roltor schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:07:
[...]
Ik gebruik de deco mesh wifi systemen inderdaad als AP. Het voordeel hierbij is dat ze samenwerken, alledrie hetzelfde netwerk uitzenden en mijn apparaten automatisch overstappen op bijvoorbeeld het AP op zolder als ik van de woonkamer naar zolder ga.
Qua locatie zou ik niet te moeilijk doen met hoog aan de muur, ik heb beneden bij de tv een AP neergezet, op de slaapkamer in de vensterbank en op zolder op de grond. Werkt super.
Ik heb geen AP hoog aan de muur in het zicht, gewoon 1 per verdieping. Dat werkt vast beter, maar heb je dat echt nodig? Wat ga je doen, beetje streamen op je telefoon, gamen op je laptop? Kan allemaal prima lijkt me.
Binnenwandjes zijn toch vaak van gipsblokken, dan komt het signaal wel overal.
Ik zou gewoon je AP neerzetten bij je bekabelde apparaten, dan heb je aan 1 utp aansluiting in de muur genoeg, ipv 2. Bespaart toch redelijk wat geld lijkt me.
Overigens ook handig om in je woonkamer aan beide kanten utp te hebben, dan kun je kiezen waar je de tv neerzet.
Dus in de woonkamer aan beide kanten, op iedere slaapkamer en op zolder aan beide kanten, dan heb je die hoge m.i. niet nodig.
Bedankt voor de toelichting. De samenwerking tussen de verschillende AP is uiteraard een must!
Wat betreft de locaties van de AP, ik heb geprobeerd om ze juist zo centraal mogelijk in de woning te positioneren. Om zo de WIFI-dekking over de gehele etage te verdelen.
Het toevoegen van een UTP-kabel aan beide zijde van de woonkamer zal ik meenemen.
Eveneens zal ik in slaapkamer 3 (werkkamer) linksboven een extra loze leiding met 2x UTP meenemen voor een printer.
Tot slot, wat bedoelde je met een wifi relais in het schuurtje?
Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:45:
Plaatsing van AP's op een optimale lokatie is altijd aan te raden. Goede WiFi dekking wordt alleen maar belangrijker aangezien er steeds meer wifi apparaten bijkomen. WiFi is een blijvertje, het gaat nooit meer weg, en nu heb je de kans om het goed te doen. En met home automation is goede WiFi ook een fundament.
Het feit dat het bij een ander 'wel goed gaat zo met een ap in een hoekje' zou mij er niet van weerhouden om toch voor de ideale lokatie te gaan bij nieuwbouw. Je hebt maar 1 kans om het goed te doen en jou eigen voorstel is wat dat betreft al heel goed.
Een nieuwbouwhuis is supergoed (thermisch) geïsoleerd, maar vrijwel altijd betekent dat de WiFi ontvangst in de tuin vrijwel nul is. Een extra AP buiten aan de gevel of aan de schuur is dan ook aan te raden. Wederom bedraad aangesloten.
Hoe komt de indeling van de meterkast er uit te zien? Hoe diep is je meterkast dan met name? Kan je daar straks netjes al je netwerkspullen in kwijt? Er is een heel topic waar tweakers hun meterkast met netwerkspullen showen, daar kan je ook nog terecht voor inspiratie op dat punt.
En het providermodem in de meterkast is een goed plan, zet dan wel de WiFi daarvan uit en plaats zoals je zelf al voorstelt centraal een AP op de bg, liefst weer zo hoog mogelijk en centraal in de ruimte.
Veel internet in de keuken vroeg je je af, als je je nieuwe keuken gaat aanschaffen zal je zien dat een oven, vaatwasser en de rest zo allemaal WiFi hebben tegenwoordig.
Je bent al een heel eind op weg, succes met alles in het nieuwe huis.
Bedankt voor je reactie! Precies dat is ook mijn gedachte, liever nu iets meer geld uitgeven en het zo goed mogelijk doen dan achteraf spijt hebben.
Wat betreft de tuin, ik overweeg een loze leiding in de achtergevel te plaatsen (onder maaiveld) en hierdoor 1 a 2 UTP grondkabels te leggen naar het schuurtje achterin de tuin. Dit ook met het oog op een slimme lader voor de elektrische auto. In of aan de het schuurtje kan ik dan ook een AP plaatsen t.b.v. wifi in de tuin.
De indeling van de meterkast is mij tot op heden niet duidelijk. Als ik de afmetingen van meterkast digitaal inmeet kom ik op circa 90 x 40 centimeter. Wel weet ik dat de woning standaard is voorzien van een huisaansluiting van 3x25 Ampère en dat de meterkast standaard ruimte heeft voor 12 groepen, waarvan een groot aantal in de basis in gebruik zijn. Verder heb ik geen nadere informatie hierover ontvangen. Ik zal het door jou aangedragen topic even opzoeken en bekijken ter inspiratie!
Ook bedankt voor de tip t.a.v. het providermodem. Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat.
Mijn nieuwe keukeninrichting (vaatwasser, oven, combi oven/magnetron) bevat inderdaad Home Connect. Dit werkt volgens mij op WIFI en niet bedraad. Dus hiervoor is een goede dekking van het draadloos netwerk gewenst, maar een aparte bedrade aansluiting lijkt mij niet benodigd in de keuken.
laurens0619 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:51:
[...]
Ja/Nee
Je kunt kiezen voor 3 losse accesspoints (Die je dus ook los beheert en configureert) of een multi-ap set waarin je de configuratie op 1 centrale plek doet (lokale of cloud controller).
In de prosumer lijn kom je dan snel op een Aruba Instant On, TPLink Omada of Ubiquiti Unifi uit.
In de consumenten lijn kom je dan uit op bv een asus AImesh, Linksys Velop of TPLink Deco of Superwifi2 icm KPN Experiabox.
In de consumentenlijn zijn multi-ap setjes alleen als mesh te krijgen.
En niet te vergeten, een DEco x50 kost je 200 euro voro 3 accesspoints. DAt is 66 euro per wifi 6 accesspoint wat geen gekke prijs is.
Als je KPN hebt met een experiabox in het midden van je woonkamer dan is dat vaak ook een goed idee om daar 2 superwifi2 nodes aan toe te voegen (krijg je soms zelfs van je provider)
Bedankt voor je toelichting. Mijn voorkeur gaat dan uit naar multi-ap set!
Montaner schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Daarom ook zo fijn dat er vanuit de bouw wordt nagedacht hierover.. zoals geen (loze) leiding mogen laten aanbrengen in het plafond. Hier zouden toch ook regels voor moeten komen wat de vrijheid voor de consument wat groter maakt.
TS, is het niet mogelijk dat ze een bedrade leiding in het plafond aanbrengen (uiteraard wel duurder)? Ik heb er wel spijt van eigenlijk, doordat ik het op een kamer heb moeten laten uitkomen is de ontvangst niet gelijk over de verdieping heen.. en 2 AP's zo dicht bij elkaar zorgt er geheid voor dat mobiele apparten niet goed overschakelen.
Helemaal eens! De vraag staat nogmaals uit bij de bouwer, ondanks dat ik dit al eerdere tijdens het kopers adviesgesprek had ik nagevraagd.
Wat bedoel je met 2 AP's zo dicht bij elkaar? Zie je hier nu in de huidige positionering van de AP problemen in?
Skynett schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:08:
[...]
Als er veel tussenmuren op een etage zijn en centrale plaatsing van een AP niet mogelijk is, en je zou er 2 moeten plaatsen om de ontvangst overal goed te krijgen, plaats ze dan liefst zo ver mogelijk uit elkaar, zeg in de 2 hoeken die het verst uit elkaar liggen. Zoiets kom je op de bg ook wel tegen, providermodem met WiFi (van KPN) in de meterkast aan de voorkant van het huis en dan provider AP bedraad in de huiskamer aan de andere kant. Dat zijn goede alternatieven indien centrale plaatsing echt niet kan.
Wat is wat jou betreft de meest logische locatie van het AP in de woonkamer? Hiervoor zie ik zelf meerdere opties zoals op de wand van de kast of in de keuken boven de thermostaat (zo hoog mogelijk). Van het provider modem in de meterkast zet ik dan de WIFI uit.
dion_b schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:04:
[...]
In-Wall zou ik juist afraden. Klinkt mooi, maar het is allereerst altijd een compromis mbt antennes (die wil je niet in of plat tegen de muur) waardoor je sneller meer AP's nodig hebt en practisch/estetich moet je verder vooruit kijken: de AP's geen over de levensduur van de woning absoluut meerdere keren vervangen worden. Het is nog maar de vraag of de volgende generatie exact zelfde vorm en afwerking zal heben als wat je nu koopt, waardoor het na vervanging mogelijk een stuk lelijker lijkt dan wanneer je gewoon reguliere APs op de muur hangt.
Bedankt, mijn voorkeur gaat voor nu ook uit naar AP i.p.v. In-Wall units.
---------------------------------------------------
Tot slot, hierbij een bijgewerkte tekening met daarop de bovengenoemde wijzigingen.
Wat raden jullie aan qua positie van het AP op de begaande grond: optie A, B of een andere locatie?
Andere tips of verbeterpunten zijn uiteraard ook gewoon welkom
[
Voor 3% gewijzigd door
Romundoo op 30-05-2023 14:51
]