Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:16
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar geluidsdempers (6x 100mm/L60cm, 2x 150mm/L60cm, 1x 125mm/L60cm) voor mijn toekomstige WTW installatie, ik zat te kijken bij een bepaalde webshop waar ik mijn WTW unit heb besteld, maar daar zouden ze al gauw 100 eur/stuk kosten.
Daarna had ik op Poolse websites gekeken en daar was het zeker wel een stuk goedkoper (25 eur/stuk), alleen gedoe met levering naar NL (een offerte gekregen voor 400 eur voor levering, nou, dan koop ik wel hier).
Verder hier rond gekeken en twee webshops gevonden, eentje voor planten gericht en andere echt voor ventilatiebuizen enz, alleen bij de planten gerichte webshop zijn ze 50cm ipv 60cm lang, ik heb liever de langere. Bij de planten webshop kwam het ong op 44 eur/stuk uit (393 EUR totaal), en bij de ventilatieshop op 53 eur/stuk (485 EUR totaal) + de correcte lengte 60cm, scheelt wat gedoe.

Het gaat om dergelijke (spiro) buizen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j06RZ6KhsgzthzWeNFO-HM58ULE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E22EIbhCHqNfOM9Ki4Ny87sW.png?f=user_large

Is er nog een winkel ergens waar deze voor een betere prijs kunnen? Anders ga ik wel voor de winkel die 53 eur/stuk doet (485~ EUR totaal).

Ik denk dat ze best in mijn hatchback passen dus kan ze gewoon overal in NL/noord BE ophalen, daarom reken ik verzendkosten niet mee (en anders heb ik evt een aanhanger ter beschikking).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Ben ook bezig met een wtw ontwerp en verbaas me over de hoeveelheid dempers je nodig denkt te hebben eerlijk gezegd. Ik was van plan om alleen 2 stuks op de toevoer en afvoer naar de woning te plaatsen. Dempers bij de pulsiemonden hoeven niet als je de luchtsnelheid laag genoeg houdt?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het kan prettig zijn om overspraak tussen de ruimtes te voorkomen. Feestje in de woonkamer en iemand die vroeg naar bed wil bijv.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
P5ycho schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:09:
Ben ook bezig met een wtw ontwerp en verbaas me over de hoeveelheid dempers je nodig denkt te hebben eerlijk gezegd. Ik was van plan om alleen 2 stuks op de toevoer en afvoer naar de woning te plaatsen. Dempers bij de pulsiemonden hoeven niet als je de luchtsnelheid laag genoeg houdt?
Voor elk kanaal 1 en voor direct bij de wtw toevoer en afvoer om ventilator geluid te dempen (150x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik had de indruk dat een simpele inzetdemper bij de pulsiemond al ruim voldoende is, mocht het nodig zijn. Ik kan zulke dempers iig niet kwijt in de verlaagde plafonds hier.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je vraagt specifiek om een spiro uitvoering, welke reden zit daar achter?

Inschuifdempers zoals deze of flexdempers zoals deze zijn veel goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Hmm, ik maak heel t systeem met spirobuizen, hele korte en directe runs naar de zolder, en daar wil ik dan alle demper buizen aansluiten en de wtw plaatsen (plus handig want direct 2 goed uit elkaar liggende en bereikbare buizen naar buiten door het dak). Er zit geen speciale reden achter, vooral dat ik alles met buizen doe, plus lijkt mij een stuk steviger voor als ik op de zolder weer met mijn twee linkse voeten ergens op stap, en het oogt mooier 8)7 :+

Ik meen ook gelezen te hebben dat flex buize en insert dempers voor hoger stroom verbruik zorgen en een higer drukverlies, of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 15:03
Ik had grote (100cm) Spiro dempers besteld om geluid uit de WTW te dempen. Ik wilde ze tussen de WTW en de verdeler plaatsen in aanvoer en afvoer (2 stuks). Toen ik ze kreeg bleek dat ik me behoorlijk had verkeken op de diameter, er was gewoon geen plek voor.
Ik heb toen flexibele dempers gepakt en die na de verdeler, per kanaal geïnstalleerd. Dat is me prima bevallen en ook kwa geluid scheelt het voldoende.Daarnaast scheelt het overspraak tussen verschillende kanalen, wat ook prettig is.Die waren ca. €20 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het niet erg is dat het geluid door de wand van de demper naar buiten lekt -of vanuit een lawaaiige ruimte juist de buis in-, is een flexibele demper inderdaad een optie. De spirodempers zijn gesloten en hebben hier geen last van.

Inzetdempers belemmeren inderdaad de luchtstroom. Ik denk dat ze als noodgreep bedoeld zijn, voor systemen die al aangelegd zijn, waar een gewone demper geen optie is.

[ Voor 86% gewijzigd door TBTL op 17-05-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Op de zolder is gelukkig genoeg ruimte, het klopt inderdaad dat de dempers 50 tot 100mm extra dikte toevoegen, een 100mm buis wordt gouw 200mm, dus in een wand zal deze nooit passen. Ik leg vanaf nul aan en heb in ieder geval al de 2 op-een-na moeilijkste plekken gehad, de keuken en woonkamer zitten nu aangesloten naar de zolder, nu nog de wc (die moet door de badkamer heen), de badkamer (er is al wel een buis die direct naar buiten gaat), en daarna de slaapkamers (die komen direct op de zolder uit vanaf t plafond). Hoe ik het vanuit hier op de zolder verder op bouw is zeer flexibel, daarom kan ik ook voor die dempers gaan. Was alleen benieuwd of ze ergens nog goedkoper te halen zijn, want elk beetje helpt :) (moet nog de badkamer, wc, keuken, gang en woonkamer helemaal opnieuw doen, rest is af).
Pagina: 1