Hoe doen Nvidia+AMD (RX500) DaVinci Resolve met antieke CPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Raar dilemma/interessante challenge.
- 12 jaar oude X58/1366LGA mobo (uitvoering: ASRock X58 Extreme6)
- niet opgevoerde i7-950 uitvoering: Intel Core i7 950 Boxed 3GHz 4 echte cores, 8 bij HT.
- 24GB RAM op 1066 uitvoering: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX
- Videokaart uitvoering: Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5 wil ik voor de laatste levensjaartjes van dit X58-systeem vervangen om heel lichtjes DaVinci Resolve te kunnen draaien. DaVinci Resolve blieft huidige videokaart niet om zijn 1GB geheugen en DirectX11 en leunt behoorlijk op de GPU. Scherm uitvoering: Acer B246WLA Zwart 60Hz is om te huilen, weet zelfs niet of DaVinci Resolve het solved.
- Game niet en videobewerk weinig: idle stand is King.
- Wil i7-950 processor niet direct upgraden naar een over te klokken XEON.
- Gevraagd videokaart met DVI uitgang. Liefst €100-150, < €300.

disclaimer
Deze vraag is alleen bedoeld voor degenen die het gerucht kennen dat AMD kaarten oudere CPU’s meer zouden ontzien dan Nvidea-kaarten, AMD zou, heb ik meermaals gelezen de zwakte van een oudere CPU compenseren. Als dat niet klopt kan ik energie besparen en voor Nvidia gaan, optie 4.
Hoe zwaar weegt de compensatie van een zwakke CPU? PC-builds lijkt dat te negeren en de gratis versie van ChatGPT kon het me niet vertellen.

ouderdom legt hoge prestaties aan de ketting
Modderboard met PCI-express 2.0 remt geheugensnelheid. 14Gbps of GDDR6 is overdone. Hetzelfde geldt denk voor de Geheugen Busbreedte in bits. Komt toename rekenkernen wel tot zijn recht? (512, 1024, 2048, 2304 etc.) en toename geheugen? (is 8GB nog steeds beter dan 4GB?). 4 opties

1 stel AMD RX 570.
Want 2048 rekenkernen en 8GB geheugen en nog een enigszins beperkt energieverbruik voor slechts €120. Ook Amazon haalt ‘m uit China, en noemt ‘m net als de Chinezen de RX580 (voor het geval je ze wilt zoeken) maar het is de RX 570. (Als ie maar niet voor mining is gebruikt, en half-dood is geschopt vrij naar Boudewijn de Groot) https://amzn.eu/d/3aWeKsE Nadeel: geen echt merk, kans op kat in zak groot. Zie ‘merken’ als PUSOKEI nauwelijks Google-hits, Bewinner dan wel meer. Volgens pc-builds is de GPU voor GPU-intensieve taken te zwak, is er iets dat dit oordeel van pc-builds op dit antieke board relativeert?

2 zwakkere AMD-kaarten
RX560 uitvoering: ASUS ROG Strix Radeon RX 560 4GB GDDR5 V2
Want wél een merk, €150, echter 1024 rekenkernen en 4GB geheugen. Volgens pc-builds veel te zwak voor GPU intensieve taken. Weegt het merk-zijn op tegen de helft aan rekenkernen en geheugen?
RX550 uitvoering: ASUS Radeon RX 550 4GB GDDR5 Evo
Weer een merk, en €115 en 65Watt, maar het aantal rekenkernen weer gehalveerd: 512.
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (11268-01)
Ga je dit ontiegelijk zwakke (volgens pc-builds) ondanks het antieke systeem toch echt merken?

3 sterkere AMD-kaarten
De RX580 en 590 met 2304 rekenkernen 8GB slurpen denk teveel energie. Omdat ik erg weinig video bewerk moet ik het van de idle stand hebben. RX580: https://amzn.eu/d/edhJy1a €170
De overige AMD’s worden te duur en ik heb Nvidia nu lang genoeg buiten het verhaal gehouden. De 590 uitvoering: Gigabyte Radeon RX 590 GAMING 8G (rev. 1.0) zit al net zo op het €300-maximum als de veel zuiniger en modernere Nvidia’s die het volgens pc-builds dan, beter doen.

4 Nvidia.
Als ik het ontzien van de CPU door de AMD-GPU’s minder weeg, is bij Nvidia keuze te over: 3050, 2060, 1070, 1660 in allerlei variaties. Duurder in aanschaf zuiniger in gebruik. Ook ziet pc-builds ze helemaal zitten.
- De vraag die me dan rest is of het aantal rekenkernen (zeg boven de 1024/1404) en GB’s (boven de 4, kan zelfs naar 12GB: uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 2060 EVO 12GB) dan nog veel verschil maakt in samenwerking met de antieke i7-950 (3GHz en quadcore) op een X58 PCI-e 16x 2.0 configuratie.

Als je helemaal tot hier bent gekomen met lezen durf ik niet eens meer om een antwoord te vragen. Heb ik de TFLOPS er nog buiten gelaten. 12 jaar terug vroeg ik naar een Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) de groeipotentie moet nu blijken. Wat zou ChatGPT Plus zeggen?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
Mijn zoon draait nog met een 2600k ( ook 4 cores + HT maar stuk sneller dan jouw 950) en die heeft een r9 290 (zit in de buurt van de rx 570 of GTX 1060). De cpu is nog net capabel genoeg voor die gpu.

Jouw 950 zal voor alle door jou genoemde kaarten dus een bottleneck zijn. Maar alles zal nog steeds vlotter zijn dan een 5770.....

In jouw geval zou ik de goedkoopste optie nemen als je niet van plan bent om te upgraden.

Amd is vaak idd wat lichter voor de cpu maar het doet geen wonderen natuurlijk, je cpu is oud. (En je voeding, ook?)

Groeipotentie lijkt me na 12 jaar al lang bewezen, tijd voor een nieuw platform. En anders dus de goedkoopste gpu kiezen. 2e handsje voor max. 100 euro and call it a day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Dank meljor, voeding oud en goed: uitvoering: Seasonic X-750 V2

Ken je pc-build? Die geeft nooit aan dat i7-950 de bottleneck is…

Je denkt dus niet dat 8 of 4GB nog uit gaat maken of het aantal rekenkernen.

Bij 2e hands ben ik beducht voor een ex-miner. Maar er worden voor mij vreemd genoeg door de bekende merken nog nieuwe goedkope RX550 (net boven de €100) en RX560’s uitgebracht, en anders dus een merkloze rx570 die Amazon uit China haalt.

<edit> trouwens wist je dat X58 met een XEON 6 core nog aardig presteert met nieuwe kaarten? (RTX3090) YouTube: Pairing the RTX 3090 with a XEON X5675...!

[ Voor 15% gewijzigd door druipgrot op 18-05-2023 21:07 . Reden: Toevoeging over combi X58, Xeon 6 en RTX3090 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dat is 6 cores + HT overclocked @4,5ghz. Dat gaat idd nog wel maar is nog steeds langzamer dan bijvoorbeeld een Ryzen 3600 die ook al lang niet meer zo snel is.

Dit is helaas niet te vergelijken met 4 cores + HT @ 3ghz..... Scheelt nogal wat.

Persoonlijk zou ik niet zo bang zijn voor ex-mining als de prijs goed is. Een systeem als dat moet gewoon een zo goedkoop mogelijke upgrade hebben wat mij betreft.

Zelfs een oude GTX 970 zou al prima zijn, of een 1060.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

druipgrot schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:01:

...

1 stel AMD RX 570.
Want 2048 rekenkernen en 8GB geheugen en nog een enigszins beperkt energieverbruik voor slechts €120. Ook Amazon haalt ‘m uit China, en noemt ‘m net als de Chinezen de RX580 (voor het geval je ze wilt zoeken) maar het is de RX 570. (Als ie maar niet voor mining is gebruikt, en half-dood is geschopt vrij naar Boudewijn de Groot) https://amzn.eu/d/3aWeKsE Nadeel: geen echt merk, kans op kat in zak groot. Zie ‘merken’ als PUSOKEI nauwelijks Google-hits, Bewinner dan wel meer. Volgens pc-builds is de GPU voor GPU-intensieve taken te zwak, is er iets dat dit oordeel van pc-builds op dit antieke board relativeert?

...
Een vergelijkbare "rx580" is recent besproken door OzTalksHW:

YouTube: Amazon’s new $100 video cards are weird…

Het lijkt erop dat deze kaarten weliswaar nieuw gemaakt worden, maar met hergebruikte chips. Op zich niet zo gek, maar ik zou wel opletten of de betreffende winkel goed omgaat met de garantie en of er niet toch een leukere aanbieding is van een verkoper met goede reputatie op de v&a.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2023 04:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
Vanwaar de focus op idle gebruik en dan een i5 950 gebruiken, dat is nu niet echt een cpu die uitblinkt in een laag idle powerusage.

Ik zou ook na 12 jaar niet meer rekenen op het 'op de groei' kopen, dat is iets om na 3-4 jaar het systeem nog even level in te blazen. Na 12 jaar nog upgraden op en verantwoordelijke wijze is gewoon praktisch onmogelijk omdat alles op dit systeem simpelweg enorm verouderd is, het moederbord voorop. Bijvoorbeeld in de toekomst hier nog de processor 'upgraden' is eigenlijk ook niet interessant. Moderne systemen zijn zo veel efficiënter dat wanneer je 'verbruik' maar enigszins belangrijk vind een systeem als dit eigenlijk al een no go is tegenwoordig. Dit systeem zal zeer waarschijnlijk lagere prestaties bieden bij een PL2 waarde van 125W dan bijvoorbeeld een moderne cpu levert bij <15W verbruik.

Ik zou hier eigenlijk niet eens kijken naar nieuwe kaarten, als je echt wat nodig hebt, pak een 2de handje, bijvoorbeeld: v&a aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) en call it a say zoals @meljor ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Dennism schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:53:
Vanwaar de focus op idle gebruik en dan een i5 950 gebruiken, dat is nu niet echt een cpu die uitblinkt in een laag idle powerusage.

Ik zou ook na 12 jaar niet meer rekenen op het 'op de groei' kopen, dat is iets om na 3-4 jaar het systeem nog even level in te blazen. Na 12 jaar nog upgraden op en verantwoordelijke wijze is gewoon praktisch onmogelijk omdat alles op dit systeem simpelweg enorm verouderd is, het moederbord voorop. Bijvoorbeeld in de toekomst hier nog de processor 'upgraden' is eigenlijk ook niet interessant. Moderne systemen zijn zo veel efficiënter dat wanneer je 'verbruik' maar enigszins belangrijk vind een systeem als dit eigenlijk al een no go is tegenwoordig. Dit systeem zal zeer waarschijnlijk lagere prestaties bieden bij een PL2 waarde van 125W dan bijvoorbeeld een moderne cpu levert bij <15W verbruik.

Ik zou hier eigenlijk niet eens kijken naar nieuwe kaarten, als je echt wat nodig hebt, pak een 2de handje, bijvoorbeeld: v&a aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) en call it a say zoals @meljor ook al aangeeft.
Wat dacht je van romantiek? Waarom rijdt men een oldtimer? Daarnaast, ik moet het ook met mijn oude lichaam doen, mijn oude processor (hart) etc. Mijn moederbord kocht ik ook op de looks, hij/zij/hen :+ is nooit de mooie kast ingegaan maar altijd een (horizontaal) tafelbord gebleven en de GPU wordt dus het nieuwe hoogste punt en rond 2030 het grafmonument van mijn Personal Comtable omdat Windows 10 mijn laatste wordt, ik ga niet over naar 11 en stop dan met Microsoft. Toch leuk om dan een 20 jaar oud systeem te hebben staan in je woonkamer?

Inderdaad slurpt mijn processor energie, maar het maakt dan altijd nog uit wat je erbij zet. Als ventilators van een semi-passieve stilvallen bij weinig gebruik is dat mooi en meegenomen. Ik heb soms mijn computer uren aanstaan zonder er ook maar iets op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
druipgrot schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Wat dacht je van romantiek? Waarom rijdt men een oldtimer? Daarnaast, ik moet het ook met mijn oude lichaam doen, mijn oude processor (hart) etc. Mijn moederbord kocht ik ook op de looks, hij/zij/hen :+ is nooit de mooie kast ingegaan maar altijd een (horizontaal) tafelbord gebleven en de GPU wordt dus het nieuwe hoogste punt en rond 2030 het grafmonument van mijn Personal Comtable omdat Windows 10 mijn laatste wordt, ik ga niet over naar 11 en stop dan met Microsoft. Toch leuk om dan een 20 jaar oud systeem te hebben staan in je woonkamer?

Inderdaad slurpt mijn processor energie, maar het maakt dan altijd nog uit wat je erbij zet. Als ventilators van een semi-passieve stilvallen bij weinig gebruik is dat mooi en meegenomen. Ik heb soms mijn computer uren aanstaan zonder er ook maar iets op te doen.
Daar is natuurlijk weinig mis mee, maar hoeveel mensen hebben hun oldtimer als daily driver. Daar zit dan ook een beetje het issue denk ik, een old timer is leuk, maar veelal niet meer geschikt voor dagelijks gebruik en moderne upgrades. Ik snap de romantiek wel oude computers ook zo, mijn retro machines zijn ook heel leuk om mee te spelen, maar daily drivers zijn het niet meer. Daar zijn ze simpelweg niet geschikt meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Dennism schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Daar is natuurlijk weinig mis mee, maar hoeveel mensen hebben hun oldtimer als daily driver. Daar zit dan ook een beetje het issue denk ik, een old timer is leuk, maar veelal niet meer geschikt voor dagelijks gebruik en moderne upgrades. Ik snap de romantiek wel oude computers ook zo, mijn retro machines zijn ook heel leuk om mee te spelen, maar daily drivers zijn het niet meer. Daar zijn ze simpelweg niet geschikt meer voor.
Dank, je laat me zien hoe ik mijn vraag beter had kunnen stellen.

Sinds m’n iPad Pro (M1) zit ik nauwelijks meer achter de PC. Eigenlijk alleen om:
- foto’s van mijn DSLR’s in te laden en te bewerken.
- verder is het de toegang tot mijn digitale archief.
- directe aanleiding = DaVinci Resolve kan nu niet. Op iPad Pro draait DaVinci Resolve niet volledig.
- Mogelijk ga ik ooit nog een VST draaien voor mijn digitale piano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Misschien is dit wat: bij sicomputers hebben ze een aantal gebruikte rx Vega 54 8gb kaarten.
Ze hanteren verschillende klasses, de goedkoopste met duidelijke sporen is slechts 80 euro (marktplaats is duurder).

Ze geven 3 mnd garantie.

Ik heb een paar weken terug eentje gekocht om ff mee te spelen, schuif hem straks wel weer es door naar mn zoon.

Ding was nogal vies en in de display aansluitingen zat nogal wat aanslag/corrosie. Ik heb waarschijnlijk niet de mooiste gekregen :)

Maarrrrrrr, ding werkt 100% goed en ik heb hem uitgebreid getest. Klokt ook nog goed over.

Voor slechts 80 euro prestaties rond de gtx1070 is wat mij betreft een koopje, zeker met 3 mnd garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
meljor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:46:
Misschien is dit wat: bij sicomputers hebben ze een aantal gebruikte rx Vega 54 8gb kaarten.
Ze hanteren verschillende klasses, de goedkoopste met duidelijke sporen is slechts 80 euro (marktplaats is duurder).

Ze geven 3 mnd garantie.

Ik heb een paar weken terug eentje gekocht om ff mee te spelen, schuif hem straks wel weer es door naar mn zoon.

Ding was nogal vies en in de display aansluitingen zat nogal wat aanslag/corrosie. Ik heb waarschijnlijk niet de mooiste gekregen :)

Maarrrrrrr, ding werkt 100% goed en ik heb hem uitgebreid getest. Klokt ook nog goed over.

Voor slechts 80 euro prestaties rond de gtx1070 is wat mij betreft een koopje, zeker met 3 mnd garantie.
Mooie kaart, wel 220 Watt.. Die is nooit op mijn netvlies gekomen omdat ik bij de Pricewatch steeds DVI-uitgang als criterium had ingesteld: mijn slechte scherm heeft geen HDMI of displayport. Maar ik heb natuurlijk buiten de adapter gerekend. Zo leg je al mijn blinde vlekken bloot ;-)

Maar ik zie bij jou ook wel een lichte inconsequentie. Waar je enerzijds zegt dat de lichtste kaarten al voldoen en niet antwoordt op de vraag of je denkt dat het aantal rekenkernen en GB’s geheugen uitmaakt, kom je nu met een voorbeeld van drieënhalf duizend rekenkernen en 8GB geheugen. Is er iets waarom je toch denkt dat ik met de lichtste kaarten niet aan het optimum zit? Dat meer rekenkernen en geheugen uitmaakt? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
Heb hier nog een tijdje gebruik gemaakt van een Asus P6T SE met een X5650. Simpele overclock naar 3,8GHz, goedkoop servergeheugen erin en draaide veel nog prima. Stond hier wel meer uit dan aan, dus verbruik maakte me niet zoveel uit. Heb daar van alles in gehad maar een GTX1070 (Ti) was wel een beetje de sweet spot zonder extremer te overclocken.

Ik zou me in ieder geval niet blind staren op PCIe 2.0 x16, zoek een leuke kaart (vanaf een RX580/GTX1060, als je toch niet naar een Xeon gaat) of koop juist iets moderners wat je meeneemt naar een eventuele zuinigere upgrade.

Die Vega56 wordt denk ik genoemd omdat het nauwelijks te kloppen is voor 80 euro. Ze hebben ook betere exemplaren maar die kosten meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Precies, gewoon een goede deal. En ja, je cpu blijft een bottleneck.

Wat voor kaart en met hoeveel geheugen maakt niet zoveel uit verder lijkt me, alleen zul je een snelle kaart minder goed kunnen benutten omdat je cpu hem niet sneller kan voorzien van data.

Je bent bang voor ex miner kaarten maar de Vega komt iig met garantie dus kan je uitgebreid testen, vandaar. En goedkoop met prima prestaties. Undervolten en lager klokken kan ook makkelijk vanwege je cpu verlies je dan nog steeds niets, en wel een lager verbruik.

Er zijn zoveel opties, ontzettend veel kaarten die vele rondjes om je huidige 5770 heen lopen. Lees reviews en maak een keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 20-05-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
meljor schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:42:
Precies, gewoon een goede deal. En ja, je cpu blijft een bottleneck.

Wat voor kaart en met hoeveel geheugen maakt niet zoveel uit verder lijkt me, alleen zul je een snelle kaart minder goed kunnen benutten omdat je cpu hem niet sneller kan voorzien van data.

Je bent bang voor ex miner kaarten maar de Vega komt iig met garantie dus kan je uitgebreid testen, vandaar. En goedkoop met prima prestaties. Undervolten en lager klokken kan ook makkelijk vanwege je cpu verlies je dan nog steeds niets, en wel een lager verbruik.

Er zijn zoveel opties, ontzettend veel kaarten die vele rondjes om je huidige 5770 heen lopen. Lees reviews en maak een keuze.
Ik zag anders wel issues met de Gigabyte kaarten.
Als het niet uitmaakt en 512 rekenkernen net zo werkt, waarom dan niet een nieuwe, dit €115 sapphje? uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (11268-01) Of maakt het wel uit?

Ik zie nu ook dat pc-builds alleen naar processor en kaart kijkt, terwijl de configuratie van het moederbord de eigenlijke bottleneck is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Gebruik dat soort sites nooit om meerdere goede redenen. Gewoon reviews zoeken op sites als techpowerup, tweakers, anandtech etc. Is het beste.

De rx 550 is traag, de rx Vega is circa 4x zo snel dus vind ik het zonde van de aanschaf....

Maar hij is wel sneller dan je 5770 in ieder geval.

Je kan ook een GTX 660 scoren op marktplaats voor 3 tientjes ofzo, is ook nog altijd 3x sneller dan je 5770. Keuzes zijn eindeloos.

Maar als je perse nieuw wilt dan bepaal je een budget en maak je je keuze. Behalve onnodig geld uitgeven zal er weinig mis gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door meljor op 21-05-2023 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
meljor schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:31:
Gebruik dat soort sites nooit om meerdere goede redenen. Gewoon reviews zoeken op sites als techpowerup, tweakers, anandtech etc. Is het beste.

De rx 550 is traag, de rx Vega is circa 4x zo snel dus vind ik het zonde van de aanschaf....

Maar hij is wel sneller dan je 5770 in ieder geval.

Je kan ook een GTX 660 scoren op marktplaats voor 3 tientjes ofzo, is ook nog altijd 3x sneller dan je 5770. Keuzes zijn eindeloos.

Maar als je perse nieuw wilt dan bepaal je een budget en maak je je keuze. Behalve onnodig geld uitgeven zal er weinig mis gaan.
Onnodig geld vs onnodig snel. Weet niet of geld voor 2 jaar garantie bij een nieuwe zo onnodig is.

Wat je zei op mijn begin-post waarin ik die rx 550 noemde: “Jouw 950 zal voor alle door jou genoemde kaarten dus een bottleneck zijn.” Van die 4x zo snel van de rx Vega 4x blijft in mijn configuratie dan toch niets over. Ik vind het zelf ook wennen. ChatGPT denkt ook dat het wel wat uitmaakt.

Vergelijk een blindegeleiderobot, een nieuwe die max 5km/u loopt en een oudere die max 20km/u rent en nog iets goedkoper is ook: die slechtziende loopt toch niet harder dan 5km/u. En dan heb je op de nieuwe langzame blindegeleiderobot wel 2 jaar garantie. 8)

Idem dito met de reviews die je tipt, ze zijn ondergeschikt aan wat je zei: “Jouw 950 zal voor alle door jou genoemde kaarten dus een bottleneck zijn.” dank voor je tegenspel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is hardware van toen ik een AMD Phenom II X6 1055T en Radeon HD 4830 gebruikte.

10 jaren geleden ging ik naar i5-4670K (presteert op 1,5x single-threaded en 10% sneller in multithreaded) en GeForce GTX 760 (presteert op 2,6x Radeon HD 5770).

DaVinci Resolve is video-editing software en dit staat in hun Hardware Selection and Configuration Guide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSA-oA32UjkqgyJOJ18gXbkre1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H9vNTNcfz05GCd9wATRVL9F5.jpg?f=user_large

De hoogste prioriteit is zoals hetgene waarmee de gamers tegenwoordig worstelen. Het moet allemaal wel in de VRAM passen, anders gaat alles trager dan de postduif. Ongeacht hoe snel of traag de GPU is. Zelfs voor het tonen camera RAW foto's wordt de GPU gebruikt.

Beginnen met 8 GB VRAM en om de laagste prijzen te vinden, ga je naar andermans "afval" kijken. De placeholder-GPU's dat tijdens de mining boom als een tijdelijke oplossing gekocht werden en daarna massaal gedumpt werden wegens upgrade naar de GPU dat iemand echt wilt hebben.

Je hebt de miners aangehaald. Die zijn voor iets goed, het testen op zwakke geheugencontrollers en geheugen dat niet tegen teveel lezen en schrijven kan. Alles dat HBM of GDDR6X heeft, kan je al schrappen wegens te snel kapot gaan als je de VRAM te intensief gebruik. Mijn GTX 760 heb ik tot aan de 10de verjaardag gebruikt. Ik upgrade voor de performance/specs, niet omdat een GPU voortijdig kapot gaat.

Bij AMD is de keuze voor of na Vega (HBM):
  • Op Marktplaats kan je een RX 5500 XT 8GB (GDDR6, 128 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×8, 130W) voor 100 euro kopen. Maar dan heb je een smalle geheugenbus en slechts 8 PCIe lanes.
  • Voor 180 à 190 euro kan je een RX 5700 XT of non-XT 8GB (GDDR6, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16) kopen. XT is 225W en non-XT is 180W.
  • Voor rond 70 euro kan je een Radeon RX 570 8GB (GDDR5, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16, 150W) kopen.
  • Vanaf 75 euro kan je een Radeon RX 580 8GB (GDDR5, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16, 185W) kopen.
Wat zou ik zelf doen?

Mijn compacte PC in een 20 liter behuizing in de auto zetten en naar een verkoper rijden om de grafische kaart te testen. Kwartiertje Furmark, dan een aantal benchmarks zoals Time Spy, Superposition, Heaven,... draaien om te zien hoe warm het wordt en goed kijken naar de eventuele artifacts.

Ik zou voor een Radeon RX 580 8GB gaan wegens hogere stock geheugenbandbreedte en kan de GPU onderklokken/ondervolten om de GPU zuiniger te maken zoals hoe de miners het doen (voor hen is 84W het gemiddelde, mining deden ze met geheugenbandbreedte ipv rekenkracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
rapture schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:24:
Dat is hardware van toen ik een AMD Phenom II X6 1055T en Radeon HD 4830 gebruikte.

10 jaren geleden ging ik naar i5-4670K (presteert op 1,5x single-threaded en 10% sneller in multithreaded) en GeForce GTX 760 (presteert op 2,6x Radeon HD 5770).

DaVinci Resolve is video-editing software en dit staat in hun Hardware Selection and Configuration Guide.

[Afbeelding]

De hoogste prioriteit is zoals hetgene waarmee de gamers tegenwoordig worstelen. Het moet allemaal wel in de VRAM passen, anders gaat alles trager dan de postduif. Ongeacht hoe snel of traag de GPU is. Zelfs voor het tonen camera RAW foto's wordt de GPU gebruikt.

Beginnen met 8 GB VRAM en om de laagste prijzen te vinden, ga je naar andermans "afval" kijken. De placeholder-GPU's dat tijdens de mining boom als een tijdelijke oplossing gekocht werden en daarna massaal gedumpt werden wegens upgrade naar de GPU dat iemand echt wilt hebben.

Je hebt de miners aangehaald. Die zijn voor iets goed, het testen op zwakke geheugencontrollers en geheugen dat niet tegen teveel lezen en schrijven kan. Alles dat HBM of GDDR6X heeft, kan je al schrappen wegens te snel kapot gaan als je de VRAM te intensief gebruik. Mijn GTX 760 heb ik tot aan de 10de verjaardag gebruikt. Ik upgrade voor de performance/specs, niet omdat een GPU voortijdig kapot gaat.

Bij AMD is de keuze voor of na Vega (HBM):
  • Op Marktplaats kan je een RX 5500 XT 8GB (GDDR6, 128 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×8, 130W) voor 100 euro kopen. Maar dan heb je een smalle geheugenbus en slechts 8 PCIe lanes.
  • Voor 180 à 190 euro kan je een RX 5700 XT of non-XT 8GB (GDDR6, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16) kopen. XT is 225W en non-XT is 180W.
  • Voor rond 70 euro kan je een Radeon RX 570 8GB (GDDR5, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16, 150W) kopen.
  • Vanaf 75 euro kan je een Radeon RX 580 8GB (GDDR5, 256 bit geheugenbus, PCIe 4.0 ×16, 185W) kopen.
Wat zou ik zelf doen?

Mijn compacte PC in een 20 liter behuizing in de auto zetten en naar een verkoper rijden om de grafische kaart te testen. Kwartiertje Furmark, dan een aantal benchmarks zoals Time Spy, Superposition, Heaven,... draaien om te zien hoe warm het wordt en goed kijken naar de eventuele artifacts.

Ik zou voor een Radeon RX 580 8GB gaan wegens hogere stock geheugenbandbreedte en kan de GPU onderklokken/ondervolten om de GPU zuiniger te maken zoals hoe de miners het doen (voor hen is 84W het gemiddelde, mining deden ze met geheugenbandbreedte ipv rekenkracht).
Dank! Hogere stock geheugenbandbreedte, je bedoelt dat 8 om 7 Gbps uitmaakt? En ik maar aannemen dat het aantal rekenkernen belangrijker was.

Je eerste twee opties gebruiken GDDR6 en alle kaarten hebben PCIe 4.0 8)7

Mag ik, omdat je hecht aan hogere stock geheugenbandbreedte, aannemen dat als je een nieuwe kaart moest adviseren dan juist wel voor GDDR6 zou gaan? Zeg RX 6600/6650 voor rond de €250? Of zou nieuw RX580 (zoals de €170 XFX die ik in begin-post onder 3 noemde) nog steeds een optie zijn? (Mijn PC laat zich nogal lastig meenemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

druipgrot schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:16:
[...]

Dank! Hogere stock geheugenbandbreedte, je bedoelt dat 8 om 7 Gbps uitmaakt? En ik maar aannemen dat het aantal rekenkernen belangrijker was.

Je eerste twee opties gebruiken GDDR6 en alle kaarten hebben PCIe 4.0 8)7

Mag ik, omdat je hecht aan hogere stock geheugenbandbreedte, aannemen dat als je een nieuwe kaart moest adviseren dan juist wel voor GDDR6 zou gaan? Zeg RX 6600/6650 voor rond de €250? Of zou nieuw RX580 (zoals de €170 XFX die ik in begin-post onder 3 noemde) nog steeds een optie zijn? (Mijn PC laat zich nogal lastig meenemen)
Als je voor hetzelfde geld (70 à 75 euro) +14% geheugen bandbreedte en wat extra CU's kan krijgen, dan neem ik het erbij. 256 GB/s is voor het grafische geheugen niet veel.

GDDR6 is het gewone grafische geheugen dat tegen mining gebruik kan. GDDR6X (RTX 3000 en 4000 series) wordt tegen de temperatuurlimiet gepusht en gaat door teveel lezen en schrijven kapot.

PCIe 4.0 is backwards compatible. Het aantal lanes is belangrijk voor je oude PCIe 2.0 slot.

De sprong van 75 euro naar 170, 180, 190 of 200+ euro is procentueel groot.

6600/6650 hebben het nadeel van 8 ipv 16 lanes en kost meer.

Als je wat hoger wilt gaan, dan is het al snel richting 16GB VRAM en boven 500 euro.

In de guide spreken ze over threadripper (heel veel cores voor als je meer dan 10x meer CPU performance wilt.

De reden dat ik van i5 4670K naar 5800X3D upgrade heb is dat de CPU niet meer met de YouTube live streams van tegenwoordig, honderden Firefox tabbladen en trading software mee kunnen. Wat vroeger 100% CPU-load veroorzaakte, kan nu nauwelijks 10% CPU belasten. Jouw CPU laat zich nog gemakkelijker door relatief eenvoudige/lichte taken overbelasten.

Voor je CPU is een RX 580 8GB (5x performance van een HD 5770 en van 1GB naar 8GB VRAM) al een grote sprong. Ik zou niet meer dan zeventigtal euro uitgeven.

Eenmaal een RX 580 8GB erin steekt, dan kan je verdere testen/metingen doen om te bepalen wat je later wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
rapture schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Als je voor hetzelfde geld (70 à 75 euro) +14% geheugen bandbreedte en wat extra CU's kan krijgen, dan neem ik het erbij. 256 GB/s is voor het grafische geheugen niet veel.

GDDR6 is het gewone grafische geheugen dat tegen mining gebruik kan. GDDR6X (RTX 3000 en 4000 series) wordt tegen de temperatuurlimiet gepusht en gaat door teveel lezen en schrijven kapot.

PCIe 4.0 is backwards compatible. Het aantal lanes is belangrijk voor je oude PCIe 2.0 slot.

De sprong van 75 euro naar 170, 180, 190 of 200+ euro is procentueel groot.

6600/6650 hebben het nadeel van 8 ipv 16 lanes en kost meer.

Als je wat hoger wilt gaan, dan is het al snel richting 16GB VRAM en boven 500 euro.

In de guide spreken ze over threadripper (heel veel cores voor als je meer dan 10x meer CPU performance wilt.

De reden dat ik van i5 4670K naar 5800X3D upgrade heb is dat de CPU niet meer met de YouTube live streams van tegenwoordig, honderden Firefox tabbladen en trading software mee kunnen. Wat vroeger 100% CPU-load veroorzaakte, kan nu nauwelijks 10% CPU belasten. Jouw CPU laat zich nog gemakkelijker door relatief eenvoudige/lichte taken overbelasten.

Voor je CPU is een RX 580 8GB (5x performance van een HD 5770 en van 1GB naar 8GB VRAM) al een grote sprong. Ik zou niet meer dan zeventigtal euro uitgeven.

Eenmaal een RX 580 8GB erin steekt, dan kan je verdere testen/metingen doen om te bepalen wat je later wilt kopen.
Bedoelde meer dat je de 570/580 kaarten PCIe 4.0 noemde die PCI3 3.0 zijn.

Mijn conclusie is dat ik gewoon moet kijken naar een simpele 2e hands 8GB kaart voor ruim onder de €100
Dat kan al deze zijn: v&a aangeboden: Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 8G D5
En dan gewoon kijken of bij de verkoper testen (of ie voor mining is gebruikt) of verkoper kan vertrouwen.

Tot die tijd run ik DaVinci Resolve maar even op de iPad, vond omweg om daar het edit-window te openen.

Pagina: 1