Toon posts:

Hoog ‘idle’ verbruik woning

Pagina: 1
Acties:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 18:04
Dag medetweakers,

Ik zit sinds kort bij Zonneplan voor mijn energie.

Zonneplan levert een handige dongle die je kan aansluiten op de P1 poort van je slimme meter om zo inzicht te krijgen in je live verbruik.

Ik ben uit interesse mijn ‘idle’ verbruik eens gaan meteen in de middag waarbij ik en mijn vriendin niet thuis waren.

Ik schrok een klein beetje toen ik dit zag:

Het betreft een 135m2 appartement en alle apparaten en lampen in huis stonden uit (op vriezer/koelkast na, dat zijn die pieken gok ik).

Klopt het dat dit erg hoog is? Of is dit gebruikelijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 22:21
Hangt er vanaf wat je allemaal hebt. Modem, wifi-punten, NAS, smartlampen, smart speakers, etc etc.

Maar ~130W sluipverbruik is in ieder geval niet weinig, bij mij is het zo'n 50W.

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 17-05-2023 16:13]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit ook rond de 50w idle en dat is inclusief WTW ventilatie. Als de koelkast aanspringt komt er 70 watt bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VERNederlander
  • Laatst online: 10:36
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:10:

Het betreft een 135m2 appartement en alle apparaten en lampen in huis stonden uit (op vriezer/koelkast na, dat zijn die pieken gok ik).

Klopt het dat dit erg hoog is? Of is dit gebruikelijk?
Mooi dat je het nagaat. Wel de opmerking: zodra je dit soort dingen inzichtelijk hebt, kan het energie besparen wel eens verslavend worden :P

Qua basisbelasting van 135W is t.o.v. mij ook hoog, ik verbruik iets van 45-50W continu (internet routers staan de hele dag aan, ventilatie, geen tv-ontvanger). Het handigst is om een lijstje kunt maken van apparaten die aanstaan. Vervolgens kun je kijken wat je altijd nodig hebt, wat je automatisch kunt laten schakelen of systematisch op "uit" stand wilt hebben staan totdat je het nodig hebt.

Waar ik mij in het verleden wel over verbaast heb:
- Standby-verbruik TV-ontvangers, al gauw 5W+
- Standby-verbruik verouderde apparaten (ouders hadden een versterker die in standby 30W deed)

Iets wat ik probeer aan te nemen op basis van je informatie, maar je moet maar zeggen of dit klopt:
De pieken zijn inderdaad je koeleenheden. Heb je een koelvriescombi? Anders zou het frappant zijn dat bij aparte apparaten ze gelijktijdig of om en om evenveel verbruiken. Als het een koelvriescombi is, lijkt het op basis van je grafiek een oudere/minder zuinig model.

Ter referentie: mijne 3-jaar geleden gemiddeld zuinig schakelt iets minder vaak in met kortere duur en met 70W ipv 100W vermogensvraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb je nog een oude ziggo tvbox? Deze gebruikten +/- 50 watt standy.

Wil je echt checken waar je sluipverbruik vandaan komt is een energiemeter een heel goed begin brennenstuhl pm 231 e bvb.

En oudere koelkasten kunnen behoorlijke verbruikers zijn en dat zouden best die pieken kunnen zijn.

• DLSS
Hahn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:12:
Hangt er vanaf wat je allemaal hebt. Modem, wifi-punten, NAS, smartlampen, smart speakers, etc etc.

Maar ~130W sluipverbruik is in ieder geval niet weinig, bij mij is het zo'n 50W.
Ik heb al die dingen die je opnoemt, behalve een NAS.

Is het bij jou 50W zonder die dingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-06 21:47
Ik ben laatst ook op zoek gegaan naar al het sluipverbruik. Ik kwam een aantal dingen tegen waar ik niet meteen aan gedacht had:

- Slimme meters, soms wel 1,3 tot 2,1 watt
- KAKU Schakelaars, 0,5 watt
- Rookmelders op het lichtnet

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier ook rond de 50 a 60w sluipverbruik. Dat is inclusief smart verlichting, smart thermostaat, modem, 2 routers, koelvries, robotstofzuiger, 2 smart speakers etc.

Dus jouw sluipverbruik is relatief hoog lijkt me. Je zal moeten onderzoeken waar het vandaan komt. Dat kan al vrij eenvoudig door stekkers uit het stopcontact te halen en dan te checken hoeveel het afneemt.

[Voor 26% gewijzigd door stin00 op 17-05-2023 17:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Ik heb al die dingen die je opnoemt, behalve een NAS.

Is het bij jou 50W zonder die dingen?
Ik deed slechts een opzetje, ik zei niet dat het daardoor kwam. Je zal zelf op onderzoek uit moeten om erachter te komen waardoor je zoveel sluipverbruik hebt.

• DLSS
VERNederlander schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Mooi dat je het nagaat. Wel de opmerking: zodra je dit soort dingen inzichtelijk hebt, kan het energie besparen wel eens verslavend worden :P

Qua basisbelasting van 135W is t.o.v. mij ook hoog, ik verbruik iets van 45-50W continu (internet routers staan de hele dag aan, ventilatie, geen tv-ontvanger).

Waar ik mij in het verleden wel over verbaast heb:
- Standby-verbruik TV-ontvangers, al gauw 5W+
- Standby-verbruik verouderde apparaten (ouders hadden een versterker die in standby 30W deed)

Iets wat ik probeer aan te nemen op basis van je informatie, maar je moet maar zeggen of dit klopt:
De pieken zijn inderdaad je koeleenheden. Heb je een koelvriescombi? Anders zou het frappant zijn dat bij aparte apparaten ze gelijktijdig of om en om evenveel verbruiken. Als het een koelvriescombi is, lijkt het op basis van je grafiek een oudere/minder zuinig model.
Dank voor dit uitgebreide antwoord! Klinkt alsof je er zelf ooit flink ingedoken bent 😅

Ik heb inderdaad een koelvriescombi. Het is er een uit 2019 en hij staat op ‘middelhoog’. Ik wist niet dat deze onzuinig was. Welk model gebruik jij? (Als je dat wilt delen)

Ik heb verder geen extreem oude apparaten, behalve een oud geluidsetje voor de pc in het kantoor van mijn vriendin.

Wat doe je eigenlijk als je een sluipverbruiker vindt? Een ‘klik aan uit’ setje oid?

Misschien moet ik mijn ventilatie trouwens ook eens testen. Heb jij je ventilatie op een speciale energiezuinige stand staan oid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Wat doe je eigenlijk als je een sluipverbruiker vindt? Een ‘klik aan uit’ setje oid?
Ligt eraan wat het is en waarom het sluipverbruik heeft. Sommige apparaten kan je beter instellen, andere apparaten moeten nou eenmaal stroom verbruiken ook al doen ze weinig/niks. Soms kan je ze hard uitzetten, al dan niet via een (smart) schakelaar.

• DLSS
TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:06:
Heb je nog een oude ziggo tvbox? Deze gebruikten +/- 50 watt standy.

Wil je echt checken waar je sluipverbruik vandaan komt is een energiemeter een heel goed begin brennenstuhl pm 231 e bvb.

En oudere koelkasten kunnen behoorlijke verbruikers zijn en dat zouden best die pieken kunnen zijn.
Nee hebben alleen glasvezel. Wel een wat grotere tv met een aparte box waar de ‘guts’ in zitten. Ik zal eens kijken of ik daarvan het standby verbruik kan isoleren.

Ik ben inderdaad aan het overwegen om een energiemeter te bestellen 😅

[Voor 6% gewijzigd door DLSS op 17-05-2023 17:52]

• DLSS
sankao schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:42:
Ik ben laatst ook op zoek gegaan naar al het sluipverbruik. Ik kwam een aantal dingen tegen waar ik niet meteen aan gedacht had:

- Slimme meters, soms wel 1,3 tot 2,1 watt
- KAKU Schakelaars, 0,5 watt
- Rookmelders op het lichtnet
Ik heb een aantal van die rookmelders op het lichtnet. Hoe heb je daarvan het verbruik kunnen isoleren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Je standby is hoger dan de eco rakkers ;) hier, maar ik zit met een gezin van 4 met dus 2 pubers op 105 W met WTW op aanwezigheidsstand en zooi electronica en 10 rookmelders op het stroomnet. Dus jouw 135 is dus best wel hoog ;)

Wat me opvalt is de hoge frequentie van de gebruiker(s) hoe oud is je koelkast/vriezer? Zo veel keer aanslaan en dan relatief lang draaien is wel opvallend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-06 21:47
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Ik heb een aantal van die rookmelders op het lichtnet. Hoe heb je daarvan het verbruik kunnen isoleren?
Merk en model opzoeken, en dan speuren of er ergens voor dat model de specificaties te vinden zijn. Zo kwam ik op 0,8 watt per stuk. En als je er vijf hebt hangen is dat meteen alweer 4 watt.

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:13
Schakel in je groepenkast eens om beurten een groep uit en kijk eens wat dat doet. Daarmee kun je snel zien of je een grote verbruiker in huis hebt. En kun je je zoekgebied verkleinen.

Die zonneplan-dongle heeft mogelijk internetverbinding nodig, dus daar heb je niks aan als je de groep om zet waar je modem op staat. Dat kun je oplossen door een verlengsnoer te pakken en je modem in een andere groep te zetten. Maar je kunt ook op je meter zelf kijken, die hebben meestal een weergave die je huidige gebruik toont.

• DLSS
Dank voor alle tips!

Heeft iemand toevallig nog een suggestie voor een goede prijs/kwaliteit stroommeter?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:28:
Dank voor alle tips!

Heeft iemand toevallig nog een suggestie voor een goede prijs/kwaliteit stroommeter?
Welke ik al adviseerde, brennenstuhl pm 231 e

Lees de reviews op pricewatch er maar op na.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je hebt toch geen aparte stroommeter nodig, als je nu al live het totale stroomverbruik kan meten?

Ik ben met de tablet, waarmee ik de P1 kan uitlezen, alle stand-by apparaten langs gegaan en die om de beurt uit- en ingeschakeld. Zo kreeg ik al gauw een beeld wat er op de achtergrond allemaal stroom verbruikte.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DLSS
JukeboxBill schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:40:
Je hebt toch geen aparte stroommeter nodig, als je nu al live het totale stroomverbruik kan meten?

Ik ben met de tablet, waarmee ik de P1 kan uitlezen, alle stand-by apparaten langs gegaan en die om de beurt uit- en ingeschakeld. Zo kreeg ik al gauw een beeld wat er op de achtergrond allemaal stroom verbruikte.
Kan dat ook met die dongle van Zonneplan? Het ziet er niet erg geavanceerd uit namelijk 😅

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Kan dat ook met die dongle van Zonneplan? Het ziet er niet erg geavanceerd uit namelijk 😅
Dat hangt er van af hoe "Live" die grafiek is die je hebt gepost. Ik heb mijn P1 dongle gekoppeld met Home Assistant en die ververst elke 10 seconden de grafiek en ook de numerieke uitlezing.
Dus ik zie na uiterlijk 10 seconden wat de verandering in het verbruik is, dus is het verband tussen uit- inschakelen en verandering in stroomverbruik nauwkeurig te interpreteren.
Als bij jou de verversingsgraad 1 uur is, dan gaat het natuurlijk niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Als je vloerverwarming hebt, kijk dan of de pomp altijd draait. Daarvoor kan het verbruik verminderd worden met een slimme pompschakelaar.

Ik heb een poos geleden ook eens al het sluipverbruik in huis in kaart gebracht:
https://blog.nldr.net/2022/10/02/sluipverbruik/

[Voor 32% gewijzigd door Pindamann op 17-05-2023 20:55]

8700k | 3070

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Ik zit hier op 175 watt idle gebruik. Een woning van 200m2 met vier gezinsleden. De volgende zaken staan altijd aan.

1x Fritzbox router
2x Fritz WiFi extenders
2x tv kastje KPN
1x NAS
1x Apple TV
1x chromecast
1x switch
1x Pi 4 + externe SSD
2x Shelly
1x vriezer
1x koelkast
1x 10 watts buitenlamp altijd aan
1x 5 watts noodlamp in Meterkast/keldertrap altijd aan
4x Sonos boxen
2x KAKU
1x 6 meter led strip slaapkamer dochter altijd aan
1x nachtlampje led
1x versterker
2x tv
6x oplader altijd in stopcontact (0,5 watt per stuk of zo)
1x oplader elektrische tandenborstel
2x klokje op oven/magnetron

Dit is wel zo’n beetje het lijstje aan de apparaten die bijdragen aan het idle verbruik van 175 wattuur.

Jij zit zo te zien op 130. Vergelijk jouw lijstje eens met de mijne zou ik zeggen 😉

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• DLSS
Pindamann schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:54:
Als je vloerverwarming hebt, kijk dan of de pomp altijd draait. Daarvoor kan het verbruik verminderd worden met een slimme pompschakelaar.

Ik heb een poos geleden ook eens al het sluipverbruik in huis in kaart gebracht:
https://blog.nldr.net/2022/10/02/sluipverbruik/
Dat is een goede. Heb inderdaad vloerverwarming/vloerkoeling.

Het systeem heeft 2 stekkers maar geen aan/uit knop. Ik heb geen idee hoe dit precies werkt. Kan je dat zomaar, zonder problemen, tijdelijk onderbreken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:12:

da's echt niet met vriezer & koelkast

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Dat is een goede. Heb inderdaad vloerverwarming/vloerkoeling.

[Afbeelding]

Het systeem heeft 2 stekkers maar geen aan/uit knop. Ik heb geen idee hoe dit precies werkt. Kan je dat zomaar, zonder problemen, tijdelijk onderbreken?
Volgens mij kun je dat probleemloos onderbreken. In mijn geval stuurt de CV warm water naar de 2 verdelers toe. Die verdelen het weer verder. Als die om wat voor reden dan uit staat, dan gaat het water weer retour via een overdrukventiel. doorgestreept want eigenlijk niet relevant. Je kunt gewoon de stekker er uit en in doen wanneer je wil naar mijn weten

Je zou eens kunnen horen/voelen of hij aan staat. In mijn geval verbruikte ze zon 75w per stuk op de hoogste stand en deze stonden 24/7 aan. Ik heb deze schakelaar er tussen gezet: https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9200000021782900/ die heeft een temperatuur sensor die om de aanvoerbuis geklemd zit en op een ingestelde temperatuur (bijv 30c) aan springt. Hij gaat sowieso elke dag 5 minuten aan om te zorgen dat de pomp niet vast gaat zitten.

[Voor 4% gewijzigd door Pindamann op 17-05-2023 21:30]

8700k | 3070

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
psy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:13:
[...]

da's echt niet met vriezer & koelkast
Dat heb ik ook helemaal niet gezegd :? En een koelkast of vriezer die actief koelt of vriest is ook geen sluipverbruik, maar gewoon actief verbruik.

Net zoals de ~130W van TS ook niet inclusief vriezer en koelkast is.

[Voor 10% gewijzigd door Hahn op 17-05-2023 22:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psy
  • Nu online
Dan hebben jij en ik een andere definitie van de term, sluipverbruik.
Het sluimerverbruik is het opgetelde verbruik van alle apparaten die gedurende de dag aan staan. Hierbij kunt u denken aan adapters, wifi-stations, televisies die op stand-by staan en koelkasten en diepvriezers.

Omdat deze apparaten de hele dag aan staan zijn ze in veel huishoudens verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het totale verbruik. Sluimerverbruik wordt berekend door middel van een formule. Het is een schatting gebaseerd op de 4 laagste kwartierwaardes tussen 01:00u en 05:00u. Het opladen van een elektrische auto in die periode geeft een vertekend beeld. Het sluimerverbruik is onderdeel van het totale verbruik.
slimmemeterportal.nl

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psy
  • Nu online
Heb dit overzichtje een paar jaar terug gemaakt

ik vind die pieken bij de TS wel heel hoog als dat een koel/vries combi is. Ik heb een aparte koeling & vriezer en deze verbruiken (omgerekend) 51 watt "continue". Terwijl de vriezer uit '98 komt en dus echt niet zo vreselijk zuinig is als een nieuw model.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit standby-verbruik is weliswaar niet super-laag en het is leuk te proberen het te minimaliseren; het is echter ook niet *extreem* hoog.

Om uit te vinden waar het in zit zou je ook best kunnen proberen zonder verdere apparatuur te kopen, eens een aantal groepen een nachtje uit te schakelen - die waar de koelkast op zit dan aanlaten - en zo eens uitvogelen op welke groep het extra verbruik zit. En welke apparaten uitgaan bij welke groep.

Een ouderwetse vloerverwarmingspomp kan maar zo continu 60W verstoken. Als je zoiets er uit weet te halen, is de rest vervolgens eigenlijk klein bier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
je hoeft natuurlijk niet naar 1-2 W sluipverbruik te zoeken, dat zet geen zoden aan de dijk. Over het algemeen moet je zoeken naar oude apparaten en 'slimme'. Kijk bv eens naar je centrale ventilator, hoe oud en belangrijk, is ie wel eens schoongemaakt? Een vuile verbruikt veel meer dan een schone. Ik heb ook wel eens 'zone 2' van de receiver uitgezet, stond aan en geen speaker. Scheelt enorm.
De pieken in je overzicht lijken te wijzen naar de koelkast, maar is wel veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

emielbf schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:30:
je hoeft natuurlijk niet naar 1-2 W sluipverbruik te zoeken, dat zet geen zoden aan de dijk.
Tenzij er op een hele boel plekken een dergelijk sluipverbruik is, alle kleine beetjes bij elkaar maakt toch een noemenswaardig verbruik ;) Dat heb ik hier ook gemerkt, na alle kleine beetjes (soms wel wat meer dan kleine beetjes ) weggewerkt te hebben is het idle-verbruik gedaald tot 68W en tegen de 100W tijdens aanslaan koelvriescombo.

Laatst is er wel ineens 10W bijgekomen, maar nog onbekend waardoor, de enige verandering is dat een Raspberry Pi niet meer van microSD maar van SSD draait, die SSD komt daar niet eens in de buurt :S

[Voor 9% gewijzigd door Raven op 18-05-2023 09:36]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
Wilke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:39:
Dit standby-verbruik is weliswaar niet super-laag en het is leuk te proberen het te minimaliseren; het is echter ook niet *extreem* hoog.

Om uit te vinden waar het in zit zou je ook best kunnen proberen zonder verdere apparatuur te kopen, eens een aantal groepen een nachtje uit te schakelen - die waar de koelkast op zit dan aanlaten - en zo eens uitvogelen op welke groep het extra verbruik zit. En welke apparaten uitgaan bij welke groep.

Een ouderwetse vloerverwarmingspomp kan maar zo continu 60W verstoken. Als je zoiets er uit weet te halen, is de rest vervolgens eigenlijk klein bier.
De pieken zijn vrij uniform en frequent voorkomend. Ik denk dat niet eens een nacht uitschakelen noodzakelijk is. Gewoon even een paar uurtjes één voor één een groep eruit gooien, kijken bij welke groep de pieken stoppen. Tijdens deze periode natuurlijk jezelf even gedragen alsof je dus afwezig bent. Wanneer je de groep gevonden hebt, dan beginnen met de usual suspects, apparatuur welk het meeste stroom naar verwachting verbruikt. Veel hiervan is natuurlijk al benoemd binnen het topic.

En hoewel het enerzijds natuurlijk interessant is om zo nu en dan eens kritisch te kijken naar of er niet iets tussen zit dat ergens buitenproportioneel aan het verbruiken lijkt te zijn. Zie ik de race naar de bottom in idle verbruik persoonlijk als weinig interessant.

Het is ook een beetje een ouderwetse gedachte om dit alles als "sluipverbruik" aan te merken. Dat insinueert ergens dat het een onbewust verbruik is. Terwijl dit natuurlijk lang niet altijd zo is. WTW installaties, klimaatregulatie anderszins, koelkasten, smarthome appliances, etc. zijn natuurlijk simpelweg in toenemende mate verantwoordelijkheid voor een continue spiegel in elektra verbruik.

Realistischer hedendaags is eerder om simpelweg te kijken hoe je je een netto verbruik richting 0 kunt realiseren, oftewel, hoeveel panelen heb je nodig om te voorzien in je verwachte verbruikt voor nu en de komende jaren. Rekening houdende met verdere toename in elektra vraag en rendement verlies van de panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 22:29
Hier is het sinds de komst van de warmtepomp zo'n 52W, daarvoor zaten we op 40W.

Er is ook een ander topic over dit onderwerp: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een P1 meter hebt wordt het natuurlijk wel een sport ;) Ik zit op 30 Watt. Het is inderdaad een kwestie van uitzoeken waar het verbruik vandaan komt en die apparaten of vervangen of er een schakelaar voor zetten als het een hoog standby verbruik is en het niet uit kan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 17:22
psy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:22:
Heb dit overzichtje een paar jaar terug gemaakt

[Afbeelding]

ik vind die pieken bij de TS wel heel hoog als dat een koel/vries combi is. Ik heb een aparte koeling & vriezer en deze verbruiken (omgerekend) 51 watt "continue". Terwijl de vriezer uit '98 komt en dus echt niet zo vreselijk zuinig is als een nieuw model.
227W is netjes. :) Wij zitten hier met 500w op meer dan het dubbele, maar dat komt dan weer door de 2 ICT'ers (onze zoon en ik) hier in dit 4-persoons huishouden met een wat uit de hand gelopen hobby.. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 18:05
Dat kan wel even, dat is ook wat een pompschakelaar doet. Niet de hele zomer uitzetten, dan kan de pomp vastlopen.

Op de pomp zelf kun je vaak ook 3 standen aanzetten, laatste stand scheelt al een hoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 18:05

Wij hebben een pomp van 80w in de hoogste stand. 14 jaar oud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VERNederlander
  • Laatst online: 10:36
DLSS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Ik heb inderdaad een koelvriescombi. Het is er een uit 2019 en hij staat op ‘middelhoog’. Ik wist niet dat deze onzuinig was. Welk model gebruik jij? (Als je dat wilt delen)

Ja hoor, duurt alleen soms even: Zanussi ZBB28460SA, destijds A++. Volgens mij is het energieverbruik volgens de nieuwe meetmethode hoger :| , maar destijds voor mij de beste deal. https://www.keukenloods.nl/zbb28460sa.html

Ik heb bepaalde apparatuur (niet veel) achter klik-aan-klik-uit inderdaad, die schakelt automatisch in-uit voor nachten etc. Daarnaast heeft een pompschakelaar op de vloerverwarming het verbruik drastisch gereduceerd, die van mij kan ook 60-80W trekken afhankelijk van de stand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 00:25
Hier Remeha Quinta 35c combi cv ketel standby verbruik 9,1w buiten stookseizoen dus 216W/dag om 2x per dag een douche te nemen. 🤔

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
tinamar schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:11:
Hier Remeha Quinta 35c combi cv ketel standby verbruik 9,1w buiten stookseizoen dus 216W/dag om 2x per dag een douche te nemen. 🤔
6-7 cent per dag voor een apparaat wat op elk moment van de dag binnen een paar seconden voor warm water kan zorgen is niet zo heel gek, toch?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee