Advies netwerk i.r.t. afbouwkeuzes nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 15:36
Beste Tweakers,

Op dit moment zijn wij bezig met de afbouwkeuzes voor onze nieuwbouwwoning.
Een belangrijk item hierbij is het creëren van een goed vast en draadloos netwerk voor thuiswerken, streamen en wat gamen. Nu heb ik hier zelf nog weinig ervaring mee, maar ik heb het idee om op meerdere plekken een loze leiding aan te brengen voor een netwerk- en/of tv-kabel. Daarnaast is mij ook aangeraden om op de eerste etage en de zolder een access point te plaatsen.

Wat aanvullende informatie:
- De woning wordt voorzien van glasvezelaansluiting tot in de meterkast;
- In de meterkast wil ik ook het provider modem gaan plaatsen;
- Op diverse plekken zal een extra loze leiding worden aangebracht (zie onderstaande tekening);
- De loze leidingen hebben een diameter van circa 19 mm en eindigen in een loze doos;
- De loze leidingen zijn voorzien van een controledraad welk in de in de meterkast uit komt;
- Een loze leiding is alleen mogelijk in de wand;
- In de toekomst wil ik mijn huis ook meer gaan automatiseren (Smart Home), hierbij komt mogelijk een tablet aan de muur t.b.v. de thermostaat (begane grond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY-Z2DrAHkEoamKBfMUpc49tK7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5iuo6PXdlri0jQ8uwuGlRcz.png?f=fotoalbum_large

Wat vragen:
- Hebben jullie tips of zaken die beter kunnen?
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een AP? En wat bevelen jullie aan?
- Is het verstandig om op de begane grond ook nog een AP aan te brengen bijv. in de keuken boven de thermostaat (zo hoog mogelijk)?
- Is het realistisch om zowel een UTP- als COAX kabel door één loze leiding (circa 19 mm) te brengen?
- Hoe zorg ik voor voldoende wifi dekking in de tuin (9 meter diep en 5,70 meter breedte met een schuurtje)?

Een hoop vragen, maar alvast bedankt voor jullie adviezen en tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:29
Ik heb op iedere verdieping een utp punt in de muur, hier heb ik een deco mesh wifi systeem op aangesloten, op jouw plattegrond ongeveer op de plekken van de woonkamer, slaapkamer 1 en de zolder bovenaan.

Het mesh systeem staat in AP modus, dus niet mesh (draadloos), aangezien ze gewoon bedraad zijn aangesloten op het modem in de meterkast.
Nu heb ik overal in huis goede wifi dekking met automatisch overstappen tussen de 3 AP's.
Ook in het schuurtje heb ik een wifi relais, die bijna altijd goede verbinding heeft.

Wat je nu hebt qua punten zal zeker voldoen, ik vraag me af of je die hoog geplaatste punten op zolder en bij de slaapkamers nodig hebt. Ik zou die punten laten vervallen en dat geld uitgeven aan goede AP's.
Qua AP zou ik een systeem aanraden wat samenwerkt, bijvoorbeeld deco van TP link, maar Asus heeft ook. Uquibity (ofzoiets) als je een groot budget hebt. Let hierbij goed op de snelheid, bandbreedte en wifi6. De goedkopere modellen hebben vaak minder features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
je hebt nu overal ook coax. ik zou eerder een dubbele utp trekken dan een coax erbij. de trend is toch naar ip tv of streaming.

probeer alle apparaten met een vaste plaats van een bedrade aansluiting te voorzien, zoals tv, desktop/printer, gameconsole ip-camera.

ik ben nog steeds blij dat ik in 2002 bij de bouw van mijn huis alle kamers van minstens 2x dubbele utp heb laten voorzien (woonkamer elke hoek 2xutp, werkkamer ook 4x dubbele utp, slaapkamers 2x dubbele utp diagonaal in de hoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou coax ook achterwege laten, beter trek je 2 UTP kabels door de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij huidige rijtjeshuizen zou ik persoonlijk in iedere kamer een of meerdere inwall units plaatsen heb je je wifi afgedekt en meteen extra `bekabelde mogelijkheden. Hoef je minder kabel te trekken en het is voor normaal gebruik snel zat. Grootste voordeel je wifi hoeft niet te gaan schreeuwen en je zal een hogere snelheid halen.
In de woonkamer zou ik aan beide zijdes van de kamer een aansluiting willen hebben misschien zelfs ook nog bij de keuken. Mocht je in de toekomst de kamer anders willen indelen dan kan dat.
Waarom trouwens coax als je een glas aansluiting krijgt? Coax is echt passe of je moet Ziggo willen hebben wordt er wel kabel aangelegd?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
roltor schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:14:
Ik heb op iedere verdieping een utp punt in de muur, hier heb ik een deco mesh wifi systeem op aangesloten, op jouw plattegrond ongeveer op de plekken van de woonkamer, slaapkamer 1 en de zolder bovenaan.

Het mesh systeem staat in AP modus, dus niet mesh (draadloos), aangezien ze gewoon bedraad zijn aangesloten op het modem in de meterkast.
Nu heb ik overal in huis goede wifi dekking met automatisch overstappen tussen de 3 AP's.
Ook in het schuurtje heb ik een wifi relais, die bijna altijd goede verbinding heeft.

Wat je nu hebt qua punten zal zeker voldoen, ik vraag me af of je die hoog geplaatste punten op zolder en bij de slaapkamers nodig hebt. Ik zou die punten laten vervallen en dat geld uitgeven aan goede AP's.
Qua AP zou ik een systeem aanraden wat samenwerkt, bijvoorbeeld deco van TP link, maar Asus heeft ook. Uquibity (ofzoiets) als je een groot budget hebt. Let hierbij goed op de snelheid, bandbreedte en wifi6. De goedkopere modellen hebben vaak minder features.
Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp gebruik je het deco mesh wifi systeem dus als Access Point. Dus zal een Access Point, zonder Mesh functie, voor mij ook volstaan.

Wat betreft de plaatsing van de AP's:
Zal je in mijn geval aanraden op de benedenverdieping nog een extra AP bijv. bij de thermostaat in de keuken te plaatsen? En is het niet beter het AP op de eerste verdieping zo centraal mogelijk te houden? Dus waar hij nu zit t.o.v. slaapkamer 1?

Daarnaast ben ik benieuwd wat je bedoeld met automatisch overstappen tussen de 3 AP's en de wifi relais in de schuur? De reden dat ik de AP zo hoog mogelijk heb geplaatst, is vanwege het zicht en dat ik begreep dat dat voor de dekking beter is. Alleen de AP worden nu zo hoog mogelijk geplaatst, de andere UTP aansluitingen in de slaapkamer en op zolder zijn voor de TV en internet (desktop, Playstation etc.) en lager geplaatst op 30 centimeter boven de grond.
peter-rm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:25:
je hebt nu overal ook coax. ik zou eerder een dubbele utp trekken dan een coax erbij. de trend is toch naar ip tv of streaming.

probeer alle apparaten met een vaste plaats van een bedrade aansluiting te voorzien, zoals tv, desktop/printer, gameconsole ip-camera.

ik ben nog steeds blij dat ik in 2002 bij de bouw van mijn huis alle kamers van minstens 2x dubbele utp heb laten voorzien (woonkamer elke hoek 2xutp, werkkamer ook 4x dubbele utp, slaapkamers 2x dubbele utp diagonaal in de hoeken)
Terechte opmerkingen, de COAX gaat er overal uit en wordt vervangen door een extra UTP aansluiting!
Wat betreft de bedraden aansluitingen overweeg ik aanvullend op de bovenstaande afbeelding:
- Slaapkamer 3 (werkkamer), linksboven een extra loze leiding met UTP voor de printer
- Woonkamer, linksboven loze leiding vullen met UTP kabels

Slaapkamer 1 wordt onze slaapkamer en slaapkamer 2 een mogelijke kinderkamer daar zie ik niet direct een meerwaarde in. Op zolder zit wat mij betreft nu ook al voldoende.
PageFault schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:36:
Ik zou coax ook achterwege laten, beter trek je 2 UTP kabels door de buis.
Bedankt! Goede tip!
Frogmen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:16:
Bij huidige rijtjeshuizen zou ik persoonlijk in iedere kamer een of meerdere inwall units plaatsen heb je je wifi afgedekt en meteen extra `bekabelde mogelijkheden. Hoef je minder kabel te trekken en het is voor normaal gebruik snel zat. Grootste voordeel je wifi hoeft niet te gaan schreeuwen en je zal een hogere snelheid halen.
In de woonkamer zou ik aan beide zijdes van de kamer een aansluiting willen hebben misschien zelfs ook nog bij de keuken. Mocht je in de toekomst de kamer anders willen indelen dan kan dat.
Waarom trouwens coax als je een glas aansluiting krijgt? Coax is echt passe of je moet Ziggo willen hebben wordt er wel kabel aangelegd?
Bedankt voor je reactie! De COAX gaat er overal uit en wordt vervangen door een extra UTP aansluiting!
Ik heb nu thuis inderdaad Ziggo, maar dat zal dan maar een andere aanbieder gaan worden.

Wat betreft de bedraden aansluitingen overweeg ik aanvullend op de bovenstaande afbeelding nu:
- Slaapkamer 3 (werkkamer), linksboven een extra loze leiding met UTP voor de printer
- Woonkamer, linksboven loze leiding vullen met UTP kabels

Wat is het nut van een internet aansluiting in de keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Romundoo Wat is het nut van een internet aansluiting in de keuken? Dat kan je vrouw beantwoorden nu of in de toekomst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Romundoo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp gebruik je het deco mesh wifi systeem dus als Access Point. Dus zal een Access Point, zonder Mesh functie, voor mij ook volstaan.

Wat betreft de plaatsing van de AP's:
Zal je in mijn geval aanraden op de benedenverdieping nog een extra AP bijv. bij de thermostaat in de keuken te plaatsen? En is het niet beter het AP op de eerste verdieping zo centraal mogelijk te houden? Dus waar hij nu zit t.o.v. slaapkamer 1?

Daarnaast ben ik benieuwd wat je bedoeld met automatisch overstappen tussen de 3 AP's en de wifi relais in de schuur? De reden dat ik de AP zo hoog mogelijk heb geplaatst, is vanwege het zicht en dat ik begreep dat dat voor de dekking beter is. Alleen de AP worden nu zo hoog mogelijk geplaatst, de andere UTP aansluitingen in de slaapkamer en op zolder zijn voor de TV en internet (desktop, Playstation etc.) en lager geplaatst op 30 centimeter boven de grond.

[...]
Ik gebruik de deco mesh wifi systemen inderdaad als AP. Het voordeel hierbij is dat ze samenwerken, alledrie hetzelfde netwerk uitzenden en mijn apparaten automatisch overstappen op bijvoorbeeld het AP op zolder als ik van de woonkamer naar zolder ga.

Qua locatie zou ik niet te moeilijk doen met hoog aan de muur, ik heb beneden bij de tv een AP neergezet, op de slaapkamer in de vensterbank en op zolder op de grond. Werkt super.
Ik heb geen AP hoog aan de muur in het zicht, gewoon 1 per verdieping. Dat werkt vast beter, maar heb je dat echt nodig? Wat ga je doen, beetje streamen op je telefoon, gamen op je laptop? Kan allemaal prima lijkt me.

Binnenwandjes zijn toch vaak van gipsblokken, dan komt het signaal wel overal.

Ik zou gewoon je AP neerzetten bij je bekabelde apparaten, dan heb je aan 1 utp aansluiting in de muur genoeg, ipv 2. Bespaart toch redelijk wat geld lijkt me.

Overigens ook handig om in je woonkamer aan beide kanten utp te hebben, dan kun je kiezen waar je de tv neerzet.
Dus in de woonkamer aan beide kanten, op iedere slaapkamer en op zolder aan beide kanten, dan heb je die hoge m.i. niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door roltor op 25-05-2023 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:44
Plaatsing van AP's op een optimale lokatie is altijd aan te raden. Goede WiFi dekking wordt alleen maar belangrijker aangezien er steeds meer wifi apparaten bijkomen. WiFi is een blijvertje, het gaat nooit meer weg, en nu heb je de kans om het goed te doen. En met home automation is goede WiFi ook een fundament.

Het feit dat het bij een ander 'wel goed gaat zo met een ap in een hoekje' zou mij er niet van weerhouden om toch voor de ideale lokatie te gaan bij nieuwbouw. Je hebt maar 1 kans om het goed te doen en jou eigen voorstel is wat dat betreft al heel goed.

Een nieuwbouwhuis is supergoed (thermisch) geïsoleerd, maar vrijwel altijd betekent dat de WiFi ontvangst in de tuin vrijwel nul is. Een extra AP buiten aan de gevel of aan de schuur is dan ook aan te raden. Wederom bedraad aangesloten.

Hoe komt de indeling van de meterkast er uit te zien? Hoe diep is je meterkast dan met name? Kan je daar straks netjes al je netwerkspullen in kwijt? Er is een heel topic waar tweakers hun meterkast met netwerkspullen showen, daar kan je ook nog terecht voor inspiratie op dat punt.

En het providermodem in de meterkast is een goed plan, zet dan wel de WiFi daarvan uit en plaats zoals je zelf al voorstelt centraal een AP op de bg, liefst weer zo hoog mogelijk en centraal in de ruimte.

Veel internet in de keuken vroeg je je af, als je je nieuwe keuken gaat aanschaffen zal je zien dat een oven, vaatwasser en de rest zo allemaal WiFi hebben tegenwoordig.
Je bent al een heel eind op weg, succes met alles in het nieuwe huis.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Romundoo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Ja/Nee

Je kunt kiezen voor 3 losse accesspoints (Die je dus ook los beheert en configureert) of een multi-ap set waarin je de configuratie op 1 centrale plek doet (lokale of cloud controller).
In de prosumer lijn kom je dan snel op een Aruba Instant On, TPLink Omada of Ubiquiti Unifi uit.
In de consumenten lijn kom je dan uit op bv een asus AImesh, Linksys Velop of TPLink Deco of Superwifi2 icm KPN Experiabox.

In de consumentenlijn zijn multi-ap setjes alleen als mesh te krijgen.
En niet te vergeten, een DEco x50 kost je 200 euro voro 3 accesspoints. DAt is 66 euro per wifi 6 accesspoint wat geen gekke prijs is.
Als je KPN hebt met een experiabox in het midden van je woonkamer dan is dat vaak ook een goed idee om daar 2 superwifi2 nodes aan toe te voegen (krijg je soms zelfs van je provider)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2023 08:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:45:
Plaatsing van AP's op een optimale lokatie is altijd aan te raden.
Daarom ook zo fijn dat er vanuit de bouw wordt nagedacht hierover.. zoals geen (loze) leiding mogen laten aanbrengen in het plafond. Hier zouden toch ook regels voor moeten komen wat de vrijheid voor de consument wat groter maakt.

TS, is het niet mogelijk dat ze een bedrade leiding in het plafond aanbrengen (uiteraard wel duurder)? Ik heb er wel spijt van eigenlijk, doordat ik het op een kamer heb moeten laten uitkomen is de ontvangst niet gelijk over de verdieping heen.. en 2 AP's zo dicht bij elkaar zorgt er geheid voor dat mobiele apparten niet goed overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:44
Montaner schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:57:
[...]

TS, is het niet mogelijk dat ze een bedrade leiding in het plafond aanbrengen (uiteraard wel duurder)? Ik heb er wel spijt van eigenlijk, doordat ik het op een kamer heb moeten laten uitkomen is de ontvangst niet gelijk over de verdieping heen.. en 2 AP's zo dicht bij elkaar zorgt er geheid voor dat mobiele apparten niet goed overschakelen.
Als er veel tussenmuren op een etage zijn en centrale plaatsing van een AP niet mogelijk is, en je zou er 2 moeten plaatsen om de ontvangst overal goed te krijgen, plaats ze dan liefst zo ver mogelijk uit elkaar, zeg in de 2 hoeken die het verst uit elkaar liggen. Zoiets kom je op de bg ook wel tegen, providermodem met WiFi (van KPN) in de meterkast aan de voorkant van het huis en dan provider AP bedraad in de huiskamer aan de andere kant. Dat zijn goede alternatieven indien centrale plaatsing echt niet kan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:16:
In-Wall zou ik juist afraden. Klinkt mooi, maar het is allereerst altijd een compromis mbt antennes (die wil je niet in of plat tegen de muur) waardoor je sneller meer AP's nodig hebt en practisch/estetich moet je verder vooruit kijken: de AP's geen over de levensduur van de woning absoluut meerdere keren vervangen worden. Het is nog maar de vraag of de volgende generatie exact zelfde vorm en afwerking zal heben als wat je nu koopt, waardoor het na vervanging mogelijk een stuk lelijker lijkt dan wanneer je gewoon reguliere APs op de muur hangt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@dion_b Dat is inderdaad een goede afweging die je moet maken, alhoewel ik persoonlijk denk dat je in nederland met de dichte bebouwing als je hoge wifi snelheden wilt halen er niet onderuit gaat komen dat je in iedere kamer een AP plaatst. Maar ik heb geen glazen bol en is het verder maar net wat welke keuze je maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Frogmen
Hangt een beetje van je eisen af
Ik heb in een 2022 woning van ~190m2 een dekkend 5ghz met een provider fritzbox in de meterkast en een enkele deco m4 op zolder.
Toegegeven, de dekking op de 1e verdieping is niet briljant (80mbit oid) maar zolang het op de 5ghz zit is dat snel zat voor mij. Als ik een 2e ap op de 1e erbij zou zetten zou het daar ook goed zijn. De binnenmuren zijn namelijk van gips en gaat alles doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@laurens0619 Dat lijkt mij nou niet het typische nederlandse rijtjeshuis, of wel. Interferentie van andere netwerken zal alleen maar groeien en in dat geval zijn sterkere zenders niet de oplossing. Liever meer en iets zwakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:21:
@dion_b Dat is inderdaad een goede afweging die je moet maken, alhoewel ik persoonlijk denk dat je in nederland met de dichte bebouwing als je hoge wifi snelheden wilt halen er niet onderuit gaat komen dat je in iedere kamer een AP plaatst. Maar ik heb geen glazen bol en is het verder maar net wat welke keuze je maakt.
Het lukt hier om in een 6-kamer betonbunker (vertikale 50cm dikke draagmuur voor 9 verdiepingen erboven dwars door de woning, en een vloer tussen onze twee verdiepingen die ooit een binnenstraat droeg) om muv WC beneden voordeur overal in huis >150Mbps te halen met twee ondertussen redelijk op leeftijd zijnde WiFi-5 AP's. Meeste woningen zijn makkelijker, maar het komt vooral neer op goede plaatsing, en dat kost niets meer dan middagje secuur werken in een site survey.

Je gaat pas een per kamer nodig hebben als je serieus in de buurt van 1Gbps draadloos in alle kamers wilt komen, en in dat geval zadel je jezelf ook met een flinke uitdaging op de cellen zo klein te houden dat je niet alles door elkaar doet en verzuipt in co-channel interference en near-far problemen. "One per room" wordt in het CWDP ("hoe ontwerp ik een WiFi netwerk"-examen) study guide nadrukkelijk genoemd als foutieve uitgangspunt die enkel gepromoot wordt door AP-fabrikanten die graag zien dat je zoveel mogelijk apparatuur koopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Frogmen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:53:
@laurens0619 Dat lijkt mij nou niet het typische nederlandse rijtjeshuis, of wel. Interferentie van andere netwerken zal alleen maar groeien en in dat geval zijn sterkere zenders niet de oplossing. Liever meer en iets zwakker.
Gewoon een doorsnee 2 onder 1 kap woning in een vinex wijk, dus dat is redelijk volgebouwd..
Storing op de 5ghz van de buren heb ik eigenlijk geen last van omdat ik in een halve kooy van faraday zit met dat triple-glas en die dikke muren :)
Ik dacht eigenlijk ook dat je dat bedoelde met dichte bebouwing, dikke muren maar ik lees het nu anders.

En nee sterkere zenders zijn zeker niet de oplossing (al is het maar dat het wettelijk beperkt is en de client niet kan terugpraten), weet ook niet zo goed waarom je dat noemt?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2023 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 18:55

lier

MikroTik nerd

Denk dat @Frogmen doelt op meer accesspoints (die minder hard zenden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
roltor schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:07:
[...]

Ik gebruik de deco mesh wifi systemen inderdaad als AP. Het voordeel hierbij is dat ze samenwerken, alledrie hetzelfde netwerk uitzenden en mijn apparaten automatisch overstappen op bijvoorbeeld het AP op zolder als ik van de woonkamer naar zolder ga.

Qua locatie zou ik niet te moeilijk doen met hoog aan de muur, ik heb beneden bij de tv een AP neergezet, op de slaapkamer in de vensterbank en op zolder op de grond. Werkt super.
Ik heb geen AP hoog aan de muur in het zicht, gewoon 1 per verdieping. Dat werkt vast beter, maar heb je dat echt nodig? Wat ga je doen, beetje streamen op je telefoon, gamen op je laptop? Kan allemaal prima lijkt me.

Binnenwandjes zijn toch vaak van gipsblokken, dan komt het signaal wel overal.

Ik zou gewoon je AP neerzetten bij je bekabelde apparaten, dan heb je aan 1 utp aansluiting in de muur genoeg, ipv 2. Bespaart toch redelijk wat geld lijkt me.

Overigens ook handig om in je woonkamer aan beide kanten utp te hebben, dan kun je kiezen waar je de tv neerzet.
Dus in de woonkamer aan beide kanten, op iedere slaapkamer en op zolder aan beide kanten, dan heb je die hoge m.i. niet nodig.
Bedankt voor de toelichting. De samenwerking tussen de verschillende AP is uiteraard een must!

Wat betreft de locaties van de AP, ik heb geprobeerd om ze juist zo centraal mogelijk in de woning te positioneren. Om zo de WIFI-dekking over de gehele etage te verdelen.

Het toevoegen van een UTP-kabel aan beide zijde van de woonkamer zal ik meenemen.
Eveneens zal ik in slaapkamer 3 (werkkamer) linksboven een extra loze leiding met 2x UTP meenemen voor een printer.

Tot slot, wat bedoelde je met een wifi relais in het schuurtje?
Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:45:
Plaatsing van AP's op een optimale lokatie is altijd aan te raden. Goede WiFi dekking wordt alleen maar belangrijker aangezien er steeds meer wifi apparaten bijkomen. WiFi is een blijvertje, het gaat nooit meer weg, en nu heb je de kans om het goed te doen. En met home automation is goede WiFi ook een fundament.

Het feit dat het bij een ander 'wel goed gaat zo met een ap in een hoekje' zou mij er niet van weerhouden om toch voor de ideale lokatie te gaan bij nieuwbouw. Je hebt maar 1 kans om het goed te doen en jou eigen voorstel is wat dat betreft al heel goed.

Een nieuwbouwhuis is supergoed (thermisch) geïsoleerd, maar vrijwel altijd betekent dat de WiFi ontvangst in de tuin vrijwel nul is. Een extra AP buiten aan de gevel of aan de schuur is dan ook aan te raden. Wederom bedraad aangesloten.

Hoe komt de indeling van de meterkast er uit te zien? Hoe diep is je meterkast dan met name? Kan je daar straks netjes al je netwerkspullen in kwijt? Er is een heel topic waar tweakers hun meterkast met netwerkspullen showen, daar kan je ook nog terecht voor inspiratie op dat punt.

En het providermodem in de meterkast is een goed plan, zet dan wel de WiFi daarvan uit en plaats zoals je zelf al voorstelt centraal een AP op de bg, liefst weer zo hoog mogelijk en centraal in de ruimte.

Veel internet in de keuken vroeg je je af, als je je nieuwe keuken gaat aanschaffen zal je zien dat een oven, vaatwasser en de rest zo allemaal WiFi hebben tegenwoordig.
Je bent al een heel eind op weg, succes met alles in het nieuwe huis.
Bedankt voor je reactie! Precies dat is ook mijn gedachte, liever nu iets meer geld uitgeven en het zo goed mogelijk doen dan achteraf spijt hebben.

Wat betreft de tuin, ik overweeg een loze leiding in de achtergevel te plaatsen (onder maaiveld) en hierdoor 1 a 2 UTP grondkabels te leggen naar het schuurtje achterin de tuin. Dit ook met het oog op een slimme lader voor de elektrische auto. In of aan de het schuurtje kan ik dan ook een AP plaatsen t.b.v. wifi in de tuin.

De indeling van de meterkast is mij tot op heden niet duidelijk. Als ik de afmetingen van meterkast digitaal inmeet kom ik op circa 90 x 40 centimeter. Wel weet ik dat de woning standaard is voorzien van een huisaansluiting van 3x25 Ampère en dat de meterkast standaard ruimte heeft voor 12 groepen, waarvan een groot aantal in de basis in gebruik zijn. Verder heb ik geen nadere informatie hierover ontvangen. Ik zal het door jou aangedragen topic even opzoeken en bekijken ter inspiratie!

Ook bedankt voor de tip t.a.v. het providermodem. Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat.

Mijn nieuwe keukeninrichting (vaatwasser, oven, combi oven/magnetron) bevat inderdaad Home Connect. Dit werkt volgens mij op WIFI en niet bedraad. Dus hiervoor is een goede dekking van het draadloos netwerk gewenst, maar een aparte bedrade aansluiting lijkt mij niet benodigd in de keuken.
laurens0619 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Ja/Nee

Je kunt kiezen voor 3 losse accesspoints (Die je dus ook los beheert en configureert) of een multi-ap set waarin je de configuratie op 1 centrale plek doet (lokale of cloud controller).
In de prosumer lijn kom je dan snel op een Aruba Instant On, TPLink Omada of Ubiquiti Unifi uit.
In de consumenten lijn kom je dan uit op bv een asus AImesh, Linksys Velop of TPLink Deco of Superwifi2 icm KPN Experiabox.

In de consumentenlijn zijn multi-ap setjes alleen als mesh te krijgen.
En niet te vergeten, een DEco x50 kost je 200 euro voro 3 accesspoints. DAt is 66 euro per wifi 6 accesspoint wat geen gekke prijs is.
Als je KPN hebt met een experiabox in het midden van je woonkamer dan is dat vaak ook een goed idee om daar 2 superwifi2 nodes aan toe te voegen (krijg je soms zelfs van je provider)
Bedankt voor je toelichting. Mijn voorkeur gaat dan uit naar multi-ap set!
Montaner schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Daarom ook zo fijn dat er vanuit de bouw wordt nagedacht hierover.. zoals geen (loze) leiding mogen laten aanbrengen in het plafond. Hier zouden toch ook regels voor moeten komen wat de vrijheid voor de consument wat groter maakt.

Helemaal eens! De vraag staat nogmaals uit bij de bouwer, ondanks dat ik dit al eerdere tijdens het kopers adviesgesprek had ik nagevraagd.

Wat bedoel je met 2 AP's zo dicht bij elkaar? Zie je hier nu in de huidige positionering van de AP problemen in?
Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Als er veel tussenmuren op een etage zijn en centrale plaatsing van een AP niet mogelijk is, en je zou er 2 moeten plaatsen om de ontvangst overal goed te krijgen, plaats ze dan liefst zo ver mogelijk uit elkaar, zeg in de 2 hoeken die het verst uit elkaar liggen. Zoiets kom je op de bg ook wel tegen, providermodem met WiFi (van KPN) in de meterkast aan de voorkant van het huis en dan provider AP bedraad in de huiskamer aan de andere kant. Dat zijn goede alternatieven indien centrale plaatsing echt niet kan.
Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik zelf meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat (zo hoog mogelijk). Van het provider modem in de meterkast zet ik dan de WIFI uit.
dion_b schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:04:
[...]

In-Wall zou ik juist afraden. Klinkt mooi, maar het is allereerst altijd een compromis mbt antennes (die wil je niet in of plat tegen de muur) waardoor je sneller meer AP's nodig hebt en practisch/estetich moet je verder vooruit kijken: de AP's geen over de levensduur van de woning absoluut meerdere keren vervangen worden. Het is nog maar de vraag of de volgende generatie exact zelfde vorm en afwerking zal heben als wat je nu koopt, waardoor het na vervanging mogelijk een stuk lelijker lijkt dan wanneer je gewoon reguliere APs op de muur hangt.
Bedankt, mijn voorkeur gaat voor nu ook uit naar AP i.p.v. In-Wall units.

---------------------------------------------------

Tot slot, hierbij een bijgewerkte tekening met daarop de bovengenoemde wijzigingen.
Wat raden jullie aan qua positie van het AP op de begaande grond: optie A, B of een andere locatie?
Andere tips of verbeterpunten zijn uiteraard ook gewoon welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKRQQE4Rr_LusdBvpX94sForKCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HemDgJWCdXk6vNgekSvIm56W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Romundoo op 30-05-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Romundoo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor de toelichting. De samenwerking tussen de verschillende AP is uiteraard een must!

Wat betreft de locaties van de AP, ik heb geprobeerd om ze juist zo centraal mogelijk in de woning te positioneren. Om zo de WIFI-dekking over de gehele etage te verdelen.

Het toevoegen van een UTP-kabel aan beide zijde van de woonkamer zal ik meenemen.
Eveneens zal ik in slaapkamer 3 (werkkamer) linksboven een extra loze leiding met 2x UTP meenemen voor een printer.

Ik ben het met je eens dat een zo centraal mogelijke plaatsing het beste is.
Echter, dan hangt er zo'n AP in het zicht in je woonkamer of in de gang, dat vond ik niet echt nodig. Bij mij staat ie boven op de kast in de woonkamer (praktisch onzichtbaar, je ziet alleen de utp kabel achter de kast verdwijnen), en heb prima bereik.
Voor normale doeleinden heb ik dat centrale punt niet nodig en mijn vrouw gaat ook niet vrolijk worden als overal AP's in het zicht hangen. Maar dat is een afweging die je zelf het beste kunt maken.

Je kunt ook overwegen om 1 utp te laten trekken naar de slaap/werkkamer, en dan de printer aan te sluiten op je AP (mijne heeft een extra utp poort), of een switch op te hangen. Lijkt me goedkoper?

Ik heb dus alleen 3 AP's binnen hangen, maar in de tuin heb ik ook nog voldoende wifi bereik. In de schuur hangt een relais die ik via wifi kan bedienen, dat werkt in de praktijk prima. Ook kan ik gewoon muziek streamen in de tuin. Alleen af en toe is de verbinding niet top, maar daarvoor ga ik geen apart AP buiten ophangen.
Maar dat is ook een afweging die je zelf moet maken, een utp kabel naar de schuur en daar een Outdoor AP werkt nog beter.
Dan weet ik niet of dat naadloos samenwerkt met de multi AP set van in huis, maar die opties bestaan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Romundoo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
[...]

[...]

Bedankt voor je reactie! Precies dat is ook mijn gedachte, liever nu iets meer geld uitgeven en het zo goed mogelijk doen dan achteraf spijt hebben.

Wat betreft de tuin, ik overweeg een loze leiding in de achtergevel te plaatsen (onder maaiveld) en hierdoor 1 a 2 UTP grondkabels te leggen naar het schuurtje achterin de tuin. Dit ook met het oog op een slimme lader voor de elektrische auto. In of aan de het schuurtje kan ik dan ook een AP plaatsen t.b.v. wifi in de tuin.

De indeling van de meterkast is mij tot op heden niet duidelijk. Als ik de afmetingen van meterkast digitaal inmeet kom ik op circa 90 x 40 centimeter. Wel weet ik dat de woning standaard is voorzien van een huisaansluiting van 3x25 Ampère en dat de meterkast standaard ruimte heeft voor 12 groepen, waarvan een groot aantal in de basis in gebruik zijn. Verder heb ik geen nadere informatie hierover ontvangen. Ik zal het door jou aangedragen topic even opzoeken en bekijken ter inspiratie!

Ook bedankt voor de tip t.a.v. het providermodem. Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat.

Mijn nieuwe keukeninrichting (vaatwasser, oven, combi oven/magnetron) bevat inderdaad Home Connect. Dit werkt volgens mij op WIFI en niet bedraad. Dus hiervoor is een goede dekking van het draadloos netwerk gewenst, maar een aparte bedrade aansluiting lijkt mij niet benodigd in de keuken.

[...]

Bedankt voor je toelichting. Mijn voorkeur gaat dan uit naar multi-ap set!

[...]

Helemaal eens! De vraag staat nogmaals uit bij de bouwer, ondanks dat ik dit al eerdere tijdens het kopers adviesgesprek had ik nagevraagd.

Wat bedoel je met 2 AP's zo dicht bij elkaar? Zie je hier nu in de huidige positionering van de AP problemen in?

[...]

Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik zelf meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat (zo hoog mogelijk). Van het provider modem in de meterkast zet ik dan de WIFI uit.

[...]

Bedankt, mijn voorkeur gaat voor nu ook uit naar AP i.p.v. In-Wall units.

---------------------------------------------------

Tot slot, hierbij een bijgewerkte tekening met daarop de bovengenoemde wijzigingen.
Wat raden jullie aan qua positie van het AP op de begaande grond: optie A, B of een andere locatie?
Andere tips of verbeterpunten zijn uiteraard ook gewoon welkom :)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTnuPVDhi9ad7Xy_Ut9G1ByZy6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oCENiaLCM8CdbUBK3giIP7DC.png?f=user_large

Mijn 2 cents, plaats het AP bij optie C tegen de muur of is er een reden waarom dit niet kan?

Heb héél veel zakelijke site-surveys gedaan en optie A en B zijn in mijn ogen totaal niet logisch zoals ik het vanaf de tekening kan beoordelen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
roltor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Ik ben het met je eens dat een zo centraal mogelijke plaatsing het beste is.
Echter, dan hangt er zo'n AP in het zicht in je woonkamer of in de gang, dat vond ik niet echt nodig. Bij mij staat ie boven op de kast in de woonkamer (praktisch onzichtbaar, je ziet alleen de utp kabel achter de kast verdwijnen), en heb prima bereik.
Voor normale doeleinden heb ik dat centrale punt niet nodig en mijn vrouw gaat ook niet vrolijk worden als overal AP's in het zicht hangen. Maar dat is een afweging die je zelf het beste kunt maken.

Je kunt ook overwegen om 1 utp te laten trekken naar de slaap/werkkamer, en dan de printer aan te sluiten op je AP (mijne heeft een extra utp poort), of een switch op te hangen. Lijkt me goedkoper?

Ik heb dus alleen 3 AP's binnen hangen, maar in de tuin heb ik ook nog voldoende wifi bereik. In de schuur hangt een relais die ik via wifi kan bedienen, dat werkt in de praktijk prima. Ook kan ik gewoon muziek streamen in de tuin. Alleen af en toe is de verbinding niet top, maar daarvoor ga ik geen apart AP buiten ophangen.
Maar dat is ook een afweging die je zelf moet maken, een utp kabel naar de schuur en daar een Outdoor AP werkt nog beter.
Dan weet ik niet of dat naadloos samenwerkt met de multi AP set van in huis, maar die opties bestaan vast.
De plaatsing van het Access Point in de woonkamer is qua zicht inderdaad wel een dingetje, vooral bij de hierboven genoemde optie C. De andere opties (A en B ) vind ik qua positie en zicht zelf wel redelijk acceptabel. Op de overloop en de zolder maakt de locatie en het zicht mij wat minder uit.

Wat betreft de slaap/werkkamer is het inderdaad ook een optie om een switch toe te passen. Ik zal dit nog even overwegen.

Voor de tuin had ik het volgende in gedachten. Vanuit de achtergevel komen er straks twee loze leidingen uit in de tuin:
1. t.b.v. een aansluiting voor de elektrische auto op de berging
2. t.b.v. een UTP-kabel voor de slimme lader

De UTP-kabel voor de slimme lader overweeg ik in de berging te gaan splitsen. Dan heb ik de mogelijkheid om later nog een Outdoor AP te plaatsen en/of IP-camera gericht op de parkeervakken.
Gekkenhuis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:25:
[...]

[Afbeelding]

Mijn 2 cents, plaats het AP bij optie C tegen de muur of is er een reden waarom dit niet kan?

Heb héél veel zakelijke site-surveys gedaan en optie A en B zijn in mijn ogen totaal niet logisch zoals ik het vanaf de tekening kan beoordelen.
Bedankt voor je reactie, qua centrale positie in de woonkamer ben ik het met je eens dat dit denk de beste optie aan wand is. Het plafond kan echt niet, zie de onderstaande reactie vanuit de bouwer. Het nadeel van deze positie is het zicht/zichtbaarheid in de woonkamer. Zie jij nog andere mogelijkheden die dan wellicht iets minder zijn, maar nog steeds heel goed en wat "minder zichtbaar" zijn in de woonkamer?

---------------------------
Tot slot nog de reactie van de bouwer op het missen van de optie “loze leiding in plafond t.b.v. AP" in de meer- en minderwerkopties.

"Wij plaatsen geen loze leidingen in het plafond en kunnen dit ook niet toevoegen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Romundoo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:37:
[...]

De plaatsing van het Access Point in de woonkamer is qua zicht inderdaad wel een dingetje, vooral bij de hierboven genoemde optie C. De andere opties (A en B ) vind ik qua positie en zicht zelf wel redelijk acceptabel. Op de overloop en de zolder maakt de locatie en het zicht mij wat minder uit.

Wat betreft de slaap/werkkamer is het inderdaad ook een optie om een switch toe te passen. Ik zal dit nog even overwegen.

Voor de tuin had ik het volgende in gedachten. Vanuit de achtergevel komen er straks twee loze leidingen uit in de tuin:
1. t.b.v. een aansluiting voor de elektrische auto op de berging
2. t.b.v. een UTP-kabel voor de slimme lader

De UTP-kabel voor de slimme lader overweeg ik in de berging te gaan splitsen. Dan heb ik de mogelijkheid om later nog een Outdoor AP te plaatsen en/of IP-camera gericht op de parkeervakken.

[...]

Bedankt voor je reactie, qua centrale positie in de woonkamer ben ik het met je eens dat dit denk de beste optie aan wand is. Het plafond kan echt niet, zie de onderstaande reactie vanuit de bouwer. Het nadeel van deze positie is het zicht/zichtbaarheid in de woonkamer. Zie jij nog andere mogelijkheden die dan wellicht iets minder zijn, maar nog steeds heel goed en wat "minder zichtbaar" zijn in de woonkamer?

---------------------------
Tot slot nog de reactie van de bouwer op het missen van de optie “loze leiding in plafond t.b.v. AP" in de meer- en minderwerkopties.

"Wij plaatsen geen loze leidingen in het plafond en kunnen dit ook niet toevoegen"
Een In-wall van Ubiquiti?

https://eu.store.ui.com/e...unifi-wifi-inwall-compact

En owja, ik zou er dan wel alles van nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Gekkenhuis schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Een In-wall van Ubiquiti?

https://eu.store.ui.com/e...unifi-wifi-inwall-compact

En owja, ik zou er dan wel alles van nemen ;)
En dan op dezelfde positie, maar dan op de standaard hoogte van de WCD (300 +)?

Voor de set-up denk ik nu aan:
- Woonkamer: uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall
- Overloop: uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro
- Zolder: uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro

Ik heb de tekening weer even bijgewerkt met de laatste stand van zaken ter verduidelijking (zie onderstaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h-8YTN79Z71dKvZOPbQAzH6ho0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT36NeGJuOWH834xXcnhslZt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Enigzins oftopic maar wanneer komen ze met een geintegreerde AP rookmelder lijkt mij een fijne combi, en die rookmelder is verplicht dus die heeft de WAF al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Romundoo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:18:
[...]

En dan op dezelfde positie, maar dan op de standaard hoogte van de WCD (300 +)?

Voor de set-up denk ik nu aan:

Ik heb de tekening weer even bijgewerkt met de laatste stand van zaken ter verduidelijking (zie onderstaand)

[Afbeelding]
Dat ligt eraan. Waar komt bijvoorbeeld de tv te staan/hangen/whatever?
De In-wall heeft namelijk ook een 4-poorts switch, ga je die (daarvoor) gebruiken dan zou ik zorgen dat die een beetje in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Frogmen schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:26:
Enigzins oftopic maar wanneer komen ze met een geintegreerde AP rookmelder lijkt mij een fijne combi, en die rookmelder is verplicht dus die heeft de WAF al.
Ik ga het je nog mooier vertellen, de rookmelders zitten dus wel aan het plafond...
Deze zitten in hal, overloop en in het trapgat naar zolder (deze wellicht wel op de wand).
Gekkenhuis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Dat ligt eraan. Waar komt bijvoorbeeld de tv te staan/hangen/whatever?
De In-wall heeft namelijk ook een 4-poorts switch, ga je die (daarvoor) gebruiken dan zou ik zorgen dat die een beetje in de buurt zit.
De TV komt rechtsboven (zie blauwe vlak) op een gesloten tv meubel te staan of erboven te hangen.
Maar daar heb ik al een aparte loze leiding.

Waar ik nu de loze leiding voor het AP in de woonkamer heb ingetekend komt de eettafel ongeveer. Die komt mogelijk tegen de muur te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goGhjLDhREw87Lp0iQXjLYAHeRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FeOokfbVHWVFM5Nn7mTqh3A4.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Het is goed dat je een zorvuldig plan maakt, maar access points op hoogte in het zicht zijn absoluut niet nodig. Ik heb zelf een nieuwbouwwoning en ik heb 2 AP's in kastjes staan (niet centraal). Hiermee haal ik eenvoudig 500mbit/s op de verdiepingen waar de AP's staan. 1 AP per verdieping is echt wel voldoende. Persoonlijk gruwel ik echt van die witte schotels aan het plafond of aan de muur alsof ik op een kantoor ben. Lelijk (subjectief) en onnodig.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoC op 06-06-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:44:
Het is goed dat je een zorvuldig plan maakt, maar access points op hoogte in het zicht zijn absoluut niet nodig. Ik heb zelf een nieuwbouwwoning en ik heb 2 AP's in kastjes staan (niet centraal). Hiermee haal ik eenvoudig 500mbit/s op de verdiepingen waar de AP's staan. 1 AP per verdieping is echt wel voldoende. Persoonlijk gruwel ik echt van die witte schotels aan het plafond of aan de muur alsof ik op een kantoor ben. Lelijk (subjectief) en onnodig.
N=1

Bij jou gaat het goed. Op basis daarvan kun je stellen dat er situaties zijn waarin je ze kunt verstoppen. Je kunt absoluut niet stellen dat het dus altijd zo gaat werken.

Best practices zijn goed gedocumenteerd en eenvoudig:
Install your access points in a central location away from any corners, walls, or other physical obstructions to provide maximum signal coverage.
Install your access points in a high location to provide the overall best signal strength reception and performance for your wireless network.
Bron: https://www.watchguard.co...ractices_ap_planning.html
The optimal height for a Wi-Fi access point (AP) depends on several factors [...] However, as a general rule, placing the Wi-Fi access point at a height of 6 to 8 feet (1.8 to 2.4 meters) from the floor can help improve signal coverage and reduce interference.
Bron: https://www.cablify.ca/wi...placement-best-practices/

Dit wordt ook in CWDP-304 (Certified Wireless Design Professional) aangeleerd. It's literally in the book.

Nu, dit is best practice, het staat je voor thuisgebruik vrij om ervan af te wijken. Soms gaat dat goed. Soms niet. Maar ga niet doen alsof omdat het bij jou toevallig zo werkt iedere richtlijn onzinnig zou zijn. Wil je zo'n uitspraak doen, dan mag je dat een stuk beter onderbouwen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:58:
[...]

N=1

Bij jou gaat het goed. Op basis daarvan kun je stellen dat er situaties zijn waarin je ze kunt verstoppen. Je kunt absoluut niet stellen dat het dus altijd zo gaat werken.

Best practices zijn goed gedocumenteerd en eenvoudig:

[...]

Bron: https://www.watchguard.co...ractices_ap_planning.html

[...]

Bron: https://www.cablify.ca/wi...placement-best-practices/

Dit wordt ook in CWDP-403 (Certified Wireless Design Professional) aangeleerd. It's literally in the book.

Nu, dit is best practice, het staat je voor thuisgebruik vrij om ervan af te wijken. Soms gaat dat goed. Soms niet. Maar ga niet doen alsof omdat het bij jou toevallig zo werkt iedere richtlijn onzinnig zou zijn. Wil je zo'n uitspraak doen, dan mag je dat een stuk beter onderbouwen.
Natuurlijk zijn dat best practices, maar het oog wil ook wat toch :) ? Ik neem aan dat ze geen esthetische afwegingen doceren in CWDP-403. Een gat in je muur op een zichtbare positie vind ik een erg groot offer voor iets dat niet nodig is.

Overigen is N=1 anekdotisch prima in een topic met veelal N=0-ervaringen. Mocht er iemand in dit topic zijn die ook in een nieuwbouwhuis woont en een andere ervaring heeft dan ik hoor dat ik dat graag, vooralsnog heb ik nog nooit een verhaal op Tweakers gelezen die tegen mijn eigen evaring ingaat. En ik kom hier toch al 20 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoC op 06-06-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 is ook een leuk topic om inspiratie op te doen. Rechtsboven even kiezen voor de plaatjes-only mode en dan lekker plaatjes kijken :9

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Natuurlijk zijn dat best practices, maar het oog wil ook wat toch :) ? Ik neem aan dat ze geen esthetische afwegingen doceren in CWDP-403. Een gat in je muur op een zichtbare positie vind ik een erg groot offer voor iets wat waarschijnlijk niet nodig is.
Jazeker, esthetic constraints komen letterlijk voorbij. Maar het zijn - net zoals dingen als budget - constraints, dingen die je design beperken, maar niet afdoen aan technische eisen die gesteld worden aan de oplossing.

Mocht het niet mogelijk zijn om aan de technische eisen te voldoen binnen de constraints, dan moet je de opdracht teruggeven aan opdrachtgever. Ben je die zelf, dan moet je keuzes gaan maken.

Best practices zeggen niets minder dan dat je eerder voor dergelijke lastige keuzes gaat komen als je je AP's wegstopt, niet meer en niet minder. Dat blijft waar of jij geluk gehad hebt of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Jazeker, esthetic constraints komen letterlijk voorbij. Maar het zijn - net zoals dingen als budget - constraints, dingen die je design beperken, maar niet afdoen aan technische eisen die gesteld worden aan de oplossing.

Mocht het niet mogelijk zijn om aan de technische eisen te voldoen binnen de constraints, dan moet je de opdracht teruggeven aan opdrachtgever. Ben je die zelf, dan moet je keuzes gaan maken.

Best practices zeggen niets minder dan dat je eerder voor dergelijke lastige keuzes gaat komen als je je AP's wegstopt, niet meer en niet minder. Dat blijft waar of jij geluk gehad hebt of niet.
Waarom denk je dat ik geluk gehad heb? Omdat ik uitvoerig onderzoek gedaan heb en mijn persoonlijke bevindingen niet overeenkomen met jouw wereldbeeld ben ik maar wat aan het aanklooien? :S

Een gat in je muur op een zichtbare positie aanbevelen omdat het in een boekje staat: weerzinwekkend 8)7 . Maar goed, ieder z'n ding.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 06-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

ThinkPad schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:09:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 is ook een leuk topic om inspiratie op te doen. Rechtsboven even kiezen voor de plaatjes-only mode en dan lekker plaatjes kijken :9
Nooit geweten dat die knop er is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:19:
[...]
Waarom denk je dat ik geluk gehad heb? Omdat ik uitvoerig onderzoek gedaan heb en mijn persoonlijke bevindingen niet overeenkomen met jouw wereldbeeld ben ik maar wat aan het aanklooien? :S
Nee. Jij hebt geluk omdat je in een woning zit waar dit goed gaat.

Mijn probleem is met jouw generieke uitspraak:
maar access points op hoogte in het zicht zijn absoluut niet nodig.
Bij jou niet. Bij anderen zal dat - ook als ze zorgvuldig onderzoek gedaan hebben - niet altijd goed gaan. Dus door het zo te stellen alsof dit - absoluut - altijd op zou gaan geef je slecht advies dat bij anderen tot teleurstelling kan leiden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Nee. Jij hebt geluk omdat je in een woning zit waar dit goed gaat.

Mijn probleem is met jouw generieke uitspraak:

[...]

Bij jou niet. Bij anderen zal dat - ook als ze zorgvuldig onderzoek gedaan hebben - niet altijd goed gaan. Dus door het zo te stellen alsof dit - absoluut - altijd op zou gaan geef je slecht advies dat bij anderen tot teleurstelling kan leiden.
Allereerst heb ik helemaal geen geluk. Mijn huis is een relatief doorsnee nieuwbouwwoning zonder bijzondere eigenschappen die ten gunste zouden komen van de wifiverbinding. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan en meer loze leidingen en netwerkaansluitingen geplaatst in mijn huis dan nodig. Dat is verstandig en daar ga ik helemaal niet tegenin.

Waar ik wel tegenin ga, is dat een access point op een hoge zichtbare positie noodzakelijk zou zijn voor een goede wifiverbinding. Helemaal omdat esthetische kosten snel aan de kant geschoven worden op Tweakers. Uit mijn eigen ervaring blijkt zo'n AP ook helemaal niet nodig, en ik heb ook nog nooit gehoord van een situatie waar dat dé uitweg bleek te zijn. The burden of proof is on you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Interessante discussie! Maar even terugkomend op mijn vraag:

Op dit moment zijn wij bezig met de afbouwkeuzes voor onze nieuwbouwwoning.
Een belangrijk item hierbij is het creëren van een goed vast en draadloos netwerk voor thuiswerken, streamen en wat gamen.

Op basis van diverse adviezen in o.a. dit topic is de status nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-F70JSvU9hrMOceBwcsGDhe4xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZKcfB7C7rZdAjJPDBM3NB6i.png?f=fotoalbum_large

Locaties access points (AP):
Wat betreft de locaties van de AP, ik heb geprobeerd om ze zo centraal mogelijk in de woning te positioneren. Om zo de WIFI-dekking over de gehele etage te verdelen. Een hoge plaatsing van het AP in de woonkamer is qua zicht wel een dingetje, daarom denk ik nu aan een Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall op de hoogte van de WCD 300 + (naast de aanwezige wandcontactdoos). Op de overloop en de zolder is de locatie i.c.m. het zicht wat minder relevant, hier denk ik nu aan de Ubiquiti UniFi 6 Pro (zo hoog mogelijk op de wand).

Internet in de tuin:
1. t.b.v. een aansluiting voor de elektrische auto op de berging (diameter 25 mm)
2. t.b.v. een UTP-kabel voor de slimme lader (diameter 19 mm)

IP-camera:
Voor de voorzijde van de woning denk ik aan een Ring Video Doorbell Pro 2 Wired.
Voor de achterzijde van de woning (achtergevel) heb ik nog geen specifieke IP-camera in gedachten, ook de plaatsingshoogte van de loze leiding is nog niet bepaald.
De IP-camera op de berging en gericht op het parkeervak is eventueel nog een extra optie voor later. Deze kan dan vanuit de berging worden aangesloten.

Openstaande vragen:
- Hebben jullie nog verdere tips of zaken die beter kunnen?
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een AP? En wat bevelen jullie aan?
- Welke ander items heb ik nog nodig (patchpanel, switch?) en kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
De deadline van de afbouw komt steeds dichterbij. Zijn er nog tips of aanvullingen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanDH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:37
Het lijkt erop dat we betrokken zijn bij hetzelfde project, gelet op de bouwtekeningen en de sluitingsdatum voor de afbouwkeuzes.

Wat betreft de AP's, heb ik enkele ideeën. In de woonkamer ben ik van plan om een AP aan te sluiten in de linkerbovenhoek aan de tuinzijde, waar reeds een voorziening (loze leiding) aanwezig is. Aangezien ik heb gekozen voor een uitbouw, komt er ook een AP in de gang, om zo de hele begane grond van wifi te voorzien.

Op de eerste verdieping is er een extra loze leiding in de lepe hoek van de trap, op een hoogte van 2400mm. Hier zal ik een AP installeren. Daarnaast gaan we Slaapkamer 1 gebruiken als studeer-/logeerkamer, en daar zal ik een extra AP installeren bij de bestaande loze leiding.

Voor de zolder heb ik op dit moment geen AP gepland, maar ik heb hier wel een extra leiding voor laten aanleggen met het oog op toekomstige behoeften.

Bedankt voor je suggestie voor de tuin. Daar ben ik nog aan het overwegen wat de beste aanpak zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
DaanDH schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:26:
Het lijkt erop dat we betrokken zijn bij hetzelfde project, gelet op de bouwtekeningen en de sluitingsdatum voor de afbouwkeuzes.

Wat betreft de AP's, heb ik enkele ideeën. In de woonkamer ben ik van plan om een AP aan te sluiten in de linkerbovenhoek aan de tuinzijde, waar reeds een voorziening (loze leiding) aanwezig is. Aangezien ik heb gekozen voor een uitbouw, komt er ook een AP in de gang, om zo de hele begane grond van wifi te voorzien.

Op de eerste verdieping is er een extra loze leiding in de lepe hoek van de trap, op een hoogte van 2400mm. Hier zal ik een AP installeren. Daarnaast gaan we Slaapkamer 1 gebruiken als studeer-/logeerkamer, en daar zal ik een extra AP installeren bij de bestaande loze leiding.

Voor de zolder heb ik op dit moment geen AP gepland, maar ik heb hier wel een extra leiding voor laten aanleggen met het oog op toekomstige behoeften.

Bedankt voor je suggestie voor de tuin. Daar ben ik nog aan het overwegen wat de beste aanpak zou zijn.
Wat toevallig, leuk! Ik stuur je even een privébericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Ik heb bovenstaande reacties niet gelezen maar als jouw huis nog in aanbouw is dan zou ik op elke verdieping, bij voorkeur op de gangen, een centraaldoos (laten) plaatsen in het plafond. Vanuit daar laat je een loze leiding (19mm) naar de meterkast leggen of je verbindt ze met elkaar en legt een leiding van de dichtstbijzijnde, gezien vanaf de meterkast een leiding naar de meterkast.
Dan kun je met één enkele kabel per AP de hele verdieping bestrijken met internet. Gebruik je er een met POE.

Qua leidingen in de muur. Zorg dat je voldoende aansluitingen hebt bij je TV en plaats aan de OVERZIJDE van de wand ook dezelfde aansluitingen. Die kun je laten wegstucen en later gebruiken als je besluit je woonkamer anders in te richten.

Achter de TV zou ik twee dozen plaatsen (1.05 hoogte), een met een stopcontact en een verbind je met een 40mm buis naar een doos op (30cm hoogte). Zo kun je je HDMI etc. altijd door de muur laten gaan ipv er overheen.

Op de slaapkamers kun je hetzelfde doen maar dan hang je de dozen achter de TV op 1.40 hoogte.

Ik heb een foto van wat ik bedoel erbij gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeayJWyb2AiNoXTJqPmLe1AQ524=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuRR1MENilcST6yxT3slIfoP.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik de AP aan de muur gehangen en dat vind ik eigenlijk zonde van de ruimte dus als ik opnieuw zou moeten bouwen zou ik ze in het plafond maken. Verder heb ik een patchkast die in een technische ruimte komt te hangen. Ik heb overal CAT6 aansluitingen. Camera's draaien op CAT5e en naar de meterkast en naar de meterkast in de garage heb ik een CAT6e FTP kabel liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3hPJqXKSw34onkFr-fQXqYo_pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KbqbvokeVuBx3g2YJtpEvH0.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1