Uitbreiding solar, zie ik iets over het hoofd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Vanwege aanschaf EV is onze 3050Wp 3200Wp installatie van een paar jaar terug een beetje onderbemeten (jaarverbruik: 3MWh). Dus ik ga er nog een tweede set panelen bij knotsen. Nu is er niet heel veel ruimte meer op het (pannen)dak, en wil het (mijn) oog ook wat, dus is mijn plan als volgt:

- Een extra string met 6 x Hyundai 435Wp (1096 x 1899mm) op Clickfit Evo, met een tweede 2.5kW stringomvormer (die ik op marktplaats wil scoren, voor wèhnig).
- Op de oude string een extra 305Wp paneel (992 x 1675mm) voor de looks, 11 in totaal dus.

Beide omvormers zullen dan marginaal overgeclockt zijn. Dak ligt erg gunstig op zuid-zuidwest en nagenoeg geen schaduw (jaaropbrengst zit nu al dik boven de 3MWh). In onderstaand overzicht heb ik bovenaan het dak voldoende "safe zone" (waar ik de installateur-cowboys hier in de buurt, windzone I, echt totaal lak aan zie hebben, zucht...). Het is een "tussenwoning" BTW, dus rechts/links zit ik qua safe zone goed.
Van de Esdec-calculator moet ik voor die Hyundais echt heeeel veel dakhaken gebruiken, dus dat doe ik maar netjes. Dat maakt de rails wel flink wat prijziger, maar je ligt met windkracht 9 toch wat rustiger in je bed.

Ik moet wel hier en daar creatief met MC4 (verleng-)kabels aan de slag, maar dat zie ik niet als een probleem. Connectors crimpen: I'm lovin' it! ;)

De zaak komt op een 3x25A huisaansluiting, dus beide omvormers op een eigen fase en 16A alamat.

Mijn vraag is: zie ik nog wat over het hoofd? Is er ergens een (ISSO) bepaling die zegt dat je geen twee strings "door elkaar" mag leggen o.i.d.? Mag de aarding tussen beide railsystemen verbonden worden? (ik zie niet in waarom niet, gaan uiteindelijk allemaal naar dezelfde aardrail, maar toch).

Links oude situatie, rechts nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucsPtW8U-kMZ28qcayLpx_4296M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vgz02eDYD7bgeyXbfe40NG4o.png?f=fotoalbum_large

En hoe kom ik in godesnaam aan één zo'n Canadian Solar Kublack 305Wp paneel van 3 jaar oud?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
@TCMR er staat op marktplaats een vraag voor 11 of 12 van die Canadian van je. Biedt ze eens aan, kun je helemaal opnieuw beginnen ;)

En enkel paneel los vinden... Uitdaging

Kudos voor het legplan overigens ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:30:
@TCMR er staat op marktplaats een vraag voor 11 of 12 van die Canadian van je.
Aaaargghh! For real?
Biedt ze eens aan, kun je helemaal opnieuw beginnen ;)
Haha, ja dat heb ik natuurlijk overwogen, maar toen ik zag hoeveel mensen hun drie jaar oude panelen op marktplaats gooien dacht ik wel: "wow, met zoveel aanbod krijg je echt er niks meer voor". En het idee was toch om ze 25 jaar te laten liggen? Nou, met deze energieprijzen kun je ze dus na drie jaar al vervangen. Hopelijk gaan ze erna nog wel een tijdje ergens anders 22 jaar stroom opleveren, anders is er weinig duurzaams aan...
En enkel paneel los vinden... Uitdaging
Kudos voor het legplan overigens ;)
Ja, zo'n enkel paneel. Misschien scoor ik iets in dezelfde maat en kleur, en sluit 'm gewoon niet aan ;)
Ik weet dat ze dat in Amsterdam bij klassieke panden met rare daken wel eens doen: driehoekige lookalike-panelen om het totaal nog een beetje te laten smoelen.

En dat legplan, ja thanks. Hier ben ik helemaal overboard gegaan met het legplan. Damn, ik had blijkbaar tijd over toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heilige makreel... Je bent wel echt los gegaan met dat document ;)

Weet je zeker dat je niet alle vragen zelf al weet te beantwoorden?

Wat betreft de kublack... Zelfs de afmetingen (en looks) zullen een probleem zijn...
Maar technisch kun je elk paneel wat een hogere stroom levert aan een string toevoegen zonder dat deze de rest beperkt - het beperkt dus alleen dat extra paneel. Dus een kublack 315 is net zo ideaal als een 305.

Is werken met jinko 375n 1029x1692mm en optie voor die bovenste rij?
Dan zonder verleggen van de kublack.

Die jinko zijn er ook in 1855 lang en 415w...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:34:
Dus een kublack 315 is net zo ideaal als een 305.
Oké, dat wist ik niet, thanks! Kijk, toch al wat opgestoken! ;)
Is werken met jinko 375n 1029x1692mm en optie voor die bovenste rij?
Dan zonder verleggen van de kublack.
Ja, ik zie wat je bedoelt, slim. Dan zou ik 7 panelen van 375Wp kunnen toevoegen (met ook linksonder erbij). Alleen: 1692 vs 1675mm (x 3), ik vrees dat mijn OCD daarvan gaat opspelen.

Heb op marktplaats de "te koop gevraagd" gevonden. Bizar dat iemand precies die panelen wil hebben. Ik zou ook niet weten waarom. Maar goed, ik zit dus ook wel een beetje met de maatvoering. Zou graag op 1675mm blijven voor dat ene paneel. Iemand heeft er vast nog wel ergens eentje liggen. Nu alleen nog weten wie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kun je die 3,6cm niet oplossen met wat extra tussenruimte van de 5 portrait en de 3 onderste kublacks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:39:
Kun je die 3,6cm niet oplossen met wat extra tussenruimte van de 5 portrait en de 3 onderste kublacks?
Die portrait panelen zitten telkens met twee onder dezelfde klem (het is Solarstell, ik zou eens moeten kijken). Ik zou niet weten hoe je dat eenvoudig oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ik ben een wat ingewikkelde uitbreiding van een bestaande solar installatie aan het voorbereiden, en ik moet hier en daar wat verlengkabels maken. Nu vroeg ik mij opeens af: is er een richtlijn voor welke kleur dat moet zijn, rood of zwart?

Dus in welke kleur voer ik het groene deel hier uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R7DodGz6rcUaMkgsP8mw-pH3dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z19Qxmz1zpkdnEqCAK9p3dQx.png?f=fotoalbum_large

Normaalgesproken rijg je alle panelen aan elkaar met de (immer zwarte) kabels die aan de panelen zitten, doe je rood aan de laatste terug naar de omvormer zodat het duidelijk is dat dat de + is. Maar in principe kun je dit groene deel zien als een verlenging van de + van het linkerpaneel, of een verlenging van de - van het rechterpaneel. Hmmm.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zwart of rood, gewoon wat beschikbaar is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Oké, thanks. Het is beide beschikbaar, ik pak wel zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Inderdaad gewoon zwart. Rood moet je alleen gebruiken als pluskabel naar je omvormer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Nog een vraag over deze uitbreiding: extra 2.5 of 3kW omvormer erbij, of twee strings op een enkele 6kW 3-fase omvormer? Ik zou liever een SMA STP6.0 ophangen, maar nergens te krijgen. Dus: ofwel een goedkoop Chineesje erbij (neemt meer ruimte), ofwel een goedkoop Chineesje voor 6kW. Maakt het veel uit of beide strings niet helemaal in balans zijn? (3355Wp / 2610Wp)?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TCMR
Oké, nog even een kleine update hoe het is afgelopen met dit project. Hier het definitieve legplan met alle kabelconnecties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIZrFrsKXpfpjp4gF60DO9Mjfe4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZZb7i5AGmG1Ag8F0ncy1beGk.gif?f=fotoalbum_large

Om eerlijk te zijn: toch iets ingewikkelder dan ik had gedacht. Maar toch zit er best een aardige logica in (start linksboven telkens met een -, eindig rechtsonder met een +), en is er geen sprake van inductielussen. Heb zoveel mogelijk de oorspronkelijke Solarstell rails laten liggen, en al het nieuwe met ClickFit Evo gedaan. Conclusie: ik snap wel waarom ClickFit de marktleider is, en je Solarstell (bijna?) nergens meer kunt krijgen. Overigens zit Solarstell op de hoogste stand en ClickFit op de laagste, en is Clickfit nog steeds beduidend hoger. Ook zijn de Hyundai's dikker dan de oude panelen. Dus helemaal vlak is het niet, maar het stoort niet.

Verrassing: zoals vaker langsgekomen hier op het forum: geïnstalleerde panelen bleken compleet andere te zijn dan op de offerte stonden. Geen Canadian Solar Kublack 305Wp, maar JA Solar 320Wp. Op zich niet verkeerd, ware het niet dat ik heeeeeeel veel moeite had gedaan voor om een elfde Canadian Solar paneel aan te komen, en nu op zoek moest naar een JA Solar van drie jaar geleden. De afmetingen zijn net iets anders.

Uitgevoerd tijdens blafhete week, waarin ik 's ochtends een paar uurtjes vanaf 8:00 uur op het dak kon werken voordat ik eraf brandde:

Timelapse iets te laat aangezet, ik had er al twee panelen af. Heb alleen hulp gehad bij de bovenste drie Hyundai's. Wat een onhandige dingen, en dan te bedenken dat je ook al panelen hebt van 2.30 meter...

De oorspronkelijke installatie was nog "redelijk" aangelegd vond ik, maar nu zag ik bij het afbreken toch wel dingen om weer heel verdrietig van te worden. Wat te denken van het gebruiken van rode kabel voor de min?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJcA1Uzqw5zQZLjed0vExigNvUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rYqhIZiydcjDcW2AFlfQ23P.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moet die jongen gedacht hebben? "Oh, waarom zou ik de kleurcodering voor DC-kabels in de elektronica en elektrotechniek volgen? Ik draai het gewoon om!"

Wat een idioten zijn het toch. En dan heel ingewikkeld de twee DC-kabels binnen in aparte flexbuizen naar de omvormer toe (want, zei hij: "gevaarlijk!", yeah right, dan moeten er al vier (!) lagen isolatie die tussen beide aders zit falen), en dan gewoon ze onder het dakbeschot lekker naast elkaar leggen, en dan zo onder een dakpan pletten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1hHyUHB-ZQvmZWl0QbimU12XRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w973n137XXM01Lln7UNeFSju.jpg?f=user_large

Het was goed aan de kabels te zien waar ze geklemd gezeten hadden. Waarom niet gewoon even naast een dakhaak naar binnengewerkt. En ja, er lag een MEGA inductielus op het dak, dus ook dat was niet iets waar deze solarjongens over na hadden gedacht.

Ik heb de invoer zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6VQwRqBzQeoyjAokYqDM5Dn_6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3SZVNDM6Wrxv98VopnZTgl25.jpg?f=user_large

Plus- en minkabels (toch maar) gescheiden, in (platgedrukte) flexbuis naast een dakhaak. Je ziet hier ook mijn methode voor de aarding/vereffening van de rails: niet van die trieste DHZ vinyl kabeloogjes, maar gewoon mooie vertinde buiskabelschoenen afgewerkt met krimpkous en vastgezet met RVS zelftappers en elektrisch geleidende koperpasta. Overkill? You bet!

In tegenstelling tot de oorspronkelijke installatie: nu nergens kabels los op het dak, bijna alles zit met RVS kabelclips langs de paneelranden. Hooguit vijf UV-bestendige tie-wraps in totaal gebruikt, waar kabels langs een rail liepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soyM9eR79qxqPef6e0F_ObMwvQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LG2n8jTerZKlPGHveqjHBxAA.jpg?f=user_large

Omdat ik op sommige plaatsen opeens vijf zwarte kabels naast elkaar had lopen, ben ik toch maar losgegaan met de labelprinter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azNYDrsYTPoMCcnCduwuoibKVHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aE7wCuQRxXCx9Ki0AljwJjqm.jpg?f=user_large

Ik kan me voorstellen dat bij echt grote installaties met heel veel strings je zonder labels kansloos bent.

En dan uiteindelijk "the moment of truth":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyGvNahfvbRipRzSy8Ooee5kNv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJAv25W1I5pIftsxfiDdGrD4.jpg?f=user_large

Toch even "spannend". Nog ergens een connector vergeten? Een label verkeerd geplakt en strings verkeerd gemixt? Nee, mooi 6 x 40Voc op string B (Hyundai's). Kon ik ook eindelijk m'n mooie Staübli meetkabels weer eens uit de kast halen ;)

Uiteindelijk geen tweede omvormer gekocht, maar vanwege ruimtegebrek maar één "goedkoop Chineesje" van 5kW. Er ligt nu 6130Wp op het dak, maar alle calculators voorspelden nagenoeg geen extra jaaropbrengst bij een 6kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSI4HbXtZG301n320Mx64gxnUTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiyMtZzL4E2K1UpCEO2Sk0oI.jpg?f=fotoalbum_large

Had graag een SMA 5.0 3-fase geïnstalleerd (al was het maar voor de mooie blauwe kleur), maar: levertijd ergens in 2024...

Stopcontact rechts is voor de voeding van de fan die ik nog ga installeren, en eventuele Pi of Arduino. Setje met fan en thermostaat had ik al twee jaar liggen voor de "oude" 3kW omvormer, maar niet aan toegekomen om te installeren. Nu een mooi moment, want deze dikkerd wordt best warm.

Heb er voor de lol een MID-gecertificeerde kWh-meter naast gehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsc1rQ24If0QUXdsENijB9jH6XU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yJB0wKDofpFAnVP31jv7CPY.jpg?f=user_large

Er gaan wat (zwets?)verhalen rond dat (Chinese) omvormers een te mooi beeld schetsen van de werkelijke opbrengst. Tot nu toe lijkt het er niet op, maar we houden ze in de gaten (en zij ons ;) ) In dat installatiekastje kon ik dan mooi de meetklemmen kwijt voor de slimme laadpaal (zappi).

Wil uiteindelijk die Goodwe Wifi/LANmodule er uitgooien, en moet dus t.z.t. iets knutselen met die kWh-meter en PV-output. Geen tijd voor nu. Zappi houdt overigens ook mooi opwek bij, dus nu op drie plaatsen...

Opwek eerste dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJjKC2pqoRFIMJoycZ5ag7t8vBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/tV7SSHxwpATKCJ4IFnutHFXF.gif?f=user_large

Een krappe zespunter. Ik ben happy, want het was geen ideaal weer: te warm voor records. Gaan we hier 40kWh op een dag mee binnenharken in het voorjaar? Dat zou echt mooi zijn.

Kosten:

Hyundai 435Wp Full Black shingled6€1194,00
JA Solar JAM60S17/3251€137,98
GoodWe GW5K-DT G21€879,00
GoodWe Wi-Fi+LAN Kit1€74,00
ClickFit Evo Rail 1188mm14€138,88
ClickFit Evo Rail 2338mm2€41,32
ClickFit Evo moduleklem34€153,00
ClickFit Evo Dakhaak Universeel44€483,56
ClickFit Evo Montagerail Eindkap zwart32€35,20
Staübli MC45€23,28
Staübli MC4 Evo25€22,47
Solarkabel 4mm zwart25€20,50
Solarkabel 4mm rood10€9,00
Aardkabel 6mm2 vertind UV-bestendig15€24,60
Norwesco werkschakelaar 3P1€27,20
YMvK kabel 5x4 mm215€65,70
Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 16A 1€102,49
Solar Panel Cable Clips220€20,90
Verzendkosten1€90,00
Totaal:€3329,69

Damn wat zijn die ClickFit dakhaken duur...

Kom ik op 435Wp * 6 = 2610Wp + 320Wp (extra JA Solar paneel) = 2930Wp aan extra vermogen. Dat is € 1.13/Wp, zonder installatiekosten. Niet slecht, maar ook niet supergoedkoop. Maar het is ook wel moeilijk rekenen: die omvormer is veel groter, en die "not-made-in-China" Hyundai's zijn wel aardig aan de prijs.

Nog wat nerd-stuff dat in principe buiten de installatie valt:

Eastron SDM72D 3-fase kWh meter1€90.87
Eaton mini installatiekast1€9,90
CT Klem stroomsensor klein model 40A 3€67,28
CAT5e FTP buitenkabel158.07
168.045

Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht! _/-\o_

[ Voor 200% gewijzigd door TCMR op 19-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
Kleine toevoeging: omvormer hangt niet op de houten achterwand, maar op een plaatje brandwerend materiaal (Fermacell). Stond iets over in een artikel van SMA, geloof ik. Er is eigenlijk maar één manier om uit te vinden of dat werkt... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:09
Na het lezen van je topic en je website over de installatie (en gebookmarked als ‘referentie installatie’): _/-\o_ _/-\o_

De link naar je webpagina hoort gewoon in de topicstart van het grote electriciteit opwekken met zonnepanelen topic! Ook kudos met het vermijden van Chinese componenten d:)b

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
Capt Waffles schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:39:
De link naar je webpagina hoort gewoon in de topicstart van het grote electriciteit opwekken met zonnepanelen topic!
Bedankt voor het compliment! Leuk om te zien dat er mensen bestaan die zich door mijn enorme woordenzeeën heen kunnen ploegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Zoals eerder in dit topic vermeld, zou de 6.130Wp aan panelen geen extra opbrengst genereren met een 6kW omvormer, zeiden diverse calculators mij. Toch schrok ik gisteren een beetje van deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hqvPs1EyabxKdsBfpGGnpHbv-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIXwrVDY2Ps6sdLkK3JrDut5.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt behoorlijk op aftoppen op 5kW, of is het toeval? Als de omvormer al op 4 maart (!) begint met aftoppen, dan is de omvormer misschien toch wat te mager?

Edit: ik denk dat het toch puur toeval is. Bij aftoppen zou het een strakke lijn zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 24-03-2024 17:09 ]

Pagina: 1