Overschrijden amperage van solar omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik ben een thuis accu systeem aan het bouwen waarop ik zonnepanelen wil gaan aansluiten. Met dit accu systeem willen wij over enkele jaren van het stroomnet af gaan. Door nu te bouwen hebben wij nog wat 'test' tijd.

Informatie voorafgaande aan mijn vraag:
Mijn omvormer heeft een maximum input current van 20A en maximaal input voltage van 450V(oc) DC (omvormer model = smr ii 5.5kw)

Mijn vraag is als volgt:

Mag ik meerdere series zonnepanelen in parallel hangen waarbij de totale maximale amperage vanuit de zonnepanelen de maximale input current van mijn omvormer overschreidt? Online lees ik veel dat dit onder 'DC overloading' valt en het overige amperage 'geclipped' wordt.

Mijn bedoeling is dat ik de installatie pittig groot maak waardoor ik in de winter zoveel mogelijk op een enkele omvormer kan blijven opwekken. (Meerdere omvormers is niet gewenst door het eigen verbruik van de omvormer). Ik blijf met de gehele installatie vervolgens wel altijd ruim onder de 20A.

Ik kan namelijk in de omvormer het amperage limiteren die wordt omgevormd naar de accu toe (in te stellen van 0A tot 100A in stappen van 10A). In onderstaand voorbeeld staat mijn idee wat ik mogelijk zou willen bouwen:

Door bijvoorbeeld 70A toe te staan betekent dit voor mij 70A x 51,2V = 3584W DC naar de accu
3584W / 350V = 10,24A DC uit de zonnepanelen.

51,2V = nominaal voltage van mijn accu (accu blijft ten alle tijden tussen 44V en 54,4V).
350V = Mogelijk voltage per serie zonnepanelen.

Ik hoor graag de ervaring van anderen is. Daarnaast hoor ik het ook graag als dit gewoonweg niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Netgekoppelde omvormers hebben een spec voor de maximum stroom die ze kunnen verwerken en een spec voor de maximale stroom die ze veilig kunnen verbreken (max Isc). Die laatste is voor de veiligheid. Als je daar overheen wil, maar nominaal niet te veel af gaat toppen (bijvoorbeeld door oost/west plaatsing), kun je wellicht een externe zekering opnemen. Ook moet je de max reverse current van je panelen in de gaten houden.
Heb je een link naar de datasheet van je omvormer?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2023 22:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
Bedankt Proton_ voor uw bericht.

Hierbij een WeTransfer link naar de user manual: https://we.tl/t-DN7r3ts33Q.

De omvormer kan wel aangesloten worden op het net voor het binnenhalen van stroom. Daarentegen kan de omvormer geen stroom kwijt op het net. Het is dus een 'off-grid'-omvormer.

Aangezien ik panelen in parallel wil hangen, wil ik hier ook zeker een zekering tussen plaatsen. Afhankelijk of mijn plan mogelijk is zit ik te kijken voor een 12A of 16A zekering.

In de datasheets gelinkt aan de factuur van een panelen installateur las ik dat de max reverse current van zijn panelen 25A is. Zou u mij kunnen uitleggen wat voor invloed dit heeft? Indien ik bijvoorbeeld een 12A of 16A zekering tussen de omvormer en de panelen plaats kan de 25A toch niet bereikt worden? (voor langdurige tijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Enige wat ik kan toevoegen is dat als je een zekering gaat plaatsen dat deze wel geschikt is voor dc...
Een simpele huis tuin en keuken zekering gaat niet goed.

Een YouTube filmpje met de vlamboog van slechts 4 panelen dat is dus wat de zekering moet verbreken en doven.

YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:58
Fyi “amperage” bestaat niet. Stroom of stroomsterkte is correct. In het Engels bestaat het woord ook niet (current).

Ik zou altijd binnen de specificaties van de apparatuur blijven. Dit in verband met:
  1. Veiligheid (brandgevaar)
  2. Het gaat niet zo snel stuk

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
Erik23118 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:42:
Met dit accu systeem willen wij over enkele jaren van het stroomnet af gaan.
Elke keer als ik iemand zoiets zie schrijven, denk ik:
Waarom ?
Welk probleem wil je hiermee oplossen?
Wat denk je ermee te bereiken of te winnen?

-----
Daarnaast:
Strings van meerdere zonnepanelen aan de DC kant parallel aan elkaar knopen gaat ongetwijfeld niet goed, zegt mijn gevoel.
Daarvoor hebben ze immers multiple MPPT inputs uitgevonden op de omvormers.
Zijn die afzonderlijke strings die je aan elkaar wilt hangen ook verschillend qua orientatie? Qua aantal panelen? Qua zoninstraling?
Als één van die zaken het geval is, dan zal je omvormer nooit fatsoenlijk zn MPPT regeling kunnen handhaven.. Waarschijnlijk ga je ook nog een heleboel opbrengst missen omdat je twee verschillende strings met verschillende spanningen aan elkaar gaat knopen, met als gevolg dat er ergens een (semi) kortsluitstroom gaat lopen, waarschijnlijk over de protectie-diodes van de string met de laagste spanning of zo.. ik weet het niet precies wat er gaan gebeuren, zou je kunnen simuleren in een elektronica spice pakket of zo.. maar lijkt me zéker niet goed komen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
(Meerdere omvormers is niet gewenst door het eigen verbruik van de omvormer).
Dit is overigens geen valide reden.
Het eigen verbruik van omvormers is zó laag dat dat volledig te verwaarlozen is. De meeste omvormers schakelen zelfs gewoon volledig uit als er geen zon meer is ('s nachts), en verbruiken dan <1W of zo.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Mag ik meerdere series zonnepanelen in parallel hangen waarbij de totale maximale amperage vanuit de zonnepanelen de maximale input current van mijn omvormer overschreidt? Online lees ik veel dat dit onder 'DC overloading' valt en het overige amperage 'geclipped' wordt.
Een maximum power point tracker in een pv omvormer heeft een maximale DC input die hij kan verwerken.
Maximum DC current. Hier kun je overheen, hij gebruikt gewoon niet meer.
Daarnaast is er een maximale short circuit current Isc van de panelen. Daar kan je niet overheen, want dan gaat de omvormer kapot.
Het mooie van jouw gelinkte merkloze chinese "SOALR INVERTER/CHARGER" geeft deze scheiding niet.

Parallel schakelen van zonnepanelen doet men nu niet omdat je vrij snel met een moeilijk beheersbare grote DC stroom zit. Naast moeilijkheden met de mpp tracking op standaard omvormers gaat het ook snel buiten de specificaties van de kabel, stekkers en schakelaars. (MC4 is 30A, ofwel 2 panelen)
Dus moet je beveiligingen toevoegen, en dan zul je merken waarom we AC gebruiken voor ons energienet.
Gelijkstroom is best lastig en gevaarlijk.

Beter is het als je daarvoor meerdere omvormers koopt. Het model waarvan je de handleiding hebt gedeelt kan energie delen via zijn DC bus en dus kun je meerdere PV arrays aansluiten.
Dat zul je toch moeten, want als je van het net af wil moet je echt wel meer dan 5 KVA hebben, zeker als je elektrisch wil koken.
Zal een flinke installatie worden met een hoop dik koperdraad bij deze lage spanning. Weet wat je doet.

Overigens levert deze omvormer ook niet terug aan het net. Maar dat had je wellicht al gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
jeroen3 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Het mooie van jouw gelinkte merkloze chinese "SOALR INVERTER/CHARGER" geeft deze scheiding niet.
Nice...
Een usermanual met een gigantische spelfout in de titel op de eerste pagina.
Voorspelt wat over de kwaliteit van het apparaat zelf... :X
Overigens levert deze omvormer ook niet terug aan het net. Maar dat had je wellicht al gezien.
Dat niet alleen... maar hetgene wat ie wel doet, doet ie ook nog eens belabberd inefficient.
Waar moderne reguliere omvormers een DC-AC rendement halen van boven de 98%, zit deze Chinese rommel op:
code:
1
Efficiency(DC/AC):  ≥92%

Dat apparaat verliest in werking dus 4 keer zoveel energie dan een willekeurige moderne omvormer.... wat uiteraard allemaal in hitte wordt omgezet in de omvormer.
(zal een flinke kachel worden dan)

Het apparaat voldoet daarnaast schijnbaar aan geen enkele Europese (verplichte!!) norm qua (human) safety of EMC
(wordt in ieder geval met geen woord over gesproken in de manual).
Voor het "application example" gebruiken ze getallen van panelen van 10 jaar geleden (250Wp, 8.5A Isc),
De max Open Circuit Voltage is 450Vdc, wat meteen gelijk is aan de max MPTT voltage (lekkere veiligheidsmarge...)
de "normal operating voltage" range van de PV zijde is zééér gelimiteerd tussen 280V en 360V.

En oh ja, de gehele manual staat bol van kromme Engelse zinnen, grammatica en spelfouten.

Dat zijn nog maar een paar dingen die me zo snel even opvallen..

Ik zou ABSOLUUT NOOIT een dergelijk no-name (?) Chinees apparaat gaan aansluiten op een systeem waar levensgevaarlijk hoge spanningen, -stromen en -energie-opslag bij komen kijken.
Volgens mij mag je het ook nog niet eens gebruiken hier.
(en ga er maar vanuit dat je verzekering geen schade dekt bij zo'n apparaat wat aan geen enkel keurmerk voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
BrainCrash schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Elke keer als ik iemand zoiets zie schrijven, denk ik:
Waarom ?
Welk probleem wil je hiermee oplossen?
Wat denk je ermee te bereiken of te winnen?

-----
Daarnaast:
Strings van meerdere zonnepanelen aan de DC kant parallel aan elkaar knopen gaat ongetwijfeld niet goed, zegt mijn gevoel.
Daarvoor hebben ze immers multiple MPPT inputs uitgevonden op de omvormers.
Zijn die afzonderlijke strings die je aan elkaar wilt hangen ook verschillend qua orientatie? Qua aantal panelen? Qua zoninstraling?
Als één van die zaken het geval is, dan zal je omvormer nooit fatsoenlijk zn MPPT regeling kunnen handhaven.. Waarschijnlijk ga je ook nog een heleboel opbrengst missen omdat je twee verschillende strings met verschillende spanningen aan elkaar gaat knopen, met als gevolg dat er ergens een (semi) kortsluitstroom gaat lopen, waarschijnlijk over de protectie-diodes van de string met de laagste spanning of zo.. ik weet het niet precies wat er gaan gebeuren, zou je kunnen simuleren in een elektronica spice pakket of zo.. maar lijkt me zéker niet goed komen.
Antwoorden op je eerste drie vragen:
Wij hebben al zonnepanelen liggen en kunnen overdag niet veel meer terugleveren op het net (we zitten al 23A opwek op 2 van de 3 fasen en de 3e zit op 10A). Aangezien saldering minder wordt levert de opwek overdag steeds minder op als hete niet direct gebruikt wordt. Om deze reden willen wij graag naar een thuisaccu om het zelfverbruik van de energie te vergroten. Uiteindelijk mogelijk doel is hopelijk ook om geheel van het net te kunnen als we de winterperiode (dat is de grootstee uitdaging) doorkomen. Mijn vraag voor dit topic is dus gerelateerd aan de uitbreiding van onze installatie om in de winter ook een goede opwek te hebben. (En ja wee hebben een grote accu. 86kWh LiFePo4 voor nu)

Orientatie is voor alle panelen hetzelfde. Ze komen te liggen op een groot stuk dak van de schuur. Series van panelen moeten ieder even lang zijn inderdaad van hetzelfde type panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
BrainCrash schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Dit is overigens geen valide reden.
Het eigen verbruik van omvormers is zó laag dat dat volledig te verwaarlozen is. De meeste omvormers schakelen zelfs gewoon volledig uit als er geen zon meer is ('s nachts), en verbruiken dan <1W of zo.
70 Watt per uur vind ik niet verwaarloosbaar (70W x 24 uur is 1,68kWh per dag).
Zeker met het doel op het oog om van het net af te kunnen en dus geheel op een batterij over te gaan.
Alles wat niet wordt verbruikt hoeft ook niet opgewekt te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
jeroen3 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Parallel schakelen van zonnepanelen doet men nu niet omdat je vrij snel met een moeilijk beheersbare grote DC stroom zit. Naast moeilijkheden met de mpp tracking op standaard omvormers gaat het ook snel buiten de specificaties van de kabel, stekkers en schakelaars. (MC4 is 30A, ofwel 2 panelen)
Dus moet je beveiligingen toevoegen, en dan zul je merken waarom we AC gebruiken voor ons energienet.
Gelijkstroom is best lastig en gevaarlijk.

Beter is het als je daarvoor meerdere omvormers koopt. Het model waarvan je de handleiding hebt gedeelt kan energie delen via zijn DC bus en dus kun je meerdere PV arrays aansluiten.
Dat zul je toch moeten, want als je van het net af wil moet je echt wel meer dan 5 KVA hebben, zeker als je elektrisch wil koken.
Zal een flinke installatie worden met een hoop dik koperdraad bij deze lage spanning. Weet wat je doet.

Ik begrijp inderdaad dat gelijkstroom best lastig te controleren en gevaarlijk (dodelijk) is. Daarom dat ik ook graag de vraag stel aan anderen die hopelijk meer kennis en breincellen overhebben dan ik :)

Ik heb inderdaad al meerdere van deze omvormers. 4 nu totaal (3 voor de 3 fasen en 1 als extra op een fase die we dan hopelijk kunnen gebruiken voor lassen en dergelijke).

Ik weet niet zeker of ik u goed heb begrepen. Dee omvormers kunnen geen stroom delen met elkaar. Iedere omvormer heeft zijn eigen panelen aangesloten en mogen deze absoluut niet delen met elkaar. Aan de kant van de batterij mag de connectie natuurlijk wel gedeeld worden. Hiervoor liggen inderdaad dikke koperkabels (25mm2 tussen batterij + en - busbars en 35mm2 naar de omvormers. Aan beiden kanten van de positieve busbar natuurlijk DC circuit breakers van 100A en 125A).

Omvormers zijn inderdaad geen net gekoppelde omvormers (heel misschien in de nabije toekomst op AC input om batterij op te laden indien deze leeg begint te raken en we toch energie nodig hebben).
Voor het terugleveren uit de batterij maak ik op dit moment gebruik van een andere DC-AC omvormer met anti-island beveiliging. Deze opstelling staat los van mijn vraag in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
Erik23118 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:29:
[...]

70 Watt per uur vind ik niet verwaarloosbaar (70W x 24 uur is 1,68kWh per dag).
Zeker met het doel op het oog om van het net af te kunnen en dus geheel op een batterij over te gaan.
Alles wat niet wordt verbruikt hoeft ook niet opgewekt te worden..
Waar haal je die 70 Watt dan vandaan?
("Watt per uur" bestaat niet)
Ik had het over minder dan 1W voor een omvormer die niet aan staat.

Verder ga je hier qua kosten en opbrengst letterlijk NOOIT op deze manier uit komen om het rendabel te maken om van het net af te gaan.

Je hebt het over 86 kWh accu's... Heb je al eens doorgerekend wat je in de winter nodig hebt in een koude week, als er sneeuw op je panelen ligt en de hele week de zon niet schijnt?
Die 85kWh accus zijn dan in hooguit een paar dagen leeg.
Als je ZOVEEL panelen en accus wilt leggen dat je in dergelijke winterdagen (of vooruit, weken) je eigen verbruik kunt compenseren, dan wil dat dus zeggen dat je in de zomer minimaal (grove schatting) zo'n 20 x meer zonnepanelen moet leggen dan wat je op dat moment kunt gebruiken.
(dus: je hebt dan genoeg aan 1/20e van je hele installatie; de rest staat nutteloos niks te doen)

Die accu's zijn dan in een halve dag vol, en je kunt de hele rest van de zomer helemaal NIKS doen met die gigantische hoeveelheid panelen en accu's, waar je dus eigenlijk 20x zoveel voor betaald hebt dan wat je nodig hebt, en die in de zomermaanden letterlijk niks staan te doen!
(Want je kunt de energie niet kwijt in de accus, die zijn vol, maar ook niet terugleveren aan het net, want daar ben je met je plan immers van afgesloten)..
Wat is daar nu nuttig aan?
Das kapitaalvernietiging.
Serieuze vraag: Hoe is in jouw gedachten NIKS terugleveren goedkoper dan IETS terugleveren?

Als je aan het net teruglevert wat je niet gebruikt, dan ontvang je daar ALTIJD een vergoeding voor.. óók als saldering helemaal is afgeschaft.
Als je losgekoppeld bent van het net, leveren die panelen dus helemaal niks op.
Wat schiet je daarmee op? Terugverdienen gaat je zowiezo niet lukken.
Zelfs de milieubelasting die de productie van al die apparatuur heeft gekost ga je vast niet compenseren... de gehele installatie staat immers het grootste deel van het jaar niks te doen.

Ik neem aan dat je wel weet dat "accu opslag" op dit moment niet gaat over opslag in de zomer, om de winter te overbruggen hè... Het is meer overdag-opslag om de nacht te overbruggen.
Zelfs met je oversizede 86kWh pakket haal je in de winter maar hooguit een paar dagen, zoals ik al noemde.
Als je het écht over 'zomer-winter' overbrugging hebt, dan moet je toch al snel in de ordegrootte van 1000kWh aan accu's gaan denken (kijk maar eens naar een gemiddeld elektriciteitsverbruik over het jaar, en pak daarvan de wintermaanden).. totaal andere schaalgrootte.

Daarnaast vergeet je nog een belangrijk aspect:

Een actieve elektriciteitsaansluiting aanhouden kost je letterlijk helemaal niks...
sterker nog: JE KRIJGT ER GELD VOOR!
"elk huishouden" krijgt van de overheid de vermindering energiebelasting. Dit jaar is deze bijvoorbeeld afgerond € 600.
Dat is MEER dan wat het vastrecht van je elektra aansluiting kost bij 0 verbruik.
Maar er is één voorwaarde:
Die vermindering energiebelasting krijg je toegewezen per actieve (huis) elektra netaansluiting.
Heb je geen netaansluiting, dan krijg je dus niet die 600 euro heffingskorting.

Een netaansluiting kost je dus, zeg, grofweg 400 euro aan vastrecht (netbeheerder + leverancier) en daarvoor krijg je vervolgens 600 vermindering van de overheid..... Netto levert het hebben van een elektra aansluiting dus 200 euro op, als je niks verbruikt.
EN voor elke kWh die je op het net teruglevert, (die je dus overhebt, omdat je accu vol is en de zon schijnt) krijg je straks ook zonder salderen toch zeker nog zo'n 8 tot 11 cent voor terug. Misschien nog wel meer als de elektraprijzen stijgen.
Waarom zou je dus in hemelsnaam van die netaansluiting af willen?
Daar heb je namelijk nog geen duidelijk antwoord op gegeven.

Nee, ik zeg dat je dit totaal niet goed doordacht of doorgerekend hebt, als je enige doel is om van het net af te gaan, om kosten te besparen. Die installaties ga je van zn leven nooit terugverdienen.
Nog los van de kosten van onderhoud, reparaties, vervanging, slijtage enz... (wat als nét in de kerstvakantie je main AC omvormer kapot gaat, terwijl de panelen onder de sneeuw liggen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Welke gebruiker had enkele maanden terug zo'n mooie tabel gemaakt hoeveel maanden hij zelfvoorzienend was bij x kWh accu?
ik kan het zo snel niet terugvinden, maar de conclusie was iets van met 5kWh kwam hij makkelijk de zomer door (genoeg om je nachtverbruik te overbruggen), maar voor de winter had hij enkele tesla auto's aan opslag nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
BrainCrash schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Waar haal je die 70 Watt dan vandaan?
("Watt per uur" bestaat niet)
Ik had het over minder dan 1W voor een omvormer die niet aan staat.
DC Wattage meter tussen Accu en omvormer plaatsen. Vervolgens omvormer aanzetten zonder verbruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
[...]

Verder ga je hier qua kosten en opbrengst letterlijk NOOIT op deze manier uit komen om het rendabel te maken om van het net af te gaan.
Klopt inderdaad. Ik heb ook niet aangegeven dat dit ons doel is.
Wij willen vooral onafhankelijk zijn van het net van buitenaf.
Daarnaast is het gewoon een mooi project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
[...]

Daarnaast vergeet je nog een belangrijk aspect:

Een actieve elektriciteitsaansluiting aanhouden kost je letterlijk helemaal niks...
sterker nog: JE KRIJGT ER GELD VOOR!
"elk huishouden" krijgt van de overheid de vermindering energiebelasting. Dit jaar is deze bijvoorbeeld afgerond € 600.
Dat is MEER dan wat het vastrecht van je elektra aansluiting kost bij 0 verbruik.
Maar er is één voorwaarde:
Die vermindering energiebelasting krijg je toegewezen per actieve (huis) elektra netaansluiting.
Heb je geen netaansluiting, dan krijg je dus niet die 600 euro heffingskorting.

Een netaansluiting kost je dus, zeg, grofweg 400 euro aan vastrecht (netbeheerder + leverancier) en daarvoor krijg je vervolgens 600 vermindering van de overheid..... Netto levert het hebben van een elektra aansluiting dus 200 euro op, als je niks verbruikt.
EN voor elke kWh die je op het net teruglevert, (die je dus overhebt, omdat je accu vol is en de zon schijnt) krijg je straks ook zonder salderen toch zeker nog zo'n 8 tot 11 cent voor terug. Misschien nog wel meer als de elektraprijzen stijgen.
Waarom zou je dus in hemelsnaam van die netaansluiting af willen?
Daar heb je namelijk nog geen duidelijk antwoord op gegeven.
Ik ben niet zo bekend met de rekening en deze kosten. Zoals u het nu zegt is het inderdaad gunstiger om op het net te blijven. Ik ga dit natuurlijk ook even doorspelen naar mijn ouders. Enorm bedankt voor deze informatie!

Toch heb ik niet al teveel vertrouwen in de politiek dat deze manier van geld verdienen op de lange termijn blijft. Dit aangezien de overheid enorm goed is in geld uitgeven en de belastingen omhoog te gooien als oplossing. Zelfde geld voor de vrijstelling op wegenbelasting op de (zwaardere) elektrische auto's. Als deze regeling straks stop dan zijn er toch weer veel mensen 'een beetje' teleurgesteld. Wat er gaat gebeuren weet natuurlijk niemand. Wij vinden het fijn om een backup plan klaar te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik23118
MSXBas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:25:
Welke gebruiker had enkele maanden terug zo'n mooie tabel gemaakt hoeveel maanden hij zelfvoorzienend was bij x kWh accu?
ik kan het zo snel niet terugvinden, maar de conclusie was iets van met 5kWh kwam hij makkelijk de zomer door (genoeg om je nachtverbruik te overbruggen), maar voor de winter had hij enkele tesla auto's aan opslag nodig....
Dat geloof ik zeker. In de winter is de productie nou eenmaal een stuk lager natuurlijk.
Nu weet ik niet het gemiddelde verbruik van betreffende persoon. Het bewust gebruiken van energie kan wel de oplossing zijn om door het overgrote deel van het jaar te komen voor ons. Alles wat je niet verbruikt hoeft ook niet opgewekt te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
Erik23118 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:51:
[...]

Ik ben niet zo bekend met de rekening en deze kosten. Zoals u het nu zegt is het inderdaad gunstiger om op het net te blijven. Ik ga dit natuurlijk ook even doorspelen naar mijn ouders. Enorm bedankt voor deze informatie!

Toch heb ik niet al teveel vertrouwen in de politiek dat deze manier van geld verdienen op de lange termijn blijft. Dit aangezien de overheid enorm goed is in geld uitgeven en de belastingen omhoog te gooien als oplossing. Zelfde geld voor de vrijstelling op wegenbelasting op de (zwaardere) elektrische auto's. Als deze regeling straks stop dan zijn er toch weer veel mensen 'een beetje' teleurgesteld. Wat er gaat gebeuren weet natuurlijk niemand. Wij vinden het fijn om een backup plan klaar te hebben staan.
@BrainCrash verteld het een beetje overdreven, maar het klopt wel wat hij zegt. ;)

waarom; elke Nederlander is een mens en mensen hebben rechten.
de rechten van de mens.
waar in het is gesteld dat de eerste x energie die je koopt een eerste levens behoefte is.
en dus ook zonder belasting kunt kopen.

de praktijk echter, de een verwarmt zijn huis met gas de ander met kolen en de andere met stadsverwarming en weer een andere met hout.
en iedereen moet wel gelijk behandeld worden, dus heel dat bedrag word op 1 hoop gegooid.
en afgetrokken van de elektra rekening, die heeft vrij wel iedereen (eerlijk delen, in lasten en lusten).

dit bedrag kun je vinden op:
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
onder het kopje: Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting

let op, dit bedrag word van het ex BTW bedrag afgetrokken daarna pas BTW gerekend.
(dus hier moet je nog BTW bij rekenen en dit keer is dat positief.)
dus ja gebruik je 0kWh uit het net, dan krijg je elke jaar dat uit betaald wat over blijft na vaste kosten.
(vaste kosten = netbeheerder +-250€ en leverancier +/-75€, maar zoek ze op dit kan veel verschillen)

op dit moment, welk systeem je ook wil, kies een systeem dat als de accu's vol zijn dan terug leveren aan het net.
of wees een koppige ezel en gooi geld weg, maar dan mag je ook niet meer klagen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Erik23118 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:28:
[...]
DC Wattage meter tussen Accu en omvormer plaatsen. Vervolgens omvormer aanzetten zonder verbruikers
Dat is dan een knap inefficiente omvormer die dan dus 70W aan stroom aan het omzetten is naar warmte. Ben je lekker mee, als je er zo eentje hebt. Maargoed, het innefficiente plaatje van je omvormer is al eerder aangestipt. De truken die je uit wil halen om dat te besparen kosten je meer dan een andere omvormer uit te kiezen die gewoon efficient is. (En goedgekeurd...)

Het idee dat je de winter kunt overbruggen met een accu van 86 kWh mag je gelijk vergeten. Doe maar x10, dan kom je in de buurt. Je zonnepanelen mogen dan ook x10 et voila, je hebt dan een totaal overbodige kostenpost. Ik zou echt mijn pijlen op andere zaken gaan richten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik heb 7kWp liggen
Goed voor 6800kWh in 2022

Met 86kWh aan Accu had ik ongeveer Week 1 van januari gehaald met een maandverbruik van minder dan 200kWh.

Daarna zou de accu tot ergens in maart leeg blijven.
Om tot begin maart door te komen mis ik 150-200kWh

Dat zou ik halen met een verdriedubbeling van mijn systeem

En dan verwarm ik nog op gas.
Wil ik een WP voeden dan komt er 1200-1500kWh bij.

Netonafhankelijk in Nederland is niet onmogelijk... Als je een boerderij met land in noord-oost Groningen tot het gaatje vol legt met panelen. En dan ben je vele 10-duizenden euro's verder.

Nominatie meest onzinnige idee van het jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-05-2023 18:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:58
Erik23118 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Dit doet pijn aan mijn ogen.

GrootheidEenheid
StroomAmpère
SpanningVolt
VermogenWatt

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
MSXBas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:25:
Ik heb geen tabel maar wel een ruwe stelregel voor het Nederlandse klimaat.
60x400Wp panelen met 60kWh accu om een dagverbruik van 30kWh door te komen. En daarbij heb ik de aanname gedaan dat er ook in de winter minimaal 1 dag is waarop je de volle 60kWh van de accu kan laden. De overige dagen moet die 24kWp op het dak gemiddeld 20kWh opbrengen.

Je kan hierbij panelen omwisselen voor meer accu, alleen moet die accu ook weer vol en daar heb je dan extra panelen voor nodig. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Je moet toch wel echt extreem anti-overheid zijn om zo ongelofelijk achterdochtig te zijn dat je van het net af wilt vanwege politieke redenen.

En het feit dat je de afgelopen 75 jaar tegen nihile kosten elektriciteit hebt, vergeet je dan maar even? We hebben nu 1 jaartje een tegenslag in de kosten door iets dat totaal buiten de binnenlandse politiek om gebeurt. En dat normaliseert nu weer totaal naar niveau van ervoor.

Als je zo anti-overheid bent, kan je beter verhuizen naar niemandsland. Want waarom zou je het pensioenstelsel dan wel vertrouwen. Of het OV, of de Inkomstenbelasting.

Off-grid gaan is een egocentrische en egoïstische beweging. Je leeft in een solidair land waar we allemaal een klein stukje bijdragen. Ook aan het stroomnet. En daarvoor krijg je het meest betrouwbare net ter wereld terug. Wees er blij mee en draag je (minimaal kleine) steentje bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:04:
Je moet toch wel echt extreem anti-overheid zijn om zo ongelofelijk achterdochtig te zijn dat je van het net af wilt vanwege politieke redenen.

En het feit dat je de afgelopen 75 jaar tegen nihile kosten elektriciteit hebt, vergeet je dan maar even? We hebben nu 1 jaartje een tegenslag in de kosten door iets dat totaal buiten de binnenlandse politiek om gebeurt. En dat normaliseert nu weer totaal naar niveau van ervoor.

Als je zo anti-overheid bent, kan je beter verhuizen naar niemandsland. Want waarom zou je het pensioenstelsel dan wel vertrouwen. Of het OV, of de Inkomstenbelasting.

Off-grid gaan is een egocentrische en egoïstische beweging. Je leeft in een solidair land waar we allemaal een klein stukje bijdragen. Ook aan het stroomnet. En daarvoor krijg je het meest betrouwbare net ter wereld terug. Wees er blij mee en draag je (minimaal kleine) steentje bij. ;)
75 ben ik nog niet...
Pensioenstelsel wat voor plannen zijn daar ook alweer?
Het ov... breek me de bek niet open..

Maar verder zie ik het nut van off grid gaan ook niet.
Proberen zoveel mogelijk je eigen opbrengst momentaan te gebruiken en voor als dat niet gaat hebben we het net.
Een thuisaccu is nu absoluut niet rendabel maar voor de techneut natuurlijk wel heel leuk.
En je bent nu snel aan de beurt qua levertijden etc.

Maar financiële voordelen dient het nu nog niet in ons landje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:10:
[...]

75 ben ik nog niet...
Pensioenstelsel wat voor plannen zijn daar ook alweer?
Het ov... breek me de bek niet open..

Maar verder zie ik het nut van off grid gaan ook niet.
Proberen zoveel mogelijk je eigen opbrengst momentaan te gebruiken en voor als dat niet gaat hebben we het net.
Een thuisaccu is nu absoluut niet rendabel maar voor de techneut natuurlijk wel heel leuk.
En je bent nu snel aan de beurt qua levertijden etc.

Maar financiële voordelen dient het nu nog niet in ons landje.
Er is een hele goede rede waarom het elektriciteitsnet centraal is georganiseerd. Gezamenlijk is het betaalbaar en beheersbaar. Als iedereen dit individueel moet doen zijn de kosten per woning niet te overzien. Iedereen moet dusdanig veel overhead financieren dat dit het doel totaal voorbij schiet.

En ja, er is voldoende mis met hoe energiemaatschappijen grote winsten maken en dat wat mij betreft energie in totaliteit terug mag naar de overheid. Maar off-grid gaan is geen oplossing. Hooguit voor een boer hier en daar met gigantisch veel panelen(oppervlak) en genoeg geld voor accu’s/opslag.

En @Ronald.42, voor wat je betaalt en bijdraagt krijg je in Nederland dcht héél veel voorzieningen. Alleen de zorg (vrijwel gratis) en het sociaal vangnet zijn enorme pluspunten die je weinig vindt in andere landen. En wellicht is jouw OV traject slecht bemenst. Balen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Er is een hele goede rede waarom het elektriciteitsnet centraal is georganiseerd. Gezamenlijk is het betaalbaar en beheersbaar. Als iedereen dit individueel moet doen zijn de kosten per woning niet te overzien. Iedereen moet dusdanig veel overhead financieren dat dit het doel totaal voorbij schiet.

En ja, er is voldoende mis met hoe energiemaatschappijen grote winsten maken en dat wat mij betreft energie in totaliteit terug mag naar de overheid. Maar off-grid gaan is geen oplossing. Hooguit voor een boer hier en daar met gigantisch veel panelen(oppervlak) en genoeg geld voor accu’s/opslag.

En @Ronald.42, voor wat je betaalt en bijdraagt krijg je in Nederland dcht héél veel voorzieningen. Alleen de zorg (vrijwel gratis) en het sociaal vangnet zijn enorme pluspunten die je weinig vindt in andere landen. En wellicht is jouw OV traject slecht bemenst. Balen..
Owh begrijp me goed ik heb echt geen probleem met ons elektrische netvoorziening.

Maar met de huidige plannen met het pensioenstelsel vond ik het niet een heel goed voorbeeld.
Voor de rest ons wegennet bijv is prima.

Ov is een ramp hier..

De winsten van de energie maatschappijen zou geen probleem zijn als het zou terugvloeien in het verzwaren van het net maar dat is helaas een andere partij.

Maar zoals gezegd ik lever meer terug dan ik gebruik vandaag zelfs nog weer een extra 5Kwp aan panelen binnengekregen.
Maar ik zie het nut van offgrid gaan niet.

Het is voor mij gewoon maandlasten laag en wat ik extra opwek hoeft niet uit kolen of ander fossiel of nucleaire toestanden te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
t14wo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:04:
Zonder off-grid te gaan is die batterij juist solidair. Je geeft een hoop geld uit om te voorkomen dat je elke dag rond 14.00 een flinke bult energie het net op perst. Met batterij kan dat gelijkmatiger en ben je ook in staat om bijvoorbeeld de kook-piek rond 18.00 een beetje in te dammen.
t14wo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:22:
offtopic:
offtopic:
12x120 aan zorgverzekering en 3600 bijdrage ZVW vind ik niet 'vrijwel gratis'.
Pagina: 1