Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Mijn vraag
Na vele jaren zonder tegen te sputteren gewerkt te hebben klapte de voeding er vanochtend uit. Voeding, zeg maar, stond even uit en schakelde daarna weer in en valt dan weer uit, enz. Schijnt dus wel nog voor het grote geheel te werken.

Heb zelf het idee dat een component stuk is en vroeg me daarom af of dit misschien op een redelijke manier is vast te stellen en daarmee het gebakje gerepareerd zou kunnen worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX 430 die ik in 2015 heb overgenomen van een andere tweaker.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
NVT.

Wie du mir, so ich dir.

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:51

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Het is een voeding van meer dan 10 jaar oud die destijds minder dan 50 euro kostte.. Ik zou gewoon afscheid nemen en wat anders zoeken.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37
Het zal vast wel kunnen, maar als je het zelf niet kan gaat het al heel snel niet rendabel worden: een vergelijkbare, waarschijnlijk zelfs betere voeding kan je nieuw voor €60 vinden:
review: Voedingen Community Best Buy Guide - De beste voedingen in mei 2023

En ja, er zal een component stuk zijn, maar een voeding van ~12 jaar oud... als je dit onderdeel vervangt, wat is dan het volgende onderdeel van de voeding die over een maand kapot gaat? En als 'ie weer kapot gaat, neemt 'ie dan ook delen van de rest van de PC mee de dood in?

Dus ik zou er niet aan beginnen, na zoveel jaar werken is het tijd voor een nieuwe. En als je 'm echt wil repareren... dan een topic-report doen en laten verplaatsen naar de elektronica-afdeling op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Tja is dat het waart incl. de risico's voor de componenten in je PC?
10 Jaar geleden was het al een mid powersupply nu 10 jaar verder is de positie van PSU niet beter geworden.
Plus dat mogelijk over 1 jaar er weer iets stuk gaat gezien hij al wel richting de 10 jaar gaat die voeding.

Ik zou toch echt een nieuwe zoeken en je componenten niet laat afhangen van een falende PSU.

Via tweakers V&A is vergelijkbare nieuwe voeding voor enkele tientjes wel te vinden.

Mocht je toch willen proberen, het lijkt alsof 1 van protections in kicked als hij direct weer uit gaat.
Mogelijk dat er ergens kortsluiting zit in de voeding, dat lijkt mij de grootste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eheijnen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:40:
Mijn vraag
Na vele jaren zonder tegen te sputteren gewerkt te hebben klapte de voeding er vanochtend uit. Voeding, zeg maar, stond even uit en schakelde daarna weer in en valt dan weer uit, enz. Schijnt dus wel nog voor het grote geheel te werken.

Heb zelf het idee dat een component stuk is en vroeg me daarom af of dit misschien op een redelijke manier is vast te stellen en daarmee het gebakje gerepareerd zou kunnen worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX 430 die ik in 2015 heb overgenomen van een andere tweaker.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
NVT.
is het repareren niet waard !
in V&A staan zat voedingen te koop. Voedingen van 12-14j oud zou ik niet meer gaan/laten repareren zeker niet als het niet een high-end psu is

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 25-05-2023 11:30 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Grote kans dat de condensatoren versleten zijn, als je handig bent zijn deze goed zelf te vervangen.

Aan de andere kant moet je je afvragen of het kosten effectief is, uiteindelijk blijft het een bronze efficiency voeding welke al behoorlijk op leeftijd is uit een periode waar voedingen kwalitatief niet te vergelijken zijn met moderne voedingen.

Een nieuwe gold of hoger verbruikt stukken minder en hiermee kan je afhankelijk van de draaiuren al snel meerdere euro's besparen op de stroom rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Repareren kost net zoveel als wederom een gebruikte Corsair

categorie: Voedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Ja allemaal goede argumenten. Nog eentje uit de tijd toen stroom nog betaalbaar was. Heb er vanochtend gelijk een reserve voeding ingezet en een andere is al onderweg.

Ook al is het ding aan de (ver)oude(rde) kant, als het voor een paar euro te doen is kan ik die nog voor tests gebruiken.

De condensatoren kan ik nog eens naar kijken...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik gooi ze altijd weg zo gauw ze problemen geven, te vaak piekspanningen gehad waarmee andere componenten eveneens het loodje legden. De moeite NIET waard.

Qua stroom efficiency denk ik echter niet dat je verschil zult merken met een nieuwe voeding als in, ik bespaar ineens euro's. Je pc neemt nog steeds zoveel watts als die nodig heeft. Wil je besparen, moet je het daar doen, niet de voeding. Misschien zet een nieuwe PSU wat efficienter stroom om, maar je oude Corsair was ook al 80 Plus Bronze.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 25-05-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01

D4NG3R

kiwi

:)

Al sta ik persoonlijk pal achter het repareren en recyclen van apparatuur, echter; een voeding moet het 'gewoon' goed doen, een voeding welke dat niet doet heeft de kans het hele systeem vrolijk met zich mee te nemen.

Repareren om vervolgens mee te hobbyen sure, maar terug in een PC zou ik 'em niet meer stoppen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
Bedenk ook dat het "even repareren" ook best gevaarlijk is. Je moet namelijk op een juiste manier alle condensatoren in de voeding ontladen. Vooral de dikke 400v condensatoren kunnen je een flinke klap geven.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Zomaar alles weg pleuren en nieuw kopen... Als het gemaakt kan worden dan ben ik daar ook een voorstander van.

Die condensatoren zouden dan bol moeten staan. Maar dat doen ze niet. Aan de andere kant weet ik te weinig van electronica om daar echt aan te sleutelen. Je kunt altijd eens vragen, dommer wordt je daar doorgaans niet van :)

Ik denk dat we dit hoofdstuk kunnen sluiten. Het ding heeft goed zijn werk gedaan en mag met pensioen voor zijn wel verdiende rust ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
eheijnen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:07:
Zomaar alles weg pleuren en nieuw kopen... Als het gemaakt kan worden dan ben ik daar ook een voorstander van.

Die condensatoren zouden dan bol moeten staan. Maar dat doen ze niet. Aan de andere kant weet ik te weinig van electronica om daar echt aan te sleutelen. Je kunt altijd eens vragen, dommer wordt je daar doorgaans niet van :)

Ik denk dat we dit hoofdstuk kunnen sluiten. Het ding heeft goed zijn werk gedaan en mag met pensioen voor zijn wel verdiende rust ;)
Condensatoren hoeven niet bol te staan om defect te zijn, al denk ik dat in deze situatie afscheid nemen een verstandige keuze is.

Overigens is het bij voedingen altijd verstandig weg te blijven van de primary "hot" side.
Mits gemeten is het onverstandig aan de primary kant te werken.
Een 400v cap kan een behoorlijke berg energie huisvesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
eheijnen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:07:

Helemaal mee eens, maar als het ene stuk elektronica het andere sloopt wat heb je dan. Sommige dingen zijn niet te maken. Ik repareer ook graag van alles, een voeding heb ik echter nog nooit overwogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Voedingen repareren ook nooit aan gewaagd, wel openmaken en kabels verwijderen toen (semi)modulair nog niet zo gebruikelijk was. Of een fan vervangen.

Zou wel als tip willen meegeven om de kabels te bewaren, er komen wel eens vraag advertenties voorbij voor specifieke kabels. Help je in ieder geval een andere voeding nog aan een uitgesteld pensioen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Dagion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:03:
Voedingen repareren ook nooit aan gewaagd, wel openmaken en kabels verwijderen toen (semi)modulair nog niet zo gebruikelijk was. Of een fan vervangen.

Zou wel als tip willen meegeven om de kabels te bewaren, er komen wel eens vraag advertenties voorbij voor specifieke kabels. Help je in ieder geval een andere voeding nog aan een uitgesteld pensioen ;)
Kabels gaan er sowieso vanaf. Aan deze zitten kwalitatief bijzonder goede stekkers die weer te gebruiken zijn. Kun je Molex naar SATA power splitters van maken enz. En als er nog van die kleine diodes op de print zitten soldeer ik die er ook vanaf. Daarmee kun je de Cpu- en case-fans temmen. Kastje, stekker en de schakelaar is ook al gereserveerd voor de fanless die er nog eens gaat komen... _/-\o_

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@TRAXION @pennywiser

Om nog even op het verbruik terug te komen.

Ik heb nu een BQuiet pure power 300 watt als vervanging van die CX 430
En die BQuiet idlet ca. 7 to 10 watt lager dan die Corsair.

Toch nog een aanzienlijk verschil....
Das weer mooi meegenomen :)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
eheijnen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02:
@TRAXION @pennywiser

Dat vind ik een aanzienlijke besparing, bij veel gebruik +/- 8 uur per dag bespaar je dan bijna 24kwh uit wat toch al bijna €10,- per jaar is.

Stroomverbruik van oude voedingen is behoorlijk onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@TRAXION
Zeer verrast zelfs...

Ik heb hier nog een oude 300 Watt König (zeker 10 jaar oud dat ding) draaien. Volgens mij voor een tientje gekocht. Daar moet ik dan toch ook nog eens voorzichtig naar kijken.....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Uit de tijden toen betaalbare stroom nog heel gewoon was! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door eheijnen op 26-05-2023 16:14 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
eheijnen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02:
@TRAXION @pennywiser

Valt me mee inderdaad, mooi meegenomen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 01:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Dagion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:03:

Jup, been there, done that en nog wel gekkere mods aan PSU's vroeger. Meer dan eens een enorme tik gehad van de primaire cap...zelfs na 2 weken spanningloos liggen :X
Is niet fijn, doet pijn en de aardlek vond het ook geen goed plan |:(

Laten we het op jeugdige nieuwsgierigheid houden....

@eheijnen Ik zou die König zeker snel vervangen, ook zeker geen hoogvlieger en dan zeg ik het nog bescheiden.....

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 26-05-2023 21:28 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@TRAXION @pennywiser
Vanochtend heb ik die König vergeleken met een Corsiar VS350 (backup voeding). Ook geen super voeding maar wel aanzienlijk nieuwer en 80 plus.

Hier idlet de Corsair op 9 watt minder. Wat weer in lijn ligt met de test van gisteren en wat Traxion aangaf.

Toch vind ik dat nog niet direct een argument om dat ding te vervangen en daarmee een werkende voeding weg te doen. De instap modellen met laag wattage (heb geen dikke GPUs draaien) kosten toch al snel € 50. Bij een gebruik van laten we zeggen 12 uur per dag en verschil van 9 watt spaart dat bij een KWh prijs van 0.40 ca. € 15,--. dan ben je drie jaar verder en je nieuwe voeding is ondertussen 3 jaar ouder. Daarnaast moeten apparaten geproduceerd worden en dat brengt ook kosten en vervuiling met zich mee... En apparaten die weggegooid worden moeten ook weer gerecycled worden en daarbij ontstaat ook weer troep.

Ik denk dat het niet perse een goede oplossing is om op basis daarvan direct een werkende voeding te gaan vervangen. Ga je communaal stroom sparen en verder nergens naar kijkt zal dat zeker een flinke besparing opleveren. Zelfde voor een wat oudere koelkast. Een nieuwe kost bv. € 350,-- en de oude gebruikt P/J € 50,-- stroom meer dan de nieuwe. Pas na 7 jaar heb je dat eruit. En daarnaast produceer je als land nog eens een flinke hoop afval.

Zelf ga ik die König wisselen met de Corsair en de eerste als backup gebruiken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
eheijnen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:15:
@TRAXION @pennywiser
Vanochtend heb ik die König vergeleken met een Corsiar VS350 (backup voeding). Ook geen super voeding maar wel aanzienlijk nieuwer en 80 plus.

Hier idlet de Corsair op 9 watt minder. Wat weer in lijn ligt met de test van gisteren en wat Traxion aangaf.

Toch vind ik dat nog niet direct een argument om dat ding te vervangen en daarmee een werkende voeding weg te doen. De instap modellen met laag wattage (heb geen dikke GPUs draaien) kosten toch al snel € 50. Bij een gebruik van laten we zeggen 12 uur per dag en verschil van 9 watt spaart dat bij een KWh prijs van 0.40 ca. € 15,--. dan ben je drie jaar verder en je nieuwe voeding is ondertussen 3 jaar ouder. Daarnaast moeten apparaten geproduceerd worden en dat brengt ook kosten en vervuiling met zich mee... En apparaten die weggegooid worden moeten ook weer gerecycled worden en daarbij ontstaat ook weer troep.

Ik denk dat het niet perse een goede oplossing is om op basis daarvan direct een werkende voeding te gaan vervangen. Ga je communaal stroom sparen en verder nergens naar kijkt zal dat zeker een flinke besparing opleveren. Zelfde voor een wat oudere koelkast. Een nieuwe kost bv. € 350,-- en de oude gebruikt P/J € 50,-- stroom meer dan de nieuwe. Pas na 7 jaar heb je dat eruit. En daarnaast produceer je als land nog eens een flinke hoop afval.

Zelf ga ik die König wisselen met de Corsair en de eerste als backup gebruiken.
toon volledige bericht
Konig staat niet bepaald hoog in het vaandel op het gebied van voedingen net als sweex en ms-tech en nog een aantal.

De kans op een defect waarbij deze de rest van de hardware meeneemt zijn bekend omdat deze ultra low budget voedingen simpelweg beveiligingen missen met alle risico's voor de rest van de hardware.

Tevens is de stroom vaak niet "schoon" goed gereguleerd "ripple" waardoor componenten op andere onderdelen zwaarder dan nodig belast worden "condensatoren".

Bvb caps op hardeschijven/ssd's kunnen hierdoor zomaar in sluiting komen.

Ikzelf ben van mening dat de voeding het belangrijkste onderdeel van een pc is.
Heb dit al vaker aangehaald in de 25 jaar dat ik met hardware bezig ben heb ik misschien 10 rma's gehad dit is inclusief 2 jaar werk in een computer toko.
Daar was het beleid goede voedingen te gebruiken en daar ben ik nooit meer van afgeweken.

Dus wat betreft de konig gaat het niet om de energie besparing maar de levensduur van andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
@eheijnen Mee eens, ik weet niet of het de Konig was die kapot was, maar ik had het alleen over defecte voedingen. Een goede voeding hoeft zeker niet direct weg. Een voeding die raar gaat doen echter, beste gewoon recyclen, liever niet repareren ivm gevaar voor aangesloten componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@TRAXION @pennywiser

Ja,,,, zal er in de toekomst zeker en goed op letten als er weer een "schjnabbel" voorbij komt.... ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zit nu zelf ook te kijken naar een wat zuinigere voor mijn NAS. Minimaal gold, heb nu een Antec Bronze uitvoering: Antec Earthwatts EA-380D Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@TRAXION
Je zei dat je max 10 rma's hebt gehad.
Is dat alleen bij voedingen of icm met de aangesloten componenten?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:15
TRAXION schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Konig staat niet bepaald hoog in het vaandel op het gebied van voedingen net als sweex en ms-tech en nog een aantal.

De kans op een defect waarbij deze de rest van de hardware meeneemt zijn bekend omdat deze ultra low budget voedingen simpelweg beveiligingen missen met alle risico's voor de rest van de hardware.

Tevens is de stroom vaak niet "schoon" goed gereguleerd "ripple" waardoor componenten op andere onderdelen zwaarder dan nodig belast worden "condensatoren".

Bvb caps op hardeschijven/ssd's kunnen hierdoor zomaar in sluiting komen.

Ikzelf ben van mening dat de voeding het belangrijkste onderdeel van een pc is.
Heb dit al vaker aangehaald in de 25 jaar dat ik met hardware bezig ben heb ik misschien 10 rma's gehad dit is inclusief 2 jaar werk in een computer toko.
Daar was het beleid goede voedingen te gebruiken en daar ben ik nooit meer van afgeweken.

Dus wat betreft de konig gaat het niet om de energie besparing maar de levensduur van andere componenten.
toon volledige bericht
Er zitten zeker waarheden in dit verhaal wat betreft goedkope voedingen, maar wat mist is dat een goede voeding weinig te maken heeft met merk. Zeker in het budget segment. Er zijn tal voedingen van “mindere bewezen merken” die een goede OEM gebruiken en een prima voeding uitgeven.

@eheijnen jouw backup voeding de uitvoering: Corsair VS350 (80Plus) is ook wel bekend als de slechtste voeding ooit gemaakt door Corsair. Zeer slechte spanningsregeling en missende beveiligingen. In de bekende PSU tier list staat ie vermeld onder Tier F • Replace immediately. Je doet er goed aan om deze niet te gebruiken. De König overigens ook niet. Voedingen uit 2011 en ouder moet je niet willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@Djarune
Dat ze dat er niet bij hebben verteld over die Corsair toen ik die kocht ;)

Die König heb ik 8 jaar. En die heeft ook nog eens 2.5 jaar non-stop gedraaid. Nooit problemen mee gehad. Met de voeding zelf niet en ook geen componenten gesneuveld. Heb laatst nog voor de tweede keer de fan vervangen.....

Zie die Corsiar er niet met type erbij staan. Volgens mij een jaar of 3 geleden gekocht en eigenlijk nauwelijks gebruikt. Is dat die Corsair Orange Label?

Maar goed. Ik doe niet aan overklokken en heb geen dikke GPUs dus worden die dingen maar licht belast. Die verontrustende ervaringen die ik hier terug zie heb ik zelf eigenlijk nooit meegemaakt. Zo'n ding gaat nou wel eens stuk en ja dat is normaal. Die CX430 heb ik 8 jaar geleden 2ehands gekocht en dat ding heeft alleen maar gedraaid.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
TRAXION schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:43:
Grote kans dat de condensatoren versleten zijn, als je handig bent zijn deze goed zelf te vervangen.

Aan de andere kant moet je je afvragen of het kosten effectief is, uiteindelijk blijft het een bronze efficiency voeding welke al behoorlijk op leeftijd is uit een periode waar voedingen kwalitatief niet te vergelijken zijn met moderne voedingen.

Een nieuwe gold of hoger verbruikt stukken minder en hiermee kan je afhankelijk van de draaiuren al snel meerdere euro's besparen op de stroom rekening.
Ik gebruik een voeding van 16 jaar oud die nog uitstekend zijn werk doet, hij heeft al in 2 desktops gezeten en nog nooit problemen gehad. Natuurlijk is mijn huidige pc ook alweer 9 jaar oud, terwijl mijn vorige desktop 7 jaar was.

Is het nu echt zo dat een oude voeding zomaar veel stroom gaat verbruiken? Misschien slim om een nieuwe aan te schaffen die zuiniger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
twix121 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik een voeding van 16 jaar oud die nog uitstekend zijn werk doet, hij heeft al in 2 desktops gezeten en nog nooit problemen gehad. Natuurlijk is mijn huidige pc ook alweer 9 jaar oud, terwijl mijn vorige desktop 7 jaar was.

Is het nu echt zo dat een oude voeding zomaar veel stroom gaat verbruiken? Misschien slim om een nieuwe aan te schaffen die zuiniger is?
Beter een nieuw topic aanmaken.
16 jaar is wel heel extreem oud voor een voeding, uiteraard ligt het natuurlijk ook aan de uren dat deze aanstaat etc.

Wel kan je ervanuit gaan dat de efficiëntie van een 16 jaar oude voeding een veelvoud minder is dan een moderne voeding.

Nieuwe hoge kwaliteits voedingen kunnen wel 10 jaar mee er zitten namelijk vele beveiligen in en hebben doorgaans zelfs 10 jaar garantie.

Bij oude voedingen voor +/- 2010 is mijn persoonlijke advies deze niet meer in een moderne build te zetten.

Als je zegt dat je huidige build 9 jaar oud is zou ik vast een reservering maken om deze compleet te vervangen niet alleen voedingen zijn efficiënter geworden ook de hardware eromheen.

Een nieuwe voeding in een dusdanig oude pc plaatsen is naar mijn idee water naar de zee dragen, je gaat het nooit meer terug verdienen.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Kijk anders even in bovenstaande topic.

[ Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 08-07-2023 22:28 ]

Pagina: 1