Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlyaBS
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat de omvormer die bij mij al 10 maanden op zolder hangt bijna was doorgebrand. Zie foto's hieronder. Ben hier best van geschrokken want dit had wellicht heel verkeerd kunnen aflopen.

Het lijkt er op dat de persoon die de aansluiting heeft verzorgd het één en ander verkeerd heeft aangesloten. De kabels lijken te ver gestript, wat volgens mij de oorzaak moet zijn geweest, maar wellicht heeft iemand er een andere kijk op?

Hoe dan ook, behalve de aansluitkabel (die makkelijk kan worden vervangen), ziet de GRID aansluiting op de omvormer zelf er niet helemaal
goed meer uit. Iemand enig idee of dit op één of andere manier kan worden vervangen? Of kan ik de omvormer nu weggooien en een nieuwe aanschaffen?

Het gaat overigens om een Solis 3.6kW 1-fase 2mppt omvormer. Op beide strings zitten 6 panelen van JA Solar 325Wp, totaal heb ik dus 12 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJwB1dP1utx8qUo7vKH6b6YUcyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtI21jezz7tExe2FwcLTZIeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89IBPBVIN-j7ABLNfwVEuxRbRuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xWdHiFQ0fY1ibNQFUiEByZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8Y_1c36oyMBdVpPyH0vnKGTXNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08apVnxQYKEkPfecme6vtkyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvYPjlvPJZQRKl_IYNqGh5V2jKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AoT8V6vOlucCMWg1xMzM6A3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oSfUDWQrsE40Yg3esc4WYrjHNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1kJSMojevwFkFQYImZtj36r.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Staat er ook nog ergens iets op die kabel?
3x2,5 is wat schraal maar zou moeten kunnen ik zou voor een 4mm2 gaan.

Lijkt verder een gevalletje slecht contact waardoor veel overgangsweerstand en warmteontwikkeling.

Te lang gestript is geen oorzaak daarvoor, eerder schroefje niet goed vast. Of draad niet helemaal onder de schroef dus niet ver genoeg in het gaatje gedrukt..

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald.42 op 29-05-2023 18:11 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
wat zegt het bedrijf wat het geplaatst heft hierover?

die stekkers zijn volgens mij Wieland stekkers. Die zijn te vervangen maar dan moet de omvormer open.

[ Voor 49% gewijzigd door No Hands op 29-05-2023 18:11 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
10 maanden dus nog garantie.
Laat ze het zelf maar oplossen

Schroefje niet goed vast of isolatie onder het schroefje (dus niet ver genoeg gestript
En die draden zijn gekruisd, dus wellicht heeft de draad niet mooi recht gezeten en dus naast het schroefje
Edit: aan de afdruk te zien op de koperen kern van de zwarte draad, zat het schroefje maar net op het uiteinde, dus slecht kontakt

Dan wordt het warm met een slecht kontakt

En plus en min mag ook niet in 1 buisje :*)
Ik neem voor de voeding meestal 3-aderige neopreen soepele kabel met adereindhulzen ipv ymvk stug.
Ik "ga ervanuit" dat er bij jou wel een werkschakelaar zit?

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2023 20:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kan het niet goed zien op de foto's maar zijn de koperdraden afgewerkt met een adereindhuls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sypie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:52:
Ik kan het niet goed zien op de foto's maar zijn de koperdraden afgewerkt met een adereindhuls?
Ik moest twee keer kijken maar het is massief volgens mij dus eindhulsen niet aanwezig uiteraard.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
Een massieve kern wordt vaak afgeraden voor dit soort stekkers.
Als de kabel wordt gebogen heeft de buitenste ader een grotere buigradius waardoor er meer spanning op komt te staan. Hierdoor kan een ader slecht contact maken en bovenstaande probleem veroorzaken.
Wij gebruiken vanaf de werkschakelaar naar de omvormer altijd een stukje neopreen kabel.

En verder het bedrijf terug laten komen dat de boel geplaatst heeft, dit behoort tot de garantie van de installatie.

@AUijtdehaag Klopt, het lijkt erop dat de vereffening ook ontbreekt? |:(

[ Voor 7% gewijzigd door 205Gutmann op 29-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
205Gutmann schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:38:

@AUijtdehaag Klopt, het lijkt erop dat de vereffening ook ontbreekt? |:(
Die ligt op de grond bij foto 2 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Bedankt allemaal voor de reacties.

Heb het bedrijf nog niet te pakken kunnen krijgen. Heb er een hard hoofd in hoe snel dit opgelost zal gaan worden, vandaar dat ik dit draadje geopend had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Nieuwe stekker bestellen vervangen en draaien.

En maak er een gewoonte van 1x per 2 jaar ofzo je aansluitingen na te lopen.

Van omvormer tot aan meterkast.

Aansluitingen willen nog wel eens los gaan zitten na verloop van tijd.

Hier had de installateur 1 ader in de meterkast niet aangedraaid. Prutsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Het deel in de omvormer is ook gesmolten en moet ook worden vervangen.
Ik acht de kans nihil dat de installateur dit gaat doen, die hangt gewoon een nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Zo gepiept als je een beetje handig bent. Ik ging niet een maand op reparatie zitten wachten. Als die uberhaupt al wilt komen.

Of schakel even een electricien in.

Ze laten je tegenwoordig gewoon stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:16
Is dit de installatie uit de bouw?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-06 21:59
Te weinig kennisdeling over gedegen zonnepanelen installaties.

Mijn arrogante vader had zelf de aansluiting gemaakt zonder Solartang. Geluk zag de elektricien het die ik geregeld had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SQp4y8xlYICtdDkTpLYkVbb3ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/frRD4uKbUZijDH80tCK9KU58.jpg?f=user_large

We hebben het hier over 'op maat gemaakte' elektra kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 31-05-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Harm_H schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:31:
Te weinig kennisdeling over gedegen zonnepanelen installaties.

Mijn arrogante vader had zelf de aansluiting gemaakt zonder Solartang. Geluk zag de elektricien het die ik geregeld had:
[Afbeelding]

We hebben het hier over 'op maat gemaakte' elektra kabels.
Ik mag hopen dat de elektricien een andere perstang bij zich had dan de Aliexpress tang uit je afbeelding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goed gereedschap is het halve werk, als je weet hoe die gebruikt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-unG3X-zaxcQ23WvVbdcz9ONErc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EBrpw2zdviBlTRWFsNm2I9z.jpg?f=fotoalbum_large
No Hands schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:10:
wat zegt het bedrijf wat het geplaatst heft hierover?

die stekkers zijn volgens mij Wieland stekkers. Die zijn te vervangen maar dan moet de omvormer open.
Ja maar welke?
https://eshop.wieland-ele...5B0%5D=3&count=50&first=0

Ik vind hem zo snel niet.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2023 09:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

205Gutmann schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Ik mag hopen dat de elektricien een andere perstang bij zich had dan de Aliexpress tang uit je afbeelding?
Er is helemaal niks mis met die tang.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
digifun schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Er is helemaal niks mis met die tang.
En waar baseer je dat op?
Een professional moet het juiste gereedschap gebruiken, Stäubli connectoren pers je met een Stäubli perstang, niet een Alieexpress tangetje van een paar euro.
Ik heb meerdere van die goedkope tangen gezien, niet een ervan maakt keer op keer een betrouwbare persing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

205Gutmann schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:52:
[...]

En waar baseer je dat op?
Een professional moet het juiste gereedschap gebruiken, Stäubli connectoren pers je met een Stäubli perstang, niet een Alieexpress tangetje van een paar euro.
Ik heb meerdere van die goedkope tangen gezien, niet een ervan maakt keer op keer een betrouwbare persing.
Heb zelf die tang en die maakt een prima persing en zo goedkoop is die tang trouwens niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag is het een RST20I3S?

Als je gaat daar op gaat zoeken vind je veel omvormer gerelateerd.

@IlyaBS kun je kijken of je dat type nummer op de connectoren kunt zien ondanks de schade?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Daar heb je ook weer varianten in
Ik twijfel zelfs of het wel een wieland is
https://energytalk.co.za/t/wanted-solis-ac-connector/2913/14

Die van teun heeft dezelfde rode rubber ring op een growatt
Teun45 in "Growatt 5000TL3-X blijft in storing “AC V outrange”"
maar lengte is anders.

Beter even kijken of er wat op staat inderdaad

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2023 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Maakt an sich niet zoveel uit als je toch beid kanten moet vervangen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 10:26
Het lijkt wel op een Growatt connector: https://www.stralendgroen...-ac-connector-1-fase-wit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hier ligt nog een nieuwe Solis maar die lijkt er anders uit te zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDdTotTpX_z3TRWcXCPF4dcAim8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN88eeKNNKNVxDLibzzpBROR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbDdHEpcEEAGrk605y0E5TGko00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPQSV8QSgAvenTLe0SuNXHwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBqfWNKdQ8F7sA6wygQecS4x71M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYfnQD3pTLCiom6ANRUzbzep.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ook jammer dat ze zowel de positief kabel als de negatieve kabel van de zonnepanelen door de zelfde pvc buis hebben laten lopen (zwart en rode kabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:05:
Is dit de installatie uit de bouw?
Nee helaas niet zou ik bijna willen zeggen, dit is naderhand door een ander bedrijf gedaan. Heb weinig hoop dat dit snel zal worden gefixt.

Ik zie geen type nummer op de connectoren. Het deel met de rode ring lijkt op een APSystems DS3 connector, maar het andere deel.. no clue.

Zoals terecht opgemerkt door iemand anders, beide connectoren zijn beschadigd, dus ik hoef niet precies hetzelfde te bestellen.

Ik ga nu een poging wagen met iets dat ik op Conrad heb gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DqAUrP39EXTN54lhZJLD1zVcao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MPYHHYBKsvjMQhPdEbs2yQTJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaDB9IaFgPzXfdz7a_4i7jzDRMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqQw1dMrzduAur2YiVnLBhlO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Check even in de catalogus hoe je deze gebruikt. Pag 236

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
jeroen3 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:33:
Check even in de catalogus hoe je deze gebruikt. Pag 236
Top, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Diameter van de doorvoer in de omvormer behuizing is ook van belang.

Die RST20I3S lijkt door veel merken gebruikt te worden. Maar voor deze omvormer krijg ik het niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:17:
Diameter van de doorvoer in de omvormer behuizing is ook van belang.

Die RST20I3S lijkt door veel merken gebruikt te worden. Maar voor deze omvormer krijg ik het niet duidelijk.
Ja, terecht punt.

We gaan het zien. Als het goed is krijg ik de onderdelen vandaag al binnen. Ik laat wel even weten hoe het allemaal is gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IlyaBS
De onderdelen die ik bij Conrad had besteld waren prima qua formaat, dus de omvormer is voor zover ik kan zien weer up and running. Heb een neopreen kabel gebruikt zoals geopperd door enkele van jullie.

Rode en zwarte kabel zitten nog steeds in één buis, maar goed…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyCMiMGUcow1N5pggxChr_odc8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMhzHdA2jHoIf2a2KGA9jScr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Is die rechter aardkabel inmiddels ook aangesloten?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even in de werkschakelaar invoeren en aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En waarom geen stuk buis om die nieuwe kabel?
Wel goed dat je het zelf hebt kunnen oplossen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-06 19:47
Netjes opgelost!

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Yes, een buis om de kabel ga ik nog doen. Hetzelfde geldt voor het aansluiten van de aardkabel.

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1