Hi! Ik heb wat vragen over te plaatsen zonnepanelen.
Ik heb in m'n hypotheek een duurzaamheidsbudget van 9000,- wat ik ongeveer 50/50 ga spenderen aan een hybride warmtepomp (want vloerverwarming in heel het huis) en dus zonnepanelen. De keuze is 6 stuks, in theorie zou ik rustig 16 panelen oid op het dak kunnen leggen, het dak is ongeveer 12 bij 6 meter en plat maar ik zit met schaduw van de opbouw van het naastgelegen pand.
Eneco, NSP / URE 6 panelen 410wp per stuk, Growatt MIC2500TL-X omvormer - 4500,- ivm meerprijs plat dak
Coolblue, Suntech Ultra 6 panelen, 410wp per stuk, Enphase IQ8+ Micro omvormers - 5150,- ivm meerprijs plat dak maar die rekenen ook een aanpassing aan de meterkast terwijl dat dus niet nodig zal zijn omdat ik al een nieuwe meterkast ga plaatsen
Mijn vraag is nu dus, de offertes verschillen uiteindelijk niet zo veel van elkaar maar waar doe ik verstandig aan? Die micro omvormers van BeSolar doen max 330wp maar de adviseur zei dat ze overklokken? (huh? dus ze kunnen tijdelijk meer aan?). Die van CB doen zelfs maar 300... Kan ik dan beter voor een serie setup gaan ipv parallel?
Zijn dit acceptabele prijzen?
Andere tips zijn ook welkom
Ik heb in m'n hypotheek een duurzaamheidsbudget van 9000,- wat ik ongeveer 50/50 ga spenderen aan een hybride warmtepomp (want vloerverwarming in heel het huis) en dus zonnepanelen. De keuze is 6 stuks, in theorie zou ik rustig 16 panelen oid op het dak kunnen leggen, het dak is ongeveer 12 bij 6 meter en plat maar ik zit met schaduw van de opbouw van het naastgelegen pand.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Ruim voldoende voor 6 panelenSchaduw
Zoals omschreven, er is schaduw maar in het geval van het legplan, zal dit geen probleem zijn en dus eigenlijk geen schaduwJaarverbruik
Lastig te zeggen, we zijn met een huishouden van 2 volwassenen en een baby. Er komt een hybride 4kw warmtepomp, een wilde gok is 5000kwh aangezien de warmtepomp enkel vloerverwarming aan gaat sturen en de beglazing van het huis HR+ is grotendeels en HR++Huidige elektriciteitsaansluiting
Oud en matig maar die ga ik vervangen. Er is 3x 25A 3-faseBudget en doel
rond de 4700,- met als doel kosten besparing.Wie gaat het project uitvoeren
Dat hangt van de leverancier af, ik heb meerdere offertes.Bijhouden van data
Ik heb hier weinig kennis van maar ik weet dat de offerte van BeSolar Enphase Envoy geeft.Reeds verkregen offertes
BeSolar, 6 DMEGC panelen 410wp per stuk, Enphase IQ8M-72-M-INT Micro omvormers - 4715,- ivm meerprijs plat dak.Eneco, NSP / URE 6 panelen 410wp per stuk, Growatt MIC2500TL-X omvormer - 4500,- ivm meerprijs plat dak
Coolblue, Suntech Ultra 6 panelen, 410wp per stuk, Enphase IQ8+ Micro omvormers - 5150,- ivm meerprijs plat dak maar die rekenen ook een aanpassing aan de meterkast terwijl dat dus niet nodig zal zijn omdat ik al een nieuwe meterkast ga plaatsen
Regio
Den Haag.Mijn vraag is nu dus, de offertes verschillen uiteindelijk niet zo veel van elkaar maar waar doe ik verstandig aan? Die micro omvormers van BeSolar doen max 330wp maar de adviseur zei dat ze overklokken? (huh? dus ze kunnen tijdelijk meer aan?). Die van CB doen zelfs maar 300... Kan ik dan beter voor een serie setup gaan ipv parallel?
Zijn dit acceptabele prijzen?
Andere tips zijn ook welkom
Adjust non olet, plerumque...
:strip_exif()/f/image/pyTDjkpTjfSfrs0Etbuqa4fs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k4sypm6IiJqhkqEGRGq3Sfkp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fdgWoEQ9SWpCxVvYS8T80NjN.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/obwez0US1pFo5ZqZw7ZU8UCs.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6HgYQNGMlLvUwlCcfG4ly9yy.jpg?f=fotoalbum_tile)
(dit was op 19 april).