Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-06-2024
Hey, ik ben een 15 jarige jongen en ik doe nu wat opdrachten via een website genaamd fiverr. Ik maak een video voor rond de 4 euro. Ik heb nu rond de 50 euro opgespaard en ik krijg om de week ongeveer een tientje. Ik vraag mij dus heel erg af hoe ik dit moet doen met belasting aangezien dit wel inkomsten zijn. Ik begrijp dat dit nog niet echt grote bedragen zijn maar ik maak mij toch zorgen omdat ik geen problemen wil natuurlijk. Misschien klink dit een beetje dom maar ik hoop dat jullie mij begrijpen en eventueel zelf kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Sven15_ op 15-05-2023 07:49)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:56
@Sven15_ In Nederland moet je in principe voor elke euro die je ontvangt belasting afdragen, echter snappen ze bij de belastingdienst ook wel dat iemand die wat geld voor zijn verjaardag krijgt dat niet meldt en zijn er wat drempels bedacht voor bijvoorbeeld giften van vrienden en familie. Uit mijn hoofd iets van 6000.- per jaar voor (groot)ouders naar (klein)kinderen. Krijg je van oma een hagelnieuwe Ferrari dan wil de belastingdienst dat wel graag weten. :P

In jouw geval gaat het niet om giften maar geld in ruil voor arbeid. Ook daar is een drempel voor, echter is die niet specifiek benoemt. Je hebt dus geen exact bedrag waar je onder/boven zit voor het betalen van inkomstenbelasting op arbeid. Wat de belastingdienst zegt, zeker in het geval van een 15 jarige, is dat je moet kijken naar hoe het geld verdiend wordt.
Simpel gezegd: een 15 jarige die elke zaterdag bij wat buren het gras maait voor een paar euro mag het geld lekker in zijn zak steken. Gaat die 15 jarige investeren in maairobots welke 7 dagen per week door het hele dorp ingezet worden dan gaat het sterk lijken op een bedrijfje en mag je de inkomsten wel aanmelden.

Probleem voor jou, als 15 jarige die het gras maait, is dat je gras aan het maaien bent bij een bedrijf(fiverr) en dat bedrijf kan niet zomaar geld aan jou geven. Zij moeten namelijk wel voor elke euro die er in/uit gaat een administratie bij houden. Verdien jij straks 40.000 per jaar met die video's van je dan gaat fiverr van je eisen dat deze uitbetaling in geld belastingtechnisch klopt. Je kan dan in dienst gaan bij fiverr waardoor je hen verantwoordelijk maakt voor alle afdracht van belastingen, of je begint zelf een bedrijfje en stuurt een factuur naar fiverr voor het geleverde werk. Maar dan moet je wel zelf er voor zorgen dat je van het bedrag dat je ontvangt delen naar de belastingdienst overmaakt nadat je de aangifte formulieren hebt ingevuld.

Als bedrijfje heb je te maken met drie soorten belasting die aan jouw productprijs zijn verbonden. BTW, inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet.
BTW is een toevoeging bovenop jouw prijs die je wilt ontvangen en is voor de meeste diensten of producten die verkocht worden 21% Dat wil zeggen dat jij 100.- voor een video wilt ontvangen, maar 121.- door fiverr(of iemand anders) laat betalen. Die 21 euro van die video komt dan op jouw rekening terecht, maar is van de belastingdienst en ben je dus direct weer kwijt. Jij bent een soort doorgeefluik geworden.

Inkomstenbelasting betaal je over die 100.- die er over is gebleven. Mocht je nog kosten hebben voor jouw bedrijf dan kan je die er eerst nog van die 100.- af halen. Stel dat je 11.- aan stroom hebt verbruikt (ik verzin even iets) dan houdt je nog 89.- over wat jouw inkomen is. Over dat inkomen moet je dan inkomstenbelasting betalen. Hoe veel dat is hangt van zoveel factoren af dat er geen eenduidig antwoord is, dat weet je pas nadat je het hele belastingformulier hebt ingevuld.
Zelfde geldt voor bijdrage zorgverzekeringswet. In Nederland is iedereen verplicht om een zorgverzekering te hebben. Jij bent 15 en valt dan nog onder de verzekering van een ouder, maar zodra je 18 wordt moet je zelf die zorgverzekering afsluiten. Dat is ongeveer 100.- per maand. Echter is die 100.- per maand lang niet genoeg om alle ziekenhuizen van te betalen dus mag iedereen die werkt nog via het inkomen extra betalen. Hoe veel dit is hangt van je inkomen, ongeveer 6.5% over de eerste 65.000 die je verdient. Daar boven stopt de bijdrage voor de zorgverzekering.
Wanneer je bij een bedrijf in dienst bent hoef je dit zelf niet uit te zoeken, dat wordt voor je gedaan en het geld dat je elke maand op de rekening krijgt is ook wat je ongeveer uit kunt geven.
Wanneer je echter zelf het bedrijf bent dan zal je ook zelf die belasting af moeten dragen.

TLDR: je bent 15 en verdient een paar tientje per week, maak je niet zo druk. Maar als je het interessant vindt; lees je dan in voor het geval je over twee jaar wat gegroeid bent en opeens een paar honderd of een paar duizend per week bij verdiend met je hobby.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:48
Ondanks dat je inhoudelijk gelijk hebt (eigen inzet is noodzakelijk), mag je dit aan moderatoren overlaten: dien dan liever een TR in.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 21-05-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:41
Heb je een kvk en btw nummer?
Zo nee, Bij een totaal bedrag als 50 euro zou ik zeggen dat het om een hobby gaat, sowieso zijn je spullen waarmee je werkt veel duurder dan de 50 euro die je hebt verdiend, je zou dan kunnen zeggen dat je nog geen winst maakt en dan hoef je niks voor de belasting te doen.

Als je wel een kvk en btw nummer, dan vul je elke 3 maanden je btw aangifte in, en zet je 50% van je omzet opzij voor het geval dat je dit moet afstaan aan de belasting dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Nee ik heb nog geen btw en ook geen kvk.
Bedank voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:41
Houd er rekening mee dat met een laag inkomen uit je onderneming, de belastingdienst je niet herkend als ondernemer (https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting) en je hierdoor vaak geen recht heb op allerlei belastingvoordelen, je hebt misschien nog wel recht op arbeidskorting omdat het gezien word als loon uit overige inkomsten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In principe moet je het opgeven bij de belasting als inkomsten uit overig werk. Maar dit valt allemaal onder de heffings/arbeids korting. En dus kom je uit op €0 belasting om te betalen. (Niet 100% zeker als je alleen inkomsten uit overig werk hebt, of je bijdrage ZVW moet betalen, maar dan heb je het over €13).

Dus opgeven kost je zo goed als niks, maar ik zou zelf niet de moeite nemen. Ook wat @REDSD schrijft, je kan stellen dat het inkomsten uit hobby is. En dat is ook belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Ah oke, en stel je voor ik ga meer verdienen, als in richting de 100 euro? Is het dan hetzelfde verhaal of waar word de streep getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24

BCC

De belanstingdienst trekt de grens bij 10.000 euro per jaar.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Zo dat is best veel. Dankjewel voor de informatie. Ik begrijp hier uit dat ik in principe gewoon mijn geld kan ontvangen zonder enige moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sven15_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:01:
Ah oke, en stel je voor ik ga meer verdienen, als in richting de 100 euro? Is het dan hetzelfde verhaal of waar word de streep getrokken?
Ik ben voor de €13 uitgegaan van dat je om de week €10 verdient, dus €250 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24

BCC

Oh blijkbaar zelfs 20.000 tegenwoordig https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Ja ik zou netjes een administratie bijhouden, dan kun je ook nog aantonen dat je er echt onder zit. Een kasboek is prima voor zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 14-05-2023 21:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
BCC schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:06:
Oh blijkbaar zelfs 20.000 tegenwoordig https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Ja ik zou netjes een administratie bijhouden, dan kun je ook nog aantonen dat je er echt onder zit. Een kasboek is prima voor zoiets.
Iets met een klok en een klepel. Over die 20k moet je gewoon inkomstenbelasting en zvw afdragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-07 17:00
Wat goed dat je je hierin verdiept zodat je geen vervelende verrassingen krijgt met naheffingen. In principe kun je dit onder overige inkomsten opgeven bij belasting aangifte. Of je dan nog belasting moet betalen hangt er van af hoe veel je totaal verdient aan dit soort klussen en van eventuele bijbanen. Op de site van de belastingdienst kun je de grenzen vinden maar je moet al een stuk meer verdienen voor je moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Super bedankt. Ik zal zeker even kijken hoe. Maar ik ben natuurlijk nog jong en om heel eerlijk te zijn weet ik niet hoe ik dit allemaal aangeef etc. maar ik denk dat mijn ouders daar wel bij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 08:52

Herman

FP ProMod
Wanneer je inkomsten de kosten overstijgt en je zelf beoogt om hiermee een zakcentje te verdienen, dan denk ik dat dit het beste past onder het kopje 'Inkomsten uit overig werk'. Aangifte inkomstenbelasting doe je na afloop van een kalenderjaar. Gelet op de bedragen die je hier nu noemt, ben je nog geen inkomstenbelasting over verschuldigd (vanwege een drempel). Wel moet je over het inkomen een klein beetje bijdrage ZVW over betalen (2023: 5,43%). Dus als je van elke EUR 100 EUR 5,50 opzij zet, dan spaar je voldoende om de ZVW te betalen.

Ander aspect is omzetbelasting. Vanwege de kleineondernemersregeling hoef je je daar nog geen zorgen over te maken. Dat gaat pas spelen bij een omzet vanaf EUR 20.000

edit:

De KVK heeft een aparte webpagina voor jonge ondernemers:
- https://www.kvk.nl/advies...bedrijf-starten-onder-18/

Veel van deze punten zullen niet op jou betrekking hebben, maar toch is het wellicht goed om ze even door te nemen. Wellicht staan er voor jou nog nuttige dingen tussen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Herman op 14-05-2023 22:00 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als het meer wordt dan 5.500 en je ouders krijgen huurtoeslag, dan kunnen zij op hun huurtoeslag gekort worden.

Vroeger hadden de bijverdiensten van een kind ook invloed op de kinderbijslag en kindgebonden budget, maar dat is niet meer zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
@Sven15_ In Nederland moet je in principe voor elke euro die je ontvangt belasting afdragen, echter snappen ze bij de belastingdienst ook wel dat iemand die wat geld voor zijn verjaardag krijgt dat niet meldt en zijn er wat drempels bedacht voor bijvoorbeeld giften van vrienden en familie. Uit mijn hoofd iets van 6000.- per jaar voor (groot)ouders naar (klein)kinderen. Krijg je van oma een hagelnieuwe Ferrari dan wil de belastingdienst dat wel graag weten. :P

In jouw geval gaat het niet om giften maar geld in ruil voor arbeid. Ook daar is een drempel voor, echter is die niet specifiek benoemt. Je hebt dus geen exact bedrag waar je onder/boven zit voor het betalen van inkomstenbelasting op arbeid. Wat de belastingdienst zegt, zeker in het geval van een 15 jarige, is dat je moet kijken naar hoe het geld verdiend wordt.
Simpel gezegd: een 15 jarige die elke zaterdag bij wat buren het gras maait voor een paar euro mag het geld lekker in zijn zak steken. Gaat die 15 jarige investeren in maairobots welke 7 dagen per week door het hele dorp ingezet worden dan gaat het sterk lijken op een bedrijfje en mag je de inkomsten wel aanmelden.

Probleem voor jou, als 15 jarige die het gras maait, is dat je gras aan het maaien bent bij een bedrijf(fiverr) en dat bedrijf kan niet zomaar geld aan jou geven. Zij moeten namelijk wel voor elke euro die er in/uit gaat een administratie bij houden. Verdien jij straks 40.000 per jaar met die video's van je dan gaat fiverr van je eisen dat deze uitbetaling in geld belastingtechnisch klopt. Je kan dan in dienst gaan bij fiverr waardoor je hen verantwoordelijk maakt voor alle afdracht van belastingen, of je begint zelf een bedrijfje en stuurt een factuur naar fiverr voor het geleverde werk. Maar dan moet je wel zelf er voor zorgen dat je van het bedrag dat je ontvangt delen naar de belastingdienst overmaakt nadat je de aangifte formulieren hebt ingevuld.

Als bedrijfje heb je te maken met drie soorten belasting die aan jouw productprijs zijn verbonden. BTW, inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet.
BTW is een toevoeging bovenop jouw prijs die je wilt ontvangen en is voor de meeste diensten of producten die verkocht worden 21% Dat wil zeggen dat jij 100.- voor een video wilt ontvangen, maar 121.- door fiverr(of iemand anders) laat betalen. Die 21 euro van die video komt dan op jouw rekening terecht, maar is van de belastingdienst en ben je dus direct weer kwijt. Jij bent een soort doorgeefluik geworden.

Inkomstenbelasting betaal je over die 100.- die er over is gebleven. Mocht je nog kosten hebben voor jouw bedrijf dan kan je die er eerst nog van die 100.- af halen. Stel dat je 11.- aan stroom hebt verbruikt (ik verzin even iets) dan houdt je nog 89.- over wat jouw inkomen is. Over dat inkomen moet je dan inkomstenbelasting betalen. Hoe veel dat is hangt van zoveel factoren af dat er geen eenduidig antwoord is, dat weet je pas nadat je het hele belastingformulier hebt ingevuld.
Zelfde geldt voor bijdrage zorgverzekeringswet. In Nederland is iedereen verplicht om een zorgverzekering te hebben. Jij bent 15 en valt dan nog onder de verzekering van een ouder, maar zodra je 18 wordt moet je zelf die zorgverzekering afsluiten. Dat is ongeveer 100.- per maand. Echter is die 100.- per maand lang niet genoeg om alle ziekenhuizen van te betalen dus mag iedereen die werkt nog via het inkomen extra betalen. Hoe veel dit is hangt van je inkomen, ongeveer 6.5% over de eerste 65.000 die je verdient. Daar boven stopt de bijdrage voor de zorgverzekering.
Wanneer je bij een bedrijf in dienst bent hoef je dit zelf niet uit te zoeken, dat wordt voor je gedaan en het geld dat je elke maand op de rekening krijgt is ook wat je ongeveer uit kunt geven.
Wanneer je echter zelf het bedrijf bent dan zal je ook zelf die belasting af moeten dragen.

TLDR: je bent 15 en verdient een paar tientje per week, maak je niet zo druk. Maar als je het interessant vindt; lees je dan in voor het geval je over twee jaar wat gegroeid bent en opeens een paar honderd of een paar duizend per week bij verdiend met je hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven15_
Wow, echt super bedankt voor dit antwoord! Ik ga hier zeker wat mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:37
BCC schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:06:

Zo werkt die kleine ondernemersregeling niet. Als je daar aan mee wil doen moet je die eerst aanvragen en toegekend krijgen. Als je bijvoorbeeld 12k omzet draait dan moet je gewoon elke 3 maand btw aangifte doen. Als je niet in die regeling zit en geen btw afdraagt kan je niet zeggen, ik zat in de kor, maar dan denk ik dat je gewoon die btw terug moet betalen met boete.
Pagina: 1