Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TylerHam
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 13:30
Ik heb inmiddels zonnepanelen, en kan via de app of browser een mooie grafiek inzien.
Ik heb 2 MPPT strings. Echter, valt mij op dat tussen de 2 strings altijd een groot verschil is in de DC voltage.
Dit geeft mij nu de indruk dat 9 van de 10 op 1 string zitten en op string 2 op de 2e string.

Klopt het wat ik denk? Zo ja, lijkt mij dat een vrij vreemde constructie. Ik heb qua verbruik tot nu tot niets te klagen, heb geen bomen oid in het veld van de panelen.

Beste antwoord (via TylerHam op 10-05-2023 20:18)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zou inderdaad kunnen. Grote kans dat het opbrengst kost (mppt2 zweeft rond het minimum).
Bij sommige omvormers is er wat overspraak tussen de metingen en wordt er een spanning gemeten die er niet is, dus het kan ook dat mppt2 geheel ongebruikt is. Een foto van de onderkant van de omvormer zou hier helpen.

Heb je een datasheet van de gebruikte panelen, en zijn het er nu 10 of 11?
Loopt er wel stroom door MPPT2?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• TylerHam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cXTFzpgUmO0n7ZpaZ9ABzcqagA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qyrs2s3KGNmGzcbCBWI2qXBJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat zou inderdaad kunnen. Grote kans dat het opbrengst kost (mppt2 zweeft rond het minimum).
Bij sommige omvormers is er wat overspraak tussen de metingen en wordt er een spanning gemeten die er niet is, dus het kan ook dat mppt2 geheel ongebruikt is. Een foto van de onderkant van de omvormer zou hier helpen.

Heb je een datasheet van de gebruikte panelen, en zijn het er nu 10 of 11?
Loopt er wel stroom door MPPT2?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TylerHam
Beide MTTP punten zijn aangesloten op de onderkant van de omvormer. Het zijn er 10 totaal overigens, ik bedoelde dus dat er naar mijn idee 9 op string 1 zitten en 1 op string 2.

overigens vermoed ik nu dat dat dit is gedaan omdat ivm schaduwvorming 1 paneel daar last van zou kunnen hebben (en dus op MPPT2 zit). Ik ga dat even dubbelchecken bij de installateur. Bedankt voor de info zover!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke omvormer is het?

Tegenwoordig hebben (de meeste) schaduwmanagement en 360 Vmpp is ideaal.
Dus 1 string van maken. (je kan string 1 met string 2 doorlussen en op 1 mppt aansluiten)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47

paQ

Hier een soortgelijke curve, maar dan is er ook maar 1 MPPT aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxMQqs0NocJvYlGASyYXtOzT3oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrugCDCZuo6XFPB5D5FZi9Sg.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Laat ze dat paneel bij de andere zetten zodat er maar 1 string is. String 2 levert nu 0watt gegarandeerd.

Ik ben wel benieuwd naar de grafiek met stroom.

[ Voor 19% gewijzigd door IplugNplay op 10-05-2023 18:19 ]

• TylerHam
Het gaat hier om de Sungrow sg4.0rs. Zie hier in de afbeelding de stroom die gisteren is geleverd. Het was niet echt een goeie dag qua zon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A9YLfpCY8m5-CWGHwqXRhCaBow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqxgytjqUalOZIphubNiTUnX.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk dat mppt stroom meer laat zien dan je volledige AC vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbUefisofXBbFp38khgN9fYn8tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hc11IlIaH8oJSG5Jdq1HJE0v.jpg?f=fotoalbum_large

• TylerHam
Dit is het nieuwe plaatje.. Jullie hebben gelijk. MPPT2 komt geen stroom op binnen. De blauwe lijn staat onderaan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAZGEIsUUJGH74fTpAP4VgO_yLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCWInvn3XENSzoA1vNMpUywL.png?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan ben je er bijna :) Zeker als je zegt dat er wel kabels op MPPT2 zijn aangesloten:
Proton_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:59:
* Een foto van de onderkant van de omvormer zou hier helpen.
* Heb je een datasheet van de gebruikte panelen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
TylerHam schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:38:
Jullie hebben gelijk. MPPT2 komt geen stroom op binnen. De blauwe lijn staat onderaan..
1 string van maken dus...

• TylerHam
Ik was er zeker van dat er 2x MPPT was aangesloten.. Blijk ik er toch naast te zitten, zie foto. Bij de 2 kabels staat PV1 en de rechter is dus nog vrij. Zie foto.. Ik heb overigens Jinko panelen, 415WP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnujPTrKZIWIBCJwhwxVlqfHA4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5z2JRkaNhniziVcl8dUlz40.jpg?f=fotoalbum_large

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Niks aan de hand dus...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47

paQ

TylerHam schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:59:
Ik was er zeker van dat er 2x MPPT was aangesloten.. Blijk ik er toch naast te zitten, zie foto. Bij de 2 kabels staat PV1 en de rechter is dus nog vrij. Zie foto.. Ik heb overigens Jinko panelen, 415WP.[Afbeelding]
:+

dan klopt je grafiek :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TylerHam
Het is dus opgelost bij deze, iedereen bedankt voor de info!!
Pagina: 1