Toon posts:

Growatt 5000TL3-X blijft in storing “AC V outrange”

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Teun45
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05 14:04
Mijn omvormer is er sinds afgelopen vrijdag (een zonnige dag: om 12:40 mee opgehouden met de foutmelding: AC V outrange
Dit was ongeveer op het piekmoment (panelen liggen op het oosten) zo rond de 5600W.

Het gekke is dat de omvormer helemaal niet meer aan gaat, ook niet als er weinig zon is.
Elke ochtend als de zon op komt krijg ik dezelfde foutmelding.
Ik zie dat deze melding vaker voorkomt bij mensen (op piekmomenten) maar dan gaat de omvormer later weer automatisch aan.
Hier ligt alles al 5 dagen stil.

Het zijn 17 panelen van Trina Solar 390WP
Omvormer is een Growatt 5000TL3-X
Meterkast heeft 3 fasen

De panelen zijn eind Juli 2022 gelegd door ENIE en hebben tot dusver prima gewerkt.

In eerste instantie geprobeerd om de omvormer te herstarten, DC schakelaar uit vervolgens de stoppen in de meterkast uit en na 1 minuut weer aan, DC schakelaar aan maar geen succes..
Ook op een bewolkte dag gaat hij niet aan.

Toen contact opgenomen met ENIE, die verwezen me door naar de netbeheerder.
De netbeheerder gaf aan dat ik een installateur moest laten komen als ik de netspanning wilde laten doormeten.

Ik heb met een multimeter alle stopcontacten in huis gemeten, alles zit tussen de 230 en 235.

Vervolgens weer contact met ENIE, sercvicemelding moet blijkbaar eerst een beoordelingtraject in voordat er een afspraak gemaakt kan worden.
Wacht hier nu al dagen op en volgende week gaan we 2 weken op vakantie.
Ben bang dat dit dus nog wel even kan gaan duren..

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, alle tips zijn welkom!

Beste antwoord (via Teun45 op 26-05-2023 20:39)

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:14
Begin met alles afteschakelen, dus op de omvormer links schakellaar omdraaien.
ABB werkschakelaar naar beneden schakelen.
In de meterkast de aardlekautomaat uitschakellen (zit naast de schakelaar met groene sticker) en vervolgens de hoofdschakelaar (ronde knop) daaronder ook.

Dan alles open draaien en beschermkappen eraf, nu kun je alle bedrading zien.
Voel met een punt tangetje of de bedrading zowel op de hoofdschakelaar (bovenkant) als op de Aardlekautomaat (onder en boven) daatwerkelijk vast zitten.

Zoniet goed aandraaien, dit check je ook bij de werkschakelaar.
Het wil nog wel eens dat de draad achter de klem is komen te zitten waardoor het lijkt dat hij vast zit maar dat dus niet is.

[Voor 3% gewijzigd door m4ni4k-4live op 25-05-2023 17:33]

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mailtje naar @Growatt ?
(service.nl@ginverter.com).

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Zijn de netspanning waarden te zien in de monitoring?

Ik denk eerder dat er iets los zit ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
5600W uit een 5000 watt omvormer.

Ik zou denken dat de waarden niet kloppen van de inverter.
En wellicht ook de V dan, waardoor die in storing gaat.
//wilde gok

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Teun45
@Ronald bedoel je dit?

@AUijtdehaag Die 5600W lees ik af in de grafiek, weet niet of dat daadwerkelijk het omgezette vermogen is.

[Voor 14% gewijzigd door Teun45 op 25-05-2023 09:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
Even in stappen werken, als je aangeeft dat je uit het stopcontact 230 - 235v krijgt zou de netspanning in orde moeten zijn op het moment van meten.

Netspanning kan hoger worden door slechte contacten of verlies op de kabel.
Probeer eens te kijken op het display van je omvormer of je daar de AC waarde kan aflezen, met name dan het voltage, mocht deze te hoog zijn op de omvormer ga je een stapje terug meten. dus:

1) omvormer display -> te hoog? ga naar 2
2) boven de werkschakelaar meten met de multimeter
3) onder de werkschakelaar
4) boven de aardlekautomaat
5) onder de aardlekautomaat

etc, dan kom je vanzelf op het punt uit waar de spanning wel klopt. Mocht de spanning op het display van de omvormer in orde zijn is het handig om de landinstellingen te controleren, niet elk land heeft de zelfde maximum en minimum voor wat de netspanning mag zijn.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:10
Er ligt een zekering uit in je meterkast / een losse verbinding. De vermelde AC waarden zouden alle 3 tussen de 400V en 450V moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:46
Ik link dit topic hier even, want van wat ik zie in die plaatjes gebeurt er hetzelfde.
Growatt omvormer blijft op "waiting"

Er mist een fase.

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 25-05-2023 09:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@Teun45 de omvormer ziet hele rare waarden. Even aangenomen dat de AC1/2/3 tussen 0 en fase gemeten worden horen ze rond 230 te zitten.

De 400 is raar, en de 200 ook.

Er zit dus iets los of grandioos fout aangesloten.

0 naar elk van de fasen hoor je rond 230 te meten.
L1-L2, L2-L3, L3-L1 rond 400V

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m4ni4k-4live
Wat @Ronald bedoeld is dat:
PV1 = ok
PV2 = ok

AC1 = 411.5 V (dit moet zijn 390 tot 400 V) fase1 is redelijk
AC2 = 208.2 V (dit moet zijn 390 tot 400 V) fase2 is niet goed
AC3 = 201.9 V (dit moet zijn 390 tot 400 V) fase3 is niet goed

Lijkt erop dat er bedrading los zit, alles nagaan zoals @Axewi aangeeft.
Dus ook even met geisoleerde schroevendraaier alles na / aandraaien.

Als alles weer functioneerd zie je ook dat AC1 tot 3 onder de 400V komt.
Meten is weten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 08:57
Zit er ook een werkschakelaar bij de omvormer?
Daar kan ook wat los zitten.
En anders in de stekker naar de omvormer.

• Ronald
@m4ni4k-4live weet je zeker dat de 3 AC waardes interfase horen te zijn, niet fase-0? Ik weet niet alle details voor Growatt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m4ni4k-4live
Ronald schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
@m4ni4k-4live weet je zeker dat de 3 AC waardes interfase horen te zijn, niet fase-0? Ik weet niet alle details voor Growatt.
Ja heb zelf ook growatt, AC1 AC2 en AC3 zijn de uitgang voltages over de fases
bij mij zijn die nu.

AC1 413.3 V - 10.7 A - 2538.0 W
AC2 412.8 V - 10.7 A - 2550.8 W
AC3 412.5 V - 10.7 A - 2507.7 W

totaal 7655.1W opbrengst nu op een MOD7000TL3-X (20x395W op 2 strings zuid)

Huidig nu.

[Voor 29% gewijzigd door m4ni4k-4live op 25-05-2023 12:04]

• Teun45
@Axewi
Het display geeft de volgende waardes:

Bedoel je met werkschakelaar de DC schakelaar die op de zijkant van de omvormer zit?
Hoe moet ik dit meten?

En om boven en onder de aardlekautomaat te meten moet ik dan de meterkast openmaken?
Ik ben geen expert op dit gebied 😬

@Brokencore
Ik zie niks geks in de meterkast, alle schakelaars staan omhoog..

@jeroen3
Bedankt voor de tip maar ik wordt van dat topic niet veel wijzer. Het probleem daar bleek een verkeerde aansluiting in de meterkast.
Bij mij heeft alles 10 maanden prima gewerkt..

@m4ni4k-4live
De bedrading van zowel de omvormer als de meterkast nalopen?

@IplugNplay
Er zit een schakelaar links op de omvormer, volgens mij de DC schakelaar en er zit nog een schakelaar (tussen de panelen en de omvormer denk ik?)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als de waardes van de growatt kloppen, dan heb je ergens een losse 0 liggen. Dit wil je vrij vlot (laten) uitzoeken, voordat de nul echt gaat zweven en allerlei apparaten in huis oprookt.

Wise enough to play the fool

• Axewi
@Teun45 Die grijze ABB kast is de werkschakelaar, overigens hebben die er een handje van om nog wel eens stuk te gaan dat ze een fase niet meer mee schakelen (zelfde probleem als wat jij nu lijkt te hebben)

even als volgt te werk gaan om dat (veilig) uit te sluiten.
1) Omvormer uitschakelen met de schakelaar aan de linkerkant aan de omvormer.
2) de Aardlekautomaat in de meterkast uitschakelen.
3) werkschakelaar schakelaar uit en openschroeven.
4) werkschakelaar inschakelen en dan met de multimeter op de piepstand onder en bovenin de werkschakelaar meten. dus 1onder en 1boven en dan kijken of die in verbinding staan zodra de werkschakelaar aanstaat. Waarschijnlijk is er 1 van de fase die niet in verbinding staat ondanks dat de werkschakelaar ingeschakeld is.

LET OP, dit gedeelte kan je volledig stroomloos testen dus doe dat ook!

• Teun45
@Axewi
Ik heb gedaan wat je gezegd hebt.
Zodra de ik de multimeter aan zet staat hij op OL
Ik heb ze alle 3 gemeten, zodra ik de pinnen er op zet meet hij een voltage en vervolgens zakt het getal terug naar .000

Ik hoor alleen geen piepjes, misschien een bepaalde instelling in de meter?

Ik heb ook tussen de L1 en L2 gemeten en tussen de L2 en L3 alleen toen kwam er een heel klein vonkje en nu blijft de meter staan op .770 ipv OL als de pinnen nergens aan zitten..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Axewi
Teun45 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:27:
@Axewi
Ik heb gedaan wat je gezegd hebt.
Zodra de ik de multimeter aan zet staat hij op OL
Ik heb ze alle 3 gemeten, zodra ik de pinnen er op zet meet hij een voltage en vervolgens zakt het getal terug naar .000

Ik hoor alleen geen piepjes, misschien een bepaalde instelling in de meter?

Ik heb ook tussen de L1 en L2 gemeten en tussen de L2 en L3 alleen toen kwam er een heel klein vonkje en nu blijft de meter staan op .770 ipv OL als de pinnen nergens aan zitten..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
stand van je multimeter is goed maar je moet een keer op de func toets drukken denk ik. En daarna kan je testen of je een piepje hoort als je de 2 pinnen even tegen elkaar houd. Gesloten circuit = piep, open circuit = geen piep :)

en dan moet je op de werkschakelaar wanneer deze in de aan positie staat meten op:
1 -> 2 = piep
3 -> 4 = piep
5 -> 6 = piep

En zorgen dat de aardlekautomaat wel uitgeschakeld is in de meterkast, dat voorkomt vonkjes ;)

[Voor 7% gewijzigd door Axewi op 25-05-2023 14:45]

• Teun45
@Axewi Dat dacht ik ook maar zodra ik op de functie toets druk dan gaat de meter uit 🤔 leeg scherm en geen piepjes als ik de pinnen tegen elkaar houd..

De aardlek schakelaar had ik ook uit gezet, alle stroom in huis was afgesloten..

Maar dat de meter wel iets aangeeft ipv OL betekend dan al wel dat er een doorstroom is toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Axewi
Teun45 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:13:
@Axewi Dat dacht ik ook maar zodra ik op de functie toets druk dan gaat de meter uit 🤔 leeg scherm en geen piepjes als ik de pinnen tegen elkaar houd..

De aardlek schakelaar had ik ook uit gezet, alle stroom in huis was afgesloten..

Maar dat de meter wel iets aangeeft ipv OL betekend dan al wel dat er een doorstroom is toch?
Je wil in dit geval continuïteit meten.
Andere manier kan ook nog, maar dan meet je wel terwijl er spanning op staat dus moet je iets voorzichtiger zijn.
Multimeter op Wisselspanning zetten, aardlekschakelaar inschakelen.
en dan aan de bovenzijde van de werkschakelaar meten tussen:

Bruin -> Blauw = +/- 230v
Zwart -> Blauw = +/- 230v
Grijs -> Blauw = +/- 230v

En dan kan te eventueel nog tussen de fasen meten, dan moet je rond de 400v uitkomen, dus

Bruin -> Zwart = +/- 400v
Zwart -> Grijs = +/- 400v
Bruin -> Grijs = +/- 400v

Dit zou je zowel aan de onderzijde als de bovenzijde kunnen doen maar als ik uitga van je foto's is de bovenzijde de AC richting de omvormer dus daar zou ik starten.

PS. je hoeft niet je hele huis stroomloos te maken hoor, alleen de aardlekautomaat van de omvormer is voldoende om in dit geval veilig te werken. (ik denk de SEP automaat) afgaande op je foto's

[Voor 7% gewijzigd door Axewi op 25-05-2023 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:46
Teun45 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:13:
Uhm... de batterij is bijna leeg... symbooltje van de batterij is ook aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• m4ni4k-4live
Begin met alles afteschakelen, dus op de omvormer links schakellaar omdraaien.
ABB werkschakelaar naar beneden schakelen.
In de meterkast de aardlekautomaat uitschakellen (zit naast de schakelaar met groene sticker) en vervolgens de hoofdschakelaar (ronde knop) daaronder ook.

Dan alles open draaien en beschermkappen eraf, nu kun je alle bedrading zien.
Voel met een punt tangetje of de bedrading zowel op de hoofdschakelaar (bovenkant) als op de Aardlekautomaat (onder en boven) daatwerkelijk vast zitten.

Zoniet goed aandraaien, dit check je ook bij de werkschakelaar.
Het wil nog wel eens dat de draad achter de klem is komen te zitten waardoor het lijkt dat hij vast zit maar dat dus niet is.

[Voor 3% gewijzigd door m4ni4k-4live op 25-05-2023 17:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 08:57
En als je voorgaande aan het doen bent kan je ook de kabel volgen naar de omvormer en daar de stekker er af draaien (klein stukje draaien en dan er uit trekken) dan kun je de punten in die stekker doormeten(piepen/weerstand) naar de werkschakelaar.

Ja en ook zeker de draden even voelen of ze vast zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teun45
Axewi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Je wil in dit geval continuïteit meten.
Andere manier kan ook nog, maar dan meet je wel terwijl er spanning op staat dus moet je iets voorzichtiger zijn.
Multimeter op Wisselspanning zetten, aardlekschakelaar inschakelen.
en dan aan de bovenzijde van de werkschakelaar meten tussen:

Bruin -> Blauw = +/- 230v
Zwart -> Blauw = +/- 230v
Grijs -> Blauw = +/- 230v

En dan kan te eventueel nog tussen de fasen meten, dan moet je rond de 400v uitkomen, dus

Bruin -> Zwart = +/- 400v
Zwart -> Grijs = +/- 400v
Bruin -> Grijs = +/- 400v

Dit zou je zowel aan de onderzijde als de bovenzijde kunnen doen maar als ik uitga van je foto's is de bovenzijde de AC richting de omvormer dus daar zou ik starten.

PS. je hoeft niet je hele huis stroomloos te maken hoor, alleen de aardlekautomaat van de omvormer is voldoende om in dit geval veilig te werken. (ik denk de SEP automaat) afgaande op je foto's
Oké, we komen ergens!

Ik heb de batterij vervangen van de miltimeter en nu piept hij wel! 😬
De werkschakelaar doorgemeten en die piepte bij alle 3.

Ik heb de meterkast opengemaakt en daar vond ik een bruine draad onder de aardlekschakelaar die niet helemaal lekker vast zat.
Deze aangedraaid en de boel weer opgestart.

Nu krijg ik niet meer de foutmelding maar blijft de omvormer hangen op “connect in 30s”
Zodra ik hem aan zet telt hij af tot 28s maar dan schiet hij weer naar 30s en daar blijft hij op hangen.
In de app geeft hij aan “waiting”

De AC waarden lijken nu wel goed te zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Een van je fasen lijkt te hoog, 442 is meer dan 10% boven nominaal

Dat zou niet mogen gebeuren zonder de belasting van invoeding

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teun45
De omvormer is eind van de middag weer aan gegaan!

De waardes lijken nu wat normaler te zijn, ben benieuwd hoe het zich morgen overdag gaat houden..

In ieder geval enorm bedankt voor alle tips en hulp! 🙏

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teun45
@Axewi @Ronald @m4ni4k-4live @AUijtdehaag @IplugNplay

Ik heb toch iemand laten komen, het heeft 2 dagen gewerkt maar vandaag weer de foutmelding.

Probleem is gevonden… gelukkig geen brand ontstaan. 😲

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
:X
Misschien dezelfde firma?
Omvormer bijna doorgebrand

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2023 19:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teun45
Bij mij is het aangesloten door ENIE inmiddels hebben ze de naam veranderd naar SOLY, zullen ze wel een reden voor hebben gehad 🤔
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee