Je gaat nooit 100% zeker weten dat het geen driver is. Maar als je het zeker wilt weten: ga eens compleet een andere kant op, en met een linux driver, en wat proton games aan de bak.
Nogmaals: dat je een melding krijgt dat je driver te lang nodig heeft gehad, is érg netjes.
Je zou aan de gang kunnen gaan met zaken als registry changes om de processing window uit te breiden (
"Display driver stopped responding and has recovered" error in Windows 7 or W...), maar nogmaals: een GPU thread (een shader instructie) draait doorgaans milliseconden. Een 60fps game betekend doorgaans een frametime van 16,66ms, en dat is tevens doorgaans hoe lang een proces draait. Enkel als je zaken als gpu calculatie, of shader compilatie uitvoert zal je zeggen: "duurt lang" maar zelfs daar geeft de driver doorgaans door aan het OS: "ik leef nog".
Wat je meemaakt is een dode driver. En een dode driver komt doorgaans omdat de hardware z'n werk niet doet. Je hardware is vrij niche, sorry, maar als je al een hoop drivers hebt geprobeerd, en je OS blijft deze melding geven, dan is een workaround doorgaans een ander OS (en te kijken hoe/of je daar een melding krijgt, ergo mijn: "ga eens wat games op linux spelen"-opmerking), óf een probleem wat zich manifesteert als een software ding, maar feitelijk een hardware ding is.
Een hardware ding hoeft, zoals ik al zei: geen paarse driehoekjes zijn. En ik geloof best dat hij het altijd goed heeft gedaan. Maar het is ook een 8 jaar oude videokaart die érg hoge eisen stelt. Je hebt hem feitelijk mishandeld (sorry, wederom) door hem aan molex te geven maar dat uit zich eerder in gesmolten stekkers (hoewel een losse stekker gelijk reden kan zijn dát je de melding krijgt, ik heb per ongeluk wel eens een van drie 8pins uit een GTX1080TI OC getrokken en kreeg ook een crash to desktop die in eventvwr als driver-crash gold, normaal bootte die kaarten niet eens zonder drie connecties maar ik gok post-boost dat hun reactie op een plotselinge powerloss op één of meer pins in de VRM een "stop 3d mode" is).
In jouw geval is de voeding een HOOGST waarschijnlijke kandidaad, maar niet de enige kans. De chip van je videokaart werkt namelijk niet rechtstreeks op 12V: eerder iets van 1 tot 1,275V. Wel op meer dan 200A (en dat wordt warm). Om die omvorming te doen EN zaken als "gamen"/"niet gamen" aan te kunnen heeft een videokaart een voltage-regulator-module en een stuk daarvan is een condensator.
Een condensator slijt. Simpel. Veel over te vinden:
https://www.riello-ups.co...itors_Fail_Whitepaper.pdf bijvoorbeeld. Heck, tot 2007 was het zelfs russich roulette ("capacitor plague" was een ding,
Wikipedia: Capacitor plague).
En dat gebeurt zeker als hij zwaarder/warmer behandeld wordt. Nogmaals: je videokaart is een heethoofd. Een van de hoogtepuntjes van 28nm chipbakken, en een van die dingen uit zo'n tijd (net zoals nu) dat nVidia en AMD (nVidia had toen de 980, GCN van AMD was minder snel/klok dus klokte ze absurd hard) nogal hard aan hard gingen. Die kaarten werden NIET oud, en schandalen waren er volop (970 3,5gb iemand?)
Je kaart kan op zijn. Dit hoeft (en is waarschijnlijk ) niet een software probleem te zijn. Het kan ook je voeding zijn.
Eerst een crashende driver fixen en dan pas de hardware, als de hardware de reden is dat de driver crashed is niet zo nuttig.