiële vraag.
Hoewel het allemaal wel 'legit' lijkt, ga ik met de aanbieder er verder niet op in.

Ik denk dat ik prima in staat ben om te kunnen beoordelen of er wel of geen vertrouwelijke informatie wordt gevraagd, maar vanuit mijn rol binnen de organisatie en de branche wil ik op geen enkele wijze een verkeerd beeld scheppen.

Mijn vraag vanuit nieuwsgierigheid is naar behoren beantwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:58
Ik zit op MT niveau bij een behoorlijk grote organisatie. Krijg regelmatig verzoeken om tot wel €1250 per uur dit soort gesprekken te hebben.

Collega is er meermaals op ingegaan, en daar is een stokje voor gestoken en op gesanctioneerd. Wij kwamen er via een vendor achter dat hij dit deed. De vendor was namelijk ook benaderd door de partij die interviewde met vervolgvragen, en die vroeg ons te onderzoeken hoe het kon dat
een derde partij zoveel specifieke informatie had en zo kwam dus het konijn uit de hoge hoed.

Hij heeft alle informatie die hij gedeeld heeft kenbaar moeten maken, en daarvan hebben wij als MT board zeg 80% als gevoelig en onwenselijk tot delen beoordeeld.

Ze stelden vragen over bijvoorbeeld het wel of niet toepassen van SAST, DAST, IAST in onze container omgevingen, strategieën daarbij, welke vendoren we daarvoor gebruikten, welke proprietary tools we hadden en hoe deze ingezet worden. Maar ook basale zaken of we hybrid/public/private cloud hadden. Het blijkt dat ze vaak met lullige info beginnen, en als de dan eenmaal wat rapport hebben opgebouwd met je en merken dat ze een loslippige vis aan de haak hebben, kijken ze steeds meer of ze nog wat gevoeligere info kunnen loskrijgen.

Lang verhaal kort. Het is "easy" money, maar wees je ervan bewust dat dat niet voor niets is. Je deelt (vaak gevoelige) informatie die niet op straat ligt, die tegen jou en je bedrijf kan worden gebruikt.

Is dus gewoon een vorm van bedrijfsspionage. Dus weet waar je aan begint. Ik weiger dit soort onderzoek altijd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee