Toon posts:

Hoe FM te luisteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-05 14:52
Mijn vraag

.Hoe luisteren jullie naar de vroegere radio FM frequentie,'s of anders gezegd wat moet ik aanschaffen om de oude FM zenders weer te ontvangen, een internetradio?

...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Je bedoelt dat je voorheen luisterde via de kabel van Ziggo ofzo?Maar hangt af van wat je nu alt hebt.

15x330 SW38

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ja dat kan, of bv via een Nest Audio of Hub (die kan je TuneIn laten spelen) Of als je een knap audiosysteem hebt staan kan het ook met een internetradio kastje op een ingang. Of een DAB tuner of een combi.

Maar wat heb je zelf al gevonden en wat heb je nu staan?

[Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 15-05-2023 22:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 00:30
Hier kijken https://digitalradio.nl/radiostations/ of de zenders die je wilt erbij staan en dan een dab+ ontvanger aanschaffen

[Voor 18% gewijzigd door Toerq op 15-05-2023 22:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Fm zenders zijn nog steeds en voorlopig nog wel een aantal jaar te ontvangen.

Wat heb je nu aan apparatuur staan en welke zenders wil je ontvangen? Anders is het wel lastig helpen

[Voor 4% gewijzigd door jongetje op 15-05-2023 22:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
momenteel nog een oud model bose 321 staan, maar deze maakt geen connectie omdat het FM signaal niet meer doorgegeven wordt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Coaxplug er uit trekken, losse coaxplug kopen en aan het midden een lange snoer. Dan heb je weer ontvangst. Hoe goed kan verschillen.

Als je voorheen op Ziggo zat kun je bij Ziggo ook een losse kabelradio tuner kopen die je op je Bose aansluit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Eagle
volgens het KPN forum is er geen FM ontvangst meer al even?.Waardoor mijn systeem A te oud is en waarschijnlijk niet ondersteunt wordt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het signaal gaat niet meer over de Ziggo-kabel, maar nog wel door de lucht. Met een draadantenne aan je bestaande tuner kom je al een heel eind en dat moet geen knoop kosten.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

bert54pro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:33:
Eagle
volgens het KPN forum is er geen FM ontvangst meer al even?.Waardoor mijn systeem A te oud is en waarschijnlijk niet ondersteunt wordt.
Welke kabel / tv provider heb je, KPN of Ziggo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
kpn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bert54pro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:33:
Eagle
Die info is niet correct, niet compleet of je hebt de context verkeerd.

Ik doe even de aanname dat je radio tot voor kort FM ontvangst had via een daarop aangesloten coax kabel. Meestal van Ziggo. Daarop werden radio zenders middels FM verspreid. Dat is gestopt. Dát klopt.

Maar er zitten ook FM radio zenders in de ether, vrij te ontvangen, door ipv een coax kabel een eenvoudige radio antenne aan je radio aan te sluiten. Een zelfbouw optie is al door @The Eagle gegeven. Je kan er ook eentje kopen voor een paar euro.

Edit: Raar. Kpn heeft nooit FM radio doorgegeven op coax. Dus hoe ontving je voorheen FM dan?

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 15-05-2023 22:54]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@bert54pro

Voor een volgende topic graag de gehele template invullen. Een topic in deze vorm levert meer vragen dan antwoorden op.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Aangezien het topic nu loopt zal ik het niet sluiten. Verzoek echter wel om een compleet plaatje te maken van het probleem wat je hebt. Linkjes naar bijvoorbeeld het betreffende topic op KPN Forum wat je aanhaalt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:08
@bert54pro Ik weet niet precies wat voor vraag je aan KPN hebt gesteld, maar FM radio bestaat gewoon nog. KPN is ook helemaal niet de partij die achter FM radio zit. Je hebt geen provider nodig om naar FM radio te kunnen luisteren. Dat zit "gewoon in de lucht" en is voor iedereen vrij te ontvangen.

Als je radio niet aangesloten zit via een kabel, wat voorheen bij bijvoorbeeld ziggo wel kon maar bij kpn niet, dan is het probleem niet dat je radio niet meer ondersteund wordt, maar gewoon dat hij kapot is of, voor zover dat kan, verkeerd ingesteld staat of dat je huis het FM radio signaal blokkeert op de een of andere manier. Een bose 321 heeft namelijk gewoon een FM ontvanger.
Wat wel nog zou kunnen is dat je de antenne er niet in hebt zitten. Die kan er bij de bose 321 namelijk af.

Dus om vrij letterlijk op je vraag in te gaan:
.Hoe luisteren jullie naar de vroegere radio FM frequentie,'s of anders gezegd wat moet ik aanschaffen om de oude FM zenders weer te ontvangen, een internetradio?
Met een FM radio zoals je die gewend bent. Zowel in mijn auto's als woonkamer gebruik ik dit dagelijks. Mijn radio thuis is zo oud dat er nog cassettes in kunnen, dus over leeftijd zou ik me geen zorgen maken.

[Voor 59% gewijzigd door youridv1 op 16-05-2023 11:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:10
remco_k schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:53:
[...]
Edit: Raar. Kpn heeft nooit FM radio doorgegeven op coax. Dus hoe ontving je voorheen FM dan?
Mijn ervaring is dat kabelaanbieders niet zo pro-actief zijn (geweest) met afsluiten van kabelaansluitingen die niet afgenomen worden. Ik woon nu ruim tien jaar in mijn huidige woning en heb vanaf dag één glasvezel via KPN, ondanks dat had (/heb?) ik wel signaal via de kabel en had ik op die manier FM radio via coax, zonder een contract bij enig kabelaanbieder. Ik verwacht dat dat niet meer het geval is en kan dat niet meer controleren, maar mogelijk heeft een vergelijkbare situatie bij TS’er voorgedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
@lateef Bij mijn weten deed ziggo dit alleen en ziggo heeft laatst FM radio algeheel verwijderd om meer bandbreedte vrij te maken op de coax. FM radio ontvangen via de coax is dus bij mijn weten binnen nederland momenteel technisch onmogelijk.

[Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 16-05-2023 11:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Ik had de bose. mediaplayer en de arris verbonden met een optische kabel, en dan zou het moeten werken maar de FM is niet meer ondersteund dus zou enkel een losse antenne kabel misschien nog werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:10
youridv1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:15:
@lateef Bij mijn weten deed ziggo dit alleen en ziggo heeft laatst FM radio algeheel verwijderd om meer bandbreedte vrij te maken op de coax. FM radio ontvangen via de coax is dus bij mijn weten binnen nederland momenteel technisch onmogelijk.
Het moment dat Ziggo daarmee is gestopt, kan natuurlijk precies samenvallen met het moment dat TS'er geen FM radio meer had. Maar dat lijkt het geval niet te zijn, gezien de reactie hierboven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:23:
Ik had de bose. mediaplayer en de arris verbonden met een optische kabel, en dan zou het moeten werken maar de FM is niet meer ondersteund dus zou enkel een losse antenne kabel misschien nog werken.
Het wordt er niet duidelijker op...
De Bose 3-2-1 is het muziek systeem, dat zal het geluid hebben getoond. Maar hoe ontving je radio? Ook via de Bose? Of liep radio via de mediaplayer (merk en type?) of via de Arris naar de Bose? Als ik (een) Bose 3-2-1 van achter bekijk zie ik daar een aansluiting voor een FM antenne, dat al geprobeerd?

Plus, wederom, heb je een linkje naar het KPN forum waar staat dat je apparatuur te oud is? Zoals gezegd lijkt de informatie die je hebt niet te kloppen. Plus de informatie die hier gegeven wordt lijkt niet compleet.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 16-05-2023 15:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Wil niet dit forum en het KPN forum bij elkaar brengen voor 'mijn' probleem.dat is niet goed.
Heb al 30 jaar internet via xs4all / sinds begin dit jaar ( vraag mij niet waarom) de TV die via Ziggo naar KPN gebracht.

Het bose systeem is en was al even door mij al even afgekoppeld en heb geprobeerd om met de Bose hulplijn weer radio-zenders te ontvangen, maar dat is door een medewerkster van bose niet gelukt, na een uur lang switchen van de ene naar de andere A.B.Is de opmerking van de medewerkster zo van vraag eens aan KPN naar het audio-format/ of formaat?.

Maar de bose av 321 krijgt geen FM signaal het FM signaal is weg en de enigste optie achteraf zou een losse antenne zijn.
heb wel via het KPN forum de suggestie gehad om vanaf kanaal 801 de radio-zenders te volgen of beluisteren
maar via de TV is dit hinderlijk .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bert54pro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:46:
Wil niet dit forum en het KPN forum bij elkaar brengen voor 'mijn' probleem.dat is niet goed.
Heb al 30 jaar internet via xs4all / sinds begin dit jaar ( vraag mij niet waarom) de TV die via Ziggo naar KPN gebracht.

Het bose systeem is en was al even door mij al even afgekoppeld en heb geprobeerd om met de Bose hulplijn weer radio-zenders te ontvangen, maar dat is door een medewerkster van bose niet gelukt, na een uur lang switchen van de ene naar de andere A.B.Is de opmerking van de medewerkster zo van vraag eens aan KPN naar het audio-format/ of formaat?.

Maar de bose av 321 krijgt geen FM signaal het FM signaal is weg en de enigste optie achteraf zou een losse antenne zijn.
heb wel via het KPN forum de suggestie gehad om vanaf kanaal 801 de radio-zenders te volgen of beluisteren
Draadantenne van 3 euro er aan en je hebt weer FM radio.
https://www.onlinekabelsh...IbCShLsRZaKRoCqjAQAvD_BwE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:46:
Welke decoder van KPN heb je? Kan je die niet rechtstreeks op de Bose aansluiten? Dan gaat het signaal niet via de TV en hoeft deze ook niet aan. Misschien dat er nog een analoge uitgang op de decoder zit? Mocht daar output op zitten dan kan je die naar de Bose verbinden. Puur als voorbeeld (met enkele aannames van mijn kant). Als andere richting voor een oplossing mocht FM via de ether echt niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:37
remco_k schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:53:
[...]
Mij oude KPN Genexis glasvezel modem had een coax uitgang voor DVB-C waar je met een splitter de radio signalen kon afsplitsen. Zie ook dit oude topic. Maar DVB-C over glasvezel is bij KPN al 4(?) jaar geleden uitgefaseerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
FeaR
ik heb de arris van KPN en daar de aansluiting gemaakt ( met en naar naar de bose av 321) maar het FM signaal komt niet meer door, al lang niet en daar heb ik de vergissing gemaakt.

KPN doet ook niets meer met Fm volgens de kenners, ik loop gewoon Qua mijn leeftijd een beetje achter de feiten aan die zijn zo als het is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:27:
FeaR
ik heb de arris van KPN en daar de aansluiting gemaakt ( met en naar naar de bose av 321) maar het FM signaal komt niet meer door, al lang niet en daar heb ik de vergissing gemaakt.

KPN doet ook niets meer met Fm volgens de kenners, ik loop gewoon Qua mijn leeftijd een beetje achter de feiten aan die zijn zo als het is.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Je hebt radio via FM (wat blijkbaar niet meer werkt) maar je kan ook radio ontvangen via de decoder van KPN, vanaf kanaal 800. Als je op die laatste manier kan ontvangen, de Arris rechtstreeks op de Bose aansluiten. Dan ben je er ook. Mits de KPN ontvanger een passende uitgang heeft. Daar is nu niets over te zeggen omdat alleen "Arris" niet het type is.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 16-05-2023 18:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Je kunt een FM antenne aansluiten op de Bose 321 en dan haal je de zenders direct uit de lucht.
Zoals deze set waarbij ook de speciale Bose stekker wordt meegeleverd.
https://www.amazon.nl/FM-...installatie/dp/B07Q39YJ77

Alternatief is overstappen naar de opvolger DAB+.
Wij hebben een kleine Ruark R1. Van een mooi Brits merk met een handige bediening en mooi geluid.
Hele radio meubels hebben ze ook met de R7, erg fraai. https://www.ruarkaudio.com/

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 02:44
bij ziggo tv kabel in de digitale tuner, dus niet decoder, dan met tulp kabel naar een receiver of versterker zet die op AUX en alle radio zenders uitstekend te ontvangen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:43
TIMBERWOLFS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 03:19:
bij ziggo tv kabel in de digitale tuner, dus niet decoder, dan met tulp kabel naar een receiver of versterker zet die op AUX en alle radio zenders uitstekend te ontvangen.
Goede tip, TS zit alleen bij KPN

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nvm

[Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2023 07:09]

• Sethro
Als je de Bose wilt blijven gebruiken zijn er 3 oplossingen, of je koopt een antenne om het FM signaal uit de lucht te halen of je koopt een optische kabel om de KPN Arris te verbinden met de Bose of je koopt een losse DAB ontvanger die je aansluit op de Bose.

• Ernemmer
  • Niet online
Als je de doos nog hebt is de kans groot dat er zelfs nog een antenne in de doos zit.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon streaming doen de meeste mensen maar FM werkt ook nog (of DAB+). In de auto werkt dat immers ook :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• youridv1
Sethro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:49:
Als je de Bose wilt blijven gebruiken zijn er 3 oplossingen, of je koopt een antenne om het FM signaal uit de lucht te halen of je koopt een optische kabel om de KPN Arris te verbinden met de Bose of je koopt een losse DAB ontvanger die je aansluit op de Bose.
bert54pro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:23:
@Sethro De tip over de optische kabel lijkt me dus void. Dat dat niet werkt, is de reden dat TS hier nu met een vraag komt. Ik zou een FM antenne kopen.

DAB zou ik voor thuisgebruik niet aan beginnen. Stap dan gelijk over op internet radio. DAB+ is met name geschikt voor radio luisteren buitenshuis imho.

[Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 17-05-2023 14:02]

• Sethro
youridv1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:58:
[...]

[...]

@Sethro De tip over de optische kabel lijkt me dus void. Dat dat niet werkt, is de reden dat TS hier nu met een vraag komt. Ik zou een FM antenne kopen.

DAB zou ik voor thuisgebruik niet aan beginnen. Stap dan gelijk over op internet radio. DAB+ is met name geschikt voor radio luisteren buitenshuis imho.
Dat moet gewoon werken, dat is gewoon internet radio en staat los van FM support.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sethro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:27:
[...]
Dat moet gewoon werken, dat is gewoon internet radio en staat los van FM support.
Mijns inziens ook. Vandaar dat ik die methode aan had gehaald, FeaR in "Hoe FM te luisteren" Volgens KPN is radio luisteren mogelijk vanaf Kanaal 800. Enige vraag is hoe de Arris gekoppeld kan worden aan de Bose aangezien er diverse types zijn en alleen "Arris" niets zegt (als in, welke uitgangen heeft de decoder van @bert54pro). Oplossing via Kanaal 800 is op het KPN Forum ook aangehaald als ik bert54pro in "Hoe FM te luisteren" mag geloven.

Geen idee hoe het met KPN zit, Ziggo biedt een monteur aan. Kijkende naar het (stroeve) verloop van dit topic zou ik aanraden dat TS via die weg naar dit issue te laten kijken.

• Sethro
FeaR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Mijns inziens ook. Vandaar dat ik die methode aan had gehaald, FeaR in "Hoe FM te luisteren" Volgens KPN is radio luisteren mogelijk vanaf Kanaal 800. Enige vraag is hoe de Arris gekoppeld kan worden aan de Bose aangezien er diverse types zijn en alleen "Arris" niets zegt (als in, welke uitgangen heeft de decoder van @bert54pro). Oplossing via Kanaal 800 is op het KPN Forum ook aangehaald als ik bert54pro in "Hoe FM te luisteren" mag geloven.

Geen idee hoe het met KPN zit, Ziggo biedt een monteur aan. Kijkende naar het (stroeve) verloop van dit topic zou ik aanraden dat TS via die weg naar dit issue te laten kijken.
De Arrissen die ik ken (HD en 4K versie) hebben beide optical out.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07
Hier staat een overzichtje van de aansluitingen op een paar KPN ontvangers: https://www.gebruikershan...ing-607957.html?page=0032

• bert54pro
Beste
Allereerst mijn dank voor alle en vele reacties, ga de antenne maar bestellen zoals door CR2032 aangegeven.

Inderdaad kan ik veel radio zenders via kpn vanaf 801 ontvangen.maar dan staat de TV de gehele dag aan.

De optische kabel van de arris naar de Bose wilde niet werken, enkel ruis, vervolgens naar Bose gebeld en een aardige medewerkster is meer dan 1 uur bezig geweest maar dat heeft geen resultaat opgeleverd, wel een hoop stress voor mij om steeds te wisselen tussen 3 afstandsbedieningen, ook speelt mijn leeftijd een kleine rol en daardoor gaat het allemaal niet meer zo snel.

Heb het advies meegekregen om aan KPN te vragen wat het audio formaat ( of heet dit format) is maar ik dacht zo van laat maar gaan.

Maar de optie nogmaals van de antenne die kost beina niets dus dat wordt de volgende uitdaging en als het topic open blijft staan zal ik jullie verder van info voorzien.

Nu maar even de antenne bestellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:15:
Heb het advies meegekregen om aan KPN te vragen wat het audio formaat ( of heet dit format) is maar ik dacht zo van laat maar gaan.
Radio zal stereo PCM zijn, iets wat elk device bij default ondersteunt. Persoonlijk (!) zou ik de optie van Arris rechtstreeks naar Bose onderzoeken. Heb je kwalitatief beter geluid/minder kans op storing/geen gedoe met FM frequentie afstemmen en mocht FM ooit uit de ether verdwijnen heb je daar geen last van. Eventueel met een analoge connectie tussen Arris en Bose om compatibiliteit met een audio track over S/PDIF uit te sluiten (al wil je dat mogelijk niet in verband met TV zenders, die kunnen wel in surround uitgezonden worden wat je met een analoge connectie verliest). Maar goed, persoonlijk. Al was het maar omdat ik ervan overtuigd ben dat Arris naar Bose gewoon zou moeten werken :P

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 17-05-2023 15:33]

• bert54pro
FeaR
Maar zoals vermeld, de Bose medewerkster is het niet gelukt en we hebben samen met de telefoon in de hand
diverse / vele opties uitgeprobeerd.

Vraag mij af of er op dit forum iemand ( of meerdere) die via de arris in combinatie met een Bose AV 3-2-1 zoiets hebben draaien.

Ik was al bezig met de antenne te bestellen maar Uw bericht kwam voorbij, en daar eerst maar op gereageerd.

• bert54pro
Antenne besteld., als dit gaat werken ben ik eruit en zo niet dan ga ik opzoek naar iemand die thuis de situatie bekijkt, net zoiets als een student die aan huis een nieuwe Pc aan de gang krijgt of installeerd, zo zal er ook wel iemand zijn die dit kleine probleem kan oplossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k

remco_k

De optische kabel van de arris naar de Bose wilde niet werken, enkel ruis,
Gewoon even voor alle zekerheid, ik moet het echt even vragen van mezelf: de bron ingang selectie van je Bose setje stond toch niet op FM of Tuner hé? Dat is dan fout.

Aangezien je het steevast over FM hebt, ook in je TS en het onderwerp ervan... Want op deze manier naar radio luisteren (via een optische kabel vanaf een KPN ontvanger) heeft echt helemaal niets met FM of een tuner te maken.

Alles kan stuk.

• bert54pro
remco_k

Dat weet ik niet want ik heb zelf al zoveel geprobeerd dat ik niet meer weet wat te doen, en als een specialist
( bose medewerker) het ook niet meer weet ( sorry dat ik deze steeds naar voren brengt) het ook opgeeft, vraag ik mij af of KPN via de arris het FM signaal wel doorgeeft.

Volgens mij moet ik iemand uitnodigen die een antwoord geeft en de installatie voltooid. Maar voorlopig wacht ik even af wat de antenne voor uitwerking heeft.Ik heb het misschien te vaak over FM gehad maar zou terug in het verleden gaan en graag weer die zenders ontvangen, maar dat kan met beperkte middelen.Maar is misschien allemaal ook wel beperkt te ontvangen.

Wordt vervolgd, en bedankt voor je reactei.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• remco_k

remco_k

bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:27:
Dat weet ik niet want ik heb zelf al zoveel geprobeerd dat ik niet meer weet wat te doen, en als een specialist
( bose medewerker) het ook niet meer weet ( sorry dat ik deze steeds naar voren brengt) het ook opgeeft,
Die Bose medewerker ziet niet wat jij op je apparaat doet, dus die gaat dat uiteraard niet zelf ontdekken, mocht ie op FM of Tuner hebben gestaan.
vraag ik mij af of KPN via de arris het FM signaal wel doorgeeft.
Nogmaals, deze aansluit methode heeft dus echt helemaal niets met FM de maken, maar geeft gewoon de audio door van het opgezette TV of Radio kanaal aan je Bose. Dus het helpt om dit dan ook geen FM te noemen, want je zet iedereen daarmee op het verkeerde been. Noem het gewoon "ik wil radio luisteren" en stel die vraag aan de persoon die je helpt. Laat het "FM" weg.

Nodig gewoon een familielid of buurman uit om even met je mee te kijken. Dit kan niet heel moeilijk zijn om jouw naar radio te laten luisteren. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Over die verwarring gesproken zeg. ik snap nu pas wat er wordt bedoeld. Ik ken het woord arris niet, dus ik dacht dat zal wel een kpn modem zijn waar hij zn tuner op aangesloten heeft. De kpn versie van wat ziggo deed met radio over coax ofzo.

Maar het is dus gewoon een soort settopboxje voor de tv waar hij via een optische audiokabel een receiver op aan wil sluiten? Dat werkt gewoon en dat heeft helemaal niets met ondersteuning van FM te maken. Ook uberhaupt niet met radio trouwens. Je wil gewoon je geluid naar de bose set sturen.

Ik denk dat als je dat aan de bose medewerker vraagt, of gewoon een jonger familielid of kennis die hier net iets meer mee van doen heeft, dat het binnen een kwartier opgelost is

[Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 17-05-2023 19:40]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Komt het tv geluid wel via de Bose? :+

• bert54pro
Kan wel de radio beluisteren remco_k

Via de KPN afstandsbediening mits je dit bedoeld, maar ik wil via de Bose kanalen progameren ( in het verleden werkte dit) en kon ik met de bose a.b elk muziek kanaal inprogameren en afspelen, dus de bose 321
was een soort tuner/ ontvanger.

Krijg tot nu toe bij het Bose systeem na drukken op FM een kanaal te zien B.V. de frecuentie van radio 2 of radio Rijnmond wel als voorbeeld 92.60 te zien maar er gebeurt niets.

Maar ik waardeer elke reactie, en wacht even de digitale antenne af die wordt a.s.Vrijdag bezorgd bij een post.Nl punt.

Overgens enorm tevreden met alle hulp, daar ligt het niet aan, en is tevens een compliment voor dit forum

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Even voor de duidelijkheid, je FM heb je hier in zitten toch?

• The Eagle

The Eagle

bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:54:

Via de KPN afstandsbediening mits je dit bedoeld, maar ik wil via de Bose kanalen progameren ( in het verleden werkte dit) en kon ik met de bose a.b elk muziek kanaal inprogameren en afspelen, dus de bose 321
was een soort tuner/ ontvanger.
In die Bose zit een tuner voor een analoog radiosignaal. Dat zit niet meer op de kabel, kun je alleen nog met een fm antenne (dat kan een simpele plug met draad zijn) uit de ether plukken. Hou rekening met een ouderwetse, waarschijnlijk storende ontvangst.
Krijg tot nu toe bij het Bose systeem na drukken op FM een kanaal te zien B.V. de frecuentie van radio 2 of radio Rijnmond wel als voorbeeld 92.60 te zien maar er gebeurt niets.
Die frequentie is wat de Bose onthouden heeft / jij opgeslagen hebt. Als ie geen signaal of slechts storing heeft zal ie vermoedelijk het hele geluid onderdrukken. Mocht je voor een fm antenne (zie boven) gaan, dan moet je de hele bende opnieuw instellen, want de frequenties van kabelradio en fm ether zijn niet gelijk.
Maar ik waardeer elke reactie, en wacht even de digitale antenne af die wordt a.s.Vrijdag bezorgd bij een post.Nl punt.

Overgens enorm tevreden met alle hulp, daar ligt het niet aan, en is tevens een compliment voor dit forum
Die zul je dan op een van je aux aansluitingen van je Bose moeten zetten, dikke kans dat daar rode en witte tulp pluggen aan zitten.
Als het alleen een digitale antenne voor Digitenne is heb je er mogelijk nog steeds niks aan.

• bert54pro
MikeyMan

Het TV geluid komt wel via de Bose binnen en ook lukt het om een cd -rom af te spelen dus beperkte delen als ik het goed uitleg werken wel, een film met geluid.

Kurkentrekker, heb het even gecontroleerd en jou foto is juist, zo ziet het er bij mij zo uit.

• bert54pro
The Eagle

Ikzelf ben echt zelf een nono voor wat betreft audio en ontvangst, en zit qua leeftijd nog een beetje in het verleden van wat er ooit was
Wat was het toch mooi toen ik 10-15 jaar geleden een media-center heb gekocht het werkte zo goed.

Nu is de FM 'gedeeltelijk" verdwenen en ik wil een inmiddels antiek muziek systeem nieuw leven inblazen, gaat beina niet meer lukken met de huidige technologie en instellingen.

Ik wacht de antenne even af, maar ben het meteen met jou eens dat een simpele antenne niet weer alles terug geeft wat ik ooit had.

Nog steeds erg tevreden met alle antwoorden, geeft aan dat dit forum in beweging is.

• bert54pro
Er zitten achter in de mediaplayer ook tulp ( aansluitingen) voornamelijk rood en wit.

Wil wel even meegeven dat ik die tulp stekkers niet in gebruik zijn, niet meer in mijn bezit, maar ach alles zou werken via een optische kabel dus ja?.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:02:
MikeyMan

Het TV geluid komt wel via de Bose binnen en ook lukt het om een cd -rom af te spelen dus beperkte delen als ik het goed uitleg werken wel, een film met geluid.
Precies. Dan zijn we er toch?

Je hebt met het verdwijnen van FM via de (coax) kabel twee opties:

- uit de ether plukken met een losse antenne en de fm tuner in de Bose gebruiken
- je tv (of ontvanger) gebruiken als tuner en op het juiste (audio only) tv kanaal afstemmen.

Meer mogelijkheden zijn er niet

Ik ben er zelf ook helemaal niet blij mee. Voor achtergrondmuziek ff de receiver aanzetten op Arrow Classic Rock is er helaas niet meer bij voor mij :(

[Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2023 20:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:39:
FeaR
Maar zoals vermeld, de Bose medewerkster is het niet gelukt en we hebben samen met de telefoon in de hand
diverse / vele opties uitgeprobeerd.
Dat het de Bose medewerker niet is gelukt wil niet zeggen dat het niet kan. Mijns inziens ligt het probleem ergens anders...
bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:27:
( bose medewerker) het ook niet meer weet ( sorry dat ik deze steeds naar voren brengt) het ook opgeeft, vraag ik mij af of KPN via de arris het FM signaal wel doorgeeft.
Volgens mij zorg je zelf voor de onduidelijkheid richting de medewerker van Bose, en jezelf. NoFi. Als ik de situatie inschat en afzet tegen alles wat hier is gezegd is het probleem letterlijk binnen een paar minuten op te lossen. Je zorgt voor de verwarring door termen door elkaar te gooien dan wel conclusies te trekken die niet op waarheid gebaseerd lijken te zijn.

Plus, je haalt er telkens nieuwe eisen bij. Radio luisteren (via de Arris, dus geen FM) is mogelijk alleen moet je dan op de Arris de kanalen selecteren. Dat is meerdere malen aangehaald maar nu kom je met:
...ik wil via de Bose kanalen progameren ( in het verleden werkte dit) en kon ik met de bose a.b elk muziek kanaal inprogameren en afspelen, dus de bose 321
Hoe de Bose voorheen radio ontving is niet meer, dat staat vast. Echter kan je nu kiezen voor radio luisteren via FM (antenne) of radio luisteren via de Arris. Wat jij wilt, via de Bose en dus antenne kan, maar daar zitten nadelen aan zoals ik aangaf in FeaR in "Hoe FM te luisteren" en anderen in dit topic.

Teruglezende is bovenstaande mogelijk wat hard. Al is dat ook deels frustratie doordat de oplossing zo lastig niet hoeft te zijn om tot drie pagina's aan topic te leiden. Enfin, weet dat ik de moeite die je neemt waardeer. Zeker in combinatie met je leeftijd (die heb je vaker aangehaald in dit en andere topics) en het besef dat de kennis minder paraat is dan vroeger.
remco_k schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:53:
[...]
Aangezien je het steevast over FM hebt, ook in je TS en het onderwerp ervan...
Die ligt deels aan mij :>
Althans, ik heb de titel van het topic aangepast. Wel bewust "FM" er in gelaten omdat TS dit ook had gedaan.

[Voor 16% gewijzigd door FeaR op 17-05-2023 20:53]

• CR2032
  • Niet online
Beste
Allereerst mijn dank voor alle en vele reacties, ga de antenne maar bestellen zoals door CR2032 aangegeven.

Inderdaad kan ik veel radio zenders via kpn vanaf 801 ontvangen.maar dan staat de TV de gehele dag aan.

De optische kabel van de arris naar de Bose wilde niet werken, enkel ruis, vervolgens naar Bose gebeld en een aardige medewerkster is meer dan 1 uur bezig geweest maar dat heeft geen resultaat opgeleverd, wel een hoop stress voor mij om steeds te wisselen tussen 3 afstandsbedieningen, ook speelt mijn leeftijd een kleine rol en daardoor gaat het allemaal niet meer zo snel.

Maar de optie nogmaals van de antenne die kost beina niets dus dat wordt de volgende uitdaging en als het topic open blijft staan zal ik jullie verder van info voorzien.

Nu maar even de antenne bestellen.
Succes. Met een antenne binnenshuis is het altijd even afwachten hoe goed de ontvangst is. Probeer anders ook wat verschillende posities, een paar cm de radio verschuiven kan dan al het verschil maken.

Als de ontvangst binnen overal echt slecht blijkt te zijn dan kun je altijd nog een aktieve FM antenne nemen, deze versterkt het FM-signaal. Amazon doet ook nooit moeilijk met retourneren.

Het is ook best een fors ding, zo'n neushoorn op het dressoir.
https://www.amazon.nl/Ham...versterking/dp/B00006JB4Z

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wat @bert54pro dus niet door lijkt te krijgen is dat het signaal uit de Arris met de optische kabel niet hetzelfde is als Radio zoals vroeger.

Dus het optische kabeltje geeft puur en alleen geluid door van het kanaal waar de Arris op staat.

Dus er is niets te programmeren op je Bose. Je moet het juiste knopje op je Bose vinden waar je dus geluid via je optische kabel van de "tv" krijgt wel zorgen dat je Arris aan staat.

Dan zet je je TV uit maar laat je de Arris aan en selecteer je eerst het radio kanaal wat je wil horen. Alles met je afstandsbediening van je Arris.

Als je echt op je Bose met de knopjes daar een radio zender wil gaan luisteren moet je een Fm antenne kabel kopen en dan hopen dat het signaal binnen voldoende is.

• remco_k

remco_k

Echt? En je kon niet even bedenken dat te melden in je topicstart? Dat had je vraag zoveel duidelijker gemaakt. Voor een volgende keer iets om rekening mee te houden.
Als die 92.6 er daadwerkelijk al in zat: Dat is de ether frequentie van radio 2. Als dat voorheen al heeft gewerkt, dan ontving je dus al radio via de ether. Blijkbaar per ongeluk. Je bestelde FM antenne erin steken en ik geef je een goede kans op prima ontvangst. Woon je enigszins in de buurt van IJsselstein/Lopik, dan zeker. Want daar staat de belangrijkste antennemast van het land als het om radiozenders gaat. O.a. radio 2 komt daar kneiterhard vandaan.
Woon je in de buurt van een paar km ervan, (Gerbrandytoren), dan heb je helemaal geen antenne nodig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 22:01

Gosse_W

Brims

Leuk om hier mee te lezen. Zelf heb ik gisteren zelf nog met een restje oude coax-kabel een FM-antenne voor binnen geknutseld (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/140143), voor FM-ontvangst op mijn nieuwe oude Marantz SR8002 :9. Werkt prima, en geen gepruts met externe ontvangers en dubbele afstandsbedieningen. Hopelijk gaat uw oplossing ook lukken @bert54pro en krijgt u weer (voldoende) FM-zenders ingeprogrammeerd. Ik snap ook uw 'het niet meer bij kunnen houden' van de terminologie en hoe alles dan moet, vooral als alles al jaren goed ging. Blijf volhouden want als het straks eenmaal weer werkt, went u daar ook weer aan. En blijf ook (hier of elders) vragen, evt. met foto's, als het nog steeds niet werkt. Als u ook typenummers van uw apparatuur geeft kunnen wij weer gerichter helpen. Succes!

Overigens (ook al zijn we in dit topic dit station al voorbij) ik ontving tot voor heel kort ook FM (kabel) via ziggo terwijl ik klant ben bij KPN Glasvezel. Er staat me iets bij dat het voor ziggo tot kort geleden (voordat ze de FM helemaal van de kabel sloopten) te veel gedoe was om de analoge signalen af te sluiten als een klant had opgezegd. Blijkbaar bij wat oudere wijkkasten kon dat niet op afstand en moest er een monteur heen om fysiek een knopje om te zetten. De analoge FM bleef dan gewoon beschikbaar ook al was er op dat huis geen Ziggo abonnement. Dat zou kunnen verklaren waarom u via coax analoge FM ontving terwijl u elders klant was.

20x265Wp=5300Wp | 8k-Fryslân 53¼°NB | ZZO | helling 45° | SMA Sunny Boy 5kW
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert54pro
Gosse_W
Bedankt voor dit positieve bericht, en zal nog eens wat toelichten, misschien dat dat meteen verklaard waarom ik het gebruik van de optische kabel wat mij kwalijk genomen werd niet meteen heb toegevoegd aan de eerste post.

Ik heb de Bose misschien wel 15 jaar gebruikt, (ooit nieuw gekocht) misschien wel langer en daarvoor had ik zo'n stereo setje ( torentje) zoals een ieder die in de jaren ' 80-90 en waarschijnlijk nog later in de kamer had.

Kan mij niet herinneren dat er ooit toen ik de Bose kocht er een optische kabel bij zat, dus deze heb ik kort geleden gekocht en deze er tussen gezet en totaal niet nagedacht dat dit enkel voor geluid was, loop dus een behoorlijke tijd achter voor wat momenteel een standaard is, en vergeten te vertellen dat ik wel geluid had via de TV.
Omdat de optische kabel geen geluid gaf bij of uit de Bose 321 heb ik misschien aangegeven dat dit niet werkte, kreeg geen geluid uit de box, wat een lol achteraf.
Ik heb een signaal nodig en zonder signaal geen geluid,, enkel ruis dus ook weer verklaarbaar mits ik het goed verwoord.

Tot even geleden (Januari) was Ziggo mijn TV en radio aanbieder en heb van hun ooit een bericht gehad dat de FM ging verdwijnen, een draadantenne of kastje zou de oplossing zijn, maar dat werkte niet, maar achteraf waarschijnlijk mijn fout omdat de Bose op een antenne moest worden aangesloten.

Ben toen maar met de Bose gestopt en luister nu al even muziek via een sonos beam die ik had staan voor TV ontvangst.

Ach, niets is moeilijk tot je het weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Dit topic mag gesloten worden, ik geef het op, een ieder bedankt voor de raadgevingen.

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 22:01

Gosse_W

Brims

Niet opgeven! Wat gaat er nog mis? Kunt u een foto plaatsen van de aansluitingen..?

20x265Wp=5300Wp | 8k-Fryslân 53¼°NB | ZZO | helling 45° | SMA Sunny Boy 5kW
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
bert54pro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:59:
Antenne besteld., als dit gaat werken ben ik eruit en zo niet dan ga ik opzoek naar iemand die thuis de situatie bekijkt, net zoiets als een student die aan huis een nieuwe Pc aan de gang krijgt of installeerd, zo zal er ook wel iemand zijn die dit kleine probleem kan oplossen.
Heb je de antenne inmiddels binnen en heb je nu weer FM ontvangst?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Beste

De antenne zit in de mediabox en ontvang nu in totaal 3 zenders, en niet geheel zuiver.

Zal binnenkort eens iemand erbij halen, maar ik heb geen haast.
Wil nog wel even reageren als er nog een reactie binnenkomt, maar het gaat te lang duren, is ook niet prettig voor allen die een reactie gegeven hebben, en voor wat mijzelf betreft ben ik er een beetje klaar mee en waarschijnlijk een aantal gereageerden ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:17:
De antenne zit in de mediabox...,
Que? In de mediabox?
...en ontvang nu in totaal 3 zenders, en niet geheel zuiver.
Zoals door meerderen hier genoemd als één van de risico's en vandaar ook de betere oplossing om radio direct via de KPN Arris te luisteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
Sorry, de mediaplayer, ga ik weer de fout in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:58:
Sorry, de mediaplayer, ga ik weer de fout in.
Als ik het topic goed gevolgd heb zou de antenne in de Bose moeten? Hoe dan ook, iemand langs laten komen lijkt mij de beste optie. Met elke post wordt het verhaal verwarrender.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
De antenne zit in de Bose 321 die wordt ook wel media-player genoemd.

FeaR
Zet maar een slotje op dit topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bert54pro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:07:
De antenne zit in de Bose 321 die wordt ook wel media-player genoemd.
Haast het gehele topic noemen we het beestje bij de merknaam, verwarrend om dan nu opeens "mediaplayer" te gebruiken.
FeaR
Zet maar een slotje op dit topic.
Een slotje lijkt me inderdaad het beste, maar bij inactiviteit zakt het topic vanzelf weg. Mogelijk zijn er anderen die nog tips hebben (op het luisteren van radio via Arris na).

[Voor 35% gewijzigd door FeaR op 22-05-2023 12:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
bert54pro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:17:

De antenne zit in de mediabox Bose 3-2-1 en ontvang nu in totaal 3 zenders, en niet geheel zuiver.
Dan ga ik toch nog even kort reageren :)

Eerder heb je genoemd dat je een Digitale antenne besteld had.
Hoe ziet dat ding eruit? Hoe lang is die antenne?
Stuur eens een linkje van de bestelde antenne? (of een foto?)

Als de antenne daadwerkelijk geadverteerd is als een "digitale antenne" dan heb je 90% zeker een verkeerde antenne besteld en aangesloten, en dat kan verklaren waarom je maar een paar zenders onduidelijk kunt ontvangen. Ik gok dat die antenne bedoeld is voor Digitenne (DVB-T), of DAB+ signalen. Beiden digitale signalen die niet werken met jouw apparaat.

Je moet geen "digitale antenne" hebben. Je moet een "FM" antenne hebben. Dat is nog een analoog signaal.

Hoe groot/lang is de antenne?

- Een "digitale antenne" zal hooguit een 20-30cm lang zijn, en zal een stevig plastic staafje zijn. Dan heb je dus een verkeerde antenne.

- Een FM antenne zal over het algemeen minimaal 75cm lang zijn, of langer, en kan een dunne flexibele draad zijn.. Dat is wat je moet hebben!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
BrainCrash

Ik ben inmiddels heel goed in de benamingen etc.Door elkaar te gooien en wil dit even verduidelijken.

Toen Ziggo stopte met het FM coax signaal hebben zij hun klanten een gratis FM antenne aangeboden, dit was
niet meer dan een coax aansluiting met een zwarte draad ( voor achter in de Bose) en dat werkte bij mij niet.

Ik heb deze FM kabel ( werd gratis verstuurd) besteld bij Ziggo en deze op dit forum de naam " digitale" kabel gegeven omdat ik dacht alle digitale zenders daar weer mee te kunnen ontvangen via deze FM kabel, nou wordt de verwarring misschien nog erger ofwel is mijn uitleg nu helderder.

Het feit van door mij besteld was dus omdat Ziggo deze gratis aan de klanten gaf, dus ik heb dus zelf geen digitale kabel gekocht.

Ik heb wel momenteel de door CR2032 aanbevolen antenne in de achterzijde van de Bose zitten en ja krijg nu 3 zwakke zenders binnen.

Misschien moet ik een coax kabel achter de Bose plaatsen en deze buiten en door het kozijn naar mijn balkon uit laten komen en dan de " spriet" antenne daar op het balkon aansluiten, beter bereik?.

Waardeer wel jullie reacties maar ja voel mij wel een beetje geraakt door alle verwarring, en had inmiddels een slotje verwacht met zoiets als 'einde' topic, maar goed, ik heb het inmiddels deels opgegeven, maar het is niet netjes om toch nog na een bericht niet te reageren.
Neemt niet weg dat een slotje op deze discussie misschien mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als jij een spriet antenne al op je balkon hebt staan zou ik die op de coax aansluiting van de Bose aansluiten. Dikke kans dat je dan weer gewoon fm zenders ontvangt.

En voor de rest even een overzicht van wat ik vermoed dat er gebeurd is:
@bert54pro had altijd Ziggo voor TV en kabelradio. Is in januari overgestapt naar KPN, maar heeft de Ziggo coax aan zijn Bose laten zitten zodat ie radio had. Zat gewoon kabelradio signaal op, Ziggo heeft zijn kabelaansluiting nooit afgesloten.
Vervolgens haalt Ziggo de FM van de kabel af en heeft ie geen radio meer.
Hij haalt alleen nogal wat termen door elkaar en stuurt ons daarmee onwetend het bos in ;)

Conclusie: als je perse je radiozenders op de Bose wilt instellen, heb je een FM antenne nodig. Een los draadje werkte niet, dus probeer de spriet.

Is het ok om radio te luisteren via het kastje van KPN, dan zie ik dit (graag bevestigen of dat er idd zo uit ziet @bert54pro ):

Daarr zit een optische digitale uitgang op. Die verbinden met je Bose via een optische kabel (Bose heeft een optische ingang) en je krijgt het geluid van je digitale ontvanger op je Bose. Moet je alleen de zenders via je kastje opzoeken om te beluisteren.

Andere opties zijn er niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
@bert54pro Ik zal de optische kabel even proberen te verduidelijken voor je zodat je weet wat het is. Vroeger had je bij een versterker een kabel met een witte en rode tulpstekkers. Deze gebruikte je bijvoorbeeld om een cassettedeck op een versterker aan te sluiten of een platenspeler. Deze kabel met rode en witte tulp stekkers is tegenwoordig vervangen door een optische kabel.

Hopelijk maakt dit de werking van een optische kabel wat duidelijker.

Je kunt dus (als het arris kastje juist is ingesteld) de muziek (radio zenders) daarmee afspelen zonder dat de tv aan staat. Wat vaak wel is ingesteld is dat het arris kastje automatisch uit gaat op het moment dat de tv uit gaat. Om dat uit te zetten HDMI-CEC zou ik iemand voor laten komen. Je kiest dan de zender via de tv, maar als je de zender hebt gekozen kun je de tv met de afstandsbediening die bij de tv hoort weer uitzetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert54pro
The Eagle

Zo ziet het kastje er inderdaad uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@bert54pro Wil je (analoge) FM blijven ontvangen, moet je een antenne aansluiten op de de aansluiting helemaal links, waar naast staat "FM 75Ω". Die antenne is of een coax-kabel die naar de aansluiting in de muur gaat (zoals het bij Ziggo was) of een draad die in de ruimte hangt (draadje dat je van Ziggo hebt ontvangen). Die draad moet zo vrij en recht mogelijk hangen, om ontvangst te optimaliseren. Daarnaast zal je de radio op andere frequenties moeten instellen voor de zenders die je wilt luisteren. Houdt er wel rekening mee dat ontvangst in huis, zeker in moderne huizen, vaak slecht is, zeker als je wat verder van een zendmast vandaan woont.

Als laatste punt, in de ether (ontvangst vanuit de lucht) zijn minder zenders beschikbaar dan je via de kabel had. Het is dus goed mogelijk dat je favoriete zender niet via een draadantenne te ontvangen is.

https://media.s-bol.com/BDxNGErQwko/550x228.jpg

Alternatief sluit je een optische kabel aan tussen de Arris ontvanger (oranje aansluiting) en Audio In Optical (vierkante aansluiting links onder). Op de Bose moet je voor ingang CBL•SAT selecteren (als dit nooit anders ingesteld is) en zal je het geluid van de Arris horen, zonder dat je tv ingeschakeld moet zijn.

Verder wil ik je aanraden om op je gemak de handleiding door te lezen, en met name het stuk over het aansluiten van een kabeldecoder (dat is de Arris namelijk). Daarin staat exact stap-voor-stap hoe alles ingesteld moet worden.

Let er wel op dat je de juiste versie van de handleiding hebt, er bestaan meerdere varianten van de Bose 3-2-1 en welke variant jij exact hebt, is voor ons niet duidelijk. Het kan dus best zijn dat de handleiding hierboven naar de verkeerde versie verwijst.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bert54pro
Beste Forumleden

Een aantal dagen geleden de antenne ontvangen via Amazon ( de antenne die CR2032) eerder adviseerde, en daar gaan we weer ik noemde dit een sprietantenne, maar de juiste naam is FM staafantenne.

Deze achter in de Bose geplaatst en zoals eerder vermeld maar 3 slecht horende zenders.( Maar deze antenne lag horizontaal i.p.v..Staand / verticaal) niet optimaal dus ik dacht dit werkt ook niet, maar vanmiddag een coax kabel gehaald en deze achterin de Bose geplaatst en daarmee de staafantenne in huis wat hoger gehangen, en het werkt naar behoren, een hele lichte ruis die ik voor lief neem.

Ik heb het jullie allen en mijzelf bijzonder moeilijk gemaakt door maar te blijven hangen in de arris etc.En de FM antenne is ja,,regelmatig naar voren gekomen.

Ben dus achteraf erg tevreden met alle reacties van een ieder die gereageerd heeft, ik zal dit topic zo nu en dan nog eens doorlezen want er staan ook aanbevelingen in die ik met ' een ander' muzieksysteem/ ontvanger kan raadplegen voor de toekomst kortom ik bedank een ieder en jullie aanbevelingen.

Ik heb momenteel mijn favoriete zender weer opstaan NPO-Radio2.
Allen nogmaals bedankt heb weer wat opgestoken van jullie kennis.
gr. bert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@bert54pro

Binnenshuis een losse FM-antenne aansluiten is altijd even experimenteren waar je de beste ontvangst krijgt. Soms horizontaal dan verticaal het beste, dichtbij een raam is ook altijd aan te bevelen. De coax als antenne verlengkabel gebruiken is ook een handige oplossing.

Goed om te horen dat het uiteindelijk gelukt is en je weer FM op de Bose kunt ontvangen.

[Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 23-05-2023 22:28]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
bert54pro schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
Deze achter in de Bose geplaatst en zoals eerder vermeld maar 3 slecht horende zenders.( Maar deze antenne lag horizontaal i.p.v..Staand / verticaal) niet optimaal dus ik dacht dit werkt ook niet, maar vanmiddag een coax kabel gehaald en deze achterin de Bose geplaatst en daarmee de staafantenne in huis wat hoger gehangen, en het werkt naar behoren, een hele lichte ruis die ik voor lief neem.
Mooi dat het toch allemaal gelukt is. :)
Op dezelfde manier heb ik de radio installatie van mijn vader hier ook aangesloten nadat de FM door Ziggo was verwijderd: extra coax met FM antenne.
Mocht je last hebben van hinderlijke ruis op de FM, dan kan je eens kijken of je de FM ontvangst op MONO kan zetten.
Dit kan de geluidskwaliteit behoorlijk verbeteren als het FM signaal zwak is.
Al het goed is kan dat bij die BOSE bij de FM Uitgangsmodus instelling (Auto/Mono/Stereo).

Techmoan had er laatst ook nog een item over.
Techmoan: FM Mono vs Stereo
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee