Hoe kan ik standby verbruik van Nibe F1255PC (30W) verlagen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Mijn vraag
Ik heb een Nibe 1255PC W/W warmtepomp en in de zomermaanden zet ik de verwarming helemaal uit.
lk laat ook het warm water uit, behalve tussen 14:00 en 16:00u zodat de boiler dan opwarmt. Wij douchen doorgaans 's avonds en hebben voldoende aan 1 opgewarmde boiler per dag. Experimenten hebben aangetoond dat dit efficienter is dan de hele dag water heet houden.

Verwarming (alle vinkjes) uitzetten leidt tot standby verbruik van 36W naar 30W.
Mijn bron pomp staat vraag gestuurd (intermittend) en ik kan zien dat deze kort voor het verwarmen van het water gaat beginnen.

Mijn CV pomp, waarop uitsluitend vloerverwarming aangesloten zit, zou helemaal uit moeten staan.
In het service menu kan ik hier de optie intermittend niet aanzetten, omdat een BT25 temperatuur sensor nodig is (die ik blijkbaar niet heb).

Ook heb ik geprobeerd het maximale vermogen van de CV pomp van 100% naar bijvoorbeeld 10% te zetten, maar dit geeft geen enkel verschil.

Ik weet niet of de 30W door elektronica in het systeem komt of dat er een pomp draait. Het systeem is zeer stil.
Iemand ideen hoe ik de 30W kan verlagen?
Iemand ervaring met een BT25, intermittend CV pomp en of deze een lager standby verbruik heeft?
Dank voor reacties.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Beste antwoord (via Energycoach op 19-05-2023 09:48)

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:27

DIY

Energycoach schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:40:
Mijn vraag
Ik heb een Nibe 1255PC W/W warmtepomp en in de zomermaanden zet ik de verwarming helemaal uit.

Verwarming (alle vinkjes) uitzetten leidt tot standby verbruik van 36W naar 30W.
Mijn bron pomp staat vraag gestuurd (intermittend) en ik kan zien dat deze kort voor het verwarmen van het water gaat beginnen.

Mijn CV pomp, waarop uitsluitend vloerverwarming aangesloten zit, zou helemaal uit moeten staan.
In het service menu kan ik hier de optie intermittend niet aanzetten, omdat een BT25 temperatuur sensor nodig is (die ik blijkbaar niet heb).

Ook heb ik geprobeerd het maximale vermogen van de CV pomp van 100% naar bijvoorbeeld 10% te zetten, maar dit geeft geen enkel verschil.

Ik weet niet of de 30W door elektronica in het systeem komt of dat er een pomp draait. Het systeem is zeer stil.
Iemand ervaring met een BT25, intermittend CV pomp en of deze een lager standby verbruik heeft?
Dank voor reacties.
BT25 kun je bij de smo controllers eenvoudig op de aanvoerleiding bevestigen en aansluiten, maar ik ken de specifieke regeling van de 1255PC niet, dus dat kan anders zijn.

Je kunt een linkje naar je topic in het Nibe optimalisatie topic posten. Zou sowieso dat topic eens goed bekijken, want je kunt er de nodige Nibe specifieke info terugvinden. Er loopt daar nu een discussie over de zomerstand, zodat o.a. pompen uitgaan, wellicht helpt dat.

Het is verstandig om te kijken of je niet 'penny wise, pound foolish' bent met het restverbruik minimaliseren. Bij een W/W zou ik verwachten, dat met passieve koeling de bron word opgewarmd, zodat deze niet steeds verder afkoelt op de lange termijn. Als je dat niet meer doet word je SCOP steeds lager door de lagere brontemp en zul je voor verwarmen dus veel meer gaan verbruiken en daar valt die 30W bij in het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 13-05-2023 06:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
De pomp kun je uitsluiten door het verbruik te monitoren terwijl je de stekker er uit haalt.

Met een stroomtang zoals deze kan je contactloos van losse geleiders meten hoeveel stroom er doorheen gaat. Cos phi en spanning daargelaten geeft dat een aardige indicatie van waar het verbruik heen gaat.
Ook kan een thermocamera helpen, 30W zal wel warm worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:53
Is het hele idee van een WW warmtepomp niet om warmte terug te pompen naar de bron in de warmere periodes? Dan zullen de pompen moeten blijven draaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Laatst online: 21:27

DIY

Energycoach schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:40:
Mijn vraag

Dank voor reacties.
BT25 kun je bij de smo controllers eenvoudig op de aanvoerleiding bevestigen en aansluiten, maar ik ken de specifieke regeling van de 1255PC niet, dus dat kan anders zijn.

Je kunt een linkje naar je topic in het Nibe optimalisatie topic posten. Zou sowieso dat topic eens goed bekijken, want je kunt er de nodige Nibe specifieke info terugvinden. Er loopt daar nu een discussie over de zomerstand, zodat o.a. pompen uitgaan, wellicht helpt dat.

Het is verstandig om te kijken of je niet 'penny wise, pound foolish' bent met het restverbruik minimaliseren. Bij een W/W zou ik verwachten, dat met passieve koeling de bron word opgewarmd, zodat deze niet steeds verder afkoelt op de lange termijn. Als je dat niet meer doet word je SCOP steeds lager door de lagere brontemp en zul je voor verwarmen dus veel meer gaan verbruiken en daar valt die 30W bij in het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 13-05-2023 06:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Laatst online: 03-01-2024
Om een compressor goed, soepel, zonder te veel weerstand te kunnen laten draaien wordt er 'smeerolie' toegepast in het systeem. In feite kunnen het koudemiddel en de smeerolie zich wat vermengen. Als de olie te koud is smeert deze niet goed en bovendien kan dit het proces van 'verdampen' en 'condenseren' tijdens de start nadelig beïnvloeden. Wat ten kosten van de levensduur gaat. Daarom is er in de compressor een klein elektrisch weerstandje aangebracht wat de olie warm houdt als de compressor niet draait. Als de compressor draait levert deze zelf genoeg warmte voor de olie. Soms gebeurt dit niet met een elektrische weerstand maar worden de spoelen van de compressor hiervoor gebruikt. Bij huis, tuin en keuken warmtepompen is het meestal een weerstand die in of om de compressor wordt aangebracht. Maar zoals een andere beantwoorder al stelde het zou penny wise, pound foolish' zijn om dit proces uit te schakelen. En nog een tip: Vergeet in de zomer niet passief te koelen, dat is comfortabel in de woning en bovendien goed voor de bron regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Bedankt Peter,

Super bedankt voor dit deskundig antwoord.

Over penny wise foolish:
Om te beginnen verwarm/koel ik het huis zoveel mogelijk passief. Eigenlijk probeer ik de bron zo min mogelijk te gebruiken, maar in de winter staat de regeling gewoon aan.
In de zomer zet ik de koeling standaard aan overdag (en bij hele hete periodes ook 's nachts), op dagen dat het boven 25 graden komt. Verder hou ik de bron temperatuur in de gaten (excell overzicht). De bron is in evenwicht en zo niet dat zal ik meer moeten koelen.

Verder heb ik overwogen om bij negatieve energieprijzen, tijdens het opwarmen van de boiler of tijdens koelen wanneer de bron dus actief is, een 1 kW kachel bij de bron buizen te zetten. Deze zijn echter dik ingepakt en het werd me te ingewikkeld om hier een temperatuur regeling omheen te bouwen. Te riskant om mee te rommelen.
Ik zoek nog wel uit of ik de Nibe all electric kan zetten en zo tijdens negatieve prijzen water zonder gebruikmaking van de bron extra heet te verwarmen. Kan ik denk ik alleen handmatig instellen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Pagina: 1