Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-06 15:17
Ik heb sinds een paar maanden een probleem dat steeds erger lijkt te worden. Mijn overstortventiel druppelt, waardoor de druk in mijn CV steeds te laag wordt. Ik vul het systeem bij tot 1.5-2.0bar en na 1-2 weken zit het systeem weer rond de 1.0bar, waardoor de ketel niet meer aanslaat.
Ik lees dat dit wellicht kan komen door een kapot expensievat. Hoe kan ik dit goed controleren? Op het expansievat zit een datum uit 2011, hoe lang gaan deze normaal mee?
Heeft iemand nog andere ideeen waardoor dit zou kunnen komen?

Nog wat aanvullende informatie over het systeem, deze bestaat uit 7 radiatoren met allemaal een thermostatische radiatorknop (Tado) verdeeld over 3 verdiepingen. De pomp draait op 60% en de CV ketel staat op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Expansievat gaat gemiddeld 7 a 8 jaar mee.
Dus kans is groot dat die kapot is.
Expansievat en overstortventiel vervangen.
Je hebt overal thermostaatkranen, zit er een by-pass in de installatie?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het lijkt mij dat je een kapot expansievat moet kunnen identificeren door gewoon de systeemdruk in de gaten te houden als het systeem aanstaat. Hiervoor moet je wel zoveel mogelijk radiatoren open zetten. Met minder radiatoren krijg je ook grotere drukverschillen.

Bij mij schommelt het tussen de 1.8 en de 2.

Als je geen gekke uitschieters ziet in de druk en je overstort ventiel blijft druppen denk ik dat ie aan vervanging toe is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Ik heb geen bypass in mijn installatie. Is dit altijd nodig? Ik heb overigens op 1 van de kamers de radiatorkraan eraf gedraaid om een soort bypass te simuleren. In die kamer kan het water dus altijd van warm naar koud stromen. Het ventiel druppelt overigens nog steeds.
Zodra de CV aanslaat schiet de druk ongeveer 0.5bar omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:58
Installateur gaf een tik er tegen bij mij:
"Door met een hard voorwerp aan de boven- en onderkant op het vat te tikken kunt u dit horen. Water geeft een dof geluid, stikstof een hol geluid. Hoort u bij beide kanten een dof geluid? Dan is het expansievat hoogstwaarschijnlijk kapot en is deze volgelopen met water."
https://www.google.com/ur...Vaw0dp5iwLHSLsyFn5lRstH0c

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Maak het je zelf niet te moeilijk. Overstort en expansievat vervangen. Die is al aardig op leeftijd.

Kun je goed zelf en zijn de kosten dan ook niet. Rolletje loctite 55 er bij halen en een kind kan de was doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
marvin3241 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:34:
Ik heb geen bypass in mijn installatie. Is dit altijd nodig? Ik heb overigens op 1 van de kamers de radiatorkraan eraf gedraaid om een soort bypass te simuleren. In die kamer kan het water dus altijd van warm naar koud stromen. Het ventiel druppelt overigens nog steeds.
Zodra de CV aanslaat schiet de druk ongeveer 0.5bar omhoog.
Nee. Als er altijd een radiator open staat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Bedankt voor de reacties. Ik zal het expansievat en het overstortventiel vervangen en kijken of het daarna beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

Ik zou eerst alleen het overstortventiel vervangen. Kost 35 euro of zo.
Heb het hier vorig jaar ook gehad. Druk bleef daarna gewoon netjes op peil.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:24:
Ik zou eerst alleen het overstortventiel vervangen. Kost 35 euro of zo.
Heb het hier vorig jaar ook gehad. Druk bleef daarna gewoon netjes op peil.
... Een overstortventiel kost een tientje. Een expansievat 3 tientjes. Als zijn expansievat vandaag nog niet stuk is is hij dat morgen wel met die leeftijd.

Onderhoud doe je fatsoenlijk of je doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

Waarom een vat vervangen als er niks mis mee is?
Koppel het desnoods af, en zet het opnieuw op druk.

Maar goed, als je hem toch al los hebt, is vervangen ook de moeite niet meer.

edit:
Controleer uw expansievat voordruk !

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 20-05-2023 11:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Ik ga ze nu gewoon beide vervangen, wil geen onnodige risico's lopen voor die paar tientjes. Als de gemiddelde leeftijd van zo'n vat 6-7 jaar is, dan is deze wel aan vervanging toe. Overstortventiel is ook de prijs niet.
Ik ga ook een bypass installeren zodat ik ook de laatste radiator weer van een thermostaatknop kan voorzien.

Mocht iemand verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Ik krijg het expansievat met geen mogelijkheid los. Iemand nog tips? Het is een 18/0.5 vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:13:
Waarom een vat vervangen als er niks mis mee is?
Ding is 12 jaar oud, terwijl de levensduur een jaar of 7/8 is en kost een paar tientjes. Daarnaast is het water er al af omdat het overdrukventiel vervangen gaat worden. Kleine moeite, en ook heel logisch om dan meteen het expansievat mee te nemen.

Ik vermoed overigens dat het overdrukventiel is gaan lekken doordat het expansievat kapot is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

marvin3241 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:40:
Ik krijg het expansievat met geen mogelijkheid los. Iemand nog tips? Het is een 18/0.5 vat.
De andere kant op draaien? 8)7 8)7

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En let op het gewicht. Als hij inderdaad lek is, zit er al 18 liter aan water in. Dat is vrij zwaar als het onverwacht loskomt... #leermoment...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Volgens mij is hij niet lek, als ik boven tik dan klinkt het dof, als ik onder tik dan klinkt het hol. Maar ik zal er wel rekening mee houden dat hij zwaar kan zijn. De koppeling lijkt met hennep verpakt te zijn. Misschien een optie om de koppeling te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
Dat moet gewoon los komen, maar kan misschien vastgerot zitten. Beetje met een bandsleutel of kettingtang sjorren anders, of een houten balk eraan vast tapen duct tapen :+
Weet je zeker dat je de goede kant op draait ? Omdat hij onderste boven hangt moet je eigenlijk juist de andere kant op draaien ... (if that makes sense 8)7 8)7)

Mijn beunhaas stappen plan bij niet los komen is altijd:

Is er nog een steigerpijp in de buurt om de sleutel te verlengen ?
Zo nee:
Is er nog een gas brander in de buurt ?
Zo nee:
Pak de slijptol 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Lollercopter op 22-05-2023 17:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvin3241
Heb de muurbeugel + vat van de muur gehaald en de muurbeugel met geweld van het vat afgekregen. Vat op de grond gerold en telkens beuk gegeven tegen de muurbeugel.
Heb nu expansievat en ventiel vervangen. Lekken lijkt nu te zijn gestopt.
Bedankt zover iedereen!
Pagina: 1