Overdrachtsbelasting 2 of 10,4 procent?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Ik heb een casus mbt de overdrachtsbelasting waar ik niet helemaal uit kom. Het volgende is het geval: Onze directe buren hebben een tijd geleden een bouwkavel naast ons gekocht. De bouw is inmiddels gestart. Het bijgebouw is al af en er is een start gemaakt met de bouw van het huis (fundering). Het idee was dat er een vrijstaande bungalow gebouwd zou gaan worden. Door diverse redenen ligt de bouw nu stil. Het valt financieel tegen en ze doen bijna alles zelf (komen uit de bouwwereld) maar ze zijn ook al half 70. Ze geven aan iedere dag moe te zijn.

Nu hebben ze ons als buren het aanbod gedaan dat we het kunnen kopen. Daar hebben we op zich wel oren naar. Echter willen we voor nu blijven wonen in ons bestaande huis maar wellicht in de toekomst de bungalow af te bouwen en daar op onze ouwe dag te gaan wonen (dus voor eigen bewoning en niet voor de verhuur).

Nu staat er op de site van de Belastingdienst het volgende:

Verkrijgt u een woning waarin u zélf voor langere tijd gaat wonen? En komt u niet in aanmerking voor de startersvrijstelling? Dan is de overdrachtsbelasting 2%.

Onder woningen verstaan wij onroerende zaken die op het moment van de overdracht naar hun aard bestemd zijn voor bewoning. Hierbij horen ook aanhorigheden.

Voor woningen waar u niet zelf voor langere tijd in gaat wonen, zoals een vakantiewoning, betaalt u 10,4% overdrachtsbelasting.

Waar valt deze transactie nu onder? Onder de 2 of 10,4 procent overdrachtsbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 09:22
Zo te lezen ligt dat er aan wanneer je daar gaat wonen. Als je het nu koopt, en pas veel later gaat afbouwen en er daarna niet direct gaat wonen dan is het 10.4.

Tenzij je kan argumenteren dat je alleen de grond koopt om bij je huidige woning te trekken ...

Er zijn dus verschillende varianten mogelijk .. dus neem een expert (makkelaar?) in de hand om goed uit te zoeken wat of hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29

Herman

FP ProMod
Het hoge tarief. 10,4% dus. Maar vraag een notaris als je het zeker wilt weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 17-05-2023 07:37 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij geldt voor bouwgrond sowieso 10.4% overdrachtsbelasting, als ik het goed heb staat er nog geen bewoonbaar huis dus ik vermoed dat dit 'gewoon' als bouwgrond gezien zal worden.
https://www.belastingdien...chtsbelasting/hoog-tarief

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
naitsoezn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:40:
Volgens mij geldt voor bouwgrond sowieso 10.4% overdrachtsbelasting, als ik het goed heb staat er nog geen bewoonbaar huis dus ik vermoed dat dit 'gewoon' als bouwgrond gezien zal worden.
https://www.belastingdien...chtsbelasting/hoog-tarief
Maar het is geen onbebouwde grond. De bouw is al gestart en het bijgebouw is zelfs al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
duvekot schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:35:
Zo te lezen ligt dat er aan wanneer je daar gaat wonen. Als je het nu koopt, en pas veel later gaat afbouwen en er daarna niet direct gaat wonen dan is het 10.4.

Tenzij je kan argumenteren dat je alleen de grond koopt om bij je huidige woning te trekken ...

Er zijn dus verschillende varianten mogelijk .. dus neem een expert (makkelaar?) in de hand om goed uit te zoeken wat of hoe.
Als je het koopt om bij je woning te trekken dan is het als ik het goed lees sowieso 10,4 procent. Echter dat is niet de intentie. Het blijft een apart perceel dat gescheiden is van het perceel waar ons huis op staat.

Daarnaast lees ik nergens een termijn waarop je er moet gaan wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sunri5e op 17-05-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Hier een pagina met ook wat varianten:

https://www.infotaris.nl/...rachtsbelasting-omzeilen/

Er blijven dus nog wel wat mogelijkheden om te beargumenteren dat 2% van toepassing is.

En hoelang geleden hebben de buren dit gekocht? Want er is ook nog de 6 maanden regel als binnen 6 maanden eea wordt overgedragen om de betaalde overdracht belasting terug te vragen door de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Deze pagina is ook interessant:

https://www.belastingdien...ing/laag-tarief#verbouwen

En ik lees dat de definitie van een woning ook van toepassing is op een "huis in aanbouw" .. als de fundering al gestort is, en er een woonbestemming voor is afgegeven door de gemeente.

Dus door te stellen dat jullie er zelf gaan wonen nadat de woning in aanbouw is afgebouwd is er voldoende argumentatie om te stellen dat het 2% tarief van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
duvekot schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:48:
Hier een pagina met ook wat varianten:

https://www.infotaris.nl/...rachtsbelasting-omzeilen/

Er blijven dus nog wel wat mogelijkheden om te beargumenteren dat 2% van toepassing is.

En hoelang geleden hebben de buren dit gekocht? Want er is ook nog de 6 maanden regel als binnen 6 maanden eea wordt overgedragen om de betaalde overdracht belasting terug te vragen door de buren.
Ze hebben het een paar jaar geleden al gekocht. Destijds wel met 8% overdrachtsbelasting omdat er toen nog niets bebouwd was (dat is nu dus 10,4% geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

Lordy79

Vastberaden

Ik denk 10.4pct.

Maar een notaris kan het je met zekerheid vertellen. Dus bel die gewoon even.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09 23:24
Notarissen blijven aan de veilige kant zitten,anders zijn zij aansprakelijk om het verschil over te maken. Beter de belastingdienst zelf bellen. Raar maar waar, ik heb goede ervaringen met de belastingtelefoon en werd netjes teruggebeld door de inspecteur die daarna alles netjes in een mailtje bevestigde. Daarmee kon ik de notaris overtuigen dat het lage tarief van toepassing was. (was wel volledig andere case, landbouwgrond als tuin etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

Lordy79

Vastberaden

Lochnes schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:48:
Notarissen blijven aan de veilige kant zitten
Je hebt goede notarissen en slechte notarissen... een goede notaris zoekt het goed voor je uit, een slechte notaris gaat gewoon voor de 10.4%.

En een slechte inspecteur van de belastingen kan ook gewoon 10.4% aangeven terwijl dat niet klopt... heb zelf ervaring met oppositie voeren tegen de belastinginspecteur en pas toen ik dreigde met rechtsgang werd ik in het gelijk gesteld.
Gelukkig had jij een goede inspecteur :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09 23:24
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Je hebt goede notarissen en slechte notarissen... een goede notaris zoekt het goed voor je uit, een slechte notaris gaat gewoon voor de 10.4%.

En een slechte inspecteur van de belastingen kan ook gewoon 10.4% aangeven terwijl dat niet klopt... heb zelf ervaring met oppositie voeren tegen de belastinginspecteur en pas toen ik dreigde met rechtsgang werd ik in het gelijk gesteld.
Gelukkig had jij een goede inspecteur :)
ik was ook echt oprecht verrast en onder de indruk! en niet zo onder de indruk van de notaris..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sunri5e schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:45:
[...]
Als je het koopt om bij je woning te trekken dan is het als ik het goed lees sowieso 10,4 procent. Echter dat is niet de intentie. Het blijft een apart perceel dat gescheiden is van het perceel waar ons huis op staat.

Daarnaast lees ik nergens een termijn waarop je er moet gaan wonen.
Bij de BD staat inderdaad geen hard gedefinieerde termijn om de verlaging van 10,4 naar 2 te krijgen:
https://www.rijksoverheid...ling-overdrachtsbelasting
Wie gebruik wil maken van de vrijstelling, moet de nieuwe woning als hoofdverblijf gebruiken. Dat betekent dat de koper zich inschrijft bij de gemeente en er ook zijn leven opbouwt (zoals sportactiviteiten, school, gebedshuis, kinderopvang, vrienden, familie). Dit kan maar 1 woning zijn. Om die reden vallen tweede woningen en vakantiehuizen, ook als zij niet worden verhuurd, ook onder het 10,4%-tarief. Woningcorporaties betalen onder bepaalde voorwaarden geen overdrachtsbelasting wanneer zij huizen van andere woningcorporaties overkopen.
Een notaris zal je mogelijk wel kunnen vertellen welke termijn door de BD geaccepteerd wordt voordat ze het als jouw hoofdverblijf willen zien, en voordat ze je een naheffing op gaan leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2023 16:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1