Toon posts:

Zonnepanelen op schuur zelf aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:54
Er worden komende week zo'n twintig zonnepanelen geplaatst op mijn huis (SE8k + Jinko 420/430Wp), maar omdat het mij vooral ook leuk lijkt wil ik er zelf twee aanleggen op mijn schuur. Het dak daarvan is Oost/West gericht en vangt aan de westkant pas echt goed zon vanaf een uur of twee (dezer dagen), maar levert toch wat extra opwek op.

Het huis is afgelopen half jaar grondig gerenoveerd en voorzien van een gloednieuwe ABB meterkast en voorzien van 3 x 25A fases. De meterkast heeft 17 groepen en vier aardlekschakelaars en ik heb nog een plek over voor een (installatieautomaat 1 polig) dus voor een extra groep voor de schuur/tuin.

De meterkast zit aan de voorzijde van het huis en er loopt een buis (rode mantelbuis) door de schuimbeton vloer naar de achtergevel (zo'n meter of 16 lang) waarin ik een 3x2.5mm2 elektra kabel (ymvk) heb lopen. En de schuur staat op zo'n 7 meter van het huis, en vanaf de achtergevel naar schuur ligt ook een rode mantelbuis waar ik op dit moment FTP Cat6 in heb liggen en ook een 3x 2.5mm2 elektra kabel (ymvk).

Aangezien ik een PV verdeler moet/wil gebruiken die ik in de schuur zal plaatsen, zal ik vanuit daar een centraal punt moeten maken voor alle elektra in de tuin (stopcontacten/verlichting) aangezien er geen gebruikers mogen zitten voor de PV verdeler.

De zonnepanelen wil ik plaatsen in landscape boven elkaar met een Hoymiles (HM-600 of HM-800 omvormer) en deze aansluiten direct aan de PV verdeler.

Waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen is het volgende;
1. Ik kan volgens mij beide 2.5mm2 kabels aan elkaar verbinden via lasklemmen in een centraaldoos bij de achtergevel. Of doe ik er beter aan een kabel over de gehele lengte te kopen die ik vanaf meterkast doortrek naar de schuur? (Hiermee voorkom ik mogelijk ook beter dat er in de toekomst verbuikers worden geplaatst voor de PV verdeler)
2. Aangezien het 2 zonnepanelen worden van zo'n 400/420/430 Wp die niet de hele dag in de zon liggen, voldoet deze 2.5mm2 dan? Zover ik heb kunnen vinden wel.
3. Mocht ik in de toekomst iets willen met accu opslag in mijn schuur, dan vrees ik dat de 2.5mm niet meer voldoet. Kan ik dan beter gelijk voor 4mm2 gaan? (ik verwacht hierbij niet te willen gaan voor 3 fase of eiland modus)
4. Als ik het goed heb begrepen moet de PV verdeler een aardlekautomaat (300mA) hebben omdat deze wordt gekoppeld aan de groep in de meterkast (230 B16)

Update: foto's bijgevoegd. Het gaat dan om het lage schuurtje.

[Voor 17% gewijzigd door Meauses op 22-05-2023 16:28]

Solaredge SE8K - 8410Wp - 14 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 17:38
1) dat mag inderdaad in een lasdoos met wago's aan elkaar. je kan overwegen het met een gelmof aan elkaar te maken, dan weet je zeker dat er niet 'zomaar' extra aan wordt toegevoegd.
2 / 3 ) 2.5 mm2 mag 16A doorheen, dus dat is veilig te gebruiken tot 3680W. Mocht je naar meer gaan en krachtstroom al in huis hebben, zou ik niet naar 3x4 gaan maar naar 5x2.5 maar dat lijkt voorlopig niet aan de orde.
4) PV verdelers hebben over algemeen:
1x hoofdschakelaar (die naar je meterkast zit)
1x B16 30ma aardlekautomaat tbv panelen
1x B16 30ma aardlekautomaat tbv verbruikers

In je meterkast zet je dan je B20 buiten een aardlek om direct aan je fase. Aardlek wordt immers individueel afgevangen door de aardlekautomaten in de PV verdeler.

3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jouw kabel (en de verdeler, etc) zou wel eens aan de dunne kant kunnen zijn. Leg er lekker 6mm2 naar toe.
Het zou zonde zijn als de omvormers stoppen bij 253V omdat de kabel een paar volt neemt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meauses
teacher schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
Jouw kabel (en de verdeler, etc) zou wel eens aan de dunne kant kunnen zijn. Leg er lekker 6mm2 naar toe.
Het zou zonde zijn als de omvormers stoppen bij 253V omdat de kabel een paar volt neemt.
In dit geval gaat het maar om 2 panelen. De 20 anderen gaan via de SolarEdge SE8k. Deze zit met een 5x4mm2 straks aan mijn meterkast van pak hem beet 20m :)

Solaredge SE8K - 8410Wp - 14 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430Wp

• Meauses
stevenP schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:03:
1) dat mag inderdaad in een lasdoos met wago's aan elkaar. je kan overwegen het met een gelmof aan elkaar te maken, dan weet je zeker dat er niet 'zomaar' extra aan wordt toegevoegd.
2 / 3 ) 2.5 mm2 mag 16A doorheen, dus dat is veilig te gebruiken tot 3680W. Mocht je naar meer gaan en krachtstroom al in huis hebben, zou ik niet naar 3x4 gaan maar naar 5x2.5 maar dat lijkt voorlopig niet aan de orde.
4) PV verdelers hebben over algemeen:
1x hoofdschakelaar (die naar je meterkast zit)
1x B16 30ma aardlekautomaat tbv panelen
1x B16 30ma aardlekautomaat tbv verbruikers

In je meterkast zet je dan je B20 buiten een aardlek om direct aan je fase. Aardlek wordt immers individueel afgevangen door de aardlekautomaten in de PV verdeler.
De gelmof had ik zelf ook aan gedacht, maar had dan zo'n centraaldoos ding in mijn hoofd waar je dan zelf moet mengen, maar deze kende ik nog niet! Top!

Ik begreep dat de alamat voor de PV het beste 300mA kan zijn omdat pv installaties sinds nog wel eens kunnen zorgen voor een foutief signaal waardoor de aardlek eruit vliegt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Meauses schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:42:
[...]

Ik begreep dat de alamat voor de PV het beste 300mA kan zijn omdat pv installaties sinds nog wel eens kunnen zorgen voor een foutief signaal waardoor de aardlek eruit vliegt.
Dat ligt maar aan de omvormer. Mijn beide systemen (SMA en APS) doen het beide prima achter een normale 30mA.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Meauses
Wuursj schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Dat ligt maar aan de omvormer. Mijn beide systemen (SMA en APS) doen het beide prima achter een normale 30mA.
Goed om te weten. Ik zal waarschijnlijk kiezen voor een Hoymiles HM6/7/800 type.
Hoe kom ik erachter of 30 voldoet, of is dat vooral een kwestie van ervaren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Met een beetje mazzel staat het in de installatie documentatie… al is het lang niet altijd duidelijk. 30mA gaat meestal goed en als het goed gaat is 30 beter ;)

Belangrijker is de verklaring maximaal 6mA DC lekstroom- een standaard aardlekschakelaar wordt onbetrouwbaar bij teveel gelijkspanning lekkage.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 17:38
mijn beide growatt systemen lopen ook soepel op 30mA. Ik zou zoals @Ronald al terecht zegt lekker met 30mA beginnen en als het echt problemen geeft kan je altijd upgraden. Een (emat) alamat is ~30€ dus erg overzichtelijk.

3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Voor 5 euro meer heb je een A-merk

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Emat is white label Chinees spul

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Stomme vraag maar: sluit je de inverter direct aan op het stopcontact met een "gewone" stekker?

Met twee panelen en een 600W (of 800W) inverter kan dat; ik heb dat op mijn schuurtje liggen maar verder (nog) geen PV op het dak. Wellicht voorkomt dat veel geschuif met de verdeler.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

FreakNL

Well do ya punk?

Tot 2015 mocht je 2.2a invoeden.

Ik zou ik de casus van de TS best 2 paneeltjes aandurven zonder onderverdeler mits de groep vd schuur compleet apart is en er geen grote verbruikers opzitten en je verder je gezonde verstand gebruikt.

Dat is hier ook al eerder besproken.

Stekkerklare zonnepanelen - regels?

Het is echter niet volgens de regels…

Ik was bij een maat van me die heeft er 4 op de schuur liggen met micro-omvormers aangesloten op een WCD. Dat vind ik wat teveel van het goede (hij voedt misschien wel 4 of 5 ampère in op een goeie dag) maar zijn verweer was dat er op de groep verder niks zit behalve wat verlichting en 1 tafelmodel koelkast… Daar zit ook weer wat in…

[Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 24-05-2023 12:49]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:57
Ik denk dat het probleem niet zozeer bij de gemiddelde Tweaker zit die heel goed weet wat veilig en wat niet.

De gemiddelde consument kan niet correct beredeneren en sluit rustig nog van alles aan op zo'n groep.

• Meauses
FreakNL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:37:
Tot 2015 mocht je 2.2a invoeden.

Ik zou ik de casus van de TS best 2 paneeltjes aandurven zonder onderverdeler mits de groep vd schuur compleet apart is en er geen grote verbruikers opzitten en je verder je gezonde verstand gebruikt.

Dat is hier ook al eerder besproken.

Stekkerklare zonnepanelen - regels?

Het is echter niet volgens de regels…

Ik was bij een maat van me die heeft er 4 op de schuur liggen met micro-omvormers aangesloten op een WCD. Dat vind ik wat teveel van het goede (hij voedt misschien wel 4 of 5 ampère in op een goeie dag) maar zijn verweer was dat er op de groep verder niks zit behalve wat verlichting en 1 tafelmodel koelkast… Daar zit ook weer wat in…
Ja het zou inderdaad waarschijnlijk wel kunnen gezien de ligging en uren zon die de panelen krijgen en het uiteindelijke vermogen wat ze zullen opwekken maar laat ik het inderdaad maar volgens de regels doen.

Vanuit de PV verdeler distribueer ik dan weer de elektra in/naar mijn tuin. Mocht er dan ooit kortsluiting komen door water (ooit gehad met grondspots) dan ligt niet de hele tuingroep er gelijk af.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ah, okay, ik wist niet van de 2.2 A limiet.

Ben zelf overigens niet aan het beunhazen: ik woon in Duitsland en daar is het wel toegestaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meauses
CptKemel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:34:
Stomme vraag maar: sluit je de inverter direct aan op het stopcontact met een "gewone" stekker?

Met twee panelen en een 600W (of 800W) inverter kan dat; ik heb dat op mijn schuurtje liggen maar verder (nog) geen PV op het dak. Wellicht voorkomt dat veel geschuif met de verdeler.
Plan is om hem in de PV verdeler te stoppen in de aardlekautomaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee