Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-01 15:17
Hallo, ik heb een AMD R9 390x in een van mijn pc's.
Maar zodra ik een game wil spelen geeft hij al vlot aan "We hebben gedetecteerd dat een stuurprogramma op uw systeem te lang nodig heeft gehad"
Nu heb ik de drivers opnieuw geinstalleerd, door middel van amd's autotect.
Maar hij sluit nog steeds elke game af.
Weet iemand dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:52
Oudere driver proberen? Voeding nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
ik heb een andere driver geprobeerd maar deed ook niks, en het is een nieuwe 550 wattage voeding.
Dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Kan het zijn dat het iets te doen heeft met de kaart die undervolt moet worden of de fan speed hoger moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Jessev06 welk merk en model voeding ;) en wat is de rest van het systeem (gebruik de pricewatch ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 23-05-2023 18:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Ik heb geen idee hoe ik de pricewatch moet gebruiken, maar de voeding is de Inter-Tech HIPOWER SP-550.
Die heeft het in andere builds met bijvoorbeeld een gtx 1070, wel altijd goed gedaan.
de rest van het systeem is:
I5 4460
16GB DDR3
480GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Het TDP van de 1070 is 150 watt, die van de 390x 275 watt.

Er wordt 750 watt gesteld als voeding voor een 390x. Nu kan dat bij een goede voeding prima een stuk minder zijn, met nadruk op goede.

Dat is de huidige totaal niet. €40 voor een 480/550 watt voeding geeft al aan dat de kwaliteit ver te zoeken valt, laat staan als de voeding nog wat jaartjes oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ouch dat is een oud systeem als je nog met ddr3 afkomt, maar heeft die combo het al jaren goed gedaan of is de kaart recent vervangen geweest?

Je zou OCCT even kunnen draaien, dan weet je direct of de voeding het is.

Als die voeding er ook al jaren inzit zou die het wel eens half aan't begeven zijn.

Gewoon zoek in pricewatch en dan de url van je hardware in dit topic droppen (liefst in 1 reactie ;) )

uitvoering: Intel Core i5-4460 Boxed
uitvoering: Inter-Tech HiPower SP-550

@White Feather bij LTT zijn ze bezig met een ~40$ psu showdown (met hun psu tester), ben eens benieuwd wat er daar gaat uitkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Damic op 23-05-2023 19:54 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Oke! dus het ligt waarschijnlijk aan de voeding?
Hij is namelijk wel gloed nieuw.... maarja het is inderdaad een 40 euro 550watt voeding van inter-tech
dus niet een A merk.
Maar hij is wel gloednieuw dus misschien is het gewoon te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
De kaart zit er net nieuw in, maar heeft het in andere systemen wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Jessev06 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:31:
Oke! dus het ligt waarschijnlijk aan de voeding?
Hij is namelijk wel gloed nieuw.... maarja het is inderdaad een 40 euro 550watt voeding van inter-tech
dus niet een A merk.
Maar hij is wel gloednieuw dus misschien is het gewoon te weinig.
Niet een A-merk is nogal een understatement.
Hij heeft ook maar 1x 6-pins pci-Express-aansluiting volgens hun eigen website en volgens Reichelt.de maar 1 6+2 pins.

Ik ben dus benieuwd hoe je je gpu hebt aangesloten.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34 en dan even kijken onder het kopje “Beroerde voedingen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Ik heb hem door middel van molex to pcie toch kunnen aansluiten zo.
vandaar dat de 1x6 en 1x8 gewoon aangesloten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:25
Oplossing lijkt mij duidelijk. Crappy voeding retour en knappe A-merk voeding erin.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Jessev06 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:17:
Ik heb hem door middel van molex to pcie toch kunnen aansluiten zo.
vandaar dat de 1x6 en 1x8 gewoon aangesloten zijn
Dat er te weinig aansluitingen voor zelfs maar 1 gpu op zitten zou toch een hint moeten zijn.

Ik hoop dat je nog binnen de 14 dagen retour zit, scheelt je een hoop gezeur.

In het voedingentopic wordt deze aangeraden: uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

(Hackus en Uszka zijn daar wel de kenners.)
Je kunt je vraag/case daar natuurlijk ook gewoon even neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Oké bedankt iedereen! Ik zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ooit kon je wel prima voedingen vinden voor 40-50 euro, maar die tijden zijn helaas voorbij.

In het algemeen kan een falende video-driver tig oorzaken hebben maar als je de voeding net door deze vervangen hebt lijkt me dat inderdaad geen toeval.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik denk dat het meer een software probleem is.
Het gaat hier waarschijnlijk om de AMD Driver Timeout foutmelding?
Een vaker voorkomend probleem blijkbaar: We detected a driver timeout has occurred on your system

Aangeraden wordt om eerst eens alle AMD video drivers volledig te verwijderen met Display Driver Uninstaller.
Daarna Windows de AMD drivers weer laten updaten en eventueel nog een nieuwere versie installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door The_Doman op 24-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Ik heb alles al geprobeerd qua drivers, alles verwijdert en nieuwste gedownload, en oudere versies gedownload.
Ook door middel van autotect heb ik het geïnstalleerd, nog steeds doet hij het dan niet.
Dus denk dat het voeding probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 17:32
Jessev06 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:02:
Ik heb alles al geprobeerd qua drivers, alles verwijdert en nieuwste gedownload, en oudere versies gedownload.
Ook door middel van autotect heb ik het geïnstalleerd, nog steeds doet hij het dan niet.
Dus denk dat het voeding probleem is.
Maar hoe heb je de diverse verwijderd, met het programma DDU? Zo niet adviseer ik dat want andere goede manieren van drivers verwijderen is er niet echt.

Persoonlijk vind ik de conclusie dat de voeding het probleem is wel erg voorbarig, ook al is de voeding van een niet al te beste kwaliteit. Geld uitgeven kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22

Nemesizz

Untouchable

JappieR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Persoonlijk vind ik de conclusie dat de voeding het probleem is wel erg voorbarig, ook al is de voeding van een niet al te beste kwaliteit. Geld uitgeven kan altijd nog.
Toch moet je spul als dat Inter-tech, Qtec, Sweex, Trust enz echt niet in je PC willen hebben. De beloofde wattages halen ze hoe dan ook niet (een 500W zal waarschijnlijk hooguit 250 of 300W leveren), voltages die ver buiten veilige specs gaan, en het ontbreken van vrijwel alle beveiligingen die goede voedingen wel hebben.

Eigenlijk heeft TS nog geluk dat alleen de driver crashed, want met een beetje pech hadden ook componenten gewoon kapot kunnen gaan (klinkt overdreven, maar met dat C-merk spul is dat echt niet ongebruikelijk).

Al is het bijvoorbeeld een software probleem, die voeding moet je echt niet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-06 22:59
JappieR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Maar hoe heb je de diverse verwijderd, met het programma DDU? Zo niet adviseer ik dat want andere goede manieren van drivers verwijderen is er niet echt.

Die voeding van niet al te beste kwaliteit kan ook gewoon componenten stukmaken. Dus ik zou sowieso de voeding al vervangen, maar dat ben ik.

Voeding kan trouwens ook maar maximaal 480 watt leveren op 12 volt, waar die met de cpu, gpu en enkele andere componenten al snel aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 17:32
[quote]Nemesizz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

[quote]lamaa1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Betreffende de voeding ben ik het met jullie eens, het is niet veel soeps. Maar is het niet het juiste advies om eerst uit te sluiten dat het niet een driver conflict is?
Nu gaan we eerst een voeding vervangen om dan vervolgens misschien weer tegen het driver probleem aan te lopen?

[ Voor 39% gewijzigd door JappieR op 24-05-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22

Nemesizz

Untouchable

JappieR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:02:
[quote]Nemesizz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

[quote]lamaa1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Betreffende de voeding ben ik het met jullie eens, het is niet veel soeps. Maar is het niet het juiste advies om eerst uit te sluiten dat het niet een driver conflict is?
Nu gaan we eerst een voeding vervangen om dan vervolgens misschien weer tegen het driver probleem aan te lopen?
Is misschien ook wel zo, maar in het geval met zulke C-merk voedingen... denk ik dat die dat beter eerst kan vervangen.

Stel, dat het inderdaad puur een software probleem is, kaart werkt ineens naar behoren, vraag om vermogen, vervolgens ploft de voeding en vernield andere componenten mee.

Nu word er blijkbaar ook nog gebruik gemaakt van een molex > PCi-e adapter, leuk voor kaartjes die nét boven de 75W TDP zitten, maar moet je echt niet gebruiken icm een kaart die wat vermogen lust (zoals een R390). Beetje pech is het een enkele molex naar pci-e ipv een aanbevolgen 2x molex naar pci-e (en zelfs die alleen aan te raden bij kaarten met een maximaal vermogen van hooguit 150W).

Maakt mij verder niet uit hoor, maar die voeding is gewoon niet geschikt voor zulke hardware.

En nu word er ook best vaak flink overdreven soms met "gevaar dit" "gevaar dat" (hier op Tweakers ook), maar dat soort voedingen zijn gewoon zo slecht dat je toch wel een waarschuwing moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Oke! Dus de voeding moet sowieso vervangen worden, maar dat sluit niet uit dat de drivers het nog steeds niet doen.
Ik had er een verse Windows opgezet en dat was het enige, toen heb ik via autotect van amd de beste driver gedownload, en dan geeft hij dit aan.
Dus daarna heb ik hem verwijdert en de 1na nieuwste gedownload, wat resulteert in hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Het is inderdaad wel een 2x molex naar pcie, maar dat fixt het recente probleem nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vind het wel erg prematuur om te stellen dat de driver óf de voeding het probleem is.

Laat ik vaststellen dat de voeding inderdaad NIET iets is waar ik hardware aan toe zal vertrouwen, en dat zal voor mij in transient response, beveiliging, en duurzaamheid (efficiëntie én hoe lang de voeding heeft totdat hij e-waste is). Het kán het probleem zijn, we weten het echter niet.

De software kunnen we óók niet helemaal uitsluiten, maar eigenlijk uit ervaring heb ik het gevoel dat dat niet eens zo erg is: een modern Windows OS met goed geschreven drivers (en AMD drivers zijn best redelijk eigenlijk) zal eerder de driver crashen/restarten dan het hele systeem te laten crashen. Je kunt een graphics driver restart zelfs forceren met Win + Ctrl + Shift + B. Dat is erg fijn voor als nVidia + VP9 video weer eens een dingetje is in chromium webviews op nVidia Optimus configuraties.

Laten we eigenlijk ook dan één ding niet vergeten: dit is een >HOOG VERMOGEN< videokaart van 8 jaar geleden. 275W vermogen met 8 jaar oude VRM's die mogelijk heel veel jojo-gedrag hadden (hoewel boosten toen een minder extreem ding was dan nu). De kans bestaat dat de kaart zelf gewoon ook aan z'n einde zit. Dat is voor tech niet zo gek. Het gaat óf vroeg dood, óf laat dood, maar zelden tussenin. En zeker bij videokaarten is het vaak ook een "stukje" wat dood gaat. Paarse driehoekjes/regenboog textures? Dat kan kapot VRAM zijn. Crash to desktop/driver not responding? Hardware fault/power problemen.

Zonder veel testen wéét je het niet!
Jessev06 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:28:
Het is inderdaad wel een 2x molex naar pcie, maar dat fixt het recente probleem nog steeds niet.
Molex to sata, loose all your data. Eén molex connector doet op z'n gammele 12v lijn max 54W. Ik hoop dat je minimaal 6 molex connectors hebt aangesloten. Idealiter gewoon nul. NOOIT molex converteren is iets wat ik adviseer. Molex to sata (= low power) is al "niet slim", maar naar PCIe is gewoon... onslim. Zeker voor een straalkachel gpu

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 24-05-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Dus wat betreft het verwijderen van de oude driver, dat hoefde in eerste instantie niet, want het was een goedmoedige sata ssd met alleen Windows er op. En daarna via autotect de nieuwste driver er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessev06
Hij heeft geen paarse driehoekjes etc, en heeft het altijd keurig gedaan.
Het lijkt mij gewoon een driver fout of iets dergelijks, los van dat de voeding dus vervangen moet worden, lost dat het huidige probleem niet op.
Hij geeft gewoon de bekende: we hebben gedetecteerd dat een stuurprogramma op uw systeem te lang nodig heeft gehad.
Daar heb ik de oplossing van nodig.
Daarna kijk ik naar een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Je gaat nooit 100% zeker weten dat het geen driver is. Maar als je het zeker wilt weten: ga eens compleet een andere kant op, en met een linux driver, en wat proton games aan de bak.

Nogmaals: dat je een melding krijgt dat je driver te lang nodig heeft gehad, is érg netjes.

Je zou aan de gang kunnen gaan met zaken als registry changes om de processing window uit te breiden ("Display driver stopped responding and has recovered" error in Windows 7 or W...), maar nogmaals: een GPU thread (een shader instructie) draait doorgaans milliseconden. Een 60fps game betekend doorgaans een frametime van 16,66ms, en dat is tevens doorgaans hoe lang een proces draait. Enkel als je zaken als gpu calculatie, of shader compilatie uitvoert zal je zeggen: "duurt lang" maar zelfs daar geeft de driver doorgaans door aan het OS: "ik leef nog".

Wat je meemaakt is een dode driver. En een dode driver komt doorgaans omdat de hardware z'n werk niet doet. Je hardware is vrij niche, sorry, maar als je al een hoop drivers hebt geprobeerd, en je OS blijft deze melding geven, dan is een workaround doorgaans een ander OS (en te kijken hoe/of je daar een melding krijgt, ergo mijn: "ga eens wat games op linux spelen"-opmerking), óf een probleem wat zich manifesteert als een software ding, maar feitelijk een hardware ding is.

Een hardware ding hoeft, zoals ik al zei: geen paarse driehoekjes zijn. En ik geloof best dat hij het altijd goed heeft gedaan. Maar het is ook een 8 jaar oude videokaart die érg hoge eisen stelt. Je hebt hem feitelijk mishandeld (sorry, wederom) door hem aan molex te geven maar dat uit zich eerder in gesmolten stekkers (hoewel een losse stekker gelijk reden kan zijn dát je de melding krijgt, ik heb per ongeluk wel eens een van drie 8pins uit een GTX1080TI OC getrokken en kreeg ook een crash to desktop die in eventvwr als driver-crash gold, normaal bootte die kaarten niet eens zonder drie connecties maar ik gok post-boost dat hun reactie op een plotselinge powerloss op één of meer pins in de VRM een "stop 3d mode" is).

In jouw geval is de voeding een HOOGST waarschijnlijke kandidaad, maar niet de enige kans. De chip van je videokaart werkt namelijk niet rechtstreeks op 12V: eerder iets van 1 tot 1,275V. Wel op meer dan 200A (en dat wordt warm). Om die omvorming te doen EN zaken als "gamen"/"niet gamen" aan te kunnen heeft een videokaart een voltage-regulator-module en een stuk daarvan is een condensator.

Een condensator slijt. Simpel. Veel over te vinden: https://www.riello-ups.co...itors_Fail_Whitepaper.pdf bijvoorbeeld. Heck, tot 2007 was het zelfs russich roulette ("capacitor plague" was een ding, Wikipedia: Capacitor plague).

En dat gebeurt zeker als hij zwaarder/warmer behandeld wordt. Nogmaals: je videokaart is een heethoofd. Een van de hoogtepuntjes van 28nm chipbakken, en een van die dingen uit zo'n tijd (net zoals nu) dat nVidia en AMD (nVidia had toen de 980, GCN van AMD was minder snel/klok dus klokte ze absurd hard) nogal hard aan hard gingen. Die kaarten werden NIET oud, en schandalen waren er volop (970 3,5gb iemand?)

Je kaart kan op zijn. Dit hoeft (en is waarschijnlijk ) niet een software probleem te zijn. Het kan ook je voeding zijn.

Eerst een crashende driver fixen en dan pas de hardware, als de hardware de reden is dat de driver crashed is niet zo nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessev06
Nee dat klopt! Dan blijf ik achter de problemen aan lopen, dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon de voeding vervangen door een die gewoon alle pins er al standaard aan heeft zitten, denk aan een be quiet of een corsair? En dan een 650 wattage?
Bedankt voor alle uitleg iedereen! Al begrijp ik veel termen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-06 22:59
Jessev06 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:20:
Nee dat klopt! Dan blijf ik achter de problemen aan lopen, dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon de voeding vervangen door een die gewoon alle pins er al standaard aan heeft zitten, denk aan een be quiet of een corsair? En dan een 650 wattage?
Bedankt voor alle uitleg iedereen! Al begrijp ik veel termen nog niet.
Ligt eraan welke voeding je precies wil hebben. Corsair en Be Quiet hebben voor elk budget wel iets. Welke voeidngen had je precies op het oog?
Pagina: 1