Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-06 13:38
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een thuisbatterij oplossing om peak-shaving mee te doen. Dan bedoel ik niet om energie in te kopen op voordelige momenten en die weer te gebruiken op dure momenten.

Dan bedoel ik: als het stroomverbruik in huis te hoog wordt dat de batterij bijspringt om te voorkomen dat we per fase over 25A gaan. We komen nu soms te lang boven de 25A uit. Dit omdat een 3x35A aansluiting 1100 per jaar duurder is.

Ik heb al maanden lang geprobeerd om het verbruik slimmer te doen: de meeste pieken worden al opgevangen en ik meet alles steeds na. Maar tijdens met name kooktijd gaan het wel eens mis.

Heeft iemand ervaring met thuisbatterijen voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17
Als je voldoende groepen hebt kun je ook enkele groepen voorzien van een stroomrelais.
Dit zal een stuk goedkoper zijn dan een thuisbatterij. Misschien een idee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
SolaX zegt dat ze Peak Shaving ondersteunen bij bepaalde opstellingen maar weet niet of dit is wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee dat is het niet, hij is op zoek naar een functie zoals PowerAssist bij Victron. Volgens mij kan de Tesla PW2 dit wel. Of je zou zelf iets moeten gaan bouwen zoals een VE Multiplus samen met LG Chem batterijen. Dit wordt wel een duur grapje overigens :P

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 17-05-2023 07:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:17:
Als je voldoende groepen hebt kun je ook enkele groepen voorzien van een stroomrelais.
Dit zal een stuk goedkoper zijn dan een thuisbatterij. Misschien een idee.
Dat is zeker een idee. Maar, wel een beperkte. Het punt is namelijk dat we een mantelzorg op de aansluiting hebben en geen gas. Die mantelzorg kan wel op zn eigen 3x25A maar die investering verdien je niet maar zo terug. Dat heb ik uitgerekend. Dan zijn die beste mensjes allang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:21:
Nee dat is het niet, hij is op zoek naar een functie zoals PowerAssist bij Victron. Volgens mij kan de Tesla PW2 dit wel. Of je zou zelf iets moeten gaan bouwen zoals een VE Multiplus samen met LG Chem batterijen. Dit wordt wel een duur grapje overigens :P
Wat is duur? Het levert met wat slimme logica ook wel wat op. Voor 10KWh ben je zo 10K kwijt. Dat verdien je dan dus met 8 jaar oid terug. En wellicht sneller als ze de aansluiting nog duurder maken bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Heeft iemand ervaring met Sessy? Die kun je gewoon vanuit Homey/Home Assistant aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Maar inderdaad die PowerAssist is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-06 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb wel een dergelijke oplossing maar dan met een 10A aansluiting (garage) met zonnepanelen op het dak, Daar hangt een accu om de zonne-energie op te slaan en meer vermogen te leveren bij het laden van een elektrische auto. Daar gebruik ik hem dus als peak-shaving 2 kanten op.

Eigenlijk wel idioot dat 3x35A ~€1100,- meer kost, een 2e 3x25A er bij kost maar < €350,- per jaar, het is alleen niet zondermeer toegestaan.
Jaccoh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:13:
Die mantelzorg kan wel op zn eigen 3x25A maar die investering verdien je niet maar zo terug. Dat heb ik uitgerekend. Dan zijn die beste mensjes allang...
Hoe heb je dat dan berekend?

Accu's, €10k voor 10kW.. Een eigen aansluiting < €350 + eenmalig ~ €1000 + kosten aanpassen/plaatsen meterkast ben je op zijn minst 20/25 jaar verder voor break even. Het is maar de vraag of je accu's het zo lang uithouden.

Daarnaast, als je de extra aansluiting niet meer nodig hebt zeg je hem op, dat kan bij je accu niet.
Jaccoh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:14:
Wat is duur? Het levert met wat slimme logica ook wel wat op. Voor 10KWh ben je zo 10K kwijt. Dat verdien je dan dus met 8 jaar oid terug. En wellicht sneller als ze de aansluiting nog duurder maken bij mij.
Hoe heb je die 8 jaar dan berekend? Een accu gebruiken voor peak shaving is geen verdien model in NL.
n.b. Vastrecht (transport tarief) voor elektriciteit is nooit extreem gestegen, sinds 2015 tot nu is het jaar tarief totaal €120,- duurder geworden (grootste verschil is 2022 -> 2023 met bijna €100,- en dat komt voornamelijk door wijzigingen in energie hefingen).

[ Voor 69% gewijzigd door DukeBox op 17-05-2023 10:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:22
hoe vaak/ wanneer/ hoe lang kom je boven 25A uit? Is dat op 1 fase of op alle 3?

Out of the box:
- Ik zie iets over tijdens kooktijd: Heb je al zonnepanelen op (zuid)west??
- kookplaten begrenzen/ maar op 1 fase laten werken?
- Mantelzorg in de middag een warme maaltijd geven i.p.v. in de avond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hmm, je trekt 3 fases vol. Dat is best een heftige load voor een huis.
Ik ben heel benieuwd hoe je dat doet eigenlijk. Kun je daar iets overdelen?
De grootste gebruiker is thuis de 11kw EV; maar die laad 's nachts een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:36
Thuisbatterijen zijn vrij nieuw en er zijn veel (nieuwe) spelers.
Kiwatt, Sessy, Ability Charge, Sonnen... en vele anderen.
Er zijn ook wat bestaande spelers, zoals Victron en Eaton xStorage.

Aangezien peak shaving niet echt een functie is die thuisgebruikers veel nodig hebben, moet je ze gewoon even aanschrijven en kijken of ze die modus ondersteunen.
Of, als ze externe bediening ondersteunen kun je dat natuurlijk altijd zelf programmeren in een controller ernaast, maar de vraag is of je tot dat niveau wilt gaan.

Belangrijk is dat peak shaving vrij snel werkt. Anders trippen je zekeringen nog steeds. Met de 10-seconden P1 berichtjes uit je smartmeter zal het waarschijnlijk niet goed komen. Eigen stroomtrafo's zijn naar mijn mening essentieel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Nog een out of de box:
1 huishouden laten koken op gasflessen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 16:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

jeroen3 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Belangrijk is dat peak shaving vrij snel werkt. Anders trippen je zekeringen nog steeds. Met de 10-seconden P1 berichtjes uit je smartmeter zal het waarschijnlijk niet goed komen. Eigen stroomtrafo's zijn naar mijn mening essentieel hier.
Dit valt heel erg mee. Je kan behoorlijk lang overbelasten voordat een zekering ingrijpt. Bijv. tussen 113 en 145% voor een uur, of tot 500% voor 10s. Hierop wil je niet ontwerpen, maar het geeft wel aan dat je je echt niet druk hoeft te maken over 10s.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
zijn beide kookplaten inductie? Het type maakt ook behoorlijk uit qua verbruik:

https://www.milieucentraa...%20260%20kWh%20per%20jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
MSXBas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:39:
hoe vaak/ wanneer/ hoe lang kom je boven 25A uit? Is dat op 1 fase of op alle 3?

Out of the box:
- Ik zie iets over tijdens kooktijd: Heb je al zonnepanelen op (zuid)west??
- kookplaten begrenzen/ maar op 1 fase laten werken?
- Mantelzorg in de middag een warme maaltijd geven i.p.v. in de avond?
De laatste 2 iedeeen vind ik te beperkend eerlijk gezegd :). En ja de panelen liggen op het zuidwesten dus de pieken concentreren zich in de winter. Als de zon schijnt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Blasterxp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:49:
Hmm, je trekt 3 fases vol. Dat is best een heftige load voor een huis.
Ik ben heel benieuwd hoe je dat doet eigenlijk. Kun je daar iets overdelen?
De grootste gebruiker is thuis de 11kw EV; maar die laad 's nachts een paar uurtjes.
Dat zei ik niet.. de pieken verschillen. Soms op fase 2, soms 3. Als ik een systeem had om de load 100% te verdelen over de 3 fases had ik geen batterij nodig. Ik zocht al eens op een omgekeerde loadbalancer :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
MSXBas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:47:
zijn beide kookplaten inductie? Het type maakt ook behoorlijk uit qua verbruik:

https://www.milieucentraa...%20260%20kWh%20per%20jaar.
Jep het is een gasloze woning. Nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
jeroen3 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:05:
Thuisbatterijen zijn vrij nieuw en er zijn veel (nieuwe) spelers.
Kiwatt, Sessy, Ability Charge, Sonnen... en vele anderen.
Er zijn ook wat bestaande spelers, zoals Victron en Eaton xStorage.

Aangezien peak shaving niet echt een functie is die thuisgebruikers veel nodig hebben, moet je ze gewoon even aanschrijven en kijken of ze die modus ondersteunen.
Of, als ze externe bediening ondersteunen kun je dat natuurlijk altijd zelf programmeren in een controller ernaast, maar de vraag is of je tot dat niveau wilt gaan.

Dat snel reageren is niet zo hard nodig hoor! Met een C karakteristiek automaat kun je best lang over de max! Zelfs al gebruik je tijdelijk 40 ampere ipv 25, dan kun je nog wel bijna 20 seconden door.

Ik heb overigens al heel veel verbeterd, dus de pieken zijn al minder een issue:
- warmtepompen anders ingesteld
- airco's schakelen uit indien nodig
- loadbalancing op de laadpaal etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
DukeBox schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:29:
Ik heb wel een dergelijke oplossing maar dan met een 10A aansluiting (garage) met zonnepanelen op het dak, Daar hangt een accu om de zonne-energie op te slaan en meer vermogen te leveren bij het laden van een elektrische auto. Daar gebruik ik hem dus als peak-shaving 2 kanten op.

Eigenlijk wel idioot dat 3x35A ~€1100,- meer kost, een 2e 3x25A er bij kost maar < €350,- per jaar, het is alleen niet zondermeer toegestaan.

[...]

Hoe heb je dat dan berekend?

Accu's, €10k voor 10kW.. Een eigen aansluiting < €350 + eenmalig ~ €1000 + kosten aanpassen/plaatsen meterkast ben je op zijn minst 20/25 jaar verder voor break even. Het is maar de vraag of je accu's het zo lang uithouden.

Daarnaast, als je de extra aansluiting niet meer nodig hebt zeg je hem op, dat kan bij je accu niet.

[...]

Hoe heb je die 8 jaar dan berekend? Een accu gebruiken voor peak shaving is geen verdien model in NL.
n.b. Vastrecht (transport tarief) voor elektriciteit is nooit extreem gestegen, sinds 2015 tot nu is het jaar tarief totaal €120,- duurder geworden (grootste verschil is 2022 -> 2023 met bijna €100,- en dat komt voornamelijk door wijzigingen in energie hefingen).
Het is inderdaad idioot die Liander..
|
Ff snel rekenen:
10000 (dat is incl installatie)
350 (aanpassing)
=====
10350 totaal aan kosten

Ik bespaar sowieso 1120 euro op de aansluiting. Dus rond de 8 a 9 jaar. Bovendien als je dan toch batterijen hebt kun je als de saldering wegvalt nog meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Even ter verheldering: Liander vraagt 1460 (ongeveer) voor een 3x40A en 360 (ongeveer) voor een 3x25A.

Aanleg van een extra aansluiting kost 4000,- (we zitten ver van de weg etc). De mantelzorg op een andere aansluiting doen is niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel A kom je per fase te kort? Je zegt dat je in totaal niet over de 17 kW gaat, dus een "kleine" 4 kWh accu (48V, scooter/bootaccu) is in principe al genoeg want je kunt uit een andere fase direct bijladen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
dat het een gasloze woning is, houdt nog niet in dat je 2x inductie hebt?

Huh? 4000 voor een aansluiting is een probleem, en 10350 niet? De jaarlijkse belastingkorting per huishouden op een aansluiting is momenteel groter dan de jaarlijkse vastrechtkosten van een kleine aansluiting he?

Zijn er al auto's met vehicle2grid beschikbaar?

[ Voor 14% gewijzigd door MSXBas op 17-05-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja het financiële plaatje klopt niet helemaal.
Maar volgens mij is het ook een stukje hobby/uitvinden :)

Hou er wel rekening mee dat de huidige generatie accu's wel mogelijk storingen gaat krijgen na 10 jaar laden/ontladen al dat niet in de inverter. Met een tvt van 8 a 9 jaar schiet dit niet erg op.
EV met PowerAssist zijn er nog niet v.z.i.w. ik zou eens bij de PowerWall 2 kijken.
Heb je misschien een grafiekje van de dag dat het misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Die 4000 is natuurlijk het probleem niet. En ik kan trouwens prima rekenen.

Je bespaart met een 2e aansluiting gewoon een stuk minder omdat ook die vastrecht kost. Daarnaast heb ik nu nog een vast energie contract van 19 cent. Dan bespaar je dus geen 1100 pj maar eerder rond de 600.

Daarbij komt ook dat die mantelzorgwoning nu niet klaar is voor een aansluiting (geen volwaardige meterkast). Ook dat kost geld. Volgens mijn berekening alles bij elkaar 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je een lijstje met de verrbruikers waarvan je denkt dat die aanstaan op de piekmomenten.

Overigens is een mogelijke oplossing voor onbalans een actief netfilter, of nog simpeler de verbruikers beter verdelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-05-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Ik heb een complete lijst in excel. Maar kleine samenvatting en oplossingen die al toegepast zijn:
- 2 warmte pompen (elektrisch na verwarmen was niet nodig en vermogen is terug geschroefd)
- elektrische auto (loadbalancing, alleen kan loadbalancing bij deze paal niet helemaal naar 0. Dus flow gemaakt in Homey met een p1 meter).
- zonnepanelen. In theorie op vol vermogen kan dit een probleem zijn. Metingen laten zien dat dit in de praktijk nog geen probleem is.
- 2 moderne keukens met inductie kookplaten en in totaal 3 ovens en 2 vaatwassers. De keukens zijn op dit moment het grootste “probleem”.
- airco’s (worden uitgezet middels flow in Homey)
- de rest van de verbruikers, TVs computers etc zijn niet het probleem. Er zijn wel wat elektrische heaters voor het terras maar die kun je ook gewoon niet gebruiken haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaccoh op 18-05-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Dre schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:28:
Overigens is een mogelijke oplossing voor onbalans een actief netfilter, of nog simpeler de verbruikers beter verdelen :)
Wat is een actief netfilter en hoe helpt dat? Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
Zijn de warmtepompen niet slim aan te sturen? Dus even geen warm water genereren of minder warmte aan het huis als het maximum verbruik wordt bereikt?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jaccoh schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:29:
Ik heb een complete lijst in excel. Maar kleine samenvatting en oplossingen die al toegepast zijn:
- 2 warmte pompen (elektrisch na verwarmen was niet nodig en vermogen is terug geschroefd)
- elektrische auto (loadbalancing, alleen kan loadbalancing bij deze paal niet helemaal naar 0. Dus flow gemaakt in Homey met een p1 meter).
- zonnepanelen. In theorie op vol vermogen kan dit een probleem zijn. Metingen laten zien dat dit in de praktijk nog geen probleem is.
- 2 moderne keukens met inductie kookplaten en in totaal 3 ovens en 2 vaatwassers. De keukens zijn op dit moment het grootste “probleem”.
- airco’s (worden uitgezet middels flow in Homey)
- de rest van de verbruikers, TVs computers etc zijn niet het probleem. Er zijn wel wat elektrische heaters voor het terras maar die kun je ook gewoon niet gebruiken haha.
Geen elektrische boilers c.q. kokendwaterkranen?

Wasmachines en drogers staan niet aan op de piekmomenten?

Hoe is je belasting over de fasen verdeelt. Valt daarin iets te optimaliseren.

Moeten de 2 vaatwassers en 3 ovens tegelijk aan kunnen. Dit kan een simpele oplossing zijn om de piek naar beneden te krijgen: https://www.gamma.nl/asso...9c869640042313438343936c6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zie een harmonischen niet echt als oplossing of probleem bij (grote) ovens.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de ovens af te schakelen. Ik heb wat thuisaccu's bekeken maar geen van allen lijkt iets van PowerAssist te doen, alleen overname als de stroom uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:36
@Jim423 Die van Eaton kan het.
When selecting “Peak Shaving” as shown in Figure 7, the “Maximum House Peak Consumption” must be entered. As already pointed out, this value depends on the specific contract with the energy provider and may differ from user to user. If no other event is scheduled, as soon as the xStorage Home system detects that the total household consumption is greater than the maximum allowed, the battery pack will start discharging automatically to compensate for the excess power demand.
Die van Alpha ESS kan het ook.

Dit zal voor de Belgen ook wel een aantrekkelijke feature zijn met hun nieuwe capaciteitstafief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Dre schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Geen elektrische boilers c.q. kokendwaterkranen?

Wasmachines en drogers staan niet aan op de piekmomenten?

Hoe is je belasting over de fasen verdeelt. Valt daarin iets te optimaliseren.

Moeten de 2 vaatwassers en 3 ovens tegelijk aan kunnen. Dit kan een simpele oplossing zijn om de piek naar beneden te krijgen: https://www.gamma.nl/asso...9c869640042313438343936c6
Je hebt gelijk! Die staan wel in mn excel maar ik had ze inderdaad niet genoemd. Maar die verbruikers inderdaad ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
TimDJ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:48:
Zijn de warmtepompen niet slim aan te sturen? Dus even geen warm water genereren of minder warmte aan het huis als het maximum verbruik wordt bereikt?
Ja en nee. Ik heb ze inderdaad op bepaalde tijden helemaal uit staan qua elektrische naverwarming. Maar dat is gewoon op tijd en niet bepaalt slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
jeroen3 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:22:
@Jim423 Die van Eaton kan het.

[...]

Die van Alpha ESS kan het ook.

Dit zal voor de Belgen ook wel een aantrekkelijke feature zijn met hun nieuwe capaciteitstafief.
Nice. Ga morgen meteen uitspitten die info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baltoen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-05 17:45
Al een wat ouder topic, maar nog steeds actueel, in elk geval voor mij.
Zelfde probleem, maar andere use case.
Wil wel over naar full electric warmtepomp, maar heb absoluut geen ruimte voor een boilervat.

Wil wel een 1 plek comfortabele douche en heb dan minimaal 18KW nodig voor een doorstroomboiler als:
https://www.clage.com/en/...-water-heaters/dex18-next
Liefst nog iets meer....

Voor een klein huishouden met 3 andere warmwatertappunten kan ik makkelijk toe met kleine capaciteit clages of iets als een Quooker in de keuken die wel binnen 3x25 passen

Een geschikte thuisbatterij oplossing die én power assist ondersteunt (primair) én kan handelen op de thuisbalans markt (helaas kan op die plek ook geen zonnepanelen plaatsen) is dan heel snel terugverdiend (geen investering in boilervat, geen boiler vat permanent warm houden, en geen verhoging van de aansluiting.

Helaas nog niemand gevonden die die combi aanbiedt..
Pagina: 1