Belasting netwerk stoort IPTV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:10
Iets waar ik al langer last van heb, maar steeds meer begint te storen en dus wil oplossen: als ik mijn netwerk belast, gaat de TV storen

Met belasten van mijn netwerk bedoel ik dat als ik een (groot) bestand kopieer van bijvoorbeeld mijn server naar mijn laptop. Dan zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--rLiDZ8VP2j_z6og74e2Pmi-fU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/DzA1CafH8s91Lpvdw6L1gxFW.gif?f=user_large

Kort overzicht netwerk:
* Router: Draytek Vigor2135VAC
* Switch: DrayTek VigorSwitch G2280x
* IPTV heeft 'eigen' kabel rechtstreeks vanuit de router
* Switch heeft 'eigen' kabel rechtstreeks vanuit de router, rest van het bedrade netwerk loopt dus via de switch.
* T-mobile glas, 1Gb verbinding
* Server voor centrale data opslag (hangt dus bekabeld achter de switch)

Testjes:
* Als ik een groot bestand (zeg 5GB) kopieer van de server naar de laptop (draadloos), stoort de TV wel.
* Als ik een groot bestand (zeg 5GB) kopieer van de server naar de werk-pc (bedraad), stoort de TV wel.
* Als ik op de server (bedraad) een speedtest doe, trekt ie de verbinding vol tot ca 970Mbps, maar stoort de TV niet.
* Als ik op de laptop (draadloos) een speedtest doe, haalt deze ca 300Mbps (beperking wifi ontvanger denk ik zo), en stoort de TV niet.
* Als ik een groot bestand download (draad of draadloos), stoort de TV niet.
* Als 1 van mijn beveiligingscamera's begint met opnemen (op de server, bedraad), stoort de TV heel even. Dat gebeurt best vaak. Getest door ze uit te zetten, en dan vind er geen storing plaats.
* Als ik een (groot) bestand ga uitpakken op de server, stoort de TV wel.

Dus het lijkt vooral veroorzaakt te worden door bestands- / dataoverdracht over het interne netwerk. Want met downloaden of speedtest gebeurt het niet. Maar ook bij het uitpakken van een groot bestand dus, terwijl dat gewoon op de server gebeurt en dat niet naar een andere apparaat in het netwerk wordt verplaatst :?

Dus ik vind het lastig om er een vinger op te leggen waar dit aan kan liggen.
Heb QoS voorbij zien komen, zowel router als switch hebben dit, al heb ik (nog) niet kunnen ontdekken dat ik het in de router per poort kan instellen. Maar goed, met een speedtest of downloaden waarbij ik de verbinding vol trek heb ik geen last...

Iemand een idee?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
Zelf geen TMobile tv dus weet niet of ze multicast gebruiken. Wellicht daarnaar kijken. Staat dat aan voor het vlan wat je gebruikt op de Switch?

Anders omzeilen door je tv box direct op je modem aan te sluiten.

Nvm ik lees dat je IPTV reeds op je router zit...

Andere rare vraag dan, kan het zijn dat het niet in de netwerkverbinding zit maar in de HDMI oid? Testen door de tv te pauzeren?

[ Voor 31% gewijzigd door MasterM op 23-05-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:07
Speedtest draait, naar ik verwacht, in het RAM. De andere zaken spreken je opslag op de server aan. Gebruik je spinning disks of alleen SSD?

Het korte moment van storing als de camera's gaan opnemen doet mij denken dat het om een spinning disk gaat met een elektrisch probleem of een probleem in de voeding, zichtbaar gemaakt door de piekbelasting van de disk. Piekbelasting in de disk veroorzaakt door een flink op en neer bewegende kop welteverstaan. Zou ook verklaren waarom na start opname dat niet meer voorkomt; de kop beweegt langzaam vanwege het continue schrijven.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zou initieel zeggen dat data via je router blijft lopen, maar dat is makkelijk te zien in je switch (port ulitisation), maar je laatste punt ga ik toch mee met @Crahsystor dat het niet je netwerk maar je server is.

En als je 5GB kopieert van je laptop naar je PC, heb je dan ook storing?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MasterM schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:30:
Andere rare vraag dan, kan het zijn dat het niet in de netwerkverbinding zit maar in de HDMI oid? Testen door de tv te pauzeren?
Dat zou ik zeker even kunnen testen, al zal je verwachten dat de storing altijd moet optreden als er iets op het netwerk gebeurt. Maar dat is dus niet het geval lijkt...
Crahsystor schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:56:
Speedtest draait, naar ik verwacht, in het RAM. De andere zaken spreken je opslag op de server aan. Gebruik je spinning disks of alleen SSD?

Het korte moment van storing als de camera's gaan opnemen doet mij denken dat het om een spinning disk gaat met een elektrisch probleem of een probleem in de voeding, zichtbaar gemaakt door de piekbelasting van de disk. Piekbelasting in de disk veroorzaakt door een flink op en neer bewegende kop welteverstaan. Zou ook verklaren waarom na start opname dat niet meer voorkomt; de kop beweegt langzaam vanwege het continue schrijven.
Ik neig ook naar de server. Daar zitten 5 harde schijven in, en 2 ssd's.
De camera's hebben gezamenlijk één eigen harde schijf waarop de opnames terecht komen.
En als ik iets ga uitpakken op de server gaat de TV ook storen.
Maar toch begrijp ik niet waarom een belaste harde schijf dan storing geeft op het netwerk / TV? En hoe dat dan te voorkomen? Gekke gedachte misschien: Ferrietring op de netwerkkabel naar de TV?
De server staat in de meterkast (evenals de router / switch). Afstand naar de TV is hemelsbreed een meter of 10 denk ik. Qua kabel een stuk langer.
SinergyX schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 01:18:
Zou initieel zeggen dat data via je router blijft lopen, maar dat is makkelijk te zien in je switch (port ulitisation), maar je laatste punt ga ik toch mee met @Crahsystor dat het niet je netwerk maar je server is.

En als je 5GB kopieert van je laptop naar je PC, heb je dan ook storing?
Ik begrijp niet waarom er data over het netwerk zou moeten lopen als ik iets doe op de server zelf (bijvoorbeeld en bestand uitpakken). Ik zal eens opzoek gaan in de switch of ik iets kan vinden mbt port ulitisation. Groot bestand kopiëren vanaf laptop naar PC nog niet geprobeerd, zal ik (vanavond) ook eens doen, tevens ook vanaf laptop naar de server.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:41
Kan het ook een EMC probleem zijn in plaats van een netwerkprobleem?
Liggen er ergens (voedings)kabels tegen elkaar?
Kun je in de logs ergens corrupte ethernet frame counters zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
jeroen3 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:32:
Kan het ook een EMC probleem zijn in plaats van een netwerkprobleem?
Liggen er ergens (voedings)kabels tegen elkaar?
Kun je in de logs ergens corrupte ethernet frame counters zien?
Geen idee, het is natuurlijk wel een weerwar van kabels in de meterkast, zowel qua netwerk kabels als voedingskabels. Wel allemaal netjes weggewerkt. Op zich natuurlijk niet gek, zal vast de enige niet zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCK9vdLDVB08surizSANyGUkkBQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXKxiHXqJfwk5n6jyxBMd3WF.jpg?f=fotoalbum_medium
(server staat buiten beeld op de grond. Links onderin achter het kozijn zitten 2 stekkerblokken boven elkaar met alle voedingsadapters / stekkers)

Ik kan als ik mij niet vergis in de switch per poort een kabel-check doen volgens mij. In de router weet ik niet. Zal ik ook eens bekijken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12
Bij mij lopen 220V en UTP kabels in bundels naast elkaar, geen last van overspraak of zoiets dergelijks.
Welk type kabel heb je op je SFP poorten gebruikt? En is dat 1 of 10GbE ?

Op je switch kan je met monitoring wel uitvinden hoe je verkeer loopt, lijkt er idd wel op dat je data verkeer toch iets doet op je router.
Je kan QOS instellen op de switch, maar als IPTV allene over de router loopt heeft dat geen zin :-)

Als je IP camera een piekje geeft, is dat misschien ook gerouteerd verkeer. Heb je iets met een gateway of DNS ingesteld wat je nu parten speelt?

Ik zie wel hele dunne en platte UTP kabels lopen. Zelf slechte ervaringen mee.

[ Voor 27% gewijzigd door reinier68 op 23-05-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
reinier68 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:01:
Welk type kabel heb je op je SFP poorten gebruikt? En is dat 1 of 10GbE ?
Ik heb mijn server en werkpc boven verbonden met 10GbE (via de switch). Zitten Cat6 kabels tussen, en in de poorten van de switch 10G STP+ to RJ45 transceivers.
Rest van het netwerk is gewoon 1GbE.
Op je switch kan je met monitoring wel uitvinden hoe je verkeer loopt, lijkt er idd wel op dat je data verkeer toch iets doet op je router.
Je kan QOS instellen op de switch, maar als IPTV alleen over de router loopt heeft dat geen zin :-)
Ik ga proberen of daar iets kan zien vinden. QoS instellen leek mij eigenlijk ook niet mogelijk, omdat TV en netwerk dus beide op een andere poort in de router zitten.
Als je IP camera een piekje geeft, is dat misschien ook gerouteerd verkeer. Heb je iets met een gateway of DNS ingesteld wat je nu parten speelt?
Ik maak gebruikt van VLANs. De camera's (en andere IoT apparaten) zitten op een eigen VLAN, en de andere apparaten hebben ook een eigen VLAN. Echter kunnen ze dus wel beide praten met de server.
Verder heb ik Pi-Hole draaien. Al het verkeer, dus van alle VLAN's, loopt via de Pi-hole.
Ik zie wel hele dunne en platte UTP kabels lopen. Zelf slechte ervaringen mee.
Die zitten er pas ca 2-3 maanden. Daarvoor had ik het probleem ook al.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 23-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het enige consistente probleem in je tests is niet het netwerk, maar disk access op je server. Bij je andere tests van schrijven/lezen van je server, gaat dat naar harde schijf ook of SSD?

Maar vooral inderdaad eens kopieren van laptop naar vaste PC, en anders op je server uitpakken bij verschillende schijven, en kijken of je altijd zelfde resultaat hebt. Mijn gok gaat zijn EMC, maar voor oplossingen wil je eerst weten wat er precies mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sissors schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:20:
Het enige consistente probleem in je tests is niet het netwerk, maar disk access op je server. Bij je andere tests van schrijven/lezen van je server, gaat dat naar harde schijf ook of SSD?

Maar vooral inderdaad eens kopieren van laptop naar vaste PC, en anders op je server uitpakken bij verschillende schijven, en kijken of je altijd zelfde resultaat hebt. Mijn gok gaat zijn EMC, maar voor oplossingen wil je eerst weten wat er precies mis is.
Duidelijk. Ik ga vanavond eens extra tests doen mbt schrijven van bestanden tussen verschillende PC's.

Ik heb data zoals muziek / films op HDD's staan.
Maar ik heb documenten / foto's op een 4TB NVMe SSD staan.
De werk-pc boven heeft ook NVMe SSD. Ik zal eens proberen te schrijven tussen de SSD's, en tussen SSD en HDD. Eens kijken of daar verschillen in optreden qua storing in het tv signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 21:30
Ik heb het hier ook met TMT 100Mbit. Als ik de lijn voltrek, stopt IPTV er mee. Dus van buitenaf bestanden downloaden. Zyxel T54 hier eigen kabel voor IPTV op poort 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 09:23

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hoe zit bijvoorbeeld de TV (Decoder?) aangesloten? Direct op de G2280x? Zit deze in een uniek VLAN waar de IPTV (eigen) kabel ook in zit? Zitten hier nog switches tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MasterL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:51:
Hoe zit bijvoorbeeld de TV (Decoder?) aangesloten? Direct op de G2280x? Zit deze in een uniek VLAN waar de IPTV (eigen) kabel ook in zit? Zitten hier nog switches tussen?
Zoals in de TS staat, IPTV zit direct met eigen kabel aangesloten op een eigen poort in de router. Er zit alleen patchpaneel tussen. Dus Router => Patchpaneel => Decoder van T-mobile. Router is ingesteld voor IPTV op de betreffende poort.
En de rest van het netwerk zit Router => directe kabel naar de switch (dus niet via patchpaneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Ahh ja inderdaad heb het verkeerd begrepen, heb je al eens geprobeerd om de uplink (switch>router) eruit te trekken tijdens bijvoorbeeld een file transfer? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit soort traffic via de router loopt maargoed je weet het nooit. De G2280x heeft SNMP wel eens een (simpele) monitoring tool gebruikt om de port utilization te meten? In jouw situatie zou "intern" verkeer via de switch natuurlijk nooit via de router moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MasterL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:16:
Ahh ja inderdaad heb het verkeerd begrepen, heb je al eens geprobeerd om de uplink (switch>router) eruit te trekken tijdens bijvoorbeeld een file transfer? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit soort traffic via de router loopt maargoed je weet het nooit. De G2280x heeft SNMP wel eens een (simpele) monitoring tool gebruikt om de port utilization te meten? In jouw situatie zou "intern" verkeer via de switch natuurlijk nooit via de router moeten lopen.
Dat met port utilization was al geopperd, ga ik ook proberen.
Ik zal de server ook eens helemaal uitzetten, dan dan een bestand van laptop naar werk-pc kopiëren.

Ik heb genoeg voer van jullie gekregen, dus ik zal vanavond dit allemaal gaan proberen om zo het probleem /oorzaak hopelijk te isoleren. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:47
Netwerk kabels kunnen geen storing oppikken, daar zorgt de twist in de kabel voor.

Meest waarschijnlijke is dat het via de voeding en het lichtnet binnenkomt en dat je voeding van je server de bron is die op het lichtnet staat te spetteren bij belasting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Ik betwijfel dat.. De meeste routers hebben een adapter (230VAC > 12VDC oid).
Deze adapters hebben ingebouwde filters en (kleine) condensatoren om dit op te vangen.
TS geeft aan dat de z'n TV (IPTV) stoort bij belasting op/van/naar de server, dus IDLE is het geen enkel probleem maar als er "belasting" is zou dit opeens voorkomen? Zowel wat extra HDD/SSD/NIC load zou niet dit verschil moeten veroorzaken (waar hebben we het over 20-30W verschil?).

Ik zou gokken op een config en/of hardware fout waardoor traffic op de router (terecht) komt waar dat totaal niet thuis hoort. Het is en blijft Draytek natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@MasterL Correct, idle is er niets te merken.
Het lijkt erop dat het bij de server ligt, maar dat ga ik vanavond testen door deze eens uit te zetten en dan bestanden te kopiëren tussen verschilleden PC's / laptops onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probeer anders die server eens (tijdelijk) op een andere plek in huis te zetten (weg van bekabeling die naar de TV loopt). Het lijkt alsof disk activiteit (of het stroomverbruik dat daarbij hoort) op een of andere manier storing veroorzaakt.

Als verplaatsen het oplost zou je daarna eens kunnen kijken of je in de meterkast kabels verder van de server weg kan leggen of zo om invloed te beperken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:07
Nog een andere ingeving; zijn er ergens netwerkkabels heel netjes opgerold? Misschien onstatt er een EM veld bij belasting door voldoende windingen van niet / beperkt afgeschermde kabels.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Orion84 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:02:
Probeer anders die server eens (tijdelijk) op een andere plek in huis te zetten (weg van bekabeling die naar de TV loopt). Het lijkt alsof disk activiteit (of het stroomverbruik dat daarbij hoort) op een of andere manier storing veroorzaakt.

Als verplaatsen het oplost zou je daarna eens kunnen kijken of je in de meterkast kabels verder van de server weg kan leggen of zo om invloed te beperken?
Had ik ook al even aan zitten denken, maar het verplaatsen van de server is vrij lastig ivm de plaats waar deze staat en wat er allemaal aan kabels / apparatuur aan hangt. Is iets voor een later stadium; eerst makkelijkere dingen proberen :)
Crahsystor schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:02:
Nog een andere ingeving; zijn er ergens netwerkkabels heel netjes opgerold? Misschien onstatt er een EM veld bij belasting door voldoende windingen van niet / beperkt afgeschermde kabels.
Nee, kabels zitten verder nergens opgerold zover ik weet. Niet bewust in ieder geval. Wel gebundeld bij elkaar. Je kunt dat o.a. zien op de foto, links onderin zie je een bundel netwerkkabels naar de beneden lopen. Die gaan allemaal de kruipruimte in. Het 'teveel' aan kabel ligt in feite gewoon los in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:47
MasterL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:26:
Ik betwijfel dat.. De meeste routers hebben een adapter (230VAC > 12VDC oid).
Deze adapters hebben ingebouwde filters en (kleine) condensatoren om dit op te vangen.
TS geeft aan dat de z'n TV (IPTV) stoort bij belasting op/van/naar de server, dus IDLE is het geen enkel probleem maar als er "belasting" is zou dit opeens voorkomen? Zowel wat extra HDD/SSD/NIC load zou niet dit verschil moeten veroorzaken (waar hebben we het over 20-30W verschil?).

Ik zou gokken op een config en/of hardware fout waardoor traffic op de router (terecht) komt waar dat totaal niet thuis hoort. Het is en blijft Draytek natuurlijk..
Een paar kleine condensatoren helpen natuurlijk helemaal niets tegen storing op het lichtnet maar het meest waarschijnlijke is dat de netwerk naar hdmi converter de storing oppikt vanaf het lichtnet en niet het tcp netwerk.
Een storing in het tcp netwerk zou packet loss geven wat op de tv als blokvorige storingen te zien zou zijn.
Dat ziet er heel anders uit dan wat hier optreed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Pazo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Had ik ook al even aan zitten denken, maar het verplaatsen van de server is vrij lastig ivm de plaats waar deze staat en wat er allemaal aan kabels / apparatuur aan hangt. Is iets voor een later stadium; eerst makkelijkere dingen proberen :)
Check :)

Ik ging uit van stroom en netwerk, maar je hebt het ook aan andere apparatuur in de meterkast gekoppeld voor smarthome doeleinden of zo zeker. Dan is dat inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

Succes met troubleshooten in elk geval :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
Pazo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:36:
Iets waar ik al langer last van heb, maar steeds meer begint te storen en dus wil oplossen: als ik mijn netwerk belast, gaat de TV storen
...
Testjes:
...
* Als ik een groot bestand download (draad of draadloos), stoort de TV niet.
...
Dus het lijkt vooral veroorzaakt te worden door bestands- / dataoverdracht over het interne netwerk. Want met downloaden of speedtest gebeurt het niet. Maar ook bij het uitpakken van een groot bestand dus, terwijl dat gewoon op de server gebeurt en dat niet naar een andere apparaat in het netwerk wordt verplaatst :?
...
Iemand een idee?
Ik vermoed dat het gebruik van de schijven er iets mee te maken heeft. Maar downloaden gaat vaak naar een opslag apparaat. Maar dan gaat het goed. Bij speedtests wordt de binnenkomende data vergeten en komt niet verder dan een stukje ram.
Vraag : maakt het uit welke schijf gebruikt wordt bij het downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
W1ck1e schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:14:
Vraag : maakt het uit welke schijf gebruikt wordt bij het downloaden ?
Dat is dus iets wat ik vanavond ga proberen, naar / van verschillende schijven schrijven. Zitten zowel NVMe SSD's als gewone HDD's in de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Pazo Alle exemplaren testen, niet slechts alle types. Ik vermoed dat de afscherming van een schijf niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Ben(V) schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Een paar kleine condensatoren helpen natuurlijk helemaal niets tegen storing op het lichtnet maar het meest waarschijnlijke is dat de netwerk naar hdmi converter de storing oppikt vanaf het lichtnet en niet het tcp netwerk.
Een storing in het tcp netwerk zou packet loss geven wat op de tv als blokvorige storingen te zien zou zijn.
Dat ziet er heel anders uit dan wat hier optreed.
Je hebt gelijk, mijn focus was primair gericht op het "netwerk" deel.
Maargoed bovenstaande is ook makkelijk uit te sluiten, trek de uplink los: probleem bestaat nog steeds > lichtnet interferentie Probleem is er niet meer: toch een of ander netwerk issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
W1ck1e schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:19:
@Pazo Alle exemplaren testen, niet slechts alle types. Ik vermoed dat de afscherming van een schijf niet voldoende is.
Wat bedoel je precies met alle exemplaren? Ik heb 4x WD Red WD40EFRX, 4TB in JBOD formatie in de server zitten waar alle 'grote' data zoals films en muziek op staat.
Dan zit er 1x WD Purple 2TB in die enkel voor de opnames van de beveiligingscamera's dient.
Verder nog een NVMe SSD van 4TB met overige data zoals documenten, foto's.
En dan 1TB NVMe SSD met het OS, VM's en programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Pazo Daar bedoel ik mee dat je alle apparaten moet testen en niet maar 1 harddisk, 1 nvme ssd. Er kan zomaar een slecht exemplaar tussen zitten (of een slechte aansluiting of kabel, dat zou het ook nog kunnen zijn). In een raidset worden natuurlijk meteen alle deelnemers benaderd.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 23-05-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK, flink wat testjes gedaan, en ik denk dat ik weet waar het probleem ligt.
De testjes met het kopiëren van een groot bestand (ca 20GB):

Server staat aan:
* Kopiëren van server HDD naar server SSD (lokaal ingelogd) - geen storing
* Kopiëren van server HDD naar server SSD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van server HDD naar laptop SSD (draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van server SSD naar laptop SSD (draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van laptop 1 SSD naar laptop 2 SSD (draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van server SSD naar werk-pc SSD (bedraad 10Gbps) - geen storing
* Kopiëren van server HDD naar werk-pc SSD (bedraad 10Gbps) - geen storing
* Bestand inpakken op server SSD (lokaal ingelogd) - geen storing
* Bestand inpakken op server HDD (lokaal ingelogd) - geen storing
* Bestand inpakken op server SSD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing
* Bestand inpakken op server HDD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing

Server staat uit:
* Kopiëren van laptop 1 SSD naar laptop 2 SSD (draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van werk-pc SSD (bedraad via switch) naar laptop 2 SSD (draadloos) - WEL storing
* Kopiëren van laptop 1 SSD naar laptop 2 SSD via switch (bedraad) - geen storing

Wat ik hieruit kan opmaken:
* Het ligt niet aan de server
* iets draadloos doen = storing

Wat ik ook bijzonder vind dat als ik iets kopieer of inpak direct ingelogd op de server zelf (dus met tobo / muis en beeldscherm fysiek op de server), dat ik dan geen storing op de TV heb, maar zodra ik dat via de laptop doe in de gedeelde netwerkmappen van de server dat er wel storing optreed. Anders gezegd via de laptop draadloos het commando / opdracht geven om op de server iets te kopiëren van de ene naar de andere map.

En nog iets: ik ben er achter gekomen dat het storen alleen op de commerciële zenders is! NPO 1, 2 en 3 hebben nergens last van, in geen van alle tests! En bij RTL 4,5,7 of SBS 6 / 9 stoort het dus wel.
Nu heb ik ergens een keer gelezen dat de frequentie van de publieke zenders anders is de commerciële zenders?

Dus de conclusie zou zijn: het draadloze signaal van de router stoort bij belasting met de frequentie van de commerciële TV zenders.

En toen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Pazo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:14:

En nog iets: ik ben er achter gekomen dat het storen alleen op de commerciële zenders is! NPO 1, 2 en 3 hebben nergens last van, in geen van alle tests! En bij RTL 4,5,7 of SBS 6 / 9 stoort het dus wel.
Nu heb ik ergens een keer gelezen dat de frequentie van de publieke zenders anders is de commerciële zenders?

Dus de conclusie zou zijn: het draadloze signaal van de router stoort bij belasting met de frequentie van de commerciële TV zenders.

Je hebt toch IPTV, dus geen coax met 'afstemfrequenties'? De streams komen gewoon over een ethernetkabel met TCP/IP op de decoder terecht - en daar zou geen Wifi instraling in moeten kunnen komen zoals bij foutief afgeschermde coax.

Heb je de mogelijkheid de HDMI kabel te vervangen door een andere? Idem met de ethernetkabels in de buurt van de decoder? Hangt er nog een losse (niet aangesloten) kabel aan de TV zelf?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-06 16:21

allure

Titaan fase 2/3

Kan het niet zo zijn dat de draytek te veel belasting krijgt als je data wireless kopieert? Dan kan het zijn dat je IGMP (kortstondig) op zn bek gaat.

Kun je in de draytek de load van de CPU bekijken als je een overdracht doet?

[ Voor 21% gewijzigd door allure op 23-05-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
DeBolle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:39:
[...]

Je hebt toch IPTV, dus geen coax met 'afstemfrequenties'? De streams komen gewoon over een ethernetkabel met TCP/IP op de decoder terecht - en daar zou geen Wifi instraling in moeten kunnen komen zoals bij foutief afgeschermde coax.
Ja, IPTV. Geen idee, vind het ook vreemd.
DeBolle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:39:
Heb je de mogelijkheid de HDMI kabel te vervangen door een andere? Idem met de ethernetkabels in de buurt van de decoder? Hangt er nog een losse (niet aangesloten) kabel aan de TV zelf?
Net even een andere netwerkkabel direct in de router gestoken, en direct in de TV decoder. Helaas gelijk storing bij kopiëren van server naar laptop (draadloos).
De TV zelf heeft ook een bedraad netwerkverbinding.
Andere HDMI kabel kan ik nu nog niet testen (ligt ergens achter het knieschot op de kamer van 1 van de nu slapende kids).
allure schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:47:
Kan het niet zo zijn dat de draytek te veel belasting krijgt als je data wireless kopieert? Dan kan het zijn dat je IGMP (kortstondig) op zn bek gaat.
Ja ik denk dat ik ook eens in de router moet gaan speuren naar mogelijke opties. Probleem lijkt toch echt daar te liggen.
Ga ik ook eens doen!

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 23-05-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Idle ca 10% CPU en 71% memory.
Wanneer ik ga kopiëren CPU ca 60-65% en 71% memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-06 16:21

allure

Titaan fase 2/3

Dat lijkt het dus niet te zijn, draai je de laatste versie van de firmware op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nee de ene laatste versie. De laatste versie veroorzaakt dusdanige problemen waarbij IPTV helemaal vast loopt na enkele minuten. Daar ben ik paar maanden geleden 3 dagen mee bezig geweest....

Maar ik ben wel iets op het spoor. De priority van de IPTV stond op 5 (van 7). Ik heb deze net op 0 gezet (hoogste), en als ik iets kopieer heb (zo goed als) geen storing, dus dat is hoopvol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJA5ZTUcd031HcMcIiclMFUHikM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZFekL82cltSHBz2P3Ovc7fZ.jpg?f=user_large

Alleen ging de data overdracht maar met ca 10-11 Mbps.... dus het heeft wel grove invloed op de snelheid -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Nou ik vind het best raar dat data kopieren over een switch zoveel cpu impact heeft. Dat zou toch native over de switch chip moeten lopen?
Staat er misschien iets security technisch aan wat hiermee te maken heeft?
Of heeft het met je vlans te maken? Heb je die intern?

Edit: ik lees nu pas dat je aparte switch ervoor hebt staan waar het verkeer overheen gaat. Dit komt toch niet langs je router?

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2023 22:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@laurens0619 Als ik iets draadloos naar de laptop kopieer, dan moet de chip van de router toch ook aan het werk lijkt mij?

De VLANs staan ingesteld in de switch, niet in de router.
De router heeft alleen een VLAN (port based) voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pazo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:42:
@laurens0619 Als ik iets draadloos naar de laptop kopieer, dan moet de chip van de router toch ook aan het werk lijkt mij?

De VLANs staan ingesteld in de switch, niet in de router.
De router heeft alleen een VLAN (port based) voor IPTV.
Kan maar ook dan zou ik de traffic niet zoveel door de cpu verwachten

Maar in dit scenario:
Als ik een groot bestand (zeg 5GB) kopieer van de server naar de werk-pc (bedraad), stoort de TV wel.

Dan gaat er toch niets langs de router? Gaat de cpu dan ook omhoog?

Edit: ah je latere post had ik gemist waarin dit scenario toch geen impact had

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 23:31
De testjes met het kopiëren van een groot bestand (ca 20GB):

Server staat aan:
* Kopiëren van server HDD naar server SSD (lokaal ingelogd) - geen storing
* Kopiëren van server HDD naar server SSD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing
* Bestand inpakken op server SSD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing
* Bestand inpakken op server HDD (netwerkverbinding laptop, draadloos) - WEL storing

* iets draadloos doen = storing

Opvallende hieraan is dat zodra je laptop verbinding heeft via WiFi dat het mis gaat.
Ik zou bijna denken dat er iets op de achtergrond draait dat je router plat gooit (malware?).
Heb je al eens iets als Wireshark gedraaid om te zien wat je laptop daadwerkelijk doet op het netwerk wanneer het voorkomt?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Had je dit topic al Gelezen trouwens?
IPTV XS4ALL/KPN alleen Routed en impact op Draytek routers

Klinkt vergelijkbaar (wel wat oud topic)

Ik weet niet of tmobile nog multicast doet maar ik las daar iets over “mutlicast accelerator” die offloading van iptv doet

Pagina 9
https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf

edit:
Heb je nu routed of bridged iptv? Ik weet niet of dit nog werkt maar je zou bridged kunnen proberen
https://community.t-mobil...-instellingen-iptv-330358

[ Voor 60% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2023 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@DutchCrownNL Malwar niet 100% uitgesloten maar ik verwacht dat niet. Tevens hier getest met laptop 1 en 2, gebeurt bij beide. Heb evt nog een derde laptop liggen, kan ook de werk-pc op wifi zetten als dat moet. Zal het daarmee ook nog een testen.

Wireshark zal ik eens naar kijken. Ken het programma alleen van naam, nooit eerder gebruikt en lijk me vrij pittig als leek :)

@laurens0619 bij mij draait het al in routed mode, dat is DE manier bij T-mobile en eigen routers.

Maar ik zit dus ook op het spoor van de priority op poort 3 (IPTV) en poort 4 (switch / rest van het netwerk). Ben daar nu mee aan het stoeien en door de poort van IPTV een hogere prioriteit te geven lijkt de storing zo goed als weg maar is de snelheid weer erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Pazo
Maar staat de hw acceleratie ook aan?
Ik las dag bridged wellicht dus ook werkt, zie post hiervoor op tmobile forum. Gebruiker met dezelfde draytek die het ook niet stabiel kreeg tot die bridged ging doen.

Edit: hmm die knakker op
Tmobile forum heet ook Pazo…. T zal toch niet :p

Ook kun je proberen of je naar een nieuw abo kan gaan want dat is verwacht ik unicast met minder cpu impact
Bij T-Mobile wordt vlan id 640 gebruikt voor het oude tv platform, als je een nieuwe abonnement neemt dan heb je het nieuwe tv platform dat over de internet vlan werkt dus gewoon vlan id 300.

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
IGMP snooping in de switch die niet lekker gaat en bij veel verkeer de querier in de router bestookt met onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
WireShark is niet heel complex, maar de analyse van het verkeer juist wel :-)

Maak even een Mirror poort aan op je switch, hang daar een PC aan met WireShark.
Dat geeft de meest zuivere meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
laurens0619 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:44:
Edit: hmm die knakker op
Tmobile forum heet ook Pazo…. T zal toch niet :p
Aargh! Don't bring back old memories! :o
Ja dat ben ik. Twee jaar geleden deze router gekregen en kreeg het maar niet (goed) aan de praat met T-mobile. Uiteindelijk met hun antwoord dus wel gelukt. Ik heb er ook geen mediaconverter tussen zitten. Glasvezel kabel gaat rechtstreeks de router in. Maar ik twijfel nu over bridged / routed iptv. Ben daar lang mee bezig geweest, vorig jaar ook nog een keer, moet toch even graven / achterhalen hoe dat nou precies zat en hoe ik het nu heb ingesteld. Dat met verandering in abo ook nog mee bezig geweest, conclusie toen was dat nog steeds op het 'oude' systeem zat.

Hardware accelaration en IGMP snooping ga ik vanavond weer naar kijken. Ben vandaag wel vrij (papadag), maar vrouwlief is thuis aan het werk dus die zou niet fijn vind als de router om de haverklap moet rebooten :P

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 24-05-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat ik ook bijzonder vind dat als ik iets kopieer of inpak direct ingelogd op de server zelf (dus met tobo / muis en beeldscherm fysiek op de server), dat ik dan geen storing op de TV heb, maar zodra ik dat via de laptop doe in de gedeelde netwerkmappen van de server dat er wel storing optreed. Anders gezegd via de laptop draadloos het commando / opdracht geven om op de server iets te kopiëren van de ene naar de andere map.
Dat verklaard wel de verwarring dat je eerst noemde dat ook lokaal uitpakken op de server storing geeft: Ik denk (granted niet 100% zeker, maar lijkt mij logisch) dat als jij iets uitpakt op een remote disk, gewoon de handel naar jouw laptop wordt gestuurd, die pakt het uit, en die stuurt het weer naar de (remote) doelmap. Dat gebeurd niet lokaal op de server.

Blijven wel de beveiligingscamera's ook die bedraad zitten (en uberhaupt niet zoveel netwerkverkeer genereren).

Ik zou nog twee dingen proberen (als ik niet eentje heb gemist in alle pogingen al :) ):
1. Laptop bedraad naar server weg laten schrijven via router
2. Laptop bedraad naar server weg laten schrijven via switch

(Of een ander device, maar primair kijken of het te maken heeft met draadloos, of met netwerkverkeer over de router, ik vermoed dat laatste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Misschien heel ver gezocht, maar je schreef ook dat je een Pi-Hole hebt.
Kan het zijn dat je router / Pi-Hole combo niet lekker op elkaar ingesteld zijn? Waardoor veel verkeer op de switch toch gerouteerd wordt op je router?

Hier staan wat voorbeelden van Asus en fritz routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sissors schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:18:
Dat verklaard wel de verwarring dat je eerst noemde dat ook lokaal uitpakken op de server storing geeft: Ik denk (granted niet 100% zeker, maar lijkt mij logisch) dat als jij iets uitpakt op een remote disk, gewoon de handel naar jouw laptop wordt gestuurd, die pakt het uit, en die stuurt het weer naar de (remote) doelmap. Dat gebeurd niet lokaal op de server.
Inderdaad, daar kwam ik achter met de testjes van gisteren. Remote vanaf de laptop (draadloos) iets uitpakken op de server levert storing op de TV op, maar het direct / rechtstreeks op de server zelf doen gaat wel goed.
Blijven wel de beveiligingscamera's ook die bedraad zitten (en uberhaupt niet zoveel netwerkverkeer genereren).
Ja die blijf ik ook nog een beetje vreemd vinden. Heb 5 camera's, allemaal bedraad, draaien op BlueIris die voor de aansturing / beelden zorgt. Als ik zelf handmatig een opname start, hapert de TV heel even. Dus alleen tijdens de start, maar verder tijdens het opnemen niet meer.
Ik zou nog twee dingen proberen (als ik niet eentje heb gemist in alle pogingen al :) ):
1. Laptop bedraad naar server weg laten schrijven via router
2. Laptop bedraad naar server weg laten schrijven via switch
Die zet ik ook nog even op de to-do list :)
reinier68 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:24:
Misschien heel ver gezocht, maar je schreef ook dat je een Pi-Hole hebt.
Kan het zijn dat je router / Pi-Hole combo niet lekker op elkaar ingesteld zijn? Waardoor veel verkeer op de switch toch gerouteerd wordt op je router?

Hier staan wat voorbeelden van Asus en fritz routers
Ik sluit niets uit, ben bereid om alle opties langs te gaan.
Al het verkeer loopt inderdaad via Pi-hole. Dus de DNS in de router staat ook ingesteld op de Pi-hole.
Wat ik eens zal doen is de DNS van de router op een publieke zetten (Google, Cloudfare, whatever) en Pi-hole uitzetten, en dan weer wat testjes doen. Kijken wat er dan gebeurt.

Wat ik wel vreemd blijft vinden, is dat dus alleen de commerciële zenders storen, en niet de publieke. Daar ga ik toch ook eens op verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pazo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Aargh! Don't bring back old memories! :o
Ja dat ben ik. Twee jaar geleden deze router gekregen en kreeg het maar niet (goed) aan de praat met T-mobile. Uiteindelijk met hun antwoord dus wel gelukt. Ik heb er ook geen mediaconverter tussen zitten. Glasvezel kabel gaat rechtstreeks de router in. Maar ik twijfel nu over bridged / routed iptv. Ben daar lang mee bezig geweest, vorig jaar ook nog een keer, moet toch even graven / achterhalen hoe dat nou precies zat en hoe ik het nu heb ingesteld. Dat met verandering in abo ook nog mee bezig geweest, conclusie toen was dat nog steeds op het 'oude' systeem zat.

Hardware accelaration en IGMP snooping ga ik vanavond weer naar kijken. Ben vandaag wel vrij (papadag), maar vrouwlief is thuis aan het werk dus die zou niet fijn vind als de router om de haverklap moet rebooten :P
:P
Ja multicast IPTV blijkt toch een complex stukje techniek in Nederland. Ik heb dat ook jaren zelf gehobbied op een Ubiquiti Edgerouter maar dat was allemaal gedoe/crashes etc..
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en gewoon proberen naar het nieuwe platform over te stappen, ben je van dat hele vlan, igmp proxy multicast geneuzel af en gok ik dat je performance problemen ook verdwijnen.

Zelf had ik geen zin hier op te wachten en heb ik jaren geleden iptv al de deur uit gedaan en draai k nu op NLZiet. Ja je mist wat kanalen maar je krijgt er wel reclameloos tv voor terug die ik vanaf iedere netwerklocatie via bv wifi in europa via native apps op (fire)tv kan gebruiken (dus geen chromecast gedoe).

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 24-05-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
laurens0619 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:38:
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en gewoon proberen naar het nieuwe platform over te stappen, ben je van dat hele vlan, igmp proxy multicast geneuzel af en gok ik dat je performance problemen ook verdwijnen.
Ga ik ook weer induiken. Even kijken of ik nog steeds op het oude platform zit, hoe ik dat kan zien, en wat ik moet doen om op het nieuwe te komen, etc.

Maar ik blijft het vreemd vinden dat het alleen op wifi gebeurd en op commerciële zenders. Wellicht is toch ergens een bugje met de router in combinatie met T-mobile en / of de firmware waar we nooit achter zullen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Pazo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Ga ik ook weer induiken. Even kijken of ik nog steeds op het oude platform zit, hoe ik dat kan zien, en wat ik moet doen om op het nieuwe te komen, etc.

Maar ik blijft het vreemd vinden dat het alleen op wifi gebeurd en op commerciële zenders. Wellicht is toch ergens een bugje met de router in combinatie met T-mobile en / of de firmware waar we nooit achter zullen komen.
Dat het alleen met Wifi gebeurt begrijp ik wel. Al het andere komt niet langs de draytek, je wifi wel.
Helemaal als je multicast niet geoffboard is dan kun je dat wel snel merken als die cpu 2 dingen tegelijk moet doen. IPTV is dacht ik UDP dus iedere vertraging van een CPU die bv even wifi moet doen ga je merken.

Dat het met de commerciele zenders anders is kan ook aan encryptie/bandbreedte liggen. Ik weet nog uit mijn "ubiquiti iptv hobby tijdperk" dat de publieke omroep andere encryptie en bitrate hadden dan de commericele kanalen. Wellicht zijn die lager waardoor je minder last van loss hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Weer wat dingen geprobeerd / bekeken/ / uitgesloten:
* IPTV staat (toch) ingesteld als bridged (dus niet als routed IPTV).
* IGMP snooping staat zowel in de router als in de switch uit (werkt ook niet / heeft geen effect bij bridged mode volgens de documentatie van de router, alleen bij routed IPTV).
* Firmware geüpdatet naar de laatste versie (waren inmiddels 2 nieuwere versies, deze is van januari 2023). Update goed gegaan, alles werkt gewoon, maar probleem is er nog.
*Pi-hole uitgezet / DNS van router op 8.8.8.8 gezet. Geen effect, storing bij draadloos kopiëren blijft

-O-

Kennen jullie de sketch / uitspraak van Bert Visscher?
'Weet je wat we doen? Nee? Ik wel. We beginnen gewoon. helemaal weer. opnieuw'.
Zit dus te denken om de router te resetten naar de fabrieksinstellingen en opnieuw te beginnen met configureren, en dan kijken of het kan configureren volgens 'de laatste standaard' van T-Mobile, dus niet meer als bridged of routed, wat @laurens0619 zei.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 24-05-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Pazo
Wat vreemd, ik had een draytek router toch wat hoger ingeschat....

Ik heb niet veel verstand van optic fiber maar die switch DrayTek VigorSwitch G2280x die je hebt, die heeft ook een fiber poort toch?

Kun je daar niet je internet lijn in prikken en dan:
1 internet Vlan eruit halen, naar poort brengen die naar de draytek router gaat (en dan weer kabel terug je switch in)
1 iptv vlan eruit halen die je direct bridged met een poort waar je iptv decoder op zit.

Omzetten naar nieuwe platform zal wel helpen want ik gok dat je dan gewoon tcp streams krijgt (ala netfix). Is wel aanname btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb je misschien de data flow monitor aan staan bij diagnostics?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:41
Wat gebeurt er als je WiFi via een ander AP maakt in plaat van de draytek. Plug een AP-tje in op de switch ofzo.
Dan kun je controleren of je daadwerkelijk packets dropt in de draytek, of dat de wifi wellicht een emc probleem veroorzaakt elders in het systeem.

Anderzijds, je bent volgens mij handig genoeg om dit hele geintje in een mikrotik hap ax3 aan de gang te helpen volgens mij. Ook weer leuk om te doen als het weer regent toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
laurens0619 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:56:
@Pazo
Ik heb niet veel verstand van optic fiber maar die switch DrayTek VigorSwitch G2280x die je hebt, die heeft ook een fiber poort toch?

Kun je daar niet je internet lijn in prikken en dan:
1 internet Vlan eruit halen, naar poort brengen die naar de draytek router gaat (en dan weer kabel terug je switch in)
1 iptv vlan eruit halen die je direct bridged met een poort waar je iptv decoder op zit.
Geen idee of dit kan, klikt ook wat te ingewikkeld voor mij.
laurens0619 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:56:
Omzetten naar nieuwe platform zal wel helpen want ik gok dat je dan gewoon tcp streams krijgt (ala netfix). Is wel aanname btw ;)
Dit is een optie die steeds hoger op het lijstje komt te staan :)
jadjong schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:25:
Heb je misschien de data flow monitor aan staan bij diagnostics?
Nee staat uit.
jeroen3 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:25:
Wat gebeurt er als je WiFi via een ander AP maakt in plaat van de draytek. Plug een AP-tje in op de switch ofzo.
Dan kun je controleren of je daadwerkelijk packets dropt in de draytek, of dat de wifi wellicht een emc probleem veroorzaakt elders in het systeem.
Laat ik die nou hebben hangen op de eerste verdieping: uitvoering: DrayTek VigorAP 960C
Ik zal de wifi van de router eens uitschakelen zodat ik zeker weet dat de laptop via het AP verbind. Nu moet ik zeggen dat het AP niet rechtstreeks op de router zit aangesloten, maar op de switch. Maar dat is redelijk eenvoudig om te lossen (zodat ik via beide kan testen).
jeroen3 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:25:
Anderzijds, je bent volgens mij handig genoeg om dit hele geintje in een mikrotik hap ax3 aan de gang te helpen volgens mij. Ook weer leuk om te doen als het weer regent toch?
Que? Nee dit zegt me helemaal niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ingewikkeld valt wel mee
- haal de sfp module met tmobile fiber uit je router en stop hem in de sfp poort van je switch
- maak een bridge tussen poort 1 en de sfp vlan 100(?) voor internet
- maak een bridge tussen poort 2 en de sfp vlan 600(?) voor iptv
- plug kabel van poort 1 naar je draytek router wan
- plug je iptv decoder in poort 2
- stel internet op de router opnieuw in op de wan poort ipv sfp. Vlan config is niet meer nodig

Klinkt complex maar dit is/was een vrij standaard methode vooral in de tijd van bridged iptv (wat jij nog hebt, wist niet dat het nog bestond)

Zie schematische weergave. In dit plaatje gebruiken ze de switch allern voor vlans uit elkaar trekken maar denk dat je hem ook nog wel voor je interne netwerk kunt blijven gebruiken. Wel ff de vlans uit plaatje negeren, is obv oud kpn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTuKpaD98y1IjqCy-d8JGZ3sHNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N1KXs7uYRKH3yHW2Au8wj6YC.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 24-05-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07
Ik heb exact hetzelfde met T-Mobile gehad een aantal jaren geleden. Conclusie was dat het aan T-Mobile zelf lag, abbonement opgezegd en sindsdien zit.ik op Tweak en nergens meer last van.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hmm dat voorspeld niet veel goeds.
Maar ik wil binnenkort een ultieme poging wagen door het allemaal opnieuw in te stellen onder het nieuwe TV platform. Ik moet er alleen nog even de tijd en de zin voor vinden... Nu te lekker weer :)

Pagina: 1