Toon posts:

GoodWe Wi-Fi/LAN module blijft niet in STA-modus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Ik heb een GoodWe GW3600D-NS omvormer. Deze had slechts een zwak internetsignaal en kon zodoende niet goed de data doorgeven aan de SEMS Portal.

Ik heb daarom een Wi-Fi/LAN Communication Module aangeschaft. Dankzij deze stick is het bereik een heel stuk beter.

Bij het configureren heb ik hem netjes aan mijn IoT netwerkje gekoppeld. Bij 'Working mode' heb ik STA geselecteerd. De interface gaf aan dat ik een herstart moest uitvoeren om de wijzigingen door te voeren. Na deze herstart staat de working mode echter weer in 'AP'. In deze modus wordt er echter geen verbinding gemaakt met het IoT netwerk.

Ik heb al reload en reset geprobeerd maar dit heeft niet geholpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat STA geactiveerd blijft? Het lijkt wel of sommige settings met het opnieuw starten van de omvormer/stick gereset worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DedSec85 De gelinkte prijs is wel vrij hoog vind ik.
Was het niet goedkoper geweest een Wifi-repeater te gebruiken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DedSec85
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:51:
@DedSec85 De gelinkte prijs is wel vrij hoog vind ik.
Was het niet goedkoper geweest een Wifi-repeater te gebruiken?
Ik heb dat ding in februari al besteld en was toch € 51,- euro kwijt. Aangezien ik thuis alles van Unifi heb zou een extra acces point of repeater mij meer dan € 100,- euro kosten. Bekabeld aansluiten is niet echt een optie op zolder.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DedSec85 Ik had een goedkope AP met powerline in gebruik en deze aan het gast-netwerk (o.a. voor IoT) van mijn Fritzbox gekoppeld. Voor mij een werkbaar compromis. Ik zou de powerline ook bedraad kunnen verbinden.
Helaas kan ik bij mijn standaard WiFi-stick van mijn Goodwe de AP-naam ook niet permanent veranderen, de volgende ochtend is de oude naam "Solar-WiFi*" weer terug - Chinese eigenaardigheid.

[Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 24-05-2023 21:10]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:53
Ik had een vergelijkbaar probleem: onlangs een nieuwe Goodwe 2500 geïnstalleerd in de garage, waar de Wifi dekking vanuit het huis behoorlijk goed is.

De Goodwe gaat na zonsondergang volledig down, want hij wordt alleen gevoed vanuit DC. Iedere ochtend was de Wifi/LAN module ook bij mij zijn STA setting kwijt. Merkwaardig, want de andere network settings kon ie wel onthouden.

Ik heb het opgelost door een TP-Link wifi repeater met LAN poort naast de Goodwe te hangen. Er is nu 24/7 een goede wifi verbinding, en via de LAN poort krijgt de Goodwe iedere ochtend goed contact.

• DedSec85
  • Nu online
ReneK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:55:
Ik had een vergelijkbaar probleem: onlangs een nieuwe Goodwe 2500 geïnstalleerd in de garage, waar de Wifi dekking vanuit het huis behoorlijk goed is.

De Goodwe gaat na zonsondergang volledig down, want hij wordt alleen gevoed vanuit DC. Iedere ochtend was de Wifi/LAN module ook bij mij zijn STA setting kwijt. Merkwaardig, want de andere network settings kon ie wel onthouden.

Ik heb het opgelost door een TP-Link wifi repeater met LAN poort naast de Goodwe te hangen. Er is nu 24/7 een goede wifi verbinding, en via de LAN poort krijgt de Goodwe iedere ochtend goed contact.
Ik vraag me nu af waar het aan ligt. In m'n router zie ik ook de hele tijd 'HF-LPT230' oppoppen. Dit heeft het MAC-adres van de omvormer zonder Wi-Fi/LAN-kit.

De Wi-Fi/LAN-kit onthoudt alle instellingen, behalve de STA-modus. Voor de duidelijkheid: Het is toch de bedoeling dat STA als working mode geselecteerd is?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:53
DedSec85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ik vraag me nu af waar het aan ligt. In m'n router zie ik ook de hele tijd 'HF-LPT230' oppoppen. Dit heeft het MAC-adres van de omvormer zonder Wi-Fi/LAN-kit.
Ik heb ook wel eens gelezen dat de omvormer ook een eigen Wifi netwerk heeft, en dat de Wifi-LAN kit bedoeld is voor die gevallen waar de interne Wifi module niet toereikend is.
Ik heb echter nooit een eigen netwerk van mijn omvormer kunnen ontdekken.

Wellicht hebben sommige modellen dat niet.
De Wi-Fi/LAN-kit onthoudt alle instellingen, behalve de STA-modus. Voor de duidelijkheid: Het is toch de bedoeling dat STA als working mode geselecteerd is?
Ja, zo heb ik het ook begrepen. Onthouden van de STA modus lukte mij alleen door met een een browser in te loggen op het eigen Solar netwerk van de omvormer. Met de apps op de telefoon lukte dat al helemaal niet.

Maar het onthouden van de STA modus ging dus 's nachts de mist in als er geen power meer was.

Opstarten bij zonsopgang lijkt sowieso een trial and error gebeuren van het hele systeem, kan zijn dat de Wifi/LAN kit besluit om na een aantal pogingen terig te vallen naar de default AP mode.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
  • Nu online
ReneK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb ook wel eens gelezen dat de omvormer ook een eigen Wifi netwerk heeft, en dat de Wifi-LAN kit bedoeld is voor die gevallen waar de interne Wifi module niet toereikend is.
Ik heb echter nooit een eigen netwerk van mijn omvormer kunnen ontdekken.

Wellicht hebben sommige modellen dat niet.

[...]

Ja, zo heb ik het ook begrepen. Onthouden van de STA modus lukte mij alleen door met een een browser in te loggen op het eigen Solar netwerk van de omvormer. Met de apps op de telefoon lukte dat al helemaal niet.

Maar het onthouden van de STA modus ging dus 's nachts de mist in als er geen power meer was.

Opstarten bij zonsopgang lijkt sowieso een trial and error gebeuren van het hele systeem, kan zijn dat de Wifi/LAN kit besluit om na een aantal pogingen terig te vallen naar de default AP mode.
Nou, ik had dus eerst het WiFi netwerk van de omvormer zelf gebruikt, maar het signaal was te zwak om de data goed door te sturen. Zodoende de aanschaf van deze module.

Ik heb zojuist nog wat getest. Ik heb een WiFi/LAN reset gedaan, de omvormer uitgezet en vervolgens een LAN-kabel aangesloten. Hierna de omvormer weer aangezet en ik zag netjes via de UTP-kabel een verbinding tot stand komen.

Vervolgens de omvormer uitgezet, UTP-kabel eruit getrokken en weer de omvormer opgestart. Vervolgens verbinding gemaakt met het WiFi signaal van de module en via de webinterface weer alle instellingen gemaakt. Na een herstart van de module kwam hij nu wel netjes op het IoT netwerk.

Het werkt nu dus ik blijf er nu vanaf. Ben inderdaad benieuwd of er morgenochtend weer een verbinding wordt opgezet. Had ook al naar GoodWe gemaild eergisteren, maar nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
  • Nu online
Nou, nog steeds niet gelukt. Het leek wel alsof de omvormer nog steeds z'n eigen interne WiFi gebruikt en niet dat van de WiFi module.

Ik heb nu het wachtwoord van m'n IOT netwerk gewijzigd zodat de interne WiFi er sowieso niet meer op kan komen. Het lukt echter nog steeds niet om de WiFi Module aan de praat te krijgen.

GoodWe heeft m'n mail wel doorgezet naar de Nederlandse afdeling (dacht dat ik daar naar gemaild had, maar goed). Ik wordt er inmiddels wel een beetje hopeloos van.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee