Gezocht : Duurzame oplossing omvan het Gas af te komen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-11 14:44

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
We willen onze woning gaan verduurzamen d.w.z. van het GAS af.
De nieuwe oplossing dient zowel in SWW als verwarming te kunnen voorzien en dient te worden aangesloten op het bestaande leiding werk. (Dikwandige buis met een buis die naar beneden loop aan de achterkant en een aan de voorkant hier zitten dan weer aftakkingen op voor de convectoren)

Ook moeten er een aantal decentrale WTW units komen om de ventilatie op orde te brengen.

Er is binnen beperkte ruimte in de huidige CV ruimt een normaal binnendeel (op de plek van de huidige CV Ketel ) en een 200Liter vat zouden moeten passen.
Als liggende vaten bestaan zou er mogelijk tegen de achterwand zelf een groter liggend vat geplaatst kunnen worden. ( Zie foto’s)

De buitenunit zouden wij graag zo geplaatst zien dat de buren er geen overlast van hebben.
B.v. op het dak of op de muur tussen de kamers aan de achterkant. ( Zie foto’s).
Of in de tuin met een extra geluidsdempende kap.

De woning is volledig voorzien van Jaga Tempo LTV convectoren met zelfbouw DBE units erop.
Netto vermogen convectoren zonder DBE volgens Jaga (35C) tabel totaal 3,7 KW

In 2021 is er 508m3 gas verbruikt en in 2022 339.

Voor SWW was dit in 2021 180m3 en in 2022 op 160m3.
De rest is gebruikt voor de verwarming.

De woning wordt de hele dag op 19 tot 20 graden gehouden en in de nacht is er een nacht verlaging van 18 graden. ( Indien het beter is voor het rendement van deze oplossing kan de nacht verlaging vervallen in de nieuw oplossing ).
Een vat van 200 liter voor SWW zou genoeg moeten zijn en zou moeten passen in de CV ruimte.

De complete bedachte oplossing hadden we graag geïnstalleerd.

De woning heeft een woon oppervlakte van 130 m2 en inhoud van 425 m3 en is gebouwd in 1969.
De woning is 6,2 meter breed.
De woning heeft een elektrische aansluiting van: 3x25A

De woning had oorspronkelijk energie label C en is verder na geïsoleerd.

Alle ramen zijn voorzien van HR++ glas met bijbehorende kozijnen. ( U 1,1)
Het dak is aan de binnenzijde geïsoleerd met PIR platen van 105mm dik (RD 4,55 ).
De spouw van 5 cm is geïsoleerd met Thermo parels ( RD 1,82).
De muren zijn waar mogelijk ook nog extra geïsoleerd m.b.v. een voorzet wand met PIR platen van 105mm dik (RD 4,55).
De vloer van de begane grond is geïsoleerd met IsoPremium (RC 3,76).
Daarnaast is de geventileerde kruipruimte voor zien van een klimaat folie op de bodem.

Er liggen op de woning 15 panelen van 400Wp dus een totaal Wp vermogen van 6000Wp.
Op de garage komen nog 5 panelen van 275Wp dus een totaal Wp vermogen van 1375Wp.
Totaal wordt dus het vermogen van de geplaatste zonnepanelen 7375Wp.
Uit het elektriciteit net hebben we in 2022 2400KwH gebruikt.
Toen lager er 10 panelen van 275Wp op het woningdak. (5 van deze panelen komen dus op de garage)

De woning wordt op dit moment verwarmd met een Atag i36ECZ ketel in de lage temperatuur verwarmings modus. ( 35 graden)
Overal zijn “JAGA Tempo” LTV-convectoren geplaatst (Met zelfbouw DBE units erop die bij 22 graden aan gaan).
Deze worden va water met maximaal 35 graden voorzien op het moment dat de CV Ketel aangaat.
Het buizen systeem is nog een oud dikwandig buizen systeem dat lastig te vervangen is vanwege dat het gedeeltelijk in wanden/voorzet wanden is weg gewerkt.
Dit dikwandige buizen systeem bestaat uit een dikke hoofdleiding die vanaf de CV ketel naar de achterwand gaat waar een aftakking zit waar vanuit er een buis naar beneden gaat. Daarna gaat de buis verder tot deze aankomt op de plek aan de voorkant waar deze naar beneden gaat.
Op de buizen die naar beneden lopen zitten dan weer aftakkingen op voor de convectoren).

De warm water temperatuur staat ingesteld op 62 graden.

Ook is er een split Airco met een buitendeel van 5kW en een binnendeel van 3kW voor de Leefruimte en een binnendeel van 2kw geplaatst boven de overloop op de zolder. (Deze wordt alleen in de zomer gebruikt om te koelen en als het iets kouder wordt om bij te verwarmen.
Deze wordt niet gebruikt als vervanging voor de CV omdat de warmte door de twee binnen units gegenereerd wordt niet op alle plekken kan komen waar verwarming gewenst is.
Er wordt op inductie gekookt.
Op dit moment is er een mechanische afzuiging op de toilet/zolderkamer en de werkkamer en slaapkamer middels een ORCON MVS 15 CO2B.
De badkamer is voorzien van een badkamer ventilator die via een eigen leiding de vochtige lucht naar buiten afvoert. In deze leiding is een terugslagklep geplaatst.

De woonkamer en de hobbyruimte willen we voorzien van een decentrale WTW Ventilatie.

De keuken heeft een afzuigkap met terugslagklep zodat er bijna geen warmte verloren gaat als deze niet aan staat.

De CV installatie is nog niet volledig waterzijdig ingeregeld echter zijn er wel voor instelbare radiator kranen en voetventielen bij de convectors geplaatst.

De woning is als volgt ingedeeld :
Begane grond:
De begane grond bestaat uit een hal/toilet/berging en een woon/eetkamer met open doorgang naar de keuken.

Op de 1e etage bevinden zich naast de overloop 4 slaapkamers en een badkamer.
Op de 2e etage bevindt zich naast de overloop een extra slaapkamer en twee bergruimtes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocZcCRR5PhOiYluPmYJN_fkEgyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6DRo6jwCaNWKUOa8HkA6dgg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB7MK3xL-0zONVEM3LVY2E2xOfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udIjkBDa5URddyY8rFylmdzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9V9n3PzQA_12orzKXjLACZyfRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJMIqKWIM60ST7pl64N4if53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qviv9sNbMX-NcX-x1MmuNjVUZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SAVhp4349qaqEkHLCoSSyLhj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV52ibBluif4c1cJ4gY434eFhfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3hPGgArAMzeYBVhQhaTGOpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9RiF0s4MjpxJiNiHIvgdKizWLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5fQpcQ94V0vp2hhuceM3lxE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUY_eJhXe5dEV6EAdhIXDau4lg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18XSfOqkyczQ77Djkw0i2FAf.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps8Haj8wf8zFvDZyBruMlvnK08Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wp6TpymOntLCzBhI4Q5F2OP2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door RVerheijden op 16-05-2023 07:53 ]

Alle reacties

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:49
We geven graag advies, maar daarvoor moet je zelf met wat inbreng komen. ;)
Dus: wat heb je zelf al gevonden? Welke opties overweeg je? Waar loop je tegenaan?

[ Voor 72% gewijzigd door GermanPivo op 16-05-2023 07:00 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:07
Welkom bij Tweakers klantservice!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Ik heb al een offerte liggen voor een Daikin Altherma 6KW unit op het dak.
Deze zou op korte termijn worden geplaatst als alles kompleet was.
Echter door brand bij de installateur weet men niet wanneer men dit kan gaan plaatsten men is nog aan het kijken wat men kan regelen om dan met een voorstel richting hun klanten te komen. Aangezien we dus al meer dan een jaar wachten. We willen de opties weten voordat we hun voorstel krijgen we konden er dan ook vanaf zien werd ons verteld.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:25
6kW voor nog geen 600m3 aan gas?

Wauw.

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Men heeft die 508m3 uit 2021 gebruikt en een warmpte pomp gezocht die dat red bij -15.
Had ook een paar andere installateurs gevraagd in 2022 om een offerte komen te maken maar die reageerden niet terug ook na herhaaldelijk bellen. Oorspronkelijk zouden we al eind 2022 van het GAS af zijn echter lever problemen bij Daikin zorgden ervoor dat het steeds werd uitgesteld. Een paar dagen voor de brand was het laatste deel binnengekomen.

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Alle extra info staat volgens mij in het bijgevoegde document ook de verdeling SWW and verwarming.
De optie van die installateur kwam op het dak en koste bijna 15K. Bijna 4K kwam van de montage kap voor op het dak en de kraan om het erop te hijsen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RVerheijden schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:26:
Alle extra info staat volgens mij in het bijgevoegde document ook de verdeling SWW and verwarming.
De optie van die installateur kwam op het dak en koste bijna 15K. Bijna 4K kwam van de montage kap voor op het dak en de kraan om het erop te hijsen.
Kraan huren kost rond de 400 euro. Bij grote partijen. En dan had ik nog een hele grote jongen.

Liggende boiler is geen goed idee. Je beperkt daar de capaciteit enorm mee.

6kW zegt op zich niet zo heel veel. Belangrijker is op welk minimum vermogen er gedraaid kan worden. En of je dat vermogen kwijt kunt in je afgiftesysteem.

• Gramser
Je link is voor mij niet te openen. Ik heb dus ook geen idee van de woning, maar ik vermoed nieuwbouw? Wat is de oppervlakte?

Je moet goed in de gaten houden wat het minimum vermogen van de warmtepomp is. Je verbruik klinkt alsof je maar warmteverlies hebt en voor de werking van de pomp is het dan wel prettig als hij op een laag putje kan pruttelen.

En -15 zal bij een woning met weinig warmteverlies goed vol te houden zijn, schat ik zo in.

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Het is geen nieuwbouw het is een woning uit 1969. Ga even naar de link kijken en de info over het opgestelde vermogen van de convectoren.

• Gramser
RVerheijden schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:37:
Het is geen nieuwbouw het is een woning uit 1969. Ga even naar de link kijken en de info over het opgestelde vermogen van de convectoren.
Probeer de info uit de link gewoon in het topic te plaatsen - dat maakt reageren wel zo makkelijk 👍🏻

Bouwjaar zou een hoger gasverbruik doen vermoeden - maar we weten nog niks over oppervlakte, wenstemperaturen, en/of isolatiegraad…

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Alle gegevens nu in de opening post gezet incl opgesteld vermogen op 35/30/20 graden volgens de tabellen van Jaga.
Zonder de DBE's had de installatie het moeilijk om op die paar dagen afgelopen twee jaren dat het onder de -10 was de woning op peil te houden maar sinds de DBE's is dat verholpen en gaat dat prima.
De huidige CV ketel levert namelijk ook op maximaal 35 graden aan. Heb alleen de retour nog niet gemeten.

[ Voor 15% gewijzigd door RVerheijden op 16-05-2023 07:59 ]

• Gramser
Ha kijk, dat geeft al een hoop meer informatie!

De vraag is nu nog een beetje: wat wil je van de tweakers? Je was al akkoord met een bepaalde opstelling, waarom voldoet die nu in jouw ogen niet meer?

In mijn -zeer beperkte- ervaring zit je met die 6kW Daikin te hoog, zeker als je al met 35 graden aanvoer werkt én je ook nog eens airco’s hebt hangen.

Ter vergelijk, ik heb een vrijstaande jaren ‘30 woning die niet zo goed is nageïsoleerd als de jouwe, ietsje minder oppervlak, en die verwarmen we met een 5kW AWB/Vaillant monoblock. Daar hebben we dan nog een separate warmtepompboiler bij, voor ons warm tapwater. Gewoon simpel, twee gescheiden systemen.

De grootste uitdaging zal bij jou zitten in de plaatsing van het boilervat denk ik zo?

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
@Gramser De opstelling die de installateur had gekozen zou volgens hem aan al mijn eisen voldoen dus SWW kunnen maken kunnen verwarmen en aan de geluidseisen van nu voldoen omdat de unit de kant waar het meeste geluid werd geproduceerd richting de nok van het dak zou worden gericht.

Ik vraag me af of er dus sinds maart 2022 geen mogelijk betere oplossingen zijn om aan mijn vraag te voldoen. Liefst die het onderhoud dus ook makkelijker maken i.p.v. iedere keer steiger laten opbouwen voor onderhoud aan de buiten unit.
Het externe Daikin 200L vat zou volgens hun meeting direct naast de deur van de ruimte geplaatst kunnen worden.
Dan stond het ongeveer 15 cm voor de deur opening en gaf toch nog genoeg ruimte om naar binnen te kunnen.
Na het e.e.a. hier op het forum te hebben gelezen en de koevlaas formule te hebben gebruikt vraag ik me ook af of het vermogen niet te veel is. Op mijn vraag daarover naar de instalateur geeft men aan dat het vermogen door hun berekend op op mijn gebruik van 2021 en dat men i.v.m. SWW dan altijd het model erboven pakt. Ze plaatsen alleen Nefit-Bosh en Dailkin.

Van mij mogen twee gescheiden systemen ook als het met de ruimte die we hebben haalbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door RVerheijden op 16-05-2023 08:46 ]

• Gramser
Er zijn in de afgelopen tijd geen revolutionaire veranderingen geweest die de jou geboden oplossing achterhaald maken.

Je zou kunnen checken wat het minimum vermogen van de Daikin is en die vergelijken met een modelletje lichter. Als daar geen of weinig verschil in zit, maakt het niet veel uit tenzij de prijs navenant hoger is. Je zou dat dan weer kunnen vergelijken met andere modellen op de markt, zoals Panasonic of Vaillant. Dan weet je een beetje wat er te koop is.

Qua boilervat is het ook een beproefde oplossing. Ik vond het zelf wel een prettig idee om twee gescheiden oplossingen te hebben.

Het is sowieso een fikse investering, zeker omdat je er relatief weinig gas mee gaat besparen (maar wel van je vastrecht af bent). Dus als je geen bloedspoed hebt, kun je jezelf toch nog een zoektocht naar een andere leverancier gunnen.

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Wat is goede plek om info over warmtepomp boilers te vinden? Ter compensatie van de 160m3 tot 180m3 gas die dus 200L water op temperatuur kan houden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31

de Peer

under peer review

RVerheijden schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:14:
Wat is goede plek om info over warmtepomp boilers te vinden? Ter compensatie van de 160m3 tot 180m3 gas die dus 200L water op temperatuur kan houden.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
en kijk ook nog even naar deel 1. meer info heb je niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-05-2023 16:25 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een warmtepomp op je dakkapel kan ongelofelijk gaan resoneren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Die zou niet op de dakkapel komen maar of een speciale kap die daarnaast in het pannedak zou worden gemonteerd. (Delta-Discovery Air Warmtepompdakkap).

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Is er hier ook iemand die voor bovenstaande vraag een oplossing weet en een offerte kan maken en na akkoord deze z.s.m. kan implementeren? Een losse warmtepompboiler voor SWW en een aparte warmtepomp voor de verwarming behoord tot de morgelijkheden als het maar past.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:28
Heb je offerte.nl geprobeerd?

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Hallo Truus,

Ik heb al meerdere van die offerte sites geprobeerd. Deze nu ook.
Ik hoop dat er wat uitkomt.
We zijn januari 2021 begonnen met het warmtepomp traject echter door een brand bij de firma waar wij hadden besteld zijn we nu weer terug bij af. Ze geven aan pas nadat het verzekerings werk is afgerond te kunnen gaan kijken naar oplossingen voor de klanten die reeds besteld hadden(gelukkig nog niets betaald). Zodra ze zover zijn nemen ze contact op om een mogelijke oplossing te bespreken. Als we tussentijds een ander alternatief vinden hoeven we dat alleen maar door te geven.

[ Voor 80% gewijzigd door RVerheijden op 29-05-2023 15:22 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:28
Succes!
Pagina: 1