Vraag

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
In tegenstelling tot de gemidddelde solar-installateur-cowboy, lees ik graag datasheets van alle materialen die ik toepas. Ik kom in panelen-datasheets ook "Cable length" tegen, maar kan niet helemaal ontcijferen hoe de notatie werkt. Bijvoorbeeld:

Hyundai HG series G12: +500mm/-1100mm(Vertical), +220mm/-180mm(Horizontal)
Canadian Solar: Portrait: 400 mm (+) / 280 mm (-); landscape: 1160 mm

Zijn het de lengtes van de + en - kabels, of hoeveel er nodig is om de afstand te overbruggen in de verschillende oriëntaties? Het is vast heel simpel, maar ik ben blijkbaar nog simpeler ;)

Die Hyundai's hebben inderdaad, aan de tekening te zien (worden vanmiddag pas geleverd), een lange (-) en een korte (+) kabel.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Veel panelen worden verkocht met aan beide kanten ongeveer een meter kabel (zodat ze ook landscape te plaatsen zijn zonder verlengkabels). Maar het beste vraag je de levenrancier even hoe lang ze zijn, want het kan per partij verschillen en afwijken van een (algemene) datasheet.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Niet alleen de lengte verschilt maar ook de plaatsing op het paneel.
Vrij standaard is aan weerszijden van het midden van de lange zijden, maar Hyundai heeft bijvoorbeeld ook beide kabels aan de rand in het midden van de lange zijde.

• TCMR
Vreemd ik had al een reactie geplaatst vanochtend voor @Cr3ator die zie ik nu niet staan.

In ieder geval: bedankt, maar: hoe werkt de notatie: "+500mm/-1100mm(Vertical), +220mm/-180mm(Horizontal)"

Hoe moet ik dat lezen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
niet want het werkt sowieso wel. Je panelen zijn altijd gemaakt om met de kabels naar het volgende paneel te komen, sommigen hebben alleen een korte - en een lange + kabel en sommigen doen dat weer anders. Waarom wil je die kabel-lengtes precies weten?

panelen zijn vrijwel allemaal gemaakt om zowel portrait als landscape gewoon verbonden te kunnen worden, zou ook raar zijn als dat niet zo was.

• TCMR
Fr33z schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:22:
Waarom wil je die kabel-lengtes precies weten?
Om de kabelloop exact uit te tekenen/rekenen. Soms moet je daarvoor de panelen om en om 180 graden draaien, en ik heb dat het liefst vast uitgetekend op m'n legplan dan op het dak staan te hannesen met panelen van 2 meter.

Blijkbaar is er een notatie, want ik zie in twee datasheets iets soortgelijks staan, maar snappen doe ik 'm niet.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Maar je zet de kabels toch vast met een tiewrap (uv bestendig) aan het paneel, dus een klein beetje overlengte is alleen maar goed.

[ Voor 6% gewijzigd door BiLLY_daKid op 16-05-2023 16:38 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
TCMR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:25:
[...]

Om de kabelloop exact uit te tekenen/rekenen. Soms moet je daarvoor de panelen om en om 180 graden draaien, en ik heb dat het liefst vast uitgetekend op m'n legplan dan op het dak staan te hannesen met panelen van 2 meter.

Blijkbaar is er een notatie, want ik zie in twee datasheets iets soortgelijks staan, maar snappen doe ik 'm niet.
nou heb ik minimaal paar honderd panelen gelegd maar dit nog nooit meegemaakt. ik denk dat je een plan probeert te maken over iets dat niet echt helpt. om en om 180 graden draaien lijkt me onwaarschijnlijk en onhandig. is je dak zo bijzonder dat je dit soort moeilijkheden verwacht?

• TCMR
Fr33z schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:40:
[...]
nou heb ik minimaal paar honderd panelen gelegd maar dit nog nooit meegemaakt.
Bij de Hyundai's staat bij Solar-bouwmarkt in ieder geval de volgende opmerking er in dikke letters bij:

LET OP! Als u met Micro-omvormers of Optimizers werkt! Maakt heeft u een verlengkabel nodig. Bestel per paneel een verlengkabel bij.

De kabels zijn blijkbaar te kort om netjes in optimizers/micro's te verwerken. Nou is dat voor mij niet van belang, ik maak gewoon een string (nou ja, gewoon, allesbehalve, eerlijk gezegd). Dus het gaat ongetwijfeld passen, maar ik denk wel degelijk na over wat de beste manier is om de panelen te oriënteren. Half-cells hebben bijv. twee junction boxes die een eindje uit elkaar zitten. Je kunt een mooiere kabelloop maken als je daar op anticipeert, en nadenkt over het zo klein mogelijk houden van inductielussen. Iets waar de professionele solar-installateur natuurlijk lak aan heeft (net als aan windgebieden, "safe-zones" aan de rand van het dak, drastische afname van toegestane windbelasting bij 90° gedraaid monteren op de rails, etc.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1GFqzrCTxyRcIvURBBcOjLW6N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLOtfJb9DgXHJiIIiWJ2qBvF.png?f=fotoalbum_large

Ben ik dus nog steeds benieuwd naar de betekenis van de notatie: "+500mm/-1100mm(Vertical), +220mm/-180mm(Horizontal)". Is het de 'slack' die je hebt als je twee panelen verbindt? Ik kan het nog steeds niet meten, panelen zijn vandaag weer niet geleverd :|

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik geef je helemaal gelijk, heb net mijn panelen teruggelegd op het dak (die er tijdelijk af moesten vanwege dakrenovatie) en heb ze nu zo neergelegd dat de kabels beter uitkomen. Diverse verlengkabels die ik toen ik de boel de eerste keer legde nodig had omdat ik die kabellengte/oriëntatie niet zo in de smiezen had zijn nu overbodig geworden.
Maar hoe die notatie werkt, geen idee helaas.
Je zou hopen dat er op zo'n specsheet een tekening zat met daarop de plaatsing van de kabels en de lengte ervan aangegeven, maar nee.

• TCMR
ASW1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:48:
heb ze nu zo neergelegd dat de kabels beter uitkomen.
Dit dus, exact. Misschien dat het in sommige situaties/panelen niet uitmaakt, maar ze lukraak aan elkaar jetsen "omdat het past" is in mijn wereld niet per definitie de beste manier.
Je zou hopen dat er op zo'n specsheet een tekening zat met daarop de plaatsing van de kabels en de lengte ervan aangegeven, maar nee.
Dat is vaak wel het geval. Maar de aanduiding van de lengte is ook daar vaak nogal cryptisch ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox1Xay1oEfHwVAwj-lz5XkB4530=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ejBpkhSqjuSPuCx8K89YFvtm.gif?f=user_large
Pagina: 1