Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:14
Wij zijn ons eigen huis aan het bouwen, 150 M2 woonruimte.

Er komt vloerverwarming in en een cv-houtkachel met buffervat.

Alleen weet ik nog niet precies hoe ik sanitair warm water ga genereren, in de winter is het simpel met de cv-houtkachel. Maar in de lente/zomer hebben we een andere manier nodig om warm water te genereren.

We zijn off-grid met batterijen (40 KwH batterijen en 15 x 315 Watt panelen).

Ik heb drie opties bedacht:

Warmtepompboiler, grote voordeel is het gebruik van de overcapiciteit zonnepanelen die in de zomer na 10:00 een beetje niets staan te doen.

Zonneboiler, in de zomer zeer veel warm water dat ik eigenlijk niet nodig heb. Voordeel is wel dat het in de winter overdag vaak nog mooi weer is en we dan het huis kunnen verwarmen met dat water.

Elektrische boiler, zo maken we nu warm water. Het is een 80 liter boiler maar we willen wel een bad in onze badkamer.

Het kan ook een combinatie zijn, de warmtepompboiler met spiraal vullen in de winter en in de zomer normaal laten draaien.

Misschien dat iemand nog beter ideeën heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44
Wat is het nadeel van een warmtepompboiler?

En offtopic vraag, waarom een cv houtkachel en geen warmtepomp? Vanwege off grid wens/noodzaak?

[ Voor 12% gewijzigd door Pejdref op 09-05-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met vloerverwarming is een Edel Eau of Nibe boosterwarmtepomp misschien een interessante optie (evt met spiraal voor hout-backup). 's Zomers op de warmtepomp de vloer koelen, 's winters geen warmtelek met luchtbuizen.
Nadeel: meer geluid dan je huidige boiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46
Tenzij je in het buitenland woont zou ik een cv houtkachel met buffer altijd sterk afraden. Wp is zoveel eenvoudiger en zorgelozer

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jron667 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:56:

We zijn off-grid met batterijen (40 KwH batterijen en 15 x 315 Watt panelen).
Ik weet dat het je vraag niet is… maar…
315Wp panelen zijn best achterhaald?

Oprecht off grid? Met de 20x350Wp op mijn dak zou ik ook met 40kWh aan accu’s december niet door komen. Gaat dit huis in een zonniger klimaat staan ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
Heb je vloerverwarming ? Ik zou echt gek worden van dagelijks de houtkachel te moeten opstoken om warmwater te hebben en verwarming in de winter. Mijn ouders doen dat (wonen in the middle of nowhere in Polen) en het is gewoon veel werk en weinig comfort (snel te warm binnen door straling kachel de woonkamer in). Je moet echt goed nadenken over die kachel dat deze niet teveel vermogen de woonkamer in pompt.

Doe jezelf een lol en plaats een simpele monoblock warmtepomp en zet die op een extra spiraal in die buffervaten. Dan is je warm water probleem opgelost, en kan je gewoon die kachel ook eens uitlaten en nog koelen in de zomer ook. Edit: oja offgrid, verwarmen met de warmtepomp kan je wel vergeten in de winter met zo weinig panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 09-05-2023 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:47
Fluitketel op de houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:17

Oekol

waka waka hey hey

Is het huis wel in Nederland of in het buitenland?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jron667
Huis staat in Portugal, echt off-grid. Het was de keuze tussen elektriciteit aan laten leggen (moet 500 meter hiervandaan komen en dat kost best veel geld) of off-grid. Om te betalen om alsnog te moeten betalen vonden we onzinnig. De 315 Watt zonnepanelen zijn er omdat we hier al drie jaar zijn, we zijn begin 2020 aangekomen. We zijn in November 2021 gaan bouwen.

We hebben afgelopen December de batterij capaciteit verdubbeld en hebben sindsdien de batterijen niet meer op moeten laden met generator. Normaal gesproken was dit 3 keer per jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Jron667 op 10-05-2023 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Lollercopter schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:38:
Heb je vloerverwarming ? Ik zou echt gek worden van dagelijks de houtkachel te moeten opstoken om warmwater te hebben en verwarming in de winter. Mijn ouders doen dat (wonen in the middle of nowhere in Polen) en het is gewoon veel werk en weinig comfort (snel te warm binnen door straling kachel de woonkamer in). Je moet echt goed nadenken over die kachel dat deze niet teveel vermogen de woonkamer in pompt.
Wij hebben niet zo'n probleem met het opstoken van een houtkachel. Comfort is goed hoor, de omgebouwde schuur waar we nu in wonen hebben we geisoleerd. We laden de kachel ook niet compleet vol, om het warm te krijgen in de ochtend wel maar daarna is het af en toe een blok erop. Overdag zijn we aan het werk en blijft het wel warm (het is hier overdag in de winter ook vaak boven de 15 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:16:
[...]

Ik weet dat het je vraag niet is… maar…
315Wp panelen zijn best achterhaald?

Oprecht off grid? Met de 20x350Wp op mijn dak zou ik ook met 40kWh aan accu’s december niet door komen. Gaat dit huis in een zonniger klimaat staan ?
Ons verbruik is nu rond de 100 watt per uur. Koelkast, vrieskist, router, Synology. Gaat omhoog naar iets boven de 200 Watt (schatting, ligt er aan wat ik doe op de computer uiteraard) als de computers aan gaan.

Dat gaat iets hoger worden natuurlijk (pomp voor vloerverwarming en eventueel warmtepompboiler/pomp voor zonneboiler).

[ Voor 5% gewijzigd door Jron667 op 10-05-2023 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon warmtepompboiler. laag verbruik en lage belasting op de accu en aan te sturen zodat die alleen loopt als er zon is zodat je niet onnodig de accu leegtrekt.

neem wel grotere tank. meer water minder heet maken is efficienter dan een kleine tank heel heet moeten stoken.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 07:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Dat je huis in Portugal staat was wel handige context geweest. Heb je een bestaande mechanische installatie die je zou kunnen vervangen voor een wpb?

Met mijn warmtepomp ben ik ongeveer 1-1.5 kWh per dag kwijt voor sww. Het verschil met je elektrische boiler is orde grootte je potentiële besparing

[ Voor 33% gewijzigd door johanPo op 10-05-2023 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En wat dacht je van een zonneboiler / warmtepompboiler combinatie?
Als je genoeg heatpipes kwijt kan en een dik buffervat kan dat ook nog handig zijn voor je verwarming.

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 10-05-2023 07:48 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
johanPo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:42:
Dat je huis in Portugal staat was wel handige context geweest. Heb je een bestaande mechanische installatie die je zou kunnen vervangen voor een wpb?

Met mijn warmtepomp ben ik ongeveer 1-1.5 kWh per dag kwijt voor sww. Het verschil met je elektrische boiler is orde grootte je potentiële besparing
Het is nieuwbouw, het volgende ligt er al:

Aanvoerbuis van het water
Buizen richting cv-houtkachel
Waterleidingen voor keuken en badkamer richting boilerhok

We zitten in de fase van het bouwen van de binnenmuren en de vloer isoleren. Daarna vloerverwarming en dekvloer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jron667 op 10-05-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:47:
Als je genoeg heatpipes kwijt kan en een dik buffervat kan dat ook nog handig zijn voor je verwarming.
Heb je daar niet jaarrond genoeg zon voor dat beetje SWW verbruik?

@Jron667 heb je inzicht in je PV opbrengst per maand? Daaruit zouden we wel het potentieel van een ZB kunnen destilleren.

Daarnaast kun je die op het buffervat (hygienevat neem ik aan, zodat SWW ook door de houtkachel voorzien kan worden?) erbij aansluiten waardoor het extra installatiewerk meevalt.

In NL zou ik altijd een ZB afraden, maar Portugal is echt wel andere koek, en het is een redelijk (muv pompen) passieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
teacher schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:47:
Ik ben afgelopen vrijdag bij een groothandel gaan kijken, is een bedrijf dat vooral aan installateurs levert maar ook aan particulieren. Bij heatpipes moet je hier de helft in het voorjaar/zomer afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
bbbrumbrum schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Heb je daar niet jaarrond genoeg zon voor dat beetje SWW verbruik?

@Jron667 heb je inzicht in je PV opbrengst per maand? Daaruit zouden we wel het potentieel van een ZB kunnen destilleren.

Daarnaast kun je die op het buffervat (hygienevat neem ik aan, zodat SWW ook door de houtkachel voorzien kan worden?) erbij aansluiten waardoor het extra installatiewerk meevalt.

In NL zou ik altijd een ZB afraden, maar Portugal is echt wel andere koek, en het is een redelijk (muv pompen) passieve oplossing.
Ja dat vond ik het voordeel van de zonneboiler, een stuk minder onderdelen die stuk kunnen.
Nee, niet echt inzicht. Ik ga van het weekend alvast tijdelijk internet in het huis plaatsen en zal dan een kabel richting ons elektriciteitshuisje trekken (apart huisje ivm lithium batterijen). Ik weet dat we het kunnen monitoren, het is een Victron installatie.

Maar ja, een beetje laat want nu zijn de batterijen al rond 10:00 vol, en dan staat de boiler van 4:00 tot 6:00 aan anders was het eerder geweest. Het is erg warm de afgelopen weken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jron667 op 10-05-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Het voordeel van een zonneboiler is uiteraard zoals genoemd dat het ook in de winter mee kan helpen. Het vriest hier wel in December/Januari in de nacht maar vaak is het overdag zonnig en kan je gewoon in een t-shirt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou dat. Als je een beetje zon hebt, heb je "gratis" warm water met bijzonder weinig stroomverbruik. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PV+warmtepomp heeft zelfde zon-sww rendement als collector, kost minder en is flexibeler.

Dat geld voor Nederland, en zo het klinkt nog meer voor Portugal.

Opbrengst in december van PV in Portugal is dag en nacht verschil. Toevallig voor een maat in Oostenrijk eens bekeken en het is daar al factor 4 meer dan bij mij op plat dak… mits er geen sneeuw op licht. Portugal zal nog wat gunstiger zijn

Dus mijn natte vinger idee voor SWW is warmtepomp monoblock en apart boiler vat.
Tevens op de cv buffer.

wanneer er voldoende PV opbrengst is kan je zo lui zonder hout werken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
Mijn zus is paar jaar geleden naar portugal verhuisd (buurt Lissabon) en daar heb ik toen flink lopen rekenen aan de zonneinstallatie. opstellingen die hier een no-go zijn hebben daar echt wel bestaansrecht. Zo is de daggemiddelde temperatuur in de winter nog steeds rond de 9 - 12 graden en heb je niet alleen meer lichtinval in de winter, maar vooral ook langer.

Waarschijnlijk kom je wel weg met een zonneboiler in de winter en kan je je huidige elektrische boiler inzetten als backup als je merkt dat het water toch paar daagjes lauw is. Dek je installatie wel goed af in de zomer of als je niet thuis bent, dergelijke installaties oververhitten snel.

Moet zeggen dat ik zelf iets meer gecharmeerd ben van een warmtepompboiler, gewoon omdat je dan niet niet een extra systeem hoeft aan te leggen. Reden waarom ik vroeg of je een ventilatiebox in je nieuwbouwhuis hebt, is omdat je deze hier dan op aan kan sluiten, zodat je in de winter een hoger rendement hebt (afzuiglucht ~ 20 graden versus buitenlucht ~ 10 a 12 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

bbbrumbrum schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Een snelle pvcalc laat dit zien:
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Ik heb faro even gebruikt als lat/long locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
teacher schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Een snelle pvcalc laat dit zien:
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Ik heb faro even gebruikt als lat/long locatie.
Ik zit iets hoger, Castelo Branco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
johanPo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:39:
Mijn zus is paar jaar geleden naar portugal verhuisd (buurt Lissabon) en daar heb ik toen flink lopen rekenen aan de zonneinstallatie. opstellingen die hier een no-go zijn hebben daar echt wel bestaansrecht. Zo is de daggemiddelde temperatuur in de winter nog steeds rond de 9 - 12 graden en heb je niet alleen meer lichtinval in de winter, maar vooral ook langer.

Waarschijnlijk kom je wel weg met een zonneboiler in de winter en kan je je huidige elektrische boiler inzetten als backup als je merkt dat het water toch paar daagjes lauw is. Dek je installatie wel goed af in de zomer of als je niet thuis bent, dergelijke installaties oververhitten snel.

Moet zeggen dat ik zelf iets meer gecharmeerd ben van een warmtepompboiler, gewoon omdat je dan niet niet een extra systeem hoeft aan te leggen. Reden waarom ik vroeg of je een ventilatiebox in je nieuwbouwhuis hebt, is omdat je deze hier dan op aan kan sluiten, zodat je in de winter een hoger rendement hebt (afzuiglucht ~ 20 graden versus buitenlucht ~ 10 a 12 graden)
Geen ventilatiebox, decentrale WTW. Ik had bij nader inzien voor centraal moeten kiezen maar ja, nu heb ik alles al gekocht. Maar het probleem was dat een kant van het huis open is, de woonkamer heeft geen plafond (nou ja het dak, op 4.5 meter hoogte). Boven de slaapkamers, badkamer en kantoor zit een vide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor Portugal: mijn Edel Eau suggestie is niet handig, want er is een kort stookseizoen dat onnodig verlengd wordt door warmte uit de vloer te trekken.

PV + WPB is een beter idee dan een zonneboiler met op belangrijke vlakken minder complexiteit (zoals het afdekken tegen te hoge stagnatietemperaturen, eenvoudiger en flexibeler plaatsing etc).
De houtkachel zou ik eigenlijk niet aan de vloerverwarming koppelen maar eerst kijken hoe verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp gaat - ik vermoed dat je die toch wel wil hebben voor koeling.
Met een buitentemperatuur van 9 graden levert hij zeker 5 kWh warmte voor 1 kWh uit de PV, het equivalent van ca 3 kilo hout.

Als dat niet bevalt, dan kun je altijd nog een monoblock warmtepompje direct aan de vloerverwarming knopen. Dat is goedkoper dan een CV koppeling van een houtkachel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Ok, ik denk dat het dan toch een warmtepompboiler gaat worden. Die kan ik dan in de winter indien nodig via de spiraal laten verwarmen vanuit de cv-houtkachel. We hebben geen kosten voor hout want al het hout komt van eigen terrein.

Ik vind een zonneboiler een mooi concept maar het werkt hier eigenlijk te goed, panelen afdekken vind ik niet echt handig. Tevens doe ik met de warmtepompboiler in de zomer iets met mijn gigantische overcapaciteit (samen met de airco, nu doen we het nog met een verplaatsbare).

Er komt in het nieuwe huis wel airco maar die is echt meer om te koelen, in een donkere week kan je daar niet mee verwarmen. Nou ja, het kan wel maar dan zijn de batterijen heel rap leeg. Het wordt hier toch wel koud in de nacht, het eerste jaar hadden we in December een aantal nachten met -8 graden celsius. Dat was dan wel de strengste winter in 30 jaar tijd.

Met temperaturen in de zomer van ruim boven de 40 graden is airco wel nodig. Onze schuur heeft isolatie maar toch gaat de temperatuur binnen rond 14:00 omhoog. Zonder airco wordt het dan 34 graden binnen, dat is net iets te warm.

Volgende week eens kijken wat de groothandel hier heeft staan, wel handig, die hebben echt alles op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Vandaag bezig geweest om het hok te bouwen voor het buffervat en verdeler. Het probleem is dat de stenen soms niet even hoog zijn, dan ziet het er scheef uit maar de wanden staan netjes waterpas. De stenen bij de ingang zijn tijdelijk, wel makkelijker om zo het geraamte van de muur te bouwen. De onderste laag stenen verdwijnt geheel door isolatie en dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fDE0G2i.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
mooie foto's. neuzen van iedereen lijken idd aardig één kant op te staan voor een wpb. Mooie streek woon je trouwens, ben verzot op dat geitenvlees uit de oven daar :9~
Pagina: 1