Terugleverproblemen op te lossen met een thuisaccu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
Het afgelopen jaar zijn er nogal wat zonnepanelen in de wijk bijgekomen en sinds februari dit jaar heb ik nu last van het uitvallen van één van mijn omvormers op zonnige dagen. Dit kost me al snel circa 13 kWh per (zonnige) dag aan opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_K5m_m7w5fBCBcO5DUfbB65pJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri5clkKUziCrh9XVZI5nMPpH.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt het nog minimaal een jaar te duren voordat Liander er iets aan zal gaan doen.

Nu ben ik aan het kijken of dit probleem met een thuisaccu op te lossen is.
Daar heb ik sowieso al interesse in voor wanneer de salderingsregeling afgebouwd wordt.

De accu zou natuurlijk volgeladen kunnen worden tussen circa 11 en 15 uur, wanneer de piek in het voltage in de wijk is.

Alleen vraag ik me af of alleen het laden van een accu voldoende zal zijn om het uitschakelen van de omvormers te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt mij nog wel een optie om de thuisaccu te gebruiken om bij hoog voltage af te kunnen schakelen van het net. Dat je dan tijdelijk even offgrid bent en de zonnepanelen dan de accu laden en de accu (en panelen) gebruikt worden om het huis draaiende te houden.

Ik heb met een acculeverancier gesproken en de verkoper geeft aan dat dit mogelijk is, maar ik ben nog niet overtuigd. Hij geeft aan dat dit kan met de Deye SUN-10K-SG04LP3 hybride inverter. De omvormer zou dan bij een hoog voltage automatisch van het net afschakelen in 6 milliseconde.

Weet iemand of dit überhaupt een mogelijkheid is?
Het lijkt me praktisch nogal wat problemen te kunnen opleveren (wat gebeurd er als de accu's vol zijn, maar het voltage op het net nog steeds te hoog is bijvoorbeeld)?

Even wat over mijn specifieke situatie:

Ik heb 53 panelen op twee (Growatt) omvormers. Eén van de omvormers (met de panelen op zuid) schakelt uit terwijl de ander -panelen voornamelijk op oost) (gelukkig) blijft draaien.

Op de zonnige dag leveren de panelen (als ze niet uitvallen) tot circa 120 kWh aan stroom op.
Ik ben aan het kijken naar een accu van 30 kWh met toekomstige uitbreiding naar 40 kWh.

In het weekend kan ik vaak mijn elektrische auto laden als het zonnig is. Dat lijkt wel te helpen om uitval te voorkomen.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Heb je al gekeken wat 30 kWh aan accu's kost?

Eilandbedrijf mag alleen als je je huis ook geheel van het net los haalt. Dat betekend dat die 2e omvormer ook niets kan.

Als slechts 1 van de omvormers uit valt lijkt me de eerste stap nagaan wat de spanning in de meterkast daadwerkelijk is,
We zien nogal vaak dat er lange en dunne kabels gebruikt zijn. Kabels naar bijgebouwen zijn doorgaans onder bemeten voor PV gebruik... Om bij knap vermogen in de buurt van 1% verlies te blijven is al snel een baby arm dikte kabel nodig.

Op korte termijn komen of volt-watt response in te stellen is zodat de omvormer vermogen gaat bekeken voor de 253V afschakelen afdwingt

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 12-05-2023 06:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:36:
Alleen vraag ik me af of alleen het laden van een accu voldoende zal zijn om het uitschakelen van de omvormers te voorkomen.
In het geval van een AC gekoppeld (behoud huidige omvormers) systeem: Dat is moeilijk te zeggen zonder metingen.

Die leverancier beveelt een hybride omvormer aan. Dan worden de accu's direct aan de omvormer gekoppeld en heeft geen last van de hoge netspanning.
Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:36:
Het lijkt me praktisch nogal wat problemen te kunnen opleveren (wat gebeurd er als de accu's vol zijn, maar het voltage op het net nog steeds te hoog is bijvoorbeeld)?
Simpel: hetzelfde als nu. Stop met produceren.

30kwh aan accu's is een prijzige oplossing. Ik zou eens een terugverdientijd uitrekenen. Stel het levert 1000kwh per jaar aan extra productie op. Met 40 cent per kwh is dat €400. Ik schat zo'n installatie op ongeveer €15.000. Met 37,5 jaar is dat nooit terugverdiend. Er gaat ook iets stuk daarvoor wat vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
30 kWh aan lifepo4 van Ali gaat al over de 15K heen.

30kWh met spul op Nederlandse markt loopt eerder naar 30k investering.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:
30 kWh aan lifepo4 van Ali gaat al over de 15K heen.

30kWh met spul op Nederlandse markt loopt eerder naar 30k investering.
Ik heb een offerte voor circa 17k voor 30 kWh liggen.
Moet daarbij wel een groot deel van de installatie zelf voorbereiden nog.

Het blijft veel geld, maar wat beter te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Ricko1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:57:
[...]In het geval van een AC gekoppeld (behoud huidige omvormers) systeem: Dat is moeilijk te zeggen zonder metingen.

Die leverancier beveelt een hybride omvormer aan. Dan worden de accu's direct aan de omvormer gekoppeld en heeft geen last van de hoge netspanning.[...]

Simpel: hetzelfde als nu. Stop met produceren.

30kwh aan accu's is een prijzige oplossing. Ik zou eens een terugverdientijd uitrekenen. Stel het levert 1000kwh per jaar aan extra productie op. Met 40 cent per kwh is dat €400. Ik schat zo'n installatie op ongeveer €15.000. Met 37,5 jaar is dat nooit terugverdiend. Er gaat ook iets stuk daarvoor wat vervangen moet worden.
De leverancier geeft aan dat ik zelf mag weten of ik de panelen op de nieuwe omvormer aansluit. In de basis stelt hij voor om voor nu de bestaande omvormer te behouden en de nieuwe omvormer puur voor de accu’s te gebruiken.

Beide omvormers zouden dan toch in eilandmode aanleveren aan het lokale huisnet en opgeslagen kunnen worden in de accu’s. Alleen houdt ie dat dan maar een uurtje of 3 vol, voordat de accu’s propvol zitten.

Ik weet dat het financieel nog niet direct heel interessant is voor de uitval, maar daarnaast zou ik ook best willen gaan handelen met een uurcontract. En met het afbouwen van de salderingsregeling zou het ook kosten besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:48:
Als slechts 1 van de omvormers uit valt lijkt me de eerste stap nagaan wat de spanning in de meterkast daadwerkelijk is,
We zien nogal vaak dat er lange en dunne kabels gebruikt zijn. Kabels naar bijgebouwen zijn doorgaans onder bemeten voor PV gebruik... Om bij knap vermogen in de buurt van 1% verlies te blijven is al snel een baby arm dikte kabel nodig.

Op korte termijn komen of volt-watt response in te stellen is zodat de omvormer vermogen gaat bekeken voor de 253V afschakelen afdwingt
Er ligt een 4x2,5 5x6 kabel.
De lengte naar de garage is waarschijnlijk wel net iets langer. De accu’s zouden overigens ook in de garage komen, direct naast de omvormer daar. Alleen wil je dan natuurlijk niet dat de andere omvormer juist uit gaat vallen. :)

Ik meet het voltage in de meterkast met HomeWizard en die wordt opgeslagen in mijn HomeAssistant. In de meterkast komt het voltage ook echt boven de 253 zodra de zon schijnt in de middag.

[ Voor 0% gewijzigd door Elja op 12-05-2023 09:39 . Reden: Excuses, verkeerde kabeltype genoemd, scheelt nogal! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Heb je geen mogelijkheid om te zien welke spanning er op de fasen zit rond die tijdstippen?
Gezien de andere omvormer aan blijft, heb je 1 fase omvormers?
m.a.w, kun je de ZUID omvormer nog op een andere fase kwijt?

@Ronald even voor mijn beeldvorming met uitschakelen bij te hoge spanning:
Gaat bij iedereen op dat wijkpunt de omvormer uit? of alleen bij 'de zwakste schakels'?
En als het bij iedereen uit gaat, dan zakt de spanning toch ook bijna instant?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens de de data die de Netbeheerders sinds vorig jaar mogen verzamelen uit de slimme meters:

"Bij de klanten met overspanning is de gemiddelde tijdsduur van de overspanning 11 uur per jaar; 1 procent van het totaal aantal zonuren per jaar in Nederland."

https://solarmagazine.nl/...ftoppen-collectief-belang

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Waarom ga je voor zoveel capaciteit als je volgens je eigen berekening slechts 13kWh mist per dag? Dan kun je met een accu van 15kWh toch prima uit de voeten?

(Overigens, heb je de terugverdientijd al inzichtelijk voor jezelf? Stel je hebt de helft van het jaar een te hoge spanning op het net waardoor je 13kWh per dag mist, dan is dat per jaar 182*13*15 cent = 355 euro.

Je wil daarvoor nu 17K neerleggen. Gaat je dus wel even kosten voordat je dat terug hebt verdient.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00

_Apache_

For life.

Ik mis eigenlijk een detail - of misschien heb het zelf wel onderzocht, maar niet genoemd.
Namelijk, kWh vs Wp.
Je noemt de totale kWh van het accupakket, maar de omvormer heeft een maximum wattage. Als het accupakket langzaam laad, kan het alsnog zijn dat de PV 'overproduceert'. Dus de vraag is, 'kan de thuis accu het wattage absorberen dat de PV als maximum wattage afgeeft?'

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:08

Managelorian

“This is the workflow.”

Is het niet veel economischer om de weerstand (=vnl. de kabeldikte tussen omvormer en meter) te verlagen?

Je zou als test 'ns kunnen proberen om op het hoogtepunt van de ellende (dus rond 14.00-15.00 uur in jou geval) je omvormers allemaal tijdelijk uit te zetten en kijken wat de netspanning ter hoogte van je meter dan is. Als deze flink onder de 253V zit dan betekent dit dat jij de hoge spanning ter hoogte van je omvormers grotendeels zelf maakt door de weerstand tussen omvormers en meter. Een dikkere kabel kan bij dit soort stromen helpen om de spanning bij je omvormers met enkele volts te verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Managelorian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:01:
Is het niet veel economischer om de weerstand (=vnl. de kabeldikte tussen omvormer en meter) te verlagen?

Je zou als test 'ns kunnen proberen om op het hoogtepunt van de ellende (dus rond 14.00-15.00 uur in jou geval) je omvormers allemaal tijdelijk uit te zetten en kijken wat de netspanning ter hoogte van je meter dan is. Als deze flink onder de 253V zit dan betekent dit dat jij de hoge spanning ter hoogte van je omvormers grotendeels zelf maakt door de weerstand tussen omvormers en meter. Een dikkere kabel kan bij dit soort stromen helpen om de spanning bij je omvormers met enkele volts te verlagen
Dat kan je ook bepalen door de data uit de omvormer met die van de slimme meter te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

@ds23man : als je die data tot je beschikking hebt dan is dat idd nog makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00
En de optie om het in een boiler te "duwen"?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Managelorian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:04:
@ds23man : als je die data tot je beschikking hebt dan is dat idd nog makkelijker
Ik zag gister hier tijdens het inpompen met 16kW over een 4x6mm2 kabel van 70 meter slechts een spanningsverhoging van 4 volt op de omvormer. De hoogste fase was 238V op de meter en 242V op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
4x6mm2 is heel andere koek dan 4x2,5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zatervan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:19:
4x6mm2 is heel andere koek dan 4x2,5mm2
Ja, maar pomp er 23A per fase doorheen over een afstand van 70 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:29

BCM

Je kan in de growatt omvormer ook de afschakelspanning verhogen. Dit moet je natuurlijk allen op eigen risico doen, etc etc. Maar er wordt in NL al gesproken of de afshcakel spanning niet kan worden verhoogd.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

@BCM Technisch gezien is dat een prima oplossing. Belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat dit wordt gedaan door iemand die verstand van zaken heeft en het is de vraag of TS in deze categorie valt (no offence).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:29

BCM

@Managelorian Agree, maar dit is bij uitstek het forum waarbij dit soort optie WEL gedeeld mogen worden. Op forum.tweelinkerhandenenikwiltochalleszelfdoen.nl zou ik ook voorzichtig zijn dit te posten.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

ds23man schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Ja, maar pomp er 23A per fase doorheen over een afstand van 70 meter.
In het geval van TS heeft hij 2,5mm2, welke ongeveer een 2,5 keer hogere soortelijke weerstand heeft als jouw 6mm2. En TS kan mogelijk zelfs naar 10mm2 welke ongeveer de helft lagere weerstand heeft als jouw 6mm2. Aannemend dat TS wel wat meters kabel heeft liggen scheelt dat zeker een paar volt ter hoogte van de omvormers. Dit zou zo maar genoeg kunnen zijn om op zonnige dagen te blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

BCM schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:22:
Je kan in de growatt omvormer ook de afschakelspanning verhogen. Dit moet je natuurlijk allen op eigen risico doen, etc etc. Maar er wordt in NL al gesproken of de afshcakel spanning niet kan worden verhoogd.
Dat is voorlopig alweer in de ijskast gezet:

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

https://solarmagazine.nl/...ximale-spanning-stroomnet

https://solarmagazine.nl/...ximale-spanning-stroomnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Managelorian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:41:
[...]

In het geval van TS heeft hij 2,5mm2, welke ongeveer een 2,5 keer hogere soortelijke weerstand heeft als jouw 6mm2. En TS kan mogelijk zelfs naar 10mm2 welke ongeveer de helft lagere weerstand heeft als jouw 6mm2. Aannemend dat TS wel wat meters kabel heeft liggen scheelt dat zeker een paar volt ter hoogte van de omvormers. Dit zou zo maar genoeg kunnen zijn om op zonnige dagen te blijven draaien.
Even afgezien van het feit dat 2,5mm2 volgens de laatste NEN en NPR niet voldoet qua dikte van de aardedraad voor het aarden van het gestel. Probleem is gewoon een te hoge spanning op je aansluiting. Je kan dan wel met veel pijn en moeite allerlei dingen gaan doen om je kabel naar je omvormer te verzwaren, maar dan leggen de meerde mensen ook nog PV en ben je weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

@ds23man Zekers is het een lapmiddel, want het primaire probleem is natuurlijk de netbeheerder die er erg lang over doet om de netspanning aan te passen (TS heeft het over een 1 jaar voordat Liander aan de slag gaat). Dat laat echter onverlet dat het voorgestelde lapmiddel van TS 17k€ kost en het vervangen van de kabel waarschijnlijk niet meer hoeft te kosten dan maximaal enkele honderden euro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

BCM schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:22:
Geen goede suggestie. In strijd met de netcode, en regels zijn er met een reden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Managelorian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Excuses!
Kabel nogmaals gechecked en het gaat toch om een 5x6 mm2 kabel.
Ik was al verbaasd dat ik in een document 4x2,5 tegenkwam. Dat ging over een andere kabel in huis.

Dus die 5x6 lijkt me minder de bottleneck te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:02
ds23man schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:49:
Volgens de de data die de Netbeheerders sinds vorig jaar mogen verzamelen uit de slimme meters:

"Bij de klanten met overspanning is de gemiddelde tijdsduur van de overspanning 11 uur per jaar; 1 procent van het totaal aantal zonuren per jaar in Nederland."

https://solarmagazine.nl/...ftoppen-collectief-belang
De vraag is natuurlijk wat de verdeling is waar hier een gemiddelde van getrokken wordt. Zou mij enorm verbazen als het een normaalverdeling is namelijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Brent schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:17:
[...]

De vraag is natuurlijk wat de verdeling is waar hier een gemiddelde van getrokken wordt. Zou mij enorm verbazen als het een normaalverdeling is namelijk.
Is een gemiddelde van alle data die ze in jaar verzameld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Excuses!
Kabel nogmaals gechecked en het gaat toch om een 5x6 mm2 kabel.
Ik was al verbaasd dat ik in een document 4x2,5 tegenkwam. Dat ging over een andere kabel in huis.

Dus die 5x6 lijkt me minder de bottleneck te zijn.
Die kabel zal het probleem niet zijn. Kan je eens je P1 poort loggen qua spanning voor een langere periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:20:

@Ronald even voor mijn beeldvorming met uitschakelen bij te hoge spanning:
Gaat bij iedereen op dat wijkpunt de omvormer uit? of alleen bij 'de zwakste schakels'?
En als het bij iedereen uit gaat, dan zakt de spanning toch ook bijna instant?
Zwakste schakel

Zwakste schakel heb je deels zelf invloed op. Over elke stroom voerende kabel staat een spanning verschil. Dit is afhankelijk van stroom sterkte, lengte en kabel (kern ) diameter.

Dus omvormer aan korte dikke kabel brengt je in dichterbij als laatste van het hek geduwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Er ligt een 4x2,5 5x6 kabel.
De lengte naar de garage is waarschijnlijk wel net iets langer. De accu’s zouden overigens ook in de garage komen, direct naast de omvormer daar. Alleen wil je dan natuurlijk niet dat de andere omvormer juist uit gaat vallen. :)

Ik meet het voltage in de meterkast met HomeWizard en die wordt opgeslagen in mijn HomeAssistant. In de meterkast komt het voltage ook echt boven de 253 zodra de zon schijnt in de middag.
Hoe lang is die 5x6?

Als je daadwerkelijk meer dan 253V ziet zonder leverende omvormer dan moet je dat bij netbeheerder melden. >253V zonder dat je teruglevert mag 0% van de tijd voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Zwakste schakel

Zwakste schakel heb je deels zelf invloed op. Over elke stroom voerende kabel staat een spanning verschil. Dit is afhankelijk van stroom sterkte, lengte en kabel (kern ) diameter.

Dus omvormer aan korte dikke kabel brengt je in dichterbij als laatste van het hek geduwd worden.
En elke installatie is anders net als de bekabeling naar je huis. In de praktijk zullen omvormers nooit tegelijkertijd in en uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
ds23man schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Is een gemiddelde van alle data die ze in jaar verzameld hebben.
Een gemiddelde is alleen een valid measure of centralcy op normaalverdelingen B) De vraag is hoe scheef is die verdeling, want dat weet ik vrijwel zeker. Doorgaans is het gemiddelde misleidend, en kun je, als je de verdeling niet wil laten zien (maar waarom niet?) de mediaan geven. De vraag is namelijk ook: wat is de kans dat je significant van het gemiddelde af zit? Wat is de asymetrie?

Statisticus out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Brent schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Een gemiddelde is alleen een valid measure of centralcy op normaalverdelingen B) De vraag is hoe scheef is die verdeling, want dat weet ik vrijwel zeker. Doorgaans is het gemiddelde misleidend, en kun je, als je de verdeling niet wil laten zien (maar waarom niet?) de mediaan geven. De vraag is namelijk ook: wat is de kans dat je significant van het gemiddelde af zit? Wat is de asymetrie?

Statisticus out
Laten we het maar niet over statistiek hebben, veel ervaring mee in de medische wereld. Als je nou gewoon de volgende regel had gelezen:

"Bij individuele gevallen kan dit aantal uren logischerwijs hoger zijn. ‘De spanning wordt lokaal – gemiddeld gezien – steeds hoger waardoor omvormers eerder – en dus langer – uitschakelen. Hoeveel langer kunnen we – nog – niet zeggen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Elja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Zeer scherp, maar terugverdienen zal zo uit losse pols langer dan verwachtte levensduur zijn.

Ik zou eerst in overleg gaan met netbeheerder.
Als de 5x6 genoeg lengte heeft gaat ook over een dergelijk stevige kabel ook meerdere volt staan. Vervangen door Solar kabel en omvormer vlakbij meterkast zou je probleem sterk moeten verminderen tot oplossen, mits er gewoon onder de 253 geleverd wordt.

Tevens zit er een verruiming van de spanning normen aan te komen waar de acute uitschakeling pas bij 264 moet en 253 een zachte grens wordt als deze wat langer overschreden wordt.

Al met al vind ik 17k op dit moment moeilijk te verantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ds23man schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Laten we het maar niet over statistiek hebben, veel ervaring mee in de medische wereld.
En precies daar ben ik weggegaan wegens het teleurstellende niveau en de ogenschijnlijke onmogelijkheid de evidente werkelijkheid dat in feite heel weinig normaalverdeeld is aan de man te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Zeer scherp, maar terugverdienen zal zo uit losse pols langer dan verwachtte levensduur zijn.

Als de 5x6 genoeg lengte heeft gaat ook over een dergelijk stevige kabel ook meerdere volt staan. Vervangen door Solar kabel en omvormer vlakbij meterkast zou je probleem sterk moeten verminderen tot oplossen, mits er gewoon onder de 253 geleverd wordt.

Tevens zit er een verruiming van de spanning normen aan te komen waar de acute uitschakeling pas bij 264 moet en 253 een zachte grens wordt als deze wat langer overschreden wordt.

Al met al vind ik 17k op dit moment moeilijk te verantwoorden
Het verhogen van de netspanning staat inmiddels in de ijskast:

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

Over een jaar ligt het in de diepvries om dan een jaar later de kliko in te gaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:46
Ik zit zelf ook te denken aan deze oplossing voor het uitvalprobleem.

Is het niet zo dat als je een accu plaatst op dezelfde locatie als de omvormer die uitvalt je in feite een lokale grote energieverbruiker plaatst die effectief het voltage met een x-aantal Volt naar beneden zal brengen als de thuisaccu gaat laden?

Ik weet niet hoe groot dat effect zal zijn. Maar met een grote omvormer op je thuisaccu zou dat misschien dan toch voldoende kunnen zijn om niet meer boven de 253V uit te komen. Iemand een idee hoe je dat effect kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hanckey schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:18:

Is het niet zo dat als je een accu plaatst op dezelfde locatie als de omvormer die uitvalt je in feite een lokale grote energieverbruiker plaatst die effectief het voltage met een x-aantal Volt naar beneden zal brengen als de thuisaccu gaat laden?

Ik weet niet hoe groot dat effect zal zijn. Maar met een grote omvormer op je thuisaccu zou dat misschien dan toch voldoende kunnen zijn om niet meer boven de 253V uit te komen. Iemand een idee hoe je dat effect kan bepalen?
Verwacht daar niet te veel van. Er zit veel vermogen achter de voedende lijnen op je aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hanckey schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:18:

Als je al 253V in de meterkast hebt is het kansloos, maar anders geldt bij montage vlakbij de omvormer (in een onderverdeler dus) dat elke kW die in de accu verdwijnt ook een kW PV vrijspeelt.
De truc is wel om alleen te laden bij hoge netspanning, liefst ook met een eigen volt/watt response.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Elja kun je de gebruiker van 3:00-7:00 niet verplaatsen naar 12:30?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
_Apache_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:01:
Ik mis eigenlijk een detail - of misschien heb het zelf wel onderzocht, maar niet genoemd.
Namelijk, kWh vs Wp.
Je noemt de totale kWh van het accupakket, maar de omvormer heeft een maximum wattage. Als het accupakket langzaam laad, kan het alsnog zijn dat de PV 'overproduceert'. Dus de vraag is, 'kan de thuis accu het wattage absorberen dat de PV als maximum wattage afgeeft?'
De panelen samen kunnen volgens mij max 17 kW max peak leveren.
Dus een stuk meer dan de accu's kunnen opnemen (die omvormer is in dit geval 10 kW).

Dat lijkt me in elk geval een probleem voor de eiland-mode situatie?
Tenzij er genoeg andere apparatuur in huis aan staat, moet er -ondanks een ladende accu- ook nog steeds teruggeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
ds23man schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:49:
Op een zonnige dag liggen de panelen er hier zo'n 3 uur per dag uit.
Die elf uur heb ik al lang en breed gehaald dit (matig zonnige) jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Ronald schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Als de 5x6 genoeg lengte heeft gaat ook over een dergelijk stevige kabel ook meerdere volt staan.
Ik denk dat de kabel een meter of 15 a 20 is van de meterkast naar de garage.
Netbeheerder is een jaar geleden al op de hoogte gesteld en geeft nu aan zomer 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Proton_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:22:
@Elja kun je de gebruiker van 3:00-7:00 niet verplaatsen naar 12:30?
Dat is mijn elektrische auto.
Die kan ik in het weekend wel laden tijdens de piek.

Morgen lijkt het zonnig te worden, dan ga ik eens goed proberen of ik uitval kan voorkomen door het laden van mijn auto. Als dat lukt is het een indicatie dat een accu volgens mij de moeite kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tv-eIkIbIcDaXb2Q_2an94N4NQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CNuvrceclh7jbwPIBf4JJuiJ.png?f=user_large

Hierboven wat gegevens van vandaag. Het was niet bepaald zonnig, maar toch klapte de panelen er vandaag 2x uit. Maximum voltage van de P1 meter was ook 253,2 volt.

Mijn vrouw heeft vandaag wel haar elektrische auto geladen tijdens de piek, maar die laadt met 2-fase. Dan klapt fase 3 er waarschijnlijk gewoon alsnog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De basis netspanning ligt al behoorlijk hoog (235V), de netbeheerder zou eerst eens de wijktrafo een tandje terug kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ds23man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:04:
De basis netspanning ligt al behoorlijk hoog (235V), de netbeheerder zou eerst eens de wijktrafo een tandje terug kunnen zetten.
Het lijkt mij niet so simpel. De meeste huizen hebben geen plek voor 53 zonnepanelen. TS woont waarschijnlijk in een buitenwijk of buitengebied. Daar zijn de kabels langer en dichtbij de trafo moet de spanning hoger zijn om overal aan de norm te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ricko1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:15:
[...]

Het lijkt mij niet so simpel. De meeste huizen hebben geen plek voor 53 zonnepanelen. TS woont waarschijnlijk in een buitenwijk of buitengebied. Daar zijn de kabels langer en dichtbij de trafo moet de spanning hoger zijn om overal aan de norm te voldoen.
Dan had ie geen 235V gehad als je ver van de trafo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ds23man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:18:
[...]

Dan had ie geen 235V gehad als je ver van de trafo zit.
Dat is niet wat ik bedoelde. Als hij 235V heeft is het nog steeds mogelijk dat het aan het eind van de kabel 210V is.

De trafo aanpassen beinvloed alles. De netbeheerder moet met alles rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ricko1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:32:
[...]

Dat is niet wat ik bedoelde. Als hij 235V heeft is het nog steeds mogelijk dat het aan het eind van de kabel 210V is.

De trafo aanpassen beinvloed alles. De netbeheerder moet met alles rekening houden.
210 zou niet best zijn, dan liggen er dropveters van de Gamma in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ds23man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:42:
[...]

210 zou niet best zijn, dan liggen er dropveters van de Gamma in de grond.
Dat is de netcode. 230V +-10% minimaal 207V en maximaal 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ricko1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Dat is de netcode. 230V +-10% minimaal 207V en maximaal 253V.
Weet ik, maar gemiddeld zal je nominaal 230V moeten hebben. Als klant A 235 heeft en klant B 210 is er iets hopeloos mis met het net ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Ricko1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:15:
[...]
Geen buitengebied, aan de rand van dorp Wijchen.
Wel een villawijk met allemaal grotere huizen.
Veel van mijn buren hebben ook 40+ panelen op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1. Vergeet eiland mode
2. Vergeet accu's
3. Zorg dat je de Spanning per fase weet in piek tijden
4. Zet je omvormers op de goede fasen

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
5. Gebruik omvormers die kunnen terugschakelen/dimmen/hoejehetwiltnoemen in plaats van hard aan/uit bij 253V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Elja schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Geen buitengebied, aan de rand van dorp Wijchen.
Wel een villawijk met allemaal grotere huizen.
Veel van mijn buren hebben ook 40+ panelen op het dak liggen.
Nog even doorbijten:

https://www.liander.nl/We...ktriciteitsnet-in-Wijchen

Ze zitten niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Juup schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:36:
1. Vergeet eiland mode
2. Vergeet accu's
3. Zorg dat je de Spanning per fase weet in piek tijden
4. Zet je omvormers op de goede fasen
Ik denk dat eiland mode inderdaad niet gaat werken. De panelen leveren meer dan de accu op zal kunnen slaan.

Met Home Assistant (en de Home Wizard) sla ik al de spanning per fase op.

Ik heb 2 omvormers die beide op 3 fase werken. Lijkt me niet dat er dan nog iets aan te optimaliseren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Vandaag met het mooie zonnige weer gebruikt om een testje uit te voeren.
Rond 11:45, toen het voltage in de meterkast al boven de 252 volt kwam, heb ik mijn Tesla (op 3 fases) laten laden. De laadsnelheid had ik ingesteld op 10 A (7 kW).

Helaas vielen mijn panelen alsnog uit.

Laadsnelheid heb ik toen verhoogd naar 13 A (9 kW). Reset uitgevoerd op de uitgevallen omvormer zodat die het weer zou doen.

Vervolgens de rest van de middag geen uitval gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpFGOJbB_5cN0r-AVLnQSA1eUQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gfQyFO7L54QzM5SFZmsJMBc.png?f=user_large

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat er in de rest van de wijk gebeurd is in die tijd, maar een voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat als ik met 10 kW de accu's zou kunnen laden tijdens de piekperiode, dit voldoende zou kunnen zijn om uitval van de omvormers in mijn situatie te voorkomen.

Dan heb ik dus ook wel 30 a 40 kWh aan accu's nodig om een beetje de piekperiode van circa 3 uur lang door te komen.

En de accu's moeten de volgende dag wel weer leeg getrokken zijn als het weer een zonnige dag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Leuk stukje empirisch onderzoek! Gelukkig is het morgen Moederdag en kan je die 30-40 kWh mooi verbranden in de rondrit langs de meubelboulevards....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Tenzij je met airco's aan de slag gaat zie ik niet hoe je thuis 40K0kWh affakkelt op een zonnige dag. Vandaag was het nog niet echt airco-weer (tuindeur open was voldoende) maar je panelen wekken wel die 40kWh op. Die zal je dan in de nacht moeten verkopen aan de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
jadjong schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:38:
Tenzij je met airco's aan de slag gaat zie ik niet hoe je thuis 40K0kWh affakkelt op een zonnige dag. Vandaag was het nog niet echt airco-weer (tuindeur open was voldoende) maar je panelen wekken wel die 40kWh op. Die zal je dan in de nacht moeten verkopen aan de buren.
Op een doordeweekse dag kan ik al snel aardig wat kwijt in de auto.
Overdag onderweg en 's avonds de opwek van die dag in de auto stoppen.

Daarnaast zou ik inderdaad gewoon terug willen leveren aan het net.
Momenteel heb ik nog een contract waarbij ik 0,71 euro per kWh krijg voor alles wat ik teruglever.
Dat zal helaas minder worden in oktober, maar het overschot terugleveren blijft een prima manier.

Met een dynamisch contract kun je natuurlijk op piektijden terugleveren (en in de winter de accu laden vanaf het net op dalmomenten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-06 18:43
Hoi, nog nieuwe ontwikkelingen in dit onderwerp?
Heb hetzelfde probleem en overweeg ook een thuisaccu hiervoor....
Liander gaat nog heel lang duren ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Variabele laadstroom van de acculader afhankelijk van de teruglevering.. via P1 zonder poespas er omheen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Ah, even als update dan. :)

Ik heb inmiddels al zo ongeveer een jaar mijn thuisaccu en inderdaad geen last meer van uitvallende zonnepanelen. Het probleem in de buurt is nog niet opgelost, maar mijn panelen blijven erin nu de accu de stroom kan opslaan.

Ik heb Home Assistant gekoppeld aan mijn thuisaccu (en ook aan de P1 meter). Wanneer het voltage hoog wordt gaat ie stroom opslaan in de accu. Doordat ik 40 kWh accu heb kan de accu ruim 3 uur piekbelasting wegwerken. Ik laat de accu met maximaal 9.000 Watt laden.

Die 9.000 Watt is voldoende lokaal verbruik om te voorkomen dat mijn omvormers uitvallen. Andere bewoners in de wijk hebben wel nog last van uitvallende panelen.

Als er een zonnige dag voorspelt wordt en er zit 's ochtends nog stroom in de accu dan stuur ik dat vanaf 6 uur terug het net op. De accu laad dan leeg tot 20% zodat er weer voldoende ruimte is om de piek van die dag weer af te vangen.

Pagina: 1