Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
*knip* topickaping is inderdaad niet de bedoeling, dus bij deze je eigen topic
Ik krijg het advies van monteur om rookgas afvoer te vervangen a 400 euro.
Wat is hier fout? (Door zelfde monteur destijds aangebracht)
Los van ontbreken beugels zoals ik hier lees: https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsAWA0il9xAEczcENQNDTRtUHJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIue3mcfKSfgQXzWGPrH5rQA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2023 11:52 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Was het een willekeurig advies, of in combinatie met het vervangen van een ketel?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Tijdens reguliere onderhoud beurt jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En heeft hij het nog toegelicht?
Ik ben geen rookgasafvoer kenner, dus ik kan je inhoudelijk niet heel veel verder helpen helaas.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
@SED PVC als toevoer mag niet. Heeft nog nooit gemogen ook. Vervangen door witte of zwarte PP, boel beugelen en zorgen dat er een beetje afschot in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Interessant, ze hebben dit zelf zo aangelegd. Maar ik ga die grijze buis vervangen. Lijkt niet helemaal dezelfde bochtradius, maar misschien vertekend het beeld.
Twee beugels lijkt me voldoende toch?

Eens kijken of er een koppelbeugel is voor die twee pijpen (in pp uitvoering) en een grote voor de horizontale.

[ Voor 22% gewijzigd door SED op 12-05-2023 16:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
SED schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:40:
Interessant, ze hebben dit zelf zo aangelegd. Maar ik ga die grijze buis vervangen. Lijkt niet helemaal dezelfde bochtradius, maar misschien vertekend het beeld.
Twee beugels lijkt me voldoende toch?

Eens kijken of er een koppelbeugel is voor die twee pijpen (in pp uitvoering) en een grote voor de horizontale.
2 beugels per pijp, beugelen op de mof. Daarbij kijken of je de beugel dichtbij de ketel kunt fixeren. Mocht je ketel nml gaan ploffen door te late ontsteking of iets dergelijks, drukt je ketel daar de rookgasafvoer eruit, door te fixeren kan dat niet.
Ook even uitzoeken van welke fabrikant die buizen zijn, beugels van dezelfde fabrikant bestellen.

PVC is overigens nooit toegestaan geweest. Meeste installatiehandleidingen specificeren precies wat wel en niet mag. Als een installatiebedrijf dit bij mij zou ophangen en dan binnen enkele jaren zou afkeuren mogen ze het op eigen kosten komen vervangen. Installatie is nml niet conform gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Die fabrikant kan ik niet herkennen op de buizen. Wel het type safe PP
Dus dan zal het zoiets worden?
https://burgerhout.com/nl/nl/?post_type=vaz_item&p=5109
De bouten/draadeinden zullen wat langer moeten worden. Mijn voorkeur heeft de muur aangezien het plafond van gipsplaat is en gipspluggen lijken me sub optimaal.

wat die eerste mof beugelen betreft...
ik lees:
Elke bocht en verlengbuis fixerend beugelen op de mof.
Uitzondering bij aansluiting op toestel:
- Als de verlengbuizen voor en na de eerste bocht korter zijn dan 0,25 m, moet het 2de
element na de eerste bocht voorzien worden van een beugel.
Als met verlengbuis de horizontale (18cm) en het minimale stukje omhoog (minder dan 1 cm)(zie foto hierboven) van de enkelwandige pijp bedoeld is dan moet het toch bij de tweede mof?

en deze aanwijzing zou dus beter de vervangen PVC een zwarte pijp kunnen worden?
- Maak duidelijk wat de rookgasafvoer en de luchttoevoer is.
https://www.rogafa.nl/wp-...ugelvoorschrift-V2022.pdf

[ Voor 56% gewijzigd door SED op 12-05-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dan zou je idd met 1 fixerende beugel op de 2e mof toe kunnen bij beide pijpen. Als je die fixeert kan het hele spul ook nergens heen.

Safe PP is meestal burgerhout. Voor de toevoer kan je zwarte PP gebruiken, is goedkoper dan safe PP. Wel zwarte beugels bij gebruiken.

Ik mag zelf ook nog aan de slag, hier alu afvoer met zwarte PP aanvoer. De aanvoer geloof ik wel, de afvoer moet voor de veiligheid echt wel gebeugeld worden, schuif je met wat moeite zo uitelkaar en trek je ook zo uit de ketel.

[ Voor 57% gewijzigd door _JGC_ op 13-05-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

SED schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:53:
Niet de bedoeling topic te kapen ..maar ik krijg het advies van monteur om rookgas afvoer te vervangen a 400 euro.
Los van ontbreken beugels zoals ik hier lees: https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

[Afbeelding]
Buiten het genoemde beugelen en pvc buis moet de rookgas afvoer van een materiaal zijn. Zo te zien is het aluminium. Dus of de bochten vervangen voor aluminium of de dakdoorvoer vervangen voor pp.
Overigens zijn de bochten die je nu hebt van Burgerhout.

[ Voor 0% gewijzigd door edsandje op 13-05-2023 13:54 . Reden: Typo ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Lastig. Ik zie een kunststof "bak" waarin de dakdoorvoer begint.
Moet dat ook alu worden dan?

Simpel lijkt alu buis die pvc en safe pp horizontale buizen vervangt. Maar die sluit dan aan op kunstof ingang op ketel en kunstof bak bij doorvoer
Dat lijkt me dan weer niet " een "materiaal".
Tips?
Dakdoorvoer vervangen maakt de zaak lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

SED schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:47:
Lastig. Ik zie een kunststof "bak" waarin de dakdoorvoer begint.
Moet dat ook alu worden dan?

Simpel lijkt alu buis die pvc en safe pp horizontale buizen vervangt. Maar die sluit dan aan op kunstof ingang op ketel en kunstof bak bij doorvoer
Dat lijkt me dan weer niet " een "materiaal".
Tips?
Dakdoorvoer vervangen maakt de zaak lastiger.
We zien slechts een stukje van de afvoer, wat zit er boven het plafond?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou dat hele tussenstuk eruit halen en met een stukje concentrische buis in een keer goed aansluiten vanaf cv naar doorvoer

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 13-05-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
ds23man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:50:
[...]

We zien slechts een stukje van de afvoer, wat zit er boven het plafond?
Ik gok een dakdoorvoertje naar een platdak.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 18:30
Ben ik de enige die het raar vind dat een monteur zich laat betalen om zijn eigen fout te herstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mhaket schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:41:
Ben ik de enige die het raar vind dat een monteur zich laat betalen om zijn eigen fout te herstellen?
Inderdaad, de regels zijn sinds 2012 al duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Ik zie 2 fouten. PVC als toevoer en geen beugels. Hoe je dit fatsoenlijk kan beugelen vind ik nog best een uitdaging, maar die PVC toevoer moet sowieso even vervangen worden door PP (Burgerhout of Ubbink).

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58

martijn v o

Certified by Enphase.

En wat staat er op het dak?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:53

ericplan

5180 Wp PV

Blij dat ik geen gas meer heb. De lobby van de installateurs op de NPR is irritant. Dat je liever geen twee verschillende materialen in dezelfde af/aanvoer wil hebben is relevant als die twee materialen met elkaar vervelende dingen doen. Maar plastic en aluminium doen echt helemaal niets met elkaar. Voorschriften prima, maar wel graag op basis van realiteit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fanta schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:53:
Ik zie 2 fouten. PVC als toevoer en geen beugels. Hoe je dit fatsoenlijk kan beugelen vind ik nog best een uitdaging, maar die PVC toevoer moet sowieso even vervangen worden door PP (Burgerhout of Ubbink).
Dat lees ik ook uit eerdere berichten :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Dak, platdak. Rechter buis negeren. Is slechts beluchting en restant van boiler vroeger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLRq_yvIbR7RaxB5y59gB_2mSQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKJsXh2kq36g56ovXfCvZGtq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ericplan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:20:
Blij dat ik geen gas meer heb. De lobby van de installateurs op de NPR is irritant. Dat je liever geen twee verschillende materialen in dezelfde af/aanvoer wil hebben is relevant als die twee materialen met elkaar vervelende dingen doen. Maar plastic en aluminium doen echt helemaal niets met elkaar. Voorschriften prima, maar wel graag op basis van realiteit.
Het is zelfs zo grappig, de CE - EN14471 keuring voor kunststof rookgasafvoerkanelen geeft zelfs aan dat je geen verschillende materialen mag combineren.

Bij burgerhout miniflex mag de overgang van schacht naar woning met kunststof, RVS of Aluminium icm condensopvanginrichting van eigen fabrikaat toepassen.
Maar de CE - EN14471 keuring…

Of collectieve rookgasafvoer kanalen, waarbij veelal een ander merk als in de woning.

Grote ketels hebben vaak aluminium of RVS gelaste kanalen en ga zo maar door,

Er zijn heel veel haken en ogen…

Maar omdat het allemaal heel vaag, onnodig ingewikkeld wordt gemaakt is iedereen enorm voorzichtig geworden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-05 21:50
SED schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:49:
Dak, platdak. Rechter buis negeren. Is slechts beluchting en restant van boiler vroeger
[Afbeelding]
Als particulier mag je zelf niks aanpassen mag alleen een gecertificeerde monteur doen .
Ik doe het werk ook van de 5 cv-ketel die we onderhouden zijn 4 Rga systemen niet goed.
Ik ben zelf gecertificeerd dus weet de regeltjes nu wel.
Wat bij jou veranderd moet worden is doorvoer vervangen voor safe-pp pijp want die is niet vervangen met het vernieuwen van de cv-ketel .
De luchtaanzuig buis vervangen voor zwarte pp of wit maar is duurder .
En beugels plaatsen 1 strombeugel tegen het plafond en de lucht en rookgaspijp beide op de mof waar ze op de pijp zijn aangesloten als de pijpje korter dan 25 cm zijn.
Mooi vak he eindelijk dat de consument er van af moet blijven

[ Voor 10% gewijzigd door Herw76 op 13-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
SED schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:49:
[Afbeelding]
Dit zou ik ook afkeuren .
Als je de verdunningsfactor uitrekend zit de beluchting te dicht bij de dakdoorvoer dus weghalen en dichtplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVXyi6Ayuxc9LWNN2YgHuNaofI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRPoYKs7mbcQhD8fOgSUxOgo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit soort constructies krijg je dan

[ Voor 21% gewijzigd door Herw76 op 13-05-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Die grijze PVC buis moet eruit en vervangen worden voor safe PP en je moet 3 beugels plaatsen 2 aan de 80mm buis en 1 aan de dikke buis bij het dak(weet naam zo even niet hoe die beugel heet).

Als je toch bezig bent met de rookgasafvoer plaats dan ook even een dakmachet want je hebt daar een tochtgat wat onnodige warmteverlies geeft, die dingen kosten geen drol en dan ziet het er ook mooi afgewerkt uit.

Die van mij was ook afgekeurd en zelf opgelost dat mocht als ik daarna foto,s stuurde werd het goedgekeurd(monteur vertrouwde mij toe gezien ik technisch ben, niet elke CV boer accepteert dat op deze manier).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 19:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Als particulier mag je zelf niks aanpassen mag alleen een gecertificeerde monteur doen .
Ik doe het werk ook van de 5 cv-ketel die we onderhouden zijn 4 Rga systemen niet goed.
Wat bij jou veranderd moet worden is doorvoer vervangen voor safe-pp pijp want die is niet vervangen met het vernieuwen van de cv-ketel .
En beugels plaatsen 1 strombeugel tegen het plafond en de lucht en rookgaspijp beide op de mof waar ze op de pijp zijn aangesloten als de pijpje korter dan 25 cm zijn.
Laten we nou eens eerlijk zijn. Omdat de gemiddelde installateur bij 4 van de 5 installaties ondermaats werk hebben geleverd (inclusief doden), hebben we nu de gasketelwet.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
ds23man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Laten we nou eens eerlijk zijn. Omdat de gemiddelde installateur bij 4 van de 5 installaties ondermaats werk hebben geleverd (inclusief doden), hebben we nu de gasketelwet.........
Er is 30 jaar geen controle op geweest .
Iedereen kon maar aan kloten .
Cv-ketel vervangen moet het goedkoop effe snel cv-ketel ophangen aansluiten op bestaande doorvoer .
Beugel hoeft niet en weer weg .
Nu alles vervangen .
Werkzaamheden bij Kiwa aanmelden en afmelden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:39:
Die grijze PVC buis moet eruit en vervangen worden voor safe PP en je moet 3 beugels plaatsen 2 aan de 80mm buis en 1 aan de dikke buis bij het dak(weet naam zo even niet hoe die beugel heet).

Als je toch bezig bent met de rookgasafvoer plaats dan ook even een dakmachet wat je hebt daar een tochtgat wat onnodige warmteverlies geeft, die dingen kosten geen drol en dan ziet het er ook mooi afgewerkt uit.

Die van mij was ook afgekeurd en zelf opgelost dat mocht als ik daarna foto,s stuurde werd het goedgekeurd(monteur vertrouwde mij toe gezien ik technisch ben, niet elke CV boer accepteert dat op deze manier).
Zou ik ook niet accepteren .
Hij heeft de goedkeur gegeven als er dan wat zou gebeuren hangt de monteur .
En het mag sinds 1 april niet meer dat een particulier er aan werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
[mbr]*knip* topickaping is inderdaad niet de bedoeling, dus bij deze je eigen topic[/]
Ik krijg het advies van monteur om rookgas afvoer te vervangen a 400 euro.

[Afbeelding]
Ik zie ook geen sticker met een qr code om de werkzaamheden aan en af te melden.
Is het bedrijf wel gecertificeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:46:
Werkzaamheden bij Kiwa aanmelden en afmelden
Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:52:
Ik zie ook geen sticker met een qr code om de werkzaamheden aan en af te melden.
KIWA is niet de enige certificerende instantie toch? Je hebt ook Bureau Veritas, Dekra, Normec, SKGIKOB.

Werken deze allemaal met QR codes?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

In praktijk krijg je geen boete want het valt niet te bewijzen, tenminste zo is het hier gegaan, zelf oplossen en foto opsturen naar de installateur en hij heeft het afgemeld, stikker zit erop van goedgekeurd.

idd het is niet de manier hoe het hoort.

Ik snap de regels ook wel, particulieren gaan het weer te goedkoop eraan maken en zullen vast geen 1 euro extra uitgeven zodat het zeker goed zit, zal net weer op het randje van goedgekeurd zijn of ze sluiten de buizen niet meer goed aan waardoor lekkage ontstaat.

Hier hangt trouwens ook een koolmonoxide melder bij de ketel, ik heb zelf de zaken goed geregeld en was voor een paar euro klaar.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Xander schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:57:
[...]

[...]

KIWA is niet de enige certificerende instantie toch? Je hebt ook Bureau Veritas, Dekra, Normec, SKGIKOB.

Werken deze allemaal met QR codes?
Er zijn er meer als Kiwa .
Wij gebruiken Kiwa en die werkt met Qr code .
Erg makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Er zijn er meer als Kiwa .
Ja dat zeg ik. ;)
Wij gebruiken Kiwa en die werkt met Qr code .
Erg makkelijk
Maat als niet alle CI's dat doen kun je weinig afleiden aan het feit dat er geen QR code is aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:59:
[...]

Je krijgt heus geen boete, gewoon zelf regelen en dan de installateur weer langs laten komen, goh zat er zomaar aan geen idee.

Ik snap de regels ook wel, particulieren gaan het weer te goedkoop eraan maken en zullen vast geen 1 euro extra uitgeven zodat het zeker goed zit, zal net weer op het randje van goedgekeurd zijn of ze sluiten de buizen niet meer goed aan waardoor lekkage ontstaat.
Wij werken gewoon volgens de regels en dan is het duidelijk voor iedereen.
En wij hebben die regels niet verzonnen .
Ze hadden beter elke cv-ketel die in Nederland hangt moet registreren.
En dat er verplicht elk jaar of anderhalf jaar onderhoud nodig is .
Dat had 20 jaar terug al ingevoerd moeten worden en niet als we al praten dat we van het gas af moeten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Wij werken gewoon volgens de regels en dan is het duidelijk voor iedereen.
En wij hebben die regels niet verzonnen .
Ze hadden beter elke cv-ketel die in Nederland hangt moet registreren.
En dat er verplicht elk jaar of anderhalf jaar onderhoud nodig is .
Dat had 20 jaar terug al ingevoerd moeten worden en niet als we al praten dat we van het gas af moeten .
De regels zijn er gekomen vanwege teveel koolmonoxide vergiftigingen, vaak door lui met oude geisers waar de rookgasafvoer met duct-tape aan elkaar hangt en te beroerd zijn om een koolmonoxide melder op te hangen.

Hier wordt onderhoud eens in de 2,5 jaar gedaan, vaker is onzin in mijn situatie gezien de ketel zeer weinig wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Xander schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Ja dat zeg ik. ;)

[...]

Maat als niet alle CI's dat doen kun je weinig afleiden aan het feit dat er geen QR code is aangebracht.
Als een installateur bij een cv-ketel komt waar hij nog nooit bij is geweest .
Dan meldt hij hem aan bij de instantie aan hij is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:13:
[...]

De regels zijn er gekomen vanwege teveel koolmonoxide vergiftigingen, vaak door lui met oude geisers waar de rookgasafvoer met duct-tape aan elkaar hangt en te beroerd zijn om een koolmonoxide melder op te hangen.

Hier wordt onderhoud eens in de 2,5 jaar gedaan, vaker is onzin in mijn situatie gezien de ketel zeer weinig wordt gebruikt.
Klopt door te veel co gevallen .
Maar niet van geisers .
Het zijn ook nieuwe installaties waar het gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Herw76 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Als een installateur bij een cv-ketel komt waar hij nog nooit bij is geweest .
Dan meldt hij hem aan bij de instantie aan hij is aangesloten.
Ja, en als die CI geen QR codes gebruikt slaat deze post dus nergens op:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ketel is van april 2013. Door erkend bedrijf opgehangen en sindsdien jaarlijks in onderhoud.
Laatste beurt werd de opmerking gemaakt over de rookgasafvoer die ze uiteraard zelf destijds hebben aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Van de +/- 5000 installatie bedrijven zijn er nog maar iets van 300 gekeurd. (Personeel + bedrijfscertificaat)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ketel is van april 2013. Door erkend bedrijf opgehangen en sindsdien jaarlijks in onderhoud.
Laatste beurt werd de opmerking gemaakt over de rookgasafvoer die ze uiteraard zelf destijds hebben aangelegd.
Wel grappig dat ze op de eigen site aangeven sinds maart 2023 gecertificeerd te zijn volgens de gaswet. Maar dat de betreffende pagina een 404 geeft ;)

Wat voorbeeld hierboven betreft. Zeer vergelijkbaar maar hoe zit het met het voorgeschreven zichtbaar verschil tussen rookgas en lucht buizen? Daar is alles wit .

[ Voor 17% gewijzigd door SED op 13-05-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SED schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:58:
Wel grappig dat ze op de eigen site aangeven sinds maart 2023 gecertificeerd te zijn volgens de gaswet. Maar dat de betreffende pagina een 404 geeft ;)

Wat voorbeeld hierboven betreft. Zeer vergelijkbaar maar hoe zit het met het voorgeschreven zichtbaar verschil tussen rookgas en lucht buizen? Daar is alles wit .
Ik zou ze trouwens vragen het binnen garantie op te lossen. Ze hebben immers zelf niet goed geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tegenwoordig is een erkend bedrijf als de monteur het volgende kan overhandige:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beo0hZBYUv-zvEny0wOkrnZmudU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvCarOfdgqXrhyRo1qv2GRQs.webp?f=fotoalbum_large

Zie ook:
https://centraalregistertechniek.nl/check-je-vakspecialist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Wat me meer stoort is dat de regels al jaren bekend zijn, maar installerend vaklui die regels aan de laars lappen, om vervolgens na jaren niks zeggen zoiets af te keuren, en dan geld vangen voor het oplossen van een situatie die men zelf heeft aangelegd.

Nu moet er een handtekening onder en wordt de betreffende monteur verantwoordelijk en nu is het ineens een probleem. Nogal wiedes dat je dan 4 van de 5 ketels afkeurt... men heeft jarenlang maar wat aangekloot want niemand is verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Als particulier mag je zelf niks aanpassen mag alleen een gecertificeerde monteur doen.
De regel geldt alleen bij andere, dus bij jezelf mag je doen en laten wat je wilt… Als er iets mis gaat zal de rechtbank en verzekering eventueel wel vragen naar papieren etc.

Heel krom, maar waar… ik heb het niet verzonnen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 13-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76

Daar zijn geen regels voor .
Wij vinden het makkelijker dezelfde buis en beugels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Rogafa geeft aan:(in de checklist)
Maak duidelijk wat de rookgasafvoer en de luchttoevoer is.
En er zijn buizen speciaal voor lucht in pp/ zwart
(Burgerhout twinline air)

[ Voor 34% gewijzigd door SED op 13-05-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:31
_JGC_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:29:
@SED PVC als toevoer mag niet. Heeft nog nooit gemogen ook. Vervangen door witte of zwarte PP, boel beugelen en zorgen dat er een beetje afschot in zit.
Wij hadden een combinatie van zwart en wit en de zwarte pijp werd afgekeurd. Die moesten we vervangen voor een witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zenomyscus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Wij hadden een combinatie van zwart en wit en de zwarte pijp werd afgekeurd. Die moesten we vervangen voor een witte.
Zwart aanvoer en wit afvoer mag gewoon. Zwart op afvoer of zwart en wit combineren op aanvoer mag dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
SED schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:17:
Rogafa geeft aan:(in de checklist)

[...]

En er zijn buizen speciaal voor lucht in pp/ zwart
(Burgerhout twinline air)
Dat is alleen bij schachtaansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Maar hoe dan met de rogafa opmerking rondom het verschil?
Maak duidelijk wat de rookgasafvoer en de luchttoevoer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
SED schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:39:
Maar hoe dan met de rogafa opmerking rondom het verschil?

[...]
Als je in een appartementencomplex meerdere cv-ketel op 1 systeem hebt aangesloten in een schacht komen de aansluitingen van rookgas en luchttoevoer uit de muur en dan moet het duidelijk zijn wat het verschil is .
Dat wordt daarmee bedoelt snap je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Oke, dat is duidelijk. Maar helaas niet uit die handreiking te halen. Dank dus voor deze interpretatie.
wit it will be dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:24

Jrz

––––––––––––

Omdat het altijd al niet goed was, maar nu is eindelijk de gasketelwet van kracht, en kan hij niet meer om z'n gepruts heen. Hij heeft simpelweg geen goede installatie afgeleverd, en dat heeft hij afgelopen paar maanden eindelijk geleerd. Jij zit nu met de kosten / het gevaar.

PVC, beugels. Afstand 'beluchting' naar rga.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
SED schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:43:
Oke, dat is duidelijk. Maar helaas niet uit die handreiking te halen. Dank dus voor deze interpretatie.
wit it will be dus..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEK6aKP1YVCBIBRCPHeyAsgtSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r4E9mtRoI2cxl10hGSxDUDvG.png?f=user_large

Jij hebt geen schachtaansluiting dus de 4 punten daaronder kun je negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6GybiUYDIYYJr_womORjXzfvcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdsUsNit5QawNtzoQTlyUBNY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hetzelfde verhaal. De CV ketel is drie jaar geleden opgehangen en nu is de installatie afgekeurd door dezelfde firma die de installatie gedaan heeft. Los van de nieuwe regelgeving kan een leek zo al zien dat het niet goed is.
- Mix van materialen
- PVC
- Dakdoorvoer niet vervangen bij installatie nieuwe CV ketel
- Niet gebeugeld
- Spanning op de buizen

Je denkt een professioneel bedrijf in de arm te nemen, in dit geval een lokaal bekend installatiebedrijf als onderdeel van een grote badkamerwinkel. Dan mag je toch goed werk verwachten ? Nu word je als consument op kosten gejaagd om het gerepareerd te krijgen.
Een eerste offerte bedraagt €1000 voor het vervangen van de dakdoorvoer middels een Burgerhout miniflex renovatieset en het vervangen en beugelen van de aan/afvoerbuizen en onderhoud/controle alvorens een servicecontract in te kunnen laten gaan.
En dan is dit nog niet het enige. Onlangs door hetzelfde bedrijf (vóór 1 april) onderhoud laten uitvoeren á 155 euro. De monteur is 28 minuten binnen geweest. Hij heeft de ketel schoongemaakt, maar naar wat blijkt nagelaten verplicht de pakkingen te vervangen. Daarna zijn we ons zelf maar eens gaan inlezen en schrokken ons kapot.
Ik vind regelgeving op zich prima, maar niet wanneer de bedrijven die deze moeten naleven er een potje van maken. In dit geval zou ik het veel liever zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
lexuzu schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:04:
[Afbeelding]

Hier hetzelfde verhaal. De CV ketel is drie jaar geleden opgehangen en nu is de installatie afgekeurd door dezelfde firma die de installatie gedaan heeft. Los van de nieuwe regelgeving kan een leek zo al zien dat het niet goed is.
- Mix van materialen
- PVC
- Dakdoorvoer niet vervangen bij installatie nieuwe CV ketel
- Niet gebeugeld
- Spanning op de buizen

Je denkt een professioneel bedrijf in de arm te nemen, in dit geval een lokaal bekend installatiebedrijf als onderdeel van een grote badkamerwinkel. Dan mag je toch goed werk verwachten ? Nu word je als consument op kosten gejaagd om het gerepareerd te krijgen.
Een eerste offerte bedraagt €1000 voor het vervangen van de dakdoorvoer middels een Burgerhout miniflex renovatieset en het vervangen en beugelen van de aan/afvoerbuizen en onderhoud/controle alvorens een servicecontract in te kunnen laten gaan.
En dan is dit nog niet het enige. Onlangs door hetzelfde bedrijf (vóór 1 april) onderhoud laten uitvoeren á 155 euro. De monteur is 28 minuten binnen geweest. Hij heeft de ketel schoongemaakt, maar naar wat blijkt nagelaten verplicht de pakkingen te vervangen. Daarna zijn we ons zelf maar eens gaan inlezen en schrokken ons kapot.
Ik vind regelgeving op zich prima, maar niet wanneer de bedrijven die deze moeten naleven er een potje van maken. In dit geval zou ik het veel liever zelf doen.
Ook een mooie situatie.
De consument wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rij staan .
Daardoor is er altijd op bestaande buizen aangesloten.
En als je het als bedrijf volgens de voorschriften wilde aansluiten was je altijd te duur .
Ik hoop dat het nu een beetje aflopen is effe goedkoop een cv-ketel vervangen .
Als we nu een cv-ketel vervangen worden alle buizen vervangen en gebeugeld.
En €155 voor een half uur werk is belachelijk.
Wij zijn nu zelf langer bezig met onderhoud door de nieuwe regels .
Je hebt minstens een uur werk .
Die monteur zal wel geen rookgasmeting gedaan hebben .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Herw76 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Ook een mooie situatie.
En als je het als bedrijf volgens de voorschriften wilde aansluiten was je altijd te duur .
Dat verhaal gaat alleen op als de consument de (geïnformeerde) keuze is geboden en de consument vervolgens gezegd heeft “doe maar de goedkope optie en sluit maar op de niet-voorgeschreven wijze aan”.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Mijn ervaring is dat dat het enige is wat ze doen. Rookgas meten, kap eraf, sifon leegkiepen, sifon terugplaatsen, kap erop, sticker plakken, klaar. Sommigen doen dat sifon niet eens...

En dan mag degene die het jaar (of twee) erna de ketel opentrekt het vuile werk opknappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Glenfiddich schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Dat verhaal gaat alleen op als de consument de (geïnformeerde) keuze is geboden en de consument vervolgens gezegd heeft “doe maar de goedkope optie en sluit maar op de niet-voorgeschreven wijze aan”.
Meestal vinden ze het te duur en lopen naar een ander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:42
Herw76 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:57:
[...]

Meestal vinden ze het te duur en lopen naar een ander
Dan biedt je 2 prijzen: conform de veiligheidsvoorschriften of met expliciete handtekening om het niet conform uit te voeren.

Begrijp ik hier uit dat je zonder de klant te informeren niet conform werk uitgevoerd hebt ?
Daar ben je wat bij betreft ook na jaren gewoon verantwoordelijk voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
[...]

Ook een mooie situatie.
Ik hoop dat het nu een beetje aflopen is effe goedkoop een cv-ketel vervangen .
Als we nu een cv-ketel vervangen worden alle buizen vervangen en gebeugeld.
En €155 voor een half uur werk is belachelijk.
Wij zijn nu zelf langer bezig met onderhoud door de nieuwe regels .
Je hebt minstens een uur werk .
Ik kwam bij een grote installateur, die vroegen een goed bedrag voor hun werk.
Ik ging hun installatie bekijken, hadden ze de toevoer niet eens aangesloten, lag gewoon los boven het plafond. (Al jaren zo)

Je gaat mij niet vertellen dat alle fouten komen door consumenten, en zo komt het wel over.
Veel fouten zijn ook winstbelang of werkdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ubbink heeft eea zo te zien bij elkaar gezet wat er rondom zulke installaties o.a. verplicht is.
https://www.ubbink.com/nl...voer%20en%20rookgasafvoer.
WET EN REGELGEVING
Wettelijke vereisten rookgasafvoersystemen

Veiligheid staat voorop. De veiligheid van de klant is de verantwoordelijkheid van de installateur. De wetgever en branche zijn daar duidelijk over en hebben de vereisten vastgelegd in wetten, normen en praktijkrichtlijnen. Er zijn Europese wetten, denk aan het CE-keur. Wetten en normen op nationaal niveau zijn vastgelegd in bijvoorbeeld het Bouwbesluit, de Gasketelwet en de NEN-normen. De vertaling naar de praktijk word omschreven in de Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR).................................................
Er wordt in dat web artikel doorgelinkt naar o.a.:
https://www.nam.nl/algeme...e-praktijk-richtlijn.html
https://www.ubbink.com/nl...asketel-en-rookgasafvoer/
https://www.ubbink.com/nl...sborging-voor-het-bouwen/
https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furkanaktalan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-04 16:20
Ten eerste mis je een stormbeugel op de begin van de buis onder het plafond.

Daarnaast is je luchttoevoerbuis niet daarvoor bedoeld. Het is pvc voor hemelwaterafvoer en mist de luchtdichtheid. Mocht het binnenin de ketel lekken of rookgassen terugstromen zal het in de woning terecht kunnen komen.

Daarnaast is er met materialen gemixt bij de rookgasafvoer. Kunstof en aluminium. Wat later gaten kan zorgen voor de aluminium buis.

Daarnaast moet je rookgasafvoer buis volgens voorschriften gebeugeld worden. In jou situatie min. 1 beugel. Om verzakkingen en uitploffen te voorkomen.

Daarnast moet je ff op je dakpijp kijken of hij wel voor de HR ketel geschikt is.

En zoizo zou ik die spullen op de ketel niet plaatsen voor veiligheid.

Ook een tip is om een CO melder op te hangen om te waarschuwen als de afvoer lekt.

Veel veiligheid en succes gewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:06
Als ik dit topic dan toch even mag kapen dan trek ik de conclusie dat het bij mij ook niet juist is uitgevoerd? Ook praktisch jaarlijks onderhoud gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN2miWNA8KqdeicrS0i66sh3zKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iSwQkWsKbvogApaRpIgtroz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_06NNgLu7ns6s5unYU8BYnisqZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nn9wK1R2CAdksWpXvNnP7fc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWrJ12BC55C91hLy5sj4dnEHWD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdVSMDTi5n8IVt5bV1xRj86N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Kromatic schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:56:
Als ik dit topic dan toch even mag kapen dan trek ik de conclusie dat het bij mij ook niet juist is uitgevoerd? Ook praktisch jaarlijks onderhoud gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er horen nog muurbeugels aan. Nu zweeft het.
Qua materiaal wel goed. Waar het precies op zit aangesloten is niet te zien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:06
De rga gaat vanuit de kelder direct naar buiten. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5X_-_gFuByp0VxFid6wRCxDwQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMZJh39kSUlHpeNTUoVD1mzm.jpg?f=user_large

Blijkbaar mag dit ook niet meer bij nieuwbouw of renovatie onder een raam dat open kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Hier de volgende die aan de beurt is.
Zojuist een offerte gekregen om de ketel te laten beugelen, dat kwam bij de onderhoudsbeurt van de ketel naar voren.

Ik kon me herinneren dat hier al een topic over was, dus ff gegoogled en weer gevonden.

Ik heb een offerte van ruim 300 euro ontvangen om 6 beugels op te hangen. De prijs van de beugels is al 120 euro, terwijl je met 1x googelen zo tientallen websites vindt waar je die beugels voor ruim 3 euro per stuk (dus ongeveer 20 euro voor 6) kan kopen.

Het bedrijf opgebeld en gevraagd of ze een normale offerte uit willen geven. Dat waren ze niet van plan, dus ik vroeg of ze dit soort klusjes gewoon liever niet doen... Zonder het echt toe te geven was dit wel het probleem.

Dat bedrijfje zou anders met reistijd misschien nog geen uur bezig zijn, voor 300 euro... pfff.

Nu dus even aan het uitvogelen of ik het zelf kan doen, of dat er in de regio (ten oosten van Utrecht) ook partijen zijn die gewoon voor een normaal tarief (arbeid <100, materiaal 25, totaal dus niet meer dan 150) dit werk komen doen.

Leuk dat deze wet ingevoerd is, maar dit wordt nu dus gewoon keihard als melkkoe van de installateur gebruikt. Die hebben al zo zwaar met het weinige werk als gevolg van het gebrek aan interesse in warmtepompen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.w.nengerman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-04-2024
Deze installatie is ook afgekeurd.

1 beugel te weinig. op de zwarte pijp moet bij de ketel nog een beugel.

Met het nieuwe beugelen heeft men het steeds over de afvoer, maar niet over de aanvoer.
Dus ik vraag mij af of het juist is dat deze is afgekeurd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOmiv4KYMExujup3dpEwXOSlrGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gLDeNYsctBt7wC2I0giBMbi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@j.w.nengerman Praktisch gezien zal er in 99 van de 100 gevallen niks aan de hand zijn. Volgens voorschriften wordt de aanvoer ook besproken, daarbij moet de eerste beugel binnen 0,5 meter worden aangebracht. Als ik je foto zie valt je eerste beugel vanaf de ketel net buiten die 0,5 meter.

En waarom dat is: je hebt een Intergas ketel. Bij problemen gaan die dingen knallend ontsteken, waarbij de drukgolf je rookgasafvoer uit de ketel drukt. In jouw geval is de afvoer gebeugeld, dus die drukgolf gaat de aanvoer eruit drukken. Gevolg is een open toestel.

En ja, het gebeurt... heb jaren terug dagelijks de boel weer in elkaar mogen puzzelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@Smobbo
Zouden die coxdens pp beugels van de hornbach a 3.25 ook uitkomst bieden?
Als ze liggen bij de doehetzelf, is dat dan een hint dat je het dan zelf mag doen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:18
Nee helaas, je mag niet zelf aan je ketel of toebehoren werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

happysan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:22:
Nee helaas, je mag niet zelf aan je ketel of toebehoren werken.
Dat mag dus helaas nog wel!
De gasketelwet verbied alleen bij een ander werkzaamheden uitvoeren.

Dus simpel gezegd:
- Bij jezelf is toegestaan.
- Bij de buurman, dan moet je gecertificeerd zijn.

Overigens kunnen verzekeringen nog we moeilijk doen, dus is het niet bij wet verboden dan wel indirect via je brandverzekering bijvoorbeeld.

Disclaimer:
Overigens is dit geen advies om het dan ook maar zelf te doen!

EDIT:
Ze hebben de loophole waarna ik refereerde helemaal afgedicht. Je kan er dus wettelijk gezien niet meer onderuit komen.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 08-09-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
@DutchWing Uhm nee. Hier is de wetstekst te vinden: https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd1/par1-8/art1-35
Het is verboden werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren aan een gebouwgebonden verbrandingstoestel, werkzaam op gas bestaande uit koolstofverbindingen, en bijbehorende voorzieningen voor de toevoer van verbrandingslucht en de afvoer van rookgas, zonder dat voor die werkzaamheden wordt beschikt over een certificaat.
Je mag dus zelf niet werken aan je ketel je mag dit niet laten doen door iemand die niet gecertificeerd is. Dit is vrij expliciet beschreven, dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat je het zelf wel mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Grijs gebied?

Je zit niet aan de ketel of aan de leidingen, je monteert alleen een beugeltje. Mag zelf een ombouw timmeren om lelijke leidingen weg te werken ook niet???

Je maakt een ooit veilig geachte installatie veiliger volgens de nieuwste inzichten en regelgeving door extra beugels te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door MSXBas op 08-09-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

happysan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:31:
@DutchWing Uhm nee. Hier is de wetstekst te vinden: https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd1/par1-8/art1-35

[...]

Je mag dus zelf niet werken aan je ketel je mag dit niet laten doen door iemand die niet gecertificeerd is. Dit is vrij expliciet beschreven, dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat je het zelf wel mag.
Ik heb dat toen gehoord van iemand welke veel van deze regelgeving weet (is vaak heel goed op de hoogte van de regeling). Toevallig had ik het met iemand van de CI toen over en die gaf dit te kennen.

Kan natuurlijk zijn dat het in de tussentijd is veranderd. Want het is natuurlijk wel heel vreemd…

Overigens snap ik ook nog steeds niet waarom cv ketels nog wel in de vrije verkoop zitten en dit bij airco’s wel stop gezet is. (Dweilen met de kraan open.)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-09-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
@MSXBas
In de praktijk een grijs gebied omdat het lastig is achteraf aan te tonen wie die beugel heeft aangebracht en wanneer.

Maar volgens de wet is het helemaal niet grijs. Een pijp beugelen valt duidelijk onder de definitie van werkzaamheden aan de afvoer van rookgas. Het is daarbij eenvoudig genoeg per ongeluk een buis scheef te trekken waardoor er een kier ontstaat en er dus rookgas kan ontsnappen. Dus lijkt het mij juist exact waarvoor deze wetgeving bedoeld is, namelijk het terugbrengen van het aantal ongevallen gerelateerd aan de CV installatie.

@DutchWing
Inderdaad, ik heb het ook vaker gehoord, maar de wetgeving is vrij duidelijk hierin.

Overigens ben ik compleet geen voorstander van de ketelwet, het is een gigantisch paardenmiddel om een relatief klein probleem op te lossen. Aan de andere kant heeft de sector zelf genoeg tijd gekregen het op te lossen en dat niet gedaan. Persoonlijk denk ik dat een plicht (en eventueel controle) op CO meters en rookmelders ook al een groot deel van de ongevallen kan terugdringen.
Ik ken meerdere ZZPers die geen CV spul meer doen omdat certificering teveel kosten/gedoe is. Dit maakt concurrentie lastig en ook tijdelijke arbeidskrachten uit het buitenland moeilijker inzetbaar. Nu zijn er wel wat initiatieven om dat allemaal te fixen, maar wat mij betreft staat de wet echt niet in verhouding tot het probleem wat men beoogt op te lossen.
Helemaal omdat in het overgrote deel van de situaties de monteurs gewoon gecertificeerd waren en het onderhoud conform voorschrift van het fabrikant gedaan is. Ik denk waar mensen werken worden fouten gemaakt en extra training en certificering gaat maar zoveel ongelukken extra voorkomen. Ik moet nog zien of het in de praktijk echt iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
Ik zie dit topic en moet meteen aan mijn ‘casus’ denken:
Simpele jaarlijkse controle, ketel wordt nagekeken (en de pakking gewoon vervangen in mijn geval :+ ). Maar: de constructie kan niet door de beugel (pun intended) want, niet afgebeugeld. Dat kon niet meteen want hij had geen materialen bij zich. Komt later iemand terug, kosten +/- €30 euro.
Nadat er inderdaad iemand later was geweest kreeg ik een narekening van €220 :o Daar is na gedoe €28 van gemaakt, maar ik zit hier nu met:
1 gebeugelde buis van metaal
1 gebeugelde buis van zwart ‘plastic’

Dus er klopt nog meer niet denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
DutchWing schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:28:
[...]

Dat mag dus helaas nog wel!
De gasketelwet verbied alleen bij een ander werkzaamheden uitvoeren.

Dus simpel gezegd:
- Bij jezelf is toegestaan.
- Bij de buurman, dan moet je gecertificeerd zijn.

Overigens kunnen verzekeringen nog we moeilijk doen, dus is het niet bij wet verboden dan wel indirect via je brandverzekering bijvoorbeeld.

Disclaimer:
Overigens is dit geen advies om het dan ook maar zelf te doen!
Uitvoeren of laten uitvoeren, het klopt niet wat je zegt.

@MSXBas Je zit dus juist wel aan leidingen, waarmee je CO dampen naar binnen zou kunnen laten leiden. Daar gaat die gaswet nl. ook over.

Vind ik het fijn, nee, ik deed ook altijd alles zelf. Ga ik zelf beugels van 4 euro ophangen als het zover is? Als ik een offerte krijg van 300 euro voor 4 beugels, mogelijk wel.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 08-09-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

happysan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
@DutchWing
Inderdaad, ik heb het ook vaker gehoord, maar de wetgeving is vrij duidelijk hierin.
Je hebt helemaal gelijk! Tekst aangepast!
Overigens ben ik compleet geen voorstander van de ketelwet, het is een gigantisch paardenmiddel om een relatief klein probleem op te lossen. Aan de andere kant heeft de sector zelf genoeg tijd gekregen het op te lossen en dat niet gedaan. Persoonlijk denk ik dat een plicht (en eventueel controle) op CO meters en rookmelders ook al een groot deel van de ongevallen kan terugdringen.
Ik ken meerdere ZZPers die geen CV spul meer doen omdat certificering teveel kosten/gedoe is. Dit maakt concurrentie lastig en ook tijdelijke arbeidskrachten uit het buitenland moeilijker inzetbaar. Nu zijn er wel wat initiatieven om dat allemaal te fixen, maar wat mij betreft staat de wet echt niet in verhouding tot het probleem wat men beoogt op te lossen.
Helemaal omdat in het overgrote deel van de situaties de monteurs gewoon gecertificeerd waren en het onderhoud conform voorschrift van het fabrikant gedaan is. Ik denk waar mensen werken worden fouten gemaakt en extra training en certificering gaat maar zoveel ongelukken extra voorkomen. Ik moet nog zien of het in de praktijk echt iets gaat doen.
De CI’s en Techniek Nederland krabbelen in sommige situaties wel terug. Want momenteel wordt nagenoeg alles afgekeurd _O- Dat was blijkbaar ook weer niet de bedoeling, dan vraag ik mij oprecht af wat ze dan verwachten als er nog steeds heel veel installatie met schroeven, popnagels of zonder beugels zijn gemonteerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Ja het advies naar de overheid was dat hoewel monteurs vaak echt wel bekwaam zijn en de werkzaamheden goed uitvoeren, men te weinig keek naar de installatie als geheel. Bij onderhoud werd enkel het onderhoud uitgevoerd, maar tenzij er problemen waren of iets ernstig mis was, werd er niet kritisch naar de installatie gekeken. Daarbij werden er oude onveilige installaties, die op het moment van installeren wellicht akkoord waren, nooit bijgewerkt naar de nieuwste standaarden.

Het idee van de extra training en certificering is dat de monteurs nu meer zouden kijken naar de installatie als geheel, gebreken in kaart brengen en oplossen. Hiermee zouden veel ongevallen voorkomen worden, doordat gevaarlijke situaties worden opgemerkt, voordat er iets mis gaat.

Dit heeft nu als gevolg dat de hele sector op kosten wordt gejaagd, veel kleiner partijen stoppen en partijen die het erbij deden ophouden dat aan te bieden. Daarbij worden buitenlandse monteurs, die wellicht extreem bekwaam zijn, ineens heel lastig in te zetten omdat ze eerst op cursus moeten. Voor een groot bedrijf geen probleem, maar voor kleinere partijen toch wat lastiger. Dit levert kosten en personeelstekort op, wat natuurlijk ten nadele van de klanten komt.
Tegelijkertijd worden er oude installaties tegen het licht gehouden, waarbij er ineens een inhaalslag gedaan moet worden. Dit levert in 1x een hele bak extra werk op en extra kosten voor de klanten.

Combineer dit met een algehele krapte in de markt als gevolg van onder andere de coronacrisis en een bak andere redenen en het feest is compleet.

Eindresultaat is voor de consument een belabberde situatie, waarbij het nog maar moet blijken of dit allemaal helpt.

Ik vind het nogal een overtrokken reactie die vooral voor de bühne goed werkt, zeker als er voorbeelden met kinderen die overleden zijn als gevolg van een slechte installatie naar voren worden gehaald. Maar praktisch gezien hebben we het over miljoenen installaties, waarbij er tientallen ongevallen per jaar zijn waarbij iemand in het ziekenhuis komt of erger.
Die ongevallen zijn natuurlijk heel erg en het is schrijnend als het eenvoudig voorkomen had kunnen worden als iemand even naar de installatie als geheel had gekeken. Maar het voelt wel een beetje als een kanon op een mug zo.
Er is niet eens goed gekeken naar de optie om CO en rookmelders verplicht te stellen en hierop controle uit te voeren. Of bijvoorbeeld een initiatief om gratis CO melders beschikbaar te stellen. Dit had wellicht voor een fractie van de prijs ook al een gigantisch resultaat gehad.

Uiteindelijk heeft de gekozen oplossing vrijwel zeker een daling in het aantal ongevallen tot gevolg en is het op papier de beste oplossing om het aantal ongevallen terug te dringen. Maar of het middel nu de doelen heiligt? Daar twijfel ik aan. Ik weet ook niet of het in de praktijk zo goed uitpakt als op papier, een monteur kan prima goed naar een installatie kijken en toch een fout over het hoofd zien.

Een van de voorbeelden ging bijvoorbeeld om een case waarbij er kinderen waren omgekomen, doordat er rookgas via buiten door een ongunstige wind terug naar binnen werd geblazen. Dit had eenvoudig voorkomen worden door een aanpassing in de installatie, maar is tegelijkertijd best wel moeilijk om te herkennen dat het ging om een onveilige installatie. Het was gewoon een professioneel aangelegde installatie waarbij goed onderhoud gepleegd was. Ik zou hopen dat zulke ongelukken nu niet meer voorkomen, maar ik twijfel er echt aan of het in die case had geholpen. Maar omdat het ging om kinderen die overleden waren is het extra pijnlijk en heeft het dus een grotere impact.

Het grootste deel van de cases was waarbij een monteur een ruimte in ging en misselijk werd wegens rookgassen die bleven hangen. Na uit de ruimte te komen was het herstel meestal vrij snel, slechts bij uitzondering dat deze persoon naar het ziekenhuis zou moeten of erger. Heel vervelend natuurlijk, maar in de praktijk zou een CO meter / gasdetector dit grotendeels oplossen. Eventueel zelfs een mobiele detector die monteurs verplicht moeten bijdragen, zoals in sommige sectoren al heel normaal is.

Maar goed, de kogel is al door de kerk, dus we doen het er maar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wat is eigenlijk het gevolg van een niet- danwel afgekeurde ketel installatie? Want ik heb nu ook geen goed- of afkeuring en ben ook niet verplicht tot periodieke controle of wel? Of gaat dat nog komen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Dan moet je even de voorwaarden van je verzekering doorlezen, hierin is vaak opgenomen dat onderhoud aan de CV installatie conform voorschrift van de fabrikant gedaan moet worden.

Veel fabrikanten hebben een onderhoudsschema van 2 jaar en 4 jaar, maar veel installateurs raden jaarlijks aan. Ze kunnen dan namelijk in heel weinig tijd toch makkelijk wat extra geld verdienen.

Een fabrikant of installateur zal ook geen garantie op je installatie geven tenzij je netjes het onderhoud hebt gedaan.

Dus het is niet verplicht, maar mocht je ooit problemen hebben, dan heb je wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pennywiser schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:26:
Wat is eigenlijk het gevolg van een niet- danwel afgekeurde ketel installatie? Want ik heb nu ook geen goed- of afkeuring en ben ook niet verplicht tot periodieke controle of wel? Of gaat dat nog komen/
Officieel mag de ketel dan niet meer in bedrijf gesteld worden. Dus stekker eruit en je bent strafbaar als je 'm er weer in doet.

Een monteur zal over het algemeen ook weigeren onderhoud te doen aan een afgekeurde ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
j.w.nengerman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:26:
Deze installatie is ook afgekeurd.

1 beugel te weinig. op de zwarte pijp moet bij de ketel nog een beugel.

Met het nieuwe beugelen heeft men het steeds over de afvoer, maar niet over de aanvoer.
Dus ik vraag mij af of het juist is dat deze is afgekeurd.[Afbeelding]
Klopt er moet een extra beugel bij de bocht van de luchttoevoer.
Tweede punt is dat er een beugel moet bij de bocht op de dakdoorvoer pijp.
Ten derde de stormbeugel moet vastgeschroefd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herw76
pennywiser schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:26:
Als installateur geven we aan dat de rookgas en lucht aanzuig buizen niet volgens de nieuwe norm geïnstalleerd zijn .
Dit is een advies vanuit de installateur.
De installatie is van de particulier zelf en kunnen we het niet verplichten te vervangen.
Wij sturen de klant dan een prijsopgave om het volgens de nieuwe norm te vervangen .
Ook is dit geen reden om een cv-ketel buiten werking te stellen maar als het een onveilige situatie is zetten we de gaskraan dicht en plakken we een speciale sticker erop met het snoer onder de sticker erop.

[ Voor 5% gewijzigd door Herw76 op 08-09-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

happysan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:22:
Ja het advies naar de overheid was dat hoewel monteurs vaak echt wel bekwaam zijn en de werkzaamheden goed uitvoeren, men te weinig keek naar de installatie als geheel. Bij onderhoud werd enkel het onderhoud uitgevoerd, maar tenzij er problemen waren of iets ernstig mis was, werd er niet kritisch naar de installatie gekeken. Daarbij werden er oude onveilige installaties, die op het moment van installeren wellicht akkoord waren, nooit bijgewerkt naar de nieuwste standaarden.

Het idee van de extra training en certificering is dat de monteurs nu meer zouden kijken naar de installatie als geheel, gebreken in kaart brengen en oplossen. Hiermee zouden veel ongevallen voorkomen worden, doordat gevaarlijke situaties worden opgemerkt, voordat er iets mis gaat.

Dit heeft nu als gevolg dat de hele sector op kosten wordt gejaagd, veel kleiner partijen stoppen en partijen die het erbij deden ophouden dat aan te bieden. Daarbij worden buitenlandse monteurs, die wellicht extreem bekwaam zijn, ineens heel lastig in te zetten omdat ze eerst op cursus moeten. Voor een groot bedrijf geen probleem, maar voor kleinere partijen toch wat lastiger. Dit levert kosten en personeelstekort op, wat natuurlijk ten nadele van de klanten komt.
Tegelijkertijd worden er oude installaties tegen het licht gehouden, waarbij er ineens een inhaalslag gedaan moet worden. Dit levert in 1x een hele bak extra werk op en extra kosten voor de klanten.

Combineer dit met een algehele krapte in de markt als gevolg van onder andere de coronacrisis en een bak andere redenen en het feest is compleet.

Eindresultaat is voor de consument een belabberde situatie, waarbij het nog maar moet blijken of dit allemaal helpt.

Ik vind het nogal een overtrokken reactie die vooral voor de bühne goed werkt, zeker als er voorbeelden met kinderen die overleden zijn als gevolg van een slechte installatie naar voren worden gehaald. Maar praktisch gezien hebben we het over miljoenen installaties, waarbij er tientallen ongevallen per jaar zijn waarbij iemand in het ziekenhuis komt of erger.
Die ongevallen zijn natuurlijk heel erg en het is schrijnend als het eenvoudig voorkomen had kunnen worden als iemand even naar de installatie als geheel had gekeken. Maar het voelt wel een beetje als een kanon op een mug zo.
Er is niet eens goed gekeken naar de optie om CO en rookmelders verplicht te stellen en hierop controle uit te voeren. Of bijvoorbeeld een initiatief om gratis CO melders beschikbaar te stellen. Dit had wellicht voor een fractie van de prijs ook al een gigantisch resultaat gehad.

Uiteindelijk heeft de gekozen oplossing vrijwel zeker een daling in het aantal ongevallen tot gevolg en is het op papier de beste oplossing om het aantal ongevallen terug te dringen. Maar of het middel nu de doelen heiligt? Daar twijfel ik aan. Ik weet ook niet of het in de praktijk zo goed uitpakt als op papier, een monteur kan prima goed naar een installatie kijken en toch een fout over het hoofd zien.

Een van de voorbeelden ging bijvoorbeeld om een case waarbij er kinderen waren omgekomen, doordat er rookgas via buiten door een ongunstige wind terug naar binnen werd geblazen. Dit had eenvoudig voorkomen worden door een aanpassing in de installatie, maar is tegelijkertijd best wel moeilijk om te herkennen dat het ging om een onveilige installatie. Het was gewoon een professioneel aangelegde installatie waarbij goed onderhoud gepleegd was. Ik zou hopen dat zulke ongelukken nu niet meer voorkomen, maar ik twijfel er echt aan of het in die case had geholpen. Maar omdat het ging om kinderen die overleden waren is het extra pijnlijk en heeft het dus een grotere impact.

Het grootste deel van de cases was waarbij een monteur een ruimte in ging en misselijk werd wegens rookgassen die bleven hangen. Na uit de ruimte te komen was het herstel meestal vrij snel, slechts bij uitzondering dat deze persoon naar het ziekenhuis zou moeten of erger. Heel vervelend natuurlijk, maar in de praktijk zou een CO meter / gasdetector dit grotendeels oplossen. Eventueel zelfs een mobiele detector die monteurs verplicht moeten bijdragen, zoals in sommige sectoren al heel normaal is.

Maar goed, de kogel is al door de kerk, dus we doen het er maar mee?
Kosten? Voor een certificering? kom op zeg. Je hebt het over nog geen 1000 euro. Ik heb genoeg gevaarlijke beunhazen gezien (nieuwe installatie in bestaande panden). Hele discussies TIJDENS de installatie. Het interesseert ze simpelweg niet, dus ik mag hopen dat bij controle er iets op hun certificaat komt te staan.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Jrz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:26:
[...]

Kosten? Voor een certificering? kom op zeg. Je hebt het over nog geen 1000 euro. Ik heb genoeg gevaarlijke beunhazen gezien (nieuwe installatie in bestaande panden). Hele discussies TIJDENS de installatie. Het interesseert ze simpelweg niet, dus ik mag hopen dat bij controle er iets op hun certificaat komt te staan.
1000 euro hoe kom je daarbij .
Het bedrijf waar ik werk is sinds juli ook gecertificeerd en mijn collega’s ook .
Totale kosten 20000 euro .
Dus ik weet niet waar je die onzin van 1000 euro vandaan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Herw76 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:29:
[...]

1000 euro hoe kom je daarbij .
Het bedrijf waar ik werk is sinds juli ook gecertificeerd en mijn collega’s ook .
Totale kosten 20000 euro .
Dus ik weet niet waar je die onzin van 1000 euro vandaan hebt
Eerste google -> https://www.wasco.nl/content/co-certificering-theorie

Sja 20k gespreid over X mensen.. Voor diezelfde mensen rekent het bedrijf rustig 65-85/hr (x2 per klus).

BRL K25000 onder 1000 euro, en voor grotere bedrijven ben je iets meer kwijt.

Een opleiding + examen <willekeurige (technologie)> kan vaak ook van 300 - 3000. Afhankelijk hoeveel begeleiding je nodig hebt, zelfstudie, groepen, etc.

Maar in principe zou iedereen ook alle kennis toch allang in huis moeten hebben? Eitje zou je dan zeggen.. gewoon direct examen er doorheen rammen en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Jrz op 08-09-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Jrz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:50:
[...]

Eerste google -> https://www.wasco.nl/content/co-certificering-theorie

Sja 20k gespreid over X mensen.. Voor diezelfde mensen rekent het bedrijf rustig 65-85/hr (x2 per klus).

BRL K25000 onder 1000 euro, en voor grotere bedrijven ben je iets meer kwijt.

Een opleiding + examen <willekeurige (technologie)> kan vaak ook van 300 - 3000. Afhankelijk hoeveel begeleiding je nodig hebt, zelfstudie, groepen, etc.

Maar in principe zou iedereen ook alle kennis toch allang in huis moeten hebben? Eitje zou je dan zeggen.. gewoon direct examen er doorheen rammen en klaar.
1000 euro per monteur maar dan is het bedrijf nog niet gecertificeerd en dat kost veel meer .
Ik vindt het wel makkelijk gezegd van je .
Ik kreeg ook 30 mondelinge vragen dat was best lastig de rest ging wel.
Met examen doen ben je er niet .
Audits krijg je .
Handboeken schrijven .
Meetinstrumenten op orde hebben .
Audit komt elk jaar terug .

[ Voor 11% gewijzigd door Herw76 op 08-09-2023 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

happysan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:22:
Die standaarden waren er vroeger ook al, alleen mensen waren gewoon laks. Tussentijds regels aanpassen op een bestaande installatie mag niet! Je kijkt naar de regelgeving richtlijnen die toen gelden, en bij vervanging naar de actuele welke nu gelden.
Zonder controle en een soort van APK op ketels is het gewoon wachten op ongelukken en dan kunnen ze met een stok slaan. Want beunhazen trekken zich nergens wat van aan.
Wij in de SCIOS installaties zijn dus verplicht dit te meten, de verdunningsfactor uit te rekenen en vervolgens mag je er alleen een opmerking over maken 8)7

En Ramen vallen onder spui voorziening en blijkbaar tegenwoordig ook ventilatieroosters want die kan je dichtzetten. Desondanks meet ik nog steeds vanaf het rooster omdat dit het meest logische is.
Monteurs zijn nu verplicht om bij betreding de CO in de ruimte te meten, dat kan alleen met een CO melder op zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jrz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:50:
Het niveau van de gemiddelde monteur is om te janken, overigens van de gene welke de examens afnemen ook… Althans in 2020, mag aannemen dat het wat aangescherpt is.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 08-09-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Herw76 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:56:
[...]

1000 euro per monteur maar dan is het bedrijf nog niet gecertificeerd en dat kost veel meer .
Ik vindt het wel makkelijk gezegd van je .
Ik kreeg ook 30 mondelinge vragen dat was best lastig de rest ging wel.
Met examen doen ben je er niet .
Audits krijg je .
Handboeken schrijven .
Meetinstrumenten op orde hebben .
Audit komt elk jaar terug .
Ik begrijp het ook wel, maar ik heb helaas slechte ervaring gehad. Instrumenten zouden sws in orde moeten zijn. Vragen op een examen zijn wel vaak lastig, put om te checken of je überhaupt het materiaal gelezen hebt.

Het vervelende is, het meeste is common sense, en je zou hopen dat iedereen mooi en veilig werk af wil leveren. Helaas is dat niet zo, en is het de branche niet gelukt dit zelf in orde twee maken. Ik weet ook niet hoor dat zou moeten, behalve een keurmerk

Wat wel merkwaardig is, is dat het telkens is uitgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Jrz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:51:
[...]

Ik begrijp het ook wel, maar ik heb helaas slechte ervaring gehad. Instrumenten zouden sws in orde moeten zijn. Vragen op een examen zijn wel vaak lastig, put om te checken of je überhaupt het materiaal gelezen hebt.

Het vervelende is, het meeste is common sense, en je zou hopen dat iedereen mooi en veilig werk af wil leveren. Helaas is dat niet zo, en is het de branche niet gelukt dit zelf in orde twee maken. Ik weet ook niet hoor dat zou moeten, behalve een keurmerk

Wat wel merkwaardig is, is dat het telkens is uitgesteld.
Er nooit echt controle geweest en nu weet gewoon iedereen hoe en wat
Ik hoop dat de bedrijven die het serieus oppakken overblijven en de rest er mee ophoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:24
Het had mij beter geleken als er een tussenweg was gevolgd, zoals bijvoorbeeld bij vernieuwing van NEN 1010: voldoet de installatie aan de eisen die gesteld werden ten tijde van de inbouw, dan geen actie nodig.
Het apparaat raakt vanzelf een keer defect, en dat is de tijd om nieuwe normen te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
arievz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:44:
Het had mij beter geleken als er een tussenweg was gevolgd, zoals bijvoorbeeld bij vernieuwing van NEN 1010: voldoet de installatie aan de eisen die gesteld werden ten tijde van de inbouw, dan geen actie nodig.
Het apparaat raakt vanzelf een keer defect, en dat is de tijd om nieuwe normen te volgen.
Hierboven is een tweaker die advies uitbrengt met een offerte. Als het in de basis niet gevaarlijk is doet hij gewoon het onderhoud en gaat de stekker daarna weer in de ketel.
Er zijn helaas bedrijven die angstvallig alles afkeuren en direct de hele rookgasafvoer willen vervangen terwijl die nog prima veilig is, maar niet 100% volgens het laatste voorschrift.

Maargoed, zie het als bij de APK. Die regels veranderen ook zo nu en dan en voor oude auto's zijn er dan uitzonderingen, of als het om de veiligheid in het algemeen gaat, juist geen uitzondering. Zo zag je Alto's uit de jaren 80 met een los mistachterlicht op een beugel rondrijden, omdat een mistachterlicht later verplicht werd gesteld.
Bij APK krijgt zowel de keurmeester als het garagebedrijf strafpunten als ze onterecht iets goedkeuren of afkeuren. Die situaties gaan we hopelijk in de toekomst ook krijgen bij CV installaties: 2-jaarlijkse onderhoud/keurplicht en kans op steekproef na afmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Hier nieuw huis gekocht, sleutel enkele maanden geleden gekregen. Nu trok ik voor het eerst mijn hoofd voorbij de " schoorsteen", trof ik dit aan.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa0s5gccoOfwLyK4oL_Fy67aELU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kc4qAx6jewdyuqAuuU1lFEC4.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel is in 2021 opgehangen door een groot erkend installatiebedrijf. Is dit stuk flex pvc nou aanvoer en mag dit daarom wel of is dit een no go? Het lijkt mij als leek in ieder geval een easy fix om de bocht voorbij te komen.

Ik weet even niet of ik hierom aan de bel moet/kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Dersan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:36:
Hier nieuw huis gekocht, sleutel enkele maanden geleden gekregen. Nu trok ik voor het eerst mijn hoofd voorbij de " schoorsteen", trof ik dit aan.:

[Afbeelding]

Ketel is in 2021 opgehangen door een groot erkend installatiebedrijf. Is dit stuk flex pvc nou aanvoer en mag dit daarom wel of is dit een no go? Het lijkt mij als leek in ieder geval een easy fix om de bocht voorbij te komen.

Ik weet even niet of ik hierom aan de bel moet/kan trekken.
Flexibele buis is wrs rga. PVC mag volgens mij gewoon voor lucht. Wel even een beugeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jrz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Flexibele buis is wrs rga. PVC mag volgens mij gewoon voor lucht. Wel even een beugeltje
PVC mag niet, nooit gemogen ook. Die flexbuis zal PP zijn, als dat goed aan de ketel zit en op het dak ook goed is mag dat gewoon.
Pagina: 1 2 Laatste