PowerColor Radeon 7900 XTX HellHound- coretemp. van 103 gr.?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi Medetweakers,

Ik heb een weekje terug een PowerColor Radeon RX 7900 XTX HellHound gekocht.

Stresstest met Unigine met dichte kast (stalen frame):

Core-temp. : 103 graden.
GPU temp : 87 graden.

Stresstest met Unigine met open kast :

Core-temp. : 84 graden.
GPU temp : 68 graden.

Zie ook de bijgevoegde screenshots. Dit scheelt dus ongeveer 20 graden.

Mijn vraag : Zouden jullie deze kaart in mijn plaats retour sturen? (ik zit nog binnen de 30 dagen). Bedankt voor jullie advies en het meedenken!

In deze review van Guru3D zou de temperatuur van de GPU op max 61 graden uitkomen :
https://www.overclock3d.n...0_xtx_hellhound_review/17

In deze topic op reddit klagen veel mensen over de core temperatuur van het AMD standaard model. Deze tikt bij sommige mensen zelfs de 110 graden aan waardoor de kaart gaat throttelen.
https://www.reddit.com/r/...to_check_if_your_card_is/

In dit topic op tweakers heeft iemand anders ook vergelijkbare problemen :
Temperatuur Powercolor RX 7900 XTX Red Devil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxjj1lbokIxahThNnjAVNq2P5f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxAUcndFg2wCYAsE1oXBQUq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBIk47Ku2NzCGY-yIB0TikbA05Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT4XkQwGJpyR6MfA87TOwbLn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 21:16
Ik zou hem terug sturen. In wat reviews op Youtube liggen de temperaturen een stuk lager. Wat is de rest van je setup? Check igorlabs even want de powercolor Red Devil heeft ook last van hoge hotspot temps. Ze hebben de koelpasta erg slordig aangebracht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXwgSZXgQFP-11VG0Km0WCPZfNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXPG70xMK0twD06KMZLMuzGm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 180% gewijzigd door Swizzler24 op 16-05-2023 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 10:20

Pos

Mwoa, als je met kast open een junction temp van 84 max hebt, heb je gewoon een prima functionerende kaart. Ik zou zeggen dat je airflow niet optimaal is met kast dicht.
Zelfs dan heb je een delta van 16 graden tussen edge temp en junction temp.
De kaarten waarbij het fout gaat is een delta van 30 a 35 graden. 65 gpu en 110 junction bijvoorbeeld, en dan ook nog fans op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
@Swizzler24 De temps. bij reviews liggen inderdaad lager.

Mijn setup :

Moederbord : X470 AORUS ULTRA GAMING
processor : Ryzen 5 5800x
Ram : 16Gb (2 x 8Gb)
Voeding : Gigabyte Aorus P850W
HD : Samsung 970 EVO NVMe Intern Solid State Drive, 1TB

Ik twijfel echt erg.... Het liefst stuur m gewoon terug. De prestaties van de kaart zijn wel gewoon prima, ook zijn de fans behoorlijk stil, zelfs op volle GPU belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58
Het lijkt mij dat je behuizing het probleem is, niet de gpu.
Welke kast heb je een hoeveel ventilatoren zitten er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:51
In beide gevallen is het verschil tussen core en Gpu temp 16 graden. Dat lijkt me stabiel. Zoals eerder genoemd zou ik ook een andere behuizing opteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
Hoi @pos, @JappieR ,@Swizzler24 en @blamefull . Bedankt voor jullie input!

De kast die ik nu heb is (oude) metalen bigtower. Deze heeft 1 8mm fan aan de voorkant en 1 8mm fan aan de achterkant. Ik heb nog een testje gedraaid ; In de bios heb ik de 2 fans op max gezet.

Stresstest met Unigine met open kast + 2 casefans op max speed:

Core-temp. : 81 graden.
GPU temp : 65 graden.

Dit scheelt dus toch weer 3 graden. Ik denk dat ik wel kan leven met deze temperaturen. Wat zouden jullie doen? Het liefst heb ik wel een dichte kast en ik heb eigenlijk weinig trek om alles over te bouwen naar een andere kast. Is het een optie om een soort rooster te in de zijkant vd zijplaat te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUM7a41Y7jxaUaVT-gwjm8DFzrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8QoSLWiIiNyybzEGgPDY3r5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Denk dat je sowieso in een andere behuizing met meer airflow betere temperaturen zal krijgen. Je kan de kaart altijd undervolten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Prx

Je vraagt nu eigenlijk een topsporter om een topprestatie neer te zetten terwijl je hem laat ademen door een rietje.

Terugsturen van de kaart heeft alleen zin als je van plan bent om stevig te downgraden (oudere generatie kaart of veel minder performende kaart). Je kast is gewoon niet geschikt. Investeer in goede fans die stevig de wind er doorheen blazen, en eventueel zelfs een hele nieuwe case.

Deze 7900 XTX inruilen voor een andere 7900 XTX gaat je niet veel brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
mieg_1981 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:30:

De kast die ik nu heb is (oude) metalen bigtower. Deze heeft 1 8mm fan aan de voorkant en 1 8mm fan aan de achterkant. Ik heb nog een testje gedraaid ; In de bios heb ik de 2 fans op max gezet.

Dit scheelt dus toch weer 3 graden. Ik denk dat ik wel kan leven met deze temperaturen. Wat zouden jullie doen? Het liefst heb ik wel een dichte kast en ik heb eigenlijk weinig trek om alles over te bouwen naar een andere kast. Is het een optie om een soort rooster te in de zijkant vd zijplaat te maken?

[Afbeelding]
We zijn Tweakers, dus een soort van rooster in je zijpaneel maken is natuurlijk niet raar.
Is er misschien ruimte om de 80mm te vervangen voor een 92mm ventilator?
Kan je niet aan de bovenkant en rooster maken, dan kan de warmte er op een natuurlijke manier al uit je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
JappieR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:01:
[...]

We zijn Tweakers, dus een soort van rooster in je zijpaneel maken is natuurlijk niet raar.
Is er misschien ruimte om de 80mm te vervangen voor een 92mm ventilator?
Kan je niet aan de bovenkant en rooster maken, dan kan de warmte er op een natuurlijke manier al uit je kast.
Iets grotere fans plaatsen is zeker een goeie mogelijkheid! Aan de bovenzijde een soort roost monteren tbv de afvoer vd warme lucht ook. Ik ga hier even induiken, bedankt voor je ideeen ;D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Die behuizing stamt waarschijnlijk uit de tijd dat een computer <200W totaal verbruikte met bijbehorende warmteafgifte. Er zijn geen 80 mm fans die acceptabel volume produceren qua geluid of qua afvoer van warmte. Je zult dus met een metaalboor en/of een dremel aan de gang om fatsoenlijke ventilatoren te kunnen monteren of een blower koeler nemen, die alle warmte direct afvoert de kast uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:48
Kijk dan gewoon naar een kast met goede airflow eigenschappen, dan krijg je een stillere en koelere machine dan dat je met je huidige kast zou kunnen berijken.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
mieg_1981 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:30:

[Afbeelding]
Tsja, dat is dus je probleem.

Je kan alles modden natuurlijk, dat is geen probleem. Je zal zowel de intake van frisse lucht als de output moeten vergroten. Doe je dat niet dan gaat er alleen maar warme lucht gecirculeerd worden.

Persoonlijk denk ik dat het fatsoenlijk modden van deze oude kast veel meer moeite gaat zijn dan gewoon een 4000d airflow kopen en de boel overbouwen. Dat is misschien een uurtje of 1,5 werk.

Het gaat namelijk niet alleen om de hoeveelheid fans maar ook het ontwerp van de case. Je kan 6 fans in je case zetten maar als er nergens mesh zit of de intake maar heel erg klein is dan doen die fans niks.

Overigens gaat een 92mm fan je ook niet helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 17-05-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@mieg_1981
Probleem is duidelijk, te weinig airflow in je kast.
Met je GPU is niks mis.
Dus of een nieuwe kast (kan goedkoop) of je huidige kast lekker verbouwen en wat extra ventilatoren toevoegen. Wellicht zou het al voldoende zijn dat je GPU direct lucht van buiten de kast kan aanzuigen. Dan hoef je alleen een extra opening te maken.

Heb je anders een foto van je kast met GPU erin?

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 17-05-2023 10:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mieg_1981
Bedankt voor de adviezen, medetweakers.

Ik heb ondertussen een gat in de zijkant van mijn kast gezaagd en hier een rooster geplaatst. 2 intake fans van 80mm en 2 outaje fans van 80mm. Op de zijkant zitten nu 2 120mm fans die direct in de gpu blazen.

Standaard draaien de powercolor gpu fans op 1200 toeren. Ze kunnen naar 3200 toeren (100%). Als deze op 60 a 70 % draaien, scheelt dit ook al 15 a 20 graden. Met deze setup is m'n gpu nu op volle belasting 63 graden en mn gpu hotspot 81 graden. Best tevreden over m'n mod werk dus :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxZ9qyIGpOAlQ7EKCFhpKMS0bT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbNqrhKYOUFfimfEZWBKV7JM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koh95InlVOencoPA7L1ePhl7B7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwNn5oVBkKsMWZbq1ho2D8j9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-03 19:21
Wow .. is dat nog een MS-Tech kast?
Niet heel vreemd wat er dus gebeurd ;)

Als je het geld hebt voor je huidige hardware koop ajb een nieuwe case om de levensduur wat te rekken.
Dit is een Ferrari blok in een Cinquecento leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JappieR
koekwau5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:14:
Wow .. is dat nog een MS-Tech kast?
Niet heel vreemd wat er dus gebeurd ;)

Als je het geld hebt voor je huidige hardware koop ajb een nieuwe case om de levensduur wat te rekken.
Dit is een Ferrari blok in een Cinquecento leggen.
Hoe vergroot een nieuwe kast de levensduur van je hardware, de temperaturen zijn prima zo.

De temperaturen zijn netjes zo en je hebt ook nog eens voldoening van je middagje handenarbeid. 😎

[ Voor 5% gewijzigd door JappieR op 23-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:10
Gigabyte voeding + die case + 7900 XTX = Tikkende tijd 💣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
Cyclonic schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:57:
Gigabyte voeding + die case + 7900 XTX = Tikkende tijd 💣
Deze Gigabyte voeding is voldoende voor deze videokaart (min. 800 watt is gewenst). Ook heeft deze voeding prima recensies. (uitvoering: Gigabyte Aorus P850W)

De kast is inderdaad gedateerd maar ik hou de temperaturen goed in de gaten en deze zijn nu prima na wat modificaties. Je opmerking van een tikkende tijdbom begrijp ik niet helemaal....

Misschien zal ik de kast iets vaker van binnen moeten schoonmaken omdat deze nu wat stofgevoeliger is maar daar kan ik wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56

Nemesizz

Untouchable

mieg_1981 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Deze Gigabyte voeding is voldoende voor deze videokaart (min. 800 watt is gewenst). Ook heeft deze voeding prima recensies. (uitvoering: Gigabyte Aorus P850W)

De kast is inderdaad gedateerd maar ik hou de temperaturen goed in de gaten en deze zijn nu prima na wat modificaties. Je opmerking van een tikkende tijdbom begrijp ik niet helemaal....

Misschien zal ik de kast iets vaker van binnen moeten schoonmaken omdat deze nu wat stofgevoeliger is maar daar kan ik wel mee leven.
Waren (vrij recentelijk nog) een aantal modellen Gigabyte voedingen die konden ontploffen (ja, harde knal, rook en kapot). Gamers Nexus had er een paar video's over, en hoe simpel het was om zo'n voeding op te blazen (beveiliging deugde niet).

Dat waren de P750GM en P850GM modellen nu weet ik niet hoe veel die verschillen met je gelinkte P850W.

Die kast boeit niks qua 'tijdbom' , lijkt minder mooi maar maakt qua werking weinig uit volgens mij zolang de temperaturen goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 13:07
Niet om je aan te vallen, ik snap alleen niet zo goed dat als je een veel geld over hebt voor een dure videokaart, je niet een fatsoenlijke kast koopt, al die kleine 80mm ventilatoren lijken mij een hoop herrie maken ik zou mij daar persoonlijk aan storen, en ik zou niet zo lelijke kast willen hebben, oke mijn pc staat ook in de woonkamer.

Mijn pas gebouwde pc koste kwa hardware bijna 1250 euro maar zit wel in een fatsoenlijke nieuwe kast, ik had ook nog een wel oudje liggen maar dat vind ik zonde om nieuwe spullen in te stoppen, alleen die kaart van jou kost al boven de 1000 euro en dan komt de rest van je hardware nog, ik vind dat zonde om dat dan in zo'n oude kast te proppen.

Maar goed het is mijn persoonlijke mening, voor de rest als de temps goed zijn zal het prima werken.

[ Voor 31% gewijzigd door gizmokat op 24-05-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieg_1981
Hoi Gizmokat,

Ik begrijp je argumenten wel. Het overzetten van alle hardware naar een nieuwe kast is ook een klusje waar ik niet veel zin in had. Bij nader inzien ga ik het later nog wel doen als ik een mooie kast heb uitgekozen. Alle 8mm fans zijn wel extra stil dus qua herrie valt t reuze mee. Mn 3 harde schrijven maken meer herrie (irrante zoem). Ik ben nu met Revosleep aan t stoeien om de harde schrijven op sleep modus te zetten als ik ze niet gebruik. Dit scheelt wel n bak herrie, zeker met n half open kast =)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
  • Laatst online: 20:16
Ik kan dit wel waarderen, zelf had ik waarschijnlijk zolang gewoon mijn zijpaneel eraf gelaten. Lui ;)

Overigens, als je 80mm fans stil zijn, dan doen ze waarschijnlijk niet zoveel qua luchtverplaatsing, but who cares. Als het werkt, werkt het!
Pagina: 1