• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47
Hi! Ik heb wat vragen over te plaatsen zonnepanelen.

Ik heb in m'n hypotheek een duurzaamheidsbudget van 9000,- wat ik ongeveer 50/50 ga spenderen aan een hybride warmtepomp (want vloerverwarming in heel het huis) en dus zonnepanelen. De keuze is 6 stuks, in theorie zou ik rustig 16 panelen oid op het dak kunnen leggen, het dak is ongeveer 12 bij 6 meter en plat maar ik zit met schaduw van de opbouw van het naastgelegen pand.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX-GllwlmDuDwv9phH0JqVgw3Og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyTDjkpTjfSfrs0Etbuqa4fs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpCEPXJCpJbSqIGs9VClj_yxDG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4sypm6IiJqhkqEGRGq3Sfkp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akJSFckIOvB5sGiYQ6B_95SfFFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdgWoEQ9SWpCxVvYS8T80NjN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofUn__yUXmqGHbtdcRqLujNVCP0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/obwez0US1pFo5ZqZw7ZU8UCs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxzwV3mljA_73A2gUAuCMLYa78M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HgYQNGMlLvUwlCcfG4ly9yy.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Ruim voldoende voor 6 panelen
Schaduw
Zoals omschreven, er is schaduw maar in het geval van het legplan, zal dit geen probleem zijn en dus eigenlijk geen schaduw
Jaarverbruik
Lastig te zeggen, we zijn met een huishouden van 2 volwassenen en een baby. Er komt een hybride 4kw warmtepomp, een wilde gok is 5000kwh aangezien de warmtepomp enkel vloerverwarming aan gaat sturen en de beglazing van het huis HR+ is grotendeels en HR++
Huidige elektriciteitsaansluiting
Oud en matig maar die ga ik vervangen. Er is 3x 25A 3-fase
Budget en doel
rond de 4700,- met als doel kosten besparing.
Wie gaat het project uitvoeren
Dat hangt van de leverancier af, ik heb meerdere offertes.
Bijhouden van data
Ik heb hier weinig kennis van maar ik weet dat de offerte van BeSolar Enphase Envoy geeft.
Reeds verkregen offertes
BeSolar, 6 DMEGC panelen 410wp per stuk, Enphase IQ8M-72-M-INT Micro omvormers - 4715,- ivm meerprijs plat dak.

Eneco, NSP / URE 6 panelen 410wp per stuk, Growatt MIC2500TL-X omvormer - 4500,- ivm meerprijs plat dak

Coolblue, Suntech Ultra 6 panelen, 410wp per stuk, Enphase IQ8+ Micro omvormers - 5150,- ivm meerprijs plat dak maar die rekenen ook een aanpassing aan de meterkast terwijl dat dus niet nodig zal zijn omdat ik al een nieuwe meterkast ga plaatsen
Regio
Den Haag.

Mijn vraag is nu dus, de offertes verschillen uiteindelijk niet zo veel van elkaar maar waar doe ik verstandig aan? Die micro omvormers van BeSolar doen max 330wp maar de adviseur zei dat ze overklokken? (huh? dus ze kunnen tijdelijk meer aan?). Die van CB doen zelfs maar 300... Kan ik dan beter voor een serie setup gaan ipv parallel?

Zijn dit acceptabele prijzen?

Andere tips zijn ook welkom :)

Adjust non olet, plerumque...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

even ter zijde:
neem een grotere omvormer, zodat je later die andere 6 panelen er op kwijt kan ;)
Als je voor string gaat, meteen een met 2 mppt, dan ben je niet meer zo afhankelijk van 'hetzelfde paneel' zien te vinden voor uitbreiding

Dus eerder een 4200 TL-XE ipv een 2500 TL-X

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
1) 100% vloerverwarming correct aangelegd als hoofdverwarming === full electric geschikt.
Vergeet de CV dus.

2) griezelig dure offertes.
Onzin verhaal over de tekortkomingen van Enphase: overklokken kan niet. Vermogen gaat gewoon verloren boven de 300/330W

Voer je verwarming goed uit, kijk daarna naar PV. PV uitbreiden is relatief duur, dus beter in 1 keer goed. Plat dak legmateriaal gaat op moment tegen hoofdprijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:39:
1) 100% vloerverwarming correct aangelegd als hoofdverwarming === full electric geschikt.
Vergeet de CV dus.

2) griezelig dure offertes.
Onzin verhaal over de tekortkomingen van Enphase: overklokken kan niet. Vermogen gaat gewoon verloren boven de 300/330W

Voer je verwarming goed uit, kijk daarna naar PV. PV uitbreiden is relatief duur, dus beter in 1 keer goed. Plat dak legmateriaal gaat op moment tegen hoofdprijs.
Wat zie jij dan als een realistische prijs?

Overigens net BeSolar gesproken, met een serieschakeling met enkele omvormer, kom ik 1000,- goedkoper uit dus 3700,- ongeveer. Alleen heb ik dan minder monitoring capabilities maar dat vind ik persoonlijk minder relevant.

Ik zou best meer panelen willen maar ik zit met budget én het feit dat bij meer panelen, een deel voor een flink deel van de dag in de schaduw komt….

Ja ik kan natuurlijk ook een opbouw op m’n huis laten zetten, dan zoek ik wel even iemand die 90.000 a 100k kan sponsoren om het te laten realiseren..

Adjust non olet, plerumque...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:05
Want vloerverwarming in heel het huis. Logischer is dan full electric en hoppa weg gas aansluiting. Ik zou daar je extra budget insteken en dan sparen voor panelen. Levert je langdurig besparing op terwijl saldering van zonnepanelen op de schop gaat waarschijnlijk. Je panelen leveren in de winter juist weinig op terwijl dan je hybride of full electric de meeste stroom verbruikt.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-11 21:51
Bij mij zijn er vrij recent 22 zonnepanelen via Coolblue gelegd. Super geregeld erg blij mee. 22x Suntech 410 (niet fullblack, misschien wat minder mooi) + 22x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT. Totaal was iets minder dan 12k. Als je dat omrekent betaal je inderdaad wel flink meer, maar ik ben toen ook gewaarschuwd dat ze de prijzen omhoog gingen gooien in februari, en je hebt minder panelen dus dat help ook niet echt.

Van de Enphase merk ik wel dat er afgetopt wordt. Volgens mij van de IQ7+ ligt het limiet op 295 Watt per omvormer, maar de 410 van de panelen ga je nooit halen. Wat ik precies misloop per jaar weet ik niet, maar volgens mij heb ik eerder al berekeningen gezien dat je maar een heel klein percentage mis loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvuXzN7095b3EGZXFlFxe2j3PhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JjJK0tzz41p2PFzWCOsYR7l.png?f=user_large (dit was op 19 april).

edit: hier een draadje dat wat dieper in gaat op kleinere omvormers: Enphase IQ7+ icm 415Wp panelen (max. AC vermogen 290A?)

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 12-05-2023 16:47 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1