Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry321
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste tweakers,

Na een hele hoop hier en op andere plaatsen gelezen te hebben over duurzaam verwarmen van mijn huis sta ik nu voor een dilemma. Korte uitleg van de situatie;
- vrijstaand huis uit 2000
- Woonoppervlak circa 150m2. Begane grond en 1 verdieping.
- Energielabel A. Isolatie is redelijk, dubbel glas vanuit de bouw.
- twee convectoren in de woonkamer, rest redelijk bemeten radiotoren.
- vloerverwarming beneden als bijverwarming. H/H ongeveer 25cm.

Nu heb ik enkele offertes binnen voor L/W warmtepompen die flink uiteen lopen. De goedkoopste is netto, na SDE, €5100,-. Dit voor een hybride systeem met behoud van huidige ketel. De duurste zat op ruim €15000,- overigens voor een HT unit.

Nu zit ik te twijfelen tussen deze unit, of twee split units, één voor de woonkamer, en één voor de eerste verdieping. Het voordeel hiervan is dat je hiermee natuurlijk ook kunt koelen, zeker als de zomers nog warmer worden. Het nadeel is dat het niet alle vertrekken kan verwarmen. Ik denk dat we op de eerste verdieping met één unit handig geplaatst in de hal en open deuren voldoende kunnen verwarmen. Ik heb voor die situatie nog geen offertes, maar verwacht dat het voor minder of hetzelfde zal kunnen.

Wat is jullie mening, wat zouden jullie aanraden? Wat doet een warmtepomp vs airco voor een energielabel van de woning? Zie ik nog iets over het hoofd? Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Woning uit 2000 dus isolatie is op orde.
Grootste manco is voor nu de woonkamer. convectorput en vloerverwarming als bijverwarming. Dat zou je liever met vloerverwarming als hoofdverwarming willen zien.

Ga je naar een volledig warmtepomp systeem dan kan je ook af van je gasaansluiting. Dat moet je ook meenemen in je kostenplaatje. De gebruikskosten over een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou als het kan de vloerverwarming vervangen door 10cm hoh.
25cm gaat te krap zijn denk ik. Dan een l/w warmtepomp.

Heb zelf een woning uit dat bouwjaar gerenoveerd en we hebben alles gelijk goed aangepakt dwz overal vloerverwarming (ook op de verdiepingen) en nieuwe Uponor leidingen.
Maar dit grapje heeft behoorlijk wat gekost, gaan we er nooit uithalen financieel maar dat was ook niet onze insteek.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2023 15:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:03
Ik zou eerst eens uitzoeken of de isolatie wel in orde is. Je hebt nu mogelijk normaal dubbelglas, dat laat mogelijk nog veel warmte ontsnappen en misschien kun je dat voor een redelijke prijs vervangen voor HR++ glas.

Daarna kun je met een kleinere warmtepomp werken waardoor je veel meer energie bespaart.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Laat ik eens een ander geluid geven dan het gebruikelijke 'je kunt beter heel je huis verbouwen'.

Als je plannen hebben voor een renovatie, dan zeker in één keer goed doen en vloerverwarming vervangen naar hoofdverwarming (hoh 10 cm), daarna L/W nemen. Kost wat, maar je grootste gasverbruiker is dan de deur uit en wordt gasloos goed haalbaar.

Zo niet, dan zijn airco units heel erg aangenaam en redelijk laagdrempelig. Meer en meer mensen die ik ken hebben een of meer van die dingen in huis hangen en is het gewoon heel fijn om even wat bij te verwarmen én koelen in de zomer.

Bij ons gaan we op begane grond vloerverwarming met L/W en de verdieping met een airco unit doen. Boven hoeft het niet heel warm doorgaans en is koeling erg lekker 's nachts. Maar ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kunt prima voor L/L gaan, maar je moet jezelf heel bewust zijn van de nadelen daarvan (en dat zeg ik als ervaringsdeskundige ;) ).

• Is in de praktijk vrijwel nooit de hoofdverwarming. Er loopt ook een discussie of L/L wel hoofdverwarming kan zijn volgens het bouwbesluit. Dat kan het wel zijn als je in alle leefruimtes een unit hebt hangen, maar vrijwel niemand doet dat (want te duur). Komt bij dat mensen het niet gewend zijn, dus mogelijk doet het iets met de waarde van je huis. Dat zou betekenen dat het niet mogelijk niet verstandig is om je gasaansluiting en CV te verwijderen (kan natuurlijk wel).
• Het maakt geluid.
• Het verplaatst lucht, en dus stof: volgens sommigen is L/L verwarming daarom ongezond.
• Warmteverdeling is minder goed dan met CV of L/W, omdat de warmte nou eenmaal uit één punt komt. Er moet gezegd worden dat niet iedereen hier last van heeft, dus dat zal koffiedik kijken zijn in jouw woning. Over het algemeen kan denk ik wel gesteld worden dat men dit pas merkt als het buiten koud, tot goed koud is, omdat dan koudeval van bijv. niet goed geïsoleerde muren of ramen een rol gaat spelen.
• Geen oplossing voor je tapwater.

Uiteraard zijn er ook voordelen:

• Doorgaans goedkoper, tenzij je in alle vertrekken unis gaat ophangen.
• Koelt by far het beste.

Ik verwarm nu een jaar of 3 / 4 met L/L, en ben daar best tevreden over, maar ga toch de stap maken naar L/W, omdat ik nu niet mijn hele huis kan verwarmen en ik ook geen 6 buitenunits wil hebben. Een of twee grote buitenunits kan, maar naar idee (op basis van wat ik gelezen heb ik in het L/L topic) draaien de grotere multi's niet zo mooi (veel gependel). Mijn L/L unit in de woonkamer houdt het ook nét niet comfortabel genoeg in de woonkamer als het écht koud is (-10). Wat dat betreft zie ik L/L echt als tussenoplossing - om snel geld te besparen - maar niet als eindoplossing.

Wat het energielabel betreft: volgens mij wordt in NL de airco niet echt erkend als warmtebron, en verslechtert het alleen je label omdat je kan koelen. Dat de meeste L/W dat ook kunnen is men kennelijk vergeten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
Bedankt voor de input alvast. Ik was kennelijk nog een paar dingen vergeten;
- we hebben net een nieuwe vloer beneden, en die gaan we er niet uithalen voor nieuwe VV leidingen. We blijven dus zitten met het systeem wat we hebben.
- extra isoleren in de zin van HR of triple glas zijn we bereid later te doen. Eventueel radiatoren vervangen voor convectoren ook.
- Voorlopig is de bedoeling niet om van het gas af te gaan. Ik vind het beleid van de NL overheid grillig. Voor je het weet wordt de stroom in ene heel duur en ben je blij als je nog gas hebt. Kortom, de gasaansluiting blijft voorlopig nog even.

Het doel van de verduurzaming is voor nu dus vooral om het gasverbruik te verlagen, niet geheel te elimineren. Ik vind het geen probleem om in erg koude periodes nog gas te stoken. In mijn optiek is zo'n backup juist wel fijn (waar je natuurlijk wel voor betaald).

Ik denk dat ik nu dus vooral twijfel tussen minder comfort van L/L, terwijl het meer comfort levert op het vlak van koelen, tegenover de waarschijnlijk hogere kosten van L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je zou ook kanaal airco's kunnen aanleggen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat glas betreft, onze woning uit dat bouwjaar had al HR glas, we hebben alleen de ramen die lek zijn vervangen.
Zou dat eerst checken voordat je daar geld in steekt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Voor boven zou ik naar L/L kijken en voor beneden naar L/W WP, het is wel sterk nadelig waarom ze vloerverwarming op HoH 25 hebben aangelegd dat is wel erg krenterig.

Doorgaans is HoH 15 als bijverwarming.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2023 17:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
mr_evil08 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:44:
Voor boven zou ik naar L/L kijken en voor beneden naar L/W WP, het is wel sterk nadelig waarom ze vloerverwarming op HoH 25 hebben aangelegd dat is wel erg krenterig.

Doorgaans is HoH 15 als bijverwarming.
Ik neig ook naar een dergelijke oplossing. Koelen is voor mij niet de eerste prioriteit maar een mooie bijkomstigheid. Beneden zullen we 80% van de warmtevraag wel kunnen opvangen met een L/W met huidig afgiftesysteem, boven kunnen we altijd nog een losse L/L plaatsen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Je hebt al vloerverwarming (hoewel imperfect) en radiatoren. Ik zou eigenlijk eerst eens experimenteren / berekenen wat het afgiftevermogen is bij, zeg, 40 graden. Eventueel met ventilatoren onder de radiator. Mogelijk is dat gewoon al genoeg en kan je met een 7kW warmtepomp prima de boel warm houden, zonder dat je ook maar iets hoeft te verbouwen.

Begrijp ik goed dat je 150 m2 vloerverwarming hebt? Bij 40 graden, 250 mm HOH heb je dan toch gewoon 80 W/m2 dus 12 kW afgiftevermogen. Waarschijnlijk meer dan genoeg. En daar komen je radiatoren ook nog bij.

Hoeveel gas gebruik je nu? Dat kan een goeie inschatting geven over hoe groot de warmtepomp gedimensioneerd moet worden.

Met een beetje geluk is een 7kW WP genoeg (zonder dat de gasketel nodig is) zonder enige aanpassingen. Alleen moeten de verdelers geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming en de leidingen dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 15:43
Waarom ipv een verbouwingvloerverwarming, niet gewoon LTV radiatoren gebruiken? Vloerverwarming is fijn, maar best een kostbare verbouwing.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
marcop23 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:45:
Je hebt al vloerverwarming (hoewel imperfect) en radiatoren. Ik zou eigenlijk eerst eens experimenteren / berekenen wat het afgiftevermogen is bij, zeg, 40 graden. Eventueel met ventilatoren onder de radiator. Mogelijk is dat gewoon al genoeg en kan je met een 7kW warmtepomp prima de boel warm houden, zonder dat je ook maar iets hoeft te verbouwen.

Begrijp ik goed dat je 150 m2 vloerverwarming hebt? Bij 40 graden, 250 mm HOH heb je dan toch gewoon 80 W/m2 dus 12 kW afgiftevermogen. Waarschijnlijk meer dan genoeg. En daar komen je radiatoren ook nog bij.

Hoeveel gas gebruik je nu? Dat kan een goeie inschatting geven over hoe groot de warmtepomp gedimensioneerd moet worden.

Met een beetje geluk is een 7kW WP genoeg (zonder dat de gasketel nodig is) zonder enige aanpassingen. Alleen moeten de verdelers geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming en de leidingen dik genoeg zijn.
Nee, alleen beneden vloerverwarming. Over ongeveer 70m2. Ik woon er pas net, maar ik verwacht dat het gasverbruik rond de 1700m3 uit gaat komen.
Pagina: 1