Toon posts:

Gunstig moment overstap elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-05 11:03
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren naar een elektrische auto. Ik zit alleen (plotseling) erg te twijfelen over wat financieel wijsheid is.
De situatie:
Op dit moment heb ik een fijne (snelle) Megane 3 RS, bevalt allemaal super goed. Ik rijd dagelijks voor werk 70 km. Valt allemaal opzich wel mee, maar ik tank premium en de auto is natuurlijk niet super zuinig.
Als ik overga op elektrisch scheelt me dit per jaar zo'n 1600 euro aan benzine en wegenbelasting.

Ik heb proefgereden in een leaf, maar dat vind ik een beetje een ouwelulleauto :X (ik ben 30 en kom van een sportieve auto af dus die stap vind ik een beetje te groot)

De meest praktische en binnen budget auto is de e-golf vanaf 2017, OK range en ziet er nog wel redelijk uit.
Die auto's gaan nu voor tussen de 18-22K weg zo'n beetje.
De laatste tijd zie ik veel berichten voorbij komen dat allerlei merken volgend jaar met nieuwe elektrische instap modellen komen die een range van ongeveer 300KM hebben en 25K moeten gaan kosten.

Dan is mijn eerste gedachte: waarom zou ik een golf van 5 jaar oud kopen als ik volgend jaar een nieuwe kan kopen?
Wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar de gedachte die ik daarna krijg is: stel dat ik dit jaar een e-golf zou kopen, daalt die volgend jaar dan niet gigantisch in waarde omdat het aanbod plots veel beter is?

Hoe denken jullie hierover?
- nu wel elektrisch gaan rijden of misschien nog een jaartje wachten?

Ik ben benieuwd,

Groet Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:30

Tuxie

En WeL nU!

Tsja, niemand heeft een glazen bol. Ik zou in jouw geval, mits er geen bloed uitloopt, b.v. wachten op een Tesla Model 2. De algemene verwachting is dat eind dit jaar / begin volgend jaar de stroom met betaalbare (25k-30k) EVs op de markt komt.

Maarrrrr dat is de verwachting. Kan ook langer duren. En niemand weet echt goed wat dat met de afschrijving van bestaande auto's gaat doen. Tijdens corona werden tweedehands autos zelfs duurder. En tweedehands Teslas staan m.i. ook nog steeds tegen hoofdprijzen te koop. Misschien dat dat de komende twee jaar wel gaat veranderen met de komst van goedkopere EVs. Nadeel van als je wacht is ook: belasting op EVs moet je vanaf 2025 gewoon betalen ... Keuzes, keuzes, keuzes....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Over 2 jaar zijn er weer betere modellen beschikbaar in jouw prijsklasse en over 3 jaar nog betere modellen. Dit blijf je altijd houden.

Je zult voor jezelf moeten bepalen of de stap die je nu voor ogen hebt de moeite waard is. Is die Golf een goed alternatief voor je huidige auto? Ga ervoor. Denk je dat je er niet gelukkig van wordt, ga op zoek naar wat anders of wacht een tijdje.

Laat de keuze vooral afhangen van nu en niet van wat er komen gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De vraag is ook, als er volgend jaar leuke autos rond de 25k/300km op de markt komen, wat is dan de levertijd?

Die zou best nog wel eens flink op kunnen lopen. Misschien geen probleem, maar afhankelijk van de staat van je auto wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:56

guReMcO

Ooga-booga!

De komende jaren zal het modellen aanbod alleen maar toenemen. Denk aan VW ID.2, Renault 5, Tesla 2 en Mini Cooper. Plus dat er meer occasion aanbod zal ontstaan door auto's die uit de lease komen.

Mijn strategie is om nog even een paar jaar te wachten in ieder geval. :)

I wish we could get Wi-Fi signals from a tree. Then everyone would plant 'em and we'd probably save the planet for free. Too bad we only need 'em to breathe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
eLScha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:05:
Over 2 jaar zijn er weer betere modellen beschikbaar in jouw prijsklasse en over 3 jaar nog betere modellen. Dit blijf je altijd houden.

Je zult voor jezelf moeten bepalen of je de stap die je nu voor ogen hebt de moeite waard is. Is die Golf een goed alternatief voor je huidige auto? Ga ervoor. Denk je dat je er niet gelukkig van wordt, ga op zoek naar wat anders of wacht een tijdje.

Eens. De vraag waarmee de OP afsluit kun je dus de komende 10 jaar (!) iedere keer opnieuw stellen. De ontwikkelingen mbt laadcapaciteit en -snelheid blijven nl zo lang nog wel in dit tempo doorgaan.
Veel belangrijker is het of de voordelen nu al voor jou persoonlijk opwegen tegen de nadelen. Is dat zo, dan moet je het gewoon doen en niet teveel terugkijken. Een auto particulier kopen is altijd een beroerde investering.

Concreet in dit geval: ik heb een vergelijkbare ww afstand en een wat nieuwere EV met een WLTP van 400km. Daarmee bereik ik riant mijn werk in de winter (zonder laden ter plekke) en alle andere locaties in Nederland. Als ik al moet laden onderweg gaat dat supersnel. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om hetzelfde te moeten doen met een e-Golf. Het bereik is in de winter te krap en de laadsnelheid is te laag. Kortom ik zou - als het kan - de portemonnee trekken voor iets beters op dit moment, zoals een MG4, M3 etc. Of als dat er niet inzit zou ik wachten.

12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

Acties:
  • +6Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:37
Qua kosten zit je denk ik hier:
Renault rs3: verbruik 1 op 15, (2 euro x 70km) = 10 euro
e-golf: verbruik 168wh/h, (0.4 euro x 70km) = 4,72 euro

Met een verschil van 5,5 euro zou het 4.545 ritjes duren voordat je de investering hebt terug verdient.
Momenteel is de wegenbelasting nog nul, maar dat gaat waarschijnlijk naar 50% van een benzine auto, laten we zeggen 35 euro per maand, dat zou betekenen dat qua belasting het 714 maanden zou duren om het verschil van een e-golf terug te verdienen.

Per maand zit je dan aan:
Renault rs3: 67 (wegen belasting) + 210 (21 werkdagen per maand) = 277 euro per maand
E-golf: 35 (wegen belasting) + 99 = 134

Terugverdientijd in maanden: 174 maanden (14,5 jaar)

Dus om het geld hoef je het niet te doen, en dan heb ik nog geen rekening gehouden met een laadpaal, verzekering die vaak een stuk duurder is bij een elektrische auto en dat de accu van de e-golf waarschijnlijk al voor een gedeelte versleten is,

[Voor 25% gewijzigd door REDSD op 19-05-2023 09:30]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:08

SjoerdV nl

Be the change.

Simpel; Ioniq 28 kWh. Premium, rond de 20k. Betere auto dan de Golf.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
omdat de huidige auto nog goed bevalt en geen kuren lijkt te hebben, ben je een dief van je eigen portemonnee door hem te vervangen (investering EV minus afschrijving Megane), tenzij je het dak vol hebt liggen met zonnepanelen waar je nu de auto niet mee kan opladen.

~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32
Iets houden wat je hebt is bijna altijd goedkoper. Dat gezegd hebbende, de voordeligste snelle EV die je nu kan kopen is de Tesla model 3 SR met subsidie. T.o.v. een 5 jaar oude e-golf heb je ongetwijfeld een stuk meer waardebehoud over de wat langere termijn.

Wat een EV kost hangt volledig af van hoe de wegenbelasting er na 2024 uit gaat zien. Als er niks veranderd, en het zo gaat als het nu weleens zou kunnen gaan (zelfde belasting op EV's als op benzineauto's) dan is benzine een stuk voordeliger. Hangt ook weer af van zonnepanelen + stroomprijzen, maar in mijn geval zal ik met de volle mep belasting misschien wel terugswitchen naar benzine. Zeker als de BPM er dan ook op komt en de tweedehands waarde daarmee stijgt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
REDSD schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:22:
Qua kosten zit je denk ik hier:
Renault rs3: verbruik 1 op 15, (2 euro x 70km) = 10 euro
e-golf: verbruik 168wh/h, (0.4 euro x 70km) = 4,72 euro

Met een verschil van 5,5 euro zou het 4.545 ritjes duren voordat je de investering hebt terug verdient.
Momenteel is de wegenbelasting nog nul, maar dat gaat waarschijnlijk naar 50% van een benzine auto, laten we zeggen 35 euro per maand, dat zou betekenen dat qua belasting het 714 maanden zou duren om het verschil van een e-golf terug te verdienen.

Per maand zit je dan aan:
Renault rs3: 67 (wegen belasting) + 210 (21 werkdagen per maand) = 277 euro per maand
E-golf: 35 (wegen belasting) + 99 = 134

Terugverdientijd in maanden: 174 maanden (14,5 jaar)

Dus om het geld hoef je het niet te doen, en dan heb ik nog geen rekening gehouden met een laadpaal, verzekering die vaak een stuk duurder is bij een elektrische auto en dat de accu van de e-golf waarschijnlijk al voor een gedeelte versleten is,
- TS zal z’n huidige auto inruilen
- Woonwerkverkeer zijn natuurlijk niet de enige kilometers
- Wellicht zijn er zonnepanelen in beeld, maakt de stroomprijs fors lager
- Je mist de restwaarde van de Golf tov de RS over een aantal jaar
- Je rekent nu al met 50% van de wegenbelasting terwijl dat nog niet het geval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:05
eLScha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:54:
Dat ligt heel erg aan je woonsituatie. Zonder eigen parkeerplek maakt dat niks uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

LordSinclair schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Dat ligt heel erg aan je woonsituatie. Zonder eigen parkeerplek maakt dat niks uit.
Als ik het goed heb wordt hier wat aan gedaan in de nieuwe energiewet. Peer to peer, En een soort saldo waar je mee mag werken. Maar details weet ik niet meer.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-05 00:05
Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:58:
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren naar een elektrische auto. Ik zit alleen (plotseling) erg te twijfelen over wat financieel wijsheid is.
De situatie:
Op dit moment heb ik een fijne (snelle) Megane 3 RS, bevalt allemaal super goed. Ik rijd dagelijks voor werk 70 km. Valt allemaal opzich wel mee, maar ik tank premium en de auto is natuurlijk niet super zuinig.
Als ik overga op elektrisch scheelt me dit per jaar zo'n 1600 euro aan benzine en wegenbelasting.

Ik heb proefgereden in een leaf, maar dat vind ik een beetje een ouwelulleauto :X (ik ben 30 en kom van een sportieve auto af dus die stap vind ik een beetje te groot)

De meest praktische en binnen budget auto is de e-golf vanaf 2017, OK range en ziet er nog wel redelijk uit.
De laatste tijd zie ik veel berichten voorbij komen dat allerlei merken volgend jaar met nieuwe elektrische instap modellen komen die een range van ongeveer 300KM hebben en 25K moeten gaan kosten.

Dan is mijn eerste gedachte: waarom zou ik een golf van 5 jaar oud kopen als ik volgend jaar een nieuwe kan kopen?
Wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar de gedachte die ik daarna krijg is: stel dat ik dit jaar een e-golf zou kopen, daalt die volgend jaar dan niet gigantisch in waarde omdat het aanbod plots veel beter is?

Ik ben benieuwd,

Groet Peter
Let er wel op dat je in een e-Golf (vanaf 2017) maximaal 120km op de snelweg kan rijden.

Dit is als je netjes 100km per uur rijdt zonder airco...zonder verwarming.
In de winter.

In de zomer kan je 130km.

En "snelladen" neemt 20 tot 30 minuten in beslag. En dan is je auto max 80%.

Ik ben juist overgestapt van elektrisch naar benzine hierdoor.
De leuke elektrische auto's beginnen vanaf 50 duizend euro. Met een normale range.

Edit: Ik heb zelf 2 jaar lang in een e-Golf uit 2020 gereden.
Zie ook mijn post van enkele tijden geleden:
Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

[Voor 4% gewijzigd door Atsiz op 19-05-2023 10:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:44
Mijn glazen bol doet het ook niet, maar......
Als je nu in een Megane rijdt wil je niet gaan rijden in een goedkoop nr 2 type. Zo'n goedkope chinees wil je waarschijnlijk ook niet. Zeker niet met zo'n lange woon- werk afstand.
Wat ik mis in de TS is of je een eigen parkeerplek hebt waar een laadpaal mogelijk is en evt. zonnepanelen. (reeds genoemd door anderen)
Persoonlijk ruil je een auto in als de oude op is of als je geld te veel hebt. Mijn vorige auto was na 12 jaar wel op en de spaarrekening was vet. Met zonnepanelen en plek voor een laadpaal ben ik gegaan voor een id3. Echt de kosten berekenen heb ik niet gedaan. Ik ga ervan uit dat ik hier weer 12 jaar mee rij. Of dat dit zelfs mijn laatste auto is. Berekenen wat nu goedkoper is, is alleen mogelijk op nacalculatiebasis.
Ik moest wel de keuze maken voor de komende 12 jaar.

VW ID3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Je kunt veel beter gewoon een TCO berekening maken. Alhoewel lager heeft de huidige auto natuurlijk ook gewoon afschrijving.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
De belangrijkste informatie ontbreekt in je post:
  • Mogelijkheid thuis te laden? Mogelijkheid zonnepanelen?
  • Mogelijkheid op werk te laden, welk tarief?
Als je afhankelijk bent van publieke laadpaal ga je snel een wat grotere accu willen voor meer flexibiliteit. Als gevolg heb je een hogere aanschafprijs en daarnaast zijn je laadkosten normaliter hoger.

Wat betreft juiste moment om de stap te maken; op dit moment is er een €2k SEPP subsidie, onvermijdelijk resulteert dit deels in hogere marktprijzen. Ik zou zodoende zeggen dat het een slecht moment is om in te stappen in auto's die buiten SEPP vallen (>45k cataloguswaarde nieuw) maar een prima moment voor alle andere.

Dit gaat simpelweg niet gebeuren. Tel bij de tijdlijn maar 1-2 jaar op en de prijs voor model met uitrusting die je wil zal ook wel >20% hoger zijn.

Tot slot zou ik sowieso geen e-Golf kopen. Eigenlijk is het een overprijsde auto voor zijn specificaties, naar mijn mening door een irrationele voorkeur in de markt voor VAG.

[Voor 53% gewijzigd door assje op 19-05-2023 10:43]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Atsiz schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:19:
De leuke elektrische auto's beginnen vanaf 50 duizend euro. Met een normale range.
Model 3 begint bij 40k, dan heb je een heel complete gloednieuwe auto met een heel redelijke range.

Je info is oud :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25
Volgend jaar komt er een hele golf Tesla Model 3's uit de lease (https://www.ad.nl/auto/ee...n-afleverrecord~a20cb4fb/) , dat zal de prijs flink drukken voor tweedehands EVs. Als je niet wil wachten dan kun je kijken naar een nieuwe Model 3, die zijn in prijs verlaagd recent en hebben vrij voordelige financieringsopties. Als je van je werk een vervoersbudget hebt oid dan kan dat vrij gunstig uitvallen.

[Voor 13% gewijzigd door BCC op 19-05-2023 10:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:00
Tsja wil je rijplezier of alleen naar de prijs kijken? Voor dat eerste kan je beter de RS houden, huidige EV's zijn niet voor autoliefhebbers die van rijplezier houden. Voor dat tweede kan je beter een 25 jaar oude Suzuki Swift of Alto kopen.

Ik snap het vraagstuk wel. Zelf wacht ik op een hothatch EV met minimaal 500pk, maximaal 1500 kilo en minimaal 400km aan echt bereik. Ik had heel even wat hoop met de Hyundai Ioniq 5 N welke komend jaar uitkomt. Maar toen werd bekend dat deze tussen de 2200 en 2500 kilo gaat wegen, dus laat maar hangen dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• REDSD
eLScha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:54:
[...]

- TS zal z’n huidige auto inruilen
- Woonwerkverkeer zijn natuurlijk niet de enige kilometers
- Je mist de restwaarde van de Golf tov de RS over een aantal jaar
- Je rekent nu al met 50% van de wegenbelasting terwijl dat nog niet het geval is.
Klopt ik heb een aantal aannamens gedaan, maar ik denk dat ik hierin nog aan de redelijke positieve kant van de EV ben gebleven. Ik heb de duurdere verzekering buitenbeeld gelaten, ben uitgegaan van 52 weken 5 dagen per week gebruik (dus geen vakantie en vrijedagen). Ik ben uitgegaan van volledig thuisladen.

Er zijn veel meer situaties te bedenken om de benzine en EV goedkoper of duurder te maken.
Ik heb afgelopen jaar ook gekeken of een EV financieel interessant was, maar de auto's die ik wou, zoals een tesla 3 of Y of een Kona, waren gewoon veel duurder dan skoda fabia combi die ik heb gekocht.
De maand lasten waren maar marginaal minder en van de tesla zelfs hoger omdat de verzekering bijna 100 euro per maand was (10 jaar schade vrij) en daar stond een koop prijs tegenover die 20 tot 30 duizend meer was. Ik moest laatst een keer 300km rijden naar een bestemming zonder laadpalen en ook toen was ik blij dat ik nog steeds benzine reed en niet aan het einde van die rit nog opzoek moest naar een laadpaal ergens in de buurt.

[Voor 3% gewijzigd door REDSD op 19-05-2023 10:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-05 00:05
Hooglander1 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Model 3 begint bij 40k, dan heb je een heel complete gloednieuwe auto met een heel redelijke range.

Je info is oud :)
Tegenwoordig kan je inderdaad voor 40k wel leuks kopen inderdaad.
Gelukkig dat het snel gaat.

Nu richting de 30k... :P

Wie weet misschien de Tesla Model 2 ? :o

Hopelijk dat andere merken snel bijbenen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Ik heb vorig jaar in dezelfde situatie (70km woon-werk) een Hyundai Ioniq gekocht ipv een E-Golf. Primaire voordeel van de Ioniq is dat 'ie bijna 2x zo vlot kan snelladen, wat de auto op langere afstanden veel bruikbaarder maakt. 15-20 minuten bij Fastned/Ionity en je kan weer 2 uur rijden.

Met een E-Golf duren je stops 2x zo lang. De Leaf wil je ook overslaan; de chademo snellaadstekker is niet de standaard die we in Europa gaan behouden, en de auto staat berucht omdat hij na de 2e snellaadstop fors trager zal snelladen.
Die instap modellen zijn B-segmenters. Een E-Golf (of Ioniq, of Leaf) zijn C-segmenters en bieden dus veel meer binnenruimte.

Zo extreem bijzonder is dat trouwens niet, een Zoe, e-208 en corsa-e zitten/zaten, in kale trim zonder enige opties, voor de inflatiegolf, niet eens héél ver van de 25k nieuw af. Die auto's hebben ook niet giganisch afgeschreven :P

Toch denk ik niet dat je op korte termijn een revolutie op prijsgebied gaat zien.
Neem zo'n ID2; als je momenteel een EV van de Volkswagen group wilt kopen, zit je soms al met levertijden van >1 jaar. Van de ID2 is überhaupt nog geen echt preproductiemodel getoond, dat duurt (denk ik) ook nog zeker een jaar. Dus voor de ID2 daadwerkelijk uitgeleverd wordt zijn we 2-3 jaar verder.
Vervolgens komt er eerst de 'ID2 1st edition' met flink wat opties voor 35k, met de belofte dat de échte ID2 van 25k ('door inflatie hebben we er helaas 30k van moeten maken') nu dan echt 'volgend jaar' komt. Zonder stoelverwarming, met stalen wieldoppen, en toch een ietsje kleinere accu... waardoor je onder de streep in een opgeleukte Dacia Spring rijdt - die je nu al voor dat geld kan kopen.

Als er een prijsdaling aanstaande is, is dat omdat er een hele hoop Model 3's uit de lease gaan omdat hun gunstige bijtelling afloopt. Sowieso is Tesla de markt aan het drukken met scherpe prijzen. Let echter wel op dat Tesla's door hun vermogen veel duurder in de verzekering zijn.

Als je echter veel kilometers rijdt en goedkoop kan laden, bijvoorbeeld met een dynamisch contract of met panelen, kan de berekening op een EV echt wel gunstig uitvallen. Je zal (net als op iedere andere auto) wel moeten afschrijven, maar ik denk dat die berekening nog best aantrekkelijk kan uitpakken.

[Voor 6% gewijzigd door Richh op 19-05-2023 13:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
SjoerdV nl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:25:
Simpel; Ioniq 28 kWh. Premium, rond de 20k. Betere auto dan de Golf.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zou dan eerder gaan voor een:

Opel Ampera-E: grote accu 64kwh dacht ik zelfs (wel een re-call opgeweest dacht ik), relatief snel
MG ZS ev: grotere accu
Leaf: 40kWh (wil je niet)

Allemaal wat meer ouwe-lullen auto's, maar dat is de golf-e ook. Als je geluk hebt kom je er 120km+ ver mee in de winter. Dat is echt drie keer niks. Snelladen is ook ruk.

Ik zou er niet aan beginnen. Je rijdt nu een toffe bak, betouwbaar. Als je echt op de kosten gaat zitten kun je deze ook verkopen en een Polo o.i.d. gaan rijden.

Wat ik persoonlijk zou doen

-Telsa Model 3 of Model S (2017+), deel inleggen, laatste restje financieren. Zit je rond de 30-38 (voor 38k heb je inc subsidie een gloedjenieuwe M3, financieren is best aantrekkelijk via Tesla site), maar je krijgt er zoveel meer voor terug dan wat hierboven staat.

Succes!

[Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-05-2023 11:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
Zo wat een reacties zeg!

Nog een aanvulling:
hopenlijk eind vh jaar zonnepanelen
we hebben een eigen oprit dus eventueel laadpaal is mogelijk.
Ik wilde niet via een laadpaal gaan laden maar langzaam met 3KW via stopcontact. Dan zou de golf bijvoorbeeld na een nacht laden vol genoeg zijn voor de ww rit.

Ik ben het eens dat de ontwikkeling niet stil staat. Het is alleen zo dat de huidige occasions ongeveer een range van 200-250 km hebben. De modellen die er aan komen zitten rond de 300+ wanneer dat punt bereikt is, zou het voor mij al voldoende zijn. De rest is alleen bonus. Daarbij hebben de modellen die nu uit zijn ook voldoende range, ik vind ze alleen nu nog te duur.

Aangezien we waarschijnlijk eind vh jaar pas zonnepanelen krijgen zit ik wel te neigen naar nog even afwachten.
Hoe ik aan de berekening kwam van de besparing:
Megane kost 720 euro wegenbelasting per jaar
als ik woon-werk alleen al 13.000KM per jaar rijd kost me dat met de megane 2050 euro (8l/100 km en 1,98 euro/L)
Elektrische auto wegenbelasting 0euro (voor nu dan) elektrische kosten 880 euro (40 cent/kwh, verbruik van 168wh/km)
scheelt dan zo toch 1900 per jaar.

Maarja dan rijd je in een "golfje" ...
keuzes keuzes inderdaad.

Tesla's vind ik ook leuke auto's alleen wat nu te koop staat is wel echt boven-bovenkant budget en dan heb je de goedkoopste van marktplaats, dat durf ik niet aan.

Als de model S en model 3 nou stukken goedkoper gaan worden ben ik wel om. Maar die auto's houden toch best wel lang waarde...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
Richh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:00:
Ik heb vorig jaar in dezelfde situatie (70km woon-werk) een Hyundai Ioniq gekocht ipv een E-Golf. Primaire voordeel van de Ioniq is dat 'ie bijna 2x zo vlot kan snelladen, wat de auto op langere afstanden veel bruikbaarder maakt. 15-20 minuten bij Fastned/Ionity en je kan weer 2 uur rijden.

Met een E-Golf duren je stops 2x zo lang. De Leaf wil je ook overslaan; de chademo snellaadstekker is niet de standaard die we in Europa gaan behouden, en de auto staat berucht omdat hij na de 2e snellaadstop fors trager zal snelladen.

[...]

Die instap modellen zijn B-segmenters. Een E-Golf (of Ioniq, of Leaf) zijn C-segmenters en bieden dus veel meer binnenruimte.

Zo extreem bijzonder is dat trouwens niet, een Zoe, e-208 en corsa-e zitten/zaten, in kale trim zonder enige opties, voor de inflatiegolf, niet eens héél ver van de 25k nieuw af. Die auto's hebben ook niet giganisch afgeschreven :P

Toch denk ik niet dat je op korte termijn een revolutie op prijsgebied gaat zien.
Neem zo'n ID2; als je momenteel een EV van de Volkswagen group wilt kopen, zit je soms al met levertijden van >1 jaar. Van de ID2 is überhaupt nog geen echt preproductiemodel getoond, dat duurt ook nog zeker een jaar. Dus voor de ID2 daadwerkelijk uitgeleverd wordt zijn we 2-3 jaar verder.
Vervolgens komt er eerst de 'ID2 1st edition' met flink wat opties voor 35k, met de belofte dat de échte ID2 van 25k ('door inflatie hebben we er helaas 30k van moeten maken') nu dan echt 'volgend jaar' komt. Zonder stoelverwarming, met stalen wieldoppen, en toch een ietsje kleinere accu... waardoor je onder de streep in een opgeleukte Dacia Spring rijdt - die je nu al voor dat geld kan kopen.

Als er een prijsdaling aanstaande is, is dat omdat er een hele hoop Model 3's uit de lease gaan omdat hun gunstige bijtelling afloopt. Sowieso is Tesla de markt aan het drukken met scherpe prijzen. Let echter wel op dat Tesla's door hun vermogen veel duurder in de verzekering zijn.

Als je echter veel kilometers rijdt en goedkoop kan laden, bijvoorbeeld met een dynamisch contract of met panelen, kan de berekening op een EV echt wel gunstig uitvallen. Je zal (net als op iedere andere auto) wel moeten afschrijven, maar ik denk dat die berekening nog best aantrekkelijk kan uitpakken.
Ioniq heb ik ook overwogen, vind m van binnen er minder uitzien en van buiten op een prius, wat ik echt :r vind.
Ik heb voor mezelf dit overzichtje gemaakt.

Opel ampera viel ook al af vanwege ouwe lullen gehalte...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• REDSD
Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:17:
als ik woon-werk alleen al 13.000KM per jaar rijd kost me dat met de megane 2050 euro (8l/100 km en 1,98 euro/L)
Elektrische auto wegenbelasting 0euro (voor nu dan) elektrische kosten 880 euro (40 cent/kwh, verbruik van 168wh/km)
scheelt dan zo toch 1900 per jaar.
Alleen als je nu al 8l/100km rijd met je auto, ga je geen 168wh/km redden met de golf, tenzij je opeens een stukzuiniger gaat rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schuurman92
REDSD schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Alleen als je nu al 8l/100km rijd met je auto, ga je geen 168wh/km redden met de golf, tenzij je opeens een stukzuiniger gaat rijden.
Valt mee. Deze auto daagt wel uit om vlotter te rijden met 300 PK, fabrieksopgave is 7,5 L/100km. Dat red ik ook wel op woonwerk, maar het valt mij op dat wanneer de auto koud start het verbruik even best hard oploopt. Snap ik ook wel is logisch, maar met continue stukken doe ik het best netjes denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Ioniq heb ik ook overwogen, vind m van binnen er minder uitzien en van buiten op een prius, wat ik echt :r vind.
Ik heb voor mezelf dit overzichtje gemaakt.

Opel ampera viel ook al af vanwege ouwe lullen gehalte...
[Afbeelding]
Smaken verschillen natuurlijk :) ik heb destijds een GTE overwogen naast de Ioniq en ze beide proefgereden. Vind de Ioniq juist beter te pruimen, zeker in premium trim met de juiste kleuren en open dakje. Infotainment vind ik ook prettiger werken. Snap wel wat je zegt over de Prius... ik vergelijk de aflopende daklijn liever met een A5 Sportback :+ :+

Je hebt in ieder geval wel goed door dat idd de variant met de kleine accu door het snellere laden bij roadtrips eigenlijk net zo praktisch is als de variant met grotere accu ;) Zeker in de zomer haal je meer dan 130km uit een 20min snellaadstop, maar in de winter op de snelweg klopt het wel.

De Ampera is ook een vrij hoge en ook smalle auto, viel bij mij om dezelfde reden af. De batterij is wel een voordeel.

Misschien is een BMW i3 nog iets? Bijzondere, maar wel een doordachte auto.

[Voor 5% gewijzigd door Richh op 19-05-2023 11:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrut3
REDSD schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:36:
Vreemde opmerking, dat is echt geen abnormaal verbruik. Op Spritmonitor zou het zo ongeveer het laagste verbruik zijn. Daar zit men op 9,7l/100km, dus TS is relatief zuinig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Hoi allemaal,

De situatie:

Ik ben benieuwd,

Groet Peter
Let even op met wat voor elektrische auto je je op oriënteert. Zowel de e-Golf als Leaf 2 hebben geen vloeistofkoeling voor de accu. Accukwaliteit gaat sneller achteruit plus snelladen gaat trager als het warmer wordt. Leaf 2 is zelfs berucht om "rapidgate"link, heet schijnbaar geen rapidgate meer vanwege andere oorzaak ;). Iemand gaf de tip van een Ioniq 28kwh. Lijkt me een goede. Ik weet niet waarvoor de auto precies is, maar je zou ook een VW e-Up kunnen overwegen of iets dergelijks als het alleen voor woon-werk is. Scheelt veel geld = sneller terugverdiend. En dan blijft er misschien wat geld over voor een leuke hobbyauto ernaast. een Clio RS197 ofzo. Ik ben zelf ook autoliefhebber maar woon-werk in een Up! zou me echt niks kunnen verrotten. In de file of op de linkerbaan op de snelweg heb je niks aan 300pk. En voor die enkele lange (aanname) rit kun je dan een keer de hobbyauto inzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:55:
[...]
. Leaf 2 is zelfs berucht om "rapidgate". I
Dat is een paar jaar terug al verholpen middels een software update.

Maar feit blijft dat luchtkoeling minder koelt natuurlijk en dat je daarom niet moet overdrijven met complete road trips van duizenden kilometers.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is een paar jaar terug al verholpen middels een software update.

Maar feit blijft dat luchtkoeling minder koelt natuurlijk en dat je daarom niet moet overdrijven met complete road trips van duizenden kilometers.
Mijn link is een test ná een softwareupdate om dit probleem te verminderen, is er daarna nog meer geweest om het probleem te verhelpen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Mijn link is een test ná een softwareupdate om dit probleem te verminderen, is er daarna nog meer geweest om het probleem te verhelpen?
Rapidgate ging over het softwareprobleem. Er werd onnodig langzaam geladen. Dat is verholpen.
Nu laadt hij alleen langzamer als het ook echt nodig is, een hardwareprobleem dus : de luchtkoeling. Het is wat het is.

Dus je hebt gelijk, je mag het alleen geen Rapidgate meer noemen.

Ik heb zelf een leaf. Na 3x achter elkaar snelladen merk je het als het warm is buiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Rapidgate ging over het softwareprobleem. Er werd onnodig langzaam geladen. Dat is verholpen.
Nu laadt hij alleen langzamer als het ook echt nodig is, een hardwareprobleem dus : de luchtkoeling. Het is wat het is.

Dus je hebt gelijk, je mag het alleen geen Rapidgate meer noemen.

Ik heb zelf een leaf. Na 3x achter elkaar snelladen merk je het als het warm is buiten.
Ik heb mijn post aangepast ;) Die tester heeft zelfs na de eerste keer laden al problemen, hetzij in een warmer klimaat:
Despite slowing down below the speed limit like this, half of the power was cut by the time I reached Lordsburg, and the temperature gauge was in the red. Instead of plugging it right in, I decided to wait 5 minutes and let it cool down a bit, and during that time it got some of its power back but was still in the red. I had 16% battery remaining after driving only about 60 miles.

When I plugged in, I got a 14 kW charging rate, and estimated that I’d be here for about an hour and 45 minutes. I knew something like this could happen, so I brought my laptop along to work and everyone else had something to do. We ended up spending an hour and 24 minutes to get to 85% (enough to get back to Deming with a tailwind).
Of dit een probleem is voor de TS moet hij zelf maar even uitmaken. Als hij z'n lange ritten vooral in de zomer doet, waarbij het in NL ook steeds vaker 30+ graden is dan is het wellicht een overweging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb mijn post aangepast ;) Die tester heeft zelfs na de eerste keer laden al problemen, hetzij in een warmer klimaat:

[...]

Of dit een probleem is voor de TS moet hij zelf maar even uitmaken. Als hij z'n lange ritten vooral in de zomer doet, waarbij het in NL ook steeds vaker 30+ graden is dan is het wellicht een overweging :)
Ja dat zal aan het warme klimaat liggen. Ik herken het niet in ieder geval. hoe dan ook. Vloeistofkoeling is superieur.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 15:14
Van een Megane 3 RS naar een EV: je moet het maar kunnen.
1600 euro in het voordeel van een EV is natuurlijk een beste klap geld (en dan heb je de onderhoudskosten van de Megane niet eens meegeteld), maar de emotie van je RS krijg je nooit als je een EV gaat rijden.
Zelfs niet bij hard accelereren in je EV. Dat doe je een paar keer en dan is de lol eraf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
SniperGuy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:20:
Van een Megane 3 RS naar een EV: je moet het maar kunnen.
1600 euro in het voordeel van een EV is natuurlijk een beste klap geld (en dan heb je de onderhoudskosten van de Megane niet eens meegeteld), maar de emotie van je RS krijg je nooit als je een EV gaat rijden.
Zelfs niet bij hard accelereren in je EV. Dat doe je een paar keer en dan is de lol eraf.
Helemaal mee eens. Ik vind het ook een moeilijke stap, waarvan ik dus ook nog niet zeker weet of het (nu) doorgaat. Hobby mag natuurlijk geld kosten... Ik heb ook nog een Aprilia tuono, dat loopt ook leuk natuurlijk.

Mijn vriendin rijdt een 107, dat is prima, maar leuk is anders. Die auto kunnen we gebruiken voor de langere stukken.
Zoals mijn gedachten nu gaan houd ik de megane nog even aan, zeker gezien de zonnepanelen nog even op zich laten wachten.
En de airco is vorige week kapot gegaan... kost waarschijnlijk ook weer 500 :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
JT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Let even op met wat voor elektrische auto je je op oriënteert. Zowel de e-Golf als Leaf 2 hebben geen vloeistofkoeling voor de accu. Accukwaliteit gaat sneller achteruit plus snelladen gaat trager als het warmer wordt. Leaf 2 is zelfs berucht om "rapidgate"link, heet schijnbaar geen rapidgate meer vanwege andere oorzaak ;). Iemand gaf de tip van een Ioniq 28kwh. Lijkt me een goede. Ik weet niet waarvoor de auto precies is, maar je zou ook een VW e-Up kunnen overwegen of iets dergelijks als het alleen voor woon-werk is. Scheelt veel geld = sneller terugverdiend. En dan blijft er misschien wat geld over voor een leuke hobbyauto ernaast. een Clio RS197 ofzo. Ik ben zelf ook autoliefhebber maar woon-werk in een Up! zou me echt niks kunnen verrotten. In de file of op de linkerbaan op de snelweg heb je niks aan 300pk. En voor die enkele lange (aanname) rit kun je dan een keer de hobbyauto inzetten.
Ik ben me bewust van de luchtgekoelde accu's en weet dat ze niet onbeperkt snel kunnen laden op een dag. Mijn woon werk rit is 75% provincaile wegen ik zou dus in theorie makkelijk 2 dagen heen en weer kunnen met een e-golf. De Ioniq heb ik overwogen, maar vind ik er minder gelikt uitzien dan een golf. En ik ben absoluut geen golf fan. Naast een elektrische auto nog een hobbyauto klinkt mooi, maar dan moet ik wat meer gaan verdienen en groter wonen. Toekomstmuziek :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Ik ben me bewust van de luchtgekoelde accu's en weet dat ze niet onbeperkt snel kunnen laden op een dag. Mijn woon werk rit is 75% provincaile wegen ik zou dus in theorie makkelijk 2 dagen heen en weer kunnen met een e-golf. De Ioniq heb ik overwogen, maar vind ik er minder gelikt uitzien dan een golf. En ik ben absoluut geen golf fan. Naast een elektrische auto nog een hobbyauto klinkt mooi, maar dan moet ik wat meer gaan verdienen en groter wonen. Toekomstmuziek :D
Gebruik je de RS voor leuke dingen? Op een zaterdagnamiddag gaan rijden voor een stukje dijk, de bergen in of whatever? Of is het een snelle auto voor A-B?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Als ik het goed heb wordt hier wat aan gedaan in de nieuwe energiewet. Peer to peer, En een soort saldo waar je mee mag werken. Maar details weet ik niet meer.
Dat zou mooi zijn. Tot die tijd is elektrisch rijden voor mij minder interessant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 15:36
Je moet echt even goed kijken naar werkelijke range van die auto’s die je noemt. De e-golf is een enorme flop geworden omdat hij een accu zo geoot als je telefoon heeft. Ik heb een auto met 45kWh accu en dat is echt het minimum. Alles kleiner is gewoon waardeloos. Zeker omdat je via stopcontact gaat laden. Je wil niet steeds moeten nadenken en rekenen of je het ritje naar je oom en tante wel haalt nadat je thuiskomt van werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
t14wo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:02:
Je moet echt even goed kijken naar werkelijke range van die auto’s die je noemt. De e-golf is een enorme flop geworden omdat hij een accu zo geoot als je telefoon heeft. Ik heb een auto met 45kWh accu en dat is echt het minimum. Alles kleiner is gewoon waardeloos. Zeker omdat je via stopcontact gaat laden. Je wil niet steeds moeten nadenken en rekenen of je het ritje naar je oom en tante wel haalt nadat je thuiskomt van werk.
Nah, dat is wel heel kort door de bocht. Sowieso is accuformaat maar de helft van het verhaal. Ik heb liever een 30 kWh accu in aerodynamische lage auto, dan een 50 kWh accu in een middelgrote SUV. Met die laatste is het namelijk inderdaad drama terwijl je het met de eerste wel red. Ook is snelladen een stuk minder 'snel' als de auto 2x zoveel energie per kilometer verbruikt :P

Het klopt natuurlijk wel dat je met 200km per acculading soms een beetje moet puzzelen. Daar moet je inderdaad wel een beetje de lol van in kunnen zien. Gelukkig zijn er in Nederland heel veel straatladers (mocht je naar familie/vrienden gaan, of bij werk parkeren) en is het snellaadnetwerk met Fastned en Shell Recharge goed dekkend. Maar ja je moet idd bereid zijn om op een lange trip een kop koffie te drinken.

Waardeloos is het zeker niet, vorig jaar een roadtrip van 3200km gemaakt in zo'n 2 weken (Noorwegen). Met Ionity en Tesla Superchargers kom je een aanzienlijk deel van Europa door. Ja, daar moet je een beetje voor plannen... maar het kan prima en rijd juist heel ontspannen.
Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:17:
Ik wilde niet via een laadpaal gaan laden maar langzaam met 3KW via stopcontact. Dan zou de golf bijvoorbeeld na een nacht laden vol genoeg zijn voor de ww rit.
Het grootste deel van de genoemde auto's kan door de kleine accu's idd prima met een gewoon stopcontact in de nacht volgeladen worden. Optimaal is het echter niet; een vaste laadpaal met vaste kabel is vooral een stuk makkelijker. Het is ook iets efficiënter (laag wattage = hogere laadverliezen), je kan (met de juiste lader) je zonne-energie rechtstreeks in je auto pompen. En als je na je werk een uurtje thuis bent voor je verder gaat, kan je met een laadpaal toch 2x zoveel bijladen.

Een laadpaal plaatsen is ook niet bijzonder ingewikkeld, als je in ieder geval een beetje verstand hebt van elektra :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schuurman92
JT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Gebruik je de RS voor leuke dingen? Op een zaterdagnamiddag gaan rijden voor een stukje dijk, de bergen in of whatever? Of is het een snelle auto voor A-B?
Er tussen in denk ik. Ben er een keer mee naar de nurburgring geweest, dat was een dure rit (motor opgeblazen :'( ) Voor de lol rijden doe ik er niet meer mee, maar ik kom uit de achterhoek en hier zijn de wegen sowieso leuker dan in het westen (vind ik) Ik ga er dus niet meer speciaal mee op pad voor een lekker stukje rijden, maar ik geniet iedere keer nog wel als ik gewoon loeihard de bocht om kom zeilen.

Zoals ik schreef vind ik het verbruik wat ik heb best (heel) goed voor deze auto, dat laat ook wel zien dat ik weinig echt snel aan het rijden ben, maar de keren dat ik het wel doe geniet ik er wel van

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
Richh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Nah, dat is wel heel kort door de bocht. Sowieso is accuformaat maar de helft van het verhaal. Ik heb liever een 30 kWh accu in aerodynamische lage auto, dan een 50 kWh accu in een middelgrote SUV. Met die laatste is het namelijk inderdaad drama terwijl je het met de eerste wel red. Ook is snelladen een stuk minder 'snel' als de auto 2x zoveel energie per kilometer verbruikt :P

Het klopt natuurlijk wel dat je met 200km per acculading soms een beetje moet puzzelen. Daar moet je inderdaad wel een beetje de lol van in kunnen zien. Gelukkig zijn er in Nederland heel veel straatladers (mocht je naar familie/vrienden gaan, of bij werk parkeren) en is het snellaadnetwerk met Fastned en Shell Recharge goed dekkend. Maar ja je moet idd bereid zijn om op een lange trip een kop koffie te drinken.

Waardeloos is het zeker niet, vorig jaar een roadtrip van 3200km gemaakt in zo'n 2 weken (Noorwegen). Met Ionity en Tesla Superchargers kom je een aanzienlijk deel van Europa door. Ja, daar moet je een beetje voor plannen... maar het kan prima en rijd juist heel ontspannen.

[...]

Het grootste deel van de genoemde auto's kan door de kleine accu's idd prima met een gewoon stopcontact in de nacht volgeladen worden. Optimaal is het echter niet; een vaste laadpaal met vaste kabel is vooral een stuk makkelijker. Het is ook iets efficiënter (laag wattage = hogere laadverliezen), je kan (met de juiste lader) je zonne-energie rechtstreeks in je auto pompen. En als je na je werk een uurtje thuis bent voor je verder gaat, kan je met een laadpaal toch 2x zoveel bijladen.

Een laadpaal plaatsen is ook niet bijzonder ingewikkeld, als je in ieder geval een beetje verstand hebt van elektra :)
Voor mijn normale ritjes ww en een beetje in de buurt zou de e-golf prima voldoen, ook met langzaam laden. Daarnaast hebben we de 107 van mn vriendin nog. De e-golf zou ik ook als tussenstap kunnen zien, dat ik hierna een "echte" elektrische kan kopen met fatsoenlijke range. Vraag is alleen of dat het waard is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Schuurman92 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Er tussen in denk ik. Ben er een keer mee naar de nurburgring geweest, dat was een dure rit (motor opgeblazen :'( ) Voor de lol rijden doe ik er niet meer mee, maar ik kom uit de achterhoek en hier zijn de wegen sowieso leuker dan in het westen (vind ik) Ik ga er dus niet meer speciaal mee op pad voor een lekker stukje rijden, maar ik geniet iedere keer nog wel als ik gewoon loeihard de bocht om kom zeilen.
Ok. Wat ik hier eigenlijk lees is om geld te besparen een andere auto kopen en daarmee feitelijk voor nu afscheid nemen van je hobby. Want als ik het zo lees zal een e-Golf je hobby ook niet zijn. Kun je dan niet beter gewoon de goedkoopste optie nemen die aan je eisen voldoet, waardoor je meer geld op de rekening houdt voor ofwel een leuke hobbyauto (al zal die dan waarschijnlijk goedkoper moeten zijn dan je Megane RS) ofwel eerder overstappen op een betere EV?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Je moet hem ook niet in de ECO stand houden: ik ben sneller weg bij het stoplicht met mijn Nissan Leaf, dan een zogenaamde sportieve auto op benzine. Want zodra ik de ECO uitschakel, gaat hij er vandoor als een raket. Dat vindt ik zodanig snel, dat ik weer snel de ECO ingeschakeld hebt.

De Leaf is een familiewagen: daar staat de afkorting Leaf ook voor, namelijk leading affordable family car ofzo. Hij is dus ook helemaal niet in de markt gezet als sportieve auto, maar het is echt wel een rappe auto.

Wanneer je beste een electrische auto kunt kopen? Ik zou zeggen nu? Want nu kun je nog profiteren van financiële voordelen, waaronder geen wegenbelasting betalen. Hier en daar nog gratis kunnen opladen. Maar als je wacht voor de beloofde betaalbare electrische autos van 10k, dan kun je nog lang wachten. Die gaan toch nooit komen _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Je moet hem ook niet in de ECO stand houden: ik ben sneller weg bij het stoplicht met mijn Nissan Leaf, dan een zogenaamde sportieve auto op benzine. Want zodra ik de ECO uitschakel, gaat hij er vandoor als een raket. Dat vindt ik zodanig snel, dat ik weer snel de ECO ingeschakeld hebt.

De Leaf is een familiewagen: daar staat de afkorting Leaf ook voor, namelijk leading affordable family car ofzo. Hij is dus ook helemaal niet in de markt gezet als sportieve auto, maar het is echt wel een rappe auto.

Wanneer je beste een electrische auto kunt kopen? Ik zou zeggen nu? Want nu kun je nog profiteren van financiële voordelen, waaronder geen wegenbelasting betalen. Hier en daar nog gratis kunnen opladen. Maar als je wacht voor de beloofde betaalbare electrische autos van 10k, dan kun je nog lang wachten. Die gaan toch nooit komen _O-
Het is zeker geen trage auto, maar vergeleken met een 300pk Megane RS is het echt niet snel. Zeker als je richting de 100km/h gaat, dan voel je duidelijk dat het verschil met de gemiddelde ICE-gezinsauto niet zo groot meer wordt. Overigens is het wel meer dan voldoende voor dagelijks verkeer :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:42
Ik zou je pijlen richten op een Model 3. Dat rijdt (net zo) sportief als de Megane. Is een top EV waar heel veel aan klopt. Zelfs een nieuwe is te overwegen, met 3k subsidie, met klein beetje financiering en hele sterke restwaarde.

Model S in je budget zijn pre-facelift modellen die nog veel kinderziektes hebben en daardoor zal jaarlijks onderhoud zal flink oplopen.

Zo’n E-Golf gaat een enorme teleurstelling worden. Dat is een omgebouwde ICE waar meer niet klopt dan wel klopt.

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 19-05-2023 18:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
Richh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:14:
[...]

[...]

Er zal vast een usecase zijn voor die e-golfjes. Maar ts woont in de achterhoek. Afstanden zijn dan gewoon groter.

En natuurlijk zit er wat verschil tussen een kleine auto en grote suv, maar bij wlektrisch zit daar maar heel weinig tussen. Dus ik blijf bij mijn standpunt. Minder dan 45kWh wil je gewoon echt niet. Daarmee haal je in een kleine auto 300 en een grote 250.

De E-golf is gewoon een onding. Was destijds te duur en een eerste oefening van VW om iets elektrisch op de markt te brengen. De e-up was net zo’n zinloos apparaat.

En vergeet niet alle marges waarmee je rekening moet houden:

- tweede hands heeft al degradatie op de accu erop zitten (-5%)
- volladen is onverstandig (-10%)
- winterse omstandigheden (-20%)
- je kan niet risico lopen op leegrijden, dus moet marge houden bij aankomst (-5%)

Als je meetelt heb je al 40% van de accucapaciteit nodig als marge/buffer. Zeker in de winter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Ik ben absoluut geen fan van VW: integendeel, dat is het merk auto waar bestuurders het meest van zitten te bumperkleven is mijn persoonlijke ervaring. Maar de E-Golf is echt geen slechte electrische auto, ze zijn alleen te duur voor wat ze te bieden hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:42
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:50:
Ik ben absoluut geen fan van VW: integendeel, dat is het merk auto waar bestuurders het meest van zitten te bumperkleven is mijn persoonlijke ervaring. Maar de E-Golf is echt geen slechte electrische auto, ze zijn alleen te duur voor wat ze te bieden hebben.
In vergelijking met een Model 3 is het gewoon een slechte elektrische auto. Ik kan ook helemaal niets bedenken wat beter in een e-golf is dan in een M3. Nieuw net zo duur en je krijgt er een stuk minder voor.

[Voor 14% gewijzigd door Sethro op 19-05-2023 22:07]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Sethro schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:04:
[...]

In vergelijking met een Model 3 is het gewoon een slechte elektrische auto. Ik kan ook helemaal niets bedenken wat beter in een e-golf is dan in een M3. Nieuw net zo duur en je krijgt er een stuk minder voor.
Oh Tesla is ook niet heilig hoor: ik denk niet dat iedereen in een rijdende tablet wilt rijden hoor. Sommige mensen willen hun ruitenwissers ook aan kunnen zetten, zonder in een menu op een tablet te moeten zoeken.

Tesla zorgt voor de meeste afleiding, omdat je alles via een grote tablet in de auto moet bedienen. Ja dan kun je zeggen, dat de ruitenwissers automatisch werken. Echter er zijn momenten, dat je ze handmatig wilt bedienen.

[Voor 24% gewijzigd door Marco-Peters op 19-05-2023 22:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richh
t14wo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Er zal vast een usecase zijn voor die e-golfjes. Maar ts woont in de achterhoek. Afstanden zijn dan gewoon groter.
Ondergetekende woont in dezelfde provincie en maakt hetzelfde kilometrage woon-werkverkeer. Maar dan enkele reis :+
Dat wil best.
En natuurlijk zit er wat verschil tussen een kleine auto en grote suv, maar bij wlektrisch zit daar maar heel weinig tussen.
Voorbeeldje. Mijn Ioniq rijdt in de praktijk bijna 2x zo zuinig als de phat E-Tron. Onder de streep verschilt vervolgens iets zoals de snellaadsnelheid per minuut dan niet eens bijzonder veel.
Er zit juist gigantisch veel tussen.

Dat je een bereik van 200km te laag vind, daar kan ik best inkomen. Maar houd het dan bij actieradius. Kijken naar kilowatts is zonde.
Als je meetelt heb je al 40% van de accucapaciteit nodig als marge/buffer. Zeker in de winter.
Winter en zomer schelen inderdaad aanzienlijk, mijn ervaring is echter 25-30% ipv 40%. Het klopt zeker dat je het theoretische maximum niet actief kan gebruiken.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dan is de vraag weet je zeker dat je de uitdaging uit wilt gaan en zeker als je in de stad woont? Ik heb de handdoek in de ring gegooid omdat mijn hybride drama was om op te laden omdat de gemeente wilde niet meewerken met extra laadpalen in de buurt (te druk, weinig ruimte, laadpaalklevers, trage laders, hoge parkeerdruk), woon in appartement in winkelgebied (ja kon laden in parkeergarage tegen met als bonus kosten parkeertarief ook voor de nacht terwijl parkeervergunning kosten per jaar nihil zijn), eigen parkeerplek zonder mogelijkheid tot laden (in 2016 besproken en tot op heden geen resultaat) en daarbij rij ik veel met korte stukken waarbij ik niet altijd een laadpaal in de buurt heb, ook omdat het stedelijk gebied is, dus ook geen snellader in de buurt. Dus de hele uitdaging van elektrisch ga ik niet nu en zelfs 5 jaar denk ik niet bereiken.
Dit was al in 2021 en heb uiteindelijk besloten om naar een benzineauto te gaan. Het was drama in de tijd tussen 2017-2021 en reed eigenlijk bijna altijd op benzine met mijn hybride.
Ik dacht nog aan een VW E-up cargo variant (vind dat echt een gave variant, automaat, klein en wendbaar, flinke bagageruimte, snellader, geweldig voor de stad, maar dat leverde kennelijk voor de overheid te weinig op vanwege voordelen grijs kenteken, elektrisch, etc. dus kon je zwaaien naar deze variant).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• REDSD
TheBrut3 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Vreemde opmerking, dat is echt geen abnormaal verbruik. Op Spritmonitor zou het zo ongeveer het laagste verbruik zijn. Daar zit men op 9,7l/100km, dus TS is relatief zuinig.
Ja dat merk ik, ik was me er niet van bewust dat er auto's zijn die zoveel gebruiken, maar ik heb ik nog nooit met 300pk gereden.

Daarentegen als je de RS zou inruilen voor een golf met tsi motor haal je makkelijk 1 op 15. O-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:28
@schuurman92
Hier een leaf 62 rijder(voor de vrouw), met daarnaast nog wat leuke auto's voor rijplezier.

Als auto liefhebber moet je wel wat leuks hebben. Die 2k besparing per jaar is de moeite niet.
Waarom hou je de RS niet gewoon of neem iets anders leuks.
En doe de 107 weg voor een EV?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t14wo
itsalex schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 05:02:

Ik dacht nog aan een VW E-up cargo variant (vind dat echt een gave variant, automaat, klein en wendbaar, flinke bagageruimte, snellader, geweldig voor de stad, maar dat leverde kennelijk voor de overheid te weinig op vanwege voordelen grijs kenteken, elektrisch, etc. dus kon je zwaaien naar deze variant).
Je begrijpt dat dit onzin is hè. Het voordeel van een grijs kenteken is dat de auto BPM vrij is. En guess what: ALLE elektrische auto’s zijn BPM vrij. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 17:32
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Oh Tesla is ook niet heilig hoor: ik denk niet dat iedereen in een rijdende tablet wilt rijden hoor. Sommige mensen willen hun ruitenwissers ook aan kunnen zetten, zonder in een menu op een tablet te moeten zoeken.

[YouTube: Test 2022: Gefahr durch Ablenkung moderner Bedienelemente im Auto? | ADAC]

Tesla zorgt voor de meeste afleiding, omdat je alles via een grote tablet in de auto moet bedienen. Ja dan kun je zeggen, dat de ruitenwissers automatisch werken. Echter er zijn momenten, dat je ze handmatig wilt bedienen.
Kan tegenwoordig gewoon via stuur. Ik ervaar weinig afleiding in Tesla eigenlijk.

@Schuurman92 het zijn auto’s die soms wat issues hadden qua kwaliteit, maar ik zou volgend jaar als die hele 2019 geleverde stroom aan model 3’s uit de 4% bijtelling gaat zeker eens naar die tesla’s kijken. Dat gaat een hoop geld schelen.

[Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2023 08:57]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheBrut3
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:19:
Je moet hem ook niet in de ECO stand houden: ik ben sneller weg bij het stoplicht met mijn Nissan Leaf, dan een zogenaamde sportieve auto op benzine. Want zodra ik de ECO uitschakel, gaat hij er vandoor als een raket.
Kom dat maar bewijzen dan. Ik denk vooral dat jij weinig ervaring hebt met zogenaamde sportieve auto's en daarom ook 0,0 inlevingsvermogen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rreevvss schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:39:
@schuurman92
Hier een leaf 62 rijder(voor de vrouw), met daarnaast nog wat leuke auto's voor rijplezier.

Als auto liefhebber moet je wel wat leuks hebben. Die 2k besparing per jaar is de moeite niet.
Waarom hou je de RS niet gewoon of neem iets anders leuks.
En doe de 107 weg voor een EV?
Dit dus :)

• bolleh
  • Nu online
Ik heb een jaar in een Peugeot 208e gereden, daarvoor een Mercedes A-klasse waar ik met veel plezier ik heb gereden. De 208e reed lekker, leuke auto en na een e-golf een paar jaar terug(lease) mijn tweede elektrische auto. Ik heb hem binnen een jaar ingeruild voor een Audi TT.. het gedoe met stekkeren(ik deed ook granny chargen op eigen terrein) en het gemis van gevoel in de auto deed mij hiertoe besluiten. Absoluut geen spijt van ondanks dat het een bak meer geld kost. Mijn redenatie was juist dat dit soort leuke benzine auto’s relatief nieuw steeds minder beschikbaar gaan worden en mijn zoontje is nu nog klein genoeg om achterin te passen. Dat elektrisch rijden komt over een paar jaar wel weer als de ontwikkelingen veel verder zijn dan nu.

Ik zou je huidige auto lekker behouden en er van genieten en over een paar jaar overstappen, my two cents :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rctworld
  • Laatst online: 27-05 21:09
bolleh schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:38:
Ik heb een jaar in een Peugeot 208e gereden, daarvoor een Mercedes A-klasse waar ik met veel plezier ik heb gereden. De 208e reed lekker, leuke auto en na een e-golf een paar jaar terug(lease) mijn tweede elektrische auto. Ik heb hem binnen een jaar ingeruild voor een Audi TT.. het gedoe met stekkeren(ik deed ook granny chargen op eigen terrein) en het gemis van gevoel in de auto deed mij hiertoe besluiten. Absoluut geen spijt van ondanks dat het een bak meer geld kost. Mijn redenatie was juist dat dit soort leuke benzine auto’s relatief nieuw steeds minder beschikbaar gaan worden en mijn zoontje is nu nog klein genoeg om achterin te passen. Dat elektrisch rijden komt over een paar jaar wel weer als de ontwikkelingen veel verder zijn dan nu.

Ik zou je huidige auto lekker behouden en er van genieten en over een paar jaar overstappen, my two cents :)
Gevoel is persoonlijk en TT is een leuke auto. Maar gebrek aan gevoel in een e-Golf? Ik heb een normale Golf 7 TSI gehad en nu een e-Golf en door het lage zwaartepunt en betere verdeling van het gewicht rijdt hij eerder beter/meer gevoel dan slechter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bolleh
  • Nu online
Rctworld schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Gevoel is persoonlijk en TT is een leuke auto. Maar gebrek aan gevoel in een e-Golf? Ik heb een normale Golf 7 TSI gehad en nu een e-Golf en door het lage zwaartepunt en betere verdeling van het gewicht rijdt hij eerder beter/meer gevoel dan slechter.
Het was zeker geen slechte auto maar gevoel vergeleken met een TT of Megane RS? Nee zeker niet. Een golf is ook niet voor niks een veel verkochte auto, inherent daaraan is dat het rijgedrag, het gevoel, de afstelling en alles gewoon gemiddeld is, dan kunnen zo min mogelijk mensen er aanstoot aan nemen en zo veel mogelijk mensen probleemloos ermee op weg. Dus nee ik schaar een golf zeker niet onder een auto met gevoel. Een GTI of R mode daargelaten, maar daar zit niet voor niks hele andere techniek in ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-05 10:19
[...]

Dat kan met de stuurbediening sinds de laatste update, ook alweer achterhaald.

Veel e-golfjes meegemaakt op het werk, iedereen duwde ze zo snel het weer kon terug in de pool. Het zijn e-technisch frikandellen op wielen. Den haag - Amsterdam haal je er net mee als je normaal meerijdt met het verkeer en als de temperatuur een beetje verkeerd is buiten kun je "snel" ook wel weglaten bij het laden. Dat gezegd hebbende rijden ze wel gewoon als een golf, lekker stil en prima comfortabel. Je komt er alleen niet veel verder mee dan de bakker om de hoek.

Betaal iets meer en ga voor een Tesla, de verwachting is ook dat die accu veel en veel langer goed gaat blijven.

[Voor 42% gewijzigd door Willaaam op 20-05-2023 10:55]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:56
Momenteel is de wegenbelasting nog nul, maar dat gaat waarschijnlijk naar 50% van een benzine auto, laten we zeggen 35 euro per maand,
Heb je een bron?
Gaan rekenen met fictieve getallen zonder enkele achtergrond lijkt me financieel niet verstandig..
Reken anders met 100%, kan het alleen maar meevallen.

Met reactie(s) hierboven eens, over een jaartje koop je een Tesla M3 voor 25k.

[Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2023 11:04]

• Rctworld
  • Laatst online: 27-05 21:09
Willaaam schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Veel e-golfjes meegemaakt op het werk, iedereen duwde ze zo snel het weer kon terug in de pool. Het zijn e-technisch frikandellen op wielen. Den haag - Amsterdam haal je er net mee als je normaal meerijdt met het verkeer en als de temperatuur een beetje verkeerd is buiten kun je "snel" ook wel weglaten bij het laden. Dat gezegd hebbende rijden ze wel gewoon als een golf, lekker stil en prima comfortabel. Je komt er alleen niet veel verder mee dan de bakker om de hoek.

Betaal iets meer en ga voor een Tesla, de verwachting is ook dat die accu veel en veel langer goed gaat blijven.
Er zijn van de e-Golf ook meerdere varianten met verschillende accu capaciteiten. Ik heb er één van begin 2020 en die haalt afhankelijk van het weer 190-250 km op een acculading. Vind ik ook niet ideaal. Maar daarom nog een diesel met 1400km per tank er naast 🤭

Dus wel iets meer dan de bakker om de hoek. Zeker als je een eigen oprit hebt en je dagelijks vol en voorverwarmd start is het best OK en voor 95% van autorijdend Nederland meer dan voldoende. Hebben helaas geen eigen oprit, mogen wel met een mat over de stoep maar dat is toch net een extra drempel.

Dat gezegd hebbende is een M3 zonder twijfel superieur qua range, power en laad mogelijkheden. Ik zie de e-Golf vooral als perfecte tweede auto, en subjectief wat normaler dan een M3.

Nu de nieuwprijs van een M3 instort zal de occasion markt redelijk los gaan komen vermoed ik.

[Voor 3% gewijzigd door Rctworld op 20-05-2023 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
Sethro schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:52:
Ik zou je pijlen richten op een Model 3. Dat rijdt (net zo) sportief als de Megane. Is een top EV waar heel veel aan klopt. Zelfs een nieuwe is te overwegen, met 3k subsidie, met klein beetje financiering en hele sterke restwaarde.

Model S in je budget zijn pre-facelift modellen die nog veel kinderziektes hebben en daardoor zal jaarlijks onderhoud zal flink oplopen.

Zo’n E-Golf gaat een enorme teleurstelling worden. Dat is een omgebouwde ICE waar meer niet klopt dan wel klopt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Zoals ik er nu insta houd ik de megane gewoon nog lekker. Kan ik nog een jaartje +/- wat extra sparen voor een model 3. Iemand anders zei ook al dat er een boel uit de lease gaan, wat ook weer gunstig is dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuurman92
Willaaam schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Dat zoveel mensen hetzelfde over de golf zeggen, zegt toch wat... Ik denk dat ik inderdaad volgend jaar ofzo voor de Tesla ga. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Laatst online: 23-05 14:39
t14wo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Je begrijpt dat dit onzin is hè. Het voordeel van een grijs kenteken is dat de auto BPM vrij is. En guess what: ALLE elektrische auto’s zijn BPM vrij. ;)
En ook nog wegenbelastingvrij. Voor hoe lang nog dat blijft afwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
Rctworld schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Er zijn van de e-Golf ook meerdere varianten met verschillende accu capaciteiten. Ik heb er één van begin 2020 en die haalt afhankelijk van het weer 190-250 km op een acculading. Vind ik ook niet ideaal. Maar daarom nog een diesel met 1400km per tank er naast 🤭

Dus wel iets meer dan de bakker om de hoek. Zeker als je een eigen oprit hebt en je dagelijks vol en voorverwarmd start is het best OK en voor 95% van autorijdend Nederland meer dan voldoende. Hebben helaas geen eigen oprit, mogen wel met een mat over de stoep maar dat is toch net een extra drempel.

Dat gezegd hebbende is een M3 zonder twijfel superieur qua range, power en laad mogelijkheden. Ik zie de e-Golf vooral als perfecte tweede auto, en subjectief wat normaler dan een M3.

Nu de nieuwprijs van een M3 instort zal de occasion markt redelijk los gaan komen vermoed ik.
In de USA zijn Tesla restwaardes al sterk naar beneden gegaan. Bron: Doug DeMuro's Cars & Bids.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
eLScha schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:05:

Je zult voor jezelf moeten bepalen of de stap die je nu voor ogen hebt de moeite waard is. Is die Golf een goed alternatief voor je huidige auto? Ga ervoor. Denk je dat je er niet gelukkig van wordt, ga op zoek naar wat anders of wacht een tijdje.

Ja en nee. Bij ICE zijn alle grote ontwikkelingen al lang achter de rug. Bij electro zijn accu's nog volop in ontwikkeling.
Wat in 2023 modern is kan over 2 a 3 jaar achterhaald / veel te duur etc zijn.
De techniek verandert nog aanzienlijk.
Met gevolgen voor o.a. de restwaardes lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valentin Gotsch
  • Laatst online: 23-05 12:38
De inflatie stijgt, hetzelfde geldt voor de gasprijzen. Elektrische auto’s zijn op dit moment een oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

[YouTube: Test 2022: Gefahr durch Ablenkung moderner Bedienelemente im Auto? | ADAC]

Daarom is het fijn dat de ruitenwissers direct op de linkerpook zitten. Met één druk staan ze aan, daarna kun je ze met het scrollwieltje in snelheid aanpassen.

Maar dat had je natuurlijk geweten als je er zelf een daadwerkelijk had, en niet moest afgaan op clickbait filmpjes. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schuurman92
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Ja en nee. Bij ICE zijn alle grote ontwikkelingen al lang achter de rug. Bij electro zijn accu's nog volop in ontwikkeling.
Wat in 2023 modern is kan over 2 a 3 jaar achterhaald / veel te duur etc zijn.
De techniek verandert nog aanzienlijk.
Met gevolgen voor o.a. de restwaardes lijkt mij.
Ja precies dit inderdaad. En het is mooi dat die ontwikkeling doorgaat, de "oude" techniek is voor mij meer dan prima als je naar een model 3 kijkt bijvoorbeeld (al is 3 jaar niet persé oud vind ik). Maargoed, ik heb mn zinnen nu op een model 3 gezet, ben benieuwd wat de prijzen gaan doen en hoe lang ik me kan beheersen O-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee