Actieve KrK Sub en speakers aansluiten op receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reysteel
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-06-2023
Wie kan mij helpen met het aansluiten van mijn geluidssetup.

Ik heb twee KrK RP6 G3 speakers, deze gaan met XLR kabels naar de KrK Sub 10s.
Vanuit de Sub heb ik momenteel twee XLR kabels die naar één 3,5mm jack gaan. Deze deed ik altijd in mijn telefoon/laptop en klaar.
Afbeeldingslocatie: https://img.kytary.com/eshop_nl/velky_v2/na/635149252170000000/06d1f760/55302849/krk-10s.jpg

Echter wil ik de speaker set nu gebruiken in de woonkamer.
Hiervoor heb ik een versterker gekocht, de Sony STR-DH590

Afbeeldingslocatie: https://www.sony.nl/image/6c036a90dfe757b899ffecc41a93f5dd?fmt=pjpeg&wid=1014&hei=396&bgcolor=F1F5F9&bgc=F1F5F9

Op deze versterker wil ik dan mijn tv aansluiten, middels Optical kabel? Ook wil ik de platenspeler hier naar toe, heb al een voorversterker dus deze kan gewoon met een Tulp. En kan natuurlijk met mijn telefoon via Bluetooth verbinden.

Alleen hoe sluit ik de speakers/sub aan op de versterker? (of is dit uberhaupt niet mogelijk omdat de Sub ook al dient als een actieve versterker)
Speakers kunnen in mijn ogen alleen met audiokabel onder die klemmetjes of "banaanstekkers" worden aangesloten. Heb al geprobeerd een tulp kabel door te knippen. Deze van de Unbalance Line in naar een van die klemmetjes te doen, maakte wel contact als ik de stekker in de Line in deed. Echter geen signaal qua geluid oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

FeaR

In GoT we trust

Reysteel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:56:
Op deze versterker wil ik dan mijn tv aansluiten, middels Optical kabel?
Is zonder merk en type TV niets over te zeggen. Grote kans dat de TV S/PDIF Out heeft en het werkt. De kans dat de TV over minimaal HDMI 1.4 beschikt en daarmee HDMI ARC acht ik ook groot.
Alleen hoe sluit ik de speakers/sub aan op de versterker?
Makkelijkste optie: Headphone Out van de receiver, zelfde idee als de telefoon/laptop alleen nu met een 6,3 mm jack en geen 3,5 mm. Met een adapter van 3,5 mm jack naar 6,3 mm ben je er al. Of een nieuwe kabel met aan de ene kant 6,3 mm. Ik zou dan zelf naar RCA verlopen en geen XLR. XLR heeft op deze afstand geen meerwaarde. Waarbij het gebalanceerde deel niet gebruikt wordt, ook in de huidige setup niet.

Voor aan de achterzijde aansluiten zijn meer stappen nodig. Je mist namelijk Pre Outs, uitgangen op de receiver voor (bijvoorbeeld) actieve speakers. Je kan met High to Low Level Converters werken om dit te omzeilen. Ervaringen hier op het forum verschillen. Hoe dan ook, het is een extra kastje erbij om het signaal om te zetten. Genoemde Sony heeft niet de connecties in genoemde KRK aan te sluiten.

De subwoofer (Line In), via converters, aansluiten op Front Left en Front Right (kant receiver) en de KRK speakers doorlussen via de subwoofer zoals je nu hebt. Vanaf de receiver naar de subwoofer zou ik wederom met RCA doen omdat XLR duurder is en geen meerwaarde heeft.

In principe is jouw subwoofer met daarop de speakers doorgelust een set full range speakers bestaande uit losse componenten. Door op deze manier aan te sluiten krijg je het volledige bereik (speakers wel instellen op "LARGE" in de receiver).
Speakers kunnen in mijn ogen alleen met audiokabel onder die klemmetjes of "banaanstekkers" worden aangesloten.
Klopt, zo sluit je speakers aan op een receiver, in theorie. Echter....een dergelijke receiver is gemaakt voor passieve speakers, jij hebt actieve speakers.
Heb al geprobeerd een tulp kabel door te knippen. Deze van de Unbalance Line in naar een van die klemmetjes te doen, maakte wel contact als ik de stekker in de Line in deed. Echter geen signaal qua geluid oid.
Zie boven. Je hebt eigenlijk een apparaat gekocht wat te veel kan voor wat je nodig hebt. De Sony kan ook vermogen leveren naar de speakers, dat heb je niet nodig want jouw KRK zijn actief. Het kan wel, je hoeft immers niet alles te gebruiken. Plus, een pre/pro (receiver zonder versterker om het zo te zeggen) is aanzienlijk duurder als je dezelfde ingangen wilt als de Sony. Nadeel is dat je een basis receiver hebt genomen die de uitgangen mist om actieve speakers netjes op aan te sluiten. Hogere modellen zullen wel een Pre Our hebben voor de Front Left en Front Right, nu moet je met converters werken.

Voor het totaalplaatje:
Aansluiten op de Subwoofer Pre Out gaat niet. Die uitgang is puur voor het LFE kanaal. Met de crossover kan je daar wel wat signaal van de Front Left en Front Right naar krijgen maar dat houdt bij een 200/250 Hz wel op waar je het volledige bereik (tot 20.000 Hz) wilt, vandaar op de Front aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 23-05-2023 15:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 15:14
Zoiets moet je tussen de versterker en de KRK set hangen:
https://www.conrad.nl/nl/...evel-adapter-1874877.html

Niet de meest elegante oplossing, maar in dit geval wel de meest praktische.

Mijn Home Cinema in aanbouw