Plex server snelheid verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
Mijn probleem:
Ik heb een Plex server, een PC met 3x 16tb Seagate Exos x18 schijf. Films op één schijf, series op één schijf en een schijf met NL en kinder spul. Uiteraard allemaal spullen waar ik het origineel van bezit.

Dit is puur voor familie gebruik. Niet voor andere rare fratsen. Plex heeft hardware decoding aan (Plex Pass) en er is geen limiet op bandbreedte.

Probleem:
Nou is mij al gebeurd dat bij zware files die in 4k DolbyVision HDR zijn, soms haperen als we met 2 en zeker als we met 3 mensen kijken.

Exact voorbeeld:
Ik kijk iets in 4K HDR
Mijn broer op een ander adres ook 4K HDR
Mijn zwager kijkt wel een 4K HDR bestand, maar kijkt hem als HD SDR.

PC geeft aan:
CPU load: 40%
Videokaart load: 5%
Memory load: 45%
200mbit aan data waarvan 80mbit binnenshuis blijft en ik heb een 1gbit verbinding

Mijn vraag:
Ik gok dat het de schijf is die het niet trekt. Heeft 2 HDD's in raid 0 zetten hier zin? Of werkt dit niet met random I/O reads etc? Of denken jullie dat het iets anders is?

Knowledge is power

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat je eigen conclusie al correct is: het is de enkele HDD die verschillende streams == random IOPs niet kan bijbenen.

Je zou dit moeten kunnen reproduceren door thuis 3+ streams te starten, misschien in verschillende browsers of meerdere apparaten.

RAID0 kan misschien wat helpen, maar garantie tot de deur. Als je een SSD hebt om te testen, is dat een makkelijkere manier om deze theorie te valideren.

Die 40% load van je CPU zegt niet veel. Het kan zijn dat gewoon 1 core single-threaded zwaar belast is en dat het dus toch de cpu is. Ik neig naar storage, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:29
De schijf als bottleneck lijkt mij onwaarschijnlijk, dat beetje file access dat je nodig hebt voor een stream mag niet het probleem zijn.

Meer waarschijnlijk is dat de cpu het niet trekt als er meerdere streams getranscodeert moeten worden.
Die cpu load zegt niet zo veel dat is ook uitgemiddelt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:56
Is die GPU load waarde correct? Want met hardware decoding zou je CPU gebruik juist minder en GPU meer moeten zijn.

Maar echt lekker werkt het niet in veel gevallen, met name bij meerdere streams. Niet alle GPUs kunnen meerdere streams aan. Google even naar 'plex hardware decode gpu', vind je een lijst met zo'n beetje alle GPUs en hun score.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:19
1 gbit download en upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30
Raptorial schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:28:

PC geeft aan:
CPU load: 40%
Videokaart load: 5%
Memory load: 45%
200mbit aan data waarvan 80mbit binnenshuis blijft en ik heb een 1gbit verbinding

Mijn vraag:
Ik gok dat het de schijf is die het niet trekt. Heeft 2 HDD's in raid 0 zetten hier zin? Of werkt dit niet met random I/O reads etc? Of denken jullie dat het iets anders is?
Niet gokken. Schijf gebruik staat ook in de task manager, wat zegt die?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Plus een lijstje van de specificaties van de server is ook wel handig.

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 11-05-2023 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet hem gaan afpellen.

Start die identieke streams eerst eens binnenshuis.

Ik twijfel namelijk of het wel aan de Plex server ligt. Het gaat over 3 streams waarvan 1 met transcoding. Dat stelt niks voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
FreakNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:15:
Je moet hem gaan afpellen.

Start die identieke streams eerst eens binnenshuis.

Ik twijfel namelijk of het wel aan de Plex server ligt. Het gaat over 3 streams waarvan 1 met transcoding. Dat stelt niks voor…
Dit inderdaad.

Kijk bv of het afspelen vanaf verschillende hdd’s wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
CPU: i5 8400
Memory: 16GB
Video: 1050Ti
Netwerk: 1gb up en down
Boot: 500gb 860 EVO
Data: 3x Seagate Exos X18 16TB

Ik heb gisteravond even het een en ander getest, vooral door de opmerking over de videokaart en dat inderdaad Googlen.

1x 4K HDR in huis
1x 4K naar 1080p op locatie

In eerste instantie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD5qy_o5zsvNUiiJn2SzOuzT4Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfEFZukpjmrw6r6nj4OFHGtx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar toen zag ik de 4k naar HD bufferen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3iHzbCmQArwcxEIUN5-PjoPJ48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsDi7T1BjBUVllB2jlal4O3L.jpg?f=fotoalbum_large

De transcoding is het punt. Ik heb de buffer naar 5min gezet, dan zou het minder snel fout moeten gaan. Ik zal Plex 1080p versies laten renderen van alle nieuwe films en mijn zwager zeggen dat hij een 4K tv moet kopen :*)

Ik heb waarschijnlijk een 2070 super over, dat zou het ook oplossen als het inderdaad de videokaart is.

[ Voor 15% gewijzigd door Raptorial op 11-05-2023 12:01 . Reden: extra info ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij is jouw videokaart gtx 1050 Ti gewoon in gebruik door plex dus een ander videokaart gaat je niets opleveren.

Zo te lezen buffert hij alleen als hij 4K moet transponeren en over het internet moet sturen.
Dat ga je niet oplossen want dan is het internet het probleem.
Er wordt namelijk gebruik gemaakt van het rottige DLNA protocol die aan de client kant niet kan bufferen en eigenlijk alleen geschikt is voor een Lan.

Als je dan een stukje erg dynamische video hebt dan krijg je een datapiek wat de internet verbinding zo snel niet aankan en aangezien de client kant niet kan bufferen zie je dat meteen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 11-05-2023 12:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
In dit geval heb ik het over een buffer op mijn schijf, zodat de videokaart niet die 100% zou halen op alleen al één stream. Niet buffer aan de kijkerskant.

Het lijkt er op dat de 1050ti niet sterk genoeg is voor de conversie.

Of hebben jullie een andere mening/idee?

[ Voor 90% gewijzigd door Raptorial op 17-05-2023 14:06 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee heeft niets met die gpu te maken die kan het makkelijk aan.

Het komt gewoon door het dlna protocol dat alleen op een lan redelijk kan werken.
Dat protocol voorziet niet in client side buffering en dus krijg je hikups bij pieken in de bitstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Maak een ramdrive voor transcode dir om te beginnen, dit voorkomt onnodige slijtage aan ssd's/hd's.

Als je plex pass hebt kun je zien of de transcoding via "hw" gaat dit is wel belangrijk.
Als je naar het dashboard gaat in de server zie je daar de huidige streams.

De schijven zouden zeker geen probleem moeten geven dit zijn behoorlijk snelle drives.

@Ben(V) plex transcoding is even iets ingewikkelder, het gaat om de encoding chips welke op de gpu zitten helaas is de elpamsoft site kapot dus kan nu niet de details van de 1050ti makkelijk vinden.
Wikipedia: Nvidia NVDEC

Dus als het h265 bestanden betreft is dat de reden gezien de benodigde h265 encoder ontbreekt op de gtx10 series.

En dlna heeft al helemaal niets hiermee te maken, plex is een compleet anders systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Plex gebruikt echt wel het dlna protocol.
Dat is namelijk het enige dat 99% van alle TV's begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06
Wat BenV zegt: https://support.plex.tv/articles/200350536-dlna/

[ Voor 13% gewijzigd door reinier68 op 19-05-2023 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRAXION
Ben(V) schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:18:
Plex gebruikt echt wel het dlna protocol.
Dat is namelijk het enige dat 99% van alle TV's begrijpen.
Heb je plex of niet? Je moet werkelijk een app installeren om plex te gebruiken.

Ja plex "kan" lokaal dlna serveren, dit is dan in het netwerk dan ook een dlna server.
Dlna is een extra service binnen plex deze hoeft niet te draaien voor de functionaliteit voor streamen naar plex clients.

Zodra het via de app loopt is het een compleet ander protocol.
De tv moet dan dus ook plex kunnen installeren bij de bekende merken staat deze gewoon in de appstore.

Wel zijn er eventueel beperkingen op het gebied van decoding in de tv afhankelijk welke chipset deze bezit, dat is dan meestal ook de reden van transcoden.
Zucht heb je het gelinkte artikel ook zelf doorgelezen, ik verbaas me behoorlijk over dit soort stellige uitspraken waar blijkbaar gedegen kennis over plex ontbreekt.

DLNA
Your Plex Media Server ***CAN*** function as a DLNA (Digital Living Network Alliance) server in addition to its ***NORMAL*** Plex functions. This allows regular DLNA clients to be able to access content from the Server. You can access these preferences under Settings > Server > DLNA in Plex Web App.

[ Voor 28% gewijzigd door TRAXION op 19-05-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
DLNA wordt door de tv's gebruikt om vanaf het netwerk weer te kunnen geven en TV's ondersteunen geen enkel ander protocol.
Dus tenzij je een device hebt met een hdmi uitgang waar je de tv op aansluit zal ook plex gewoon DLNA moeten gebruiken (en dat doen ze ook).

Heb je een device met hdmi uitgang (een mediaplayer) dan valt het nut van plex ook een beetje weg, maar kan natuurlijk nog wel als media library gebruikt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 15:35
Ben(V) schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:13:
DLNA wordt door de tv's gebruikt om vanaf het netwerk weer te kunnen geven en TV's ondersteunen geen enkel ander protocol.
Dus tenzij je een device hebt met een hdmi uitgang waar je de tv op aansluit zal ook plex gewoon DLNA moeten gebruiken (en dat doen ze ook).

Heb je een device met hdmi uitgang (een mediaplayer) dan valt het nut van plex ook een beetje weg, maar kan natuurlijk nog wel als media library gebruikt worden.
Genoeg smart-Tv's hebben een plex cliënt geïnstalleerd. Die hebben geen dlna nodig. Dat gaat via het eigen protocol van plex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Ik heb even gekeken, DNLA staat bij mij uit. Het is een checkbox. Toch streamen de TV's via de app wel en buitenshuis. Uiteraard staat HW decoding aan en heb ik plex pass, anders kan er überhaupt geen GPU activiteit zijn vanuit Plex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSwbPzvUHbtz7zvE0rDgCKlj4eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJZRdv7zPe86kxuQBH67EhI5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik gek vind is dat iemand met 4K HDR en ikzelf met 4K HDR buiten de deur geen problemen ondervinden met de LG app en mijn zwager wel. Terwijl je pieken in bitrate juist groter zouden moeten zijn op 4K HDR bestanden dan op een 1080p SDR. Een 1080p versie vooruit laten renderen door Plex (je kunt conversies inplannen voor films/series) neemt het probleem weg, het lijkt dus wel in het transcoden te zitten. Ik zie wel dat live 4K naar 4K bijna geen GPU vraagt terwijl live 4K naar 1080p wel de 100% aan kan tikken op momenten. Elpamsoft gaf aan 3 68mbit 4K naar 1080p 20mbit op een 1050ti, maar wellicht dat met HDR, DTA-MA (wellicht ondersteund de tv dat niet) en hogere bitrate conversie, één stream al wel de max is. Het gebeurt vooral op DolbyVision HDR bestanden, deze hebben ook een hoge bitrate.

[ Voor 62% gewijzigd door Raptorial op 19-05-2023 17:46 . Reden: extra info ]

Knowledge is power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Raptorial schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:38:
Ik heb even gekeken, DNLA staat bij mij uit. Het is een checkbox. Toch streamen de TV's via de app wel en buitenshuis. Uiteraard staat HW decoding aan en heb ik plex pass, anders kan er überhaupt geen GPU activiteit zijn vanuit Plex.

[Afbeelding]

Wat ik gek vind is dat iemand met 4K HDR en ikzelf met 4K HDR buiten de deur geen problemen ondervinden met de LG app en mijn zwager wel. Terwijl je pieken in bitrate juist groter zouden moeten zijn op 4K HDR bestanden dan op een 1080p SDR. Een 1080p versie vooruit laten renderen door Plex (je kunt conversies inplannen voor films/series) neemt het probleem weg, het lijkt dus wel in het transcoden te zitten. Ik zie wel dat live 4K naar 4K bijna geen GPU vraagt terwijl live 4K naar 1080p wel de 100% aan kan tikken op momenten. Elpamsoft gaf aan 3 68mbit 4K naar 1080p 20mbit op een 1050ti, maar wellicht dat met HDR, DTA-MA (wellicht ondersteund de tv dat niet) en hogere bitrate conversie, één stream al wel de max is. Het gebeurt vooral op DolbyVision HDR bestanden, deze hebben ook een hoge bitrate.
Als je spelers 4k hdr ondersteunen spelen deze waarschijnlijk via direct play/direct stream dan komt er voor video geen transcoding aan te pas.

Je zou kunnen kijken welke codec is gebruikt bij de haperende bestanden, ik gok hevc 4:4:4 waardoor plex terug valt op de cpu.

Op die webinterface zie je boven een ronde status indicator/links dashboard als je deze opent kan je de actieve streams zien ook kan je daar bandbreedte cpu load en memory use terug vinden.

Bij de actieve streams zou je dan "transcode(hw)" hebben staan.
Ik zou echt even het dashboard van plex aanhouden om vast te stellen of er sprake is van transcoding of niet.

**edit nog even wat google-fu erop los gelaten 4:4:4 is vrij ongewoon, wat ik wel terug vind is dat windows + hdr en transcode soms niet goed werkt.

Verder heb ik ook geen verklaring, heb zelf een soortgelijke setup gedraaid coffeelake + pascal en dat werkte feilloos verschil is wel dat dat onder ubuntu server draaide.

Nu over op een intel nuc aangezien deze zuiniger is en de igpu uit de nieuwere generaties perfect zijn voor plex.

**Edit2 je zou eventueel de vraag in het plex topic neer kunnen leggen [Ervaringen] Plex - Deel 3.

[ Voor 11% gewijzigd door TRAXION op 19-05-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Raptorial schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:38:

[Afbeelding]
. Ik zie wel dat live 4K naar 4K bijna geen GPU vraagt terwijl live 4K naar 1080p wel de 100% aan kan tikken op momenten.
100% GPU of 100% CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 15:35
Ik had laatst ook een 4k bestand dat ik on the fly wilde transcoderen naar 1080p. Ik gebruik geen gpu, maar cpu. Mijn 5800x kon het niet aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
GPU haalt de 100% en ik had het Plex topic gemist, dat is wellicht een betere plek.

[ Voor 16% gewijzigd door Raptorial op 20-05-2023 12:52 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Raptorial schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:51:
[...]

GPU haalt de 100% en ik had het Plex topic gemist, dat is wellicht een betere plek.
Ik vermoed dat het probleem het bestandsformaat zelf is. Kijk maar is naar NAS compares channel op YT, die doet regelmatig testjes met plex en een NAS, dat zijn echt instap cpu's met internal gpu vaak. Zelfs 1 stream omzetten van 4K H.265 lukt vaak nog op de CPU, maar met de quicksync is dat vaak maar een paar procent cpu usage. Kortom die 1050 ti doet dat met 2 vingers in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Topicstarter
Ik kreeg elders de opmerking dat HDR tone mapping erg zwaar is. Het transcoden van $K HDR content naar HD SDR content doet dat. Dit zou wel veel verklaren.

Knowledge is power

Pagina: 1