Aan/uit gaan van de koelkast verstoort dual monitor setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb een dual monitor setup waarbij beide monitors en de pc alledrie niet dicht bij elkaar staan. In dezelfde ruimte staat een koelkast. Als ik aan het gamen ben op mijn 2e beeldscherm (TV via versterker) verlies ik soms mijn beeld omdat er ineens een vreemde resolutie wordt doorgestuurd. Ik moet dan mijn 1e beeldscherm aandoen en het probleem oplossen.

Maanden lang mijn kop gebroken. Ik kon maar geen patroon ontdekken. Soms gebeurt het 2x achter elkaar. Soms gebuurt het 5 uur niet. Ik denk dat ik er nu achter ben. Het lijkt erop dat het gekoppeld is aan het aan en uitschakelen van mijn koelkast. Als ik in stilte zit te werken valt het me op. Beeldscherm blijft aan, maar lijkt een aantal ms weg te vallen. Genoeg om mijn geforce in de war te brengen.

Of het nu aan de pc/videokaart, beeldscherm1 of beeldscherm2 of een combinatie ligt weet ik niet. Ik had vroeger een voltage regulator voor mijn setup hangen, omdat er op die locatie nogal wat gedoe was met de stroomvoorziening. Ik kan hier niet hetzelfde doen want ze zitten zoals gezegd niet vlak bij elkaar. Niet op hetzelfde stopcontact.

Idealiter zet ik iets tussen de koelkast en de stroomvoorziening. Iemand met meer ervaring met elektrotechniek dan is die me de goede kant op kan wijzen. Moet ik weer zo'n voltage regulator in huis halen? en werkt dat dan ook op de koelkast of is dat alleen voor inkomende stroom? Het was best een bakbeest dan apparaat, is dat nodig? Werd ook best warm als ik het me goed herinner. Misschien een betere oplossing? Op een losse stroomgroep zetten was waarschijnlijk een goed idee geweest. Toen ik hier inkwam (nieuwbouw) kon ik dat aanvragen.

Beste antwoord (via Buntmans op 27-05-2023 01:13)

• genius66
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 19:48
Had een mini koelkastje staan in mijn pc kamer, waar om de zoveel tijd het koelkastje even begon te brommen en op het moment dat het dan stopte mijn beide schermen uitvielen... Heb het minikoelkastje op een andere groep aangesloten en mijn probleem was weg..

Dus twee opties:
- Gooi koelkast weg
- Koelkast op andere groep aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Je zou je computer en beeldschermen óf de koelkast op een andere groep/fase kunnen aansluiten :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je volledige pc achter een actieve ups zetten?

Je zou dat kunnen testen door de koelkast ergens anders te zetten en dan hopen dat je probleem weg is.

Het zou ook een aardlus kunnen zijn doordat je signaal via je versterker naar de tv loopt en op het moment dat de koelkast opspringt een drempel juist word overschreden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-07 10:39
Uhh dit is wel erg raar, weet je zeker dat je aarde goed is aangesloten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• genius66
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 19:48
Had een mini koelkastje staan in mijn pc kamer, waar om de zoveel tijd het koelkastje even begon te brommen en op het moment dat het dan stopte mijn beide schermen uitvielen... Heb het minikoelkastje op een andere groep aangesloten en mijn probleem was weg..

Dus twee opties:
- Gooi koelkast weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46
spanning dip denk ik dan aan.
Hoeveel vermogen trekt je PC setup, koelkast en andere gebruikers op dezelfde groep?

in 2008 had iemand hier er ook al last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
The_Vice schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:39:
spanning dip denk ik dan aan.
Hoeveel vermogen trekt je PC setup, koelkast en andere gebruikers op dezelfde groep?

in 2008 had iemand hier er ook al last van.
Klinkt logisch. Ik dacht ook zoiets. Misschien schakelt hij niet 'netjes' uit. Het vermogen zelf valt wel mee. Maximaal 600 Watt. Inclusief de koelkast. Ik heb een waterkoker die de 1400 aantikt en dat zorgt niet voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
genius66 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:31:

Dus twee opties:
- Gooi koelkast weg
Ah gelukkig iemand die mijn verhaal kan bevestigen. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen. Het is precies zoals je zegt. Op een gegeven moment ken je het geluid dat hij maakt voordat hij uitschakelt.

Ik ga zorgen dat hij op een aparte groep komt. Dat is een veel mooiere oplossing dat een extra apparaat. Zoals ik al zei, het was een optie voor de bouw. Nu zal ik het zelf moeten doen. Ik moet alleen dingen doen in de meterkast, denk ik ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
Buntmans schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 01:51:
[...]

Ik ga zorgen dat hij op een aparte groep komt. Dat is een veel mooiere oplossing dat een extra apparaat. Zoals ik al zei, het was een optie voor de bouw. Nu zal ik het zelf moeten doen. Ik moet alleen dingen doen in de meterkast, denk ik ?
Je zult dan ook een aparte leiding moeten hebben van de groepenkast naar de koelkast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
Mogelijk is het de elektromotor van de koelkast. De koolstofborstels staan even lekker te vonken bij het inschakelen. Het probleem is dan niet een spanningsdip, maar een flinke puls op het lichtnet dat kan verstoren. Je zou een filter kunnen proberen, waarbij de goedkoopste een simpele opklikbare ferrietkern is. Kost iets van 2 euro, maar het is ook maar zeer de vraag of het voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:52

JME

zeg maar Jamie

Hier hetzelfde probleem met een vrieskast op dezelfde groep als de pc. Heb me ooit laten vertellen dat het te maken kan hebben met het in- of uitschakelen van de compressor, zeker als die wat ouder wordt. Zolang de pc zelf er niet van uitschakelt heb ik er niet zoveel moeite mee en is het me niet het gedoe van een extra groep waard. Daarbij neem ik dan wel aan dat de voeding dit soort piekjes/dipjes wel opvangt en de pc zelf daarmee beschermt. Maar kan me voorstellen dat de casus van TS beroerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Xander schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 06:02:
[...]

Je zult dan ook een aparte leiding moeten hebben van de groepenkast naar de koelkast.
Ik ben eruit. De wasmachine zit volgens de specificaties op een aparte groep. En als ik een gaatje boor door de muur naast de koelkast ben ik precies op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56
Zijn je monitoren aangesloten met DisplayPort-kabels? Zo ja, dan zouden die ook nog wel eens de boosdoener kunnen zijn. Je zou niet de eerste zijn die zeer vage problemen heeft met DisplayPort-kabels.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Buntmans schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:33:
Ik ben eruit. De wasmachine zit volgens de specificaties op een aparte groep. En als ik een gaatje boor door de muur naast de koelkast ben ik precies op de juiste plek.
Kijk vooraf naar het aansluitvermogen van zowel wasmachine als koelkast. De wasmachinegroep is bewust een aparte groep. Kijk ook even goed naar de manier waarop je de kabels wilt aftakken. En er is iets met koelkasten en verlengkabels, al verschillen daar de meningen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
Een koelkast gebruikt niet zoveel vermogen: https://www.lotsandmorezw...gen-van-een-koelkast.html . Die kan zonder problemen bij de wasmachine op de groep.

Vroegah in het studentenhuis zaten we met drie of vier kamers, wasmachine in de badkamer en meerdere koelkasten in de keuken aangesloten op een 16A groep. Als het verwarmingselement van de wasmachine aan ging ging het licht tijdelijk wat minder branden. Dat is zo spannend als het was. :o

Het gaat hier waarschijnlijk om een inschakelverschijnsel en dan denk ik aan een inschakelstroombegrenzer in serie met de koelkast. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
EricJH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:53:
Een koelkast gebruikt niet zoveel vermogen: https://www.lotsandmorezw...gen-van-een-koelkast.html . Die kan zonder problemen bij de wasmachine op de groep.

Vroegah in het studentenhuis zaten we met drie of vier kamers, wasmachine in de badkamer en meerdere koelkasten in de keuken aangesloten op een 16A groep. Als het verwarmingselement van de wasmachine aan ging ging het licht tijdelijk wat minder branden. Dat is zo spannend als het was. :o

Het gaat hier waarschijnlijk om een inschakelverschijnsel en dan denk ik aan een inschakelstroombegrenzer in serie met de koelkast. .
Beetje late reactie. Tijdje niet ingelogd.

Een inschakelstroombegrenzer. Daar had ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is dat precies wat ik zoek!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Ik vraag me alleen wel af of de compressor dan nog wel wil opstarten, we zullen zien :).
EricJH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:53:

Er is wat vreemds aan de hand met die site van Lots & More, dat is of was een restaurant in Zwolle. Zo te zien is het gestopt of overgenomen https://indebuurt.nl/zwol...zijn-naar-mijzelf~238424/ en nu lijkt de website te zijn gekaapt of gehackt. De originele content staat er voor een deel nog wel op, maar vanaf 01-05-2023 is er een 'blog' met allerlei wazige/gestolen content. Heel vreemd!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik denk dat de motor van koelkast iets minder snel opstart maar dat zullen wij niet merken. Ik ben benieuwd naar TS bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Ik heb zojuist deze tussen mijn koelkast en het stopcontact gedaan.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ben benieuwd! Hier is het probleem trouwens verdwenen sinds we een nieuwe groepenkast hebben. Nog steeds de vriezer en de pc op dezelfde groep, maar geen hikjes meer. Kennelijk zat daar dan ook iets niet helemaal lekker.
Pagina: 1