GoodWe Wi-Fi/LAN module blijft niet in STA-modus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
Hallo Tweakers,

Ik heb een GoodWe GW3600D-NS omvormer. Deze had slechts een zwak internetsignaal en kon zodoende niet goed de data doorgeven aan de SEMS Portal.

Ik heb daarom een Wi-Fi/LAN Communication Module aangeschaft. Dankzij deze stick is het bereik een heel stuk beter.

Bij het configureren heb ik hem netjes aan mijn IoT netwerkje gekoppeld. Bij 'Working mode' heb ik STA geselecteerd. De interface gaf aan dat ik een herstart moest uitvoeren om de wijzigingen door te voeren. Na deze herstart staat de working mode echter weer in 'AP'. In deze modus wordt er echter geen verbinding gemaakt met het IoT netwerk.

Ik heb al reload en reset geprobeerd maar dit heeft niet geholpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat STA geactiveerd blijft? Het lijkt wel of sommige settings met het opnieuw starten van de omvormer/stick gereset worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DedSec85 De gelinkte prijs is wel vrij hoog vind ik.
Was het niet goedkoper geweest een Wifi-repeater te gebruiken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
dunklefaser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:51:
@DedSec85 De gelinkte prijs is wel vrij hoog vind ik.
Was het niet goedkoper geweest een Wifi-repeater te gebruiken?
Ik heb dat ding in februari al besteld en was toch € 51,- euro kwijt. Aangezien ik thuis alles van Unifi heb zou een extra acces point of repeater mij meer dan € 100,- euro kosten. Bekabeld aansluiten is niet echt een optie op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DedSec85 Ik had een goedkope AP met powerline in gebruik en deze aan het gast-netwerk (o.a. voor IoT) van mijn Fritzbox gekoppeld. Voor mij een werkbaar compromis. Ik zou de powerline ook bedraad kunnen verbinden.
Helaas kan ik bij mijn standaard WiFi-stick van mijn Goodwe de AP-naam ook niet permanent veranderen, de volgende ochtend is de oude naam "Solar-WiFi*" weer terug - Chinese eigenaardigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 24-05-2023 21:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:07
Ik had een vergelijkbaar probleem: onlangs een nieuwe Goodwe 2500 geïnstalleerd in de garage, waar de Wifi dekking vanuit het huis behoorlijk goed is.

De Goodwe gaat na zonsondergang volledig down, want hij wordt alleen gevoed vanuit DC. Iedere ochtend was de Wifi/LAN module ook bij mij zijn STA setting kwijt. Merkwaardig, want de andere network settings kon ie wel onthouden.

Ik heb het opgelost door een TP-Link wifi repeater met LAN poort naast de Goodwe te hangen. Er is nu 24/7 een goede wifi verbinding, en via de LAN poort krijgt de Goodwe iedere ochtend goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ReneK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:55:
Ik had een vergelijkbaar probleem: onlangs een nieuwe Goodwe 2500 geïnstalleerd in de garage, waar de Wifi dekking vanuit het huis behoorlijk goed is.

De Goodwe gaat na zonsondergang volledig down, want hij wordt alleen gevoed vanuit DC. Iedere ochtend was de Wifi/LAN module ook bij mij zijn STA setting kwijt. Merkwaardig, want de andere network settings kon ie wel onthouden.

Ik heb het opgelost door een TP-Link wifi repeater met LAN poort naast de Goodwe te hangen. Er is nu 24/7 een goede wifi verbinding, en via de LAN poort krijgt de Goodwe iedere ochtend goed contact.
Ik vraag me nu af waar het aan ligt. In m'n router zie ik ook de hele tijd 'HF-LPT230' oppoppen. Dit heeft het MAC-adres van de omvormer zonder Wi-Fi/LAN-kit.

De Wi-Fi/LAN-kit onthoudt alle instellingen, behalve de STA-modus. Voor de duidelijkheid: Het is toch de bedoeling dat STA als working mode geselecteerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:07
DedSec85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ik vraag me nu af waar het aan ligt. In m'n router zie ik ook de hele tijd 'HF-LPT230' oppoppen. Dit heeft het MAC-adres van de omvormer zonder Wi-Fi/LAN-kit.
Ik heb ook wel eens gelezen dat de omvormer ook een eigen Wifi netwerk heeft, en dat de Wifi-LAN kit bedoeld is voor die gevallen waar de interne Wifi module niet toereikend is.
Ik heb echter nooit een eigen netwerk van mijn omvormer kunnen ontdekken.

Wellicht hebben sommige modellen dat niet.
De Wi-Fi/LAN-kit onthoudt alle instellingen, behalve de STA-modus. Voor de duidelijkheid: Het is toch de bedoeling dat STA als working mode geselecteerd is?
Ja, zo heb ik het ook begrepen. Onthouden van de STA modus lukte mij alleen door met een een browser in te loggen op het eigen Solar netwerk van de omvormer. Met de apps op de telefoon lukte dat al helemaal niet.

Maar het onthouden van de STA modus ging dus 's nachts de mist in als er geen power meer was.

Opstarten bij zonsopgang lijkt sowieso een trial and error gebeuren van het hele systeem, kan zijn dat de Wifi/LAN kit besluit om na een aantal pogingen terig te vallen naar de default AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ReneK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb ook wel eens gelezen dat de omvormer ook een eigen Wifi netwerk heeft, en dat de Wifi-LAN kit bedoeld is voor die gevallen waar de interne Wifi module niet toereikend is.
Ik heb echter nooit een eigen netwerk van mijn omvormer kunnen ontdekken.

Wellicht hebben sommige modellen dat niet.

[...]

Ja, zo heb ik het ook begrepen. Onthouden van de STA modus lukte mij alleen door met een een browser in te loggen op het eigen Solar netwerk van de omvormer. Met de apps op de telefoon lukte dat al helemaal niet.

Maar het onthouden van de STA modus ging dus 's nachts de mist in als er geen power meer was.

Opstarten bij zonsopgang lijkt sowieso een trial and error gebeuren van het hele systeem, kan zijn dat de Wifi/LAN kit besluit om na een aantal pogingen terig te vallen naar de default AP mode.
toon volledige bericht
Nou, ik had dus eerst het WiFi netwerk van de omvormer zelf gebruikt, maar het signaal was te zwak om de data goed door te sturen. Zodoende de aanschaf van deze module.

Ik heb zojuist nog wat getest. Ik heb een WiFi/LAN reset gedaan, de omvormer uitgezet en vervolgens een LAN-kabel aangesloten. Hierna de omvormer weer aangezet en ik zag netjes via de UTP-kabel een verbinding tot stand komen.

Vervolgens de omvormer uitgezet, UTP-kabel eruit getrokken en weer de omvormer opgestart. Vervolgens verbinding gemaakt met het WiFi signaal van de module en via de webinterface weer alle instellingen gemaakt. Na een herstart van de module kwam hij nu wel netjes op het IoT netwerk.

Het werkt nu dus ik blijf er nu vanaf. Ben inderdaad benieuwd of er morgenochtend weer een verbinding wordt opgezet. Had ook al naar GoodWe gemaild eergisteren, maar nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Nou, nog steeds niet gelukt. Het leek wel alsof de omvormer nog steeds z'n eigen interne WiFi gebruikt en niet dat van de WiFi module.

Ik heb nu het wachtwoord van m'n IOT netwerk gewijzigd zodat de interne WiFi er sowieso niet meer op kan komen. Het lukt echter nog steeds niet om de WiFi Module aan de praat te krijgen.

GoodWe heeft m'n mail wel doorgezet naar de Nederlandse afdeling (dacht dat ik daar naar gemaild had, maar goed). Ik wordt er inmiddels wel een beetje hopeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havank
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo, nieuw oo het forum ook ivbm dezelfde problemen, heb wel de lankit dus het gedoe moet nog beginnen, masr niet de software Datasend exe, wel het binbrstand versie 5 gekregen van GW, maar Senddata versturen ze niet merr wieowie weet raad,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Nou even een update. Ik heb een hele tijd contact gehad met iemand van GoodWe. Ben wel uiterst vriendelijk geholpen, al was de communicatie niet altijd even duidelijk.

Na eerst de standaard dingen geprobeerd te hebben heb ik gevraagd of ze kunnen controleren of er aan de firmware kant iets mis zit. Zij gaven aan dat de ARM software van de omvormer versie 17 betrof en dat dit voor de WiFi-dongle minimaal versie 19 moest zijn. Op verzoek heb ik toen de omvormer via een UTP-kabel online gekregen waarna ze vanuit GoodWe de ARM software geupdate hebben van v1.51.17 naar v1.51.20.

Hierna nogmaals geprobeerd de stick aan de praat te krijgen maar ik liep tegen dezelfde problemen aan. Via UTP meteen verbinding en via WiFi alleen maar problemen.

Deze bevindingen heb ik naar GoodWe gemaild. Als antwoord kreeg ik het volgende terug:
Volgens onze gegevens is de WiFi Lan stick helaas niet compatible met jou omvormer.
Je kunt dit nagaan op onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq-bzLxzqwmc3tmH9ZG474QBKiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKC72VbHqB4cL9U1MyTUwwEC.png?f=fotoalbum_large

De 4G module is wel toepasbaar op jou GW3600D-NS omvormer.
toon volledige bericht
Dat was een beetje einde communicatie ;(

Zelf heb ik daarna nog e.e.a. geprobeerd maar met die WiFi/LAN-kit lukt het gewoon niet om via Wi-Fi een verbinding te maken waarbij de STA-modus ingeschakeld blijft. Ik krijg het soms wel eventjes aan de praat, maar als de omvormer de volgende dag weer opstart is alles weg.

Ik heb die WiFi/LAN-kit verwijderd en probeer nu de interne WiFi aan de praat te krijgen maar ondanks dat het Power-lampje continu oranje brand zie ik geen omvormer aangemeld op mijn netwerk en heb ik nergens de optie om de WiFi te resetten.

Het punt is ook een beetje dat deze omvormer al mee werd geleverd met het huis en ik dit niet zelf kon kiezen, anders had ik wel een ander merk uitgekozen. Ik heb ook al aan het begin van mijn communicatie het serienummer van mijn omvormer vermeld en verteld welke dongle ik had dus dat dit niet compatibel was hadden ze ook meteen kunnen zeggen.

Ik heb nu wel een mail naar Klimaatgarant gestuurd (die verantwoordelijk is voor het plaatsen van die dingen) en ga nog eens een mailtje naar GoodWe wagen want ik vind het gewoon belangrijk om dit soort data in te kunnen zien.

De WiFi/LAN-kit gaat binnenkort op V&A want met andere modellen schijnt deze wel gewoon te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havank
  • Laatst online: 08-11-2024
Dag beste forumleden, mijn probleem is zoals bekend met de Goodwe, jeb een 3600 nds hangen die ik niet via Sems kan uit lezen. De omvormer hangt in de schuur welke wifi heeft via een netgear router accespoint met een eigen sidd en ww, krijg hem wel verbonden lampje comtinu maar geen internet. Misschien foute instelling AC ? Heb dus een lan kit gekocht met kabeltje onderkant zonder leds en schroefjes maar met arm 4 en ik heb arm 5 nodig ,helaas die vind ik niet , iemand die mij verder helpen kan ,prettige zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodhiS
  • Laatst online: 27-04-2024
Had ook issue met niet opslaan STA.
Wat bij mij uiteindelijk werkte:
Zet modus op STA, refresh rechts onder
Dat 3x gedaan en gereboot en werken.
Zonder refresh lijkt hij het niet weg te schrijven.
Let op met instellen STA op je kanaal ! Ik had al 2 omvormers hangen en de beide aangeboden kanalen waren al in gebruik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn390
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09-2024
@DedSec85 Vreemd dat Goodwe aangeeft dat de WiFi/LAN-module niet compatibel is met de GW3600D-NS.

Ik heb onlangs contact gehad met Goodwe omdat ik de AP mode van mijn omvormer, ook een GW3600D-NS, niet uit kan zetten. Ik blijf dus het standaard SSID SolarWifi… zien.

Goodwe gaf als oplossing om de WiFi/LAN-module aan te sluiten. Ik moest het type GA10081-69-00P aanschaffen. Dit is hetzelfde type wat jij hebt en waarvan Goodwe dus zegt dat deze niet compatibel is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 19:34
Als ik naar de gedeelde screenshot kijk dan zie ik dat de 'NS' variant niet compatible is, de 'DNS' versie zou gewoon moeten werken?
Pagina: 1