Gasleiding laten vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.864 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38
Hi! Ik ben m’n huis aan het verbouwen momenteel en omdat er overal nieuwe vloeren en vloerverwarming komt (en de vloeren dus voor een groot deel open liggen) leek het me een wijs idee om de gasleiding (jaren 30 huis) te laten afpersen want het ligt er immers al 100 jaar en het bleek dus dat de leidingen inderdaad te veel drukverlies hebben.

Enfin, de loodgieter een offerte laten maken maar ik sloeg nogal stijl achterover. Ze komen dan met 2 man, 85,- ex.btw per persoon, ex materiaal en ze schatten 5 uur bezig te zijn…

Dat lijkt me nogal bezopen. Situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqZIoD8X84lKi2j6fPMPlaWyAeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0TE5q2Q2aurYtdWaEYPyGyx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqb3D9aXXQfMEjlNJju1TO5hzoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdLBx3jXUSb2ntIx78EDj7ic.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVo5KtZq9YJctODzgtx-MbkCmkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJidlwRvjSZoaxPba61rXdfP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQBNkwMMHGZ6jHorTLWQeYpNROQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyrMyaIB3amA6FkWNxqk1r0u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNymIQCGlPNtTAdO8nGgd6RfYDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUbGswSbPZdiDsnYEFiHHsT5.jpg?f=fotoalbum_tile

De bedoeling is dus, bij de gasmeter omhoog, dan kom je in dat kamertje uit waar de 3 plankjes los tegen de muur staan, dan een meter of 8 recht toe recht aan naar het CV hok waar de leiding gewoon in de geultjes gelegd kan worden waar de oude gietijzeren leiding in ligt, dan bij de CV een T-stuk maken want vanaf daar ligt lekdicht koper wat naar beneden gaat naar waar de keuken komt. Daar komt dan een gaskraantje. Op dit moment gaat dat oude gietijzer juist eerst in de muur naar beneden naar de keuken en dan weer omhoog naar de ketel met koper maar het koper van de keuken naar de ketel, kan gewoon gebruikt worden maar dan dus de andere kant op.

Dat beaamde de loodgieter wel maar aangezien ik zorg dat de vloer overal open is waar ze bij moeten, hoe kan je dan in godsnaam 5 uur bezig zijn met 2 man :+

Wat zou een redelijke indicatie zijn voor zoiets?

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:33
Gewoon afspreken om op basis van nacalculatie te werken? Als ze na 2 uur klaar zijn betaal je 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bij ons thuis is een aantal jaar terug de gasleiding vervangen. ze zijn bij ons een ochtend bezig geweest ( 08:00 - 12:00 ) met 2 personen. Ik heb iets van 250,- euro moeten betalen daarvoor.

Verschil is wel dat ze bij mij twee gaten in door 20cm beton moesten boren en dat het een aardige klus was om de leiding door de kruipruimte in de keuken te krijgen.

Die 250,- was overigens een vaste prijs van dit bedrijf. In een groot deel van Lelystad zijn verplicht de gasleidingen vervangen. Er is bij ons ooit gebruik gemaakt van stalen gasleidingen in de kruipruimte en die gingen dus roesten/lekken na 40 jaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
t14wo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:45:
Gewoon afspreken om op basis van nacalculatie te werken? Als ze na 2 uur klaar zijn betaal je 400.
Nouja, ik weet dat vakwerk geld kost maar, hoewel ik dit zelf ook zou kunnen, ik laat dit liever met garantie doen uiteraard maar als ze al het lef hebben om richting de 1300,- te vragen voor zo’n simpele klus, zullen ze ook bij nacalculatie op hun gemakje gaan werken.

Ze hebben best goede reviews online maar ook weer niet heel veel en het voelt een beetje vreemd allemaal. Of die reviews dus kloppen, ik geloof er niet zo veel van.

Ze kwamen dus vanochtend langs, een planner/loodgieter die eerder op een junk leek en een gastje erbij in een trui van Volkswagen Wittebrug…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

En daarom laat je meerdere offertes maken. Het kan best zijn dat 5 uur gewoon een redelijke inschatting is.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kun je de leiding niet zelf leggen en dat ze deze alleen aansluiten?

Door al die balken heen boren en/of die oude leidingen in stukken zagen en weghalen kost best wat tijd. Zo’n gasbuis moet in mantel en heeft dus best een aardige diameter.

[ Voor 58% gewijzigd door Sethro op 15-05-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sethro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:53:
Kun je de leiding niet zelf lekken en dat ze deze alleen aansluiten?
Lekken doet ie al ;)

Maar zou kunnen natuurlijk. Echter als ik het voor let’s say onder de 500,- kan laten doen.. is ook nog altijd veel geld en ik ben zelf behoorlijk druk met andere klussen in huis.

Een kwestie van: ja ik kan het zelf doen, ik heb er alleen geen tijd voor door andere klussen en ik verwacht dat een loodgieter het sowieso in 3/4e of de helft van de tijd kan die ik eraan zou besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Meerdere offertes incl. je vaste CV-mannetje.

En dan ook de optie bieden dat je de leiding vast legt, beugelt, etc., maar dat zij alleen aansluiten, persen, controleren.

Ze komen met 2 man omdat er spul getrokken/getild/vastgehouden moet worden. Puur installatiewerk kan met 1.

Loodgieters horen (blijkbaar) hanteren relatief hogere uurprijzen (blijkbaar) en het is dan jammer om hen algemeen bouwwerk te laten uitvoeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 15-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:33
Bezulba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:53:
En daarom laat je meerdere offertes maken. Het kan best zijn dat 5 uur gewoon een redelijke inschatting is.
Het probleem is dat de bouw en installatiebranche overwegend bestaat uit zzp'ers en kleine bedrijfjes en die allemaal op dezelfde 'ik kijk gewoon of die gek mijn offerte accepteert'-manier werken. Dus je zal overwegend belachelijke offertes ontvangen, als je niet iemand (via via) kent die dit werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als iedereen en z'n moeder dezelfde prijs vraagt, is dat gewoon de marktprijs. Of jij het dat waard vind is dan een ander verhaal.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou zo'n klus ook met zijn tweeën doen.
Je wil een leiding uit één stuk zonder verbindingen.
Dat wordt dan een akb (aluminium kern buis, Uponor bijvoorbeeld met mantelbuis!) Daarvoor moet je met zijn tweeën zijn, een eigenaar of een bewoner die helpt klinkt leuk maar in de praktijk werkt het vaak niet.
Gaten te klein geboord, ze trekken een knik in de leiding om maar iets te noemen. Voorbereiding door vloeren open te maken en ruimte te maken is wel makkelijk.
Als ik het zou moeten inschatten is € 750,- in de btw een redelijke prijs.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Hier jaren geleden de gasleiding (verplicht) vervangen.
Zelf de leiding van gasmeter totaan o.a. de CV getrokken, en toen door "een mannetje" laten aansluiten, vervolgens door gecertificeerde monteur op druk laten brengen en checken.

Scheelt bak met geld als je zelf het "lastige" werk al gedaan hebt...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:13
Als je toch bezig bent met de vloer: leg ook een mantelbuis van de plek van de keten naar waar evt in de toekomst een warmtepomp buiten-unit kan komen, bv de tuin. Ook maak je er geen nooit gebruik van, is nu weinig extra geld/tijd (kun je zelf doen) maar scheelt veel in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21
Gele Gas tyleen zou ook een optie kunnen zijn, deze is redelijk makkelijk zelf te leggen.
2x een Hawle gas schroefbus (vergeet niet de steunbus erbij te bestellen ;) ) Enige wat de loodgieter dan nog in zijn 1tje prima kan doen is de overgang van Hawle naar de Gasmeter en het laatste stukje naar de CV.
Let wel op dat je een tyleen met GASTEC keurmerk hebt, dus niet een willekeurig geel gekleurde tyleen ;)

Beetje loodgieter is dan in een uurtje max 1.5 wel klaar met 2x een koppeling + wat overgangswerk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:51
Met alle respect, toen ik mijn gashaard in de woonkamer liet plaatsen moest er een leiding over 11 meter worden getrokken in mijn kruipruimte, oftewel, 2 keer door de vloer boren en zadelen van de leiding in de kruipruimte: mijn haardenboer is er nog geen half uur mee bezig geweest en vroeg er 85 euro voor (was wel 4 jaar terug) inclusief materiaal. Dat was dan ook exact de reden dat ik het hem liet doen want vanuit de bouw was het 600 euro. Ik weet niet wat die beste 2 mannen in hun 5 uur komen doen? (ok bij mij was het dus ex voorrij kosten want ze waren er toch al voor de gashaard).

Ik zou gaan voor de gele flexgasbuis in mantel en die zelf gaan trekken en het aansluiten laten doen door iemand met een gaskeur. Wel even vragen van welk merk hij fan is, anders heeft ie niet de juiste koppelstukjes in de bus liggen om te kunnen persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Loodgieters zijn inmiddels ook onderhevig aan inflatie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:51
mierenfokker schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:29:
Loodgieters zijn inmiddels ook onderhevig aan inflatie..
Klopt, daarom zeg ik ook erbij 4 jaar geleden, maar een half uur blijft een half uur, of doen loodgieters ook aan krimpflatie in de zin van dat ze minder kunnen doen in een uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

The-Source schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:36:
Gele Gas tyleen zou ook een optie kunnen zijn, deze is redelijk makkelijk zelf te leggen.
2x een Hawle gas schroefbus (vergeet niet de steunbus erbij te bestellen ;) ) Enige wat de loodgieter dan nog in zijn 1tje prima kan doen is de overgang van Hawle naar de Gasmeter en het laatste stukje naar de CV.
Let wel op dat je een tyleen met GASTEC keurmerk hebt, dus niet een willekeurig geel gekleurde tyleen ;)

Beetje loodgieter is dan in een uurtje max 1.5 wel klaar met 2x een koppeling + wat overgangswerk.
Tyleen is voor in de grond.
Dit in verband met brandgevaar, bij hitte zou dit kunnen smelten en gasophoping kunnen veroorzaken.
Daarom binnenshuis staal, koper of akb.
Sammy_tukker schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:08:
Met alle respect, toen ik mijn gashaard in de woonkamer liet plaatsen moest er een leiding over 11 meter worden getrokken in mijn kruipruimte, oftewel, 2 keer door de vloer boren en zadelen van de leiding in de kruipruimte: mijn haardenboer is er nog geen half uur mee bezig geweest en vroeg er 85 euro voor (was wel 4 jaar terug) inclusief materiaal. Dat was dan ook exact de reden dat ik het hem liet doen want vanuit de bouw was het 600 euro. Ik weet niet wat die beste 2 mannen in hun 5 uur komen doen? (ok bij mij was het dus ex voorrij kosten want ze waren er toch al voor de gashaard).

Ik zou gaan voor de gele flexgasbuis in mantel en die zelf gaan trekken en het aansluiten laten doen door iemand met een gaskeur. Wel even vragen van welk merk hij fan is, anders heeft ie niet de juiste koppelstukjes in de bus liggen om te kunnen persen.
Of je via een kruipruimte een leiding recht toe recht aan kan trekken of via een verdieping door balken heen maakt nogal verschil.
https://www.warmteservice...56156?origin=-tl003-9-69-
Als ts 10 meter nodig heeft zit die al op € 100,-

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:55
Even een bump. Leiding naar keuken afgeperst. Krijg nu te horen dat er een lekkage is in de leiding naar de ketel. Vanaf meterkast door koof 2 etages en dan een meter of 5 naar rechts. Rond de 1500 euro om te vervangen exclusief evt breekwerk. Is dat een reeele opgave? Lijkt mij erg veel. Een 2e loodgieter gebeld die noemde een bedrag dat niet veel anders is.
Zou het een optie zijn een nieuwe leiding aan te leggen en de oude te laten zitten? Mits daar ruimte voor is uiteraard.

Een eigen probleem en daarom past dit beter in een eigen topic of in een verzamel topic. zoals dit bv [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 24-02-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deze gaat terug naar bed
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.