Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

Waarschijnlijk een prefab-schoorsteen op het dak, dan is dit de simpelste oplossing om aan de NPR te voldoen. Wel benieuwd hoe dat op het dak eruit ziet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Wat ik niet helemaal snap, de flexibele buis lijkt door een reeds bestaande rookgasafvoer te komen (rechts) met een andere diameter. Huh :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Jrz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Flexibele buis is wrs rga. PVC mag volgens mij gewoon voor lucht. Wel even een beugeltje
Hoeveel beugels weet iemand dat, ik lees elke bocht en om de 50 cm. Dat zijn er hier mogelijk al 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Puch-Maxi schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:59:
Wat ik niet helemaal snap, de flexibele buis lijkt door een reeds bestaande rookgasafvoer te komen (rechts) met een andere diameter. Huh :?
Renovatie met flex 60mm en op het dak een aangepaste uitloop. Alle grote merken bieden zoiets aan, Ubbink, Burgerhout enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
ericplan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:20:
Blij dat ik geen gas meer heb. De lobby van de installateurs op de NPR is irritant. Dat je liever geen twee verschillende materialen in dezelfde af/aanvoer wil hebben is relevant als die twee materialen met elkaar vervelende dingen doen. Maar plastic en aluminium doen echt helemaal niets met elkaar. Voorschriften prima, maar wel graag op basis van realiteit.
Het is realtiteit, de maatvoering van kunststof is anders dan van aluminium, dit heeft te maken met het productieproces. een juiste afdichting is daardoor niet te garanderen. Ik ben freelance auditeur BRL 6000-25, als men van mening is dat dit prima kan, hebben ze wel een tekortkoming te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
MRBaas schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:24:
[...]

Het is realtiteit, de maatvoering van kunststof is anders dan van aluminium, dit heeft te maken met het productieproces. een juiste afdichting is daardoor niet te garanderen. Ik ben freelance auditeur BRL 6000-25, als men van mening is dat dit prima kan, hebben ze wel een tekortkoming te pakken.
De fabrikant maakt de manchetten op de diameter van zijn eigen buizen en kan daar garantie op geven. Die manchetten moeten de toleranties in het productieproces plus het uitzetten en krimpen opvangen.

Ga je mixen, kan geen van de fabrikanten die garantie meer geven. De uitzetting van kunststof en aluminium is verschillend, dat komt nog bovenop de verschillen in maatvoering.

En ja, in de praktijk kon het prima, maar garantie was er niet. De boel is omgegaan van "mwah kan best nog wel" naar "onbekend dus afkeur". Voor de veiligheid wel zo goed, maar omdat men er eerst een puinzooi van maakte en nu de rekening bij de consument neergooit is het gewoon heel erg zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
_JGC_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

De fabrikant maakt de manchetten op de diameter van zijn eigen buizen en kan daar garantie op geven. Die manchetten moeten de toleranties in het productieproces plus het uitzetten en krimpen opvangen.

Ga je mixen, kan geen van de fabrikanten die garantie meer geven. De uitzetting van kunststof en aluminium is verschillend, dat komt nog bovenop de verschillen in maatvoering.

En ja, in de praktijk kon het prima, maar garantie was er niet. De boel is omgegaan van "mwah kan best nog wel" naar "onbekend dus afkeur". Voor de veiligheid wel zo goed, maar omdat men er eerst een puinzooi van maakte en nu de rekening bij de consument neergooit is het gewoon heel erg zuur.
De installateur kan het laten zitten, je krijgt dan een zogenaamd Custum build systeem, waarbij de installateur de verantwoording van de fabrikant moet overnemen. Daar zit geen installateur op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Ja, daar komt de volgende eis al aan. Een Ubbink RGA mag niet aan een Burgerhout RGA gekoppeld worden, zelfs van gelijke materialen?

Het risico bij onjuiste montage (bijvoorbeeld onder spanning) is veel groter dan het bovengenoemde risico.

Goed dat er regels zijn, maar de huidige regelgeving is een beetje doorgeslagen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

ericplan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Ja, daar komt de volgende eis al aan. Een Ubbink RGA mag niet aan een Burgerhout RGA gekoppeld worden, zelfs van gelijke materialen?

Het risico bij onjuiste montage (bijvoorbeeld onder spanning) is veel groter dan het bovengenoemde risico.

Goed dat er regels zijn, maar de huidige regelgeving is een beetje doorgeslagen.
Dat valt wel mee, een gemiddelde ketelhanger leest al niet eens de installatiehandleiding van de CV ketel door. Wat dat betreft vind ik de regel van begin tot eind hetzelfde merk en systeem voor duidelijkheid zorgen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:05
Helaas hier ook PVC wat dus vervangen moet worden door PP.
Het stukje buis tussen de 90 graden moffen is ca. 16 cm. Moeten alles dan gebeugeld worden of volstaat het in de huidige staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m4j4GIYVlu2qRA3hKNS6Po9FzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHKxTrtlNodCBEOI9ioOv03G.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
RaRo74 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:48:
Helaas hier ook PVC wat dus vervangen moet worden door PP.
Het stukje buis tussen de 90 graden moffen is ca. 16 cm. Moeten alles dan gebeugeld worden of volstaat het in de huidige staat?

[Afbeelding]
Toevallig had ik het gisteren met een vriend die installeert en afmeld met die nieuwe ketelwet elke 25cm moet er gebeugeld worden gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dus dan zijn beugels in mijn geval niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Minimaal 1 beugel verplicht volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Aan de kant van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ik heb het zelf al kunnen vinden.

Zie beugelvoorschrift https://www.rogafa.nl/wp-...ugelvoorschrift-V2022.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20
Dashlane schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Toevallig had ik het gisteren met een vriend die installeert en afmeld met die nieuwe ketelwet elke 25cm moet er gebeugeld worden gaf hij aan.
voorschrift: (link hier net boven)
Elke bocht en verlengbuis fixerend beugelen op de mof.
Uitzondering bij aansluiting op toestel:
- Als de verlengbuizen voor en na de eerste bocht korter zijn dan 0,25 m, moet het 2de
element na de eerste bocht voorzien worden van een beugel.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hier ook het jaarlijkse onderhoud aan de CV ketel gehad en de rookgasafvoer is afgekeurd. De aan en afvoerpijp boven de ketel zijn van kunststof, maar de dakdoorvoer is van metaal en dat mag blijkbaar niet. Ik ben benieuwd naar de offerte om dit te laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@sh4dow Zie onderstaand stuk uit een rapport waar een installateur zich aan moet houden en dat was blijkbaar niet OK?

PS:In het voorwoord staat het volgende wat voor ons om afspraken te maken erg nuttig kan zijn, want je weet dan voor een groot (?) deel waar zij zich aan moeten houden.

Rapport: Kwaliteitseisen voor het installeren van hoog rendement cv-ketels tot 100 kW
Opdrachtgevers: VFK, ROGAFA, UNETO-VNI, KvINL
Auteur(s): VFK-Werkgroep GAVO
Voorwoord
............................ In deze publicatie geven wij ook aan wat een goed, veilig en ’state of the art‘-niveau van uitvoering is. Deze publicatie kan als contractstuk worden aangewezen in de overeenkomst tussen opdrachtgever en installatiebedrijf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imhHAGRd2l8hl1FkIU34meq_MH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBA30LQYEglmui23PMTmNsdN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Nu online
We wonen hier pas enkele maanden, de ketel is van 2015 en de dakdoorvoer waarschijnlijk al veel ouder.

Handig om dit document er bij te hebben. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Als je handig bent los je het probleem zelf even op voor een paar euro door wat beugels te plaatsen en de juiste buizen, zo heb ik het gedaan.

https://www.warmteservice...-PP-rookgasafvoer/c/10098

Alle ketels en het maakt niet uit hoe oud of jong die is, als er onderhoud gepleegt moet worden hoort het te voldoen aan de co wet, anders moet de installateur het afkeuren.

(officieel mag alleen een gecertificeerd monteur beugels of buizen aanbrengen, mja hoe wil je dat controleren).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 13:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Nu online
De buizen bovenop de ketel zijn prima, het gaat om de metalen dakdoorvoer zelf. Ik laat het gewoon netjes vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door sh4dow op 02-11-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik heb nog een anekdote over het nut van beugelen. Wij hadden een leaseketel van een grote landelijke partij, deze werd geïnstalleerd door een "gecertificeerde installateur". Na een paar maanden hoorde wij een knal en viel de ketel in storing. De storingsmonteur van de leasemaatschappij kwam langs en constateerde dat de rookgasafvoer los was geraakt. De installateur moest dus in opdracht van de leasemaatschappij terugkomen om de rookgasafvoer correct te beugelen (vervolgens gingen ze ons daarvoor ook nog factureren, dat ging mooi niet door).

Gelukkig viel de ketel in storing, want anders waren wij er misschien wel niet meer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Puch-Maxi Beugelen is idd niet overdreven. Heb het hier zelf ook gehad, slechte ontsteking waarbij de ketel zo nu en dan ploft. Bij elke drukgolf wordt de rookgasafvoer een stukje uitelkaar gedrukt en uiteindelijk ligt ie los op de ketel.
Daarom dus beugelen en vastzetten.

En "gecertificeerd"... ik vroeg een monteur ernaar, volgens hem kon ik beter niet beugelen want dan kan de drukgolf nergens heen...

Wel schrijnend dat rookgasafvoer vervangen samen met de ketel in 2008 is vastgelegd in de norm, in 2013 verplicht is gesteld en installatiebedrijven er pas in 2023 over vallen omdat ze nu pas eindverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de installatie. Daarvoor deed een groot deel van de "vakmensen" maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Precies, deze gecertificeerde installateurs vonden beugelen niet noodzakelijk. Vervolgens is het verplicht gesteld en keuren ze nu hun eigen installaties af. Hoe professioneel zijn ze dan vraag ik me af, pas als er consequenties zijn gaan ze het achteraf beugelen. De rekening sturen ze naar de klant, terwijl ze het in ons geval zelf niet goed hebben geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstelftw
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-11-2024
Beugelen op iedere 25 cm is onzin, minimaal 1 beugel is weer geen onzin. Er heeft al iemand over nagedacht:
https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

[ Voor 46% gewijzigd door Amstelftw op 10-11-2023 20:09 . Reden: Toegevoegde waarde ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Puch-Maxi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:39:
Precies, deze gecertificeerde installateurs vonden beugelen niet noodzakelijk. Vervolgens is het verplicht gesteld en keuren ze nu hun eigen installaties af. Hoe professioneel zijn ze dan vraag ik me af, pas als er consequenties zijn gaan ze het achteraf beugelen. De rekening sturen ze naar de klant, terwijl ze het in ons geval zelf niet goed hebben geïnstalleerd.
er zijn genoeg mensen met een rijbewijs/certificaat en die vinden gordels en APK's ook onzin...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adje61
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Op 27-11-2023 onderhoud laten doen aan mijn hr-ketel. Alles oké volgens de monteur: geen lekkages. De volgende dag krijg ik een mail dat de rookgasafvoer veilig is maar dat de rookgasafvoer niet aan de huidige eisen voldoet. Indien gewenst kunnen ze een voorstel voor aanpassing naar de huidige regels te doen. De huidige ketel heb ik in 2017 laten installeren en elk jaar laat ik onderhoud plegen. De installateur van mijn huidige ketel zegt niets aan doen. Ik vraag me nu af wie er gelijk heeft en of het werkelijk een onveilige situatie is nu. Bouwjaar van mijn woning is 2005. De huidige ketel is een Nefit TrendLine II HRC 25 CW4.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tUPBjkHT-HKH_iHCG6B2TBHGUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZikoAWKctyZqZBdHfHTzcDDF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Adje61 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:41:
Op 27-11-2023 onderhoud laten doen aan mijn hr-ketel. Alles oké volgens de monteur: geen lekkages. De volgende dag krijg ik een mail dat de rookgasafvoer veilig is maar dat de rookgasafvoer niet aan de huidige eisen voldoet. Indien gewenst kunnen ze een voorstel voor aanpassing naar de huidige regels te doen. De huidige ketel heb ik in 2017 laten installeren en elk jaar laat ik onderhoud plegen. De installateur van mijn huidige ketel zegt niets aan doen. Ik vraag me nu af wie er gelijk heeft en of het werkelijk een onveilige situatie is nu. Bouwjaar van mijn woning is 2005. De huidige ketel is een Nefit TrendLine II HRC 25 CW4.[Afbeelding]
Het is niet onveilig, het voldoet alleen niet aan de huidige eisen.

Dat zijn 2 stellingen die gewoon beiden waar zijn.

En heel flauw, de monteur gaat niet meer werken aan installaties die niet aan de eisen van de Gasketelwet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:46:
[...]

En heel flauw, de monteur gaat mag niet meer werken aan installaties die niet aan de eisen van de Gasketelwet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Tijd geleden na wat zoekwerk een filmpje gevonden van een rookgasrenovatie met een flexibele pijp (zoals Burgerhout Miniflex) bij een individuele afvoer in een appartementencomplex. Filmpje liet de monteur zien die het gat in de gipswand naar de schacht groter maakte en daar een nieuw, schuin verloopstuk/brandmanchet in monteerde. Het was een filmpje in het werk gemaakt, geen schetsmatige weergave.

Helaas kan ik het filmpje niet meer vinden. Iemand toevallig een suggestie?

A'dam PVOutput

Pagina: 1 2 Laatste