Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-08 12:11
Hoi mensen van Tweakers,

Ik heb een nieuwe Kingston SSD gekocht van 960GB omdat mn huidige van 110GB nagenoeg vol zit. Nu heb ik ook een harde schijf (HDD) waar alles opgeslagen zit behalve windows, 'gebruikers', 'program files' etc.
Nu weet ik echter niet goed hoe ik deze nieuwe SSD kan installeren en alles van de oude hierop krijg zonder dat er iets verloren gaat. Kan iemand me helpen?

Mijn pc wordt als het goed is opgestart via de SSD dus ik ben bang als ik alles van mijn oude SSD zou kopieren naar de HDD, ik de nieuwe SSD erin prik en dan alles vervolgens van de HDD naar de nieuwe SSD verplaats ik iets fout doe en bv geen Windows ofzo meer heb.. ik ben hier niet de beste in.

Kan iemand me aub helpen hiermee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
Als je een SSD voor Windows hebt, en daarnaast een 'gewone' disk voor data, dan is het al volgt:

Kijk eerst hier: https://www.kingston.com/...echnical/acronis-download
Installeer Acronis
Hang je nieuwe SSD via USB of SATA aan je computer.
Kies voor Clone Disk in Acronis, zie verder de link.

Als het clonen klaar is, zet je je PC uit.
Haal je oude SSD eruit, de nieuwe erin, en dan zou het weer gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
reinier68 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:37:
Als je een SSD voor Windows hebt, en daarnaast een 'gewone' disk voor data, dan is het al volgt:

Kijk eerst hier: https://www.kingston.com/...echnical/acronis-download
Installeer Acronis
Hang je nieuwe SSD via USB of SATA aan je computer.
Kies voor Clone Disk in Acronis, zie verder de link.

Als het clonen klaar is, zet je je PC uit.
Haal je oude SSD eruit, de nieuwe erin, en dan zou het weer gewoon moeten werken.
Oohh bedankt dit helpt al enorm! Ik heb nog wel ergens een SATA kabel liggen maar een USB naar SSD kabel zou ik moeten kopen nog. Als ik acronis installeer vraagt die om een serial number, wat wordt hiermee bedoelt? Weet je waar ik die kan vinden? Ik heb mijn Kingston SSD bij coolblue gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en wanneer je zeker wilt zijn dat een eventueel aangesloten HDD, of andere schijf waar geen Windows op staat, niet per ongeluk gewist wordt: koppel daarvan de SATA even los zodat er niks met die betreffende schijf kan gebeuren. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
sypie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:34:
Ow, en wanneer je zeker wilt zijn dat een eventueel aangesloten HDD, of andere schijf waar geen Windows op staat, niet per ongeluk gewist wordt: koppel daarvan de SATA even los zodat er niks met die betreffende schijf kan gebeuren. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Aah goede tip! Weet jij misschien waar ik dat serial nummer kan vinden voor acronis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DoomsDayPC schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Aah goede tip! Weet jij misschien waar ik dat serial nummer kan vinden voor acronis?
Die kun je aanschaffen bij een officiële software leverancier of bij Acronis zelf click. Soms wordt er ook weleens een versie meegeleverd bij de SSD. Verder vragen naar illegale key’s of hoe deze te verkrijgen, wordt niet erg gewaardeerd hier op GoT.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 13-05-2023 18:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
_Dune_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:36:
[...]

[mbr]Die kun je aanschaffen bij een officiële software leverancier of bij Acronis zelf click. Soms wordt er ook weleens een versie meegeleverd bij de SSD. Verder vragen naar illegale key’s of hoe deze te verkrijgen, wordt niet erg gewaardeerd hier op GoT.[/mbr]
Hmm nee ik heb niks gezien van een code ofzo bij de ssd. Ik zie dat je op de site een acronis trial kunt doen dus dan kan ik die wel proberen voor het overzetten lijkt mij. Verder ken ik het programma niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:46
Ik ben zelf niet zo enthousiast van Acronis.
Voor een goede freeware oplossing is er nog steeds Macrium Reflect free

Clone maken van M2 SSD naar andere M2 SSD, welke tool ?
The_Doman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:
Werkt inderdaad prima, alleen komen er geen verdere updates meer.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free
Groot voordeel van dit programma is dat je een image kan maken onder je werkende Windows omgeving (hot clone/imaging).

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 13-05-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
DoomsDayPC schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Dat zou ergens op de verpakking moeten staan (als ik de link mag geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
The_Doman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:00:
Ik ben zelf niet zo enthousiast van Acronis.
Voor een goede freeware oplossing is er nog steeds Macrium Reflect free

Clone maken van M2 SSD naar andere M2 SSD, welke tool ?

[...]
Ooh dit ziet er ook wel goed uit inderdaad! Ik krijg maandag een usb naar sata kabeltje binnen want die had ik niet dus dan zou ik het over kunnen zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:12
Het kan gewoon met de backup die in Windows zit ingebakken.
zie:
https://www.diskpart.com/...rive-windows-10-4125.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DoomsDayPC schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:22:
Hoi mensen van Tweakers,

Ik heb een nieuwe Kingston SSD gekocht van 960GB omdat mn huidige van 110GB nagenoeg vol zit. Nu heb ik ook een harde schijf (HDD) waar alles opgeslagen zit behalve windows, 'gebruikers', 'program files' etc.
Nu weet ik echter niet goed hoe ik deze nieuwe SSD kan installeren en alles van de oude hierop krijg zonder dat er iets verloren gaat. Kan iemand me helpen?

Mijn pc wordt als het goed is opgestart via de SSD dus ik ben bang als ik alles van mijn oude SSD zou kopieren naar de HDD, ik de nieuwe SSD erin prik en dan alles vervolgens van de HDD naar de nieuwe SSD verplaats ik iets fout doe en bv geen Windows ofzo meer heb.. ik ben hier niet de beste in.

Kan iemand me aub helpen hiermee? :)
Maak een back-up van je data en zet verse OS op je nieuwe SSD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomsDayPC
Hackus schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Maak een back-up van je data en zet verse OS op je nieuwe SSD
Een backup van de ssd op de hdd dan? Dan oude ssd eruit, nieuwe erin en daarop kopieren bedoel je? Of moet ik dat anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
DoomsDayPC schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Een backup van de ssd op de hdd dan? Dan oude ssd eruit, nieuwe erin en daarop kopieren bedoel je? Of moet ik dat anders aanpakken?
Hij bedoelt herinstallatie en dan data met de hand overzetten.
Pagina: 1