Goodwe omvormer lokaal uitlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.503 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:22
Ik heb een paar dagen geleden een Goodwe GW2500-XS PLUS omvormer opgehangen bij de 6 zonnepanelen die ik op mijn garage heb geïnstalleerd.

Voor de datalogging heb ik een Goodwe Wifi+Lan kit erbij besteld.
De Wifi van dat ding werkt op zich goed, maar iedere ochtend als de omvormer opstart is de Wifi adapter vergeten dat-ie in STA mode moet opstarten in plaats van in AP mode. Mijn Wifi settings onthoudt-ie dan weer wel. Vreemd.
Ik heb dat opgelost door het ding vai een UTP kabel te koppelen aan een WiFi range extender met een LAN poort. Nu werkt e.e.a. wel goed.

Koppeling met het SEMS portal werkt ook, maar ik heb er twee problemen mee:

1-Het SEMS portal is gruwelijk traag.

2-Ik ben niet graag afhankelijk van een portal om te kunnen monitoren. Nog afgezien van mogelijke privacy issues, kan een fabrikant opeens besluiten om het portal uit de lucht te halen en daar zit je dan met je omvormer die je alleen nog via het LCD display kunt uitlezen zonder grafieken e.d.

Ik zoek dus naar een oplossing die volledig op mijn lokale netwerk draait. De berichten die ik o.a. op Teeakers lees zijn echter niet erg bemoedigend m.b.t. de encryptie die Goodwe toepast.

Wel heb ik onlangs gelezen dat Home Assistant wel in staat is om Goodwe omvormers uit te lezen. Ik heb dus Home Assistant geïnstalleerd als een Docker container op een Raspberry PI 4, en dat werkt behoorlijk goed. Veel sneller dan het SEMS portal, volledig op het lokale netwerk en geen haperingen meer. Ook veel uitgebreidere grafieken.

ECHTER: ik heb geprobeerd de communicatie met het SEMS portal uit te schakelen door op mijn router alle commicatie tussen de Goodwe en de Alibaba servers in Duitsland via poort 20001 te blokkeren.

Dat lijkt goed te werken: in het SEMS portal zakt op een gegeven moment de PV power naar nul en zie ik dat mijn "plant" offline gaat en op de omvormer gaat de gele LED knipperen. So far, so good.

Enige tijd later stopt echter ook Home Assistent met uitlezen en staan alle uitlezingen op "unavailable".

Verwijderen van de poort 20001 blokkade op de router herstelt e.e.a. weer voor zowel het SEMS portal als Home Assistant.

Iemand enig idee waarom Home Assistant niet meer kan uitlezen?

Ik kan twee mogelijke oorzaken bedenken:

Ofwel de Wifi/LAN adapter van Goodwe is alleen nog maar bezig om contact te zoeken met de SEMS servers en is gedurende dat proces niet in staat met andere devices te communiceren.

Ofwel Home Assistant doet zelf geen polling requests aan de Goodwe maar luistert mee naar de communicatie met de SEMS servers en plukt daar data uit om plots mee te kunnen maken.

Maar misschien is er wel iets heel anders aan de hand.

Iemand enig idee?

Het is leuk dat Home Assistant goed werkt met de Goodwe, maar op deze manier ben ik nog steeds afhankelijk van de gratie van de Alibaba servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het vergeten van bepaalde instellingen is een bekend probleem met de standaard firmware. Je kunt een andere firmware proberen (ergens op het forum staan instructies), maar de resultaten zijn niet altijd succesvol.

Qua home assistant kan ik je helaas niet helpen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
KabouterSuper schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:20:
Het vergeten van bepaalde instellingen is een bekend probleem met de standaard firmware. Je kunt een andere firmware proberen (ergens op het forum staan instructies), maar de resultaten zijn niet altijd succesvol.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben ;-) Werd er gek van.

De LAN poort van de adapter lijkt echter prima te werken, en maakt iedere ochtend mooi contact met mijn router via een TP-Link Wifi-extender met LAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Andere route: met Domoticz kan je ook je Goodwe omvormer lokaal uitlezen. Met deze plugin: https://github.com/remco-k/domoticz-goodwe-modbusudp-plugin/
(Werkt over LAN of Wifi. Modbus op UDP)

Of daarbij je andere probleem (dat ie ermee stopt als offline) ook wel of niet bestaat, geen idee.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
remco_k schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:33:
Andere route: met Domoticz kan je ook je Goodwe omvormer lokaal uitlezen. Met deze plugin: https://github.com/remco-k/domoticz-goodwe-modbusudp-plugin/
(Werkt over LAN of Wifi. Modbus op UDP)
Ik heb geen ervaring met Domoticz, maar het klinkt als een goed alternatief. Ik zie dat het ook op een Raspberry PI kan draaien, dus ik ga het eens uitproberen op een losse Pi.

Ik zie ook dat je deze plugin zelf geschreven hebt, en een vluchtige blik op de source code laat zien dat je niet via poort 21000 communiceert, maar alleen 8899.
Geen idee of dat bij Home Assistant ook zo is, maar het lijkt me de moeite waard om ook jouw plugin eens te testen met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
remco_k schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:33:
Ik heb Domoticz zojuist geïnstalleerd op een Raspberry PI 4, en heb ook jouw plugin toegevoegd volgens de instructies op je github page.
Ik krijg de plugin alleen niet te zien in de Type dropdown list.

Wel zie ik deze:

Goodwe solar inverter via Web API

maar dat is zo te zien een andere die gebruik maakt van de Web API van het SEMS portal. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Geen idee wat ik fout doe. Ik draait Domoticz wel in een docker container op de Raspberry PI, maakt dat nog enig verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat is een andere inderdaad, die werkt via de online API.

Misschien moet je een ander plugin pad gebruiken, dat had ik ook omdat ik in een docker container draaide. Ik schrijf er hier wat over: https://github.com/remco-...-and-install-requirements

Misschien ook even kijken of je de required dependencies hebt geinstalleerd.

Lukt het dan nog niet, misschien geeft Domoticz dan nog een goede hint in zijn logs.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Hartelijk dank voor je suggesties. Ik heb ze geprobeerd, maar zie nog steeds de plugin niet in Domoticz.

Ik zal de komende dagen eens kijken of ik Domoticz native op een andere Pi kan installeren, of desnoods in een Windows VM.

Dan eerst maar eens kijken of de Goodwe met jouw plugin uitgelezen kan worden zonder dat de omvormer contact heeft met het SEMS portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 15:36
@ReneK Heb je een update? :)

Wij hebben sinds kort ook een GoodWe omvormer via Solar Concept. Helaas vinden zij het nodig om zelf de omvormer uit te lezen via de SEMS portal zodat zij hun eigen portal/app daarmee kunnen voeden, vraag me niet waarom..
Ik wil de opbrengst het liefste lokaal uitlezen in home assistant, dus zou ik zo'n wifi module moeten aanschaffen (zit nu 4G module in). Maar lees wat verhalen dat die wifi module niet zo soepel werkt als je zou hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Via Domoticz heb ik het niet werkend gekregen, maar via Home Assistant (bij mij draaiend in een Docker container op een Raspberry Pi) werkt het prima.
Wij hebben sinds kort ook een GoodWe omvormer via Solar Concept. Helaas vinden zij het nodig om zelf de omvormer uit te lezen via de SEMS portal zodat zij hun eigen portal/app daarmee kunnen voeden, vraag me niet waarom..
Ik wil de opbrengst het liefste lokaal uitlezen in home assistant, dus zou ik zo'n wifi module moeten aanschaffen (zit nu 4G module in). Maar lees wat verhalen dat die wifi module niet zo soepel werkt als je zou hopen.
Ik gebruik de WiFi module nog steeds, maar dat ding werkt niet helemaal lekker. Vooral de WiFi verbinding die dat ding maakt is niet erg betrouwbaar. Ik gebruik 'm met een LAN kabel naar een WiFi range extender die dan voor de WiFi verbinding zorgt. Dat werkt wel goed.

Een ander probleem is dat er verbinding gemaakt MOET worden met de servers van GoodWe in Duitsland. Zo lang die verbinding er niet is, blijft de GoodWe alleen maar contact zoeken met Duitsland en is ook locale communicatie met Home Assistant niet mogelijk.

Een andere mogelijkheid is uitlezen via de RS-485 poort. Dan heb je helemaal niets meer met de WiFi module te maken, en vermoedelijk werkt het dan ook zonder dat er verbinding is met Duitsland.
Ik heb dat verder nog niet onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 15:36
Thanks voor je update! :)
In dat geval ga ik ook voor de lan/wifi oplossing. Omvormer hangt op de vliering, vlak bij mijn kantoor, dus dat moet met een kabel makkelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:23

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dit is wel interessant. Ik wil ook liever mijn data niet met Xi delen en heb daarom gezegd dat ik geen Goodwe wil. Als he via RS485 en/of modbus kan en dat blijft werken ook als er niet geüpload wordt, ook goed. Niet zo soepel als via netwerk, maar te doen.
(Ik wil huidige panelen vervangen na 10 jaar, Heb nu 2x SolarEdge dat kort na installatie ophield te bestaan en daarmee dus ook geen data meer heb.)
Overigens wel frappant dat een andere aanbieder Huawei aanbood terwijl ik zei dat ik geen Chinese backoffice wilde en toen met GroWatt kwam. Volgens mij toch ook Chinees toch?
Overigens gebruik ik Node-red en Homey, maar als het protocol beschikbaar is, zou op die manier GoodWe nog optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

rene037 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:42:
(Ik wil huidige panelen vervangen na 10 jaar, Heb nu 2x SolarEdge dat kort na installatie ophield te bestaan en daarmee dus ook geen data meer heb.)
Ueh, SolarEdge is springlevend hoor.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:42
Ik lees de goodwe’s (heb er 2) hier uit middels Fibaro en dus ook met een plug-in die data over UDP uit de omvormer haalt. Werkt als een trein maar omdat ik er 2 heb en de UDP poort hetzelfde is zat ik even met timing te rommelen maar ook dat is gelukt.
Volgende omvormers worden hier ook geen Goodwe’s inderdaad. Bizar dat sommige partijen gewoon helemaal niet meegaan met de huidige tijd van even een lokale API beschikbaar te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Modbreak:Hier is al een bestaand topic over: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Een Goodwe lokaal uitlezen is tegenwoordig prima mogelijk, volgens mij native ondersteund in Home Assistant. https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

Zie verder ook bovengenoemd topic.

Ik sluit dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2024 08:39 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.