Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland R
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-07-2023
Hé Tweaker

Ik had een vraag over wanneer men gebruik kan maken van de btw margeregeling.

Ik ben van plan om een gaming pc te verkpen waarin een nieuwe videokaar en ssd in zit voor de rest is alles tweedehands. Kan ik voor deze pc gebruik maken van de btw margeregeling?

Het lukte mij niet te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 12:21
Ben je ondernemer ? Dan ja. BTW op je inkoop in de voorbelasting meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland R
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-07-2023
Ja ik ben ondernemer.

Dus ik kan de btw van de nieuwe producten gewoon terug vragen en over mijn marge btw rekenen.
In theorie kan ik dan meer btw terugvragen dan dat ik in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 12:21
Nee, je betaald net zoveel BTW als dat je betaald. Die BTW over je marge moet je afdragen.

Hier een voorbeeld.

[ Voor 54% gewijzigd door figlio del comm op 15-05-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27

Herman

FP ProMod
Ik vermoed dat het volgende van toepassing is:

- https://www.belastingdien...u_margegoederen_repareert

Ofwel: BTW over nieuwe onderdelen terugvorderen, maar deze weglaten in de berekening van de marge.

Al is de OP wat karig... Is het eenmalig of wordt dit je handel? Hoeveel omzet wordt er gemaakt etc. etc. Verkoop je aan particulieren of ondernemers? Allemaal factoren die invloed kunnen hebben op het antwoord.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 08:54
redelijk simpel...

gewoon als gebruikelijk een inkoop administratie bijhouden.

wat 2e hands ingekocht is icm gegevens van wie zonder BTW tellen.

Producten die nieuw zijn inc BTW tellen en dat niet terug vragen. Immers is het nieuw, niet gebruikt en ben je dus gewoon BTW plichtig hierover.

Vervolgens over de totale winst bij de verkoop op het product BTW over de winst afdragen.

en ja: daar mag je het deel betaalde BTW van de nieuwe onderdelen wegstrepen
Dit heb je immers al betaald bij aanschaf van de nieuwe onderdelen en is voor rekening van de koper van het product. Dit staat dus ook inc BTW op het factuur

je betaald dus uiteindelijk: BTW over de winst en BTW over de inkoopprijs van de nieuwe producten.

de Klant betaalt de BTW op de verkoopprijs van de nieuwe producten, maar niet op gebruikt.

Jij betaalt daar bovenop nog het beetje BTW wat nog over blijft over de waarde die je met de gebruikte onderdelen toegevoegd hebt.

[ Voor 65% gewijzigd door fvdberg op 15-05-2023 16:37 ]

Pagina: 1