Feedback op elektrische installatie voor camper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Voor een vriendin ben ik een voorstel aan het maken voor de elektrische installatie voor de bouw in een camper. Ze heeft een bus gekocht waar al de volgende dingen bij zaten:Verder voorkeuren zijn:
  • walstroom a.k.a. "camping"-aansluiting
  • zonnepanelen
  • optioneel 12V bijladen vanaf 230V
Ik ben tot het volgende schema gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vD_Cv3Ds7J6NmCVe1J7Lgnq1Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GG2XOLwUXdXwJ0u259pVL2WB.png?f=fotoalbum_large

De groottes van zekeringen is nog niet echt zekerheid over, dat hangt gedeeltelijk af van de exacte apparatuur.

Voor zonnepalen MPPT tracker + charge controller bijna zeker een Victron Smartsolar MPPT. Deze heeft ook een "load" output die afschakelt als het batterijvoltage te laag wordt. Maar deze heeft wel een relatief lage max. hoeveelheid stroom. Misschien dat ik hier een extra relais wil gebruiken om het 12V distributiebord af te schakelen. Nu gebruik ik die load aansluiting "direct" en een plek op het zekeringbord om de 12V naar 230V via z'n remote-control ingang in of uit te schakelen.

Voor de optionele 230V naar 12V charge-controller neig ik eerst naar deze weglaten en kijken of het echt nodig is.

Vragen:
Ik wil het liefst ook installatie-automaten gebruiken voor de 12V DC, bijvoorbeeld de Schneider C60H-DC 1P (deze hebben een betaalbare prijs). Misschien een 2P voor de zonnepanelen? De 12V naar 230V de omvormer zal wel een mega-fuse in houder nodig hebben. Meningen?

Voor 230V AC heb ik aan aardlek-automaat vóór de omvormers staan en nog eentje na de 12V naar 230V omvormer. Deze kan namelijk ook 230V invoer om automatisch van de grid te pakken en niet de accu te belasten. Maar is dat op deze manier logisch? De rating voor de aardlek-automaten is misschien ook wat optimistisch gezien de typische campingaansluiting. Maar wil tegelijk ook niet teveel de installatie beperken als het niet nodig is.

Voor zonnepanelen heb ik het gevoel dat je op dit moment voor veel te veel geld een paar kleine zonnepanelen kan kopen specifiek voor op campers. Maar er is in principe niks op tegen om een zonnepaneel voor op een huis te gebruiken zolang deze binnen de MPPT tracker specificaties blijven? Afgezien van montage op een camper.

Andere meningen/opmerkingen, ik hoor het graag.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Misschien dat mensen in het weekend hier naar kijken? ;)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich lijkt het me een prima plan.
Qua PV heb je gelijk, een huispaneel werkt prima. Let wel op dat ze veel zwaarder zijn dan camper/bootpanelen.
De grote zekering zou ik zo dicht mogelijk op de accu doen, welke stroom kan de accu leveren?

Zelf zou ik voor een lithium huisaccu gaan, die heeft onder hoge belasting minder capaciteitsverlies, en de PerfectPower ondersteunen met een (kleine?) MultiPlus. Dan heb je een degelijke transfer switch, een hoop beveiliging en voldoende vermogen voor bijvoorbeeld inductiekoken.
Maar dat is natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van budget :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Ik kwam dit topic bij toeval tegen en al is deze wat oud, ik dacht toch even wat opmerkingen achte te laten.

De Load uitgang van de MPPT zonnelader gebruik je doorgaans niet in een camper. Deze is meer bedoeld als uitgang voor bijvoorbeeld een lamp of straatlantaarn. Laat deze Load uitgang dus ongebruikt.
Het distributiepaneel met zekeringen richting de verbruikers sluit je op de huishoudaccu (tweede accu) aan.

Zekeringen tussen de zonnepanelen en de MPPT zonnelader hoeft niet, je kunt hier ook gewoon een tweepolige schakelaar toepassen. De MPPT heeft een interne zekering richting de PV kant en is kortsluitvast.

1 groot zonnepaneel gebruiken i.p.v. duurdere kleine zonnepanelen is prima, zolang het grote paneel maar veilig en goed vast zit op het dak en met rijwind geen hinderlijk fluiten of trillen kan geven.
Je kunt hier kunstof PV "montage spoilers" voor kopen die je met Silkaflex 252 kit op het camperdak plakt.
Bij Kleinezonnepanelen hebben ze overigens goede kleinere panelen voor campers tegen acceptabele prijs.
NB: een zonnepaneel wat plat ligt geeft bij optimaal weer maximaal 80% van het opgegeven vermogen.

Als er een AES koelkast (gas/12VDC/230VAC) in de camper staat, plaats dan een tweede Cyrix relais op de startaccu en verbind deze met de 12VDC input van de koelkast, zodat deze onder het rijden blijft koelen.
Een AES koelkast gebruikt ca. 15A op 12VDC dus die trekt anders in no time je accu leeg.
Wordt er een 12VDC compressorkoelkast, of 12VDC koelbox gebruikt dan hoeft dit niet en kan deze via het distributiepaneel direct op de huishoudaccu aangesloten.

Voor de grote stromen richting de omvormer, of van het Cyrix relais gebruik je bij voorkeur geen 12VDC zekeringautomaten i.v.m. warmteontwikkeling. Gebruik hiervoor een kleiner distributiepaneel met megazekeringen.
  • 1 megazekering richting Cyrix relais/dynamo
  • 1 megazekering richting huishoudaccu
  • 1 megazekering richting omvormer
  • 1 megazekering richting MPPT lader
  • 1 mega zekering richting distributiepaneel
Reken alle kabeldiktes voor de apparatuur en accu goed door want te vaak worden deze te dun begroot wat problemen als opwarming, hoge spanningsval en dus spanningsverliezen kan geven.

Neem eens een kijkje op het camperforum, hier kun je veel gelijksoortige schema's vinden, alsmede veel kennis en ervaring onder bepaalde forumleden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom pak je niet een meanwell TN-3000-212B? die heeft de omvormer, solar, walstroom en dergelijke er allemaal inzitten. maakt het een stuk simpeler en het is een meanwell dus daar kan je ook van op aan dat het blijft werken.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 26-07-2023 18:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Ik schat in dat TS gebruik zal maken van de reeds aanwezige/aangeschafte spullen.

Een lader/omvormer in 1 is inderdaad makkelijker en wordt in de caravan-, camper- en botenwereld vaker toegepast, metname de modellen van het merk Victron. Eventueel ook als een MPPT/lader/omvormer.

Toch een losse MPPT zonnelader heeft als voordeel dat je deze af kan stemmen op de PV configuratie, zoals de maximale uitgangsspanning en stroom van de panelen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1