Lichtnet storing bij aanslaan koelkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb hier een barkoelkast (tafelkoelkast alleen dan 20-30cm lager) staan welke storing op het lichtnet geeft bij het aanslaan. Deze storing uit zich in simpele dingen zoals dimmende lampen maar ook in het uitvallen van USB apparaten. Nu leek mij dit een probleem van te grote aanloop stroom dus ik kijken of er condensatoren kapot zijn. Wat blijkt: geen condensator te vinden. Dat kan het probleem dus niet zijn. Op de compressor staat dat hij 85W is, dit lijkt mij zo weinig vermogen dat hij nooit genoeg stroom mag trekken om het lichtnet onderuit te halen. Iemand een idee wat nog meer de oorzaak kan zijn?

-edit-

Netfilter van computer voeding doet 0,0.

EL of SG?

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 22-04-2008 11:30 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Blijkbaar is de inductie van de motor zo hoog dat het een brown-out veroorzaakt als deze aanslaat. Ik weet niet of je de stroom kan bufferen zodat dit niet gebeurd. Je kan natuurlijk de computer apparatuur op een UPS zetten, dat zou het uitvallen moeten verhelpen. Misschien dat er met deze koelkast zelf ook nog iets gedaan kan worden, al is het maar het vervangen door een type dat zich beter gedraagt :)

Weet je ook wat de totale load is op de groep waar deze koelkast op staat?

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Computer achter UPS hangen is een oplossing maar niet echt een oplossing tegen de oorzaak. Load op de groep rond de 1kW denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Je zegt dat je geen condensator kan vinden he. Misschien een supergek idee wat not-done is, of niet werkt, maar als je nou eens zelf er een condensator in zet? volges mij kan een condensator (mits je op het voltage let) geen kwaad?
Want omdat je opzoek was naar een condensator en je die niet kon vinden, dacht ik: Hee de reden waarom die naar een condensator zoekt, kan ook de reden zijn om er juist een in te zetten!
:P

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het verschijnsel dat door TS wordt beschreven komt vrij veel voor en is simpel een gevolg van de nogal stevige aanloopstroom van de compressor. Het treedt bij elke koelkast op, maar in de meeste gevallen merkt men er weinig van. Bij een woning op het einde van een lange relatief dunne kabel is het echter vrij algemeen. En dan kan dit variëren van even een deuk in de verlichting tot extremer overlast zoals hier beschreven. Ook een spiksplinter nieuwe koelkast zal in deze situatie het zelfde verschijnsel vertonen. Behalve natuurlijk het geval van een duidelijk defect. Een condensator plaatsen als buffer zal niet helpen, want het is een wisselstroommotor. De aanwezige condensator heeft een heel andere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Techneut schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:19:
Het verschijnsel dat door TS wordt beschreven komt vrij veel voor en is simpel een gevolg van de nogal stevige aanloopstroom van de compressor. Het treedt bij elke koelkast op, maar in de meeste gevallen merkt men er weinig van. Bij een woning op het einde van een lange relatief dunne kabel is het echter vrij algemeen. En dan kan dit variëren van even een deuk in de verlichting tot extremer overlast zoals hier beschreven. Ook een spiksplinter nieuwe koelkast zal in deze situatie het zelfde verschijnsel vertonen. Behalve natuurlijk het geval van een duidelijk defect. Een condensator plaatsen als buffer zal niet helpen, want het is een wisselstroommotor. De aanwezige condensator heeft een heel andere functie.
En als je dat ding (beetje lame voor alleen 85 watt) op een aparte groep zet? Of is het dan nogsteeds onderhevig aan de piekstroom die door dat dunne kabeltje naar zijn huis loopt?

En misschien een AC/DC (1op1)converter, daar een dikke elco tussen en dan weer DC/AC (1op1)converten? (of is dit een superraar idee?)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ook al trekt die koelkast 20x de nominale stroom als aanloop stroom trekt hij nog geen 8A wat toch geen probleem mag zijn?

@Techneut, die condensator die volgens jou aanwezig is, zit die in de compressorbehuizing verstopt of niet? Indien dat laatste is hij niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Wel als je de weerstand van die dunne lange draad meerekent :) (toch :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

In de koelkast zit wel een condensator, een flinke zelfs, dit is de starter bij de compressor, het ziet eruit als een metalen buisje bij de compressor.

Wanneer de motor in de compressor stilstaat maakt ie in principe kortsluiting en trekt ie enorm veel stroom, de starter vangt dit op door zichzelf te ontladen. Hierdoor gaat de motor lopen waardoor ie netjes uitkomt op die 85 watt die gespecificeerd is.

Als de starter gaat slijten trekt ie inderdaad te hard aan het lichtnet en daardoor krijg je de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik weet hoe dergelijke condensatoren eruit zien maar die zijn er niet :P Ik zie wel een relais welke tussen 2 windingen lijkt te schakelen. Misschien dat die kapot is waardoor hij de aanloopwinding overslaat. Even bedenken hoe ik dat kan controleren, relais laat zich niet echt makkelijk verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het verschijnsel heel vaak, als ik ergens op visite was, geobserveerd. Bij de een is het wel opvallender dan bij een ander. Het is gewoon sterk afhankelijk van het electriciteitsnet in je omgeving. En vergis je niet, het is met name de allereerste kwart periode die van geval tot geval heel veel verschil kan maken. Zoals remanent magnetisme na de laatste uitschakeling. Bij een nieuwe inschakeling kan de magnetiseringsstroom meewerken of er juist tegenin gaan (kwestie van fifty-fifty). In die eerste kwart periode kan de stroom een buitengewone hoge waarde aannemen. Enige malen de gewone aanloopstroom. Na dit initiële verschijnsel heb je pas de normale aanloopstroom.

Die compressor loopt doorgaans op een inductiemoter, en die heeft een extra fase nodig om aan te lopen. Die condensator zorgt ervoor dat de tweede wikkeling een faseverschuiving krijgt t.o.v. de hoofdwikkeling. En daarmee dus kunstmatig die extra fase creëert.

Ik weet alleen hoe een koelkast werkt, maar heb er nog nooit een gesloopt. Best mogelijk dat die condensator helemaal ingebouwd zit in de behuizing van de motor.
Pagina: 1